Project Zero - překlopná budoucnost od AgustaWestland

Project Zero
Foto: Konvertoplán Project Zero / AgustaWestland

Před několika dny jsme na stránkách Armádních novin informovali o americké iniciativě VTOL X-Plane, jejímž cílem je konstrukce velice rychlých letadel s kolmým startem. Neuběhlo ani pár hodin a anglicko-italská firma AgustaWestland představila možného favorita programu VTOL X-Plane - experimentální letoun Project Zero.

Konvertoplán Project Zero má tvar samokřídla se dvěma zapouzdřenými rotory. O pohon rotorů se starají elektromotory, které se mohou podle potřeby otáčet až o 90°. Při startu jsou rotory v rovině s letounem a poskytují mu potřebný vztlak pro kolmý vzlet. Po vzletu se rotory otočí o 90° a pohánějí letoun vpřed, o vztlak se při letu stará vhodně tvarovaný trup a křídla.

Dalo by se vlastně říct, že Project Zero je kompletně elektrický letoun. Elektrické motory slouží k překlápění rotorů, k ovládání "motýlích" směrovek a k vysunování podvozku.

Použití elektromotorů přináší zásadní výhody, ale také jednu ještě zásadnější nevýhodu. Elektrický pohon nepotřebují transmisi, převodovku ani další komplikované mechanické součástky typické pro spalovací motor. Konstrukce je lehčí, kompaktnější, mnohem jednodušší a minimálně náročná na údržbu.

Nevýhodou elektrické koncepce je pak nedostatečná kapacita baterií. Současné nejmodernější li-ion baterie jsou jednoduše stále příliš těžké a málo výkonné. AgustaWestland sice zatím nezveřejnila podrobnější technické údaje, ale vzhledem k velikosti letounů odhadujeme výdrž stroje ve vzduchu na maximálně několik desítek minut. To opravdu zatím řadí Project Zero (a název „Projekt 0“ tomu vlastně i napovídá) mezi experimentální letouny, které mají k použitelným strojům ještě daleko.  

AgustaWestland však jako první pochopila možnosti a výhody elektrických konvertoplánu. Letadlo Project Zero může totiž fungovat jako větrná elektrárna a dobíjet své baterie! Princip je jednoduchý - na vhodném místě obrátí obsluha stroj proti větru a vytočí rotory o 90°. Vítr pak roztočí rotory a elektromotory (je to dáno jejím fyzikálním principem) začnou vyrábět elektrickou energii.

Pro budoucí použití se pak místo čistě elektrického pohonu uvažuje o hybridním. Elektrická koncepce letounu Project Zero zůstane zachována, do trupu však bude umístěn malý spalovací motor, který bude přes generátor vyrábět elektrickou energii. Jde zatím o hmotnostně efektivnější řešení než použití jednodušších, ale mnohem těžších baterií.

Stroj byl vyvinut během rekordně krátké doby 6 měsíců. První "let" (stroj byl zavěšen na lanech) v bezosádkové konfiguraci si Project Zero odbyl v roce 2011. V roce 2012 pak vykonal i několik utajovaných ostrých letů.

Další technické podrobnosti jsou nejasné, dají se ale odvodit od fyzikálních limitů letadel s vrtulovým pohonem. Project Zero by mohlo vyvinout maximální cestovní rychlost přes500 km/ha vystoupat až do výšky7 500 metrů.

Zdroj: Defence Web

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Mořský strážce - izraelský bezpilotní letoun Hermes 900

Izraelská firma Elbit představila na indické vojenské výstavě Aero India 2013 námořní bezpilotní ...

HELLADS - 150kW vzdušný laser již v roce 2014

Americká agentura DARPA v rámci programu HELLADS vyvíjí kompaktní 150kW laser použitelný na bojových ...

Švédské Gripeny hlídají naše nebe. Na zemi je střeží technika českého původu

Hlavním úkolem českých stíhačů je zabezpečit ochranu a suverenitu vzdušného prostoru České ...

VTOL X-plane – vysokorychlostní letadla s kolmým vzletem a přistáním

Americká agentura DARPA odstartovala nový program vývoje letadel s kolmým vzletem a přistáním, tzn. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    01:08 08.03.2013

    Představa elektrického letadla s pilotem je mi stále dost cizí. Na druhou stranu, v dohledné době by se možná mohly některé technické předpoklady, vycházející z fungování li-ion baterií změnit. Jak se píše v tomhle článku:
    http://www.novinky.cz/veda-sko...