První fotky průzkumně-bojového vrtulníku 360 Invictus

První fotky průzkumně-bojového vrtulníku 360 Invictus
Bell 360 Invictus / Bell (Zvětšit)

Společnost Bell zveřejnila první fotografie a video potenciálního nástupce průzkumně-bojového vrtulníku OH-58D Kiowa Warrior – vrtulníku Bell 360 Invictus. Prvořadým úkolem nového stroje je hledat a zaměřovat cíle pro zbraně dlouhého dosahu všech složek amerických ozbrojených sil.

Bell 360 Invictus soutěží s konkurenčním strojem Sikorsky Raider X v programu americké armády (US Army) FARA (Future Attack Recon Aircraft). Souběžně běžící sesterský program FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) hledá náhradu za vrtulníky UH-60 Black Hawk. Zde proti sobě stojí Bell V-280 Valor a Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant.

Vrtulníky FARA poslouží zejména ke vzdušnému vyhledávání, rozpoznávání, identifikaci, sledování a zaměřování pozic protivníka pro zbraně dlouhého dosahu. V případě US Army půjde o dalekonosné dělostřelectvo, raketomety MLRS/HIMARS a vrtulníky AH-64 Guardian. Pentagon ale chce vést propojené vícero-doménové operace (Multi-Domain Operations) – podle tohoto konceptu FARA dodá informace například i letounům F-35 Lightning II nebo torpédoborcům Arleigh Burke.

Zatímco nyní raketomety HIMARS na Ukrajině útočí na sklady, velitelství a klíčové uzly infrastruktury, vrtulníky FARA se v jejich prospěch zaměří na menší a pohyblivé cílech, jako jsou bojová vozidla, obranná postavení, raketové a dělostřelecké jednotky, postavení PVO, zásobovací konvoje, případně seřadiště techniky či živé síly. Navíc v případě potřeby FARA provede útok samostatně.

Vrtulník FARA na moderním bojišti přežije zejména díky rychlosti a velmi nízké výšce letu – při cestovní rychlosti minimálně 330 kilometrů za hodinu bude FARA „česat“ koruny stromů.


360 Invictus; větší foto / Bell

Podle portálu Vertical Mag se američtí armádní piloti musí naučit nové způsoby a taktiku létání s vrtulníky. Velení armády chce totiž vrtulníky FARA posílat mnohem hlouběji za nepřátelské linie, do míst, kde jsou nyní nasazovány pouze speciální jednotky. Piloti vrtulníků si tak musí znovu osvojit (po čtvrtstoletí válek na Středním východě) létání v prostředí s výkonnou protivzdušnou obranou (PVO) a zbraněmi dlouhého dosahu protivníka.

„Noví velitelé, kteří přicházejí do služby, musí cvičit jinak, aby mohli bojovat v budoucích konfliktech. Budeme působit v rozptýleném prostředí. Musíme trénovat, udržovat a řídit operace z rozptýlených pozic, abychom byli schopni sjednotit činnost v čase a místě, které si zvolíme… a pak být schopni tyto síly znovu rozptýlit a udržovat je v provozu,“ uvedl generálmajor David Francis, velitel výcvikového centra Aviation Center of Excellence.

Generál Francis také pro větší flexibilitu s lidskými zdroji navrhuje jednotný výcvik pilotů pro vrtulníky FARA i FLRAA.

Na základě zkušeností z Ukrajiny se mají piloti vrtulníků FARA a FLRAA učit létat velmi nízko, velmi rychle, často měnit směr letu a působit rozptýleně v menších počtech z více předsunutých základen. A to vše ideálně provádět v noci. Nutností jsou také moderní obranné systémy proti infračerveným a radarově naváděným prostředkům nepřátelské PVO.

A pochopitelně nasazení vrtulníků nelze provádět samostatně, ale pouze ve spolupráci s dalšími typy bojové techniky a systémy – například elektronický průzkum musí poskytovat radarové mapy aktivní PVO protivníka.

Kvůli válce na Ukrajině jsou ale programy FARA a FLRAA zpochybňovány. Někteří dokonce navrhují zmenšit investice do obou programů, protože vrtulníky na moderním bojišti údajně neobstojí. Například armádní generálporučík David W. Barno ve výslužbě navrhuje spíše rozvíjet bojové a dopravní (především levné, postradatelné) drony, vyčkávací munici a výkonné proudové letouny, které obstojí proti moderní PVO.

Každopádně Bell věří, že úkoly FARA nejlépe splní 360 Invictus. Jde o stroj klasické koncepce s pilotem a operátorem v tandemu. Vrtulník má čtyřlistý rotor, klasický zadní vyrovnávací rotor a velká pomocná křídla pro stabilizaci stroje při velkých rychlostech.

360 Invictus získá turbo-hřídelový motor General Electric T901 z programu ITEP (Improved Turbine Engine Program). Motor má maximální výkon 2237 kW. Hlavní motor doplňuje pomocný turbo-hřídelový motor PW207D1 (450 kW). Pomocný motor poslouží jako startovací jednotka, zdroj elektrické energie a jako podpora T901 v mezních letových situacích (např. při potřebě vyvinout maximální rychlost).


360 Invictus; větší foto / Bell

Stroj od firmy Bell je vybaven rotačním 20mm kanonem XM915 a v bočních zbraňových šachtách může nést až osm protitankových řízených střel (PTŘS) nebo kontejnery pro vypouštění dronů. V případě PTŘS půjde o Hellfire nebo nejnovější JAGM (Joint Air-to-Ground Missiles), v případě dronů o ALE (Air Launched Effects). ALE jsou ze vzduchu vypouštěné drony s volitelnou hlavicí – bojovou, průzkumnou nebo pro vedení elektronického boje. ALE umožní vrtulníkům FARA působit na několik cílů / zájmových oblastí z velké vzdálenosti.

360 Invictus je dokončen z 90 % a první let je plánován na léto příštího roku. Případný vstup do služby se očekává v roce 2028.

Klíčová je včasná dodávka motoru ITEP – ten má údajně do Bellu dorazit v listopadu letošního roku. V současné době má 360 Invictus pouze 3D vytištěný model motoru. Díky tomu mohl Bell dokončit montáž vrtulníku a testování tvarování konstrukce.

Zdroj: War On The Rocks, VerticalMag

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový vrtulník Bell 360 Invictus pro americký program FARA

Americká společnost se rozhodla zapojit do amerického programu nového průzkumně-bojového vrtulníku ...

Průzkumný vrtulník Bell 360 Invictus a kamikaze drony

Společnost Bell Helicopter zveřejnila dvě videa ukazující schopnosti vrtulníku Bell 360 Invictus. Na ...

Program FARA: Finalisty jsou vrtulníky 360 Invictus a Raider X

Program americké armády (US Army) FARA (Future Attack and Reconnaissance Aircraft) zná své ...

Prototyp vrtulníku Bell 360 Invictus získává obrysy

Společnost Bell již z poloviny dokončila stavbu prvního prototypu průzkumně-bojového vrtulníku Bell ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Eiffelos
    09:40 21.07.2022

    Otázka je , jaký to bude mít radarový a infra obraz, pokud to ve vzduchu např. Stinger nezaměří tak .. super... Ale, trochu o tom pochybuji, letět takhle nízko se stealth k ...Zobrazit celý příspěvek

    Otázka je , jaký to bude mít radarový a infra obraz, pokud to ve vzduchu např. Stinger nezaměří tak .. super... Ale, trochu o tom pochybuji, letět takhle nízko se stealth k ničemu, a třeba ne ...Skrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      02:55 22.07.2022

      Invictus nemá potlačenú radarovú stopu. Tepelnú do určitej miery áno. Najlepšou ochranou proti akejkoľvek PVO protivníka je terén (NOE), prípadne keď príde k najhoršiemu fléry. ...Zobrazit celý příspěvek

      Invictus nemá potlačenú radarovú stopu. Tepelnú do určitej miery áno. Najlepšou ochranou proti akejkoľvek PVO protivníka je terén (NOE), prípadne keď príde k najhoršiemu fléry. Hold keď ťa raz raketa zameria veľa možností nemáš. Commanche mal k tomu ešte dobre potlačenú aj radarovú stopu (663x menší radarový odraz než AH-64). US piloti sa na bojisku môžu dnes stretnúť s množstvom rôznych protilietadlových systémov využívajúcich k detekcii cieľov radar (Shilka, Tunguska, Osa, Pantsir, Thor/HQ-17, Kub, Buk, PGZ-09, HQ-6, HQ-7, PGZ-95, PG-89, PG-99, Rapier, Herz-9, Ya Zahra, Hawk, Mersad, Kamin, Raad, Khordad ...)Skrýt celý příspěvek

  • xstandis
    21:46 14.07.2022

    Já vidím v poslední době jen jedno. Ukrajinský anebo ruský vrtulník provede souvrat, během vzestupné fáze vypálí rakety a pak fléry. Všichni mají pekelně nahnáno z Manpads, jimiž ...Zobrazit celý příspěvek

    Já vidím v poslední době jen jedno. Ukrajinský anebo ruský vrtulník provede souvrat, během vzestupné fáze vypálí rakety a pak fléry. Všichni mají pekelně nahnáno z Manpads, jimiž je bojiště nasyceno... Letět přímo přes nepřátelskou linií je sebevražda a riziko ztráty velmi drahého stroje. Když za jeden vrtulník lze pořídit několik dronů se stejným doletem, přijde mě to jako zbytečná a drahá hračka...Skrýt celý příspěvek

    • MeV6
      21:52 14.07.2022

      Problém hlavně je, že min mordor nemá přesnou řízenou výzbroj schopnou odpalu z dostatečné vzdálenosti a nejlépe v režimu FaF. V takovém případě se není co divit že dělají co ...Zobrazit celý příspěvek

      Problém hlavně je, že min mordor nemá přesnou řízenou výzbroj schopnou odpalu z dostatečné vzdálenosti a nejlépe v režimu FaF.
      V takovém případě se není co divit že dělají co dělají (a jen ať to dělají, aspoň toho míň trefí)Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        07:45 15.07.2022

        Co je to podle vás bezpečná vzdálenost?

        Co je to podle vás bezpečná vzdálenost?

        • MeV6
          09:11 15.07.2022

          Vzdálenost delší než dosah MANPADS.
          Imho tak 6km+.

          Vzdálenost delší než dosah MANPADS.
          Imho tak 6km+.

          • 2DaChoppa
            22:34 15.07.2022

            na vzdálenost 6km v té placce bude fungovat tak maximálně Longbow. žádný jiný vrtulník tam nemá z přízemního letu jak zjišťovat cíle. ... takže jejich primárním problémem není ...Zobrazit celý příspěvek

            na vzdálenost 6km v té placce bude fungovat tak maximálně Longbow. žádný jiný vrtulník tam nemá z přízemního letu jak zjišťovat cíle. ... takže jejich primárním problémem není standoff munice, ale targeting.Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        19:47 16.07.2022

        To není problém, to je dobře :)

        To není problém, to je dobře :)

    • Technista
      08:21 15.07.2022

      Raider a Invictus budou právě sloužit i jako nosiče dronů. S tím vysokým nebezpečím letu přes hustou frontovou linii je to pravda, která ovšem platí i pro větší drony s větším ...Zobrazit celý příspěvek

      Raider a Invictus budou právě sloužit i jako nosiče dronů. S tím vysokým nebezpečím letu přes hustou frontovou linii je to pravda, která ovšem platí i pro větší drony s větším doletem a/nebo únosností a i cenou. I Bayraktary stojí na zemi. Zůstávají fungovat malé drony. Jenže vojáci vypouštějící a operující malé drony u frontové linie jsou ve velkém ohrožení nepřátelských dronů a dělostřelecké palby. V bitvě o Severodoněck byla palba skřetů tak hustá a plošná, že drony ani nepotřebovali a ani v Lysičansku se to nedalo dost dobře vydržet. Raider by třeba přiletěl rychle a těsně nad zemí nad Lysičansk a odpálil by celý roj malých, rychlých, jednorázových, levných, autonomních, nejlépe mezi sebou spolupracujících, průzkumně-sebevražedných dronů proti dělostřelectvu nebo proti protivzdušné obraně skřetů. A právě kvůli autonomnosti (a, zvláště při jednoduchosti, trochu nevyzpytatelnosti) tohoto svinstva, by to chtělo odpal až těsně nad frontovou linií (a též kvůli doletu). Raidery by mohly drony nebo i přímo hasit průlomy (Popasna apod.)Skrýt celý příspěvek

  • Technista
    17:18 14.07.2022

    Zdroje odkazované v příspěvku níže: [1] Fojtík, J. „Nástupce bojových vrtulníků. Sikorsky Boeing SB>1 Defiant“. ATM 2020, č. 11, str. 40-42. [2] ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdroje odkazované v příspěvku níže:
    [1] Fojtík, J. „Nástupce bojových vrtulníků. Sikorsky Boeing SB>1 Defiant“. ATM 2020, č. 11, str. 40-42.
    [2] https://nationalinterest.org/b...
    https://warriormaven.com/land/...
    [3] https://verticalmag.com/news/f...
    [4] https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

    • Technista
      17:28 14.07.2022

      SMAZAT

      SMAZAT

  • Technista
    17:09 14.07.2022

    Raider vs. Invictus, podrobné porovnání, hlavně koncepčně: U středního transportního vrtulníku programu FLRAA pevně doufám, že vyhraje Bell V-280 Valor (před Sikorsky Boeing SB>1 ...Zobrazit celý příspěvek

    Raider vs. Invictus, podrobné porovnání, hlavně koncepčně:
    U středního transportního vrtulníku programu FLRAA pevně doufám, že vyhraje Bell V-280 Valor (před Sikorsky Boeing SB>1 Defiant). Cestovní rychlost Valoru 520 km/h (max. 556 km/h) a bojový dolet 930–1,480 km jsou prostě zásadní, zcela jednoznačně pro výsadky US mariňáků z výsadkových lodí. Pak se odpustí i menší obratnost Valoru při nižších rychlostech. Pro lehký průzkumně bojový vrtulník je ale koncepce Sikorského Raideru, s nejvyšší obratností a solidní rychlostí, to nejlepší. Klasickou koncepci Invictusu překonává i v bojové odolnosti a užitné hodnotě. Invictus i Raider mají oba pod přídí otočný tříhlavňový 20 mm gatling kanón, výzbroj ve vnitřních šachtách a zhruba stejný průměr hlavního rotoru. Jinak je Raider ve většině základních parametrů na znatelně vyšší úrovni.
    PRŮMĚR ROTORU: Mají oba kandidáti stejný. Požadavek byl 12,2 m (40´); Tedy i Raider X má 12 m, ačkoliv demonstrátor S-97 Raider má 10 m a Raider X by si asi ho též mohl dovolit.
    RYCHLOST: Armáda požaduje cestovní 330 km/h. Bell říká, že Invictus to splní. Rotor Invictusu byl testován na 370 km/h. U Raideru X se předpokládá maximální 460 km/h!
    Jednorotorový Invictus by se při vyšších rychlostech potýkal s poklesem vztlaku listů rotoru na dozadu ubíhající straně a naopak dosahováním nadzvukové rychlosti (a pak nepříjemnosti s jinou aerodynamikou) na koncích listů rotoru na nabíhající dopředné straně. U Raideru je ztráta vztlaku ubíhajících listů jednoho rotoru na každé straně vždy kompenzována nabíhajícími listy druhého rotoru. Tento problém Invictusu je ještě dále umocňován tím, že pro zajištění potřebného dopředného tahu musí být otáčky rotoru vyšší něž u Raideru, který má pro dopředný tah při vyšších rychlostech především tlačnou vrtuli. Ta umožňuje při vysokých rychlostech snížit otáčky hlavního rotoru na 85 % [1].
    OBRATNOST:
    a) Souosá koncepce umožňuje oproti jednorotorové vytvořit dvojnásobný vztlak. Kromě předpokladu vyšší nosnosti a vyššího dostupu ve visu to především umožňuje dosahovat rychlejší stoupavosti.
    b) Souosá koncepce umožňuje oproti jednorotorové vytvořit nejen dvojnásobný vztlak, ale i dopřednou (či boční) sílu. Boční rychlost navíc nesnižuje vyrovnávací rotor. Boční rychlost Raideru bude znatelně vyšší.
    c) Tlačná vrtule Raideru má praporování listů. To umožňuje i při vysokých otáčkách motoru okamžitou změnu dopředného tahu na zpětný tah a opačně. Tedy zabrzdění „na pár metrech“. Raider může i pěkně svižně couvat. A Raider má naprosto výjimečně rychlou akceleraci.
    d) Tlačná vrtule umožňuje ve visu náklon až 25° dolu nebo nahoru [1].
    BOJOVÝ DOLET:
    Počáteční požadavek programu na bojový dolet byl 434 km (+ 90 min??) [2]. V roce 2020 uvádějí požadavek 135 nám. mil (250 km) + 90 min [3]. Bell říká, že bojový rádius 250 km + 90 min činnosti na místě Invictus splní [4]. Pro Raider není bojový dolet zatím udáván, ale dá se věřit Sikorskému, že „koncept Raideru poskytuje bezkonkurenční potenciál a růstovou rezervu pro vyšší rychlost, bojový rádius a užitečné zatížení.“
    Vyrovnávací ocasní vrtule (Invictus) zvyšuje odpor vzduchu prý více než dva koaxiální rotory. Asi zanedbatelně, ale slabina Raideru to rozhodně nebude. Podstatnou koncepční nevýhodou jednorotorového vrtulníku, jako je Invistus, je, že ocasní rotor odčerpává až 25 % energie [1]. To pouze k vyrovnávání, tedy neefektivně.
    HLUČNOST:
    Raider bude tišší, ale nebude to drastický rozdíl. Vyrovnávací ocasní rotor bývá při vyšších rychlostech zdrojem až 40 % hluku [1]. Raider může tlačnou vrtuli vypnout, ale pak nepoletí tou jeho vysokou rychlostí. S-97 Raider je prý ve výšce 2 000 m při vypnuté tlačné vrtuli prakticky neslyšitelný [1].
    VELIKOST VNITŘNÍCH ZBRAŇOVÝCH ŠACHET:
    Obrovský rozdíl ve prospěch Raideru. Srovnejte na obrázcích: https://www.defensehere.com/en... https://www.lockheedmartin.com... Demonstrátor S-97 Raider, který rozměrově činí 80 % Raideru X, může, kromě 2 pilotů, přepravovat 6 vojáků. U Raideru X by zhruba toto mohl být prostor zbraňových šachet. Velká výhoda pro nesení průzkumných a sebevražedných dronů apod. Větších dronů nebo spíše většího množství malých pro zahlcení protivníka. A nouzově by tam mohl být i výsadek či sestřelení kolegové.
    ODOLNOST:
    a) Ocasní rotor (vrtule): Velkou slabinou Invictusu (oproti Raideru) je vyrovnávací ocasní rotor. Jeho vyřazení bude pro Invictus většinou smrtelné. Naproti tomu vyřazení tlačné vrtule Raideru pro něj znamená pouhé ponížení jeho letových schopností na úroveň Invictusu Skrýt celý příspěvek

    • Technista
      17:17 14.07.2022

      ODOLNOST: b) Hlavní rotor: „Souosá koncepce (Sikorského) navíc umožňuje sestrojit oba nosné rotory velmi masivní, což by u konvenčních řešení nebylo možné. To pochopitelně ...Zobrazit celý příspěvek

      ODOLNOST:
      b) Hlavní rotor: „Souosá koncepce (Sikorského) navíc umožňuje sestrojit oba nosné rotory velmi masivní, což by u konvenčních řešení nebylo možné. To pochopitelně přispívá k bojové odolnosti podporované i přirozenými vlastnostmi rotorů.“ [1]Skrýt celý příspěvek

    • Technista
      17:23 14.07.2022

      ODOLNOST: c) Motor: Při vyřazení motoru mají dva rotory Raideru větší setrvačnost. To znamená, že déle zůstává v dopředném hladinové letu a piloti mají více času na výběr místa ...Zobrazit celý příspěvek

      ODOLNOST:
      c) Motor: Při vyřazení motoru mají dva rotory Raideru větší setrvačnost. To znamená, že déle zůstává v dopředném hladinové letu a piloti mají více času na výběr místa pro nouzové přistání apod. (prý asi 30 sec) [1]. Poté dojde ke klesání. Sestupová rychlost při autorotaci je u vrtulníků s koaxiálními rotory obecně nižší až o 15 až 20 km/h [1].Skrýt celý příspěvek

    • Technista
      17:25 14.07.2022

      ODOLNOST: d) Motor: Při vyřazení motoru dojde k automatickému odpojení tlačné vrtule Raideru a ta funguje jako generátor elektrické energie pro ovládání vrtulníku. Dost ...Zobrazit celý příspěvek

      ODOLNOST:
      d) Motor: Při vyřazení motoru dojde k automatickému odpojení tlačné vrtule Raideru a ta funguje jako generátor elektrické energie pro ovládání vrtulníku. Dost podstatné.
      e) Za menší odolnost Raideru by se mohl považovat větší čelní průřez. Na druhou stranu, sezení dvou pilotů vedle sebe přináší mnohem lepší čelní výhled i pro druhého člena posádky.Skrýt celý příspěvek

    • Technista
      17:27 14.07.2022

      PROVOZNÍ BEZPEČNOST (méně podstatné záležitosti): a) Ocasní vrtule Raideru, na rozdíl od Invistusu, se na zemi a ve visu nad zemí neotáčí (je tam spojka) a tudíž neohrožuje ...Zobrazit celý příspěvek

      PROVOZNÍ BEZPEČNOST (méně podstatné záležitosti):
      a) Ocasní vrtule Raideru, na rozdíl od Invistusu, se na zemi a ve visu nad zemí neotáčí (je tam spojka) a tudíž neohrožuje osoby.
      b) Při vysunutém podvozku nelze u Invictusu odpalovat vysunuté zbraně.Skrýt celý příspěvek

    • 2DaChoppa
      22:50 15.07.2022

      opsal jste to pěkně, jen co je pravda. Ale schází Vám tam pár věcí, hlavně dvojnásobná cena rotorů Raideru - 1. dvakrát tolik elastomerických elementů a vyšší náročnost na tuhost ...Zobrazit celý příspěvek

      opsal jste to pěkně, jen co je pravda. Ale schází Vám tam pár věcí, hlavně dvojnásobná cena rotorů Raideru -
      1. dvakrát tolik elastomerických elementů a vyšší náročnost na tuhost - nechtějí, aby se jim potkávaly listy při vysokých rychlostech letu nebo akceleraci a deceleraci.
      2. ta tlačná vrtule se musí nejen praporovat nebo reverzovat, musí se i odpojovat, zhruba jednou za let. takže další spojka, která se může protočit. No a přece nechcete, aby se tam něco točilo půl metru nad zemí a žralo bordel ze země eventuelně zmatené bigoše.
      3. jak jsem psal níže, vzhledem k rozložení hmot bude Raider nutně náchylnější na centráž, zvlášť ten s kabinou výsadku pro osm lidí.
      4. jsem zvědav, jak se bude ono "rychlé brždění a akcelerace" tlačnou vrtulí projevovat na těch hlavních rotorech - v zásadě jde stále o balancování mezi vrtulníkem a vírníkem - i když s použitím moderních materiálů a tuhé rotorové dvojhlavy snad ne tak náchylné na podchvat jako naše derniérující bitevníky.

      tedy, invictus je skutečně konzervativnější řešení - to ale nemusí nutně znamenat, že by měl být ve skutečném provozu horší.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    16:03 14.07.2022

    Za mňa bude RAH-66 neprekonateľná bojová/prieskumná helikoptéra. Tá "vrtuľa" prišla z budúcnosti a myslím že aj konflikt na Ukrajine ukazuje, ako predbehla svoju dobu. Kľudne by to ...Zobrazit celý příspěvek

    Za mňa bude RAH-66 neprekonateľná bojová/prieskumná helikoptéra. Tá "vrtuľa" prišla z budúcnosti a myslím že aj konflikt na Ukrajine ukazuje, ako predbehla svoju dobu. Kľudne by to mohlo nahradiť aj ťažšie bojové helikoptéry typu AH-1, AH-64. Prečo?

    1.) Rýchlosť. Tá nebude hrať tak dôležitú rolu pri nízkom lete vyhýbajúc sa zameranie radarom PVO (Nap-of-the-earth). Navyše ten rozdiel nie je až tak markantný proti konvertopnálom, tie budú mať ale kvôli rozmerom problém lietať NOE. Maximálna cestovná rýchlosť nie je u RAH-66 (306 km/h) oveľa nižšia než u Bell-360 (330 km/h). Výkony s motorom ITEP by boli ešte lepšie. Dôležitá je aj samotná agilita pri lete. V tej RAH-66 vyniká.
    2.) Dolet. Bojový dolet RAH-66 spĺňa požiadavky FARA aj s pôvodnými motormi.
    3.) Stealth. Sťažené zameranie systémami Pantsir, Buk, Tor... vyššia pravdepodobnosť prežitia na bojisku. U RAH-66 sú významne potlačené nie len radarová stopa ale aj infračervená, vizuálna a zvuková stopa.
    4.) Strategická mobilita. Menší RAH-66 sa zmestí do priestoru C-130 a dokáže byť vyložený a pripravený k letu za 22 min. Dôležitá vlastnosť nie len pre podporu špeciálnych operácií. Niekoľko lietadiel C-130 by tak vo veľmi krátkom čase dokázalo vyložiť množstvo helikoptér RAH-66, ktoré by boli "oči" pre HIMARS a ďalšie ďalekonosné zbrane. Do priestoru C-17 sa dokonca zmestia až 4 kusy RAH-66, vyložené a pripravené za 45 min.
    5.) Radar a senzory. Podľa mňa nie je dnes dôležité aké množstvo vlastných zbraní môže helikoptéra niesť, ale aké množstvo cieľov a na akú diaľku dokáže helikoptéra zamerať pre hlavňové a raketové delostrelectvo (prepojenie s HIMARS ako F-35) a spolupracovať s UAV.

    Je škoda že tento program skončil. Toto je skutočne helikoptéra, ktorú bojisko (nie len európska časť, ale tiež pacifik) 21. storočia. potrebuje.Skrýt celý příspěvek

    • Technista
      09:21 15.07.2022

      Comanche byl velmi nadčasový. I Bell u Invictusu původně navrhoval alespoň ten zakrytý ocasní rotor, fenestron. Kvůli nižšímu radiolokačnímu odrazu a hluku. ...Zobrazit celý příspěvek

      Comanche byl velmi nadčasový. I Bell u Invictusu původně navrhoval alespoň ten zakrytý ocasní rotor, fenestron. Kvůli nižšímu radiolokačnímu odrazu a hluku. https://news.bellflight.com/en... Nakonec si to zjednodušili a od fenestronu též ustoupili. A to Comanche měl těch stealth prvků už tehdy více.Skrýt celý příspěvek

  • zdeno
    10:36 14.07.2022

    kiowa je dost specifický a blbě se bude nahrazovat jedním typem - tohle bojově dobrý, ale co podpora spec. jednotek? jedině že by druhá varianta, ono postavit vrtulník který dokáže ...Zobrazit celý příspěvek

    kiowa je dost specifický a blbě se bude nahrazovat jedním typem - tohle bojově dobrý, ale co podpora spec. jednotek? jedině že by druhá varianta, ono postavit vrtulník který dokáže létat a manévrovat ve stejné obálce jako kiowa je samo o sobě těžkéSkrýt celý příspěvek

    • 2DaChoppa
      11:33 14.07.2022

      myslím že Kiowu přeceňujete. Zvlášť v prostředí hot&high byla notoricky známá svým omezením výkonu.

      myslím že Kiowu přeceňujete. Zvlášť v prostředí hot&high byla notoricky známá svým omezením výkonu.

    • TF_HU
      13:02 14.07.2022

      Tohle má letovou obálku určitě lepší. Jak si představujete podporu SOF? Proč by to tenhle stroj nezvládl?

      Tohle má letovou obálku určitě lepší. Jak si představujete podporu SOF? Proč by to tenhle stroj nezvládl?

      • zdeno
        15:30 14.07.2022

        přivézt a odvézt menší náklad (zraněný, munice, pár chlapů, vysílač adt.) v nepřátelském prostředí rychle a nenápadně

        přivézt a odvézt menší náklad (zraněný, munice, pár chlapů, vysílač adt.) v nepřátelském prostředí rychle a nenápadně

        • MeV6
          21:56 14.07.2022

          K tomu slouží AH6/MH6 a zatím slouží ke spokojenosti.

          K tomu slouží AH6/MH6 a zatím slouží ke spokojenosti.

  • Poly
    19:08 13.07.2022

    Tak jsem lehce procházel informace co je lepší a co není. Nějaké výhody atd. Raider X by měl umět zásadně lépe zrychlovat a zpomalovat, zároveň by měl být rychlejší. Absence ocasní ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jsem lehce procházel informace co je lepší a co není. Nějaké výhody atd. Raider X by měl umět zásadně lépe zrychlovat a zpomalovat, zároveň by měl být rychlejší. Absence ocasní vrtule řeší velice bolavé místo všech helikoptér. Pokud zasáhnou tlačnou u Raideru, tak se stroj neroztočí a nehavaruje, ale zpomalí a pokud bude všechno ostatní fungovat, tak se pomalým tempem může vrátit domů a nebo přístát na bezpečném místě.

    Navíc už létá nějaký ten pátek a tedy prozatím je více prověřený.
    Další výhodu, kterou tam pilot uváděl je sedění vedle sebe a větší schránka na zbraně.

    Další výhodou je menší průměr hlavního rotoru a to 12,2 m vs 10,4 m ve prospěch Raideru X.
    Pokud jde o rozměry tak i na délku bude kratší - pouze odhadem podle zmenšených modelů a fotografií to bude cca 1,5 metru

    Díky dvěma menším vrtulím, které by měly mít nižší otáčky než jedna velká u Invictusu, by měl být Raider X tišší. LM to dokonce vyzdvihuje.

    Pokud bude stejná cena, což je možné, tak to bude o tom, zda bude chtít US tradiční prověřenou cestou a nebo novou neznámou, který jí ale teoreticky přinese víc.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      19:40 13.07.2022

      Tipnul bych si, že Raider bude mít i větší dolet.

      Tipnul bych si, že Raider bude mít i větší dolet.

      • Poly
        20:02 13.07.2022

        Taky mm to napadlo, ale je to spíše spekulace. Raider má tak velké schránky, že tam umí schovat ten 20 mm kanón, takže třeba ubrali na palivu s tím, že se to dožene na spotřebě.

        Taky mm to napadlo, ale je to spíše spekulace. Raider má tak velké schránky, že tam umí schovat ten 20 mm kanón, takže třeba ubrali na palivu s tím, že se to dožene na spotřebě.

    • 2DaChoppa
      12:01 14.07.2022

      raider X a ta druhá ohyzda s podobnou koncepcí určená k přepravě výsadku, budou vlivem komplexu reduktorů a umístění cestujících před osou rotorů dost omezení v rozsahu centráže. V ...Zobrazit celý příspěvek

      raider X a ta druhá ohyzda s podobnou koncepcí určená k přepravě výsadku, budou vlivem komplexu reduktorů a umístění cestujících před osou rotorů dost omezení v rozsahu centráže.
      V tomto ohledu mi oba concepty od Bellu přijdou kultivovanější => robustnější. zrovna *ztráta* té ocasní tlačné vrtule bude vytvářet dost zajímavé problémy v případě centráže, rozhodně to nebude tak, že by se vrtulník "odplazil pomalu domů". připojování a odpojování té tlačné vrtule bude znamenat několik cyklů sepnutí volnoběžky s potenciálem k protočení.
      poloměr rotoru a jeho otáčky nemají v zásadě žádnou vazbu (tak jak ji uvádíte Vy). Naopak kratší rotor bude vyžadovat větší otáčky pro dosažení dostatečné obvodové rychlosti ustupujícího listu. Pokud jsou na těch koaxech navrhované nižší otáčky, je to kvůli nástupu kompresních jevů na nastupujícím listu = oddálení kompresních jevů znamená vyšší dosažitelnou dopřednou rychlost.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    14:00 13.07.2022

    čo ma najviac zarazilo je, že prvé animácie mali sanie od motora dopredu, aj na foto z výroby prototypu bolo sanie dopredu a hotový prototyp má už sanie otočené dozadu. A už to ...Zobrazit celý příspěvek

    čo ma najviac zarazilo je, že prvé animácie mali sanie od motora dopredu, aj na foto z výroby prototypu bolo sanie dopredu a hotový prototyp má už sanie otočené dozadu. A už to vlastne ani nie je sacie, potrubie ale výfukSkrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      14:06 13.07.2022

      Zřejmě, jeden motor...jedno sání. To na pravé straně je orientováno dopředu.

      Zřejmě, jeden motor...jedno sání. To na pravé straně je orientováno dopředu.

      • Miroslav
        14:08 13.07.2022

        To je zaujímavé riešenie ak je to pravda, že na jednej strane je výfuk a na druhej sanie.

        To je zaujímavé riešenie ak je to pravda, že na jednej strane je výfuk a na druhej sanie.

  • Poly
    13:09 13.07.2022

    Mně tohle nějak nesedí. Jak může konkurovat Raideru bez tlačné vrtule? Není v tom nějaký háček? Vyšší spotřeba, vibrace, mechanické namáhání,....?

    Mně tohle nějak nesedí. Jak může konkurovat Raideru bez tlačné vrtule? Není v tom nějaký háček? Vyšší spotřeba, vibrace, mechanické namáhání,....?

    • 2DaChoppa
      13:34 13.07.2022

      je to konzervativnejsi reseni. min veci, ktere se mohou pos..kazit

      je to konzervativnejsi reseni. min veci, ktere se mohou pos..kazit

    • Miroslav
      14:05 13.07.2022

      Neviem čo je na tom pravdy, ale ruskí piloti lietajúci na Ka-52 sa vraj sťažujú na vibrácie ktoré sú spôsobené koaxiálom ktorý má aj Raider. Ak dokáže Invictus splniť zadanie na ...Zobrazit celý příspěvek

      Neviem čo je na tom pravdy, ale ruskí piloti lietajúci na Ka-52 sa vraj sťažujú na vibrácie ktoré sú spôsobené koaxiálom ktorý má aj Raider. Ak dokáže Invictus splniť zadanie na rýchlosť aj bez tlačnej vrtule, načo ju tam dávať?Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        15:37 13.07.2022

        Obecně platí, že vrtulník nelétá, ale pouze se neustále třese dopředu vytouženým směrem.

        Obecně platí, že vrtulník nelétá, ale pouze se neustále třese dopředu vytouženým směrem.

        • liberal shark
          17:15 13.07.2022

          :-)

          :-)

        • JerzyŔ
          21:03 13.07.2022

          jasné výstižne vtipné nezpochybnitelné bez ohledu na politické náboženské a jiné přesvědčení národnost státní a genderovou príslušnosť. dlouho daleko nejlepší komentář

          jasné výstižne vtipné nezpochybnitelné bez ohledu na politické náboženské a jiné přesvědčení národnost státní a genderovou príslušnosť. dlouho daleko nejlepší komentář

        • MatejBabjak
          08:15 14.07.2022

          Choppers are complicated creatures as it is. They have zero flight capability and fly because they are so ugly that they are repulsed by the earth.

          Choppers are complicated creatures as it is. They have zero flight capability and fly because they are so ugly that they are repulsed by the earth.

  • Trifid_XX
    12:20 13.07.2022

    Zdravím, Chtěl bych se zeptat, vychází to nějak už z dříve zrušeného projektu RAH-66 Comanche, nebo je to úplně něco nového? Přijde mi to docela dost podobné zrušenému projektu ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdravím,
    Chtěl bych se zeptat, vychází to nějak už z dříve zrušeného projektu RAH-66 Comanche, nebo je to úplně něco nového? Přijde mi to docela dost podobné zrušenému projektu Comanche, až na ocas stroje.Skrýt celý příspěvek

    • 2DaChoppa
      12:37 13.07.2022

      na to by Vam odpovedel jen Bell

      na to by Vam odpovedel jen Bell

    • liberal shark
      12:55 13.07.2022

      Ten "stealth" lichoběžníkový průřez trupu by tomu odpovídal. Jinak spíše připomíná AH-1 Cobra :-). Každopádně vypadá moc dobře.

      Ten "stealth" lichoběžníkový průřez trupu by tomu odpovídal. Jinak spíše připomíná AH-1 Cobra :-). Každopádně vypadá moc dobře.

    • Arccos
      13:29 13.07.2022

      Podle všeho jde jen o tvarovou podobnost a možná využití nějakých zkušeností s předchozím vývojem. Jinak je všechno nové - aby taky ne, po dvaceti letech.

      Podle všeho jde jen o tvarovou podobnost a možná využití nějakých zkušeností s předchozím vývojem. Jinak je všechno nové - aby taky ne, po dvaceti letech.

    • Pavka
      13:30 13.07.2022

      Je to zajímavý příklad vztahu zpoždění mezi aktuálním stavem poznání technologie a její praktické aplikace. U letecké techniky je zpoždění aktuálně cca 30 let (tj. tento stroj ...Zobrazit celý příspěvek

      Je to zajímavý příklad vztahu zpoždění mezi aktuálním stavem poznání technologie a její praktické aplikace. U letecké techniky je zpoždění aktuálně cca 30 let (tj. tento stroj nepřináší proti 30 let starému prototypu RAH-66 Comanche v podstatě nic nového). V automotive je to zpoždění nyní cca 10 let. Samozřejmě toto zpoždění se mění v čase podle aktuální situace ve světě. Pokud je zde nějaká krize (typicky válka, v celku jedno jestli "horká" nebo studená), tak se zpoždění nástupu využívání nových technologií významně zkracuje, pokud je zde blahobyt tak má tendenci se naopak prodlužovat.Skrýt celý příspěvek

      • mcnarik
        14:32 13.07.2022

        Myslím že je to spíš tak, že současné letouny používají dejme tomu až 30 let staré technologie a ne, že zde není rozdíl mezi 30 let starým vrtulníkem a tímto novým.

        Myslím že je to spíš tak, že současné letouny používají dejme tomu až 30 let staré technologie a ne, že zde není rozdíl mezi 30 let starým vrtulníkem a tímto novým.

        • Pavka
          14:56 13.07.2022

          Jde o klíčové užitné vlastnosti produktu. V tomto konkrétním případě technologie na vývoj a výrobu stealth výkonného vrtulníku tu ležela již před 30 lety na chodníku (360 Invictus ...Zobrazit celý příspěvek

          Jde o klíčové užitné vlastnosti produktu. V tomto konkrétním případě technologie na vývoj a výrobu stealth výkonného vrtulníku tu ležela již před 30 lety na chodníku (360 Invictus nepřináší v klíčových parametrech nic průlomového než koncept RAH-66) Tedy to zásadní sdělení je, že ten 30letý "odklad" nebyl způsoben nevyzrálostí technologie, ale čistě politicko-ekonomickým rozhodnutím ji nepoužít.Skrýt celý příspěvek

      • s2pi
        09:49 14.07.2022

        Skôr je to o potrebách zákazníka, USA prehodnotili prístup čo požadujú - namiesto čarovnej bájnej zbrane chcú niečo čo neprekročí budget a dá sa to rozumne sériovo vyrábať. Viď ...Zobrazit celý příspěvek

        Skôr je to o potrebách zákazníka, USA prehodnotili prístup čo požadujú - namiesto čarovnej bájnej zbrane chcú niečo čo neprekročí budget a dá sa to rozumne sériovo vyrábať. Viď Rusko a ich bájne veci.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      13:54 13.07.2022

      Neviem či priamo vychádza, ale celý program nadviazal na neúspešný projekt RAH-66. 360-ka je vraj konštrukčne zhodná s Bell-525 a ešte nejakým typom na ktorý si teraz neviem ...Zobrazit celý příspěvek

      Neviem či priamo vychádza, ale celý program nadviazal na neúspešný projekt RAH-66. 360-ka je vraj konštrukčne zhodná s Bell-525 a ešte nejakým typom na ktorý si teraz neviem spomenúť :-) Zrejme takto chceli znížiť vysoké náklady ktoré sprevádzali projekt RAH-66. Zobrali niečo z vývoja RAH-66, niečo z existujúcich modelov a vyšiel im z toho InvictusSkrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      14:08 13.07.2022

      Byli by hloupí, kdyby z demonstrátoru RAH66 některé výsledky nepoužili...

      Byli by hloupí, kdyby z demonstrátoru RAH66 některé výsledky nepoužili...

    • Taran
      17:34 13.07.2022

      Bral bych to jako dnešní auta - aerodynamika (a další části fyziky) funguje pro všechny stejně, takže se v některých bodech zákonitě dobíráš ke stejným výsledkům

      Bral bych to jako dnešní auta - aerodynamika (a další části fyziky) funguje pro všechny stejně, takže se v některých bodech zákonitě dobíráš ke stejným výsledkům

  • MeV6
    12:17 13.07.2022

    Docela bych se vsadil jak to dopadne - každý výrobce vyhraje jeden program.
    Jen doufám, že FLRAA vyhraje Valor.

    Docela bych se vsadil jak to dopadne - každý výrobce vyhraje jeden program.
    Jen doufám, že FLRAA vyhraje Valor.

    • JerzyŔ
      21:20 13.07.2022

      Těch možností je mnoho. Nakoupí z každého po obou typech. Jeden vždy "vyhraje" jakože "hlavní typ" dané kategorie a druhý bude v menších počtech pro sledování a rozvoj tě druhé ...Zobrazit celý příspěvek

      Těch možností je mnoho. Nakoupí z každého po obou typech. Jeden vždy "vyhraje" jakože "hlavní typ" dané kategorie a druhý bude v menších počtech pro sledování a rozvoj tě druhé koncepce nebo jako záloha, kdyby vítězné typy měly problémy nebo jako konkurenční páka, aby vítězové neusnuli na vavřínech. Nebo vyhraje vždy jeden. Nebo se některý program zruši a třeba oba a budou vylepšovat Apače a Blekhoky a doplní je nějaký lehký mrštný Eurokoptr samozřejmě v příslušné pancéřované vyzbrojené verzi.
      Nebo kombinace variace permutace uvedených.
      Ukáže čas.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        10:18 14.07.2022

        Takto to poslední dekády nefunguje. Unifikace je alfou a omegou. Situace na UA je v tom ještě utvrzuje. Oba letouny fungovat budou a jeden prostě líp druhý hůř. Nicméně nemusí ...Zobrazit celý příspěvek

        Takto to poslední dekády nefunguje. Unifikace je alfou a omegou. Situace na UA je v tom ještě utvrzuje. Oba letouny fungovat budou a jeden prostě líp druhý hůř.
        Nicméně nemusí vyhrát ten lepší. US budou brát v potaz i rozložení investice na své firmy a dost možná jeden získá FARA, druhý FLRAA.
        Myslím si, že V-280 Valor je docela neohrabaný svou velikostí takže to získá Defiant X a Belu přenechají vítezství FLRAA v podobě Invictusu.
        Důvod vidím i v tom, že Invictus je osvědčená tradiční koncepce a v programu FLRAA a ve FARA není žádná US tradiční koncepce, čili tam půjdou do rizika ať to vyhraje Sikorski a nebo Bell. Všichni budou spokojení - Sikorski, Bell, konzervativní i pokrokovou část vedení armády i USMC.Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          14:09 14.07.2022

          Proto se mi líbí víc přístup od společnosti Sikorski, kteří chtějí na tomhle technickém základě postavit celou unifikovanou rodinu strojů (lehký, střední, těžký, bitevní) Plánované ...Zobrazit celý příspěvek

          Proto se mi líbí víc přístup od společnosti Sikorski, kteří chtějí na tomhle technickém základě postavit celou unifikovanou rodinu strojů (lehký, střední, těžký, bitevní) Plánované množství rozdílných dílů by mělo být 5 až 10%
          Nicméně plány jsou jedna věc, realita a docílení těchto plánů druhá. :-)
          Takže jsem zvědavý jak to nakonec dopadne.
          Může to taky dopadnout tak, že USArmy vyberou BELL a USMC zase Sikorski a letectvo kdo ví :)Skrýt celý příspěvek

          • Náhodný kolemjdoucí
            22:16 14.07.2022

            Není to historicky spíš že USMC je na Bell?
            Na letectvo by pak zbyl Boeing, aby nikdo nepřišel úplně zkrátka a nerušila se pracovní místa v nějakém státě.

            Není to historicky spíš že USMC je na Bell?
            Na letectvo by pak zbyl Boeing, aby nikdo nepřišel úplně zkrátka a nerušila se pracovní místa v nějakém státě.

Načítám diskuzi...