Prototyp vrtulníku Bell 360 Invictus získává obrysy

-
18. 8. 2021
-
43 komentářů
-
Jan Grohmann
Společnost Bell již z poloviny dokončila stavbu prvního prototypu průzkumně-bojového vrtulníku Bell 360 Invictus pro program americké armády FARA (Future Attack Recon Aircraft). Vrtulníky FARA budou tvořit letecké „oči, uši a zuby“ pozemních sil Spojených států.
Průzkumně-bojové vrtulníky FARA nahradí vyřazené průzkumné vrtulníky OH-58D Kiowa Warrior. Vrtulníky FARA poslouží zejména ke vzdušnému vyhledávání, rozpoznávání, identifikaci, sledování a zaměřování pozic protivníka.
V rámci konceptu vícero-doménových operací (Multi-Domain Operations) informace získané vrtulníky FARA využijí všechny složky Ozbrojených sil Spojených států – cíle nalezené a zaměřené vrtulníky FARA může ničit například letectvo nebo dokonce i námořnictvo. V případě nutnosti, a pokud to dovolí charakter cíle, vrtulníky FARA použijí vlastní palubní zbraně.
Doplňkově vrtulníky FARA zajistí letecké hlídkování, ozbrojený doprovod nebo palebnou podporu pozemních jednotek. Podle dva roky starého vyjádření šéfa sboru náčelníků štábů generála Marka Milleye FARA mají dokonce nahradit AH-64D Apache v těžkých průzkumně-útočných letkách. Výměna se dotkne zhruba poloviny vrtulníků Apache, resp. i novějších AH-64E Guardian. Právě tyto letky s vrtulníky Apache / Guardian převzaly úkoly po vyřazených vrtulnících Kiowa Warrior.
Původně v 90. letech měl „Kiowy“ nahradit velmi ambiciózní stealth vrtulník RAH-66 Comanche. Jak to ale u amerických programů té doby bývalo zvykem, program kvůli raketově rostoucím nákladům a technické složitosti skončil.
Drak vrtulníku Invictus; větší foto / Foto: Bell
Nakonec „Kiowy“ díky programu FARA nahradí vrtulník Bell 360 Invictus nebo Sikorsky Raider X.
Konkurenční Raider X využívá unikátní kombinaci koaxiálních protiběžných rotorů a zadní tlačné / tažné vrtule. Firma Sikorsky již koncept vyzkoušela na demonstrátoru S-97 Raider. Sikorsky rovněž staví první prototyp Raider X, ale o průběhu stavby nejsou žádné bližší informace.
Naopak Bell uveřejnil zajímavé fotografie a informace o pokročilé stavbě prvního prototypu vrtulníku Invictus. Prototyp je dokončen z 50 % a pokud půjde vše podle plánů, prototyp vzlétne ještě letos.
Invictus je vrtulník klasické konstrukce s jedním čtyřlistým kompozitním hlavním rotorem a zadním vyrovnávacím rotorem. Na rozdíl od revolučně pojatého Raider X vrtulník Invictus využívá osvědčené a vyzrálé technologie. Raider X tedy nabízí lepší výkony (rychlost, agilnost), Invictus zase nižší provozní nároky (jednodušší logistika, větší nasaditelnost, levnější údržba atd.).
Nova podoba vrtulníku Invictus s klasickým zadním vyrovnávacím rotorem; větší foto / Foto: Bell
Bell na svém stroji provedl několik zásadních změn – původně totiž firma počítala s použitím uzavřeného zadního vyrovnávacího rotoru (fenestronu). Změnou tak prošla celá ocasní část. Změna přinesla úsporu hmotnosti, zjednodušila konstrukci a zvýšila spolehlivost. Ostatně Invictus ve velkém využívá technologie (celý rotorový systém a řízení „fly-by-wire“) z „kompozitního“ civilního vrtulníku Bell 525 Relentless. Při testech Bell 525 letěl rychlostí až 200 uzlů (380 km/h).
Otevřený zadní vyrovnávací , i původní uzavřený rotor, je umístěn pod náklonem 20°. Rotor tak nejen vyrovnává točivý moment hlavního rotoru, ale poskytuje také dodatečný vztlak ve výši „několika stovek liber“ (tedy zřejmě plus mínus 200 kg).
Další změnou jsou jinak tvarovaná pomocná křídla sloužící především ke stabilizaci stroje ve vysokých rychlostech. Doplňkově mohou křídla nést další výzbroj, přídavné nádrže nebo jiný užitečný náklad.
Americká armáda požaduje vrtulník FARA s vlastní hmotností 14 000 liber (6350 kg), cestovní rychlostí minimálně 180 uzlů (333 km/h) a s maximální rychlostí alespoň 200 uzlů. Vrtulník FARA získá jeden turbo-hřídelový motor General Electric T901 z programu ITEP (Improved Turbine Engine Program). Motor má maximální výkon 2237 kW (3000 koní).
Dvoumístná kabina Invictus; větší foto / Foto: Bell
Pohonná jednotka T901 je umístěna nalevo od hlavního náboje rotoru vrtulníku Invictus. Na opačné straně se nachází doplňkový turbo-hřídelový motor Pratt & Whitney Canada PW207D1 o výkonu 450 kW. Motor původně sloužil jako hlavní pohonná jednotka vrtulníku Bell 429. PW207D1 poslouží jako startovací jednotka, zdroj elektrické energie a jako podpora motoru T901 v mezních letových situacích (např. při potřebě vyvinout maximální rychlost).
Hlavní výzbroj vrtulníků FARA bude tvořit trojhlavňový rotační 20mm kanon XM915. Vrtulníky FARA (Invictus i Raider X) ponesou zbraně zejména ve vnitřních zbraňových šachtách. Počítá se nejen s řízenými střelami, ale také s přesně naváděnými pumami (např. GBU-53/B StormBreaker) nebo novým typem munice ALE (Air Launched Effects; kombinace dronu a střely).
Americká armáda začne prototypy vrtulníků 360 Invictus a Raider X testovat v prvním čtvrtletí fiskálního roku 2023, tedy někdy na podzim příštího roku. Vítězný vrtulník pak vstoupí do služby v roce 2028.
Zdroj: VerticalMag
Související články
Bojový vrtulník Bell 360 Invictus pro americký program FARA
Americká společnost se rozhodla zapojit do amerického programu nového průzkumně-bojového vrtulníku ...
-
03.10.2019
-
47 komentářů
-
Jan Grohmann
Průzkumný vrtulník Bell 360 Invictus a kamikaze drony
Společnost Bell Helicopter zveřejnila dvě videa ukazující schopnosti vrtulníku Bell 360 Invictus. Na ...
-
14.02.2020
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Program FARA: Finalisty jsou vrtulníky 360 Invictus a Raider X
Program americké armády (US Army) FARA (Future Attack and Reconnaissance Aircraft) zná své ...
-
02.04.2020
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulníky FARA: Nové rotační kanony, motory a digitální architektura
Společnosti Bell a Sikorsky již stavějí testovací prototypy průzkumných vrtulníků FARA (Future ...
-
19.10.2020
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
4 slovy čtyři bitevní vrtulníky...... Obávám se že ani stažením z Afghanistánu neušetříme dost prostředků na modernizační projekty. Peníze pokud armáda bude mít dá zřejmě jen ...Zobrazit celý příspěvek
4 slovy čtyři bitevní vrtulníky......
Obávám se že ani stažením z Afghanistánu neušetříme dost prostředků na modernizační projekty.
Peníze pokud armáda bude mít dá zřejmě jen do výsadkového pluku, který lze snadno nabídnout spojencům na jejich lumpárny různě po světě.
Na skutečnou těžkou armádu, schopnou vézt vševojskovou činnost asi jaksi nezbude.Skrýt celý příspěvekNa tohle si měla AČR počkat. Lehký vrtulník s prvky stealth, nenáročný na provoz. Spárovat to s UAV (průzkumné i vyzbrojené) a je z toho moderní systém na dalších 40let, který by ...Zobrazit celý příspěvek
Na tohle si měla AČR počkat. Lehký vrtulník s prvky stealth, nenáročný na provoz. Spárovat to s UAV (průzkumné i vyzbrojené) a je z toho moderní systém na dalších 40let, který by jsme si mohli dovolit i my.Skrýt celý příspěvek
Který by jsme dostali tak za 10 let a kdo ví jestli vůbec vznikne v sériové podobě. No a levný určitě nebude.
Který by jsme dostali tak za 10 let a kdo ví jestli vůbec vznikne v sériové podobě. No a levný určitě nebude.
To žiaden z útočných strojov ak nerátame repasované uloženky Mi-24/35 ktoré sa tvária ako novovýroba
To žiaden z útočných strojov ak nerátame repasované uloženky Mi-24/35 ktoré sa tvária ako novovýroba
Jedni z nejzábavnějších účastníků našeho zdejšího debatního kroužku jsou tzv. " ČEKÁLISTI " jako tadyhle náš TC82... Ti by na pořízení jakékoli techniky čekali tak dlouho, dokud by ...Zobrazit celý příspěvek
Jedni z nejzábavnějších účastníků našeho zdejšího debatního kroužku jsou tzv. " ČEKÁLISTI " jako tadyhle náš TC82... Ti by na pořízení jakékoli techniky čekali tak dlouho, dokud by jsme se nestali mistry v čekání... A nekoupilo by se nic, protože řekněme si to upřímně, furt se vyvíjí něco lepšího než je teď že? A tak TC82 čeká na inviktus, TC83 čeká na Valor... TC81 čekal na Mi35, TC80 na Mi24 a můžeme hádat, že takový TC133 bude čekat na Hvězdnou loď z béčkového sci-fi...Skrýt celý příspěvek
Ale jak jsou si jistí a pevní ve svých postojích, že AČR už nyní bude umět ufinancovat stroj, který ještě neexistuje ani v prototypu. Jejich mocné voodoo kouzla o budoucnosti vždy ...Zobrazit celý příspěvek
Ale jak jsou si jistí a pevní ve svých postojích, že AČR už nyní bude umět ufinancovat stroj, který ještě neexistuje ani v prototypu. Jejich mocné voodoo kouzla o budoucnosti vždy zazáří jak kometa. :D :D
Ale co když program FARA vyhraje Sikorski? A Invictus neopustí fázi prototypu?Skrýt celý příspěvekPokud máte trochu přehled kolik stojí údržba turbínových motorů a powertrainu tak můžete poměrně s jistotou říci že jednomotorový stroj postavený na civilním základu bude na údržbu ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud máte trochu přehled kolik stojí údržba turbínových motorů a powertrainu tak můžete poměrně s jistotou říci že jednomotorový stroj postavený na civilním základu bude na údržbu levnější než dvoumotorový vojenský speciál.Skrýt celý příspěvek
Tak realně Invictus nebude hned, ale AČR by do té doby ty prostředky mohla zatím využít jinde na umoření svého vnitřního dluhu. Ono je otázkou jestli si vůbec velkou flotilu ...Zobrazit celý příspěvek
Tak realně Invictus nebude hned, ale AČR by do té doby ty prostředky mohla zatím využít jinde na umoření svého vnitřního dluhu.
Ono je otázkou jestli si vůbec velkou flotilu bitevních vrtulníků může AČR dovolit. Ale to se uvidí kolik budeme mít za 10 let Viperů a kolik z nich např. bude mít datalink v operační způsobilosti nebo robotickeho wingma.
Invictus je lehký průzkumný útočný vrtulník, tedy jiná kategorie než H-1. Už je fakt že je to menší stroj s jednou hlavní pohonou jednotku a je postavený na technologiích civilního 525 (powertrain) se prostě pozitivně projeví na ceně i ceně za údržbu.Skrýt celý příspěvekHmmm "úspora díky civilnímu powetrainu"... To by mohlo taky dopadnout tak, že co by se ušetřilo na pohonné jednotce, by se rozpustilo v drahé údržbě draku s prvky stealth... Jediný ...Zobrazit celý příspěvek
Hmmm "úspora díky civilnímu powetrainu"... To by mohlo taky dopadnout tak, že co by se ušetřilo na pohonné jednotce, by se rozpustilo v drahé údržbě draku s prvky stealth... Jediný motor taky nese mnohem vyšší riziko nutné autorotace do neznamého terénu ( po zásahu pohonné jednotky ), kdy si pilot nebude moct vybrat jak místo nouzového přistání tak už vůbec zda se pokusí doletět na území kontrolované vlastními jadnotkami... Použití jednomotorového stroje pro bojové použití může být velice rizikové... Situace u vrtulníku je totiž jiná než u stíhaček... Po vrtulníku může střílet díky profilu letu kde co... Od praku po PVO...Skrýt celý příspěvek
FARA má nahradit levné jednoduché (jednomotorové) Kiowy, tak aby nemuseli průzkum létat drahé AH-64E+Shadow. To že jednomotorový stroj je rizikovější je pravdda ale ani ...Zobrazit celý příspěvek
FARA má nahradit levné jednoduché (jednomotorové) Kiowy, tak aby nemuseli průzkum létat drahé AH-64E+Shadow. To že jednomotorový stroj je rizikovější je pravdda ale ani dvojmotorová konfigurace nezaručuje letovou schopnost při výpadku jedne pohoné jednotky.Skrýt celý příspěvek
Pokud mám správné informace, tak nemá nahradi kiowy... Nemůžeš nahradit něco co neprovozuješ... US Army neprovozuje Oh58D už leta... Jako náhrada za Oh58D KiowaWarrior byl plánován ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud mám správné informace, tak nemá nahradi kiowy... Nemůžeš nahradit něco co neprovozuješ... US Army neprovozuje Oh58D už leta... Jako náhrada za Oh58D KiowaWarrior byl plánován vrtulník ARH70 Araphao, který vycházel z draku civilního Bell407... Sláva a úspěchy Kiowy v posledních letech provozu v US Army byla podle mě způsobena faktem, že to byl levný způsob honění teroristů v poušti a jejich likvidace čímkoli co Kiowa uvezla... Od palubních zbraní, až po palbu osobními zbraněmi posádky ze dveři, které neměly... Kdo kdy vidě kokpit Kiowy, tomu musí být jasné, že ty M4ky posádky a například dýmovnice uchycené v držácích přímo na cloně přistrojového panelu není běžná výbava helikoptér...
Inviktus ať je záměr jakýkoli, je úplně jiná kategorie vrtulníko než je kiowa...Skrýt celý příspěvekAno Kiowy byli vyřazeny bez náhrady a jejich funkci ted draze suplují AH-64E+Shadow. Je třeba su uvědomitř že Kiova nebyla určená na kropení terorisů z M4, ale jako stroj určený ...Zobrazit celý příspěvek
Ano Kiowy byli vyřazeny bez náhrady a jejich funkci ted draze suplují AH-64E+Shadow.
Je třeba su uvědomitř že Kiova nebyla určená na kropení terorisů z M4, ale jako stroj určený na vyhledávání a značkování cílů pro těžké a provozně drahé AH-64.
Proto senzorová hlava nad rotorem kdy Kiowa schovaná za překážkou měla značkovat cíle (v době vzniku útočící tanky VS) zatímco AH-64 na ně z bezpečí mimo LOS měl odpalovat Hellfire.
Invictus má plnit v moderním pojetí stejnou úlohu, vyhledávat cíle, navádět na ně palbu z vlastních jednotek (UAV, dělostřelectvo atd.) případně ničit vhodné cíle vlastní výzbrojí.
Je to jiná váhová kategorie ale účel je stený (recon/light attack), podobně jako 30t+- ASCOD/LINX/CV90 mají stejný účel jako 13t BVP-2.Skrýt celý příspěvek
Jenom upozorním, že úplně lehký nebude (tedy něco jako Kiowa) protože ten motor T901, kterým je osazen má výkon skoro jako 2 motory v H-1, obdobně je to s hmotností. Na pomyslném ...Zobrazit celý příspěvek
Jenom upozorním, že úplně lehký nebude (tedy něco jako Kiowa) protože ten motor T901, kterým je osazen má výkon skoro jako 2 motory v H-1, obdobně je to s hmotností. Na pomyslném rozpětí Kiowa - Viper je podstatně blíže Viperu.Skrýt celý příspěvek
Invictus žádný radiolokační stealth nemá. Tvary jsou čistě aerodynamické a s ohledem na balistickou ochranu.
Invictus žádný radiolokační stealth nemá. Tvary jsou čistě aerodynamické a s ohledem na balistickou ochranu.
Snaha redukovat RCS tam nepopiratelně je.
Snaha redukovat RCS tam nepopiratelně je.
Záleží co je úmyslem konstruktéra, RCS to bude mít nižší díky zatahovacímu podvozku a zbraním v šachtách, ale možná jde jen o lepší aerodynamickou čistotu draku z důvodu požadavku ...Zobrazit celý příspěvek
Záleží co je úmyslem konstruktéra, RCS to bude mít nižší díky zatahovacímu podvozku a zbraním v šachtách, ale možná jde jen o lepší aerodynamickou čistotu draku z důvodu požadavku na vysokou cestovní rychlost.
Hlavní ochranou vrtulníků je pohyb ve velmi malých výškách.Skrýt celý příspěvek
Pane Grohmanne, se vší úctou, to že výrobce o Inviktu říká že u něj nebyl kladen důraz na snížení RCS ještě neznamená, že to tak opravdu je... Pokud tedy neberete jako prostý ...Zobrazit celý příspěvek
Pane Grohmanne, se vší úctou, to že výrobce o Inviktu říká že u něj nebyl kladen důraz na snížení RCS ještě neznamená, že to tak opravdu je... Pokud tedy neberete jako prostý fakt, že vnější tvar nápadně připomíná RAH66Comanche, tak vám vyjmenuju pár prvků, které u vrtulníku RCS snižuje a Invictus je má... Krom lomených tvarů, absence pravých úhlů, šestiúhelníkového průřezu trupu, konstrukce z RAS materiálu, to jsou dále kompletně zatažitelný podvozek, stínění lopatek pohonné jednotky, umístění zbraní do trupu na výklopné pylony, kapotovaná hlava rotoru ( toto je velice důležité ), použití zakapotovaného vyrovnávacího dmychadla fenestron, nebo do strany vychýlené vertikální ocasní plochy...
Pokud by vám ani toto nestačilo aby jste změnil názor, tak jsem si dal tu práci a nášel článek, kerý vám doporučuju si přečíst v jedné z vaší papírové konkurence, věnující se výhradně vojenské technice z letošního ledna...Skrýt celý příspěvek
Má s projektem něco společného ta katarská vlajka, která je k vidění na fotografii s drakem?
Má s projektem něco společného ta katarská vlajka, která je k vidění na fotografii s drakem?
O českej vlajke hneď vedľa ani nehovoriac ... ;-)
O českej vlajke hneď vedľa ani nehovoriac ... ;-)
tak celkem vazne verim, ze tento stroj bude v ceskem letectvu nasledovat za AH-1Z, kdyz uz se zachranila bitevni vrtulnikova schopnost.
tak celkem vazne verim, ze tento stroj bude v ceskem letectvu nasledovat za AH-1Z, kdyz uz se zachranila bitevni vrtulnikova schopnost.
Ale to už ty nevidíš lebo ste sa na 40 rokov zarezali s AH-1. Vaša vec. Myslím, že ste ešte nejaký čas mohli podržať Mi-24/35 kým toto bude dostupné. To by som skutočne závidel
Ale to už ty nevidíš lebo ste sa na 40 rokov zarezali s AH-1. Vaša vec. Myslím, že ste ešte nejaký čas mohli podržať Mi-24/35 kým toto bude dostupné. To by som skutočne závidel
Torong: To by som skutočne nerád. Kde kto ma tu upodozrieva, že vám ten Viper/Venom závidím, ale opak je pravdou. Ja proste nie som fanúšik týchto strojov a bol by som nerád keby ...Zobrazit celý příspěvek
Torong: To by som skutočne nerád. Kde kto ma tu upodozrieva, že vám ten Viper/Venom závidím, ale opak je pravdou. Ja proste nie som fanúšik týchto strojov a bol by som nerád keby niekoho napadlo inšpirovať sa v tomto smere u vásSkrýt celý příspěvek
Miroslav Provozovat stroje ze země, která si nás dala do seznamu nepřátel nelze. To by se Rusko muselo chovat jinak. Zase na druhou stranu, nebýt obsazení Krymu v roce 2014, tak by ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav
Provozovat stroje ze země, která si nás dala do seznamu nepřátel nelze. To by se Rusko muselo chovat jinak. Zase na druhou stranu, nebýt obsazení Krymu v roce 2014, tak by u nás nikdo nákup AH neprosadil.Skrýt celý příspěvekMiroslav: Ale to už ty nevidíš lebo ste sa na 40 rokov zarezali s AH-1. Vaša vec. Myslím, že ste ešte nejaký čas mohli podržať Mi-24/35 kým toto bude dostupné. To by som skutočne ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav:
Ale to už ty nevidíš lebo ste sa na 40 rokov zarezali s AH-1. Vaša vec. Myslím, že ste ešte nejaký čas mohli podržať Mi-24/35 kým toto bude dostupné. To by som skutočne závidel
Aspoň jsme veškerý rozpočet armády co nám ještě zbyl neuvalili za válecné vrtulníky co nemůžou do války... Jako to dělají jiní... Víme? ;)Skrýt celý příspěvekStorm: A prečo to potrebuješ obrátiť na porovnávanie si pipíkov? Mimo toho, naše UH-60 nikdy nemali nahrádzať útočné Mi-24. BH nahrádzajú Mi-17 ktoré neporovnávame s Viperom
Storm: A prečo to potrebuješ obrátiť na porovnávanie si pipíkov? Mimo toho, naše UH-60 nikdy nemali nahrádzať útočné Mi-24. BH nahrádzajú Mi-17 ktoré neporovnávame s Viperom
OOO Pardóoon... Zajimavé, že o "pindikoch" tady píše někdo kdo cítil potřebu psát útočné nesmysly... Mimochodem to je zajímavé... Ty vlastně tvým výrokem Miroslave, cituji: " Mimo ...Zobrazit celý příspěvek
OOO Pardóoon...
Zajimavé, že o "pindikoch" tady píše někdo kdo cítil potřebu psát útočné nesmysly...
Mimochodem to je zajímavé... Ty vlastně tvým výrokem Miroslave, cituji: " Mimo toho, naše UH-60 nikdy nemali nahrádzať útočné Mi-24. BH nahrádzajú Mi-17 " konec citace, v souvislosti s psaným výše připouštíš, že vaše vrtulníkové letectvo je nebojeschopné... Smutné... Vzhledem k tomu že jde o vrtulníky armády... To by se ale určitě dalo dotáhnout ještě mnohem dál... Co takhle nakoupit hasičské auta co by nemusely umět hasit, ponorky se potápět, vrtáky by nemusely umět vrtat, lampy svítit atd...Skrýt celý příspěvekStorm: Neviem o čo ti ide. Náhrada za Mi-24, teda útočné stroje ktoré sme vyradili sa ešte len budú riešiť. Odporúčam prečítať plán rozvoja ozbrojených síl SR alebo niečo na túto ...Zobrazit celý příspěvek
Storm: Neviem o čo ti ide. Náhrada za Mi-24, teda útočné stroje ktoré sme vyradili sa ešte len budú riešiť. Odporúčam prečítať plán rozvoja ozbrojených síl SR alebo niečo na túto tému z pera súčasného ministra obrany. Samotný minister napísal, že sú 3 možné scenáre:
1/ Nákup ozbrojených ľahkých vrtuľníkov
2/ Nákup plnokrvných útočných vrtuľníkov
3/ Nákup ozbrojených BH nad rámec súčasných BH (minister preferuje)
Teda odpoveď na tvoju otázku je, že áno, v tejto chvíli nemáme vyriešenú otázku podpory pozemných síl. Spokojný s takým vysvetlením? Hľadáš problém (konflikt) tam, kde nie je. Vy nemáte vyriešený problém so salvovým ani hlavňovým delostrelectvom a nebudem to tu vyťahovať aby som si pohladkal egoSkrýt celý příspěvekS Mi-24 jsme jako měli vydržet do kdy? Až se rozpadnou a pak budeme vybírat stejně z toho, z čeho jsme vybírali teď? Pokud by jsme skutečně někdy mohli koupit něco jako FARA a nebo ...Zobrazit celý příspěvek
S Mi-24 jsme jako měli vydržet do kdy? Až se rozpadnou a pak budeme vybírat stejně z toho, z čeho jsme vybírali teď? Pokud by jsme skutečně někdy mohli koupit něco jako FARA a nebo jiný ekvivalent z USA, tak si počkáme tak 15 až 20 let, než to bude k mání i pro nás.Skrýt celý příspěvek
Poly: Vaše Mi-24/35 sú teraz súce akurát tak na výcvik a udržovanie spôsobilosti. Ja myslím, že túto nenáročnú prácu budú zvládať ešte dlho
Poly: Vaše Mi-24/35 sú teraz súce akurát tak na výcvik a udržovanie spôsobilosti. Ja myslím, že túto nenáročnú prácu budú zvládať ešte dlho
Na cvičení letu stačí i civilní vrtulníky představa, že naše současné 35ky připravý piloty na nasazení s moderním bitevnimi stroji je úsměvná. Už jen Hellfire mění taktiku nasazení ...Zobrazit celý příspěvek
Na cvičení letu stačí i civilní vrtulníky představa, že naše současné 35ky připravý piloty na nasazení s moderním bitevnimi stroji je úsměvná. Už jen Hellfire mění taktiku nasazení a Flir piloti 35tek viděli max na obrázku.Skrýt celý příspěvek
Kdo by se s nima otravoval 40let? Tak 25 nebo 30 let.maximalně jako Sokoly.
Kdo by se s nima otravoval 40let? Tak 25 nebo 30 let.maximalně jako Sokoly.
Toto bude "najsexi" vrtuľník vôbec. Radosť sa pozerať na tie ostré línie a prechody. A to fakt nejak zvlášť nemusím americkú dizajnérsku školu.
Toto bude "najsexi" vrtuľník vôbec. Radosť sa pozerať na tie ostré línie a prechody. A to fakt nejak zvlášť nemusím americkú dizajnérsku školu.
Tak US letecká technika je dizajnově pěkná viz. třeba ta F-16. To se naopak nedá říci do 80. let pro většinu jejich aut. Zvlášť hnusné jsou ty jejich školní autobusy.
Tak US letecká technika je dizajnově pěkná viz. třeba ta F-16. To se naopak nedá říci do 80. let pro většinu jejich aut. Zvlášť hnusné jsou ty jejich školní autobusy.
O stíhačky ani tak nejde. Tie sa riadia prísnou logikou aerodynamiky. Skôr som myslel na vrtuľníky. Nejak mi to proste nepasuje ten americký dizajn (hodnotím výlučne dizajn, nie ...Zobrazit celý příspěvek
O stíhačky ani tak nejde. Tie sa riadia prísnou logikou aerodynamiky. Skôr som myslel na vrtuľníky. Nejak mi to proste nepasuje ten americký dizajn (hodnotím výlučne dizajn, nie kvalitu všeobecne). Ale zase taký Mi-28 s prehľadom vyhráva v mojom rebríčku vrtuľových "prasáren". To je taká Multipla medzi vrtakmiSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...