První F-35A Lightning II pro Izrael

Slavnostní roll-out prvního F-35; větší foto / Lockheed Martin

V polovině minulého týdne izraelská vládní delegace slavnostně převzala na základně Fort Worth v Texasu první stíhačku F-35A Lightning II. Izraelci ve stíhače F-35 “Adir” vidí nástroj, který židovskému státu pomůže udržet vojenskou nadvládu v regionu.

"Izrael je hrdý být první zemí v oblasti, která F-35 přijala a operuje s ní," uvedl na slavnostním ceremoniálu Avigdor Liberman, izraelský ministr obrany. "F-35 je nejlepší letadlo na světě a volba našeho nejvyššího vojenského vedení. Je jasné a zřejmé, že pro nás a celý region nová stíhačka F-35 "Adir" vytvoří skutečný odstrašující efekt a zvýší naše schopnosti na velmi dlouhou dobu."

"Jako pilot, který létal více než 30 let na obrovském množství letadel, mám tu čest létat na simulátoru F-35 ve Fort Worth a bylo to, jako bych držel budoucnost v mých rukou. Unikátní kombinace nejpokročilejší technologie, ničivosti a úžasného rozhraní člověk-stroj uvede svět k páté generaci (letadel pozn. red.)," komentoval převzetí brigádní generál Tal Kelman, šéf izraelského letectva.

"Je nám potěšením spolupracovat s Izraelem a pomáhat prohlubovat a utvrzovat spojenectví mezi našimi národy," uvedl Marillyn Hewson, předseda představenstva Lockheed Martin. "F-35 pomůže Izraeli zůstat majákem stability a síly v regionu a podpoří bezpečnost a ochranu vlasti pro další generace."

Stíhačku F-35 si prozatím objednalo 12 zemí po celém světě, které plánují do roku 2035 odebrat více než 3100 letadel. Ozbrojené síly Spojených států získají 2400 letadel.

Na vývoji a výrobě F-35 se podílí 11 zemí - devět původních partnerských států Austrálie, Kanada, Dánsko, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Turecko, Velká Británie a Spojené státy a dvě přidružené země Izrael a Singapur. Izrael se podílí především na vývoji a výrobě pokročilé helmy s průhledovým displejem HMD (Helmet-Mounted Displays) a výrobě vnějších částí křídel.

Celkově izraelský průmysl získá zakázky za 5,4 miliardy dolarů. Nyní jsou nasmlouvány zakázky za 775 milionů dolarů.

Všech 11 zemí dodává součástky pro všechna vyráběná letadla. Finální montáž a výstupní kontrola probíhá ve třech závodech - ve Fort Worth v Texasu, ve městě Cameri v Itálii a Nagoya v Japonsku.

Izrael se v současné době zavázal odebrat 33 stíhaček F-33A v průměrné ceně 110 milionů dolarů za letadlo. Izrael nákup z velké části financuje díky dlouhodobé finanční pomoci Washingtonu. V delším časovém horizontu židovský stát poptává až 75 letadel F-35A.

"Chceme získat 75 letadel," uvedl brigádní generál Kelman. "Izraelská stíhačka F-35 je první letoun 5. generace na Středním východě a umožní nám významně rozšířit naše schopnosti vůči všem elementům v oblasti.

Izrael objednal prozatím pouze verzi F-35A s klasickým startem a přistáním. Podle Kelmana však Izrael také zkoumá možnost nakoupit verzi F-35B s krátkým startem a kolmým přistáním. "Chceme, aby prvních 50 letadel byly A modely, ale následně zkoumáme možnosti. F-35B má proti modelu A určité omezení, především pokud jde o nosnost munice, ale má naopak další výhody, které nám mohou pomoci při řešení různých scénářů," uvedl Kelman.

Izraelský ministr obrany Avigdor Liberman v kokpitu F-35; větší foto / Lockheed Martin

První dvě F-35A dosednou v Izraeli v prosinci letošního roku. Až do roku 2021 pak Izrael každý rok získá šest letadel. První letka F-35 bude mít svůj domov na základně Nevatim Airbase v poušti Negev.

V současné době se vedou jednání o nákupu dalších 17 letadel F-35 mezi roky 2022 až 2024. Nákup je ale podmíněn navýšením finanční pomoci Washingtonu na období 2019 až 2029. V současné době Washington Izraeli každoročně poskytuje 3 miliardy dolarů na nákup vojenského vybavení, od roku 2019 chce ale Izrael každý rok 4 miliardy dolarů. 

Izraelské F-35 se liší především použitím originálních izraelských elektronických systémů, které umožní F-35 začlenit do systémů velení a řízení izraelského letectva.

Avšak prvních 19 izraelských F-35A bude prozatím (s výhledem budoucích úprav) odpovídat standardnímu provedení amerického letectva. Od druhé výrobní šarže budou všechna letadla vybavena izraelskými systémy.

Z počátku izraelské stíhačky F-35 mohou používat přesné pumy vzduch-země JDAM a Paveway a vzduch-vzduch dlouhého dosahu AMRAAM - nesené ve vnitřních zbraňových šachtách. Pozdější F-35 s izraelskými systémy ponesou i izraelské zbraně, jako například pumu vzduch-země Spice 1000.

Zdroj: Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nový JAS-39E Gripen představen

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Tohle se bude Rusku líbit. Jak zničit stíhačku F-35?

Americký magazín National Interest ve svém článku Revealed: How to Kill a F-35 Joint Strike Fighter ...

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Shania
    18:04 08.07.2016

    Starlight: naprosto super, díky.

    Pokud neznáš, tak koukni sem je tam pár zajimavých věcí
    http://www.f-16.net/forum/view...

    a http://www.ejectionsite.com/...

    -----------------

    dva články aktualizující stav sedaček u F-35

    http://www.defensenews.com/sto...

    http://www.defensenews.com/sto...

  • Starlight
    17:48 08.07.2016

    Dopředu se omlouvám za to, že tento příspěvek, který je mírně off-topic k článku o F-35 pro Izrael.

    Srovnání sovětských/ruských vystřelovacích sedadel řady Zvězda K-36 s jejich západními protějšky není jednoduchou záležitostí.

    První sedadla řady K-36 vznikly už koncem 60. let a dodnes jich bylo vyrobeno přes 12 tisíc. Během uplynulého půlstoletí vznikly minimálně tři, více méně rozdílné, generace těchto sedadel. Proto se lze setkat s různými označeními, jako jsou K-36D, nebo K-36VM, K-36DM, K-36DM 2. série, K-36L, K-36LM, nebo nejnovější K-36D-3.5, K-36L-3,5, K-36D-5. Zejména poslední generace, zavedená do výroby až po roce 2000, je ve skutečnosti už zcela odlišné sedadlo.

    Proto si dovolím tvrdit, že bez označení generace (nebo verze) sedadla K-36, jsou případné srovnání sedadel K-36 s jejich západními protějšky hodně matoucí a nemají žádnou vypovídací hodnotu.

    Dobrou zprávou naštěstí je, že už byly provedeny řádné srovnávací zkoušky srovnatelných generací sedadel. Výsledky těchto srovnávacích zkoušek ukázaly, že svět není černobílý. Jak sovětské/ruské K-36 tak i západní konstrukce (jako jsou sedadla ACES II, Mk.14 NACES, Mk.16) mají pochopitelně své silnější a slabší stránky. Ty byly způsobeny často poměrně odlišným pohledem na priority ohledně výkonů a vlastností záchranného systému letounu.

    Pro ty, které by tato problematika zajímala, tak můj pohled na věc najdete v PDF souboru na této adrese:
    https://drive.google.com/open?...

    Poznámka: Anatomie mužské a ženského těla má mnoho rozdílů (a to velmi krásných rozdílů). Ale odlišný tvar páteře to rozhodně není. Ten mají obě pohlaví stejný. Menší odolnost ženského těla při katapultáži je dána něčím jiným. Ženské tělo má díky evoluci menší průřezy páteřních obratlů (zhruba o 25%). Pokud by se porovnal muž a žena, kteří budou mít stejnou tělesnou hmotnost, tak na obě těla bude při katapultáži působit stejné síla. Zradou pro ženské tělo je, že stejná síla se musí rozložit na menší plochu páteřních obratlů, tedy na jednotlivé části působí větší tlak, a proto dojde častěji k poranění. Udává, že rozdíl v odolnosti páteře mužů a žen při katapultáži je zhruba 10 % v neprospěch žen. U automobilových havárií, kde je jiná dynamika a směr zatížení se u žen dokonce uvádí až o 25% větší riziko vzniku zranění.

  • Shania
    21:36 02.07.2016

    Dwj: k36 je určíte skvěle sedadlo, možná v te dobe nejlepší, ale problém co má Martin baker MK 16 by mela taky.... (Navic ho bylo potřeba ho těžce modifikovat pro jsf).

    Kombinace velmi lehkého pilota pod 65kg a těžší helmy...

    +ženy mají díky tvaru páteře větší pravděpodobnost poškození patere ...

    Tohle nejsou asi problémy kterém by Rusové v minulosti resili a i pro amiky je to docela nový problém.

    Navic MB a ACES 2 jsou taky špičkový sedadla a ACES 5 je ted nejspíš nejlepší sedadlo vůbec.

    Jinak tohle je prohlášení při výběru sedadla pro jsf
    Lockheed Martin describes the Mk16E seat as "minimum cost and risk...[and] the most cost-effective solution".

    https://www.flightglobal.com/n...

  • DJW_
    10:38 02.07.2016

    Co sa sedaciek tyka, ruske Zvezda K-36 za niekolko desatroci nemali ani jediny smrtelny uraz, preto ich aj zvazovali pre F-22 aj F-35. To že ich zamietli z vyslovene politických dôvodov a použili sedačky považované za horšie, znamená že politikárčenie pred zdravým rozumom žiaľ vyhráva aj u demokratických súdruhov na západe.

  • svang
    15:29 01.07.2016

    Zajimava je vyrocni zprava americkeho ministerstva obrany za rok 2015 (FY15 DOD Programs, F-35 Joint Strike Fighter), ktera byla uverejnena v 1. ctvrleti tohoto roku.

    Podle zpravy, projekt F-35 JSF eviduje 428 problemu, z nichz 91 se radi do nejzavaznejsi categore I a II. Celkem 27 defektu je klasifikovano jako mozna pricina smrti, zraneni nebo zavazneho onemocneni z povolani anebo jako defekty, ktere mohou zpusobit zniceni ci zavazne poskozeni zbranovych systemu letadla.

    Dale zprava uvadi, ze vzhledem k omezenemu mnozstvi zbrani, ktere je F-35 schopny nest (2 bomby a 2 strely vzduch-vzduch) bude nutna jeho podpora dalsimi zbranovymi systemy, aby se letoun nedostal do nebezpeci.

    Zprava take nekolikrat opakuje, ze soucasny casovy plan dokoncit systemovy vyvoj a provozni ukazku (SDD) a nasledne deklarovani pocatecni operacni zpusobilosti (IOC) je znacne nerealisticke v planovanemu terminu srpen 2016.

  • RiMr71
    12:15 29.06.2016

    Já už jsem to vrátil Germovi, ale byla to knížka o Jak-38 a majitel měl k tomu přidaný obsah (xerox) z nějakého ruského materiálu u následném vývoji k Jak-141.
    Název byl něco jako "Vertikálně startující stroje Harrier a Jak-38" (ale bylo to hlavně o Jaku), cca 100 stran, ruský autor, v azbuce.
    Teď je to mimo můj dosah, ale pokud si na to po létě vzpomenu až s majitelem zase budu, tak vyfotím aspoň titulku.

  • jacky3115
    11:57 29.06.2016

    RiMr71: rád bych se připojil k prosbě anatolij ...

  • anatolij
    18:47 28.06.2016

    RiMr71: Mohu poprosit o jméno knihy o Jak-141, případně link, pokud by byla někde k dostání na netu? Díky.

  • CerVus
    14:33 28.06.2016

    David: Tak oni v rámci smlouvání o dodávkách F-35 potažmo F-22 v minulých letech dostali několik desítek draků F-15 a 16. Modernizace u nich nehraje roli jelikož si do nich dávají vlastní elektroniku.

  • David
    13:43 28.06.2016

    Několikrát se zde opakovalo, že nákup F-35 bude realizován díky penězům z vojenské pomoci USA Izraeli. Jenže za stejných či velice podobných podmínek by mohl být realizován i nákup F-15 či F-16, byť pochopitelně v nějaké modernizované verzi. Přesto se Izraelci rozhodli pro nákup F-35. Že by byli tak hloupí? Vzhledem k jejich vojenským úspěchům bych řekl, že hloupí rozhodně nejsou

  • RiMr71
    12:07 28.06.2016

    ...psi štěkají a karavena jde dál...
    Zrovna jsem dočetl ruskou knížku o Jaku-141 a jeho předchůdcích, jaké problémy měli při vývoji a jak dlouho to trvalo než se někam dostali a KAM se dostali... buďte soudní... na to, o jak složitý bojový komplex jde, je vývoj F-35 vlastně mnohem méně problematický, než by jeden čekal...

  • logik
    00:50 28.06.2016

    svang: právě proto, že takovejch problémů je fůra, tak nemá smysl vytahovat, že zrovna jeden řešej. Vypovídající hodnota toho je asi podobná, jako že zejtra vyjde slunce....

  • Shania
    00:25 28.06.2016

    svang: uvidime, problém se sedadly je stejně jen pro velmi lehké piloty, a z těch stovek pilotu dostal zakaz litat přesně 1...

    A pro aktuální sedadla je už navrženo několik oprav jak to vyřešit.

    Další věc je, že každá katapultáž v jakémkoliv sedadle nese určité riziko vážného zranění nebo smrti... takže to není jen o tom, že tohle jedno je nebezpečné a ostatní ok.

  • svang
    00:09 28.06.2016

    logik:
    Je jasne, ze u vyvojovych projektu s timeline 10-20 let je problemu fura, ostatne jako pri kazdem jinem vyvoji neceho noveho, i abstraktni povahy, treba u softwaru.

    Je vsak treba posuzovat zavaznost defektu a jeho a vliv na cely projekt. A to je ukol projektovych manazeru a ti zatim, vzhledem k tomu, ze uvaha o zmene vyrobce sedadel je prilis nova (prestoze tento problem existuje uz roky) odmitaji spekulovat. Takze musime pockat, jestli zmena vyrobce bude schvalena a jake navyseni ceny a zpozdeni to zpusobi, a pak se muzeme dohadovat, jestli je to hodne nebo malo.

  • logik
    23:35 27.06.2016

    svang: A? Tušíš aspoň trochu, kolik podobných problémů se při vývoji nového i civilního letadla naprosto běžně a rutině řeší? A kolik se třeba ani nevyřeší?
    Evidentně ne, jinak bys z toho nedělal aféru.

    Co se týče bezpečnosti, tak F35 zatím neměla vážnější bezpečnostní incident, což o mnoho jiných úspěšných érech v stejné fázi vývoje jaksi neplatí.

    F35 má problémy. To není překvapení pro každého, kdo se jen trochu orientuje v letadlech - protože problémy má každé letadlo. Pokud někdo poukazuje na existenci problémů a tvrdí, že proto je F35 špatná, tak jen ukazuje vlastní neznalost.
    Validní argument je: "F35 má méně/více problémů než jiný podobně složitý projekt."

  • Dundee
    23:13 27.06.2016

    Put_in:

    ještě doplním, že levným měl být stroj F-35 především pro počet prodaných kusů

    - vývojové náklady se rozdělí na množství prodaných kusů a sériová výroba taky něco zlevní.

  • Dundee
    23:07 27.06.2016

    Put_in
    Datum: 27.06.2016
    Čas: 22:41
    Na ta letadla se vůbec nemůžete dívat podle data výroby. Za prvé, F-22 je letoun pro vybojování vzdušné nadvlády, tedy 1. liga, což F-35 ani zdaleka není, to měl být levný univerzál, ....
    __________________________________________________________________

    Tímto pohledem je i například Spitfire nebo dokonce Fokker Dr.I lepší než F-35 (zde to ukazuje i množství úspěšných misí)

  • svang
    22:54 27.06.2016

    O vikendu se objevila zprava, ze USAF zvazuje nahradit vystrelovaci sedadlo u F-35 od firmy Martin Baker, kvuli dosavadnim problemum u pilotu mensiho vzrustu nebo vahy, jinym typem od vyrobce United Technologies, pravdepodobne modelem ACES 5.
    Vojensti predstavitele zatim odmitaji spekulovat, jake dalsi financni naklady a zdrzeni to prinese.

    https://fightersweep.com/5576/...

  • Put_in
    22:41 27.06.2016

    Na ta letadla se vůbec nemůžete dívat podle data výroby. Za prvé, F-22 je letoun pro vybojování vzdušné nadvlády, tedy 1. liga, což F-35 ani zdaleka není, to měl být levný univerzál, za druhé F-22 je neustále modernizovaná a za třetí F-35 je určená i pro vývoz, tedy se v ní nenachází tajné nejmodernější technologie, které jsou v F-22. Takže prvně prosím myslet a pak psát. F-22 je 100% vyspělejší a mnohem lepší letoun než F-35.

  • Shania
    22:30 27.06.2016

    sanityangel1: na tom tě nemá co překvapovat, každý stroj má podobně dlouhý seznam...

    Co znamená tohle?
    “factually accurate” but potentially misleading.

    To znamená, že data v reportu jsou přesná, protože je mají od něj (JPO), ale bez kontextu jsou k ničemu... spousta těch závad je v době každoročního reportu vyřešena, nebo už existují řešení, jen nejsou implementovaná atd.

    Spousta těch chyb se týká přímo ALIS a ne letadla samotného, nebo jsou to chyby typu při této rychlosti, výšce ateplotě nastane ten a ten problém, který by nastat neměl, ale dokud nebude vyřešen bude při těchto parametrech letat jen touto rychlosti, a podobně.

    Nebo muže být problém, že součástka X není certifikovaná na tuto teplotu Y (i když ji vydrží) a je nastavené omezení dokud tu certifikaci mít nebude.

    Vůbec nepochybuj, že tam některé chyby zůstanou, nebo je potrvá roky vyřešit, ale tohle se děje u každého stoje a většina letadle lítá se závadami, na které nikdy nebyli peníze aby je vyřešili.

  • Dundee
    22:23 27.06.2016

    Put_in:

    Co se týče srovnávání F-22 vs. F-35, byl bych opatrný. Jednak mám pocit, že se nejedná o stroje pro totožné úkoly, především však F-22 nejspíš ztrácí v oblasti elektroniky a softwaru (vše má nadčasové, ale zcela jistě také zastaralé), což ji schopnostmi k F-35 přibližuje. Nechci tím říct, že je F-35 lepší, nelze to však říct ani o Raptoru.

  • Shania
    22:19 27.06.2016

    Put_in: pokud to hodnotí podle měřítek 5 generace, tak je F-35 lepší než F-22... Pokud podle zastaralých měřítek, tak je F-22 lepší.

    Důvod proč se vytahují zakonzervované Hornety je ten, že USMC má hodně letadel které má F35 nahradit... a hodně z nich je na hranici životnosti (F35 má 4 roky zpoždění a i podle původního plánu už bylo pozdě)

    Tyto typy postupně nahradí:


    EA-6B Prowler 25 (2019)
    F/A-18 Hornet 229
    AV-8B/+ Harrier II 111

    Aktuálně mají:
    F-35B Lightning II 38

    Chtějí mít 340 B and 80 C

    Jak vidíš, ej to opravdu hodně strojů, F35 se aktuálně vyrábí okolo 50 strojů ročně, při plné se bude vyrábět přes 150 strojů.

    Takže i kdyby USMC měla dost peněz, tak potrvá par let vyrobit počty co chtějí, pokud by se vyrábělo jen pro ně...

    Takže F-35 nahrazují stroje co jsou na tom nejhůř a to je A/V-8, pak Prowlery které končí v 2019, pak nejstarší Hornety.... Nahrazování potrvá víc jak deset let. Tohle by ti mělo stačit jako vysvětlení, proč tahají zakonzervované stroje...

  • Put_in
    21:35 27.06.2016

    Tak Izrael musí Amíkovi vždy "podržet". Bez Amíka by totiž už žádný Izrael dávno nebyl. Ale nic se nesmí přehánět. F-35 a nejlepší letadlo na světě?? :) I prozápadní fanatik, který ignoruje ruská Sučka a chystané čínské pětky se musí zasmát, protože tu je i F-22, na kterou F-35 ztrácí asi jako rváč Franta ze Záprdkova na Vláďu Klička. A kdyby to byla takové nadletadlo nad všechna letadla, Amík by si ho určitě nakupoval první a pak by ho teprve poskytl kolegům. Ale Amík si raději kupuje a opravuje stařičké Hornety ze šroťáku, než aby plýtval dolarem do tohoto největšího průšvihu v historii letectví.

  • sanityangel1
    21:33 27.06.2016

    Me osobne zarazi toto:

    However, though the F-35 likely will be “the best jet” in the sky once it becomes fully operational, it is not yet at that stage. Though the aircraft will be delivered in December and may be used operationally as early as 2017, according to the IAF, the F-35 is projected to become fully operational in 2021.

    In the meantime, the aircraft is far from perfect — but it is constantly improving.

    Earlier this year, Dr. J. Michael Gilmore, the Pentagon’s chief weapons tester, known as the Director of Operational Test and Evaluation, or DOT&E, identified 91 “Category 1” or “Category 2” deficiencies in the F-35 platform as of October 2015, as he revealed in a scathing, if jargon-heavy, 48-page report.

    A Category 1 deficiency — of which there were 27 — “may cause death, severe injury, or severe occupational illness; may cause loss or major damage to a weapon system; critically restrict the combat readiness capabilities of the using organization; or result in a production line stoppage,” according to the report, which was formally presented to the US House Armed Services Committee in March.

    The remaining 64 Category 2 deficiencies “impede or constrain successful mission accomplishment,” but are not life-threatening to the pilot or as detrimental to mission success as Category 1 deficiencies.

    Lt.-Gen. Chris Bogdan, executive officer of the F-35 program, called Gilmore’s report “factually accurate” but potentially misleading.


    http://www.timesofisrael.com/l...

    Takze plna operabilita v roce 2021. Otazkou je kolik tech chyb kategorie 1 zustane po testovani. Dalsim problem je, co s temi letadly, ktere jsou na predchozich verzich - pujdou nebo nebo nepujdou upgradnout? A za jakou cenu? Nekde jsem cetl, ze Lockheed se k tomu moc nema. Proc taky, ze :)

  • logik
    21:24 27.06.2016

    crusader: Víš co osobně mě přesvědčuje o kvalitách F35? To, jak jsou proti ní zaujaté "proruské sdělovací prostředky". Kdyby byla F35 předražený šmejd, tak ji Rusko v propagandě adoruje, aby lidé nutili své státy tu F35 kupovat.

    To, že se Rusko snaží ji tak shazovat jednoznačně ukazuje, že Rusko by bylo radši, kdyby ostatní státy kupovali starší stroje. Což znamená, že F35 evidentně udělá za stejně peněz více muziky....

  • crusader
    19:48 27.06.2016

    RiMr
    Vy jste asi dobře zapšklý, nějaké trauma z dětství? Třeba typická česká závist?.
    Člověk tady pochválí jací jsou Izraelci (židé) skvělí obchodníci (kdyby takhle uměla nakupovat AČR, to bychom měli armádu) a vy se ježíte a ještě je urážíte hnusným jménem jako nacisté.
    O F-35 přece není potřeba diskutovat, je to úžasný stroj. A jestli tomu nevěříte Shania Vás přesvědčí :-)

  • Nesher
    17:37 27.06.2016

    Shania
    Vždyť ano, proto píšu, že si neumím s výjimkou dog fightu (který je velmi nepravděpodobný) představit situaci kdyby jakékoli současné letadlo (ať už v sérii nebo v prototypu) mělo navrch.

  • Shania
    17:20 27.06.2016

    Nesher: nedávné cvičení USAF jasně dokázalo, že F-35A jen ze základním
    blokem 3i pronikla integrovanou PVO a pokročilými letouny nepřítele (F-15E) V 88 misích ani jedina ztráta proti letadlům nepřítele. Někde tvrdí že je to i 8:0 pro F-35 vs F-15, ale to nebylo potvrzeno...

    Tady je vidět, že si se stroji jako F-16 a F-15 může dělat co chce...

    Problém vidím jinde, USAF prostě má vyšší kategorii a nevzdá se ji jen proto, že nižší segment (F-35) je teď výkonnější... Koukají do budoucna a chtějí F-15 a pak F-22 nahradit něčím podstatně výkonnějším než F-35 nebo i F-22 (a v té době i modernějším).

    To nic nemění na faktu, že jen proto, že někdo říká, že je F-35 víceúčelový stroj (to už je dnes skoro každý), nemá na to stát proti speciálům...

    Problém je, že speciál starší generace byl vždy v nevýhodě proti víceúčelovému stroji nové generace a bylo tomu tak vždy...

    Bylo to mezi I a II, II a III, velmi to bylo vidět na III a IV a mezi IV a V je to ještě větší rozdíl.

  • Shania
    16:50 27.06.2016

    Charlie: Izrael používá F-16 pro vzdušný boj daleko víc jak kdy USAF, kde je to primárně A platforma.

    Už jednou provždy zapomeňte na to že je F-35 tlustá, nebo že má špatnou aerodynamiku a už vůbec, že za to muže ventilátor.

    Aircraft Drag Area (čistých strojů!!!)
    F-15C 11.55; F-15E 14.08; F-22A 12.60; F-16C 8.92; A-10C 19.73; F-35A 9.75; AV-8B 7.48; F-35B 10.03; F-14D 16.39; F/A-18E 12.13; F/A-18C 9.76; F-35C 10.54

    tady např. čelní porovnaní se SH
    http://bit.ly/28YqkUN...

    Jak je vidět, v čistých konfiguracích není nejlepší, ale zdaleka ne nejhorší a všechny stroje až na F-22 vyžadují externí výzbroj a pody... F-35 s porovnatelnou vyzbrojí na tom bude podstatně líp než starší stroje..... po celou dobu letu.

    A teď proč vypadá tak jak vypadá:

    Požadavek USAF na jeden motor - potřeba mít velký a výkonný motor.

    Požadavek USN na pumovnice které unesou 2x 2000lb bomby...
    USMC a USAF stačilo mit 1000lb, tohle by ubralo nějaké ty kila, ale tragicky by se snižila nosnost zbrani interně a pumovnice by byla daleko vic limitovaná než je teď (i menší pumovnice F-35B je větší než co bylo v požadavcích)

    Požadavek na USN na avioniku A a B měli mít původně menší nároky. Zamítnuto pro lepší interoperabilitu flotily.

    Požadavek USMC na operace na LHD - omezené rozměry výtahů, určuje délku a rozpětí křídel.

    Požadavek na Stealth: tím pádem interní palivo a zbraně...

    Požadavky na dolet: velké množství interního paliva... F-35 má v podstatě zabudované přídavné nádrže.

    Požadavky na rychlost: Opuštěny požadavky na výkony podobné F-22, kompromisy k dosažení těchto výkonů by byli moc velké.

    proto je požadováno pouze to, aby byl stroj rychlejší než stroje co nahrazuje v bojové konfiguraci.... Nic co US provozuje (mimo F-22..) málokdy lítá přes Mach 1,2 a skoro nikdy přes Mach 1,6...
    F-35 je navržena aby se dostala na Mach 1,6 s plným interním palivem a plnou pumovnicí 2x 2000lb bomby...(tohle žádný jiný stroj této velikosti nedá, ne s touto zátěží) a dokázala v této rychlosti vydržet 9,5G přetížení.

    Tohle jsou požadavky na stroj, ventilátor tam hrál jen pramalou roli.

    http://bit.ly/28XpjvR... jestli něco, tak víc než šířku ovlivnil výšku a to pouze u B verze (má hrb), A a C v tom velkém prázdném prostoru mají palivové nádrže.


    To že byl požadavky přestřelené a nerealistické je pravda, ale nakonec z obrovského průseru dokázali věci dotáhnout dokonce (program přežil jen díky své velikosti a důležitosti)a to je velký úspěch, zapomeň že by bez něj měli všechny tři složky stroje co požadují, za stejné peníze. stačí je podívat na US ARMY, doslova všechny next gen projekty zrušeny...

    Mít menší technické požadavky a začít v menším rozsahu by určitě umožnilo aby byla F-35 nasaditelná podstatně dříve. A minimálně prvních pár let JSF je rozhodně dobrý příklad jak budoucí programy nedělat.

  • Nesher
    16:48 27.06.2016

    Charlie
    Já nechápu kde se bere ten názor, že F 35 nezvládne vzdušný boj. Nedovedu si představit situaci (s výjimkou dog fightu), kde by jakékoli současné letadlo mělo nad F 35 navrch, a to včetně ruských a čínských prototypů 5 gen. Myslím, že koncept, "první vidím, prvním střílím" bude téměř vždy znamenat úspěch. Navíc je tu stále možnost utéct, pokud by něco nefungovalo, dřív než protivník vůbec bude vědět, že tam jsem.

  • RiMr71
    16:44 27.06.2016

    ...kurňa Charlie, vás je u nás škoda, to sebevědomí se kterým splachujete všechny ty nejen americké konstruktéry, stratégy, plánovače, finančáky, nejen v letectví ale i v námořnictvu (myslím, že akorát latino uklízečky byly ušetřeny Vašeho génia) je dechberoucí...

  • CerVus
    16:13 27.06.2016

    RiMr: Podle mě by je mohli využít při těch jejich slavných prepadovych misích. Na lehko s nimi doletí na malou predsunutou zakladnu / loď, ozbroji a dotankuji je a následně udeří z nečekaného směru. Potažmo si mohou do budoucna pořídit i menší vrtulnikovou loď.

  • Charlie
    15:47 27.06.2016

    Nesher: jako náhradu F-16 pro úlohu stíhacího bombardéru je to jediné 5. gen éro, které si můžou koupit, na stíhání mají F-15 a asi ještě dlouho mít budou, páč F-22 jim nikdo neprodá.

    Stealth dává smysl ve světle rozmisťování pokročilých systémů PVO v okolí, takže pro další útok na Osirak se ta trocha obtížný zjistitelnosti dycky hodí.

    Ohledně toho, proč mi to pro Izrael dává smysl a pro USAF už míň: Izraelci svoje šestnáctky používaj spíš jako A než jako F (respektive F/A), kdežto USAF mi není jasné, co si vlastně chtějí počít - F-22 je žalostně málo, ta spousta F-15 a F-16 sice plní hlavně bombardovací úkoly, páč ve vzduchu teď není po čem střílet, ale nemůžeme se spolíhat, že tomu tak bude pořád, a kdo pak zastane tu roli stíhaček, když budem mít samý bombardéry?

    Pokud jde o F-35, tak tady podle mě udělali stejnou chybu jako s MBT-70, Zumwaltem a dalšíma - chtěli všechno hned. Primárně se mělo kašlat na VTOL verzi, která tomu programu dělá kouli na noze, a udělat čistokrevná STEALTH stíhačka. Nebylo by to tak štíhlý a elegantní jako F-16, páč pumovnice, ale tahle bachratá kráva je zas druhej extrém. Stejně tak se (podle mě) nemělo hned do začátku chtít narvat do toho tu syntetickou vizi, průhledovej displej ověřenej z jinejch letadel by úplně stačil, a tohle doladit a implementovat pozdějc, koneckonců ta architektura je modulární, takže takovýchle dodělávky by neměly bejt problém.

    Tohle je totiž mnohem bezpečnější přístup, kdy éra lítaj, nemáte tolik problémů se všemi zbrusu novými, neozkoušenými systémy, a vychytáváte mouchy na pár věcech, ne na všem. Kupříkladu historie A-4 je perfektní příklad, jak se to má dělat - úžasný éro, navržený jako lehkej stíhací bombarďák s obrovskou rezervou úplně všeho, takže se časem jeho schopnosti rozrostly, a přitom to nikoho nezruinovalo. Úplně stejně na tom byla F-16 - úžasný éro, zezačátku navržený jako lehká stíhačka, která ale byla tak super, že dokázala pojmout obrovský množství dalšího vybavení a spoustu jinejch úkolů - a přitom nezruinovat svoje majitele.

    Mimochodem, to že má F-35 "všechno onboard" je na jednu stranu hrozná výhoda (ušetřím za kontejnery a tak), ale zároveň to ohromně prodražuje provoz, protože i kdyby pilot za celou cestu nepoužil ani jednou radar nebo IRST nebo REB, tak jim tím letem běží resurs a opotřebovávají se (zatímco když nepotřebuju kontejner, tak ho nechám odpočívat ve skladu, kde se mu nic nestane), čili se na nich musí provádět údržba a stejně tak při GO, čili je to taková dvojsečná zbraň. Měl by jí částečně tlumit onboard diagnostický systém, jenže to je další ohromně komplexní záležitost, čili se dostáváme do takového kruhu s kladnou zpětnou vazbou.

    Mě přijde, že poslední dobou opravdu Američani v honbě za "the best of" zbraňovými systémy trochu přepískli svoje možnosti i realitu, což se prostě nutně projevilo (Zumwalt měl bejt levnej torpédoborec a dostali superdrahej křižník, LCS víceméně ty samý problémy, F-35 rovněž, EFV...). F-35 je z tohohle pohledu ještě úspěch.

  • RiMr71
    15:39 27.06.2016

    ...příznačné... oponentům nevadí to, že je F-35 taková nebo maková, ale že to těm proklatým židákům platí američani... taková pěkná česká tradiční závist... :)
    Buďte přejícní, někteří naši politici taky rozdávají koblihy a pívo v kelímku zadarmo...
    Dále ta bohorovná jistota, že sice o tom éru toho zas tolik nevíme, ale není pochyb o tom, že tůdle Venca by za ty love postavil lepší letadlo!! Ale není divu, v tomto národu plném konstruktérů, stratégů, programátorů, fotbalových a hokejových trenérů, ministrů financí... :)
    _______________

    Mě spíš zaujalo to, že Izrael zvažuje verzi B. Kde a jak by ji chtěl k ďasu provozovat?
    Není to zajímavější bod k debatě, než frflání nad příspěvkem USA do Izraelské kasičky?

  • alter01
    15:38 27.06.2016

    crusader- ja sa tiež nedivím , že ty sa nedivíš , ale čo je divné na tom , že niekto robí tak aby to bolo v prospech jeho vlasti?
    Nepasujem sa za odborníka , ale ja by som nekúpil ani ešusy pre armádu bez off-setov.
    Asi preto teraz sa vydáva za obchod storočia predaj/darovanie 15 rokov sušených bitevníkov v NZ- tových hangároch do Iraku . Kde celkové náklady na "opateru" a následnú prípravu na predaj sa blížia cene lietadiel . Ale aspoň majú ludia robotu....

  • crusader
    15:01 27.06.2016

    No jo opět se potvrzuje že židé jsou skvělí obchodníci.
    Zatím mají objednáno 33 F-35, mluví se o dalších 17 (do budoucna možná dalších 25 - o těch se ale zatím ani nejedná).
    50x110 mil dolarů = 5,5 miliardy dolarů
    celkově izraelské firmy získají zakázky za 5,4 miliardy dolarů
    a to je ještě kupují z finanční pomoci od USA
    Takže je budou mít zadarmo a ještě dostanou peníze
    Tomu se říká kšeft
    Nedivím se, že jsou z nich tak nadšení.

  • Nesher
    15:00 27.06.2016

    Charlie
    Jak už tu níže podotkl David, co lepšího (jiného) by tak asi Izraelci mohli pořídit? Nebo Vy víte o nějakém letadle 5 gen, které je v sériové výrobě a tudíž se dá pořídit?
    Ohledně těch F 22, i kdyby byly k mání, nemyslím, že by jich Izrael chtěl víc než pár letek jako náhradu stíhacích verzí F 15. Přeci jen F 22 má trochu jiné využití než F 35, která by měla časem nahradit F 16 jako primární zbraňový systém IDF.

  • zimbio
    14:59 27.06.2016

    jo,jo,shanio,informace jsou život,jo,joAž jim ten lajtung2 nějaký palestinec sestřelí 40 let starou roskou raketou,to se to bude informovat!Tak jak se informovalo,jakou nakládačku dostala nej,super,hyper,exta dokonalá izraelská army ,od partizánů z HIZBALLÁHU!A to byli pouze náhradníci z lavičky,takové HIZ-b!To se lhalo,pardón,informovalo,a lže se ,pardón informuje,dodnes!Takže ,svatá pravda-informace,jójo.informace...

  • Shania
    14:24 27.06.2016

    Vzhledem k tomu, že spousta lidí pořád nechápe/nechce pochopit jak moc 5gen změnila bojiště a jakým způsobem, rozhodl jsem se s tím konečně něco udělat.
    Článek a video z konference kde 30 Lt. Col. “Chip” Berke popisuje, co přináší 5th generace.
    Na konci pak pár základních linku k informacím F-35.
    Video z prezentace evolution of airpower z Dubna 2015 v Dánsku.

    A i když je to už rok stará novinka, většina lidí o tom nikdy neslyšela, je to naprostý základ pro pochopení 5 generace a toho co přináší
    https://www.youtube.com/watch?...
    slajdy z prezentace
    http://www.slideshare.net/robb...
    článek:
    http://www.sldinfo.com/the-fif...

    Níže bude částečný a kombinovány překlad jak z videa, tak hlavně z článku. Nejsme dobrý překladatel, kdokoliv pomůže text vylepšit, je vítán… Kdo umí anglicky, měl by číst/zkouknout originál…

    Kdo je Lt. Col. “Chip” Berke? USMC pilot s více jak 2800 (2000 na F/A-18) hodinami na F/A-18 Hornet a Superhornet, F-16, F-22, a F-35
    Kariera: F/A-18 – 2 x Carrier, 1 x UDP – TOPGUN IP •  Super Hornet •  F-16 – USAF TX Course •  FAC in Ramadi 2006 - USMC Air, Army BCT •  F-22 TX Course •  Commanded Operational Test at Nellis AFB •  4th Gen Integration – All USAF/USMC/USN TacAir platforms •  AEGIS Integration – USN ESG •  LO Stability •  F-35 ConOps Development •  F-35 Squadron Commander
    Jak vidíte je to pilot s unikátními zkušenostmi…

    Přesun na F-22: Bylo to pro něj velmi obtížné, první měsíc byl výborný (F-22 je super letadlo), pak šest měsíců bylo velmi obtížných, většina předchozích zkušeností ze starších strojů se nedala použít v F-22) dalších 6 měsíců po tom co se naučil, co a jak bylo výborných…

    Berke s víc jak 2000h na Hornetech říká, jak mladí piloti (o polovinu mladší než já) s 5-10h na F-22 mu vysvětlovali na debriefingu co jsem udělal špatně… Byla to velmi pokořující zkušenost…
    Většina 4th gen zkušeností se nedá aplikovat v 5th gen, mladí piloti bez předchozích zkušeností a nezatíženi návyky ze starších strojů se nejrychleji učí a dokáží lépe využívat schopnosti 5 generace.
    Skepse je normální a neustále se mě někdo ptá, jak bych porovnal tohle letadlo s tímto. Za mých časů jsme hodnotili obratnost, rychlost, kdo udělá rychleji zatáčku, to už dnes neplatí a hodnotit 5gen podle těchto parametrů nelze.

    Základní pravidlo co každý pilot zná:
    Vždy platilo rychlost, je život a čím víc tím líp. Tohle už dnes neplatí… Informace jsou život, a čím víc, tím líp….
    F-22 je velmi rychle a obratný stroj, ale to není to, kde exceluje. Je to právě informační dominance, která mu umožnuje kompletně ovládat bojiště a F-35 tohle bere na další úroveň.

    Rychlost a obratnost jsou stále důležité a F-35 a F-22 jsou rychlé a obratné stroje, F-22 je pak ve vlastní lize… Ale po 4 letech v Raptoru, to jak rychlí je a že je to nejrychlejší a nejobratnější stroj vůbec je na něm ta nejméně impresivní vlastnost. A tohle vám naznačí jak moc je Raptor mnohem impresivnější zevnitř, než z venku…

    Mít či nemít 5gen stroje?
    Inovace jsou drahé, trvají dlouho a vyžadují značné zdroje, ale pokud je nezačnete dělat dnes, kde budete za 10-20 dvacet let?

    Kde budou F-16 a F-18 za deset let? Rozdíly ve výkonech s F-35, které jsou už teď velké ještě porostou. Pokud nechcete za deset let zděšeně koukat, jak jste tu dobu promarnili otázkou měli bychom přejít na 5gen, místo abyste si říkali jak to udělat.
    Pokud si říkáte, měli bychom mít 5gen stroje, jste staří, pozadu a prohrajete…

    5. gen je celý o synergiích mezi stroji a ekosystémem, který tohle umožní vytvořit.
    Berke má rád analogii s iPhone:
    Když S. Jobs představil iPhone řekl, že je revoluční pro kombinaci počítače, přistup jk internetu, přehrávače hudby a telefonu.
    Pochybuji, že dnes by iPhone někdo popsal těmito slovy.
    Ale ekosystém, který vyrostl okolo tohoto telefonu a jak telefon dospíval je ta revoluce, ne jen telefon (ie. Hardware) sám o sobě.
    To stejné platí pro F-35, je to revoluční stroj, ale ekosystém který okolo něj vyroste a který se bude s objevujícími se hrozbami, což ovlivní další vývoj stroje je ještě víc.

    Dnes nikdo neví, jaké hrozby se objeví po 2025, takže potřebujeme platformu, která se bude měnit a přizpůsobovat hrozbám. To je přesně to o čem F-35 je, je navrhnuta aby se rozvíjela… tohle je v jejím DNA.
    Chápu, že F-35 je to pořád postavená jako taktické letadlo, ale fakt je že je navrhnutá aby byla flexibilní i pro jiné úkoly a operovala v jiných režimech, a tohle se nikdy předtím po žádné jiné taktické platformě nechtělo a to ji dává vrozenou flexibilitu a plasticitu.
    4gen tohle prostě nedokážou.

    Změna role taktických stíhačů:
    Zátěž, kterou F-35 na pilota má je mnohem vyšší, ano zpracování informací je lepší, automatizace, interface je o mnoho lepší, ale pilotuj záběr je mnohem širší a je mnohem víc operační, strategický, než u jakéhokoliv jiného stroje předtím, protože F-35 toho muže dělat mnohem víc.
    Mužů (poz. stroj to dělá automaticky) poskytnout informace generálovi ve velitelství, přesně ve stejnou dobu ty informace předám i letadlu 15/100/ cokoliv… km ode mě. Ty informace jsou relevantní pro oba ale pro každého z nich naprosto jiným způsobem. Tohle se po žádném jiném stoji předtím nechtělo a už vůbec aby to bylo přirozeně v jeho DNA.

    Pro zvýraznění rozdílů mezi 4gen a 5gen se stačí jednoduše podívat, co se po těch strojích při nasazení požaduje.
    Co činí senzor – spolupracující – střeleckou - platformu relevantní?
    To není otázka, kterou jsme si říkali před 25 lety, když jsme kupovali F-16 nebo 10 lety s Typhony.
    Zpracování informací, sdílení, a schopnost bezpečně se integrovat, to jsou věci, podle kterých lze hodnotit F-35.
    Podle toho hodnotíte 5gen flotilu. Jak dobře tohle dělají. Podle toho jsme postavili F-35, aby byla schopná zpracovat informace, a odpovědět na otázky které po ni pilot požaduje, dokázala střílet, dokázala sdílet a spolupracovat.
    Ty máš tuhle informaci, já mám tuhle, ten má zase jinou.
    Sdílejme je a vyhodnoťme je spolu a získáme daleko lepší obrázek o situaci pro to abychom mohli činit lepší rozhodnutí a přitom ve stejnou dobu sdíleli informace důležité pro jiné uživatele.

    Vzdušný boj je o dominanci ve spektrech.
    Není to jen o tom, můj radar je lepší než tvůj, můj senzor je lepší jak tvůj nebo moje schopnosti v tohle spektru jsou lepší než tvoje.
    Musím umět přecházet mezi spektry.
    Musím vymyslet, v jakém spektru bude boj probíhat, a nabalovat na tom další vrstvou (spektra) za vrstvou.
    Tohle je mimochodem senzor fusion.
    Není to jen o tom, že jeden stroj dostane tyhle informace, je to o datalink a multifunkční schopnostech, které umožnují těmto strojům spojit tyto data dohromady (v zákulisí) a předat vám výstup, takže můžete učinit rozhodnutí vycházející z dat které vám jiné letadlo které je 10, 100, cokoliv km od vás předalo a vy si to ani neuvědomíte, protože jste ho o tuto informaci ani nepožádali, prostě se tam automaticky objevila.

    Stealth: Stealth umožnuje přístup. Nečiní vás neviditelnými, nelítáte, jak a kam se vám zachce.
    Jen vám umožní operovat v prostředí, do kterého byste jinak neměli přístup.
    Vezměte tohle, spojte je se všemi ostatními schopnostmi stroje a dostanete platformu, která dokáže přežít v prostředí, kde to žádná jiná nedokáže.

    Kooperace na bojišti:
    F-35 činí ostatní stroje více nebezpečnými a umožní jim lépe přežít a naopak staré stroje poskytují munici a přítomnost na bojišti, která doplňuje F-35.
    Není to jen o tom, že 5gen přítomnost na bojišti je dobrá pro starší stroje, je dobrá pro všechny. 5 gen z toho dokáží hodně získat.

    Bez F-35 si musíte klást i tyto otázky, Můžu s vámi komunikovat? Jak provést, aby tohle fingovalo? Jak provést, aby tohle bylo relevantní? Nechte mě kouknout, jakým způsobem vám můžu pomoc.
    Pro USMC F-35 zásadně zlepšuje schopnosti Marine Air-Ground Task Force přežití a jejich bojovou sílu. A ve stejnou dobu umožnuje USMC se efektivněji spojit s ostatními silami. Umožnuje operovat kdykoliv, kdekoliv, z jakéhokoliv důvodu s jakýmkoliv jiným uživatelem F-35.
    Tohle samo o osobě vytváří silu, která je relevantní za rámec mise, která ji byla přisouzen na a papíře.
    Tohle F-35 poskytne komukoliv a je dobré položit si otázku jaké je to být členem takového ekosystému.
    F-35 vs A-10: jako ex JTAC, klíčový požadavek je, aby letadlo dokázalo přiletět v čas nebo vůbec.
    Piloti A-10 jsou úžasní, ale stroj se nebude moc operovat v prostředích, v jakých budeme operovat my a F-35 může. Tohle je ten rozdíl pro mariňáky na zemi.

    Další důležité informace v ENG: většina informací na jenom místě:
    https://comprehensiveinformati...
    F-35 Lightning II: Busting Myths - Episode 1 - YouTube
    https://www.youtube.com/watch?...
    F-35 Lightning II: Busting Myths - Episode 3 – YouTube
    https://www.youtube.com/watch?...
    F-35 Lightning II: Busting Myths - Episode 2 – YouTube
    https://www.youtube.com/watch?...

    Blog se základními informacemi o
    Radar Fundamentals
    Electronic Countermeasure (ECM)
    RF-IR Stealth (Techniques/Benefits)
    RWR/ESM and Passive Geolocation
    Fundamental Principles Of Aircraft Flight
    https://basicsaboutaerodynamic...

  • David
    13:48 27.06.2016

    Otázkou je, jestli má Izrael nějakou lepší možnost, resp. alternativu. F-22 pro export uvolněna nebude.O evropské typy Izrael zájem mít nebude. Ruské anebo čínské letouny jsou politicky neprůchodné. Takže zbývají jen modernizované varianty F-16 nebo F-15. Oproti nim ale F-35 představuje technologický krok dopředu. A právě proto o F-35 měl Izrael zájem, protože si chce udržet technologickou převahu nad sousedy

  • zimbio
    13:34 27.06.2016

    Ale zrejmě NI!Neprodali,lebo:
    Málokedy súhlasim s pindos generálom,no tenkráte JA!
    http://cz.sputniknews.com/svet...
    Oni té fosforeskujúce gebuľe,ked sú nasr.né,tak aj pravdu řeknú,ale to len málokedy!Škoda,že ten kotel fekálií nebude příštím prezidentem,bol by srandy kopec!

  • zimbio
    13:24 27.06.2016

    Keby si pár lajtungov2 objednali i rusi,co myslíte,predali by im je?

  • Beld
    12:11 27.06.2016

    Tak je myslim jasne , ze kdyby meli sanci misto f-35 nakoupit f-22 tak by se rozhodli jinak . Vedi co delaji a f-35 bude jiste vyznamnym vylepsenim minimalne utocnych operaci izraele v oblasti ( A ty jsou potreba ) ... Iran z toho bude na prasky...

  • KOLT
    11:30 27.06.2016

    Charlie, není mi moc jasné, proč v případě IDF je rozumné nahradit Šestnáctky Třicetpětkami, zatímco u USAF ne? Nebo jste to myslel jinak?

  • Klimesov
    11:26 27.06.2016

    Charlie: Dozajista máte v mnoha věcech pravdu, ale upřímně co by na tom šlo zlepšit? Co by na tom šlo udělat konkrétně jinak a líp? Problém v tom, že by šlo udělat něco líp, je v tom, že tenhle stroj není defakto s čím srovnat. Srovnávat F-35 s letouny 4++ generace je trochu zavádějící, jelikož by se srovnával vrchol letounů 4 generace, které mají za sebou dlouhou dobu vývoje a modernizací, s letounem, který je teprve na začátku své cesty a má před sebou ještě pěknou řadu let modernizace a vylepšování.
    Navíc podle toho co jsem se o F-35 dočetl, tak ta nemá přinést jen nové technologie, ale i nový způsob nasazení, novou strategii, taktiku atd. A pokud přicházíte s něčím novým nedokážete 100% říct že by to šlo udělat jinak a líp.
    V tom já vidím největší problém v kritice F-35, že stále spousta lidí neústupně stojí za starým systémem vedení boje a stále si myslí, že veškerá letadla musí být konstruována tak jak byla konstruována doteď.

  • Pepin Nešpor
    11:25 27.06.2016

    Nojo zase pochybnosti, moudrosti a ono hovno to ví! Někde si něco přečíst to není výhra! Oni co kupují ty f-35 jsou hlupáci že?! Vše ukáže čas!!!! A potom třebas změníte či změníme názor!

  • Strategist
    11:21 27.06.2016

    Charlie: Tak ono bude záležet jestli ta cena bude postupně klesat jak se říká a dosáhne nějakých těch 60-80 milionů tak by to nemuselo být tak hrozné. Izraelci je prostě nakoupí za tuto cenu už teď v IOC zatímco zbytek bude muset platit plnou cenu alespoň do spuštění plné produkce. A ono je pro ekonomiku výhodnější když někomu zaplatíte 20 procent ceny, když on si musí zaplatit 80 procent, protože je to lepší než kdyby si nekoupil nic, na tomto principu fungují i slevy v supermarketech,

    S tím zda by šlo za ty prachy postavit něco lepšího z části souhlasím, ale jak píšete kvůli problémům a kompromisům narostla značně cena, původně to mělo stát 40-50 milionů myslím. Měli si dát požadavky svoje a rozdělit výrobu do daných států jak to je dnes a potom to prodávat v různých modifikacích viz Izrael teď než to patlat do jedné.

    A chtěl bych se zeptat jak to myslíte s tím, že není vhodná pro USAF?

  • Charlie
    10:56 27.06.2016

    Klimesov: myslím, že takhle ten příspěvek od strikehawka nebyl myšlen.

    Nejde o to, že by F-35 byla šrot, co se neodlepí od runwaye a neumí odhodit ani železnou bombu, to tady nejspíš nikdo neříká, dost lidi si spíš myslí, že za ty prachy šlo postavit něco mnohem lepšího, kdyby se nedělala spousta debilních kompromisů na jedné a netlačilo se na pilu na druhé straně.

    Pokud jde o nákup v případě izraele - no je rozdíl zaplatit 100 mega za super stíhačku ze svýho nebo zaplatit 100 mega za (třeba ne tak uplně) super stroj, ale vědět, že vám třetinu ceny proplatí prodávající.

    Mimochodem zrovna u Izraelců mi nákup F-35 dává mnohem větší smysl než třebas u USAF, jestli jí budou používat k tomu samýmu na co teď maj šestnáctky.

  • Klimesov
    09:55 27.06.2016

    Co má společného finanční podpora z USA Izraeli, která probíhá už několik desetiletí a ze které si Izrael zafinancoval mnoho slibných projektů, s kvalitou F-35? Pochybuju že zrovna Izraelské velení je tak hloupé, že bude nakupovat šmejdy s omluvou, však to defakto není za naše peníze, a tím ohrožovali bojeschopnost svého letectva v konfliktech zmítané oblasti, kde je chce kdejaký sousední stát zničit.
    Nezlobte se na mně, ale obhajovat myšlenku že F-35 je šrot jen proto, že ho Izrael nakupuje z finanční podpory USA je jednoduše zcestné a ukazuje to jen na to, že odpůrci F-35 už hledají záminky kde můžou jen aby si obhájili svoje.

  • strikehawk
    09:38 27.06.2016

    Stačí si pořádně přečíst text článku. Cituji : "Izrael nákup z velké části financuje díky dlouhodobé finanční pomoci Washingtonu"
    To se nakupuje když to platí někdo jiný. O proklamovaných schopnostech F-35 a nadřazenosti pochybuji velmi ale za finančních podmínek, které má Izrael bych jejich nákup velmi lehce strávil.....

Stránka 1 z 2