Průzkumný vrtulník Bell 360 Invictus a kamikaze drony

Průzkumný vrtulník Bell 360 Invictus a kamikaze drony
Bell 360 Invictus / Bell (Zvětšit)

Společnost Bell Helicopter zveřejnila dvě videa ukazující schopnosti vrtulníku Bell 360 Invictus. Na první animaci vidíme použití ze vzduchu vypouštěných kamikaze dronů, na druhé nasazení vrtulníku Invictus v džungli megaměsta.

Líbivý design, osvědčené technologie

Společnost Bell Helicopter nabízí vrtulník Bell 360 Invictus pro americký program nového průzkumně-bojového vrtulníku FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). V programu se Invictus střetne především s vrtulníkem Sikorsky S-97 Raider.

Jednou z klíčových podmínek projektu FARA je velká cestovní rychlost. Invictus létá požadovaných 180 uzlů (333 km/h), ale údajně zvládne i 205 uzlů (380 km/h).

Hlavní pohonnou jednotkou Invictuse bude turbohřídelový motor rodiny General Electric T901, který vzešel z programu ITEP (Improved Turbine Engine Program). Invictus ale získá také doplňkovou pohonnou jednotku, a to malý turbohřídelový motor Pratt & Whitney PW207D1 o výkonu 439 kW (586 koní).

PW207D1 poslouží jako startovací jednotka a zdroj elektrické energie. Navíc pomocí „patentového propojovacího mechanismu“ v zátěžových situacích pomůže motoru T901 pohánět hlavní a ocasní rotor.

Jízdní řád projektu FARA je šibeniční ‒ již v květnu letošního roku dva finalisté získají armádní peníze na stavbu jednoho nebo dvou prototypů. První lety prototypů proběhnou v roce 2022 a vítězné řešení se dozvíme v roce 2023.

Bell Helicopter se proto v případě vrtulníku Invictus rozhodl vsadit na připravené, nebo téměř připravené technologie.

Frank Lazzara, ředitel ve společnosti Bell pro pokročilé systém s vertikálním vzletem, uvedl, že se Bell zaměřil především na aerodynamickou čistou vrtulníku a na konstrukci listů hlavního rotoru. Listy jsou převzaty z civilního vrtulníku 525 Relentless, jsou testovány při vysokých rychlostech a jsou údajně snadno vyrobitelné.

Zásadním konstrukčním rysem Invictuse jsou boční křídla, která při rychlosti 330 km/h poskytují 50 % potřebného vztlaku. Normálně přitom vztlak i tah u vrtulníků zajišťuje výhradně hlavní rotor. Díky práci křídel je možné listy rotoru nastavit zejména k vytváření dopředného tahu.

ALE alis „dron-střela“

Vrtulníky FARA, tedy i Bell 360 Invictus, získají některé velmi zajímavé zbraňové systémy. Ostatně první video nám ukazuje nasazení ze vzduchu vypouštěných kamikaze dronů, pro které se vžila zkratka ALE (Air-Launched Effects). Jde o novou kategorii leteckých zbraní, která spojuje schopnosti průzkumných dronů a řízených střel.

Současné přesné zbraně na vrtulnících nebo letadlech mají jeden handicap ‒ před svým odpálením potřebují znát pozici (aspoň přibližnou) cíle. Nelze jednoduše odpálit přesnou zbraň „nazdařbůh“ s tím, že si cíl sama najde někde nad městem.

U některých protitankových řízených střel (PTŘS) lze cíl zamknout až po odpálení. Ale i v tomto případě je nutné, aby nosná nebo externí platforma označila střele přesnou polohu cíle.

Jednoduše řečeno ‒ nemůžete použít přesné zbraně vzduch-země, pokud neznáte přesnou polohu cíle. Možná existují nějaké exotické technologie, ale nepoužívají se u masových zbraňových systémů, jako jsou například PTRŠ Hellfire.

Systémy ALE jsou v podstatě kamikaze drony vypouštěné ve vzduchu. Velkou výhodou je, že drony ALE lze vyslat z velkého odstupu (mimo přímou viditelnost) do zájmové oblasti, kde se předpokládá výskyt cílů. Po překonání několika kilometrů, či desítek kilometrů, mohou drony skenovat z výšky zájmovou oblast. Přitom se nabízí taktika rojení (swarming), tedy koordinovaný postup (dělba práce) celého hejna kamikaze dronů.

Pokud „dron-střela“ najde cíl, automaticky, podá zprávu mateřskému letadlu / vrtulníku (například přes další dron) nebo jednoduše provede útok.

Tím, že se začlení průzkumné systémy přímo do zbraňových systémů, výrazně se sníží závislost na externích průzkumných platformách a také se sníží (díky většímu odstupu) riziko zničení mateřského vrtulníku či letadla. Samozřejmě existuje riziko plýtvání těmito zbraňovými systémy, pokud nic nenajdou ‒ záleží na taktice nasazení.  

Megaměsta

Druhé video ukazuje nasazení vrtulníku Invictus v městské zástavbě. Pentagon uvádí, že právě výbušné nábožensko-sociálně-ekonomické podhoubí obrovských měst, megaměst, je ideálním místem pro vznik konfliktů.

Megaměsta jsou souvisle zastavěná oblast s více než 10 miliony obyvatel. V současné době je na světě 35 megaměst, v roce 2030 jich má být 60. V japonské oblasti Tokio-Jokohama žije 37,9 milionu lidí, v indonéské Jakartě 30 milionů lidí, v jihokorejském Soulu  26,1 milionu a v indickém Dillí 25,7 milionu.

Zastavěná oblast megaměst se pohybuje mezi 1000 a 2000 km2. Avšak například pákistánské Karáčí leží na ploše 3500 km2. Právě Karáčí, ležící na pobřeží Arabského moře, je považováno za velmi rizikovou oblast.

Pro určení rizika vzniku konfliktu v určité zemi nebo oblasti existuje poměrně jednoduchý mechanický a matematický vztah ‒ klíčový je podíl mladých mužů a příjem na osobu. Rizikem je pak velký počet nezadaných, chudých mladých mužů, kteří si jen těžko hledají práci. Situace je kritická například v stále rostoucích chudinských čtvrtích velkých měst.

Vrtulník FARA musí být proto schopen operovat v těchto obřích městech, přistávat na křižovatkách a proplétat se mezi výškovými budovami. Ostatně z toho důvodu podle požadavky armády nesmí mít rotor větší průměr než 12,2 metry.

Zdroj: Bell

Nahlásit chybu v článku


Související články

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

Bell Helicopter pokračuje ve vývoji vrtulníků budoucnosti

Bell Helicopter, dceřiná společnost konsorcia Textron Inc. (NYSE: TXT), představila svou vizi ...

Rekord letounu Bell: V-280 Valor dosáhl pravé vzdušné rychlosti 518 km

Na základě celoročního testování a více než 85 letových hodin dosáhl letoun Bell V-280 Valor tento ...

Bojový vrtulník Bell 360 Invictus pro americký program FARA

Americká společnost se rozhodla zapojit do amerického programu nového průzkumně-bojového vrtulníku ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    20:33 25.02.2020

    Kterak Invictus našlehává T-14 a T-15 - nové nekorektní propagační video od Bellu:

    https://www.youtube.com/watch?...

    Kterak Invictus našlehává T-14 a T-15 - nové nekorektní propagační video od Bellu:

    https://www.youtube.com/watch?...

    • PavolR
      21:14 25.02.2020

      Prečo nekorektné? Však tie vozidlá žiadna armáda nepoužíva a zatiaľ plne spĺňajú požiadavku fiktívnosti. ;-p

      Prečo nekorektné? Však tie vozidlá žiadna armáda nepoužíva a zatiaľ plne spĺňajú požiadavku fiktívnosti. ;-p

  • Rase
    11:34 17.02.2020

    Pokud jde o boj v megaměstech, tak k tomu účelu konstruují Izraelci tank Carmel. Tedy prioritou situační povědomí, pohyblivost, celokruhová ochrana, UI pomáhá s vyhledáváním cílů, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud jde o boj v megaměstech, tak k tomu účelu konstruují Izraelci tank Carmel. Tedy prioritou situační povědomí, pohyblivost, celokruhová ochrana, UI pomáhá s vyhledáváním cílů, kooperace s dalšími vizidly / jednotkami v okolí, malá osádka (2) atd.Skrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      19:20 19.02.2020

      ...a proto vrtulník nemůže operovat ve městě?

      ...a proto vrtulník nemůže operovat ve městě?

  • Miroslav
    22:33 14.02.2020

    Veľmi mi nie je jasné, ako môže akýkoľvek vrtuľník účinne bojovať v tak hustom meste. Ak je definícia megamesta 1000 km2 a 10M obyvateľov tak hovoríme o hustote 10 000 obyvateľov ...Zobrazit celý příspěvek

    Veľmi mi nie je jasné, ako môže akýkoľvek vrtuľník účinne bojovať v tak hustom meste. Ak je definícia megamesta 1000 km2 a 10M obyvateľov tak hovoríme o hustote 10 000 obyvateľov na km2. Alebo ak chcete, na 2% územia Slovenska žije 2x toľko ľudí ako teraz na celom Slovensku. Pokiaľ to neberieme optikou ruského mužika ,,Nas mnogo" tak si nikto nezoberie na zodpovednosť útočiť vrtuľníkom tam kde môže zomrieť 100 a viac nevinných ľudíSkrýt celý příspěvek

    • karloscz
      22:42 14.02.2020

      No to spíš bude nová taktika "jich mnogo"....

      No to spíš bude nová taktika "jich mnogo"....

      • Pepin Nešpor
        06:50 15.02.2020

        Karloscz nene to si pletete z někým jiným.
        Chtěli poukázat, že lidstvo čím dál více žije v megapolich v budoucnu až dvě třetiny tím poukazují na možný boj právě v těchto místech.

        Karloscz nene to si pletete z někým jiným.
        Chtěli poukázat, že lidstvo čím dál více žije v megapolich v budoucnu až dvě třetiny tím poukazují na možný boj právě v těchto místech.

        • Roland
          07:37 15.02.2020

          myslím, že v nich se bude bojovat trochu jinak - v podstatě jako ve středověku - obklíčení, odříznutí od zdrojů a akorát místo letáků se slovy vzdejte se tam budou poletovat drony, ...Zobrazit celý příspěvek

          myslím, že v nich se bude bojovat trochu jinak - v podstatě jako ve středověku - obklíčení, odříznutí od zdrojů a akorát místo letáků se slovy vzdejte se tam budou poletovat drony, které budou mít možnost oboustranné komunikace, nebo likvidace cíle...Skrýt celý příspěvek

    • korbendalas
      15:46 16.02.2020

      Viděl jsi jak letetvo US zlikvidovalo město Rakka? dva roky do toho města pod držením IS podnikali nálety, město v podstatě srovnali se zemí, amnesty internacional jim přisuzuje ...Zobrazit celý příspěvek

      Viděl jsi jak letetvo US zlikvidovalo město Rakka? dva roky do toho města pod držením IS podnikali nálety, město v podstatě srovnali se zemí, amnesty internacional jim přisuzuje tisíce zabitých civilistů a USA to komentuje jen jako colateral demage. vedlejší ztráty. Taktež ted v unoru poslali střelu hellfire 2 z dronu na skupinu lidí s tim že to jsou teroristi, nebyly, byly to civilisti co byly někde na pikniku a vraceli se domu. takže nevěř tomu že by se obávali nějakých civilních umrtí, v Rakka to ještě komentovali tak že civilisti měli utect ale protože zustali tak pomahali IS, přitom ti co utect chtěli byly postříleni od IS takže si mohli vybrat bud být ve městě schovaný a čekat co přijde dřív jestli kulka od IS nebo bomba od USA. Doporučuji přečíst si na Amnesty internacionale jak hrdině USA bojuje a kolik za nima je civilních potvrzených mrtvých včetně dětí a žen. Dokonce i když se rozpoutá mediální masáž že nějaky pilot v AH-64 sejmul civilisty tak neni potrestán. A největší vrchol je jejich federální zákon který zakazuje vydání občana USA ke stíhání za válečné zločiny.Skrýt celý příspěvek

      • TC82
        10:45 17.02.2020
      • RiMr71
        12:21 17.02.2020

        Jj, kam se ale hrabou na "vyčištění" Grozného, amatéři... Nebo jak souzi vyplynovali divadlo Dubrovka - na jednoho muslimáka 4 vlastní lidi a to ne na frontě, ale v divadle!! Tak ...Zobrazit celý příspěvek

        Jj, kam se ale hrabou na "vyčištění" Grozného, amatéři...
        Nebo jak souzi vyplynovali divadlo Dubrovka - na jednoho muslimáka 4 vlastní lidi a to ne na frontě, ale v divadle!!
        Tak se to dělá!Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          14:15 17.02.2020

          To bola taktika. Ak zlikviduješ rukojemníka tak únosca stráca výhodu, nemôže vydierať a musí prejsť do defenzívy.

          To bola taktika. Ak zlikviduješ rukojemníka tak únosca stráca výhodu, nemôže vydierať a musí prejsť do defenzívy.

        • TC82
          14:31 17.02.2020

          To mate pravdu, na zapade se to dela poradne treba Tokio.. nebo nedavne vyroci Dressden..
          A v Parizi to bylo dokonce 14 vlastnich na jednoho utocnika!

          To mate pravdu, na zapade se to dela poradne treba Tokio.. nebo nedavne vyroci Dressden..
          A v Parizi to bylo dokonce 14 vlastnich na jednoho utocnika!

          • TF_HU
            19:22 19.02.2020

            Japonsko je na západě? :-)

            Japonsko je na západě? :-)

      • Scotty
        17:33 17.02.2020

        korbendalas
        Myslím že Aleppo po ruském bombardování a obléhání vládními vojsky nedopadlo o moc lépe.

        korbendalas
        Myslím že Aleppo po ruském bombardování a obléhání vládními vojsky nedopadlo o moc lépe.

      • TF_HU
        19:21 19.02.2020

        ...úsměvný, vy ani ten název organizace TI neumíte napsat :-) To se pak ani nedivím, že se neorientujete v zákonech jiné země, vsadím se, že netušíte nic ani o vlastních zákonech ...Zobrazit celý příspěvek

        ...úsměvný, vy ani ten název organizace TI neumíte napsat :-) To se pak ani nedivím, že se neorientujete v zákonech jiné země, vsadím se, že netušíte nic ani o vlastních zákonech :-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...