První let ruského bombardéru Tu-160M a realita Kazaňského závodu

První let ruského bombardéru Tu-160M a realita Kazaňského závodu
Sjednocená letecká korporace uveřejnila jen dva nekvalitní snímky z prvního letu Tu-160M / OAK (Zvětšit)

2. února 2020 poprvé vzlétl první prototyp ruského strategického bombardéru Tu-160M (ocasní číslo „19“) z letiště Kazaňského leteckého závodu Gorbunova (KAZ). Závod v Kazani řeší modernizaci i stavbu nových T-160M. Zároveň v KAZ vznikne nový ruský strategický bombardér PAK DA (Perspektivní letecký komplex dálkového letectva).

Tu-160M

Ještě donedávna byly modernizované bombardéry Tu-160 označovány jako Tu-160M2. Od ledna letošního roku ale závod KAZ používá označení Tu-160M. Stejné označení dostanou i nově vyrobené stroje.

Jak uvedla ruská Sjednocená korporace výrobců letadel (OAK), pod kterou patří KAZ, první prototyp Tu-160M ke svému prvnímu letu odstartoval z kazaňského letiště a posádce velel zkušební pilot Anri Naskidjanca z Leteckého výzkumného institutu M. M. Gromova (LII) sídlícího na žukovském letišti nedaleko Moskvy. Institut LII má mimo jiné na starosti letecké testování experimentálních a prototypových ruských letadel.

Tu-160M zůstal ve vzduchu 34 minut a vystoupal do výšky 1500 metrů. První let proběhl podle tiskové zprávy normálně.

Tento první prototyp Tu-160M je modernizovaný Tu-160 (sériové číslo 2-02) vlastního jména „Valentin Bliznjuk“. Šlo o čtvrtý sériově vyrobený Tu-160. Tento testovací letoun se také v roce 2006 podrobil modernizaci „první fáze“ (Tu-160M1).

Nejnovější Tu-160M obdrží moderní avionické, navigační, komunikační a zbraňové systémy, a také nový radiolokátor a prostředky elektronického boje. Očekává se také integrace nové raketové výzbroje a nových motorů. 

Tu-160M údajně získá nový radiolokátor NV1.70, který vychází z radiolokátoru Novella protiponorkového letounu Il-38N. Původní Tu-160 využíval radiolokátoru Poisk navigačního-střeleckého komplexu U008 Obzor-K.


První let Tu-160M

Tu-160M získá dále „skleněný“ kokpit, nový navigační systém NO-70M s inerciálním navigačním systémem BINS-SP-1, astronavigaci ANS-2009M a nový navigační počítač, navigační radar DISS-021-70, satelitní navigační přijímač A737DP, autopilota ABSU-200MT, nový komunikační systém S-505-70, identifikační systém „vlastní-cizí“ BKR-70M a obranný komplex Redut-70M.

V současné době ruské letectvo papírově provozuje 16 Tu-160. Všechny jsou součástí 121. bombardovacího pluku v Engelsu. Minimálně čtveřice letounů je modernizována na verzi Tu-160M1. Poslední známá dodávka Tu-160M1 proběhla v roce 2016. Verze Tu-160M1 může používat zejména nejnovější ruské střely s plochou dráhou letu. Ostatně tyto letouny se účastnily operací v Sýrii.

Ruské ministerstvo obrany rozhodlo o hloubové modernizaci 15 bombardérů Tu-160 na verzi Tu-160M (původně Tu-160M2) v říjnu 2014. Se zavedením prvního modernizovaného Tu-160M do výzbroje ruského letectva se počítá do konce roku 2021. Pokud to ale bude zmíněný prototyp (2-02), tak poslouží maximálně k výcviku posádek, nikoliv k bojovému nasazení.

V roce 2018 došlo také k objednání deseti nových Tu-160M. Na základě této smlouvy musí KAZ do roku 2027 vyrobit deset nových Tu-160M. První let zcela nově vyrobeného Tu-160M se očekává v roce 2021 a zahájení dodávek v roce 2023.

Do roku 2035 chce Rusko celkově získat 50 nových a modernizovaných Tu-160M. Kompletní náklady programu (výroba 50 letadel, obnovení výroby) mají přijít na 900 miliard rublů. Ročně by tedy KAZ měla zvládnout vyrobit / modernizovat tři až čtyři Tu-160M2.


Montážní linka Tu-160M (2015); větší fotopresident.tatarstan.ru

U Tu-160M se počítá s novými motory NK-32-02 (série 2) ‒ obnovu sériové výroby zajišťuje firma Kuzněcov. Motory NK-32-02 ale ještě nebyly na prototypu Tu-160M ​​nainstalovány.

Připomeňme, po skončení výroby Tu-160 v 90. letech v továrně KAZ zůstala čtyři nedokončená letadla Tu-160. První z nedostavěných letadel (8-02) bylo předáno letectvu v roce 1999, druhé (8-03) v roce 2007, třetí (8-04) v roce 2018 a čtvrté (8-05) stále zůstává v podniku.

Poslední dokončený a lehce vylepšený Tu-160 (8-04) vzlétl v lednu 2018. Jedná se o čtvrté letadlo z osmé výrobní řady a 35 vyrobené letadlo, tedy s výjimkou prototypů pro pozemní zkoušky. O tomto letounu ale nejsou od roku 2018 žádné nové informace.

Mimochodem tento letoun byl některými ruskými médií lživě označován jako první Tu-160M2, přitom tento letoun neměl s verzí Tu-160M2 (resp. Tu-160M) nic společného. Ostaně o prvním letu Tu-160M2 psaly také Armádní noviny. Nebyla to ale jediná lež, která zazněla.

„Používáme nejnovější technologie. Nyní vyšly najevo podrobnosti, že se [letadla] dělají moderním způsobem ‒ jsou silnější, spolehlivější. A 10× vzrostla výroba a produktivita práce,“ uvedl na počest letu Tu-160 (8-04) Vladimir Putin.


Nová motorová sekce zcela nového Tu-160M (2019); větší foto / Vzletnaja polosa


Sergej Šojgu na návštěvě KAZ (2015)

KAZ

K získání celkového obrazu o projektu Tu-160M a PAK DA je nutné se podívat na samotnou továrnu KAZ, tedy hlavní výrobní pobočku konstrukční kanceláře Tupolev. O důležitosti úkolu (Tu-160M2 / PAK DA) vypovídá, že továrnu KAZ pravidelně navštěvují vládní delegace z Moskvy v čele s ministrem obrany Sergejem Šojgu. Celkově Šojgu KAZ navštívil šestkrát.

Vhled do problematiky tohoto závodu přinesl v nedávném článku v tatarstánských novinách Bizněs Online novinář Timur Latypov.

Není třeba chodit kolem horké kaše ‒ KAZ, jako mnoho jiných ruských vojenských podniků, se zatím nevypořádal s dědictvím Sovětského svazu, kdy byl dimenzován pro zcela jiné objemy výroby.

Podle Latypova veškeré finanční a technické kapacity továrny jsou vrženy na program Tu-160M, resp. na stavbu prvního letuschopného prototypu, na kterém se pracuje ve třísměnném provozu. Nejmenovaný zdroj z továrny uvedl, že továrna mimo to zvládne postavit jen dvě Tu-214 ročně. Kromě toho ale v KAZ probíhá také modernizace Tu-22M3 na standard Tu-22M3M. Statní zkoušky této verze začnou v letošním roce.

S předávkou prvního nově vyrobeného Tu-160M se počítá na konci roku 2022. V současných podmínkách továrny KAZ ale celý výrobní cyklus nového Tu-160M trvá dva roky. V každém případě výroba nového Tu-160M již začala a nedávno ruskými medií obletěla fotka motorové sekce.


Montážní plošina v KAZ Tu-160M (2017); větší fotopresident.tatarstan.ru


Sergej Šojgu v KAZ (2017)

Kvůli projektu Tu-160M společnost KAZ v roce 2017 obnovila technologii vakuového žíhání, svařování a montáže obřích 20 metrů dlouhých monolitických titanových dílů. Autor ale upozorňuje, že obnova výroby neznamená uvedení letadla do provozu.

Latypov zdůrazňuje, že jen Tu-160M továrnu KAZ nezachrání a kazaňský podnik potřebuje také vyrábět letadla ve větších sériích. Na jaře 2019 ruské ministerstvo obrany vyhlásilo výběrové řízení na nový střední dopravní letoun (menší než Il-76MD). V soutěži proti sobě stojí Tu-330 a Il-276. O vítězi není rozhodnuto, ale podle Il-276 je údajně ve větší fázi rozpracovanosti. První let nového ruského dopravního letadla proběhne na konci tohoto desetiletí.

Problém je také s motory NK-32-02, které měla společnost Kuzněcov dodat již v roce 2018. „Firma Kuzněcov není v nejlepším stavu,“ cituje Latypov svůj nejmenovaný zdroj a dodává, že pokud 25 let nevyrábíte podobné motory, nemůže nikdo čekat zázraky. Latypov připomíná, že za klíčovými prvky motoru NK-31 stojí desítky let budovaný vědecký a technický potenciál celého Sovětského svazu.

V roce 2016 Jurij Sljusar, šéf OAK (nedávno opět zvolený na pět let), slíbil do KAZ investovat desítky miliard rublů s cílem vybudovat továrnu na zcela jiné technologické úrovni. Již v roce 2019 měla KAZ vypadat jinak. Latypov uvádí, že nějaké změny individuálně probíhají, ale neděje se tak systematicky na celé úrovni.


Práce na (modernizovaném?) Tu-160M (13. května 2019); větší fotopresident.tatarstan.ru

K velkým změnám ve fungování KAZ dojde v příštím roce, kdy nad KAZ získá kontrolu ruský státní koncern Rostec. Převzetí vyvolává v továrně obavy, protože Anatolij Serďjukov, průmyslový ředitel Rostec uvedl, že jedním z hlavních problémů OAK je „nadměrný počet vůdců na různých úrovních“.

„Řádní ředitelé, zástupci ředitelů, zástupci zástupců, ředitelé ředitelství ‒ sakra! Však posuďte sami: skupina pro zlepšení výrobního systému služby technického ředitele. Oč jde? Pomoc technickému řediteli, který zřejmě přišel odjinud a nezná závod. Finanční oddělení a zároveň finanční řízení ‒ jaké jsou rozdíly? Právě se objevil šéf finančního řízení. Oddělení ekonomiky práce, oddělení organizace práce, oddělení vývoje norem a pracovních norem. Místo bývalého marketingového oddělení existují tři oddělení. Úřad pro zadávání zakázek PKI [pokupnye komplektujuščije izdělija; zakoupené komponety], oddělení plánování a rozpočtování PKI. Ha ha. K tomu všemu jsou zapotřebí šéfové a jejich zástupci,“ cituje Latypov svůj zdroj. 

Podle Lapytova v dobách největšího rozkvětu KAZ zaměstnávala 28 000 lidí a vyráběla 50 letadel ročně. Nyní v podniku pracuje 8000 lidí, konkrétně 2000 hlavních pracovníků, přibližně stejný počet pomocných pracovníků a o něco více inženýrsko-technického personálu. Zbytek je „sádlo“.

Problém se ale týká celého ruského leteckého průmyslu. Lapytov uvádí, že v sovětském ministerstvu letectví pracovalo 1200 lidí. V OAK (myšleno jen řídící orgány, nikoliv konstrukční kanceláře a výrobní podniky) pracuje 800 lidí, v Rostecu také 800 lidí, v Ruských vrtulnících 800 lidí a ve Sjednocené motorové korporaci 600 „úředníků“


Součástí článku na Bizněs Online byla anketa s otázkou: „Co se děje s ruským leteckým průmyslem?“ 10 % odpovědělo „Nic zvláštního ‒ normální zotavení z prachu“; 35 % „Bakchanálie neprofesionálů“; 2 % „Práce jde tak, jak má, a domnělý nepořádek maté geopolitického protivníka“; 50 % „Běžný vývoj s výhodami, pokud jde o vybrané miliardy z rozpočtových peněz“; 1 % Úspěch je zřejmý ‒ bylo hodně vykonáno“; a poslední jedno procento uvedlo svou verzi v komentářích pod článkem.

Není to však problém jen KAZ. Viktor Murachovskij, šéfredaktor časopisu Výzbroj vlasti a člen odborné rady vojenské a průmyslové komise, v rozhovoru pro Bizněs Online uvedl, že sovětský vojenský průmysl byl vytvořen pro obrovské objemy výroby a problém přebytečného personálu nebyl nikdy radikálně vyřešen, protože se stát choval sociálně odpovědně. Zároveň ale Murachovskij uvádí, že Rostec vše začne radikálně měnit nejen v KAZ, ale v celé OAK.

Na závěr Lapytov uvádí nejdůležitější úkol pro KAZ. Pro dokončení přidělených úkolů potřebuje najmout 4000 kmenových pracovníků (dělníků, techniků), kde je ale získat, nikdo neví. Pro některé oblasti prostě nejsou lidi. Nejmenovaný „informovaný zdroj“ uvádí, že ročně přijde do KAZ tak 15 schopných lidí, které je ale stejně třeba vychovat. 

Proč tak obsáhlý text k prvnímu letu Tu-160M? Věci je nutné vidět v kontextu, jen tak lze získat představu o reálnosti ruské propagandy ohledně výroby Tu-160M a výrobě stealth bombardérů PAK DA.

Ještě jednou připomeňme, že Rusko chce do roku 2035 získat 50 bombardérů Tu-160M (modernizované i nové), což mimo jiné znamená minimálně vyrobit 200 motorů NK-32-02. Současně KAZ má již v roce 2023 začít s počátečními testy nového strategického stealth bombardéru PAK DA, který bude schopen používat nejnovější hypersonické zbraně a ničit nepřátelská letadla. Státní testy PAK DA začnou v roce 2026 a se zařazením do služby se počítá v roce 2027.

Zdroj: RT, Bizněs Online, Interfax, BMPD, 2

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizce nadzvukových bombardérů Tu-160 „Blackjack“

Před několika dny se poprvé dostal do vzduchu první z modernizovaných ruských strategických ...

Ruský bombardér Tu-160 dostal přednost před PAK DA

Rusové se připravují na obnovení výroby nadzvukového bombardéru Tu-160, resp. jeho nejnovější verze ...

Rozbíhá se sériová výroba ruských strategických bombardérů Tu-160M2

Kazaňský letecký závod KAPO Gorbunova je připraven na obnovení sériové výroby strategických ...

Roll-out ruského strategického bombardéru Tu-160M2

Ruská společnost Sjednocená letecká korporace 16. listopadu provedla v leteckém závodě v Kazani ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    09:20 09.02.2020

    @UnionPacific
    Ano, bylo by možné sestřelit. Sestřelit jde vše.

    Ale takový bombardér už vlastně existuje, je to právě zmíněná B1-B.
    Sice není rychlý jako Tu-160 a STEALTH jako B-2, ale je supersonický a údajně 100 x hůře zjistitelný než B-52.
    Určitě by mohl být ještě rychlejší i STEALTHovatější, ale i dražší....

    Každopádně schopnost vyvinout nadzvukovou rychlost je velkou výhodou jak při napadení stíhači, tak při ohrožení ze země....navíc když je letadlo schopno stabilního rychlého letu u země, je obtížné ho sestřelit. Ačkoli má B-1B sání ošetřena, jsou při pohledech z horní polosféry navíc sryta pozorovateli, trup je velmi vyhlazený a na snížený odraz se myslelo.

    Oni sice nad NewYorkem létaly řiditelné "airlinery" kousek nad zemí rychlostí, kterou rychlá dopravní letadla zvládnou v 30000ft, ale jinak se toto neděje. I rychlá střela kategorie Amraam má u země při stíhání dost krátké nohy...

    • skelet
      18:18 09.02.2020

      Jenže tahle taktika přestala fungovat v osmdesátých letech. Proto už nikdo nadzvukové strategické bombardéry nevyvíjí.

      • Luky
        18:58 09.02.2020

        Ale výhody si stále uvědomují....budou sloužit do čtyřicátek.

        Samozřejmě, že u země to taky hrozně žere. Však je ale B-1 nejrychlejší výše.
        Jsou ale různé letové profily. Prostě se proti kvalitativně silnému protivníkovi musí využít každá výhoda....byť ne v každé misi.

        https://www.youtube.com/watch?...
        Onehdá jsem stál pod nimi, když na otočku přilétly (prý ze Států, tedy s dotankováním za letu)...stejně mám pocit, že jednou v Hradci byly dvě - rychlý průlet a potom další pomalý, bez přistání. Ale nikde jsem to nedohledal.

        • Luky
          19:04 09.02.2020

          P.S. se mi líbí, jak ta VOPka chytře kryje výtokové trysky při pohledu zezadu shora.

        • skelet
          19:25 09.02.2020

          tak není důvod je předčasně vyzařovat, ale budou je nahrazovat podzvuky.
          Ale v tom je onen rozdíl. Modernizovat stávající letouny a vyždímat z nich maximum a vyrábět ty letouny nově.
          náklady vs efektivnost

        • skelet
          19:28 09.02.2020

          a jo v rámci CIAF tady prolítali dvě

  • UnionPacific
    11:05 06.02.2020

    Dobrý deň, priatelia. Mám jednu laickú otázku.
    Bolo by možne zostrojiť nadzvukový bombardér , podobný b1b a tu160, z meniteľnou geometriou,ktorý by bol zároveň stealth ? Nemyslím to tak , či to dokážu mužíci( vieme, že nie) ale či je to vôbec fyzikálne možné pri jeho rozmeroch, resp. pri nevyhnutnosti obrovských sacích otvorov a veľkých zvislých manévrovacich plôch.

    • kosa2668
      11:54 06.02.2020

      Podľa mňa ano ale bolo by to neuveriteľne náročne
      Už len výpočty stealth charakteristyky pri vsetkych režimoch krídla a konštrukcia samotného krídla by boli finančne neúnosné

    • Jirosi
      12:17 06.02.2020

      Radarový obraz (stealth) jde snížit čemukoliv, i vašemu hrnku na kafe.
      Sr-71 vykazoval prvky Stealth.

      • UnionPacific
        12:30 06.02.2020

        Ale sr71 bol síce dlhý, ale úzky , nízky a jeho tepelná stopa musela byť obrovská, keď používal turbonáporový motor a konce krídel mal z azbestu. Mne ale išlo o to , či je možné u obrov ako tu160 a b1b redukovať rozmery nasávacích otvorov a znížiť tepelnú stopu a zohľadniť indukované vyžarovanie vplyvom vírivých prúdov. Inak, sr71 príliš veľa nákladu neuniesol a príliš daleko ani nedoletel.

        • Jirosi
          16:21 09.02.2020

          Kam na ty rozumy chodíš?
          SR-71 / Mach 3 / 4-5 k km
          Tu-160 / podzvuk / 12k km / 1,5m / 7200 km...

      • kosa2668
        09:04 07.02.2020

        To aj Horten HO-229 bol stealth skor ako sr71
        To ano ale hrncek nelieta mach 2 a nema menitelnu geometriu kridla ale ja som to pochopil ze by chcel chcel mat nadzvukovy bombarder s menitelnou geometriou kridla s radarovym odrazom ako B2

        • Jirosi
          16:22 09.02.2020

          Škoda, že na to přišli až 50.let po válce :)

    • balm
      13:32 06.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      Jistě, ale k čemu by takový letoun v dnešní době byl a kdo ho zaplatí?

      Nejde o velikost řídících ploch, nebo velikost sacích tvarovaných sacích kanálů s usměrněným prouděním (brzdami), které brání rozrušení a zpomalují proudění. Nepodstatné problémy konstrukce, ale kde chcete vzít palivo pro čtveřici velmi výkonných motorů? Každý bombardér je výsledkem kompromisu a pokud přidáte 20 tun paliva (to by mohlo být tak na 1 minutu letu s přídavným spalováním), zákonitě musíte ubrat 20 tun nákladu a snížíte dolet stroje.

      • UnionPacific
        22:48 06.02.2020

        K čomu by bol ? No minimálne by dokázal rýchlo uniknúť z bojovej zóny po splnení akcie. Mať rýchlejší bombardér než nepriateľ stíhačky, to môže v istých situáciách prísť vhod.

        • Jirosi
          16:26 09.02.2020

          Tenhle projekt USA opustily spolu z XF-70. Kdy se ukázala, že bombardér tahá za kratší konec, proti raketám. To bylo v 60. letech minulého století ..

    • satai
      12:08 08.02.2020

      Střední supersonický stealth bombardér málem vzniknul: https://en.wikipedia.org/wiki/...

      Otázka je, zda má smysl zkoušet i něco většího. A další otázka je, k čemu si komplikovat život měnitelnou geometrií.

  • danny
    10:03 06.02.2020

    skelet: chápu modernizaci i novovýrobu. Je to zavedený typ, takže využití infrastruktury na stávajících základnách, stávající taktiky atd... znamená obrovskou úsporu proti zavedení zcela nového typu. Jeho vývoj stejně zabere pár let a dalších x jeho zavedení do výzbroje.
    V KAZu se musí osvěžit pracovní a technické dovednosti dělníků, konstruktérů i managementu. To jde vždy snáz při pracích na menších konstrukčních celcích, než na vývoji zcela nového letadla. Předpokládám, že i pro novovýrobu budou použity uskladněné celky z devadesátých let, což znamená další úspory.
    Vzhledem k tomu, že se Tu-160 vyrobilo dohromady 36 ks, tak i za Svazu se jednalo o ruční, kusovou výrobu. Tudíž zhruba ve stejném režimu, v jakém se s modernizací/novovýrobou počítá dnes. Nevím, celkově to na mě nepůsobí úplně mimo.

    Jediné, co mě mrzí, tak že v celkově zajímavém a kvalitním článku se musí objevovat hlášky jako: "letoun byl některými ruskými médií lživě označován jako první Tu-160M2... Nebyla to ale jediná lež... získat představu o reálnosti ruské propagandy... to prostě člověk čeká trochu víc v analýzách Evropských hodnot nebo v článcích soustředících se na propagandu. Tady to na mě působí dost zbytečně a rušivě. Také to ve mě okamžitě vzbudí pochyby o objektivním výběru zdrojů a kompilaci vybraných informací.

    • skelet
      10:56 06.02.2020

      výroba nových Tu-160 mi dává smysl pouze z jediného důvodu - impozantnost. Obnovení výroby Tu-95, případně konverze Il-96 (76) by v rámci PR nevypadala tak dobře. Nicméně v rámci výroby by byly levnější, v rámci provozu levnější a v rámci bojového nasazení prakticky stejně efektivní jako ta Tu-160 (ta bude nadzvukový let podnikat v minimu případů).

      • kosa2668
        12:02 06.02.2020

        Il 96 je dopravné laietadlo konstruovane ako dopravne lietadlo
        Pokusy boli aj v usa na 747 aj v rusku na il 76 a ani jedna strana nezaviedla taketo lietadla do vyzbroje
        Tu 160 ma vädší modernizačny potencial do buducna ako TU 95
        Co sa tyka nadzvukovej rychlosti to zaleži na sposobe bojového nasadenia (nadzvukova rychlost sa používa vädšinou na únik z oblasti ohrozenia co pri dosahu dnesnych stihacich lietadiel moze byt aj vlastne uzemie)

        • skelet
          12:25 06.02.2020

          Tu-160 zavedená ve výzbroji má větší modernizační potenciál, než zavedené Tu-95. Tu-160 vyráběná má sporný modernizační potenciál (nové neznamená perspektivní).
          Nově vyráběné Tu-95 by posloužila jako nosič střel s plochou drahou letu stejně, přičemž náklady na jeho výrobu a údržbu by byly nižší (míň to pak bolí, když je nahrazuješ PAK-DA)

          Nadzvuková rychlost je u bombardéru sporná, neb PLŘS letí rychleji, než Tu-160. Nadzvuková rychlost ti rovněž zkracuje bojový dolet, kde jsi pak leckdy závislý na podzvukových tankerech. Pochopitelně nadzvuk je plusem, ale jestli to stojí za to .. nemyslím si.

          U civilů vždy záleží na tom co od nich chceš. P-8 a Nimrod ukazují, že je modifikovat lze. A zkušení konstruktéři Iljušinu by si s umístěním rotačním zásobníkem pro střely s plochou drahou letu poradili.

          • kosa2668
            09:22 07.02.2020

            Tu 95 je konstrukcia z 50-tych rokov myslym ze jeho modernizacny potencional bude o chvilu vycerpaný
            Ale je to ťažny kôň bombardovacích jednotiek
            Bombarder nenosi len strely s plochou drahou letu nosi aj bomby torpeda prieskumnu aparaturu a bohvieco este sa tam da navešať
            Nebudeš paliť po isis stanoch streli s plochou drahou letu
            Nadzvukova rychlost ano je trend mat stealth bombardery podzvukove
            Tanker leti v bezpecnej zone dotankuje bombarder a ten podnika prienik odbombardovanie odval a navrat do bezpecnej zony
            Zas tankovanie
            S pridavnym spalovanim mas vadsiu sancu uniknut plrs vdaka prebytku vykonu
            P-8 je namorne hliadkovacie protiponorkove lietadlo tam je to trosku ine ako u bombardera ktory utocí
            Na PVO alebo pozemne ciele chranene pvo
            Ano aj boeing 747 vyuzival rotacny zasobnik na odpal striel ale proste to nepreslo

          • kosa2668
            09:23 07.02.2020

            A este som zabudol
            PAK-DA nebude
            Mozno prototyp ale to je tak vsetko

          • skelet
            20:23 07.02.2020

            Pleteš si perspektivu s modernizačním potenciálem.

      • danny
        10:58 07.02.2020

        Skelet: Nesouhlasím. Vývoj nových motorů je v pokročilé fázi. Existuje původní hala a řada přípravků. Z posledních přestaveb a modernizací jsou rozpracované postupy. Jsou hotové nebo ve vývoji prvky avioniky, radary atd... Rozjet výrobu Tu-95 a vývoj nových motorů by bylo extrémně náročné, byť by ten stroj řadu úkolů mohl s přehledem plnit. Ale levnější by to bylo jen velmi těžko... Pochybuju, že k němu existuje dokumentace atd... Je to jak novovýroba veterána. Přes laciné materiály a zastaralost konstrukce to obvykle žádná láce nebývá. Ale to by spíš mohl okomentovat Balm.

        • skelet
          20:24 07.02.2020

          Ano ty přípravky to mohou ospravedlnit, ale to je tak vše. Ten bombardér prostě nemá perspektivu. Je to vyhazování peněz.

  • rabo123
    00:37 06.02.2020

    "Problém je presne opačný ... Rusko je na tom horšie ako to vyzerá ....

    Rusko sa totiž poučilo z krízy v roku 1998 a dnes sa naozaj snaží makroekonomicky stabilizovať verejné financie. Aj sa mu to v celku darí. Druhou stránkou je za akú cenu. V Rusku sa jednoducho škrtne v sociálnej oblasti či zdravotníctve a o tom sa ani nediskutuje. Vnútorná zadĺženosť zdravotníctva je katastrofálna, v EˇU by už davy tiahli na hlavné mesto ....v Rusku to nie je ani oficiálna téma. Skrátka ľudia zomierajú bez adekvátnej liečby ... a Rusko "šetrí" ....

    Čo sa týka priemyslu, pobavilo ma "dokazovanie" jedného nášho podnikateľa, ktorý úprimne bojuje za Rusko a, že sa to "zlepšilo" ... a to tým, že pred rokom 2014 väčšina firiem platila neoficiálne na ruku a dnes platia ľudí oficiálne .... neuveriteľný "pokrok" : )

    Čo poznám firmy čo obchodujú s Ruskom, tak určite sa obchodovať dá, ale to, že niekto v Rusku nezaplatí poslednú splátku si jedna firma čo poznám už jednoducho zarátava do ceny ....

    Okrem toho celá ekonomike je o vývoze surovín, hlavne energetických. A to nie len priamo, ale i nepriamo. Ruské firmy a domácnosti majú jednoducho netrhové ceny energií a export a jeho dolárové príjmy to sanujú. Dnes to nie je v rozpočte zásadný problém, ale konzervuje sa tým zastastaralý ruský priemysel a plytvanie energiami v podstate všade .... keby zajtra došla ropa a plyn tak je Rusko niekde na úrovni Ukrajiny, ktorá už napríklad ceny postupne dereguluje ....."

    Dušan, neviem kde berieš svoje zdroje, ale všetko máš zle. Teraz spúšťame nový závod Mercedes v Moskovskej oblasti. Ty si úplne mimo. To je iný level ako v Španielsku.

    • Torong
      11:22 06.02.2020

      To je pěkné, že v Rusku spouštíte Německou montovnu. A že jsem tak smělý... Kolik výrobních závodů vy Rusové spouštíte v Německu nebo jiných zemích? Já jen, že i Taková Škodovka má své výrobny v Číně...

  • rabo123
    00:24 06.02.2020

    Tu-160xx je dobré voľba. Nie sú nevidimky, ale to ani nepotrebujú . Majú rýchlosť a dolet. Plus dolet rakiet ....nosiče. Dobrá voľba . US zaplatila veľa peňazí za B-2 a ....stačili by aj B-52 a B-1Bxx.

    • Janko Paliga
      11:10 06.02.2020

      "US zaplatila veľa peňazí za B-2 a ...."

      Bola iná doba a cena navýšila z dôvodu zníženia počtu nakupovaných strojov po skončení studenej vojny....

      ZSSR tiež vynaložilo ohromné prostriedky do rakiet, ktoré ale dlho neslúžili, z dôvodu podpisu dohôd o likvidácii....

  • skelet
    17:28 05.02.2020

    Chápu lpění na zavedených Tu-160 a jejich modernizacích, ale jejich novovýrobu nechápu. Je to výkonný, ale již překonaný koncept, kdy nadzvuková konstrukce v podstatě už jen zbytečně prodražuje výrobu a provoz.
    Spíše bych pochopil výrobu "levného" nosiče střel na bázi Il-96 nebo Il-76.

  • Fabius Maximus
    09:48 05.02.2020

    Tak černě bych to pro Rusko neviděl, vykazuje překvapivě solidní výsledky s ohledem na sankce a nízkou cenu ropy a plynu.
    Růst HDP za minulý rok 1,3% (podle MMF), 1,4% podle ruských údajů, což není sice žádná hitparáda, zejména vůči USA, kde pod kompetentním vedením Donalda Trumpa zažívají ekonomický boom (růst HDP 2,3%), ale je to víc, než v EU, tím spíš v eurozóně, navíc jim růst akceleruje, zatímco v EU se v podstatě zastavil

    https://tradingeconomics.com/r...

    https://www.nytimes.com/2020/0...

    Solidně roste ruský průmysl a zejména jeho ziskovost (podle statistik od ledna do listopadu 2019 o 9,1% oproti minulému roku)

    https://tradingeconomics.com/r...

    Je třeba vycházet z objektivních statistik a ne z toho, kdo co napíše v internetové diskuzi a z pohledu na Rusko ve stylu "čo sa babe chcelo, to sa jej i snilo".

    • Lukash
      10:45 05.02.2020

      Prave ty si svojim komentom ukazal to co si napisal v poslednej vete. Nieje totiz percento ako percento. Zjednodusene - Rast HDP EU o 0.5 % nieje ako rast Ruska o 0.5% ba dokonca ani ako rast HDP ruska o 10%. Jedna firma ma v roku 2017 zisk 1000 v roku 2018 2000, narast ziskovosti je 100%, druha ma zisk 100 mil a v dalsom roku 110mil a rast ziskovosti 10%.

    • Jirosi
      11:23 05.02.2020

      DPH logicky jednou růst začne, ale růst a dohánění jsou zcela dvě různé věci.
      Z vašeho linku: https://tradingeconomics.com/r...
      V roce 2018 bylo 1% ekonomiky USA 15,38% ekonomiky Ruské.

      • Funin
        11:54 05.02.2020
        Oblíbený příspěvek

        já teda doufám, že DPH už moc neporoste :)

        • Jirosi
          13:17 05.02.2020

          :D Jo, krapet chybka :D

    • dusan
      12:23 05.02.2020

      Problém je presne opačný ... Rusko je na tom horšie ako to vyzerá ....

      Rusko sa totiž poučilo z krízy v roku 1998 a dnes sa naozaj snaží makroekonomicky stabilizovať verejné financie. Aj sa mu to v celku darí. Druhou stránkou je za akú cenu. V Rusku sa jednoducho škrtne v sociálnej oblasti či zdravotníctve a o tom sa ani nediskutuje. Vnútorná zadĺženosť zdravotníctva je katastrofálna, v EˇU by už davy tiahli na hlavné mesto ....v Rusku to nie je ani oficiálna téma. Skrátka ľudia zomierajú bez adekvátnej liečby ... a Rusko "šetrí" ....

      Čo sa týka premieslu, pobavilo ma "dokazovanie" jedného nášho podnikateľa, ktorý úprimne bojuje za Rusko a, že sa to "zlepšilo" ... a to tým, že pred rokom 2014 väčšina firiem platila neoficiálne na ruku a dnes platia ľudí oficiálne .... neuveriteľný "pokrok" : )

      Čo poznám firmy čo obchodujú s Ruskom, tak určite sa obchodovať dá, ale to, že niekto v Rusku nezaplatí poslednú splátku si jedna firma čo poznám už jednoducho zarátava do ceny ....

      Okrem toho celá ekonomike je o vývoze surovín, hlavne energetických. A to nie len priamo, ale i nepriamo. Ruské firmy a domácnosti majú jednoducho netrhové ceny energií a export a jeho dolárové príjmy to sanujú. Dnes to nie je v rozpočte zásadný problém, ale konzervuje sa tým zastastaralý ruský priemysel a plytvanie energiami v podstate všade .... keby zajtra došla ropa a plyn tak je Rusko niekde na úrovni Ukrajiny, ktorá už napríklad ceny postupne dereguluje .....

    • logik
      13:17 05.02.2020

      Ono to chce ale také ukazatelům rozumět:
      1) GDP
      1a) GDP u země s takovým poměrem GDP na hlavu, jako má Rusko, by GDP mělo růst podstatně rychleji, než u vyspělejších ekonomik. Srovnávání s nejbohatšími ekonomikami je dosti nesmyslné.
      1b) U GDP jsou především důležité trendy. Ruský růst GDP v roce 2019 se snížil na polovinu oproti předchozím letům. To, jak tvrdíš, že růst akceleruje, je lež.
      https://www.themoscowtimes.com...
      1c) To, jak říkáš že v Německu se růst zastavil, ona Ruská ekonomika na propad růstu v Evropě teprv reaguje (stejně jako reagovala se spožděním v roce 2009) - takže Rusko ještě bude dále padat v důsledku současného propadu růstu v EU.

      2) Ziskovost firem
      - když ten údaj očistíš o inflaci, tak je najednou poloviční
      - a když ho srovnáš ziskovost firem s německem,
      https://tradingeconomics.com/g...
      tak mají ziskovost +- stejnou. Až na to, že Německo v Eurech, zatímco Rusko v Rublech.... Tedy, při přepočtu na stejné GDP a měnu vychází, že Ruské firmy mají oproti Německým ziskovost na úžasných 3%. Tedy tam, kde Německá firma má zisk z dvaceti milionů vyprodukovaných "hodnot" jeden milion, ruská má třicet tisíc. Co to svědčí o efektivitě práce nemusím asi říkat.

      A šanci dohnat při tědle číslech má za sedmdesát let, pokud použiju nereálnou exponenciální interpolaci (že to furt poroste stejně). V reálném ekonomickém modelu při těchto číslech prakticky nikdy....

      Takže promiň, voláš tady po objektivních statistikách, ale ve skutečnosti buďto přímo tvrdíš nepravdivé údaje, nebo je hrubě desinterpretuješ.

      • palo satko
        15:25 05.02.2020

        To ako važne, logik? Ziskovost nemeckych firiem je 174.78 miliardy EUR alebo 193,09 miliard USD. Ziskovost ruskych firiem je 14267.40 milard rublov. kurz rubel - eur je 69,8725. ked podeliš 14267,40 kurzom dostanes sumu 204.19 miliard v eurach alebo 225,59 v miliardach USD. Takže ruske firmy dohromady maju vyšši profit ako nemecke firmy dohromady. Ked porovnaš ziskovost, tak bud tak laskavy a porovnavaj rusky profit s ruskym GDP a nemecky profit s nemeckym GDP. Potom dostaneš čislo : ruske firmy 15,41 a nemecke 4,8. Ked niečomu nerozumiš, tak to sem nepiš.

        • logik
          23:37 05.02.2020

          Jo, tady se omlouvám, blbě jsem se kouknul u tohoto identifikátoru co jsem postoval na jednotky. Nicméně se za tím stojím (b) - a ty to počítáš špatně (a)

          "ak bud tak laskavy a porovnavaj rusky profit s ruskym GDP a nemecky profit s nemeckym GDP."
          To jsem udělal, neumíš číst? Jen jsem špatně našel čísla pro podložení podstaty. Ty jsi to zas špatně spočítal, čísla Ti taky nesedí....

          a) Rusko má HDP cca poloviční oproti Německu. Poměr 15,4 ku 4,8 je nesmysl.

          b) Ono to platí, jen jsem našel špatná čísla, správně to je třeba počítat jen pro průmysl, bez surovin. Gazprom udělal jen za první čtvrletí zisk 536 miliard rublů - tedy necelejch 10 miliard euro - a to to není největší ropná společnost v Rusku.

          Když odečteš tadle ropná čísla od zisku, abys získal opravdu výkonnost ruského průmyslu, a ne "peníze tryskající ze země", tak získáš obrázek, který jsem nastiňoval, jen jsem ho počítal ze špatnejch dat.

          Gazprom měl v 1 čtvrtletí meziroční růst zisku 44%. Např. Rosnet měl např. v třetim kvartálu meziročně růst zisku 58%. Při takovýchto čísel moc prostoru na růst zisků neropným společnostem v Rusku nezbývá....

          • palo satko
            08:39 06.02.2020

            Zbytočne sa snaziš robit ekvilibristiku s priemyslom a tažbou surovin. Je uplne jedno odkial je rubel v štatnej kase, či je z plynu, ale z predaneho žigulaka v Uzbekistane. Nakoniec po zdaneni skonči pri nakupe vojenskej techniky.
            Ta akože relatívne menšia ziskovost nemeckych firiem pri deleni profitu hodnotou GDP je dana inflaciou a urokovymi sadzbami v Rusku a nie nejakym zazračnym vykonom ruskych firiem. Môj stary profesor ekonomie z roku 1980, Czismar Ladislav, nech mu da Všemohuci večnu slavu, ma učil, že ked nedosahuješ zisk po zdaneni väčši než je bežny bankovy urok, tak nepodnikaj, ale vlož peniaze do banky, nech s nimi podnikaju šikovnejši. Dnes je v EU urok temer nula a tak zisk okolo 5% je velmi pekny vysledok pre solidneho podnikatela.

          • logik
            13:36 06.02.2020

            "Je uplne jedno odkial je rubel v štatnej kase, či je z plynu, ale z predaneho žigulaka v Uzbekistane. "
            Já někde mluvím o příjmu státní kasy? Nebo o něm mluvil Fabius? Mluvilo se o schopnosti ruského hospodářství a jeho perspektivě k rozvoji. Je vidět, že to, co tvrdím, musíš překroutit, abys to mohl rozporovat.

            To, že Rusové umějí těžit suroviny je pro ně samozřejmě dobré - ale víc ropy nebo zemního plynu budou prodávat těžko, nejsou ani zákazníci, ani jim toho ze země více nepoteče (samozřejmě, zjednodušuju).

            Takže jestli chtějí navyšovat schopnosti svého hospodářství, tak to musí provést jejich neropné firmy. Proto má velký smysl se bavit o tom, jaký výkon má jejich neropné hospodářství.

            A pokud toto neropné hospodářství není schopno generovat patřičný zisk, pak nemá dostatečný cash-flow na vývoj a další rozvoj.

            PS: S tou inflací máš samozřejmě pravdu, ale o ní jsem psal už v prvním postu, tak nevím proč se lámeš do otevřených dveří....

          • palo satko
            18:43 06.02.2020

            Ty sa vehementne dožaduješ ruskej priemyselnej vyroby, vieš si predstavit že by všetko zvladali na svetovej urovni. Ved by tu panovala absolutna depresia z ruskych tryskačov, už teraz je jej dost. Nechaj pekne na každom štate nech si vyraba čo vie, alebo čom mu Nemci prikažu, ako je naš pripad.

          • logik
            21:34 06.02.2020

            "Nechaj pekne na každom štate nech si vyraba čo vi"
            Tak to je hodně hloupá výmluva.....

            Jinak já se Ruské průmyslové výroby nedožaduji. Já jsem akorát uváděl Fabiovo tvrzení o tom, že reálné indikátory hovoří o dobrém stavu Ruského průmyslu, na pravou míru.

      • technik
        19:39 05.02.2020

        Logiku ona Ruska ekonomika není tolik závislá na Evropě jak tomu bylo v roce 2009. Takže ten propad dle mého nebude ani zdaleka tak velký jako 2009.
        Každopádně osobně uznávám že i přes všechny sankce a nízké ceny ropy Rusko zkveta a situace se tam pomalu zlepšuje. Každopádně bul bilionu USD v rezervách je velmi slušné číslo a na to v jaké bide jsou maji vyrovnaný rozpočet na rozdíl od evropských států v době hospodářského boomu.
        https://www.themoscowtimes.com...

        Rozhodně se od Ruska nemáme co učit ale rozpočtová odpovědnost jim nechybí na rozdíl od nás kdy dluh neustále narůstá a státní rezervy jsou směšné.

        • PetrTechnik
          20:32 05.02.2020

          Coby častý návštěvník Ruska si myslím, že Rusko momentálně pro obyčejného Rusa nevzkvétá. Není to ani tak způsobené poklesem cen surovin a už vůbec ne sankcemi, ale spíše poměrně razantními ekonomickými reformami. Řada podniků byla nebo postupně je odřezávána od státní pomoci a tím i nucená nacházet si výrobu uplatnitelnou na temním trhu. To jim celkem usnadňují sankce. Dříve by si Rus nekoupil ruské mléko ,ale radši by dal 3x tolik za bílou mléčnou vodu z Německa, přitom ruské mléko , které koupíte v klasické skleněné půlitrovce je opravdu mléko. Zatím ruský průmysl a zemědělství není schopné pokrýt všechno co obyčejný zákazník žádá a to co je z dovozu díky propadu kurzu rublu pořádně zdrahlo. Dalším problémem je zastaralá infrastruktura. V menších vesnicích neexistuje kanalizace nebo vodovod, většina domů má vlastní studnu. Cesty jsou mimo hlavní tahy dost bídné, takže UAZ nebo Buchanka je na cesty nejlepší. Zase můžu říct, že čím kdekoliv na venkově , kohokoliv požádáte o pomoc, nikdy jí neodmítne. Dále se třeba tady v ČR moc nemluví o zavedení tvrdých trestů za korupci, hodně se jde po úřednících na středních úrovní. Bohužel ty největší ryby se zatím vykupují formou příspěvků do státních rozpočtů. Ale to je Rusko a jako Čech bych tam trvale žít nechtěl.

          • logik
            22:40 05.02.2020

            " Dříve by si Rus nekoupil ruské mléko ,ale radši by dal 3x tolik za bílou mléčnou vodu z Německa, "
            Tydle pohádky Ovčí Babičky vykládej jinde. Úroveň platů v Rusku i před krizí byla taková, že to o majoritě Rusů neplatilo ani náodou.

            " Dále se třeba tady v ČR moc nemluví o zavedení tvrdých trestů za korupci, hodně se jde po úřednících na středních úrovní."
            Ale to je vlastní každé diktatuře, že korupce neposvěcená diktátorem se trestá tvrději, než v demokratických státech - protože není třeba dokazovat vinu, prostě se rozhodne, že bude daný člověk odsouzen....

          • milan00
            22:44 05.02.2020

            Zaujimave.
            Ja s Rusmi komunikujem takmer kazdy den a pravidelne citam ruske fora a diskusiu na ruskych portaloch.
            A z toho mi vychadzaju dost odlisne informacie.
            .
            Ano, Rusko momentalne stagnuje a Rusi nevidia v z tej zufalej situacie ziadne vychodisko a ziadnu buducnost.
            Ibaze, ruske podniky prezivaju praveze iba koli stedrej statnej podpore a to dokonca aj stredne a mensie polnohospodarske farmy a podniky.
            .
            Kvalita ruskeho mlieka, syrov a celkovo potravinarskych vyrobkov je katastrofalna a vsetci Rusi, ktori maju moznost cestovat do zahranicia - a to vcitane aj Polska a Ciech, sa rozplyvaju nad kvalitou europskych potravinarskych vyrobkov a velmi tvrdo kritizuju kvalitu tych ruskych.
            .
            Mimo potravinarskych a polnohospodraskych firiem je situacia znova katastrofalna a kazdorocne zanikaju desattisice malych a strednych podnikatelov v Rusku.
            .
            Na tej zufalej infrastrukture sa zhodneme - akurat by som este dodal, ze ta situacia je este horsia, ako na prvy pohlad vyzera.
            Od doby rozpadu Sovietskeho zvazu sa totiz prakticky vobec nemodernizovala napr. elektricka rozvodova sustava a elektrarne, ktore su dnes na pokraji uplneho zrutenia sa a vyzaduju okamzite investicie radovo dokonca v stovkach miliard dolarov.
            Ktore Rusko nema.
            .
            Korupcia je v Rusku uplne sialena a rozkrada sa tam uz prakticky uplne vsetko.
            .
            56% Rusov chce emigrovat a tento udaj hovori sam za seba, aka je v Rusku skutocna situacia.

          • palo satko
            08:53 06.02.2020

            milan ty "komunikujše" no a ja som sa bol v Rusku najest. Nemusiš tu vypisovat žalospevy Rusov. Rusky dôchodca vyplakava rovnako ako slovensky. Rusky zbohatlik nevie čo by žral, ale to aj naš. Kapitalizmus je taky. Nie je nič jednoduchšie než si zistit ceny v obchodoch a reštikach. Aj Rusi maju internet a tak som dopredu vedel nielen čo stoji vodka, ale aj čo si dam na večeru v Sapsane a čo ma to bude stat. Tu maš niečo ako ruske tesco https://www.perekrestok.ru/...

          • PetrTechnik
            16:54 06.02.2020

            @logik a milan00:
            Mládenci necháme si každý to svoje. Já co jsem viděl a zažil přímo na místě a vy dva ,to co jste viděli a zažili na internetu.
            Mimochodem otázka na milan00: Byl jste někdy v USA a viděl tamní energetickou soustavu? Takový středozápad USA to je chuťovka, samé vosí hnízdo na sloupech.

          • milan00
            17:34 06.02.2020

            PetrTechnik
            Nic v zlom, ale netusim, ako sa navstevou nejakej krajiny stanem zrazu odbornikom na jej ekonomiku a spolocnost.
            Vies, ked tisice obycajnych Rusov opisuju denno-denne tie ich vlastne problemy, nemam najmensi dovod neverit im.
            .
            Co sa tyka USA:
            Mozem ta poprosit o vysvetlenie, preco na kritiku Ruska reagujes protikritikou najbohatsej a najvyspelejsej krajiny na tomto svete - USA, ktora nema s Ruskom absolutne nic spolocne?
            Ako by si sa ty pozeral na mna, keby na kazdu kritiku Slovenska, som reagoval protikritikou Svajciarska, alebo Norska?

          • PetrTechnik
            21:09 06.02.2020

            milan00: Možná ,že nechápeš ,že když napíši , že si něco myslím, tak vyjadřuji svůj vlastní názor a nikoliv odbornost. Nebo jsi neporozuměl významu slova myslím v českém jazyce. Případně jde o obvyklou diskusní špinavost zvanou podsouvání.

            Na tomto fóru se často srovnává RF a USA, zde jsem to použil proto, že Rusko i USA vydávají obrovské částky na zbrojení a přitom poněkud opomíjejí vlastní infrastrukturu. Nijak nesrovnávám vyspělost zemí.

            Předpokládám,že je ti tento text významově srozumitelný.

          • milan00
            23:59 06.02.2020

            PetrTechnik
            Ja ti tvoj nazor neberiem.
            Akurat mi pride zvlastne, ze ty spochybnujes moj nazor argumentom, ze ty si v Rusku bol a moj nazor je len nazorom ziskanym z internetu.
            Podla tejto tvojej logiky, kazdy clovek, ktory navstivil nejaku krajinu, aj ked moze byt akokolvek zaujaty a v nezavislosti na jeho odbornej a intelektualnej urovni, ma automaticky lepsi a doveryhodnejsi nazor o jej ekonomike a spolocnosti.
            .
            Co sa tyka porovnavania Ruska s USA, myslim si, ze ti unika moja pointa.
            Ja nerozumiem vsetkym, rovnako ako nerozumiem tebe samotnemu, preco tieto dve absolutne rozdielne krajiny vobec porovnavate?
            A najma preco ty, na kritiku Ruska, reagujes protikritikou uplne cudzej krajiny a to prave protikritikou USA?
            .
            Mimochodom, porovnavat infrastrukturu Ruska, s infrastrukturou USA, je ako porovnavat infrastrukturu Nigerie, s infrastrukturou Nemecka.
            Ked sme pri tom, Rusko ma nejakych 1 900 km dialnic,
            zatial co USA ma vyse 259 000 km dialnic.
            .
            A USA vydava take peniaze na armadu preto, pretoze ide o svetoveho policajta, ktory sa ako tak snazi udrzat mier a poriadok vo svete.
            Zatial co Rusko je agresivna chudobna krajina, ktora na take vydaje na armadu, ako kazdorocne investuje, nema najmensi dovod.

          • Luky
            16:49 09.02.2020

            mír a pořádek...hahaha...Emerický přívěsový bezďákov musí zachraňovat svět! Jo, vlastně je o tom každej jedenapůltej film co vyprodukujou, tak to bude pravda.

        • logik
          22:38 05.02.2020

          Jo, a na to jsi přišel jak?
          https://ec.europa.eu/eurostat/...

          Export do Evropy je znatelně větší při skoro stejném HDP

          • logik
            13:38 06.02.2020

            Koukám, že někdo neumí ani základy ekonomie, když popírá to, že pokud v roce 2009 bylo +- stejné HDP, ale menší objem exportu do Evropy, že bylo Rusko poklesem poptávky v Evropě (způsobeném krizí) zasaženo méně, než současným poklesem.

  • SofF
    00:25 05.02.2020

    Zajímavý článek, vyjímečně vůči RF neútočný. Fakta jsou neúprosná, po Svazu zůstalo působivé dědictví, ale to zastarává. V kombinaci s krizí generace devadesátých let je to vážný problém, protože technické zodpovědné kádry mají větší cenu než vagon zlata. To konstatování že do KAZ přijde ročně nějakých 15 kvalitních kádrů je hrozivé. Jediná možnost je že použijí americké řešení v menším měřítku a budou "vysávat" mozky z bývalých satelitních republik - a kde je ruskojazyčné obyvatelstvo mají velkou šanci na úspěch. Další řešení by mohlo být vytvoření exportní verze nebo civilní jako nová generace bývalého Tu-144, na této konstrukci by to šlo a i deset kusů by se mohlo stát zajímavým artiklem v civilní přepravě pro minimálně asijské milionáře. Pořád je vidět že ikdyž se snaží tak sovětská mentalita v mnohém zůstává, takže přetavit vojenskou technologii v civilně použitelná zařízení je pořád značný problém. Právě ruský "Concord" by přitáhl bonitní klientelu a ještě by závodu udělal velmi dobrou reklamu. Putin o tom také mluvil že je u původně vojenských továren přejít zčásti na civilní výrobu protože jinak je státní rozpočet nemůže dotovat donekonečna, jenže výsledky jsou pořád hubené...

    • RiMr71
      01:01 05.02.2020

      ...proboha nejsou schopni pořádně rozlítat a prodat ani Superjeta a vy byste po nich chtěl dopravní supersoniky s minulého tisíciletí? Kde by asi tak mohly přistávat (když by se nerozsypaly ve vzduchu)? Nemyslím si, že by šejkové byli až tak pomatení a že by tak toužili létat s "Tu-144M2" do Moskvy a zpátky, protože do EU nebo USA by to nikdo nepustil...

    • madrabbit
      10:50 05.02.2020

      Jeden z problémů Tu-144 byla tragická ekonomika provozu (i Concorde ji měl lepší, ale také ne dobrou). Velká spotřeba a malý dolet. Na linkách se neudržel ani rok. To by bylo o kompletní přestavbě, ne o modernizaci.

    • Jirosi
      11:34 05.02.2020

      Concord neskončil díky havárii. Ale díky ceně za předělání na moderní standart. Letenky ani klientela ze západu to nebyla ochotna platit za ten čas.

    • Karlos73
      15:59 05.02.2020

      SofF, nesranduj. Pri vojenských lietadlách si to ruská armáda môže "dovoliť" výrazne dotovať, ale každá firma, ktorá by tieto lietadlá mala komerčne prevádzkovať by zbankrotovala... ruský model "jednoduchého" riešenia, spracovania materiálov, neekonomických motorov, je tak dobrý do vojnového stavu, ale nie do trhovej ekonomiky. :)

      • kosa2668
        12:15 06.02.2020

        Presne tak neuspel ani superjet ako civilne lietadlo a neuspeli ani projekty malých nadzvukových biz-jetov nieto este velke nadzvukove lietadlo
        Neplnilo by emisne ani hlukove normy
        Naklady na udrzbu aj samotne lety by boli neudrzatelne

  • zdeno
    21:37 04.02.2020

    hezký článek, rusové mají velké problémy a rozhodně nejsou jedním z světových velmocenských hráčů jako za SSSR, spíš si řeší své území a bezprostřední okolí hranic, ale stále jsou schopni vyrobit velmi sofistikované zbraně i když za dlouho a v malém množství - nebezpečí vidím spíš v úniku a prodeji mozků a technologií směrem k teroristy podporujícím režimům

  • xstandis
    20:25 04.02.2020

    Tohle je cesta do záhuby pro ruský letecký průmysl. Měli by se spíše soustředit na universální platformy, které půjdou lépe využít vlastním letectvem a budou prodejne do zahraničí. Jen mě napadá, že pořád nemají lehký stíhač, který by byl protivníkem pro F-35. Jeho vývoj by spolkl určitě méně než Su-57, Tu-160m atd... Pravděpodobně i při menších kapacitách by jej RF dotáhla do konce a zájemci ze zahraničí by určitě byli.

    • Lukash
      21:35 04.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      To vie kazdy sudny clovek. Lenze rus sa nikdy nevzdal pozicie svetovej vojenskej supermocnosti. Oni chcu mat Tu 160M, Su 57, Armatu, PAKDA, Kinzaly a neviem co este... ked nie realne tak aspon na papieri...nech aspon doma veria vo velkost a neporazitelnost velkej Rusi ;)

      • Jirosi
        10:35 05.02.2020

        Jednou přešli na dvou motorové stíhačky, tak přece nemůžou jit dolů. Se divím, že Su-57 nemá pokrokové 3 pohonné jednotky :)

        • madrabbit
          10:51 05.02.2020

          A rychlejší palubní hodiny než F-35 :-)

        • kosa2668
          12:21 06.02.2020

          Proste letectvo ma poziadavky na 2 motorove lietadla este z cias konca studenej vojny
          Je to dosledok vysokej poruchovosti jednomotorovych lietadiel a nedostatocnej siete letisk kedy vypadok motoru znamenal stratu lietadla

    • logik
      22:08 04.02.2020

      O lehkém stíhači se často básní, ale IMHO by to nepomohlo - respektive současná strategie není tak špatná, jak by se zdálo. Nemluvím teď o udržování Migu při životě, to jsou vyhozené peníze, ale o tom, že jako svého koně zvolili těžký Su-57.

      Protože moderní lehkej stíhač v podstatě potřebuje všechny technologie, co těžkej stíhač. Radary, stealth, motor.... Jen se to musí nacpat do menšího draku: a to je při problémech s moderníma materiálovejma technologiema problém. Např. právě Su-57: ač je podstatně těžší, než Su-35, tak interně unese (oproti Block-4) méně BVR raket. Prostě se tam větší pumovnice nevešla. Stejnětak dosah radaru jde dohnat velikostí antény... ale ta se musí do draku vejít. Atd...

      Problém Suchoje není výsledná cena letadel. Pokud někdo jde po ceně, tak mu Su-35/57 vyhoví dostatečně, jinou stíhačku za ty peníze člověk nekoupí. Takže menší letadlo by nic moc nezachránilo, ale Suchoj/Mig by měli ještě daleko větší problémy s vývojem a dosažením požadovaných vlastností.

      Takže mně se zdá soustředění na těžký typ zcela racionální. A vůbec není náhoda, že má Su-3x podstatně větší exportní úspěchy, než lehčí Mig-29.

      • Olivav
        10:09 05.02.2020
        Oblíbený příspěvek

        Jsem sám překvapen, ale musím s Vámi souhlasit.

        Jen bych dodal jeden podstatný detail, který RF znemožňuje postavit jednomotorák. Ten je v tom, že zatím nemají motor z kategorie F135-PW-100 jako má F-35. Bohužel s motory jsou na štíru i u SU-57, ale tam je to menší problém, přotože dva vylepšené staší modely zatím stačí. No a pokud v USA dokončí motory s proměnným obtokovým poměrem, tak budou zase o kus napřed.

        Vždyť je to vidět i na Čínské konkurenci, kdy tzv lehký Shenyang J-31 má dva motory Klimov RD-93 z Migu. To dokazuje, že Čína jsou na tom hůře než RF, protože zatím sami nemají pořádný motor a u RF i u Izdelje 30 těží z toho co chystali za dob SSSR.

        Zatím mají co vytěžit jak píše i článek, ale za takových 20let budou vytěžovat co? To z dob SSSR už bude minimálně generaci pozadu.

        No a ten radar to je taky příběh sám pro sebe. Jejich největší problém je motor, radar a IR senzory (zde se možná mýlím) se zbytkem si nějak poradí, ale tohle je pro malý kompaktní soudobý jednomotorák klíčové a to zatím nějak nedávají.

        • logik
          11:37 05.02.2020

          Čínu IMHO příliš podceňuješ. Je pravda, že zatím dosti "těží z práce jiných". Ale na rozdíl od SSSR evidentně lépe zvládá vývojové projekty. Zatímco Rusko se v průměru posledních 30 let špička spíše vzdalovala, u Číny je to přesně naopak - sice startovací pozici měla o hodně vzadu, což ji to ulehčilo, ale v nemálo ohledech už její vývoj dávno předehnal ten Ruský (např. v ohledu polovodičových technologií).

          "Jejich největší problém je motor, radar a IR senzory"
          Tady nevím, o kom mluvíš. Jestli o Číně, tak pravděpodobně ano. Ale to jsou právě věci, které nějak dohnat jde. Pokud o Rusku, tak bych nesouhlasil: největší problém Ruska je systémová integrace a celková podfinancovanost leteckého průmyslu (a z toho plynoucí malá kvalifikovanost pracovníků a příliš úzká vývojová základna). A to se za současné hospodářské situace Ruska dohání velmi špatně.

          • Olivav
            13:09 05.02.2020

            Já snad Čínu nepodceňuji, ale mám pořád a zdůrazňuji, že spíše pocit ohledně jejich schopností, že hlavním problémem je udělat poslední krok.

            U motorů nemají v Číně jak se zdá metalurgické postupy pro výrobu komponent nezbytných pro moderní motory. Tohle se snaží prolomit už pěknou řádku let a stále musí kupovat v RF. Je ovšem otázka, jestli to neumí nebo je pro ně jednodušší kupovat v RF.

            Co se radarů týká, tak AESA v RF sice udělají, ale nemají dostatečné kapacity pro výrobu a možná budou mít problém i s kvalitou. GaAs umí, ale GaN jsem zatím nezaregistroval. No a co se týká IR, tak např o Quantum Well Infrared Photodetector píši i v RF a zmiňují je, ale je otázka kde skutečně jsou.

            Mě to s tou Čínou příjde jako, že z toho dna kde byli je lépe vidět postup. RF potažmo SSSR byli kus napřed, ale tam něco zlepšovat už je jiná liga.

            Včera jsem zaregistroval článek o Čínských CPU a byly skoro na úrovni starších Core i5 od Intelu, ciž vede k dojmu, že dohánějí západ atd... v RF naopak Elbrus vypadá jako předpotopní šunt, ale opak je pravdou. Jak se k tomu pár lidí vyjádřilo RF je západu blíže, ale nezmí používat instrukční sady, na kterých stojí Intel AMD apod. Ale procesory jako takové mají výborně, ale na WLIN sadách.

            Nepodceňuji Čínu a nepřeceňuji RF. Jedni i druzí mají kupu problémů a ani jeden z nich nemá technologii na to, aby postavili jednomotorák, který by mohl konkurovat F-35. Jak si troufám tvrdit tak nemají zejména potřebný motor a asi i radar (u TR modulů musí být z dlouhodobé perspektivy soběstační jinak je to Potěmkiáda).

            Jinak opět v zásadě souhlas.

        • Luky
          23:32 09.02.2020

          Chengdu J-10C
          "Letoun je zatím stále poháněn ruským motorem AL-31FN, od čtvrté výrobní série však bude vybaven domácím motorem WS-10B Taihang."

          http://czechairforce.com/news/...

          Jednomotoráky (ať už Gripen C,E nebo J-10) stále mají budoucnost.
          Důležité jsou upgrady radarů, ECM, výzbroje...a tyto stroje můžou úspěšně čelit silnějším dvoumotorákům za nižší provozní náklady - tedy ve větších možných počtech, případně s větším "sortie rate".

          • Olivav
            10:13 10.02.2020

            Sice je to pravda, ale životnost atd. mají děsnou. Navíc prý dokud nebudou mít WS-15, tak ani J-20 nebude to pravé. Prostě jsou míle za USA a kus za RF, která jim jak to vypadá odmítá pomoc.

            https://www.globaldefensecorp....

            Jsou v tomto odvětní naštěstí docela pozadu a nemají to jak dohnat. Prostě zkušenosti penězi nenehradí a špionáž jim až tak nejede, alespoň tak jak by potřebovali.

      • xstandis
        22:52 08.02.2020

        Lehký a levný stíhač je i o způsobu uvažování. Potřebuji nutně lepší poměr tahu motoru k hmotnosti letounu, větší dosah radaru, větší nosnost výzbroje atd. u stihace, abych nad daným územím zamezil protivníkovu letectvu v získání vzdušné nadvlády? Proč se nesoustředit na sdílení informací mezi stíhači a dalšími prostředky průzkumu, schopnosti lehkých stíhačů startovat i z méně zpevněných ploch, kde to protivník neočekává? Stealth F-35 dosti razantně snižuje reakční čas PVO (je schopna jej zaměřit a vést palbu až ve vzdálenosti řádu desítek km) - otázka je, že v takové vzdálenosti se statická PVO stane při palbě sama obětí útoku. Kdežto start lehkých stíhačů při intenzivním použití REB ve vzdálenosti několik desítek kilometrů může být pro neobratné F-35 smrtící.

        • satai
          17:10 09.02.2020

          Leda bys nenáviděl piloty a chtěl jich dostat co nejvíc do hrobu.

    • Miroslav
      22:41 04.02.2020

      Najväčší problém je vývoj ktorý je čím ďalej, tým drahší a náročnejší. Rusko na to nemá takže recyklujú už zaužívané konštrukcie. Z SU-27 ťažia doteraz (SU-30/35/33/34). Mig-29 zrecyklivali na 35-ku. Pre exportný úspech by potrebovali postaviť lacné jednomotorové univerzálne lietadlo alá MiG-21 alebo F-16 pre Áziu, Afriku a Južnú Ameriku.

    • palo satko
      10:21 05.02.2020
      • (10)

      Lehky stihač sa da spravnejšie nazvat frontovy stihač. Iste to nie je lietadlo pre vybojovanie vzdušnej nadvlady. Pre Rusov maju vzdušnu nadvladu vybojovat Sučka a nepriatela bombardovat opät len Sučka. Otazka je či naozaj je dnes treba frontovy stihač ako je napr. Gripen, ked protrivnikom je naozaj moderna armada vybavena Manpadmi, Panzirmi a Bukmi. Zabudnime na Afgan alebo Ukrajinu. Dost pochybujem, že by niekto poslal dnešny Gripen alebo buducu F-35 aby zničila raketami alebo bombou most cez ktory prechadza takto chraneny prapor BVP. Argument, že taky ciel sa da zničit na dialku je problematicky. Dnes samozrejme nik už nebude bojovat systemom "nas mnoga", ale lahko sa môže stat, že počet utočnych skupin vo velkosti družstva alebo roty bude presahovat množstvo sofistikovanych rakiet a bômb v arzenale protivnika. Nuž a potom čo, ked ani kanon na F-35 nestriela rovno?

      • Lukash
        10:56 05.02.2020

        Tvl toto su argumenty...

      • Jirosi
        12:21 05.02.2020

        Třeba ve Vietnamu USA evidentně trpěli nedostatkem munice. Popravdě, jediný problém je ochota za ni platit, aby hnila ve skladech.

  • Englbert
    20:25 04.02.2020

    ...a 10× vzrostla vyroba a vyroba... prohlasil vladimir vladimirovic.:-))) Ja myslel, ze je t jeden z mala ruskych abstinentu.;-)

    • Englbert
      20:28 04.02.2020

      a produktivita...

    • palo satko
      13:15 05.02.2020

      Jirosi zabudni na Vietnam. Ukrajina mala tisice tzv. hlupych bômb a pomohlo jej to? V Česku mate 12 jednomotorakov Gripen a 30kusov L-159 ALCA. K tomu mate 200 slovom dvesto navadzanych bômb GBU-12/16 Paveway II. Ta najdalej doleti do vzdialenosi 15 kilometrov. Teoreticky by ste mohli trafit 200 cielov, ked sa k nim dostatočne približite. A možno sa ani nepribližite. PVO je svina.

      • palo satko
        13:16 05.02.2020

        aha, tak to patrilo Jirošovo o patro viš.

      • Jirosi
        13:56 05.02.2020

        Rozhodni se co chceš, velké zásoby nebo funkční munice. Kobercově bombardují jen Rusové.
        On snad S. Vietnam neměl rozsáhlé PVO?

        • palo satko
          15:30 05.02.2020

          Ja sa chvalabohu nemusim rozhodovat. Ja len konštatujem, že Česko ma letecku municiu pri krorej v pripade vojny s Ruskom pride o velmi rychlo tryskače.

          • Janko Paliga
            00:24 06.02.2020

            .... vieš o niečom, čo sa chystá, a my o tom nevieme? :-D

          • palo satko
            08:55 06.02.2020

            Vlastne ano. Ked Trump vyhra aj druhy krat, odstahuju sa Američania z Europy.

          • Janko Paliga
            11:14 06.02.2020

            .... hlavne, že po jeho víťazstve kričali v Rusku "Trump naš". To predsa Rusom nemôže spraviť, oni neustále básnia o vojne, a keď Spokojné štáty odídu, tak aká tu bude vojna?

            Nie, to im skutočne nemôže spraviť. Takto im dokafrať sny....

  • dusan
    20:22 04.02.2020

    Rusi trošku zaspali dobu ...

    Nie náhodou už nik dnes nestavia veľké a drahé nadzvukové bombardovacie pilotované stroje. Je pravda, že napr. Amíci udržiavajú staré stroje B-52, ale tie sú už dávno zaplatené ... a už ich len udržiavajú. Nadzvuková rýchlosť je samozrejme určitá výhoda, ale to len na krátku časť možného nasadenia, zatiaľ čo nevýhody si stroj nosí stále so sebou - drahší stroj, zložitejší, ťažší, viac demaskujúcich znakov. Vzhľadom na extrémnu spotrebu paliva sú "maximálky" viac menej akademická disciplína s minimálnym reálnym významom.

    Je až úsmevné, že stroje Tu-160M sa majú dostávať do služby súčasne s modernými americkými strojmi B-21. Tým sa v tom lepšom prípade len zväčší technologické zaostávanie Ruska .... v tom horšom už budú môcť pre vysoké náklady zabudnúť na konkurenta americkému stroju.

    Vzhľadom na to, že ceny ropy sa už celkom stabilizovali a ceny plynu padajú ... nie je ani v strednodobom horizonte šanca, že by ruská armáda dostala nejakú veľkú "inekciju" zo strany rozpočtum, ktorá by pomohla ruskej armáde podstatne zvýšiť výdavky na vývoj nových zbraní.

    • Englbert
      20:27 04.02.2020

      Kremlu se tyto bombardery budou hodit v podobnych valkach, ktere ted vedou treba v syrii. Tzn. v boji proti slabsimu a zaostalemu nepriteli. Jinak jsou ta tucka k nicemu. Proti zapadu nebo cine jsou bezsanci.

      • technik
        20:50 04.02.2020

        to bych neřekl, každý potencionální nosič jaderné zbraně je nebezpečný. Je to nosič jaderných střel, neznám sice jejich parametry ale domnívám se že mají dostatečný dolet, tak aby nosič nebyl zasažen PVO či stíhači.

        • Jirosi
          10:29 05.02.2020

          Proč pak neobnovit ekonomičtější výrobu Tu-95?

      • infi
        10:57 05.02.2020

        Jakýkoli nosič 12ti jaderných střel s plochou dráhou letu s doletem 2500 - 3000 km a bojovým rádiusem 7000 km je nebezpečí i kdyby to byl meteorologický balón. Navíc bude problém s "interceptingem" pokud Evropské státy budou mít do budoucna pouze F35, která nedosáhne rychlosti TU-160...

        • History
          11:25 05.02.2020

          Jen otázka, proč by měl pilot F-35 stíhat TU-160? Na doprovod mu jeho rychlost stačí, při “normální” patrole Tupolev nepoletí maximálkou a za jiných okolností má AIM-120 mach 4. Navíc mi nepřipadne reálné, že se Francie/Německo/GB zbaví svých dvoumotoráků.

          • Jirosi
            11:49 05.02.2020

            Ve skutečnosti by to nezvládly ani ty dvoumotoráky.
            Střelu z doletem 4000 km vypustíte teoreticky 3000 km od cíle. Co má ten dolet aby v té oblastí ten letoun odrazilo?
            Jediné co jde použít je AWASC, a sestřelit ty střeli.

          • infi
            12:51 05.02.2020

            History: Tak v evrope uz snad zbyly pouze Eurfoghtery (UK uz vyradili Typhoony, Nemecko nevim), jak to bude s jejich provozem za 20-30 let (kdy budou TU160 porad letat) je pomerne nejiste a nahrada neni, resp. jsou nahrazovany F35kama (proto je zmniuju), ktere se na to nehodi. Proto mame Gripeny pro air policing naseho vzdusneho prostoru a ne L-159.

            Jasne, TU- 160 neleti celou dobu M2, to ale ani stihac, ktery navic musi k tomu TU160 nejdrive doletet.

            V evrope se zatim pouziva air-policing k identifikaci cilu co maji vyplne odpovidace, nevim proc zminujes vyzbroj AA...ani za "jinych okolnosti" se dnes v Evrope nesestreluji letadla, nejsme v Iranu.

          • StandaBlabol
            13:20 05.02.2020

            to infi,

            "History: Tak v evrope uz snad zbyly pouze Eurfoghtery (UK uz vyradili Typhoony, Nemecko nevim)".

            Typhoon a Eurofighter je totéž. Myslel jsi, že vyřadili Phantomy? Nebo stíhací Tornada? A zapomněl jsi na Rafale a F/A-18 E/F.

            AA výzbroj je zmíněna proto, že Tu-160 sice uletí F-35, ale neuletí jeho AMRAAMům.

          • Jirosi
            13:33 05.02.2020

            Infi: Ve kterém státě F-35 narahrazuje dvoumotorák (EF/RAF), všude jinde nahrazuje F-16/F-18. V UK nahrazují podzvukové Harriery...

        • logik
          11:40 05.02.2020

          - nosiče střel s dosahem 2km plus se nehoní stíhačkama. Tam se dají stíhačkama honit max ty střely.
          - tou 2M rychlostí to Sučko rozhodně nebude mít radius 7Mm....

          • Jirosi
            11:50 05.02.2020

            Vám nepřijde normální odstartovat z dálného východu, doletět nad Moskvu a tam vypusíi střeli nad Západní Evropu :D

    • flanker.jirka
      21:53 04.02.2020

      dusan
      berte to tak, že ekonomicky rusové nemají navíc, než na modernizaci a výrobu již zavedeného typu bombardéru, mají jich sotva 16, proti tomu bylo v USA vyrobeno 100 kusů B 1B. A že lze B 1B nasadit všude svědčí i to, že je USA používá i v Afghanistánu proti povstalcům s ručními zbraněmi.
      Důležitější budou zbraně, které bude takový bombardér případně používat.
      Konkurenci americkému stroji možná touto dobou dávají dohromady někde v Číně.

      • Miroslav
        22:44 04.02.2020

        A to majú šťastie, že sa im aspoň časť z nich podarilo dostať z Ukrajiny. Ináč by mali hofno doteraz

  • omacka
    15:34 04.02.2020

    Proč by to mělo znamenat vyrobit do konce roku 2035 minimálně 200 motorů NK-32-02? Pokud je podepsaná objednávka na 10ks Tu-160M2 do konce roku 2027, pak stačí držet tempo výroby 1,5ks letounů a 6-7ks motorů ročně po dobu 7 let.

    Že chce ruské letectvo získat do konce roku 2035 50ks Tu-160 všech verzí, je sice pěkné, ale ještě to nic neznamená, smlouva je podepsaná na výrobu 10ks a ne na 34ks.

    Můj odhad je, že se vyrobí jen 10ks objednaných nových Tu-160M2, a větší prioritu dostanou následně nové podzvukové létací křídla PAK-DA (protože už bude ve stádiu letových prototypů), které vzhledem k skutečnosti, že nepůjde o nadzvukové letouny budou podstatně technologicky i finančně lacinější, a těch zbývajících 24ks Tu-160M2 s kterými letectvo počítá do roku 2035, tam je jen pro sichr, kdyby úplně krachnul projekt PAK-DA, který je také pod Tupolevem a pokud uspěje bude je vyrábět a pak by na to neměl s výrobou dalších 24ks Tu-160M2 kapacity a nemohl by na ně připravovat ani přejití výroby.

    • MICK
      18:48 04.02.2020

      200 motorů se zřejmě uvádí proto, že se počítá s tím, že současné stroje také dostanou nové motory. Minimalně je použito proto, že bude potřeba mít nějaké rezervní a jako náhradu za opotřebované/zničené. Celá ta kalkulace je brána na počet 50 letadel. V tom případě by musel být počet vyrobených motorů dvojnásobný než uvádíte.

    • Danieeel
      21:03 05.02.2020

      Hej, a to ako myslis, ze si tam povedia: Tupoleva uz mame dost, tento rok ideme robit "velkych neviditelnych ochotnikov". Tu mate obrazky ako to ma nakoniec vyzerat. Ono to je vlastne skoro to iste, iba to nema tak velke a dlhe brucho a "vrah z walstreetu" to vo vzduchu nevidi...

      Ty páni - jednak to lieta vo vzduchu a ma to v jednom kuse aj pristat spat; jednak to ma vozit "naklad" za miliony; a nakoniec to este "soferuju" ludia... Ani po rusky nie je vyroba "velkeho ochotnika" zase tak, akoze vymen si formicku, dnes budeme piect spicate rohlicky.

  • Jirosi
    15:32 04.02.2020

    Pokud v podniku pracuje 800 lidí, tak při 40. odpracovaných letech mezi školou a důchodem, potřebují obměnit 200 lidí ročně.
    Pokud přichází nových 15, tak mají někde dost velký problém.

    • Safi
      17:36 04.02.2020

      Pri 200 lidech rocne tech 800 obmeni za 4 roky, ne 40. Nebo nerozumim vypoctu...

    • Bernis
      20:02 04.02.2020

      Je to překlep, patří tam 8000 ... (jak vyplývá z textu článku)

    • Jan Grohmann
      20:23 04.02.2020

      Píšou 15, kteří jsou opravdu schopní. Klidně jich ale mohou nabrat 1000 ročně.

      • Jirosi
        10:19 05.02.2020

        Jistě, ale každá firma potřebuje schopní i neschopné.
        Tohle, ale není přece firma na zametání, ale firma na výrobu špičkových letadel.

        • infi
          10:59 05.02.2020

          To je zavadejici takhle nad tim premyslet, pokud nezname detaile. Tech 15 schopnych muze nastavit procesy pro 300 neschopnych :-) Otazkou je co tim "schopnych" mysli, je velky rozdil jestli to bude nejaky stredni management, nebo spravce nastenky.

          • Jirosi
            13:40 05.02.2020

            Letecká malosériová výroba není "MONTOVNA".
            Je to celkem jasně napsané, co tím myslí.
            Lidí schopné to letadlo smontovat dohromady po zaškolení! Uklízečky jsou stále v sekci neschopných.