První francouzské stíhačky Rafale v Chorvatsku
- 26. 4. 2024
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Na chorvatské základně „plukovník Marko Živković“ nedaleko Záhřebu včera přistála první šestice víceúčelových stíhacích letounů Rafale chorvatského letectva. Pro novodobé Chorvatsko je to výjimečná a historická událost.
Chorvatští piloti se čtveřicí jednomístných a dvojicí dvoumístných Rafale odstartovali v 10:50 z francouzské základny v Bordeaux. Kolem 12:00 formace vstoupila do chorvatského vzdušného prostoru.
Francouzské Rafale dorazily do Chorvatska po 35 měsících od výběru nové chorvatské víceúčelové stíhačky a po 29 měsících od podpisu smlouvy. Současně uběhlo 15 měsíců od začátku výcviku pilotů a 17 měsíců od výcviku technického personálu.
Pro Chorvatsko je to mimořádná událost – společně se Srbskem, které ostatně také poptává Rafale, jsou to jediné dvě země bývalé Jugoslávie schopné suverénně střežit svůj vzdušný prostor. Další země bývalé Jugoslávie se při ochraně vzdušného prostoru spoléhají na země NATO.
Chorvatsko přechází z obstarožních MiGů-21 na nesrovnatelně pokročilejší bojové stroje. Pro chorvatské letectvo to znamená nejen posílení schopnosti střežit vlastní vzdušný prostor, ale být také garantem bezpečného nebe dalších zemí v regionu. To zásadně zvýší politickou váhu Chorvatska – díky unikátní poloze a rozloze Chorvatska mohou chorvatské Rafale snadno doletět do Albánie nebo Severní Makedonie.
Chorvatský MiG-21BisD 116. perutě (2022); větší foto / MOHR
Pro Rafale vznikla nová infrastruktura na základně „plukovník Marko Živković“. Základna získá i plnohodnotný letecký simulátor. Další šestice Rafale dorazí do konce roku a dosažení počátečních operačních schopností je naplánováno na konec roku 2025. Na nákup Rafale v období 2021 až 2026 bylo ze státního rozpočtu poskytnuto 1,13 miliardy EUR (28,4 miliardy Kč). Smlouva mezi Chorvatskem a Francií zahrnuje také vojenskou spolupráci a pořádání společných cvičení vzdušných sil obou zemí.
Celá událost je o to působivější, když si uvědomíme lidské a ekonomické možnosti Chorvatska. Země na Jadranu má jen 3,5 milionu obyvatel a čtyřikrát menší HDP než Česká republika. I přes tato omezení bude chorvatské letectvo provozovat 12 špičkových francouzských víceúčelových stíhaček Rafale R3R, které zásadně posílí politický vliv Chorvatska v regionu.
Letouny budou sloužit u elitní 191. stíhací letky (191. Eskadrila lovačkih aviona) 91. křídla (91. krilo). Piloti 191. letky jsou cvičeni k zachycení cílů ve vzduchu, boji ve vzduchu a bojovým operacím proti cílům na zemi i na moři. Druhou klíčovou jednotkou 91. křídla je 194. letka víceúčelových vrtulníků (194. Eskadrila višenamjenskih helikoptéra). Ta kompletně přechází z vrtulníků Mi-17 na víceúčelové UH-60 Black Hawk.
Nyní chorvatské letectvo provozuje čtyři Black Hawky a do roku 2028 získá osm dalších. Chorvatsko tak pomocí 12 Black Hawků nahradí 14 Mi-8 darovaných Ukrajině. U deseti Mi-171š životnost vyprší v letech 2026-2027 – ty slouží u 395. letky dopravních vrtulníků (395. eskadrila transportnih helikoptera) 93. křídla (93. krilo). I 395. letka zřejmě přejde na vrtulníky Black Hawk, možná na jednodušší typy v podobě civilních nebo militarizovaných AW139/149. Co se týče bojových vrtulníků, Chorvatsko své Mi-24 vyřadilo bez náhrady.
Chorvatský UH-60M (2022); větší foto / MORH
Zpět k Rafale. Výjimečnost chvíle jde cítit z prohlášení zástupců chorvatské vlády a armády. Mnoha díky směřovala k veteránům a lidem, kteří vybojovali nezávislost Chorvatska.
Současný a pravděpodobný příští chorvatský premiér Andreje Plenkovič, který před týdnem znovu vyhrál parlamentní volby, uvedl: „Velký projekt, velká práce. Jak jsem řekl ve svém projevu: ‚Člověk se v životě cítí dobře, když realizuje práci od začátku do konce.‘ Podařilo se nám to ve dvou mandátech naší vlády a tady na začátku toho třetího přivézt do Chorvatska víceúčelová bojová letadla, nejmodernější čtyř a půltou generaci. Jsou to stíhačky, průzkumníci a taktické, strategické bombardéry a tankery... Se dvěma motory s doletem 3700 kilometrů povyšují Chorvatsko z hlediska obranyschopnosti a chorvatského letectva na úroveň, která byla samozřejmě do dnešních dní nedosažitelná.“
„Těším se, že naši piloti, celé naše letectvo, chorvatská armáda a celý chorvatský lid budou mít minimálně dalších 40 let k dispozici těchto šest letadel a že budou strážci naší bezpečnosti. Záruka odstrašení každého, kdo má nároky na chorvatské území. Dnes je opravdu velký a historický den,“ uvedl premiér Plenkovič a zdůraznil navázání strategického partnerství s Francií.
Chorvatští piloti při vstupu do vzdušného prostoru své země v oblasti Istrijské župy vzkázali: „Nyní vstupujeme do chorvatského vzdušného prostoru, který bude ode dneška ještě bezpečnější. Chorvatský Rafale a chorvatští piloti dorazili domů!“
Jeden z chorvatských pilotů uvedl: „Moc hezký pocit. Možná nebylo ideální počasí, ale dohromady, nádhera. […] Když jsme vstoupili do Chorvatska... Nevím, jestli jste slyšeli oznámení v chorvatštině... hlas se trochu zachvěl, ale ‚Jsme konečně doma!‘ Štěstí, hrdost, adrenalin, všechno!“
„Gratuluji všem, kteří se podíleli na nákupu, který je zároveň největší investicí Ozbrojených sil Chorvatské republiky od získání nezávislosti Chorvatska. Také bych chtěl zvláště poděkovat prvnímu chorvatskému prezidentovi Franjo Tudmanovi, veteránům, rodinám padlých veteránů a všem, kteří vytvořili chorvatský stát. Přílet Rafale umožňuje ochranu našeho vzdušného prostoru, ale také naši mezinárodní pozici,“ uvedl předseda chorvatského parlamentu Gordan Jandroković.
Místopředseda vlády a ministr obrany Ivan Anušić zdůraznil: „Dnes jsou naše srdce plná hrdosti, protože jsme přivítali našich šest Rafale. Máme výkonná letadla a posilujeme všechny složky ozbrojených sil Chorvatské republiky.“
„Chtěl bych dnes připomenout ty lidi, kteří tomu všemu předcházeli. S hrdostí vzpomínáme na první padlé piloty Marka Živkoviće, Mirka Vukušiće, Ante Plazibata a Rada Grivu, příslušníky První samostatné letecké jednotky Osijek, kteří položili životy za svou vlast. Ti lidé byli stateční, improvizovali a poskytovali morální podporu a pomáhali bojovníkům ve Vukovaru,“ upozornil ministr.
Přistání první šestice Rafale v Chorvatsku
Prezident Zoran Milanović, hlavní politický konkurent premiéra Plenkoviče a neformální vůdce opozice, která v aktuálních volbách skončila na druhém místě, řekl: „Toto je velký a krásný den pro Chorvatsko. Chorvatsko dostalo moderní letectví, francouzské Rafale. Děkuji a gratuluji těm, kteří na tom pracovali. Odvedli dobrou práci a není zde žádný spor ani dilema. Máme moderní technologie, máme víc, než můžeme využít. Tato letadla jsou jedny z nejlepších na světě. V tento krásný a vzrušující den ještě jednou blahopřeji všem, kteří se na tom podíleli. Vyzývám ty, kteří pokračují a přebírají odpovědnost za tyto drahé stroje, které nemá každý, zvláště ne v regionu, aby byli zodpovědní, chránili naše nebe a své životy a svou bezpečnost a byli odvážní, stateční a prozíraví.“
Generálmajor Michael Križanec, velitel chorvatského letectva, zdůraznil odkaz boje za nezávislost: „Přílet letounů Rafale je korunou obrovského úsilí a odříkání, což by nebylo možné bez chorvatských veteránů, kteří bojovali a umožnili svobodu a dnešní moderní a silné chorvatské letectvo.“
Francouzský velvyslanec Fabien Fieschi upozornil na význam chorvatsko-francouzského partnerství. „Francouzsko-chorvatské strategické partnerství zahrnuje diplomatickou, bezpečnostní a kulturní spolupráci. Vytváříme cestu k bezpečné Evropě. Naše Evropa musí být silná, efektivní a hrdá na své hodnoty. To je dobrá zpráva pro Evropskou unii a pro atlantickou Alianci a evropskou suverenitu.“
Zástupce Dassault Aviation Richard Lavaud dodal: „Je mi velkou ctí být zde v Chorvatsku. Tato smlouva byla podepsána před dvěma lety a vyškolili jsme asi šedesát chorvatských letců, kteří prokázali velké schopnosti a motivaci. Jejich schopnosti a úspěšnost potvrzuje fakt, že dopravili letadla a vše bylo připraveno včas. Jde o součást silného partnerství mezi našimi vládami, které je výsledkem práce chorvatského a francouzského týmu. Věříme v pokračování tohoto vztahu. Viděli jsme obětavost lidí v tomto projektu. Zajistíme podporu údržby letadel. Jsme rádi, že evropská země používá letadla vyráběná v Evropě.“
Související články
Krize francouzského vojenského průmyslu a stíhačky Rafale pro Chorvatsko
Běžící pandemie koronaviru Covid-19 hluboce zasáhne hospodářství řady zemí. Ohrožen je mimo jiné ...
- 24.07.2020
- 120 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizace chorvatských BVP Bradley za 626 milionů euro
Na podzim minulého roku byla oznámená bezplatná dodávka 84 amerických bojových vozidel pěchoty (BVP) ...
- 03.12.2020
- 30 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Francouzské stíhačky Rafale pro Chorvatsko
Během dvoudenní návštěvy francouzského prezidenta Emmanuela Macrona v Chorvatsku byla podepsána ...
- 29.11.2021
- 36 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzské protiletecké systémy Mistral a VL MICA pro Chorvatsko
Chorvatsko získá francouzské systémy protivzdušné obrany (PVO) velmi krátkého dosahu Mistral 3 ...
- 13.12.2022
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Rafale vs F 16 70/72
Aké sú výhody jednotlivých lietadiel?
Nie je niekde zhrnutie?
Poraďte.
ĎakujemRafale vs F 16 70/72
Aké sú výhody jednotlivých lietadiel?
Nie je niekde zhrnutie?
Poraďte.
ĎakujemRafale má po F-35 najlepší systém situačného povedomia. Výbornú fúziu senzorov. Môže operovať na lietadlových lodiach. Je integrovaný s jadrovými raketami / bombami. Prevádzka je ...Zobrazit celý příspěvek
Rafale má po F-35 najlepší systém situačného povedomia.
Výbornú fúziu senzorov.
Môže operovať na lietadlových lodiach.
Je integrovaný s jadrovými raketami / bombami.
Prevádzka je o dosť drahšia ako F-16.Skrýt celý příspěvek
2,5 roku od podepsání smlouvy. Krásná dodací doba, to všechna čest.
2,5 roku od podepsání smlouvy. Krásná dodací doba, to všechna čest.
A nepustila je Francie ze sve objednavky? proto ta doba dodani ?Preci jen kdyz nekdo poptava, je skoda neprodat.
A nepustila je Francie ze sve objednavky? proto ta doba dodani ?Preci jen kdyz nekdo poptava, je skoda neprodat.
Dostali F3R, takže lehce modernizované výběhovky. Jdou modernizovat na F4, ale zda to mají nějak dohodnutý nebo už zajištěnou opci, to těžko říci. V dnešní době kupovat nový ...Zobrazit celý příspěvek
Dostali F3R, takže lehce modernizované výběhovky. Jdou modernizovat na F4, ale zda to mají nějak dohodnutý nebo už zajištěnou opci, to těžko říci.
V dnešní době kupovat nový letoun bez AESA....Skrýt celý příspěvekTak též jde o to za kolik to kupovali... pokd sleva zhruba odpovídala pozdější ceně za modernizaci tak proč ne, nemusí shánět celou částku najednou, udělají upgrade až se jim to ...Zobrazit celý příspěvek
Tak též jde o to za kolik to kupovali... pokd sleva zhruba odpovídala pozdější ceně za modernizaci tak proč ne, nemusí shánět celou částku najednou, udělají upgrade až se jim to bude hodit...Skrýt celý příspěvek
Tenhle? https://en.wikipedia.org/wiki/... Jinak standard F3R byl oficiálně stanoven r. 2018 takže to to až tak "výběhovka" nezní... ale je fakt že to není něco ...Zobrazit celý příspěvek
Tenhle? https://en.wikipedia.org/wiki/...
Jinak standard F3R byl oficiálně stanoven r. 2018 takže to to až tak "výběhovka" nezní... ale je fakt že to není něco co je teprve na papíře, takže ano oproti plánům do budoucna je to už o dvě vývojové verze zpátky...Skrýt celý příspěvekAno, tenhle. Jak tam máte psáno, AESA radar RBE2-AA už léta nahrazuje v Rafalech PESA radar RBE2. To je mimochodem součást modernizace Rafalů na verzi F3-R.
Ano, tenhle. Jak tam máte psáno, AESA radar RBE2-AA už léta nahrazuje v Rafalech PESA radar RBE2. To je mimochodem součást modernizace Rafalů na verzi F3-R.
Vyškolili 60 chorvatských letců?
Není to i s mechaniky a zbrojíři?
Nebo budou mít na každé letadlo 5 pilotů?Vyškolili 60 chorvatských letců?
Není to i s mechaniky a zbrojíři?
Nebo budou mít na každé letadlo 5 pilotů?
Načítám diskuzi...