První let sériového Engéčka z Aero dopadl na výbornou

-
25. 4. 2023
-
82 komentářů
-
Tisková zpráva
Český výrobce letadel Aero provedl úspěšný zálet prvního sériově vyrobeného letounu L-39NG. Jedná o nový historický milník, kdy po 20 letech od záletu posledního sériově vyráběného letadla, proběhl zálet prvního sériového kusu letounu L-39NG, který splnil všechna očekávání. V průběhu letu piloti otestovali funkce cvičného letounu v rozsahu standardního programu továrního záletu. Let prověřil chování Engéčka v mezích jeho normální provozní obálky.
Zálet prvního sériového kusu L-39NG trval přibližně 40 minut. Piloti během stovek nalétaných kilometrů ověřili funkce motoru, letounových systémů, avioniky a dále řiditelnost a chování letounu ve všech fázích letu od vzletu přes akrobacii až po přistání. Testování probíhalo v rozsahu výšek od 0 do 8 500 metrů a rychlostí od pádové až po maximální (Machovo číslo 0,8 nebo 900 km/h).
„Zálet prvního sériového kusu potvrdil připravenost L-39NG k sériovým dodávkám našim zákazníkům. Letoun je ve své třídě světovou špičkou. Z hlediska konstrukce, letových vlastností, bezpečnosti, avioniky a moderního vybavení je vynikající platformou pro výcvik pilotů stíhaček čtvrté a páté generace,“ zhodnotil zálet Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero.
„Ačkoliv se jedná o významný milník z hlediska společnosti Aero, samotný zálet je spíše rutinní záležitostí a provádí se po výrobě každého kusu letounu. Program továrního záletu byl již dříve ověřen na prototypech L-39NG. První sériový letoun s výrobním číslem 7005 splnil všechny body programu,“ doplňují Petr Jinda, Executive Vice President & Chief Development Officer, a Jaromír Lang, hlavní konstruktér L-39NG, společnosti Aero.
První sériové vyrobený kus cvičného letounu L-39NG je určený pro zákazníka z jihovýchodní Asie. Mezi další zákazníky patří například Maďarsko a Česká republika. Aero má v současné době objednávky na 34 kusů letounu L-39NG.
První let sériového L-39NG dopadl na výbornou
Aero nedávno spustilo do provozu novou výrobní linku určenou pouze pro letoun L-39NG. Během dvou let chce tradiční český výrobce letadel navýšit produkci L-39NG na 24 kusů ročně. Na výrobě Engéčka se podílí i další české firmy. Přes 60 % dodavatelů Aero jsou tuzemské společnosti.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.
Související články
L-39 Next Generation: Aero a Česká exportní banka společně
ČEB by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace ...
-
10.11.2014
-
15 komentářů
-
Tisková zpráva
Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch
Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...
-
10.07.2016
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Slovensko hledá nástupce cvičných letadel L-39 Albatros
Vzdušné síly Slovenské republiky v souvislosti s nákupem 14 nových víceúčelových taktických letadel ...
-
12.08.2019
-
228 komentářů
-
Jan Grohmann
Začíná únavová zkouška L-39NG. Má potvrdit trojnásobnou životnost letounu
Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začíná únavová zkouška nového proudového letounu ...
-
03.06.2020
-
3 komentářů
-
Tisková zpráva
Komentáře
Tak jsem si říkal, že tu bude nějaká ta chvála a ono se tu místo toho rozjel docela bizarní "hejt"... 1) Ten podíl už je 51% na české straně. Ne není to Maďarská ...Zobrazit celý příspěvek
Tak jsem si říkal, že tu bude nějaká ta chvála a ono se tu místo toho rozjel docela bizarní "hejt"...
1) Ten podíl už je 51% na české straně. Ne není to Maďarská společnost.
2) To, že L-159A je pro 212.tl nesmysl, o tom se bavit nemusíme, jenže to není chyba Aera, nebo samotného letounu, ale to, že AČR kvůli pochybným rozhodnutím a škrtům používá letoun, určený na pokročilý zbraňový výcvik/lehký bitevník na užití proti lidojedům bez schopné PVO. L-159 T1+/T2 (a pár A) ještě u 213. vl nějakou tu chvíli budou. Tady svůj úkol plní dobře.
3) L-39NG bude sloužit pro základní výcvik v CLV Pardubice. Takže argument "není to dobré k boji a neunese to tolik výzbroje".... No shit Sherlock! Gratulky. Jenže ono je to L-39NG, nikoliv "L-159NG". Navíc pro CLV to bude sloužit jako L-39C, nikoliv jako L-39ZA. Je to primárně cvičný letoun (případně pro chudé státy nouzový "bojový letoun" na lidojedy a letoun na pokračovací/zbraňový výcvik), u nás však pouze pro účely základního výcviku. Opět, tady je pro tento úkol zcela naprosto dostačující.
4) Exportní úspěch je zatím takový (větší než u slušné části konkurence), že náklady na vývoj už jsou v podstatě zaplacené... Takže tu máme v ČR vyvinutý, v ČR vyráběný a ČR (a dalšími) používaný dobrý cvičný proudový letoun. Pracovní místa, zisk, technologické schopnosti našeho průmyslu, exportní příležitosti s příchutí zahraniční politiky. Jádyjádyjádá.
Suma sumárum, skvělé.Skrýt celý příspěvekad2) to že tomu tak je, je díky zatrhnutým certifikacím, aby se ušetřilo .. Luftjarda
ad2) to že tomu tak je, je díky zatrhnutým certifikacím, aby se ušetřilo .. Luftjarda
Jaka certifikace udela z L159 pouzitelny letou?
Nemusi mit schopnosti F35, ale treba jako Gripen..Jaka certifikace udela z L159 pouzitelny letou?
Nemusi mit schopnosti F35, ale treba jako Gripen..Tehdy Tiald, Brimstone, moderní verze AGM-65 (dotáhla se jen AGM-65B), průzkumné a rušící kontejnery od Švédů. A tak by se dalo pokračovat.
Tehdy Tiald, Brimstone, moderní verze AGM-65 (dotáhla se jen AGM-65B), průzkumné a rušící kontejnery od Švédů. A tak by se dalo pokračovat.
Izraelci kdysi nabízeli implementaci nějaké výzbroje výměnou za testování letadla. Škoda že se to nevyužilo. Tuším, že šlo o neřízené rakety. Očividně chtěli prodat. Ale mohl to ...Zobrazit celý příspěvek
Izraelci kdysi nabízeli implementaci nějaké výzbroje výměnou za testování letadla. Škoda že se to nevyužilo. Tuším, že šlo o neřízené rakety. Očividně chtěli prodat. Ale mohl to být první krok.Skrýt celý příspěvek
Ani jedno by z L159 pouzitelny letou neudelalo. Pouze by to zvysilo cenu pri sestrelu. Misto pilota+stroj, by byli naklady jeste munice. Predstava, ze leti 2-4 ks z AGM-65, a ...Zobrazit celý příspěvek
Ani jedno by z L159 pouzitelny letou neudelalo. Pouze by to zvysilo cenu pri sestrelu. Misto pilota+stroj, by byli naklady jeste munice.
Predstava, ze leti 2-4 ks z AGM-65, a dalsi 4ks je kryji (REB) je totalmi plytvani prostredky.Skrýt celý příspěvek
Ad1) Omnipol navyšuje podíl v Aeru? :-) co vím, tak měli mít jen 20 %.
Ad1) Omnipol navyšuje podíl v Aeru? :-) co vím, tak měli mít jen 20 %.
Cvičná letadla umíme a s ohledem na ekonomiku provozu je to dobré řešení.
Cvičná letadla umíme a s ohledem na ekonomiku provozu je to dobré řešení.
Nově cvičení čeští piloti půjdou z L-39NG na F-16 nebo F-35?
Nově cvičení čeští piloti půjdou z L-39NG na F-16 nebo F-35?
Pokud má být opravdu výcvik realizovaný v ČR tak bude tenhle postup. Zlín - L-39 - L159 - simulátor F35.
Pokud má být opravdu výcvik realizovaný v ČR tak bude tenhle postup. Zlín - L-39 - L159 - simulátor F35.
A jaka bude realita?
ZLIN-l39- Poslani do USA...A jaka bude realita?
ZLIN-l39- Poslani do USA...Podle rozhovoru s Cupákovou co vyjednává nákup je snaha přesunout výcvik kompletně sem. /Klíčové závěrečné jednání týmu Cupákové s americkými vládními agenturami Joint Program ...Zobrazit celý příspěvek
Podle rozhovoru s Cupákovou co vyjednává nákup je snaha přesunout výcvik kompletně sem.
/Klíčové závěrečné jednání týmu Cupákové s americkými vládními agenturami Joint Program Office a Defense Security Cooperation Agency je v plánu na přelomu června a července. Do té doby by mělo být jasno i o tom, jak by probíhalo školení pilotů a pozemního personálu. Na rozdíl od některých jiných kupců F-35 by Česko volilo úspornější variantu. Na půlroční školení by do zámoří vyslalo jen nezbytně nutné minimum instruktorů, kteří by pak v Česku školili kolegy./Skrýt celý příspěvek
Zatím je otázka jak se domluvíme s Amiky.Je možné, že na L-159 budoucí piloti vůbec nepůjdou.
Zatím je otázka jak se domluvíme s Amiky.Je možné, že na L-159 budoucí piloti vůbec nepůjdou.
Pilatus sice také tvrdí, že je možné z jeho stroje přejít rovnou na F-35, ale ta F-35 je sakra drahá sranda na to jí svěřit nezkušenému pilotovi. Ne nadarmo mají všichni i stroj po ...Zobrazit celý příspěvek
Pilatus sice také tvrdí, že je možné z jeho stroje přejít rovnou na F-35, ale ta F-35 je sakra drahá sranda na to jí svěřit nezkušenému pilotovi. Ne nadarmo mají všichni i stroj po pokročilý výcvik.Skrýt celý příspěvek
Tento clanek, prelozeny do nemciny najdete na Krone.at Rakusakum Cesi slibuji velke zapojeni rakouskeho prumyslu pri vyrobe. Rakousko chce koupit az 18 letadel, favotitem je ...Zobrazit celý příspěvek
Tento clanek, prelozeny do nemciny najdete na Krone.at
Rakusakum Cesi slibuji velke zapojeni rakouskeho prumyslu pri vyrobe. Rakousko chce koupit az 18 letadel, favotitem je drazsi ale lepsi Leonardo, Cesi jsou ale levnejsi a slibuji i tu tech. SpolupraciSkrýt celý příspěvekZajímavé je,že Rakousko nejeví zájem o jejich vlastní výrobek a to letoun DART-750,který nezapře inspiraci cvičnými Pilatusy a výkonově na L-39NG moc ztrácet nebude.
Zajímavé je,že Rakousko nejeví zájem o jejich vlastní výrobek a to letoun DART-750,který nezapře inspiraci cvičnými Pilatusy a výkonově na L-39NG moc ztrácet nebude.
Ked sa trochu zasnivam, celkom lakavo znie predstava spoluprace antonova, aera, motorsich a polskeho priemyslu a transferom technologii z KAI ci baykar tech pre vyvoj/licencnu ...Zobrazit celý příspěvek
Ked sa trochu zasnivam, celkom lakavo znie predstava spoluprace antonova, aera, motorsich a polskeho priemyslu a transferom technologii z KAI ci baykar tech pre vyvoj/licencnu vyrobu vychodoeuropskej stihacky/dronu. Kludne taka vychodoeuropizovana fa-50 v duchu ako bola mitsubishi f-2 odvodena od f-16Skrýt celý příspěvek
Tak F-2 má s F-16 stejný akorát tvar a motor
Tak F-2 má s F-16 stejný akorát tvar a motor
Uprimne zasiel by som este dalej. Vychodna europa by mala nakupit borsuk, zuzana2/krab, stugna p, hrim-2, piorun, pilicu, dopravaky antonov, primorske staty neptun, a ako ...Zobrazit celý příspěvek
Uprimne zasiel by som este dalej. Vychodna europa by mala nakupit borsuk, zuzana2/krab, stugna p, hrim-2, piorun, pilicu, dopravaky antonov, primorske staty neptun, a ako podvozkova/logisticka platforma tatra samozrejme. To je uplne minimum co mozeme urobit. A ano, parametricky horsia "nasa" zbran je lepsie riesenie ako zahranicna parametricky lepsia.... ako tank vsetci k3pl a co sa tyka btr4, pandur 2 a rosomak by mali casom mat spolocneho nastupcu. Rovnako tak zuzana 2 a vsetky dity ci morany tiez jeden spolocny nastupca.Skrýt celý příspěvek
A kdo by to kupoval?
Kdyz vsichni zucastneni maji uz jine typy?A kdo by to kupoval?
Kdyz vsichni zucastneni maji uz jine typy?Smysl takové spolupráce mě trochu uniká.
Smysl takové spolupráce mě trochu uniká.
No napriklad by bol taky, ze by sme zdielali technologie, logistiku a nahradne diely s krajinami u ktorych mozeme dat ruku do ohna v tom, ze nam pomozu v pripadnom vojenskom ...Zobrazit celý příspěvek
No napriklad by bol taky, ze by sme zdielali technologie, logistiku a nahradne diely s krajinami u ktorych mozeme dat ruku do ohna v tom, ze nam pomozu v pripadnom vojenskom konflikte najma s Ruskom.Skrýt celý příspěvek
a co by z toho ty firmy meli? i valka na ukrajine skonci, kde to ukaze ofenziva a pak to zamrzne jako a korejskem poloostrove a pak si kazda firma zase pojede to svoje. Vidim ...Zobrazit celý příspěvek
a co by z toho ty firmy meli? i valka na ukrajine skonci, kde to ukaze ofenziva a pak to zamrzne jako a korejskem poloostrove a pak si kazda firma zase pojede to svoje. Vidim urcite moznost spoluprace s ukr firmami, ktere budou dal dodavat zbrane jejich armade, ale to je tak vsechno. Zadny spolecny K3pl nebude. stejne vsichni postupne objednaji bud Leo 2 nebo repas Abramse.Skrýt celý příspěvek
K3 nebude ani v PL, po tom co zaplati soucasne plany. Oni je ve skutecnosti budou dost skrtat.
A ted chvalne, verite vic tomu, ze si nechani M1, nebo K2...K3 nebude ani v PL, po tom co zaplati soucasne plany. Oni je ve skutecnosti budou dost skrtat.
A ted chvalne, verite vic tomu, ze si nechani M1, nebo K2...
Ta F-2 výšla na dva až trojnásobek f-16. A teď bude problém s modernizacemi. To asi nebude ideální cesta. Navíc fa-50 nebude ani s aesa radarem konkurenceschopný. Na to je prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Ta F-2 výšla na dva až trojnásobek f-16. A teď bude problém s modernizacemi. To asi nebude ideální cesta. Navíc fa-50 nebude ani s aesa radarem konkurenceschopný. Na to je prostě malý. KF-21 je uz jiné kafe.Skrýt celý příspěvek
Ta F-2 byla tehdy jiný level, než ona F-16. Jak vybavením (první AESA radar např.), tak masivním použitím kompozitů. Dost těch technologií šlo zpětně do USA.
Ta F-2 byla tehdy jiný level, než ona F-16. Jak vybavením (první AESA radar např.), tak masivním použitím kompozitů. Dost těch technologií šlo zpětně do USA.
Tady se zase vyrojilo odborníků na základní a pokračovací výcvik pilotů že? Tak ono je logické, že internetoví diskutéři vědí vždycky o dost více a o dost lépe, co je nejlepší pro ...Zobrazit celý příspěvek
Tady se zase vyrojilo odborníků na základní a pokračovací výcvik pilotů že? Tak ono je logické, že internetoví diskutéři vědí vždycky o dost více a o dost lépe, co je nejlepší pro ty co, v tomto případě letadlo, hodlaji nakoupit... Tedy odost lépe než zákazníci...Skrýt celý příspěvek
Možná se můžeme utěšovat tím, že se u nás alespoň letadla vyrábějí, byť jde o 50 let starý koncept, který dnes nepřináší nicmoc nového. Skutečným (a posledním) hrobařem Aero ...Zobrazit celý příspěvek
Možná se můžeme utěšovat tím, že se u nás alespoň letadla vyrábějí, byť jde o 50 let starý koncept, který dnes nepřináší nicmoc nového. Skutečným (a posledním) hrobařem Aero Vodochody byl jistý kovboj Tvrdík, jinak Luftjarda, muž, který své ego vyhnal do nebývalých až vesmírných výšin a poslal amíky do háje, protože mu šlápli na malíček. Klasický případ mixu nekompetence a znalosti podvojného účetnictví (on neposlal do kopru jen tuhle firmu, ale i např. České aerolinie, tehdy ve střední Evropě nejlepší - mohu srovnávat, létal jsem tehdy s jejich stříbrnou kartou). Osobně beru jen s těžkým srdcem, že česká letadla teď vyrábějí Maďaři, v podstatě jen pro sebe a pro nějaký podivný africký export... Naše země jde do háje už déle a je mi smutno sledovat, jak nás předhánějí Poláci, Maďaři a v něčem i Slováci... nic proti nim, spíše mne štve, že to neumíme my...Skrýt celý příspěvek
Velmi pěkný ekonomický rozbor vývoje ...Zobrazit celý příspěvek
Velmi pěkný ekonomický rozbor vývoje L-159:
https://www.obranaastrategie.c... Skrýt celý příspěvekZajímavý a nic nového nepřinášející emoční výšplecht.
Doufám, že je vám po něm lépe.
BTW jsem dodnes netušil, že Vietnam je v Africe - dík za info.Zajímavý a nic nového nepřinášející emoční výšplecht.
Doufám, že je vám po něm lépe.
BTW jsem dodnes netušil, že Vietnam je v Africe - dík za info.Aero mělo být dávno zrušeno. Zbytečně státem krmený parazit bez benefitu pro (A)ČR. Prostředky spláchnuté do Aera se mohly využít pro něco skutečně pro nás plně dosažitelného, ...Zobrazit celý příspěvek
Aero mělo být dávno zrušeno.
Zbytečně státem krmený parazit bez benefitu pro (A)ČR. Prostředky spláchnuté do Aera se mohly využít pro něco skutečně pro nás plně dosažitelného, jako výroba větších dronů. Na což jistě průmysl máme, odborníky taky, bylo by to finančně v plusu a dodávalo by to něco užitečného pro AČR. Existenci Aera bych skoro nazval sabotáží.
Místo toho vyrábíme muzejní kousky v počtu jednotek, ovšem tentokrát s kompozity a MFD! ..které kupují jen zoufalci z nouze, jako tehdy Irák proti ISIS.Skrýt celý příspěvekNevím jestli vám tu už někdo někdy řekl, ale Aero není státní podnik.
Nevím jestli vám tu už někdo někdy řekl, ale Aero není státní podnik.
A co jako že není vlastněn státem? Stát do něj nalil 50 miliard nákupem zbytečných 72 letadel, většina z nichž šla hned do zakonzervování, kde hnijí dodnes. Jen aby Aero ...Zobrazit celý příspěvek
A co jako že není vlastněn státem?
Stát do něj nalil 50 miliard nákupem zbytečných 72 letadel, většina z nichž šla hned do zakonzervování, kde hnijí dodnes. Jen aby Aero nekrachlo. To je dotace. Sakra velká dotace.Skrýt celý příspěvek@Scotty "Už dost dávno. Je to minulost." Znovu: a co jako, že to bylo dávno? Těch 50 miliard se mohlo využít na něco užitečného, místo spláchnutí je do Aera, ne? To je 50 ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
"Už dost dávno. Je to minulost."
Znovu: a co jako, že to bylo dávno?
Těch 50 miliard se mohlo využít na něco užitečného, místo spláchnutí je do Aera, ne? To je 50 miliard, které chyběly pro rozvoj jiného vojenského průmyslu.
"Z části jsou prodané"
Spíš předané, než prodané, za symbolickou cenu. Ani za výrobní náklady by ten šrot nikdo nekoupil.Skrýt celý příspěvek
No, nevím. Zdá se mi, že Aero už 30 let přešlapuje na místě. L-39NG je levný a nepříliš výkonný letoun pro chudé země. Obávám se, aby nedopadl obdobně tragicky jako L-159 ...Zobrazit celý příspěvek
No, nevím. Zdá se mi, že Aero už 30 let přešlapuje na místě. L-39NG je levný a nepříliš výkonný letoun pro chudé země. Obávám se, aby nedopadl obdobně tragicky jako L-159 Alca.
Aero nemá konstruktéry pro vytvoření letounu pro 21. století?
Kolik by se muselo těchto letadel vyrobit a prodat, aby se vložené investice vrátily?
Jan Vlček, tvůrce L-39, byl génius, ale to bylo v minulém století.Skrýt celý příspěvekMluvilo se o nějakých 30 vyrobených kusech, od kdy projekt půjde do plusu. Nyní to dělá 12+12+6+4 kusů a o dalších objednávkách se mluví.
Mluvilo se o nějakých 30 vyrobených kusech, od kdy projekt půjde do plusu. Nyní to dělá 12+12+6+4 kusů a o dalších objednávkách se mluví.
Např. Alenia Aermacchi M-346 Master:
https://en.wikipedia.org/wiki/...
Poláci to dávno pochopili.Např. Alenia Aermacchi M-346 Master:
https://en.wikipedia.org/wiki/...
Poláci to dávno pochopili.M-346 je koncepčne iné, dva motory atd. Ale M-345 je cesta. L-39 bude skvelé pre základný a pokračovací výcvik, čo z toho, keď sa veľa týchto vecí outsorcuje. Najväčší problém je, ...Zobrazit celý příspěvek
M-346 je koncepčne iné, dva motory atd. Ale M-345 je cesta. L-39 bude skvelé pre základný a pokračovací výcvik, čo z toho, keď sa veľa týchto vecí outsorcuje. Najväčší problém je, že L-159 je morálne a koncepčne zastaralé (aj keď to v tej dobe ani tak nebola chyba Aera) a na výcvik sa nehodí a L-39NG je skrátka lietadlo na výcvik, ale pre akékoľvek bojové úlohy sa už nehodí. Nie nadarmo sa o ňom u letectva niekedy hovorí ako RCéčku. Väčšina štátov dnes hľadá ako spojiť pokračovací výcvik s CAS a ďalšou integráciou zbraňových prvkov na bojisku, prevádzkovať vrtuľové lietadlo pre základný výcvik, L-39NG pre základný a pokračovací a ešte stroj pre CAS jednoducho nedáva zmysel.
Ten koncept vo finále rentabilný asi bude, ale jeho akvizícia príliš dobrým riešením nie je (z pohľadu budovania spôsobilostí). L-139 2000 mal veľký potenciál, ale bohužiaľ neuspel, dnes je na trhu M-345, T-50. (kde je samozrejme pre štáty kupujúce F-35 a F-16 výhodou v podstate rovnaké prístrojové vybavenie kabíny ako u F-16 a F-35, samozrejme jedná sa o stroj nákladnejší na prevádzku a takéto rozhodnutie je ťažšie obhájiteľné - "mini F-16")Skrýt celý příspěvekCo je na M-345 lepšího než na NG? /dnes je na trhu M-345, T-50. (kde je samozrejme pre štáty kupujúce F-35 a F-16 výhodou v podstate rovnaké prístrojové vybavenie kabíny ako u ...Zobrazit celý příspěvek
Co je na M-345 lepšího než na NG?
/dnes je na trhu M-345, T-50. (kde je samozrejme pre štáty kupujúce F-35 a F-16 výhodou v podstate rovnaké prístrojové vybavenie kabíny ako u F-16 a F-35/
Tak tohle samozřejmě není pravda. Kde jste to vzal?Skrýt celý příspěvekScotty - pardon, neviem ako presne odpovedať, neukazuje ikonku, takže reagujem sám na seba). Každopádne - dynamické zaťaženie, najmä v súvislosti s plnením CAS úloh, odolnosť ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty - pardon, neviem ako presne odpovedať, neukazuje ikonku, takže reagujem sám na seba).
Každopádne - dynamické zaťaženie, najmä v súvislosti s plnením CAS úloh, odolnosť stroja, podpora nesenia výzbroje - možnosť nesenia výzbroje na L-39NG je viac problematická (hoci teoreticky unesie o pár kg viac). Modernizačný potenciál, tiež aj v súvislosti so zdieľaním technológií z M-346.
Čo sa týka prístrojvého vybavenia, máte pravdu , zle som to naformuloval, každopádne rozloženie ovládacích prvkov, filozofia ovládania a skutočne aj veľká prístrojového vybavenia sú veľmi totožné, podľa niektorých zdrojov sa pilot F-16 dokáže naučiť ovládať stroj za menej než šesť hodín. To hraje obrovskú rolu (interoperabilita). (https://breakingdefense.com/20... )
Btw T-50/FA-50 je výsledkom spolupráce lockheedu, takže to nie je tak prekvapivé.
Je pekné vidieť NG na oblohe, o tom žiadna. Ale perspektivita toho stroja nie je veľká pre armády európskeho typu. Samozrejme ČR to má v koncepcii a nakúpi stroj, to je v poriadku, ostatné armády by sa mali pozerať inde.Skrýt celý příspěvekTahle kategorie letadel je určena pro základní letecký a zbraňový výcvik. Případně se jim také říká COIN letouny nebo bitevní letouny chudého muže. V tomto směru je jejich vybavení ...Zobrazit celý příspěvek
Tahle kategorie letadel je určena pro základní letecký a zbraňový výcvik. Případně se jim také říká COIN letouny nebo bitevní letouny chudého muže. V tomto směru je jejich vybavení a výzbroj plně dostačující.
Zbytek toho textu je takový.. svůjSkrýt celý příspěvek
M-346 je rozhodně špička mezi cvičnými stroji,ale na druhou stranu ty prodeje zatím nic extra.Například země jako Španělsko či Francie raději koupili levnější Pc-21,tedy stroj ...Zobrazit celý příspěvek
M-346 je rozhodně špička mezi cvičnými stroji,ale na druhou stranu ty prodeje zatím nic extra.Například země jako Španělsko či Francie raději koupili levnější Pc-21,tedy stroj výkonově na úrovni právě naší L-39NG.Skrýt celý příspěvek
v = 1 000 km/h
trup jako vztlakové těleso
možnost velkých úhlů náběhu
fly-by-wire
přebytek výkonu pro vizuální identifikaci dopravního proudového letounuv = 1 000 km/h
trup jako vztlakové těleso
možnost velkých úhlů náběhu
fly-by-wire
přebytek výkonu pro vizuální identifikaci dopravního proudového letounuTo neni specifikace cviceho letounu, ale prebujele kravy na vysavani armadniho rozpoctu.
To neni specifikace cviceho letounu, ale prebujele kravy na vysavani armadniho rozpoctu.
Poláci to na rozdíl od Vás dávno pochopili.
Nezapomínejte, že se jedná o poslední stupeň před F-35.
L-39NG nemá ani radar a další dnes nutné zbraňové senzory.Poláci to na rozdíl od Vás dávno pochopili.
Nezapomínejte, že se jedná o poslední stupeň před F-35.
L-39NG nemá ani radar a další dnes nutné zbraňové senzory.Profesor
NG má simulaci radaru což pro letadlo určené pro základní výcvik naprosto stačí. Případně je možnost radar podvěsit.
Jaké nutné zbraňové senzory?Profesor
NG má simulaci radaru což pro letadlo určené pro základní výcvik naprosto stačí. Případně je možnost radar podvěsit.
Jaké nutné zbraňové senzory?M-346 byl v podstatě deklasován v Polsku FA-50PL, které má podobné provozní náklady a cenu, ale díky maximálce 1.6 M skutečně dokáže realizovat plnohodnotný air-policing a řešit ...Zobrazit celý příspěvek
M-346 byl v podstatě deklasován v Polsku FA-50PL, které má podobné provozní náklady a cenu, ale díky maximálce 1.6 M skutečně dokáže realizovat plnohodnotný air-policing a řešit nejen proudové dopravaky.
AESA radar s AMRAAM a Sidewinderem z toho dělá plnohodnotný letoun pro tyto účely.
Rychlost M-346 na to opravdu nestačí.
Koncept jednoduchého turbovrtulového či spíše proudového letounu pro základní výcvik jako je kategorie L-39NG má větší smysl než dvoumotorak s provozními náklady podstatně výkonnějšího Gripenu.Skrýt celý příspěvek
Ja si myslím, že L-39NG dáva podstatne väčší zmysel ako L-159 Alca. Alca je predražený stroj, ktorý nemá miesto na dnešnom bojisku. L-39NG je určený na výcvik pilotov a tam nie je ...Zobrazit celý příspěvek
Ja si myslím, že L-39NG dáva podstatne väčší zmysel ako L-159 Alca. Alca je predražený stroj, ktorý nemá miesto na dnešnom bojisku. L-39NG je určený na výcvik pilotov a tam nie je potreba výkonný a drahý stroj, stačí ak je spoľahlivý. Ak by chceli vytvoriˇt bojový stroj, tak súhlasím že by sa museli posunúť aspoň tam, kam Korejci s FA-50. To je podľa mňa nereálne.Skrýt celý příspěvek
Jenze, mel prijit po rocr 2000. Misto toho dojily armadu na Alce.
Jenze, mel prijit po rocr 2000. Misto toho dojily armadu na Alce.
"Měl přijít po roce 2000" K tomu neviem čo dodať, možno len že čo je na NG-čku na dnešné pomery zastaralé? Na cvičnom lietadle je hlavné aby malo adekvátnu/modernú avioniku a bolo ...Zobrazit celý příspěvek
"Měl přijít po roce 2000" K tomu neviem čo dodať, možno len že čo je na NG-čku na dnešné pomery zastaralé? Na cvičnom lietadle je hlavné aby malo adekvátnu/modernú avioniku a bolo spoľahlivé.
"dojily armadu na Alce"
A za to môže výrobca? Akože bolo by super keby ste Alcy nekupovali vôbec a namiesto toho by AERO do celého sveta predávalo cvičné lietadlá a prežilo na tom. Prípadne k tomu by vyvíjalo niečo výkonnejšie ala FA-50, drony atd ale to už je dosť alternatívna realita. V dnešnej dobe našej reality je super že NG existuje a má zákazníkov, dúfam že ich bude čo najviac.Skrýt celý příspěvekTreba to, ze zakaznici nebudou 20+.let cekat, a nakoupily u konkurence. Vyrobce urcite muze za to, ze tou firmou protekly desitky mld, a ona nebyla schopna vyvinout novou verzi ...Zobrazit celý příspěvek
Treba to, ze zakaznici nebudou 20+.let cekat, a nakoupily u konkurence.
Vyrobce urcite muze za to, ze tou firmou protekly desitky mld, a ona nebyla schopna vyvinout novou verzi sveho zakladniho cvicneho letounu. Fakticky se stala zavislou na Alce, ale ta byla neprodejna.Skrýt celý příspěvek"A za to môže výrobca?" Kdo jiný by mohl moci za neschopnost výrobce nabídnout alespoň rozumný produkt? První Alca létala v roce 1997 - už tehdy zoufale nekonkurenceschopná, nikdo ...Zobrazit celý příspěvek
"A za to môže výrobca?"
Kdo jiný by mohl moci za neschopnost výrobce nabídnout alespoň rozumný produkt?
První Alca létala v roce 1997 - už tehdy zoufale nekonkurenceschopná, nikdo je nechtěl, ani AČR - první NG v 2018. Vám přijde normální, že celých 20 let stáli na místě? Tržní mechanismy by takovou neschopnou společnost smetly, ale stát Aero uměle podržel nad vodou.Skrýt celý příspěvekJirosi, v inkriminovanou dobu bylo Aero firmou, kde byl hlavním akcionářem stát. Aero bylo těžce zadlužené a soustředilo se na financování L-159B, které toto v zásadě ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi, v inkriminovanou dobu bylo Aero firmou, kde byl hlavním akcionářem stát. Aero bylo těžce zadlužené a soustředilo se na financování L-159B, které toto v zásadě nepotřebovala. Po prodeji státního podílu se nové vedení snažilo hlavně Aero vydělat z dluhů, což znamenalo, že se program L-159 utlumil na minimum (navíc po té co Amíci zablokovali prodej do Bolívie a Venezuely).
Jinými slovy AČR si zbraně a výstroj nezaplatilo, AČR je nemá.Skrýt celý příspěvekSkelet: A jak to popira co jsem psal?
Stat to nezaplatil. Proc taky..
Ani soukromy sektor v tom nevidel vhodnou investici.
Jako co vic chcete jako dukaz?Skelet: A jak to popira co jsem psal?
Stat to nezaplatil. Proc taky..
Ani soukromy sektor v tom nevidel vhodnou investici.
Jako co vic chcete jako dukaz?Vy jste psal, ze to je chyba statu.
To, ze to odmitl zaplatit soukromy vlastnik, i kdyz uz mel vic jak polovinu zaplacenou statem vesele ignorujete.
Proste se to nevyplatilo.Vy jste psal, ze to je chyba statu.
To, ze to odmitl zaplatit soukromy vlastnik, i kdyz uz mel vic jak polovinu zaplacenou statem vesele ignorujete.
Proste se to nevyplatilo.
V té době Aero nabízelo L-139. Armáda to odmítla a chtěla pouze L-159A. K nim jim Aero nabídlo L-159B. Armáda to odmítla, aby za pár let později složitě a draze předělávalo L-159A ...Zobrazit celý příspěvek
V té době Aero nabízelo L-139. Armáda to odmítla a chtěla pouze L-159A. K nim jim Aero nabídlo L-159B. Armáda to odmítla, aby za pár let později složitě a draze předělávalo L-159A na T1/T2.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...