Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku

Rozestavěný první prototyp L-39NG; větší foto / Aero Vodochody

Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny části trupu byly spojeny do finálního celku přezdívaného doutník. Tento krok je dalším významným mezníkem ve výrobě nového cvičného proudového letounu.

Konstrukce letounu je nyní již ze 70 % kompletní, první kus L-39NG s trupovým číslem 7001 tak úspěšně směřuje k roll-outu naplánovanému na říjen letošního roku.

„Dosažením tohoto významného mezníku získává letoun L-39NG svou finální podobu, dalším milníkem bude říjnový roll-out, na kterém poprvé představíme celý nový cvičný letoun. L-39NG je pro Aero Vodochody novým začátkem, který nás posouvá zpět mezi světovou třídu producentů vlastních proudových letadel," řekl president a předseda představenstva Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Trup letounu L-39NG se skládá z celkem 3 365 dílů, přičemž zhruba 90 % těchto trupových dílů je nových a pouze 10 % dílů je převzatých z jeho předchůdce L-39 Albatros. Po finální montáži trupu čeká projekt L-39NG další významný milník, kterým bude spojení trupu s křídlem, takzvaný marry-up. K tomu dojde v průběhu září společně s integrací klíčových systémů.

Slibným vývojem montáže prvního stroje L-39NG vyslalo Aero silný vzkaz leteckému trhu o výrobních schopnostech tradiční české letecké firmy, a také o pokročilosti projektu. Tento fakt přitahuje zájem mnoha dalších potenciálních zákazníků.

Na Farnborough Air Show oznámilo Aero obchodní dohody s dvěma novými zákazníky pro letouny L-39NG a také L-39CW – s evropským poskytovatelem leteckých služeb SkyTech a americkou soukromou společností RSW Aviation o celkovém objemu 34 letounů. Spolu s nedávno podepsaným kontraktem s Republikou Senegal má nyní Aero objednávky na 38 letounů, čímž pokryje plánovanou výrobu na dalších 4 až 5 let až do roku 2022.


L-39NG získal jinak řešené sací otvory motoru; větší foto / Aero Vodochody

Pokrok v montáži prvního cvičného letounu nové generace uvítal i strategický partner projektu L-39NG, společnost Omnipol. „Jsem velmi rád, že společnost Omnipol vstoupila do projektu L-39NG na pozici strategického partnera. Blížící se roll-out bude zakončením důležité etapy vývoje letounu a zároveň velkým posunem do další. Projekt z našeho pohledu přináší oživení českého leteckého průmyslu a je obrovským příslibem pro budoucnost," řekl prezident Omnipolu Jiří Podpěra.

L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na webových stránkách.


Pilotní kabina má sešikmený profil pro lepší výhled ze zadního místa; větší foto / Aero Vodochody

AERO Vodochody AEROSPACE
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.

Omnipol
OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Potvrzeno: Slovensko kupuje stíhačky F-16 Block 70/72

Slovenská vláda oficiálně souhlasí s nákupem 14 amerických stíhaček F-16 Block 70/72. Nyní musí ...

Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air ...

Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

Na základě poptávky amerického letectva (USAF) firma Boeing připravila koncept modernizované verze ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jirosi
    19:22 16.08.2018

    Gibon: Dik. Dlouho sem se tak nezasmál. "Pátrali jsme k čemu tam vlastně jsou".

  • Jirosi
    19:21 16.08.2018

    Gibon: Dik. Dlouho sem se tak nezasmál. "Pátrali jsme k čemu tam vlastně jsou".

  • Gibon
    19:11 16.08.2018
  • D.i.p
    14:40 16.08.2018

    Larry: To Rusko tam bylo, když jsem to postoval. Schválně jsem se na tu tabulku podrobně díval. Co mě v ní udivilo, byla Abcházie.

    S těmi mladými, bych to tak špatně neviděl. V tuhle dobu je to na trhu práce zoufalí a ti lepší mají už práci. Není to jen o studentech a školách, ale taky o firmách který nemají zájem se na vzdělávání podílet. Raději mají "padesátníky" a pak se diví, že je nemají kým nahradit. Bodejť by ne, když na to třicet let srali...
    Personální politika většiny firem je naprosto otřesná.

  • Jirosi
    14:29 16.08.2018

    Larry: Blbci byli vždy, to je prostě statistika. Dříve se jen více filtrovaly. Ono ve výsledku 70% populace děla monotolní činnost. Kterou je na učíš, zbytek jde mimo.
    Ti co jsou dobří mají práci a nemusí si hledat jinou.
    Zrovna nad 50 začíná poměrně dost růst nezaměstnanost populace. Takže firmy hlasují jinak.

  • Larry
    14:09 16.08.2018

    Když se podíváš na video, na té montáži bělovlasý není žádný mladík.Dnes chodí středoškoláci do penze po 45ti letech práce.
    Znám pár firem, kde pracijí penzisté, protože mají know -how.
    Také mne řekl jeden podnikatel,že raději chlapa okolo 50ky. Dnešní středoškoláci u něho končí na výběrových řízeních pro základní neznalosti.
    Seděl jsem chvilku ve výběrové komisi. Už nikdy více! Vyučený elektromechnik neví co je hvězda trojúhelník. Do schematu nakreslesní jištění vodiče PE. Strojní zámečník neumí měřit šuplerou (posuvné měřítko), "digitální je prý jednoduché" a podobné děsy lidí vyučených bez maturit i s maturitou.
    Vysokoškolák (Bc) který má pracovat s impedancemi - VF technika a zjišťuji že neumí počítat s komplexními čísly, což je nezbytnost. Když jsem mu řekl, že komplexní čísla mě naučili na vojenské střední škole za bolševika, zvedl se, odešel ani nepozdravil. Lituji jeho budoucího zaměstnavatele.
    Ve finále jsme vzali mladého člověka,který má zájem a chce se učit. Bude pracovat s padesátníky a před - penzisty. Doufám, že jsme vybrali správně.

  • Jirosi
    13:48 16.08.2018

    Larry: Myslím, že po 30. letech už se přeorientovali jiným směrem. Z pohledu lidského, života už tam vlastně nedělá nikdo kdo to zažil.

  • Larry
    13:11 16.08.2018

    To Jirosi:
    Přitom to byl majoritní obchodní partner.Ztráty pro Aero budou a ne malé.
    No jeden manažer tirmy
    http://www.tcz.cz/...
    má také pěkné zarámované černobílé originály radar postů z 80tých let co budovali na území dnešního Ruska. Když jsem se ho ptal na realitu dnes, tak se tam prý od r.91 nedostali. A se současnou politickou situací ani nedostanou. Domnívá se, že je nahradila firma Almaz Antey. A těm prý fakt konkurovat nemůžou ani nechtějí.
    Mily zvláště 35/171 mají do konce životnosti hezkých pár let a "neurekom" letových hodin.
    Když jsme u Milů, Zajímalo by mne ale, kam a za kolik prošmelilo CLV jako státní podnik jejich Mi-2. Teď létají s Enstromy 480B-G třeba s hex adresou transponderu 4984AE callsign BLADE 27

  • Jirosi
    12:57 16.08.2018

    Larry: Tak z pohledu Aero to bude jedno. Stejně jako u nás Mil. Dolétá se co je a konec.

  • Larry
    12:47 16.08.2018

    To Jirosi,
    speciálně Rusko mne zajímalo. Nechci se hádat, ale dle mého v tabulce nebylo. Moje chyba. Měl jsem si udělat printscreen.
    Otázkou je, zda těch 200 kusů odpovídá realitě. Informace out of date, jak se říká a jsou neověřené "z hlubin internetu" Osobně typnul bych to na mnohem méně.
    U letuschoných neznají ani čísla draků. Pokud se bavíme o Rusku.

  • Gibon
    12:44 16.08.2018

    Jirosi: Do Ruska vsak aero nemoze dodavat nic.

  • Gibon
    12:37 16.08.2018

    Flader:
    Tiez som zvedavy aj vzhladom na toto: http://www.lotn.sk/analyza-tec... a toto http://www.lotn.sk/typovy-vycv...

    C-cka su z 70tych rokov, ale ZAM su z 1989. (Spolu ich je 9, + nejake by mali byt odstavene)

    Ale radsej by som videl CW a modernizacia T72, ako NG.
    Uz aj s ohladom, ze Aero ponuka moznost urobit teraz CW a neskor o par rokov motor a avioniku presunut do noveho NG. Investicia sa tym rozlozi na viac rokov.

  • Jirosi
    12:14 16.08.2018

    Larry: "Ten článek je PR Aera, o tom žádná.
    Podívej se na seznam uživatelů.
    Není uvedeno Rusko, přitom ještě předloni je používali v Air training centre na záladně v Boriglebsku. "

    Pro Rusko tam mají psáno 200x kusů.

  • Luky
    12:10 16.08.2018

    No a? Že to šlo trochu do kopru a Aero se orientovalo na subdodávky přeci ví každý.
    Teď ale konečně startuje nový výrobní program a to je průlom. Nový vstup vzduchu a nakosení čumáku rizikem nejsou, suché křídlo bylo handicap vždy.

    V Alžíru myslím hořely ty alternativní motory padesát devítek a letadlo přišlo o reputaci spolehlivého stroje....k tomu pak Boeing a odklon.
    Bez ohledu na počet techniků bude dvoumotorový Jak vždycky dražší a ruská podpora nikdy žádná láce není...a často lecos zahapruje. Takže podle mě navá NG šance má. K tomu PR patří, k čemu se dnes PR nedělá, že....

  • Larry
    11:50 16.08.2018

    to D.i.p
    Díky za link. Samozřejmě, že tovární pilot nebude mluvit špatně o letadle :-)))
    To by si také mohl hledat jiného chlebodárce. Samozřejmě, že tam nějaké "weak points" budou. Na to se přijde až při provozu u zákazníka. Případně o nich výrobce ví, ale mlčí........
    Nicméně letové a certifikační zkoušky je budou teprve čekat. Musí ověřit chování a reakce letadla při různých režimech letu. Vypadá to, že jsou teoreticky jistí že to bude funkčí a OK.
    Nějak jsem nepostřehl ten roll-out, asi proto, že dělám i více činností najednou. Sorry.
    Ten článek je PR Aera, o tom žádná.
    Podívej se na seznam uživatelů.
    Není uvedeno Rusko, přitom ještě předloni je používali v Air training centre na záladně v Boriglebsku.
    Sice v ÚLech měli Jaky, 39ky venku max. zaplachtované.
    Velmi dobrý kontakt u východního zdroje mě řekl, že preferují Jak130, kde byl obrovský nárust letových hodin. U L-39 přesně naopak. Pro ně, že je Aero neperspektivní už jenom z důvodu sankcí, Mají téměř vyčerpané resursy, na pokraji životnosti. Prý to není nijak velká ztráta.
    Bangladéš vedou nadále v listu uživatelů. Přitom nakoupili jinde.7 jich nelé
    tá ani náhodou. Postupně končí s vyčerpáním resursů.
    V seznamu jsou jen ty o kterách vědí a servisují. Na Ukrajině stojí na bývalé letecké základně s řadou L-29. Z ekonomických důvodů nelétané podle formuláře od roku 1993 a podobně dnes scrap.
    ++++++++++++++
    Jak se dělá PR. Lidi z OTS Aera měli možnost vidět v Alžíru Jaky. (cca před 4 lety prováděli servisní práce u uživatele)
    A jak jezdí po světě u dalších uživatelů vypráví, kolik lidí musí být jako "kompars" okolo letecko-technického zabezpečení Jaků.
    Přitom je to nová technika, tak jsou tam peníze stejně jako u Gripenů LKCV.
    Takže kde -kdo na štábech letkách a známí, známých.... kamarádi. Tabulky se nafukují...také způsob obživy vojáka. V případě LKCV ještě přítomnost zaměstnanců BAE na základně. Asi si musí hlídat svůj majetek......:-)))
    Další co rádi vyprávějí, je prý nutnost mít personál s VŠ vzděláním okolo Jaků.
    To je jenom doporučení. Dnes se na rozdíl od studené války hlídají náklady.
    U Jaků dnes stejně jako u Gripenů je dostačující jeden technik. Doba Migů-21 kde byl technik draku, elektro-radio, zbrojíř......atd... je dávno pryč nikde nikdo by s tím dnes neobstál. Platy jsou také náklady..
    VŠ vzdělání v Rusku je trochu o něčem jiném. Preferují technické a lékařské obory.
    To není jako zde v EU, kde je MgA. "komediant" může být ministrem války.

    A naprosto echt PR je TAP Blue. Dá se hezký neotřelý název pro součást jednotky palubního počítače, aby se lépe "prodávalo" Takový "TAP Blue" je dnes v každém autě.

  • D.i.p
    10:40 16.08.2018

    Larry: podle reportáže ČT s testovacím pilotem Aera si tam Roll-out představují jinak:
    https://ct24.ceskatelevize.cz/...

  • Larry
    10:28 16.08.2018

    Roll-out není zálet, nebo dokonce letové zkoušky. Do toho mají ještě daleko.
    Samozřejmě to popojíždění po VPD mediálně dokáží nafouknout a náležitě "prodat" i na webu AN.
    PR jede na plné otáčky. :-)))
    Vývoj typu měl být hotový před 10ti lety. Poslední nové 39ky prodali v r.95 do Alžíru.
    Zákazníkům nemělo Aero co nabídnout. Neměli ani potřebnou logistiku-motory atd... zákazníci utíkají....
    Alžír nakoupil Jak-130, v Bangladéši kde vládnou vojáci Aero dolétalo.
    Zákazníci netrpí ztrátou paměti a dobře si pamatují ofiko prohlášení Aera po r.90. do světa vykřikovali, že je "stará letadla nás nezajímají, budeme vyrábět nová a lepší"
    Tak se zákazníci po různu zařídili...
    -------
    O.T. Vzpomněl jsem si na zdejší rádoby odborníky-diskutéry a teoretiky války.:-)))
    Ohledně poznámek že jiná firma a to Aircraft Industries nemá evropské certifikáty pro L-410NG. Zhruba 2 měsíce po zde uvedeném článku se objevila v odborných médiích oficiální informace, že L-410NG získalo certifikáty pro evropské nebe. Redakce AN evidentně " v AI nemá nikoho" kdo by tyto informace "vynesl ven"
    Stačilo by jenom se pozeptat v tiskovém oddělení AI.

  • D.i.p
    10:25 16.08.2018

    Jirosi: Ta potřeba "cvičných" (spíš říkejme lehkých) strojů na bojišti či výcviku je podle mého spíš v intenzitě té války, než v délce. A taky ve výzbroji obou stran, pochopitelně.

  • D.i.p
    10:19 16.08.2018

    V NG je o proti původní L-39 mnohem víc změn (i co se týče draku) než bylo očekáváno. F/A-259 už bude koncepčně mnohem víc rozdílná, než byla L-159 od L-39. Takže se nám ty větve rozbíhají od sebe.
    Pro Aero je vývoj těchto strojů nejjednodušší, nejrychlejší a nejlevnější. Teď je potřeba z toho vyždímat co nejvíc (peníze, know-how), aby v budoucnu měli na to, vyvinout něco od základu.

  • Jirosi
    09:31 16.08.2018

    Juhelak: Dobré prodeje NG by měli hlavně zabezpečit další vývoj L39, aby se firma zase nezabila u pokračovaní L159.

  • juhelak
    09:11 16.08.2018

    Aero to vyvíjí bez nejake velké podpory. možná jsou tamnějaké dotace v rámci Evropských inovačních programu jako pro všecny ostatní..není důvod co po nich vozit.
    Přeju jim aby se se jim třeba dařilo v Africe a pár desítek strojů se prodalo..ty prodeje jsou dulezite pro nejake pokračování programů..bez dobrých prodejů NG nebude zádný vyvoj ani u L159

  • TF_HU
    08:55 16.08.2018

    tomik

    jste se nechal Aerem osalit

  • Jirosi
    08:29 16.08.2018

    Luky: S válkou potřeba cvičných letadel stoupá, nesnižuje se.
    Tedy ve chvíli, kdy by měli Alky odejít ze cvičné role do bojové. Je jejich potřeba právě v tom výcviku.
    Samozdřejmě u krátkého konfliktu, lze využít i tuhle část. Jenže, kde byl naposledy krátký konflikt? Války v poslední době trvají roky, spíše už desetiletí.

  • Luky
    22:44 15.08.2018

    Já taky tu nenávist k Alče neberu - skoro dvakrát silnější motor, víc zbraní a radar.....no při menším počtu strojů a s mokrým křídlem i u tohoto silnějšího typu si myslím, že stojí za to si třeba i trošku připlatit a mít víc bitevní/nízko záchytný typ.

  • Flader
    21:51 15.08.2018

    Ale osobne by som ako náhradu Albatrosov než NG videl v slovenských farbách už stroje z rodiny L-159.

  • Flader
    21:49 15.08.2018

    Gibon, CW má spočívať vo výmene motora a avioniky, čiže ta, kde má ešte drak dostatočnú životnosť. Som zvedavý ako to dopadne s našimi. Práve tie naše Albatrosy sú už dosť olietané, tak neviem, či by bolo ešte rentabilné predlžovať im životnosť draku, či nie je pre nás NG už lacnejšie.

  • skelet
    20:56 15.08.2018

    A ona se nabízela L-159A? Já měl za to, že se především nabízela verze "B", tedy cvičná verze.

  • Gibon
    20:50 15.08.2018

    Kto by to bol povedal, ze zákazníci budu od Aera chciet cvicne stroje a nie "bitevniky" ;-)

    Mna by zaujimalo ako to je/bude s verziou L-39ZA. To, ze z C verzie sa da prejst na CW mi je jasne. Ale co ZA? Predsalen ta konstrukcia je trochu ina...

    A tiez otazka, NG ma 5 zavesnych bodov, zatial co verzia C len dva (ZA-4ks). Bude mat modernizovane CW 5 zavesnych bodov, ci 2(Za-4ks)?

    Ma CW mokre kridlo a upravene sacie otvory motora?

  • Jirosi
    19:06 15.08.2018

    RP jede na plné obrátky, snad nenastane zádrhel a rušení objednávek.
    Konečně se vrací, tam kde měli celou dobu být a necpat se kde pšenka nekvete.

  • tomik
    17:52 15.08.2018

    RE: Kusa

    L-39ng bude moderní levné cvičné letadlo s omezenými bojovými možnostmi - nástupce L-39. L-159 je dražší, výkonnější stroj - bitevník s omezenými cvičnými schopnostmi z konce devadesátých let. Jeho nástupcem má být F/A-259 - mírně modernizován současnou avionikou ve spolupráci s izraelským průmyslem (hlavně) pro zakázku USA na levné bitevníky OA-X. Projekt L-39ng vypadá, že bude na rozdíl od programu L-159 komerčně úspěšný. Šlo by to rozvést, ale takto ve stručnosti.

  • Luky
    17:48 15.08.2018

    tak na první pohled - radar, motor, počet závěsníků a posádka....

  • Kusa
    15:49 15.08.2018

    Ahoj
    Já už se v tom nevyznám, jaký je prosím vás rozdíl mezi L-39NG - L-159 a F/A-259 Striker.

    To tam prohodí výrobní štítky nebo co.
    ( v avionice to nebude když tvrdí že je modulární u všech tipů)