Průzkum bojem? Trump chce Super Hornety místo F-35

Nejnovější verze Advnaced Super Hornet s komforními palivovými nádržemi; větší foto / Boeing

Nově zvolený americký prezident Donald Trump pokračuje v boji proti “předraženému” projektu stíhačky F-35 Lightning II. Nejnověji Trump podpořil nákup stíhaček F/A-18 Super Hornet místo stíhaček F-35.

F-35: Veřejný nepřítel č.1?

“Vzhledem k obrovskému překračování ceny F-35 firmy Lockheed Martin, jsem požádal Boeing o předložení ceny porovnatelné F-18 Super Hornet,” napsal Donald Trump ve čtvrtek na svém Twitter účtu.

Na toto prohlášení reagovaly akcie firmy Lockheed Martin - ty spadly z ceny 252,80 dolarů na 247,75 dolarů. Ve stejnou dobu akcie Boeingu stouply ze 157,46 dolarů na 158,95 dolarů.

“Zavázali jsme se spolupracovat s nově zvoleným předsedou a jeho administrativou s cílem poskytnout nejlepší schopnosti, dosažitelnost a cenovou efektivitu napříč všemi produkty a služami firmy Boeing s cílem naplnit naše národní bezpečnostní potřeby,” reagoval na příspěvek nového prezidenta Todd Blecher, tiskový mluvčí firmy Boeing. 

Mluvčí Lockheed Martin odmítl twett Trumpa komentovat, stejně tak mluvčí výrobce motorů F-35 Pratt & Whitney.

Donald Trump se přitom den před twettem sešel na oddělených setkáních se zástupci firmy Lockheed Martin i Boeing. Se zástupci Lockheedu Trump diskutoval o ceně programu stíhačky F-35. Se zástupci firmy Boeing probral možnost zrušení programu vývoje nového prezidentského letounu Air Force One, který také nedávno kritizoval.

„Boeing staví zcela nový letoun 747 Air Force One pro budoucí prezidenty, ale náklady se vymkly kontrole, přes čtyři miliardy dolarů. Zrušte objednávku!“ napsal Trump v listopadu na Twitteru.

Program stíhačky F-35 je ze strany Donalda Trumpa pod neustálou palbou kritiky. Minulý měsíc Trump označil výdaje programu F-35 “mimo kontrolu.”

Z historického hlediska je neobvyklé, aby americký prezident takto přímo zasahoval do obchodních jednání mezi americkou vládou a soukromou (zbrojní) firmou. Podle Trumpa musí být ale snahy o snížení vládních výdajů součástí práce amerického prezidenta. 

“Jsme teprve na začátku, je to tanec,” řekl Trump po setkání se zástupci obou firem. “Je to tak trochu tanec. Budeme mít nízké náklady a uděláme to krásně."

Pro porovnání - jedna stíhačka F-35A Lightning II (verze s klasickým startem a přistáním) vyjde nyní na 110 milionů dolarů. Pentagon ale počítá v průběhu let se snížením ceny na 85 milionů dolarů.

Cena dvoumotorového Super Hornetu podle údajů z oficiální stránky amerického námořnictva je 57 milionů dolarů. Podobné porovnávání nákladů je ale vysoce ošemetné, protože cenu výrazně zvyšuje vybavení letounu, sériovost objednávky a celkově také systémy pozemního zabezpečení, výcviku, servisu, atd.  

Klíčová je rovněž cena za letovou hodinu CPFH (Cost-Per-Flight-Hour), od které se odráží budoucí provozní náklady. Podle oficiálních dat amerického letectva jedna letová hodnota F-35A stojí 42 000 dolarů. (F-16C 20 000 dolarů, F-15E 27 000 dolarů, F-22A 59 000 dolarů).

Podle Mike Gibbonse, ředitele programu F/A-18 ve firmě Boeing, CPFH u stíhačky Super Hornet dosahuje údajně pouze 16 000 až 17 000 dolarů.

Je však Super Hornet porovnatelný s mnohem novější konstrukci F-35? Jisté je, že F-35 na první pohled dominuje v jedné oblastí - v technologii obtížné radiolokační zjistitelnosti, tedy stealth. Osvěžme si, že stealth nemá letoun udělat neviditelným, ale obtížně změřitelný střeleckými a naváděcími radiolokátory nepřítele.

Boeing navíc před třemi lety představil nejnovější verzi Super Hornetu, označovanou jako Advanced Super Hornet (ASH).

F/A-18 Advanced Super Hornet

Z konstrukčního hlediska F/A-18 ASH vyniká především konformními palivovými nádržemi CFT (Conformal Fuel Tanks) a stealth podtrupovým zbraňovým pouzdrem EWP (Enclosed Weapons Pod).

Konformní palivové nádrže CFT o objemu 1600 l jsou umístěny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Palivo v nádržích prodlužuje dolet stíhačky ASH o 480 km (celkový dolet 2826 km).

Inženýři si rovněž dali značnou práci s aerodynamickou čistotou CFT. Do rychlosti Mach 0,6 je celkový aerodynamický odpor ASH menší a do Mach 0,84 odpovídá "čisté" verzi F/A-18E/F Super Hornet.

Stealth pouzdro dokáže pojmout zbraňové systémy až do hmotnosti 1180 kg. Uvnitř se nachází dostatek prostoru například pro dvě protiletadlové střely středního dosahu AIM-120 AMRAAM, dvě laserem naváděné bomby Paveway nebo až šest bomb malého průměru SDB.

F/A-18 ASH vybavený EWP pouzdrem vykazuje až o 50 % nižší čelní radiolokační průřez RCS  (Radar Cross Section) než klasický Super Hornet se zbraněmi nacházejícími se pod křídly.

Pakliže zákazníci projeví zájem, je pro stíhačku F/A-18 ASH k dispozici modernizovaný kokpit s jediným velkým informačním displejem a infračervený průzkumný senzor IRIST (Infrared Search and Track). IRST dokáže detekovat tepelné signály několik desítek kilometrů daleko. 

Výrobce motoru General Electrics ve spolupráci s firmou Boeing nabízí modernizované motory F414-GE-400, které se vyznačují o 3 % menší spotřebou paliva při 20% nárůstu výkonu.

Uvedená vylepšení jsou volitelnou součástí modernizačního balíčku Advanced Super Hornet. Výrobci jsou přesvědčeni, že takto modernizovaný Super Hornet bude držet krok s ostatními letadly minimálně do roku 2030.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Další stíhačky F-35A Lightning II pro Izrael

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu oznámil nákup dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro ...

Chystá se obří mediální bitva? Trump twittuje proti F-35

Nově zvolený americký prezident Donald Trump zaútočil na svém Twitter účtu na firmu Lockheed Martin ...

Boeing s výrobu stíhaček F/A-18 a F-15 nekončí

Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej stíhaček F/A-18 Super Hornet do Kuvajtu a F-15QA do ...

Boeing T-X absolvoval svůj první let

Zbrusu nový letoun T-X od Boeingu a jeho partnera, společnosti Saab, který byl speciálně navržen pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • pjek
    17:48 10.01.2017

    ->KOLT: Šlo o švýcarské ceny provozu švýcarských Gripenů nebo o modelové kalkulace? Ono porovnávat třeba servisní hodinu u Švýcarů a tu v Čáslavi je poněkud pomýlené stejně jako fakt, že ve Švýcarsku je to jeden poloměr obratu za druhým, zatímco u nás se i chvíli dá letět rovně.

  • pjek
    17:44 10.01.2017

    Vzhledem ke katastrofální zadluženosti USA se nelze Trumpovi divit. Ostatně technicky zasvěcené hlasy z USA naznačují, že s F-35 je toho v nepořádku více než o čem se mluvilo. NI sice smířlivě naznačuje, že přetrvávají pouze známé problémy ("Neexistují žádné další stopky v programu F-35, jen známé problémy, které je třeba řešit a kousky pokročilého software, které musí být napsány a nainstalovány"), ale provozní zkušenosti mohou odhalit to, co se v L-M podařilo prozatím ututlat. Chápu, že jde o technologicky sofistikovanou konstrukci, ale náklady (TCO v rámci LCA) v porovnání se Super Hornety jsou o řád vyšší, což je destruktivní pro již tak předlužený rozpočet.

  • KOLT
    16:38 29.12.2016

    Sholva, to máte těžké. Cena letové hodiny, kterou udávají výrobci je zpravidla, mírně řečeno, podhodnocená. U Gripenu se rádo operuje s 4 k$. Při výběrovém řízení ve Švýcarsku jsme se ale dozvěděli, že ve skutečnosti je to (tuším) 16 k$. U F-35 to není údaj výrobce, nýbrž armády, která zároveň provozuje i jiné typy, takže to asi má vcelku spočítané (a jelikož to pro F-35 nevyznívá až tak pozitivně, tak to vypadá, že to ani nebude kec). Takže se není co divit, že člověk výrazně pochybuje, že by F-18 létala za méně než F-16 a srovnatelně jako Gripen, když to jsou obě jednomotorové stroje s výrazně nižší hmotností. O tom, že ceny za provozování na moři budou zase úplně jiné, ani nemluvím.
    No a nakonec – není to jen o ceně za letovou hodinu, nýbrž za celkové provozování daného typu, kde má F-35 několik výhod, především pro velká letectva (jinak řečeno, pro nás by to taková výhoda nebyla, pro USAF nebo RAF jsou ale podstatné). Kupříkladu zvládnou v simulátoru více tréningu, takže je možné nalétat méně hodin ve vzduchu. Dále omezují nutnost používání asistujících letounů (Prowler, AWACS, tankery). A s ohledem na jeho schopnosti je také možné provozovat menší množství letounů (koneckonců každá další generace letadel přinesla snižování počtu provozovaných strojů – jednak kvůli jejich schopnostem, jednak s ohledem na jejich cenu).

    Takže jo, je to provozně drahé éro, ale to bude *každé* letadlo 5. generace.

  • Sholva
    16:04 29.12.2016

    Považuju to za populistické řeči Trumpa, když zruší F-35 pro námořnictvo, tak se razantně vyhoupne i cena ostatních typů a to by asi bylo ještě hůř průchozí. Spíš to vidím na to, že chce nahlodat výrobce F-35 a jejich motorů a donutit je srazit ceny - protože jsou zkrátka opravdu absurdní...

    Ovšem z čeho sebou mlátím smíchy je reakce některých tady na astronomickou cenu letové hodiny F-35. Je ohromná, ale protože je to F-35, tak radši budeme tvrdit, že ostatní výrobci lžou, provozovatelé jiných typů lžou a tedy těch 42,000 USD u F-35 není tak hrozné, protože ostatní budou někde podobně, protože určitě lžou, protože jak by superuberletadlo F-35 mohlo být v něčem horší, to přece nejde :D Už jsem se tady o tom dohadoval a nakonec jsem to vzdal, fanatickou víru argumenty a fakta nepřesvědčí, ale zkrátka mě to zase pobavilo...

  • liberal shark
    09:39 29.12.2016

    Vidim to spise jako tlak na cenu, nez jako vaznou snahu nahradit F-35 Superhornetem. Coz nemeni nic na tom, ze je Superhornet vynikajici uderne letadlo.

  • Gloton
    02:04 29.12.2016

    Nás pár, co nemáme žádné prominentní kamarády a známé v armádách a letectvech u nejmodernější zavedené techniky či v generálním štábu či alespoň v konstrukčních kancelářích, můžeme jen závidět, zdejším celebritám, které nám alespoň občas "hodí" nějaké "podpultové" informace.
    Nepročítat si diskuse tady na AN, nikdy bych ani jen netušil, kolik se v takové diskusi dá potkat odborníků a ještě k tomu z informacemi z pod pokličky od těch nejzasvěcenějších.

    Pánové....tedy vlastně milé děti......vy víte koho z vás se to týká, tak už se prosím přestaňte ztrapňovat. Vždyť je to opravdu směšné :)) snažit se vlastním smyšlenkám dodat punc důvěryhodnosti a důležitosti komentářem typu...to mi řekl kamarád/známý konstruktér...projektant...pilot...pilot F-22.....voják....člen speciální jednotky co tu techniku testoval..... atp.
    To si nechte do hospody k pivu až vám bude 18.....normální, alespoň průměrně inteligentní střízlivý, člověk vás má jen za voly, nikoliv za "odborníky" :))

  • akimAlí
    15:27 28.12.2016

    killere! A z kterého orgánu jste mu to vytáhl?

  • RiMr71
    15:11 28.12.2016

    KIller: "Vytáhl jsem z pilota, který přímo létal F16, F22 a následně F35, že je..."

    ...hoši nesmíte těm fejsbůkovým identitám všechno žrát...! :)

  • Sokrates
    11:58 28.12.2016

    darkstyle: Ten Block 4 som spomenul len ako upgrade už plných operačných spôsobilostí, ktorý posunie F-35 ešte ďalej. Za lietadlá s plnými operačnými spôsobilosťami sa budú považovať všetky stroje so software minimálne na úrovni Block 3F (a to nie je z mojej hlavy, tak si to stanovilo americké letectvo spolu s výrobcom). Ono to nie je len o pár bombičkách navyše. Vrámci Block 3I má F-35 integrované len AIM-120C (iba vo vnútorných šachtách) a 3 typy bômb (GBU-32, GBU-12, GBU-31). Nehovoriac o obmedzení, ktoré súvisí s manévrovaním lietadla s preťažením do 7g a nefunkčnosťou kanónu. S Blockom 3F by mal byť stroj schopný lietať s preťažením až do 9g a okrem kanónu bude schopný využívať celú škálu zbraní, vrátane tepelne navádzaných rakiet (AIM-9X-2, možno AIM-132), AMRAAM vo verzii AIM-120D a riadenej protizemnej munície (GBU-39, AGM 154A/C JSOW, GBU 10/12/16 Paveway II, GBU 24A/B Paveway III, Storm Shadow, AGM-158 JASSM; možno aj Brimstone). S tým samozrejme súvisí možnosť niesť výzbroj aj na vonkajších závesných bodoch. V neposlednom rade bude s kompletizáciou softwaru súvisieť plné využitie senzorového vybavenia, navigácie a dátového spojenia. Čo sa týka rozdielov v možnostiach využitia avioniky v súčasnosti a po integrácii Blocku 3F to Ti bude vedieť oveľa lepšie povedať Shania. Ja sa v týchto nuansách príliš neorientujem. :-)

  • Shania
    10:40 28.12.2016

    Gorn: přečti si tohle: http://www.armadninoviny.cz/ch...

    To bylo před schůzkou. Tohle po https://youtu.be/NipKfnjyu_w...

    V prvním linku mas i vyjadreni ke stavu programu a taky důvod, proč si nedelam starosti jestli JPO naplanovane veci dokazi plnit. A i kdyby ne, F-35 má vysoký modernizační potencial. Mej na pameti, že blok 5,6 se muzou podstatne zmenit, jen z důvodu naoustajicich zkusenosti a existenci novych hrozeb.

  • Gorn
    09:37 28.12.2016

    jenikdavid: není těžké přijít nato co se tady řeší- Trump a jeho snaha "dostat program pod kontrolu", o tom je ostatně ten článek. Co konkrétně Trump prosadí a jaký smysl to dává je potom předmětem zdejších spekulací... doopravdy mě zaráží přísup lidí kteří se tváří jako že ten program bude určitě běžet dál tak jak je plánováno, to je v diskuzi pod tímhle článkem doopravdy zvláštní.
    Pokud chcete srovnávat tak spíš auta z 80. let a dnešní, to navíc hezky ilustruje i to že na první pohled se toho moc nezměnilo, ale v podstatě se změnilo vše (přičemž největší skok je tvar a elektronika). Ten rozdíl parní-spalovací je doopravdy obrovský, možná bude na místě v budoucnosti 5. generace - bezpilotní 6. generace

  • killer
    00:52 28.12.2016

    Asi trochu mimo. Omlouvám se nejsem odborník.

    Vytáhl jsem z pilota, který přímo létal F16, F22 a následně F35, že je velký problém u F35 s VTOL konkrétně s nasávaní částic - nevhodné nezpevněné povrchy. Na standartním asfaltu se dá přistát při jeho poškození -> využití zničených letišť a jiné infrastruktury je přinejmenší problematické.

    Dále nerad potvrdil, že obecně lepších výsledků dosahují piloti, kteří dříve nelétali s F22.

    HUD display v helmě funguje na 360 stupňů vidí skrz letadlo, označování cílů / rozpoznání letounů s IFF automaticky na displayi.

    6. generace bude bez pilota z velké části autonomní. Ukazoval mi zkoušky nástupce B2 a nenarazili na vážnější problém v rámci programovaní "UI". Jestli to bude jednokřídlo se ještě uvidí, jelikož je zde očividná výhoda zkonstruovat letoun překonávající stávající možnosti výdrže pilotů s rozličným využítím materiálů a kostrukce draku.

    Srovnání F35 se Suchojem a čínskými konkurenty označil jako koupit si Rolex od Vietnamce. Vypadají dobře, ale výbavu zejména HUD a autonomie letadel není dobře zvládnutá a tudíž pilot má mnohem více práce.

    Dogfight s F35 označil v době s dnešními možnostmi za blbost.

  • darkstyle
    23:34 27.12.2016

    shania plus sokrates..
    Pokial viem pociatocnych bojovych f35 verzia A, ta ktorej sa vyroby drviva vatsina, dosiahla toto leto..
    Vyrobcovia a generali vtedy svorne povedali ze tesne po novom roku ma verzia A dosiahnut operacnu..

    To, ze nebudu fungovat britske meteori, ze nebude moct este niest jadrove bomby, alebo nejaky druh bomby.. alebo nebude fungovat nejaka vecicka, to neznamena, ze to lietadlo nebude schopne rozthat v zuboch protivnika ak teda dosiahne tento milnik tak ako slubovali..

    Ano 3F alebo 4 daju lietadlu dalsie moznosti.. Ale ani F22 nevie zatial strielat s najlepsimi air to air strelamy co vie F16,18 aj 15.. a predsa plnej operacnej ma uz davno za sebou.. a f15 nema vyspelu optoelektroniku a f18 stealth vlastnosti.. a co ich maju uzemnit za to..

  • jenikdavid
    20:39 27.12.2016
    Oblíbený příspěvek

    Tak nějak nevím co se tady ještě kolem F-35 řeší. Program běží, dostal se do kolejích které byli naplánované a jaký to byl průšvih se zastavením výroby F-22 ví všichni. Navíc i kdyby ten rozpočet byl překročený 10x, mezigenerační skok se udělat musí. To je jako kdybychom pořád vylepšovali parní stroje s tím, že přejít na spalovací motory je moc drahý. A když Evropa nemá ani peníze a ani koule to postavit, tak kdo jiný ? Jasný, musí se to hlídat atd., ale nic nejde hladce a dnes je to již víceméně vyřešené. Tak pořád nevím, proč ten povyk...

  • hurvo
    20:14 27.12.2016

    Ked tak sledujem zahranicne servre, tak zajtra cakam na AN clanok o T-X, ci sa moze pouzit ako lahky stihac+ nejake porovnanie s alcou. :D

  • hurvo
    20:10 27.12.2016
    Oblíbený příspěvek

    ASH je fajn ale urcite to nie je porovnatelne lietadlo s F-35 nech by sa trump rovno aj poskladal. Trumpova argumentacia to je nezmysel, akoby niekto odmietol kupit CV-90-30 s odovodnenim ze sa da este modernizovat BVP za polovicu ceny CV-90, a ved to ma 2A42, vsak 30mm jak 30mm (facepalm).

    F-35 ma problemy , napr aj s hlavnou ficurou> sensor fusion. Ale odmietnut v podstate hotovu a hlavne perspektivnu platformu, je blbost.

    https://warisboring.com/donald...

    Tuna je pekne popisane preco trump nema sancu program zastavit. Pritom na warisboring nenechaju na F-35 nitku suchu.

  • flanker.jirka
    20:02 27.12.2016

    Snad je to jen prohlášení z nevědomosti a nebo z vlastních ekonomických zájmů, v době kdy Čína zprovozňování své stealth letouny by to byl krok zpět. Nebo, možná na místo F 35, doplní osvědčené Superhornety nové a levnější stealth UAV.

    lemkin: žádný stealth kontejner vám z klasického letadla stealth neudělá, i Superhornet v čisté konfiguraci má velkou odraznou plochu a bude oproti stealth letadlům stále v nevýhodě.

  • lemkin
    19:12 27.12.2016

    Advanced Super Hornet? Jako bych slyšel Kanadu skákat radostí a Shaniu brečet někde v koutě :D

    Takovéhle letadlo je přesně to co Kanada hledá. Mají starší verzi, velmi dobře ho znají, oproti F-35 je za hubičku a když bude potřeba nějaký ten Stealth pro útoky na pozemní cíle v rámci šíření demokracie v zemích třetího světa - dají si tam ten ošklivý kontejner.


    Jediné co je z mého pohledu škoda, je že zavírá možné dveře Raffalu do kanady.

  • Shania
    17:45 27.12.2016

    Gorn: pokud znáš schopnosti toho stroje, tak víš že to není jen chlubeni.

    Bavime se tu o verzi C, už jen podle toho, že se bavíme o SH, ten v žádném případě není alternativa za B a A.

    USMC taky bude mit 80 F-35C, protože B USN nechce mít na CVN..

    USMC - 340 F-35B
    - 80 F-35C
    USN - 260 F-35C

    Ale o náhradu Hornetu u USMC taky ani náhodou nejde.

    A pokud se bavíme o bloku 3, tam tu 99% jistotu máš a u bloku 4 v podstatě taky.

  • Gorn
    17:11 27.12.2016

    Shania: Taková prohlášení jsou tam normální, nemyslí je tak úplně vážně, spíš je to jakási demonstrace hrdosti. Rozhodně ty prohlášení nelze chápat jako objektivní hodnocení.

    Kdo řekl že se bavíme o F-35C pro USN? Trump to neřekl, nicméně má tendenci reagovat impulzivně na aktuální dění- tzn. pravděpodobně se řeší F-18 u US Marines. Takže ideální termín dodání asi před 4 měsíci až rokem.

    Možná přesně víme co výrobce řekl že každý blok přinese a kdy. Neexistuje ovšem jistota že se tak stane, termíny se můžou posunout, integrování určitých schopností se může přesunout, náklady se oproti předpokladům mění atd. JSF by nebyl prvním projektem v historii lidstva který by nedosáhl svých cílů i přes překročení rozpočtu. 99% je doopravdy pro smích, Trump evidentně projekt chce řešit

  • dusan
    15:36 27.12.2016

    Trump skrátka čosi "trepne" dnes .. iné zajtra ... myslím, že je škoda vôbec nad tým meditovať. Už "zabudol" na dosť veľa svojich akčných vyhlásení a evidentne si publicitu užíva.

  • palo satko
    15:23 27.12.2016

    Na rozdiel od českeho a slovenskeho internetoveho diskutera, americky danovy poplatnik vobec nemusi byt nadšeny z F-35. Ako dokazali prezidentske volby, Trump celkom rozumie nazorom americkeho danoveho poplatnika. Volby tiež ukazali, že nepotrebuje pomoc ani velkych korporacii, ani americkej "elity" a už vobec nie americkych medii. A vojaci? No vojaci budu samozrejme posluchat hlavneho velitela, tak ako vždy. Je jasne, že na to aby Trump vyhral aj druhy krat nepotrebuje F-35. Potrebuje verneho voliča, presne toho, ktoremu sluboval že niečo urobi s F-35.

  • Shania
    14:55 27.12.2016

    Gorn: proti tomu nic nemám, porovnávat dnešní cenu F-35 s aktuální nebo spíš pár let zpět cenou jiných letadel je k ničemu. A jak říka Berke: ”If you are still only considering whether to choose fifth generation fighters or not, then you are behind. You are old and you are going to lose,”

    Zákazníka by ale mělo a zajímá kolik ho to bude stát v době, kdy bude nakupovat a pak celková cena se vším všudy.

    F-35 block 2b a 3i už obsahují větší část schopností bloku 3F má (i – initial, f – final)

    http://www.f-16.net/forum/down...
    https://www.scribd.com/documen...

    a má dostatečné schopnosti pro USMC a USAF pro vyhlášení IOC a citace velitele letectva k IOC
    “And I have a message for our adversaries: It sucks to be you.”

    A pak co řekl Lyons
    “Of the F-35, I can say unequivocally we are only beginning to scratch the surface of what this airplane will be able to do in the future,” he said. “Make no mistake: It is extremely capable today. But it’s going to be an absolute monster in the years to come. I wouldn’t want to face it on the battlefield. As a commander of airmen, I am comfortable and confident sending my fighters downrange to fly, fight and win in this aircraft.”

    https://www.youtube.com/watch?...

    Můžeš to brát jako PR což taky je, ale přesto každý kdo ví co je to OODA loop, tak je mu naprosto jasné co tenhle stroj i v počáteční konfiguraci provede s čímkoliv co dnes lítá.

    Sokrates má pravdu, že FOC bude nejdřív v 2018.

    Počítat s tím, co F-35 bude mít v blízké budoucnosti nevidím vůbec žádný problém, spíš naopak lidi co mluví o tom, že F-35 není hotová atd by si měli uvědomit, co to vlastně přesně znamená…

    A 3F je pak dál rozšíří, nebo zruší omezení. Už jedna testovací F-35B na USS America minulý měsíc lítala s 3F. Příští rok očekávám, že bude hodně informací ohledně F-35 a přesně za rok očekávej dokončení vývoje a testů.

    Takže to shrnu, chybí přesně rok do dokončení F-35…
    Vzhledem k tomu, že se tu bavíme o F-35C, a tedy USN, je úplně jedno co je teď, oni začnou nakupovat až po dokončení bloku 3F a podle objednávek LRIP 9, tak tam mají jen pár strojů…

    Další věc je, že přesně víme, co a kdy každý blok přinese, a u 3F to není žádný možná bude mít, ale na 99% bude mít a to v podstatě platí i pro většinu částí bloku 4.

    U SH nic takového nevíme a mimo už dnes schválených modifikacích jsou ty další jen teoretické.

    Takže nakonec, superhornet, jinak velmi schopné letadlo nemá na to aby s F-35 soupeřil ani v parametrech 4.generace, natož pak podle parametrů 5.generace. A ten rozdíl mezi nimi bude jen a jen narůstat.

  • Sokrates
    13:56 27.12.2016

    darkstyle: o dosiahnutí plných bojových spôsobilostí možno hovoriť najskôr od verzie Block 3F, ktorá je plánovaná až na rok 2018. V prípade verzie Block 4, ktorá bude ešte zahŕňať integráciu bômb GBU-53, B61-12, prípadne striel Meteor a JSM hovoríme o období 2020 - 2022.

  • darkstyle
    13:36 27.12.2016

    Gorn,

    Ono o dva tri mesiace kedy hlavna verzia A ma dosiahmut plnych bojovych vlastnosti..

    Je uz asi na mieste, nehovorit o planovani..
    Aj kedy sa objavila nejaka chybka, tak to posunie to dosiahnutie max o pol roka rok.. Co je zase v tak dlho vyvijanom a tak dlho planovanom stroji fakt..
    Hlavne ked motor a plast a senzory su de facto v plnej :-)

    A on hovori, ze stat to tolko bude, lebo uz v roku 1932 ak ma pamet nemyli maju amici zakon, ze ak vyvoj dacoho presiahne 1/3 nad planovane vydavky, dodavatel musi dodavat za predom dohodnutu cenu..
    Napriklad uz tento uctovny rok to bolo aplikovane, kedze LM sa snazil o cenu vyssiu.. a ma smolu..

  • darkstyle
    13:29 27.12.2016

    Rase..

    Ziadny dalsi stroj 5.gemeracie nebude, ked uz nejaky ten rok je vo vyvoji 6.generacia..
    A prave ta ma nahradit cely projekt f-18..

    Pre ostatnych..

    Prezident usa navrhuje rozpocet, potom ho schvali s obrovskymi zmenami zvlast ako navrh senat a potom zvlast s uplne unymi zmenami ako navrh kongres..
    A potom je medzi nimi dvoma vypracovany treti (stvrty) navrh, ktory sa ako rozpocet aj schvali..

    Prezident ma realne pramalo priamych kompetencii ako zastavit projekt F35..
    Nepriamo ano, ked sa budu blizit dalsie doplnujuce volby, a on bude medzi ludmi popularny v tej dobe, tak moze ist za skupinkou kongresmanov alebo senatorov ktory su ohrozeny, ze ich nezvolia len z republikanskeho tabora a ponuknut im, ze ich pride navstivit a dajme tomu spolu posadia strom v ich obvode alebo, ze ich bratranca z 10 kolena vymenuje niekam do nejakej bezvyznamnejsej komisie.. ale za predpokladu, ze vtedy bude popularnym bude, lebo nikdo sa nebude chciet spajat s nepopularnym clovekom..

    Inak nemoze ani zrusit program f35 ani zrusit sankcie voci rusku, kedze za obe veci je zodpovedny niekto iny ako je on sam..

    Vola sa to chains of power..
    Prezident ma vladnut v usa v rozmedziach toho co mu ich 2 komorovy parlament urci.. A ked ten je drvivou vatsinou za f35, preto to nekomentuje ani LM, a ani ten prepad neni zas tak velky.. dneska dole, zajtra hore :-)

  • Gorn
    13:18 27.12.2016

    Rase: tak tuhle pohádku jsem ještě neslyšel, můžu si to někde přečíst?

    Shania: já jsem nic neporovnával, tak se hezky uklidněte. Jenom upozorňuji lidi co mají tendenci porovnávat údajnou cenu doposud neexistující verze F-35, respektive cenu existující "dětské" verze F-35, a cenu letadel 4. generace.
    Jo a Vy mimochodem máte strašně srandovní tendenci ignorovat fakt že vývoj F-35 nebyl ukončen. Ona F-35 v součastnosti většinu schopností nemá. Takže laskavě místo "má F-35" používejte "je plánováno", "možná bude mít" atd. ono to totiž působí tak že kritizujete F-18 zato že se nedokáže vyrovnat F-35, ale přitom součastná F-35 se nedokáže vyrovnat té co je na papíře, takže to vlastně nakonec může dopadnout úplně jinak

  • ruleta
    13:11 27.12.2016

    Vystrely do tmy, Trump nasel velky naklad a tak dela medialni mlhu...lidi to budou kompentovat jakoze "je dobry businessman, rozumi tomu co dela, naklady poklesnou" jakoby do dnesni doby nikdo nic nedelal etc. Samozrejme nic takoveho se dit nebude, toto je jooo strategicke rozhodnuti o ktere se bude bojovat, jak na demokraticke - tak republikanske strane. Pokud se logika z rozhodovani vytrati - americane to zaplati Xkrat.

  • Shania
    12:23 27.12.2016

    Charlie: je to zbytečná mrtvá váha, což asi není moc dobré.

    Vyšší obratnost a dolet je zase za cenu nižší akcelerace, vyššího odporu atd. je tam spousta věcí co prostě pro operace ze zeme nepotřebuješ a něco to stojí.

    Pro srovní prázné váhy a paliva u ABC (A to BC nemaji kanon)

    Empty weight 29,098 lb (13,199 kg) 32,300 lb (14,700 kg) 34,800 lb (15,800 kg)
    Internal fuel 18,498 lb (8,390 kg) 13,326 lb (6,045 kg) 19,624 lb (8,900 kg)

  • Rase
    12:06 27.12.2016

    Tak nějak mi uniká smysl porovnání F-35 a F-15, když F-35 má nahrazovat primárně F-16, Harriery a různá starší specializovaná letadla. F-15 a FA-18 má nahradit větší, patrně dvoumotorový stroj 5.generace (nejspíš ne jeden letoun, ale pro armádu a námořnictvo jiný stroj).
    Pokud ale jede jen o politický nátlak, tak je to v pohodě. Třeba se urychlí sériová výroba a produkce dřív dosáhne počtu pro hlavní odběratele a dřív bude k mání i u ostatních za udávanou nižší cenu. Trump patrně došel k závěru, že to LM moc trvá...

  • skelet
    11:56 27.12.2016

    kusa: přesně tak ;)

  • Charlie
    11:49 27.12.2016

    Shania: mě přišlo, že USAF chtěli za každou cenu "svůj" typ, i když ty změny v naval verzi byly víceméně ku prospěchu věci - robustnější drak i podvozek, větší dolet, lepší manévrovatelnost na malejch rychlostech a při přistání, větší dolet...

    Ať mi nikdo neříká, že by tyhle věci USAF neužila. Jo, možná by za "svojí" verzi zaplatili o pár mega víc za kus, ale v globálu by se to dle mýho vyplatilo (už jen ty ušetřený prachy na vývoji), a od toho tam sou nadřízený šajby, aby jim řekli "hoši takhle ne"... Koneckonců s Fantomama to bylo stejný, USAF je defacto vnutil McNamara.

  • Kusa
    11:41 27.12.2016

    Já si myslím že je to jen obchodní nátlak ze strany Trumpa. Je to bizmismen ví jak vést obchodní jednání. Asi těžko by byl tak úspěšný kdyby to neuměl. Už jenom to jak to srazilo akcie je tlak aby šli u Lockheed Martin Trumpovy na ruku. Teď se konečně ukáže jaký je prostor na pohyb ceny u F-35.

  • Shania
    11:40 27.12.2016
    Oblíbený příspěvek

    skelet: jistě a taky se tak samozřejmě děje, SH taky nebude nahrazen F-35, takže na rozdíl jako u F-16 do něj USN lije podstatně víc zdrojů.

    tady položky za výzkum a vývoj

    http://www.fi-aeroweb.com/Defe...

    SLAP

    http://www.fi-aeroweb.com/Defe...

    Modifikace

    http://www.fi-aeroweb.com/Defe...

  • skelet
    11:34 27.12.2016

    Stejně ty Superhornety musí překopat, když mají sloužit až do roku 2030..

  • Shania
    11:26 27.12.2016
    Oblíbený příspěvek

    Charlie> Hak je to poslední, celá konstrukce, větší křídlo, robustnější podvozek a řada dalších uprav je nutná pro stroj operující z CVN.

    A pokud se nepletu, ruzné verze phantomu se od sebe dost lišili.

    USAF je největší zákazník a pro ně by to bylo silně nevýhodné řešení.

  • Shania
    11:16 27.12.2016

    Gorn: a co dělaš pak ty? Úplně to stejné. 57 mil je spiš v 2016 okolo 70 mil usd. + tam nejsou zahrnuty modernizace, prodloužení životnosti atd. extra vybavení co neni součastí stroje.

    http://www.fi-aeroweb.com/Defe...

    Máš i dokumenty k tomu co stojí modifikace, R&D, monitorovani stavu atd...

    Vůbec nemluvě o implementaci senzorů a schopností které by se blížili k tomu co má F-35. Nezapomen pak, že pak taky potřebuješ extra Growlery a další podpurné stroje... co budeš potřebovat i na mise, kde se F-35 obejde bez nich.

    A nakonec, drak SH nepřestavit na Stealth na urovni F-35, ale taky na to aby měl výkony F-35... Přidej RAM, další konstrukční změny - to stojí peníze... přidej si stealth pody, váha, malá kapacita (takže přidej další stroje pro danou misi), odpor, cena...

    Přidej si na SH EFT, CFT nebo AG vyzbroj a máš defakto pozvukový stroj... F-35 s plnou interni vyzbroji ma delší dolet, rychlost, plně odemčenou letovou obálku atd.

    Mít flotilu jen z SH by asi šlo, ale jen pokud se je rozhodněš mezi 30-40 je plně nahradit novým stojem. Takže sázíš na to, že nebude mít zpoždění, potřebné schopnosti a taky zapomeň, že bude levnější než F-35, SH.. a nebo ho někdo nezruší.... Takže nakonec bude stejně levnější provozovat SH+ F-35 a SH nahradit novým strojem.

    Prostě je potřeba nahradit rozpadající se hornety, buď budeš krátkodobě šetřit a nemyslet na budoucnost, nahradíš je strojem, který začíná vstupovat do závěrečné faze. Nebo koupíš stroj co je teprve na začátku a má před sebou dlouhou budoucnost, už jen pro to, že je to příliš velký program...

  • Charlie
    11:09 27.12.2016

    Vím že důvody pro rozdílné A a C verze u F-35 vypadaly na papíře rozumně, ale už tehdy měl někdo "bouchnout do stolu", zatlačit na USAF a USN a dokopat je k jednomu typu pro oba subjekty - koneckonců Fantomy tak fungovaly (i USAF verze snad měly ten hák). Jedinou změnu, kterou bych u pozemní verze akceptoval, by bylo vypuštění mechaniky skládání křídla. Tím by se srazila cena za vývoj i za produkci a byla by vyšší unifikace. Myslím, že USAF by se s lepší ovladatelností na nízkých rychlostech a menší přistávací rychlostí nějak popasovalo...

  • Gorn
    11:00 27.12.2016

    Shania: cena za provoz a pořízení se porovnává 1v1 protože reálně to tak bude. Ty letadla stráví většinu života bombardováním rozvojových zemí, naháněním dopravních letadel a výcvikem pilotů. F-35 v tomhle neni nějak extra efektivnější, tzn. bude jich potřeba stejné množství.
    V IADS prostředí 4. generace bez podpory prostě za 5. generací zaostává, ale tak zase to prostředí se dá během pár dnů upravit dle potřeby (specialně pokud máte nějaké F-35)

  • Gorn
    10:36 27.12.2016

    KOLT: pointa je že F-35A aktuálně stojí 110M, plus cena za pozdější upgrade stroje na "plnohodnotnou" verzi. Navíc srovnáváte nesrovnatelné- za 57M si US Navy F-18 SH nakoupilo, za 85M F-35A nikdo aktuálně nekoupí.
    Všechno je tedy o tom zda LM bude schopný prezidenta přesvědčit, respektive dát záruky, o tom že k tomu poklesu nákupní ceny (a asi i provozní) skutečně dojde.

  • Shania
    10:20 27.12.2016
    Oblíbený příspěvek

    KOLT: tady nejde o A a B verzi, ale o C (absolutně bez šance že y SH nahrazoval tyto dvě verze). Která aktuálně stojí 130 mil a pokud se dostanou na 100, bude to dobrý výsledek. Vysoká cena je i diky tomu, že USN čeká, takže se vyrábí málo kusů a cena v LRIP 9 šla i mírně nahoru... Takže pokud politici chtějí nízkou cenu, musí daný typ taky začít nakupovat a ne čekat a stěžovat si na cenu.

    I když je SH aktuálně TOP 4gen letadlo v oblasti avioniky, na F-35 mit nikdy nebude a nebude to zadarmo a hned...

    Takže kdyby na to přišlo, USN by byla nakonec odkázana na USMC s jejich F-35B operujících z LHD:)

    A je tu ještě jedna věc, sice se pořád porovnává cena 1v1 za provoz a pořízení. Ale to co je důležitější je např. kolik bude stat zničení konkretního cíle. V IADS prostředí tě pak náklady u SH budou stát několikanásobně víc než u F-35... nebo se ti může vůbec, stát, že tam nebudeš moc operovat vůbec.

  • skelet
    10:19 27.12.2016

    JInými slovy Trump potrápí Lockheed (po tomhle tweetu mu jistě klesly akcie), a hlavně nastartuje program modernizace stávajícch Superhornetů, které námořnictvo potřebuje modernizovat tak jako tak.

  • KOLT
    09:35 27.12.2016

    Jinými slovy - chcete-li mít alespoň trochu perspektivní stroj, musíte stejně dokoupit všechny "volitelné" prvky. V tu chvíli cena ASH bude kolik? 57 milionů asi těžko, spíš se bude blížit k těm 85 za F-35. A cena 16 k$ za letovou hodinu je asi tak stejně reálná jako 4 k$ u Gripenu...