První „jaderné“ vrtulníky MH-139A Gray Wolf pro americké letectvo

První „jaderné“ vrtulníky MH-139A Gray Wolf pro americké letectvo
MH-139A Gray Wolf na letišti Duke Field základny Eglin Air Force Base / USAF (Zvětšit)

Americké letectvo (USAF), resp. Velitelství letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command), převzalo první vrtulníky MH-139A Gray Wolf určené pro ochranu jaderných zbraní na území Spojených států. Vrtulníky vycházejí z civilních AW139 od společnosti Leonardo (Agusta Westland).

Od 70. let americké jaderné zbraně chrání 59 letitých vrtulníků UH-1N Iroquois, které měly podle prvních plánů odejít do důchodu již v 90. letech. Americké letectvo ale program náhrady UH-1N spustilo teprve v roce 2016. Nakonec se v záři 2018 rozhodlo pro vrtulníky MH-139A Gray Wolf.

Hlavním konkurentem MH-139A v soutěži byl stroj HH-60U (speciální verze UH-60 Black Hawk) od týmů Lockheed Martin / Sierra Nevada. Malá flotila čtyř vrtulníků HH-60U, někdy označovaných jako Ghost Hawks, již hlídá „mystickou“ Oblast 51 v Nevadě. Vrtulníky slouží k přesunu bezpečnostních týmů, záchraně, vyhledávání a k transportu.

Ostatně letectvo původně plánovalo právě přímý nákup vrtulníků HH-60U, ale pod tlakem amerického Kongresu a regulačních úřadů nakonec spustilo výběrové řízení s cílem ušetřit peníze.

Původně se do soutěže přihlásila ještě společnost Airbus s UH-72A (vychází z evropského H145) a firma Bell se stroji UH-1Y Venom. Letectvo ale oba stroje odmítlo jako nevyhovující pro své potřeby.

Letectvo nakonec zamluvilo 84 vrtulníků MH-139A (včetně speciálního vybavení, náhradních dílů, logistiky, atd.) za 2,38 miliardy dolarů, přičemž 375 milionů je určeno pro vývojové práce. 

Letectvo nyní oficiálně získalo první MH-139A a dalo mu bojové jméno „Gray Wolf“, tedy „Šedý vlk“. Zvolené jméno podle Boeingu evokuje způsob nasazení MH-139A ‒ vrtulníky budou působit ve „smečkách“.

Výroby MH-139A Gray Wolf se zhostí dva výrobní závody ve městě Philadelphie. První závod od společnosti Leonardo, kde se vyrábí civilní AW139 pro americký trh, zajistí výrobu holé verze AW139. Finální MH-139A Gray Wolf se speciálním vybavením vznikne v závodu Boeing na jižním okraji Philadelphie.


MH-139 Gray Wolf

Nejdůležitějším úkolem MH-139A Gray Wolf se stane přeprava speciálních bezpečnostních týmů za úkolem ochrany jaderných základen a jaderného materiálu (včetně ochrany transportu) na území Spojených států. Stejně tak MH-139A Gray Wolf poslouží pro přepravu VIP osob a v případě krize také k evakuaci členů amerického Kongresu a důležitých vládních zaměstnanců z Washingtonu.

Ochranu základen s americkými mezikontinentálními balistickými raketami ICBM (Inter-Continental Ballistic Missile) zajistí vrtulníky MH-139A ze základen Malstrom (Montana), Warren (Wyoming), Minot (Severní Dakota). Každá základna se stane domovem pro 11 vrtulníků MH-139A, které ochrání raketová sila s ICBM ve státech Wyoming, Montana, Severní Dakota, Colorado a Nebraska.

Naopak 30 vrtulníků MH-139A na základně Andrews (Maryland) poslouží zejména pro VIP transport. Další čtyři vrtulníky odlétnou na americkou námořní základnu v japonské Jokosuce a další vrtulníky poslouží pro výcvik a další testování a vývoj avioniky.

V první fázi americké letectvo získá dva stroje MH-139A a pokud půjde vše dobře, testovací provoz potrvá do roku 2022. S plnou sériovou výrobou (cca 10 vrtulníků ročně) se počítá od roku 2023. Nicméně ostrý operační provoz MH-139A začne již v roce 2021. Životnost vrtulníků je minimálně 30 let při minimálním ročním náletu 480 hodin na vrtulník. Přitom nejvytíženější AW139 již nalétal 12 000 letových hodin. 


MH-139 před hlavním velitelstvím USSTRATCOM (United States Strategic Command) v Nebrasce.

V přímém souboji MH-139A porazil HH-60U kvůli výrazně nižším akvizičním a provozním nákladům. Nabídka Leonarda byla totiž o 1,7 miliardy nižší, než původně požadovala společnost Sikorsky. Díky tomu, že MH-139A vychází z civilního AW139, očekávají se výrazně nižší provozní náklady než u čistě vojenského HH-60U. Vrtulníky Black Hawk mají prý skvělé schopnosti v boji, ale americké letectvo hledalo jiný typ vrtulníku. Navíc je HH-60 pro potřeby letectva příliš velký a těžký.

Gray Wolf pojme devět plně vyzbrojených vojáků. Cestovní rychlost je 250 km/h, výdrž ve vzduchu tři hodiny a bojový rádius 360 km bez tankování. V případě potřeby může MH-139A pilotovat pouze jeden pilot.

MH-139A získá také „speciální vybavení“, které ale letectvo odmítlo komentovat. Můžeme jen spekulovat ‒ nabízí se nadstandardní šifrované komunikační systémy (přenos hlasu i dat), ochrana proti elektromagnetickému pulzu nebo ochrana proti jaderným, chemickým a biologickým zbraním.

Vrtulník dále získá balistickou ochranu podlahy kokpitu a nákladního prostoru, možnost montáže bočních kulometů M240, ochranu proti infračerveně naváděným střelám země-vzduch a proti nárazu odolné palivové nádrže. Vrtulník je podle fotek vybaven také jeřábem a nějakým typem nízkoprofilového elektrooptického pozorovacího senzoru, jde zřejmě o Star SAFIRE 380-HDc od společnosti Flir.

Zdroj: Air Force Magazine, The Drive, af.mil, BMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M

Předminulý týden americká firma Sikorsky nabídla Slovensku vrtulníky UH-60 Black Hawk. Několik dní ...

1,2 bilionu dolarů pro americké jaderné síly

Podle Rozpočtového úřadu amerického Kongresu CBO (Congressional Budget Office) modernizace a provoz ...

Evropské vrtulníky MH-139 ochrání americké jaderné zbraně

Tým složený z americké společnosti Boeing a italské Leonardo dodá americkému letectvu (USAF) ...

Vrtulník MH-47 Chinook provedl letecký úder pomocí dronu MQ-1C Gray Eagle

Ve výcvikovém prostoru NAWS China Lake (Naval Air Weapons Station China Lake) v Kalifornii nedávno ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • faraonamumu
    14:46 24.12.2019

    Myslíte si, že by byl tě to vrtulník teoreticky využitelný i v rámci letecké záchranné služby? PS. Dotaz naprostého neznalce vrtulníku. Takže nejde o snahu se s někým hádat o výsledcích současného tendru AČR

    • alexa123
      16:39 24.12.2019

      V podstate nie. Pre zachranarov je prilis velky. Zachranari potrebuju vrtulnik s uzitocnou kapacitou 1 leziaci pacient

      • TF_HU
        21:28 26.12.2019

        ...praxe ukazuje, ze na bojisti MEDEVAC casto vozi vice jak jednoho raneneho. Dost casto vice jak jedny lehatka.

        Pro civila je jeden lezici pacient mozna dobry, pro vojensky MEDEVAC to asi neni uplne vhodne.

    • Storm
      17:05 24.12.2019

      Můj názor je, že AW139 v rámci LZS je sice použitelný, ale, stejně jako třeba u nás Sokol, zbytečně velký a to znamená i zbytečně nákladný...

      MTOW AW139 je od 6400 do 7000 kilo podle verze, což je přibližně stejně, nebo více, než u nás v LZS běžně nasazovaného největšího vrtulníku W3A Sokol ( Armádou )...
      Letecká Služba Policie České Republiky provozovala / provozuje pro LZS o něco lehčí vrtulník Bell 412 s MTOW 5397kg nebo dnes již spíše Ec135T2 ( dnes H135 ) s MTOW ( verze T2 ) 2950 kilo...
      Což jsou ale státní organizace, kde se tolik nehledí na náklady na letovou hodinu... Už Bell412, který je skvělý jako univerzální vrtulník, například pro policejní složky, je pro běžnou službu čistě pouze v LZS v našich podmínkách ekonomicky nevhodný. Něco jiného to může být v odlehlých oblastech, kdy je třeba vozit více než jednoho pacienta, nebo v pobřežních oblastech, kde může být potřeba vybavení vrtulníku odlišná, např. nouzové nafukovací plováky, palubní jeřáb, koš pro vyzvedávání lidí z vodní hladiny a podobně, pak se vyšší MTOW hodí..
      Civilní provozovatelé dnes preferují, né jen u nás ale i za hranicemi, právě EC135T2 ( H135 ), protože to je malý, lehký, relativně dostatečně prostorný a relativně na provoz nenákladný vrtulník... Dnes se začíná do LZS vracet i Bell s modelem 429, který má MTOW 3157 kilo...

      Větší vrtulník nezvyšuje náklady jen provozovatelům, ale třeba i zdravotnickým zařízením, kdy klade větší nároky na pracovní heliporty nemocnic, musí mít větší únosnost...
      Pak komplikuje i přistání do terénu, kdy se logicky větší vrtulník více boří do toho do čeho sedá, nepřistává jen na spevněné plochy, ale i do hlíny, bláta, písku, sněhu... S tím zase souvisí debata, zda je pro LZS výhodnější kolový, kolový zatahovací, nebo lyžinový "podvozek"... Za mě je třeba nejvodnější lyžinový... Zatahovací je podle mě nejméně vhodný...

      • faraonamumu
        00:15 25.12.2019

        Super, díky za vysvětlení

      • TF_HU
        21:31 26.12.2019

        Nelze se na to divat z pohledu civila a LZS...Armadni MEDEVAC je trochu neco jineho a dovolim si rici, ze pro Armadu je LZS "pridruzenou vyrobou", Armada pro svuj MEDEVAC bude vzdy potrebovat odolnejsi vrtulnik jako je W3A, nebo tady treba AW139M...nebo mozna H145M.

        • alexa123
          08:29 27.12.2019

          faraonamumu sa v podstate pýtal na civilnú LZS. O nejakom MEDEVAC-u tu nebola reč. Lebo potom aj ja poviem, že ak záchranný vrtuľník tak aspoň megakrava kategórie Mi-17 alebo NH90.

          • TF_HU
            11:19 27.12.2019

            Já reagoval spíše na odpovědi, kde se zmiňuje i AČR, ale nevysvětluje se odlišná potřeba. Takže i AW139M může s přehledem plnit úkoly LZS...

  • Larry
    06:46 24.12.2019

    Airbusu se celkem letos dařilo, nejenom díky problémům Boeingu
    https://zdopravy.cz/boeing-ztr...
    ale ve výrobě vrtulníků díky i obratným obchodníkům.
    Letos začali dodávky pro Maďarsko
    HuAF - 20x H145M, 16x H225M, 2x H125,
    Srbsko - Letectvo a PVO 5x H145M + Policie 4x H145M a 3x H215

    Termíny dodávky jsou výsledkem přibližně stejně načasované objednávky, vypado to na dohodu aby snížili cenu.

    Po bitevnících nebyla poptávka. HuAF modernizuje své Mi-24,
    Srbsko nemělo dosud žádné bitevníky, zakoupilo nově 4x Mi-35

    Obě země bez rozdílu členství v NATO volí stejnou cestu.

    • Storm
      10:47 24.12.2019

      Po bitevnících nebyla poptávka. HuAF modernizuje své Mi-24,
      Srbsko nemělo dosud žádné bitevníky, zakoupilo nově 4x Mi-35

      Obě země bez rozdílu členství v NATO volí stejnou cestu.

      Tak ve vesmíru podle Larryho je Srbsko první zemí NATO kterou zádobuje rusko zbraněmi a mnohdy zdarma...

      • Larry
        11:08 24.12.2019

        2x se nadechni a ještě si to jednou přečti.
        "bez rozdílu členství" znamená že jeden člen NATO je a druhý není.
        A ruské vrtulníky nejsou charita. Nemá smysl diskutovat cenu, asi "dobrou" dostali. Detaily obchodu neznám. Ani nebudu ztrácet čas zjiš´továním. Mám jinou práci.

        • Storm
          12:54 24.12.2019

          Ty se třeba nadechuj kolikrát ti libo a konečně si uvědom, že Mi24/35 už ujel vlak...

          • Larry
            13:49 24.12.2019

            Ach Tvoje hloupé řeči. Jsou země kterým ruské vrtulníky naprosto stačí pro splnění jejich požadavků. Co si koupí nech na nich. A také je lze modernizovat.
            Jestli neujel vlak tobě :-)))
            .... ještě mě napiš, jak mě vyhodili z armády, žvanile, kdepak jsi tu informaci sehnal :-))) ?? Neznáš mě, moulo od klávesnice.

          • Storm
            15:48 24.12.2019

            Larry Larry Larry...
            Nechť si v zemích třetího světa ( tím nemyslím nutně Srbsko, ale obecně země co pořizují ruské křápy z druhé ruky ) nakupují nebo se nechávají za vliv na domácí politiku obdarovat čim chtějí, spíše ale co je jim vnuceno...
            Naše armáda je moderní a potřebuje moderní techniku ;)

          • Torong
            08:57 25.12.2019

            Larry, Larry... Ten poslední výprask od TF HU ti nestačil?

          • flanker.jirka
            00:14 26.12.2019

            Storm
            Vysvětlete Polsku, které neváhá investovat do obrany více než jiné starý, že myšlenka modernizaci Mi 24 ujel vlak.
            Pokud má někdo k dispozici stroje, které mají před sebou značnou část životnosti, tak je Mi 24/35 dostatečně odolná a velká platforma pro integraci všech nejnovějších systémů průzkumu, výzbroje a vlastní ochrany v rámci elektronického boje. Jde jen o politické rozhodnutí, zda někdo riskne nějakou formu závislosti na Rusku. Ale ekonomický je to výhodnější než nové západní bitevníky.

          • Storm
            09:46 26.12.2019

            flanker.jirka
            Tak to je otázka... Možná má Polsko ještě plné sklady výzbroje a náhradních dílů pro Mi24, nebo alespoň dost strojů pro kanibalizaci... Pak by se dalo pochopit, že se ji snaží udržet ve výzbroji... S tím, zda to je ekonomické, by se dalo dalekosáhle diskutovat, třeba nad cenou letové hodiny takové Mi24 v poměru k novými schopnostmi po modernizaci, aby to nebylo za málo peněz málo muziky, nebo hůř za hodně peněz málo muziky...
            Co se týče modernizace, taky by se mohlo stát, že tou modernizací a navěšením novým vybavením naroste hmotnost tak, že v horku by měla Mi24 problém stejný jako Mi2, udržet vůbec sama sebe se svou posádkou v luftu... Né nadarmo přicházejí modernizované Mi24 o své zatahovací podvozky a zkracují se jim křídla... Je to kvůli hmotnosti... Jenže to se zase odráží u největší výhody tohohle vrtulníku v rychlosti...

            To rozhodnutí Polska ohledně modernizace je konečné?

          • Torong
            10:54 26.12.2019

            Jo Flankere... A trabant je taky ekonomický výhodnější než nová oktávka, že? Že vás to s technikem baví pořád obhajovat zastaralou Ruskou techniku. Vám za to snad musí někdo platit... Polsko určitě nemodernizuje Mi 24 proto, že by to byl tak špičkový a výhodný stroj, ale prostě proto, že jiné projekty mají vyšší prioritu (F35, HIMARS...) a modernizace znamená, že budou mít aspoň něco, než příjde na řadu nákup nových vrtulníků.

          • flanker.jirka
            11:02 26.12.2019

            Strom
            Tak nějak předpokládám, že poláci mají vše spočítané. Zásoby munice nepotřebujete, v rámci polského projektu se počítá s jinou výzbrojí, včetně střel Spike, v nabídce je i jiný typ kulometu pod příď.
            Pokud nahradíte avioniku a větčí část původní ruské elektroniky vyvinuté někdy před 40 lety novou západní provenience, tak lze předpokládat, že nárůst hmotnosti a objemu nenanstane.
            Poláci jsou někde jinde než u nás, počítají s vlastním přilbovým zaměřovačem NSC 1 Orion, novým kulometem vlastní výroby, taktéž mají vlastní systémy výstražných systémů.
            Naopak, nechtějí více sahat do draku, tak že se nepočítá se zkracováním křídel, jako u jiných modernizací a zůstat má i původní podvozek. (počítají s životností dalších 2000 letových hodin nebo 15 let)

          • TF_HU
            21:37 26.12.2019

            Cos e tyce modernizace ruskych vrtulniku, urcite to lze, ve svete letaji zdarile modernizace. Otazkou vzdy je, jaka a za kolik. Jestli treba uz nevyjde lepe novy stroj, s vycvikem, logistikou atd.

            Na Mi24/35 lze jiste navesit cokoli, zabudovat cokoli, ale uz dvakrat jsem ve svem zivote slysel jak tezke je do ruskeho zeleza integrovat zapadni technologie. Musite zvazit co vse chcete, zda se to tam vejde a kolik to bude vazit...atd. Je to jako kdyz se rozhodujete zda stavet novy dum, nebo rekonstruovat stary.

          • TF_HU
            21:40 26.12.2019

            ...nevim kde to slysel flanker, ale pokud se nepletu, byla polska modernizace na nejake vystave nabidnuta polske armade, ale rozhodnuti jeste nepadlo, nebo ano? Kde a kdy?

            Zazil jsem westernizaci tanku a Mi171 a obcas je to drina napasovat nekam tu elektroniku. Vaha se urcite pohne nahoru...otazka je kolik.

          • Torong
            22:14 26.12.2019

            Osobně si myslím, že pokud Poláci budou modernizovat Mi 24, pak to bude stejné jako u Mig 29 - zmodernizují to nejnutnější, tak, aby měli vůbec nějaký bojový vrtulník, než nakoupí moderní západní stroje v dostatečném počtu.

          • Matesaax
            20:46 27.12.2019

            U našich relativně nových Hindů bych nějakou modernizaci pochopil,ale u hodně starých a olétaných polských strojů to moc nechápu.

  • TF_HU
    18:37 23.12.2019

    Tak on je rozdíl mezi MH139A a AW139M, který nabízeli nám. To co vidíte, je výsledek požadavků USAF a jsou trochu jiné, než požadavky našeho letectva. Tento vrtulník nebude plnit úkoly podpory pozemním jednotkám, nebude vysazovat speciální síly na objekt zteče atd.

    • flanker.jirka
      00:17 26.12.2019

      Fungoval vůbec nějaký prototyp AW 139M ohledně nabídky výzbroje? Nebo šlo jen o to že měli na aerosalonu maketu závěsníku s raketnici na neřízené rakety a PTŘS?

      • TF_HU
        21:42 26.12.2019

        ...ja osobne videl nabidku bez vyzbroje. Slovy zastupce, dokazi integrovat cokoli...ale stoji to penize. Nevim, zda se nabidka od te doby zmenila, ale predpokladam, ze ne.

    • Matesaax
      20:42 27.12.2019

      Každopádně tahle americká verze je elegantní bez toho podivného čumáku co mají italské stroje.

  • Arthur
    11:09 23.12.2019
    • (12)

    Vysúťažené vrtulníky MH-139A Gray Wolf v konkurenčnom boji (o 1,7 miliardy nižší) sú vhodné aj pre USAF.
    Zaujímavé zistenie.
    Mne by jenom zaujímalo, kde udělali soudruzi z demokrací karpatského typu chybu?

    • Scotty
      11:14 23.12.2019
      • (5)
      Oblíbený příspěvek

      Nejspíš nechtějí vrtulník na hlídání jaderných sil a vožení VIP.

    • skelet
      11:15 23.12.2019
      Oblíbený příspěvek

      Nevím jak Slovensko, ale Česká republika pro tyto účely používá kombinaci vrtulníků Bell 412 a Mi-17. V dohledné době zřejmě Mi-17 zastoupí H215. Naposledy byl Mi-17 pro tyto účely spatřen v Ostravě 10.12.2019.

    • alexa123
      12:27 23.12.2019

      Asi je predsa len rozdiel používať vrtuľník v zásade iba na mierové hliadkovanie nad vlastným územím s minimálnym rizikom ohrozenia a bojovým hliadkovaním kdesi v Afganistane.

      • alexa123
        13:29 23.12.2019
        • (3)
        Oblíbený příspěvek

        V podstate je to "vymakaný" policajný vrtuľník

        • Sgt Murphy
          08:06 29.12.2019

          Aj keď fandím kombinácii UH-1 - AH-1, pomenovať vrtuľník plne prispôsobený vojenským potrebám, od avioniky, vnútorného priestoru, sedačiek, pancierovania, po výzbroj... ako policajný, na to je potrebná určitá mierna retardovanosti.

      • Grugh
        17:24 23.12.2019
        • (10)

        Přesně tak přeprava bezpečnostních týmů, jaderného materiálu a případná ochrana VIP transportu na vlastním území je naprosto běžná mírová věc, kde nejsou vůbec žádná rizika a ani nehrozí následné škody velkého rozsahu.
        Kam se to hrabe na nějaký Afghánistán, kde je potřeba maximální bezpečnost při nákupu cigaret, chlastu a případně i opia a při přepravě místních lehkých slečen pro večerní mejdan.
        Nebo je to naopak? ;-)

        • Dovi
          17:51 23.12.2019

          Ty vrtulníky nepřepravují jaderný materiál , dělají pouze doprovod. A neprojevujte se infantilně. Nebo máte z Afganistánu osobní zkušenost?

    • segal7
      17:36 23.12.2019

      Demagogie nejhrubšího zrna....

    • Danik
      14:36 24.12.2019

      Už to psali přede mnou, ale opakování je matka moudrosti. USAF chtěli vrtulník pro potřeby týlového zabezpečení svých jaderných zbraní. Tedy tyto vrtulníky budou hlídkovat nad komplexy, převážet VIP atd. Nečeká se od nich, že budou nasazeny v boji. U nás důležité objekty (Temelín) také běžně nehlídají bitevníky. Hlídá je policie a lehké vrtulníky. Takže příště by se chtělo zamyslet abyste nemíchal jablka a hrušky