Průzkumný letoun EMARSS

EMARSS
Foto: EMARSS - skvělé propojení cvilní a vojenské technologie /

Americký gigant Boeing vyvíjí v rámci projektu EMARSS (Enhanced Medium Altitude Reconnaissance and Surveillance System) zpravodajský, průzkumný a dohledový letoun pro střední výšky. Za platformu posloužil civilní dvoumotorový vrtulový stroj Hawker Beechcraft King Air 350ER.

Firma zahájila práce roku 2010 s cílem zkonstruovat pro armádu průzkumný letoun umožňující sledovat přesun nepřátel a materiálu na zemi, sledovat nepřátelskou komunikaci nebo elektromagnetickou aktivitu v určité oblasti, např. radaru. Veškeré informace obdrží velitelství díky výkonnému datovému přenosu.

Americký letoun Hawker Beechcraft King Air 350ER je nejnovějším derivátem letounu King Air (Model 90/100). Verzi 350ER pohánějí dva motory značky Pratt & Whitney Canada PT6A-60A, které podávají výkon 2 × 783 kW.

Letoun pojme kromě pilota až jedenáct členů posádky nebo 1134 kilogramů užitečného nákladu. King Air 350ER dokáže letět rychlostí až 560 km/h a při plném zatížení uletí přibližně 1754 kilometrů. Maximální výdrž ve vzduchu je asi sedm hodin.

EMARSS Foto. 3D model letounu EMARSS / Boeing

Původně se počítalo s výrobou 48 letadel EMARSS, která měla nahradit v americké armádě různé typy průzkumných a dohledových letounů. Kvůli rozpočtovým škrtům vzaly ale plány za své, a proto může armáda v současnosti převzít pouze dvanáct letounů.

 

A jakou elektronickou výzbroj a vybavení EMARSS letoun vůbec má? Pod prodlouženou přídí se nachází průzkumné pouzdro s denním a infračerveným senzorem. Nad trupem je umístěn aerodynamický kryt s anténou pro satelitní komunikaci Satcom.

Letoun byl rovněž osazen výzvědným komunikačním systémem typu COMNIT (Communications Intelligence) k zachycení radarového vysílaní, datové komunikace, internetového vysílání, k odposlechu telefonních hovorů aj. Není tudíž divu, že je trup letounu doslova poset všelijakými anténami. Členy posádky jsou i dva operátoři pracovních stanic DCGS-A (Distributed Common Ground Systém).

První letoun EMRASS absolvoval premiérový let před pár dny. Testovací let trval čtyři hodiny a navzdory poměrně velkým změnám v aerodynamice potvrdil dobré letové vlastnosti.

Zdroj: EMARSS, Boeing, Aviation Week

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...

Vrtulník nové generace FVL/JMR – časový plán

Program nového víceúčelového transportního vrtulníku FVL (Future Vertical Lift)/JMR (Joint ...

Ruské vrtulníky Mil Mi-17V5 pro Afghánistán

Ruská firma Rosoboronexport dodá do konce roku 2013 afghánskému letectvu 12 nových transportních ...

Rýsuje se koncepce dopravního a vrtulníkového letectva Armády ČR

Na první pohled se může zdát, že dopravní letectvo AČR zažívá lepší období. V jeho parku se vyjímají ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • George
    23:34 10.06.2013

    Chyba v článku - COMINT, ne COMNIT. ;-)

  • Coffin Corner
    10:54 09.06.2013

    Zajímavý článek o této kategorii letadel pro SIGINT, je v posledním čísle L+K.
    Mimo jiné, například, jak si britové pro tyto úkoly, za nemalé peníze, zmodernizovali své Nimrody R1, aby je dva roky poté, v rámci úsporných opatření Cameronovi vlády, vyřadili z výzbroje.
    Ještě pikantnější je, že obratem nakoupili od USAF těžce olétané KC-135 a ty si, za ještě větší peníze, nechávají přestavět na standart RC-135 Rivet Joint...
    To byla jen taková perlička o tom, že v "rozumném" hospodaření s vojenskými výdaji, nejsme žádné výjimky :)

  • Benym
    19:16 08.06.2013

    Ono když se to tak vezme, tak je logické, že jdou tímto směrem. Přeci není moc národů, které by se mohli určitým způsobem rovnat U.S.A.
    A ty které se jim aspoň vzdáleně přibližují (Rusko, Čína, Evropa či Japonsko) jsou co se týče válčení se S. Amerikou mimo mísu.

  • ppte
    18:41 08.06.2013

    radek: souhlas, stačí se podívat na GCV a jiné, velká část projektů počítá s tím, že americká armáda bude v budoucnu bojovat proti zaostalejšímu protivníkovi (že by KLDR, Barma, Laos nebo VIetnam?), zároveň Obama oznámil, že se chtějí v budoucnu soustředit na Pacifik, kdo ví, co chystají...

  • radek
    22:07 07.06.2013

    Všímáte si že poslední dobou se rojí nové a nové zbraňové systémy které jsou speciálně určeny na boj se zaostalým protivníkem ?

  • Padousek
    14:46 07.06.2013

    Nebylo by špatné vyvinout průzkumnou verzi letounu EV-55.