První let japonské stíhačky ADT-X již v tomto roce

Advanced Technology Demonstrator-X
Foto: Model  Advanced Technology Demonstrator-X. / Zdroj: Kosuke Takahashi

Již na konci letošního roku vzlétne technologický demonstrátor Advanced Technology Demonstrator-X (ATD-X) - předobraz budoucí japonské stealth stíhačky. Časový plán předestřel japonský ministr obrany Itsunori Onodera. ADT-X se stane základem pro budoucí stíhačku 6. generace, která nahradí japonské stroje Mitsubishi F-2.

"V únoru jsem navštívil závod Komaki Minami firmy Mitsubishi Heavy Industries, kde se ATD-X staví," řekl Onodera Výboru pro zahraniční věci a obranu Horní sněmovny. "Byl jsem informován, že první let se uskuteční v letošním roce."



Stíhačka ADT-X je označována také japonský slovem Šinšin (Srdce boha). Vývoj koordinuje státní Institut pro technologický výzkum a vývoj TRDI (Technical Research and Development Institute). Hlavním kontraktorem je strojírenský gigant Mitsubishi Heavy Industries.

Japonsko vyvíjí vlastní stíhačku 6. generace z několika důvodů. Prvním důvodem jsou především rostoucí vojenské ambice Číny a Ruska a vývoj čínských a ruských stealth stíhaček. Jde především o čínský typ Chengdu J-20 a ruský Suchoj T-50.

Japonci se obávají schopností výše uvedených strojů pronikat bez povšimnutí japonskou protivzdušnou obranou. "Víme, že našich 28 radarových stanovišť je účinných při odhalování stíhaček třetí a čtvrté generace na velkou vzdálenost, ale s příchodem stíhaček páté generace si nejsme jisti, jak si povedou," řekl před časem generálporučík Hideyuki Yoshioka, ředitel vývoje vzdušných systému u TRDI.

Druhým je neochota Spojených států prodat Japonsku nejmodernější stíhací stroje F-22A Raptor. Japonsko sice získalo stíhačky F-35 Lighting II, ale ty nejsou primárně určeny k vybojování vzdušné nadvlády.

Podobně jako jiné technologické demonstrátory, má ADT-X přinést Japonsku nezbytné know-how nutné pro vývoj vlastní stealth stíhačky. V roce 2018 se Japonsko rozhodne, zda stíhačku vyvine vlastními silami nebo v mezinárodní spolupráci. Roli nebudou hrát jen technické otázky, ale také finanční.

Japonská stíhačka však může dostat nečekaného protivníka – Spojené státy (resp. americké výrobce letadel). Americká administrativa již v minulosti zablokovala japonské snahy o vývoj vlastní plnohodnotné stíhačky.

V roce 1980 Washington zablokoval vývoj japonské stíhačky FSX. Američtí výrobci letadel Americká vláda se obávala konkurence japonského leteckého průmyslu. Vláda ve Spojených státech nakonec prosadila společný vývoj stíhačky Mitsubishi F-2, která vychází z letoun Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Maneuver Combat Vehicle : Japonské expediční vozidlo

Japonský Technologický institut pro výzkum a vývoj TRDI (Technical Research & Development ...

Keen Sword: Japonská válečná hra s Čínou

Jižně od japonského jižního souostroví Okinawa se koná obří vojenské cvičení, za účastí japonských a ...

Japonsko posiluje proti Číně

Japonsko reaguje na rostoucí politicko-vojenské ambice Číny. V následujících pěti letech japonské ...

Konec japonského tabu: ShinMaywa US-2 pro Indii

Indie v blízké době dostane od Japonska obojživelné a záchranné letadla ShinMaywa US-2. Podobných ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • David
    14:11 17.04.2014

    To Smirnov - tak už o letounech 5té generace se říkalo, že budou bezpilotní. A proto v tomhle jsem spíš skeptický. Myslím, že pilotované stroje dál budou mít svůj význam, byť jich bude mnohem méně než dříve (už kvůli vysoké ceně) a budou čím dál víc doplňovány bezpilotními stroji. A nebo je také možné, že letadlo bude mít dvě verze, pilotovanou a nepilotovanou.
    A ano, hodně se bude sázet na vektorování tahu, svislé plochy patrně zcela zmizí - a samozřejmě čím dál lepší elektronika

  • Smirnov
    09:39 17.04.2014

    Pro Adanedhl- No dá se předpokládat, že 6 generace bude mít lepší elektroniku, senzory a software. Nějaké konstrukční vylepšení už od 4. generace nelze očekávat. Ale zdá se, že aerodynamické a manévrovací limity budou chtít obelstít větším podílem vektorování tahu na řízení. Podle ilustrací co občas se někde objeví, se již nepočítá se svislými plochami. No a nakonec četné prohlášení, že F 35 je posledním letadlem s pilotem nasvědčuje, že další generace bude na dálkové ovládání.

  • Adanedhel
    22:30 16.04.2014

    Jaký má vlastně být rozdíl mezi stíhačkou 5. a 6. generace ? Něco jsem dřív četl, tam se jednalo o rozdíly mezi 3. a 4. ale to nedokážu najít. Je vůbec něco takového, nebo někdo jen řekne tohle bude stíhačka šesté generace a šlus ?

  • David
    14:00 16.04.2014

    To Hubňa -přesně tak, respektive tak je to Japonskem prezentováno. Japonci potřebují letoun 5-té generace. Usilovali o F-22, leč marně. je jim jasné, že pokud by se pustili do vývoje letounu 5-té generace, tak by byli oproti konkurenci pozadu. A tak postavili demonstrátor letounu 5-té generace a soustřeďují se na letoun generace další. Nakolik může být tento přístup úspěšný, toť otázkou

  • yndulon
    10:57 16.04.2014

    Hubňa:

    to mi pripomenulo jednu reklamu na nemecku automobilku:
    naskok vdaka technike :)

  • Hubňa
    09:55 16.04.2014

    To je zas nějaký Velký skok? Když nemáme stíhačku páté generace, tak postavíme rovnou stíhačku šesté generace? :)