První nákladní A400M Atlas pro belgicko-lucemburskou letku

První nákladní A400M Atlas pro belgicko-lucemburskou letku
A400M pro Lucembursko / Airbus (Zvětšit)

Lucembursko 7. října 2020 převzalo první letadlo Airbus A400M Atlas. Při nákupu těchto letadel se spojily Belgie a Lucembursko a vytvořily společnou leteckou jednotku.

V roce 2001 spolu podepsaly Belgie a Lucembursko bilaterální smlouvu o společné akvizici osmi letadel Airbus A400M Atlas a provozu ve společné jednotce. Sedm letadel připadne Belgii a jedno letadlo Lucembursku. První dodávka proběhla po 19 letech po podpisu, tedy 7. října 2020, a všechna letadla budou předána do konce roku 2023. První vyrobený stroj dostane Lucembursko.

Lucemburský stroj provedl u výrobce na letišti v Seville první zálet 13. dubna 2020. Sériové číslo letounu je MSN104 a kódové označení CT-01. Stroje pro Belgii ponesou označení CT-02 až CT-08. Dnes dojde k přeletu stroje do Lucemburska a 9. října je naplánován představovací let z Lucemburska na základnu Melsbroek v Belgii. V rámci přeletu lucemburský A400M provede nízké demonstrační přelety nad 19 místy v Lucembursku a Belgii. 

Společnou belgicko-lucemburskou jednotkou je 20. peruť 15. leteckého transportního křídla (20th Squadron, 15th Air Transport Wing) belgického letectva. V 20. peruti letadla A400M nahradí původně 12 transportních C-130 Hercules (jeden byl zničen při požáru v hangáru v květnu 2006). 


Dokončení prvního A400M pro Lucembursko

Domovskou základnou je belgická Melsbroek Air Base u Bruselu. Lucembursko má v současnosti u jednotky čtyři piloty, dva palubní techniky a jednoho styčného důstojníka na belgickém velitelství vzdušných sil.

Jakkoliv může vypadat pořízení jednoho letadla jako nepodstatná věc, tento druh spolupráce ukazuje další možnost rozšíření letecké flotily malých zemí.

Pochopitelně provoz jediného A400M vlastními silami nedává z hlediska financí a nasaditelnosti žádný smysl. Spojením s Belgií ale lucemburské letectvo získalo plnohodnotný velký transportní letoun s tím, že využívá servisního a školícího zázemí většího uživatele. Tento krok oceňují jako vzorový příklad vojenští letečtí velitelé NATO. Jedná se o cestu pro řadu evropských menších států, které si nemohou dovolit pořídit, či spíše provozovat výkonnou moderní vojenskou techniku. 


Pilotní kabina A400M; větší foto / Belgian Air Force

Mimo tento projekt se Lucembursko podílí na projektu NATO Airborne Early Warning and Control Force, tj. společné provozování letadel AWACS a také na projektu MMF (Multinational Multi-Role Tanker and Transport Fleet), tedy na provozování tankovacích a transportních letadel Airbus A330 MRTT. Součástí programu MMF je také Česká republika.

Nadnárodní projekt transportního letounu Airbus A400M Atlas začal již v roce 1982, kdy letectva řady států hledaly budoucí náhradu za letouny C-130 Hercules a C-160 Transall. Program trval dlouhou dobu a postupně jej opouštěli, a nebo zase přibývali noví účastníci. Jako většina významných vojenských projektů musel i tento projekt čelit zvýšeným vývojovým nákladům a také rostoucí finální ceně za jeden stroj.


Nákladový prostor A400M; větší foto / Belgian Air Force

Projekt měl několikrát na mále a hrozilo jeho zrušení nebo další oddálení. První let proběhl 11. prosince 2009 na letišti ve španělské Seville, kde je také linka konečné montáže. V březnu 2013 získal letoun letové osvědčení a v srpnu 2013 získalo první sériový stroj francouzské letectvo. Aktuálně se ve službě nachází 94 strojů. Předpokládá se, že celkově vznikne minimálně dvojnásobné množství. K uživatelům patří Německo, Francie, Španělsko, Spojené království, Turecko a Malajsie.

Letoun konstrukčně přerostl původní cíl – tj. náhradu C-130 a C-160 a velikostně se nachází někde mezi C-130 a mnohem větším transportním C-17. Maximální vzletová hmotnost je 141 tun a maximální užitečné zatížení je 37 tun. Letadlo pojme 116 plně vystrojených vojáků/výsadkářů nebo 66 nosítek a 25 osob doprovodného zdravotnického personálu. 

Nákladový prostor má šíři čtyři metry, výšku 3,85 metru a délku 17,71 metru bez nákladové rampy. Délka stroje je 45,1 metru a rozpětí křídel 42,4 metry. Letoun je poháněn čtyřmi motory Europrop TP400-D6. Každý motor má maximální výkon 8200kW. Maximální rychlost je 0,72 Machu (882 km/h), cestovní rychlost 781 km/h v 9450 metrech nad mořem.

Zdroj: NATO

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Dopravní letadlo Embraer KC-390 poprvé ve vzduchu

V úterý, 3. února 2015, se uskutečnil prémiérový let prototypu brazilského dopravního letadla ...

Nehoda evropského transportního letounu A400M

Před několika dny došlo k leteckého nehodě evropského dopravního letadla Airbus A400M. Nehoda si ...

Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II

Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. ...

Embraer v roce 2019 zrychluje dodávky taktických transportních letadel KC-390

Embraer KC-390 je taktické transportní letadlo navržené k ustavení nových standardů ve své ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Al Capone
    13:01 08.10.2020

    Nevíte proč si země s armádou o velikosti 800 příslušníků pořizuje takové letadlo?
    Přijde mi to jako kdyby AČR zatoužila po C-5 Galaxy.

    Nevíte proč si země s armádou o velikosti 800 příslušníků pořizuje takové letadlo?
    Přijde mi to jako kdyby AČR zatoužila po C-5 Galaxy.

    • Miroslav
      13:06 08.10.2020

      Práve to, že malé Luxembursko je politicky a zrejme aj vojensky naviazané na Belgicko resp. Holandsko musí tiež ukázať istú mieru solidarity a kooperácie. A povedzme si úprimne, že ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Práve to, že malé Luxembursko je politicky a zrejme aj vojensky naviazané na Belgicko resp. Holandsko musí tiež ukázať istú mieru solidarity a kooperácie. A povedzme si úprimne, že si to môžu dovoliť tak prečo nie?
      Skrýt celý příspěvek

      • Al Capone
        07:15 09.10.2020

        Tak dovolit si můžou ledacos.
        Ale jinak to dáva smysl. Z toho mi vychází že vetšinu letů budou provádět ve prospěch Belgie.

        Tak dovolit si můžou ledacos.
        Ale jinak to dáva smysl. Z toho mi vychází že vetšinu letů budou provádět ve prospěch Belgie.

    • liberal shark
      13:51 08.10.2020

      Třeba občas potřebuje něco přepravit ?

      Třeba občas potřebuje něco přepravit ?

      • Al Capone
        07:11 09.10.2020

        Neříkejte.
        Třeba jako těch 10 vojáku v misi ISAF?
        Tak hlavně že jste se vyjádřil.

        Neříkejte.
        Třeba jako těch 10 vojáku v misi ISAF?
        Tak hlavně že jste se vyjádřil.

        • SYN_
          07:48 10.10.2020

          A co třeba nějaké vozidlo? Nebo coronavirové roušky? Prostě zaplatili jedno středně větší éro, a on se jim za malý poplatek o něj někdo (sousedi) bude starat spolu se svými, a díky ...
          Zobrazit celý příspěvek

          A co třeba nějaké vozidlo? Nebo coronavirové roušky? Prostě zaplatili jedno středně větší éro, a on se jim za malý poplatek o něj někdo (sousedi) bude starat spolu se svými, a díky tomu nemusí řešit to co třeba my, že abysme měli jistotu že bude aspoň jedno stále k dispozici tak si musíme koupit aspoň tři...
          Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      17:54 08.10.2020

      Protože se snaží něčím přispět do schopností NATO.

      Protože se snaží něčím přispět do schopností NATO.

    • JirkaM
      22:01 08.10.2020

      Nejspíš si takhle platí výpalné za to, že může dál zůstat samostatné.

      Nejspíš si takhle platí výpalné za to, že může dál zůstat samostatné.

      • Al Capone
        07:17 09.10.2020

        Máte nějaké indicie že by ho chtěl nekdo obsadit?

        Máte nějaké indicie že by ho chtěl nekdo obsadit?

  • memo
    11:20 08.10.2020

    Airbus A400 payload 37.000kg. Antonov AN70 payload 47.000kg.
    A400 nedokáže přepravit žádný MBT. AN70 sice ano ale jen v kategorii T72 a podobné ruské a ukrajinské typy popřípadě ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Airbus A400 payload 37.000kg. Antonov AN70 payload 47.000kg.
    A400 nedokáže přepravit žádný MBT. AN70 sice ano ale jen v kategorii T72 a podobné ruské a ukrajinské typy popřípadě japonský Type10 by se tam také vešel. Žádné Leo, Leclerc, Ariete. Ty musí cestovat pomalu a dlouho po zemi. Antonov se mi jeví jako perspektivnější ale je to přeci jenom konkurence pro Airbus. Takže raději Antonov zašlapat do země. Ano potom se diví náš demokratický Západ, že Ukrajina že zoufalství poskytuje komplexní řešení pro země jako je Čína. Ale je to i Saudská Arábie nebo přátelé náš nepřítel ale vlastně přítel Turecko. A také Írán aby to bylo komplet.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      11:42 08.10.2020

      Načo by vám bolo lietadlo ktoré reálne ani nikde nelieta a ktorého vývoj prebiehal 40 rokov? Netvrdím, že to môže byť zlý stroj ale chýbajú informácie z prevádzky. Mohol by to byť ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Načo by vám bolo lietadlo ktoré reálne ani nikde nelieta a ktorého vývoj prebiehal 40 rokov? Netvrdím, že to môže byť zlý stroj ale chýbajú informácie z prevádzky. Mohol by to byť dobrý obchod alebo aj nie.

      Čo sa týka tých tankov... Ako často potrebujete prevážať tanky po svete? T-72 aj tak budú čoskoro vymenené pravdepodobne za L2 a čo potom? Budete rokovať s Antonovim aby vám to vymenili za 124-ku lebo máte ťažší tank? Logistický nezmysel za ťažké peniaze... Mimochodom, tá preprava T-72 nemusí byť možná ani tak, nejde len o nosnosť a rozmery nákladového priestoru. Ide aj o to, či bol na to dimenzovaný aj drak. Mať na pár metroch 45 ton je rozdiel ako mať 45 ton rovnomerne rozložené.
      Skrýt celý příspěvek

    • Arccos
      12:28 08.10.2020

      Je to úplně normální konkurenční prostředí a není třeba z toho dělat politiku. Ukrajině nikdo nezakazuje pokračovat v projektu An-70, stejně jako nikdo nikomu nepřikazuje koupit ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Je to úplně normální konkurenční prostředí a není třeba z toho dělat politiku. Ukrajině nikdo nezakazuje pokračovat v projektu An-70, stejně jako nikdo nikomu nepřikazuje koupit A400 místo Antonova.
      Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      12:29 08.10.2020
      Oblíbený příspěvek

      A že těch AN70 lítá... Zakoupit tak důkladně prověřený stroj s perfektním zázemím, to se oplatí. Co víc, od spolehlivé stabilní čitelné země, kterou neukusuje Rusko, není ukázkou ...
      Zobrazit celý příspěvek

      A že těch AN70 lítá... Zakoupit tak důkladně prověřený stroj s perfektním zázemím, to se oplatí. Co víc, od spolehlivé stabilní čitelné země, kterou neukusuje Rusko, není ukázkou absolutní korupce a nemá žádné oligarchy.
      Nechápu, proč se je nekupuje každý a místo toho si kupují letouny od zlých prohnilých imperialistů ze Západu.
      Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      12:40 08.10.2020

      Bohužel to nevyšlo. Francouzi a Němci zvolili malou domů.

      Bohužel to nevyšlo. Francouzi a Němci zvolili malou domů.

      • Miroslav
        13:04 08.10.2020

        A čuduješ sa im? Bolo to logické, že kúpili A-400. To je ako keby ste miesto ALCA alebo Albatrosu chceli kúpiť Jak-130. Veľmi zlý signál pre svet a hlavne ekonomický nonsens pre ...
        Zobrazit celý příspěvek

        A čuduješ sa im? Bolo to logické, že kúpili A-400. To je ako keby ste miesto ALCA alebo Albatrosu chceli kúpiť Jak-130. Veľmi zlý signál pre svet a hlavne ekonomický nonsens pre domáci priemysel
        Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          13:34 08.10.2020

          Společný vývoj západní verze An-70 se zvažoval. Měl velkou šanci vyprodukovat lepší a levnější letadlo o 10 let dříve než A-400. Obě strany na tom mohly vydělat.

          Společný vývoj západní verze An-70 se zvažoval. Měl velkou šanci vyprodukovat lepší a levnější letadlo o 10 let dříve než A-400. Obě strany na tom mohly vydělat.

          • Miroslav
            13:44 08.10.2020

            Ten vývoj sa začal ešte dávno predtým, veľa na tom už bolo urobené a napriek tomu to neprešlo. Nemyslím, že kvôli peniazom. Zrejme prevážili bezpečnostné riziká. A súčasnosť im ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ten vývoj sa začal ešte dávno predtým, veľa na tom už bolo urobené a napriek tomu to neprešlo. Nemyslím, že kvôli peniazom. Zrejme prevážili bezpečnostné riziká. A súčasnosť im dala za pravdu. Ja Ukrajine skutočne prajem ale nemožno vylúčiť ani možnosť, že Ukrajina sa ekonomicky a politicky zrúti a možno aj opäť pričlenení do Ruska. A čo potom? Rusko by získalo obrovskú strategickú prevahu. Stačilo by zastaviť dodávky náhradných dielov a značná časť prepravných kapacít by ostala mŕtva. Čo potom?
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            13:57 08.10.2020

            bezpečnostní riziko? A jak pak vysvětlíš dvojčátka M346/Jak-130? ;-)
            převážilo politické hledisko, kdy západ, respektive Airbus nechtěl nic vyrábět v licenci. Airbus si to chtěl ...
            Zobrazit celý příspěvek

            bezpečnostní riziko? A jak pak vysvětlíš dvojčátka M346/Jak-130? ;-)
            převážilo politické hledisko, kdy západ, respektive Airbus nechtěl nic vyrábět v licenci. Airbus si to chtěl udělat po svém a díky silným pákám si to i prosadil. Konec příběhu.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            14:12 08.10.2020

            Netreba nič vysvetľovať. Ten spoločný vývoj sa nikdy nedokončil. Okrem toho, aj to pozadie bolo iné. Rusko hľadalo partnera lebo nemali peniaze a Alenia na to pristúpila. Nakoniec ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Netreba nič vysvetľovať. Ten spoločný vývoj sa nikdy nedokončil. Okrem toho, aj to pozadie bolo iné. Rusko hľadalo partnera lebo nemali peniaze a Alenia na to pristúpila. Nakoniec si to taliani aj tak dokončili vo vlastnej réžii. Rovnako ako by si to začali, dokončili a aj vyrábali bez Rusov. A ty to dobre vieš tiež.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            14:18 08.10.2020

            A vôbec, prečo skončil Euromil? Nie je to podozrivé, že ani jeden spoločný projekt s Ruskom sa nedotiahol do konca?

            A vôbec, prečo skončil Euromil? Nie je to podozrivé, že ani jeden spoločný projekt s Ruskom sa nedotiahol do konca?

          • Poly
            14:21 08.10.2020

            Tréninkový letoun vs taktický transportní letoun, který plní strategické úlohy státu... Hm to je to samé, to je fakt.

            Mimochodem porovnání je úplně mimo. AN70 by byl společnou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tréninkový letoun vs taktický transportní letoun, který plní strategické úlohy státu... Hm to je to samé, to je fakt.

            Mimochodem porovnání je úplně mimo. AN70 by byl společnou výrobou zápaďáků a Ukrajiny bez Ruska. Kdyby pak dělali problémy rusáci, tak Rusko na tom nijak tratit nebude. M346/Jak je společná výroba s Ruskem. Kdyby dělali v Rusku problémy, budou na tom tratili taky. Nemluvě o tom, že by poškodili země, které tyhle letouny nakoupili a s Ruskem/Itálií a vývojem nemají nic společného. Seš fakt mimo.
            Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            14:27 08.10.2020
            Oblíbený příspěvek

            Miroslav
            V pozadí toho M346 je i fakt, že dohoda vznikla v roce 2000, kdy se Rusko chovalo tak trochu jinak než nyní. Jednat se začalo za Jelcina a dohoda se ukula těsně poté, co ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            V pozadí toho M346 je i fakt, že dohoda vznikla v roce 2000, kdy se Rusko chovalo tak trochu jinak než nyní. Jednat se začalo za Jelcina a dohoda se ukula těsně poté, co nastoupil Putin. To jsme si mysleli, že se Rusko změnilo. V té době dával společný vývoj M346 dost dobrý smysl. To skeletovo porovnání je postavené na hlavu.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            16:12 08.10.2020

            Miroslav: nedokončil? Nevšiml jsem si, že by M346 nebo Jak-130 nebyly ve výrobě. :)
            Antonov nabízel společnou výrobu (vývoj) s Airbusem, tedy obdobná spolupráce jako v případě ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: nedokončil? Nevšiml jsem si, že by M346 nebo Jak-130 nebyly ve výrobě. :)
            Antonov nabízel společnou výrobu (vývoj) s Airbusem, tedy obdobná spolupráce jako v případě M346/Jak-130. Akorát jediný problém by byl v motorizaci, kdy na Západě není výkonostní ekvivalent motorů Progress D-27. I když i to Antonov nabízel obejít použitím motorů CFM56.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            16:50 08.10.2020

            Skelet: Prečo sa hraješ na mentálne nespôsobilého? Dobre vieš, že projekt sa nerealizoval a Rusko, rovnako tak Taliansko dokončili tento projekt samostatne a každy po svojom. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Skelet: Prečo sa hraješ na mentálne nespôsobilého? Dobre vieš, že projekt sa nerealizoval a Rusko, rovnako tak Taliansko dokončili tento projekt samostatne a každy po svojom. Jak-130 a M346 rozhodne nie sú rovnaké stroje. A teraz som zvedavý, ktorého slova sa chytíš teraz
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:09 08.10.2020

            Prapůvodně bylo v projektu AN 70 zainteresováno i Německo, které od toho odstoupilo, jednoduše přešli do Airbusu, v rámci EU.
            Poslední hřebíček tomu zarazil Putin akcemi proti ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Prapůvodně bylo v projektu AN 70 zainteresováno i Německo, které od toho odstoupilo, jednoduše přešli do Airbusu, v rámci EU.
            Poslední hřebíček tomu zarazil Putin akcemi proti Ukrajině.

            To éro je dobrý a není bez zajímavosti, že má zvedací zařízení, kterými dokáže samo se zezadu naložit kontejnery. V nabídce pro Německo měl být i stejný systém manipulační podlahy jaký mají A 400M. Uvnitř se dala instalovat podlaha pro další patro pro přepravu vojáků (proto jsou na fotografiích vidět nouzové dveře i v horních částech trupu) a výsadek mohli provádět ve třech proudech.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            19:10 08.10.2020

            Miroslav očividně nechápeš pointu, ale neva. Už si na to u tebe zvykám :)

            Miroslav očividně nechápeš pointu, ale neva. Už si na to u tebe zvykám :)

          • skelet
            19:15 08.10.2020

            Flanker: přesně tak, nebylo v tom žádné bezpečnostní riziko, ale pouze vnitrounijní politika. Antonov byl poměrně velkorysý a nabízel de facto obdobnou spolupráci jako byl v ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Flanker: přesně tak, nebylo v tom žádné bezpečnostní riziko, ale pouze vnitrounijní politika. Antonov byl poměrně velkorysý a nabízel de facto obdobnou spolupráci jako byl v případě Jak 130. Ten samo sebou dopadl rozkolem, ale spolupráce byla započata a jejím výsledkem byly dva letouny M346 a Jak 130. Pochopitelně každý stát do toho vložil vlastní technologická omezení.
            Podobně by to dopadlo, i kdyby padl projekt A400 a byl nahrazen západní verzí An-70. Airbus, respektive Němci by to Ukrajincům prostě překopali.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:45 08.10.2020

            skelet
            Na AN 70 toho moc k vylepšení třeba není. Bohužel to vypadá, žee vše co se dá k něčemu použít prodají Číně. A ta to jistě bude používat pouze na "humanitární" pomoc.

            skelet
            Na AN 70 toho moc k vylepšení třeba není. Bohužel to vypadá, žee vše co se dá k něčemu použít prodají Číně. A ta to jistě bude používat pouze na "humanitární" pomoc.

          • Miroslav
            22:14 08.10.2020

            Skelet: Ak sa chceš podeliť o nejaké svoje myšlienkové pochody, napíš to priamo. Mňa nezaujímajú tvoje inotaje aby si potom mohol rozvíjať debatu o tom, kto pochopil skrytý zmysel. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Skelet: Ak sa chceš podeliť o nejaké svoje myšlienkové pochody, napíš to priamo. Mňa nezaujímajú tvoje inotaje aby si potom mohol rozvíjať debatu o tom, kto pochopil skrytý zmysel. Nie sme na webe amatérskych poetikov.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            22:27 08.10.2020

            Koukám, že jsem ti včera urazil ego :)
            Napsal jsem to jasně hned. Nestálo za tím bezpečnostní faktor, který jsi zmiňoval ty, ale faktor vnitropolitický (ve smyslu evropského ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Koukám, že jsem ti včera urazil ego :)
            Napsal jsem to jasně hned. Nestálo za tím bezpečnostní faktor, který jsi zmiňoval ty, ale faktor vnitropolitický (ve smyslu evropského společenství). Takze toliko k tvým bezpečnostním rizikam a uraženému egu.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            00:52 09.10.2020

            Jasne, preplakal som kvôli tebe celú noc

            A teraz k veci... Argument, že A400 bola preferovaná kvôli ekonomickým záujmom neobstojí lebo v čase keď sa v Nemecku uvažovalo o novom ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jasne, preplakal som kvôli tebe celú noc

            A teraz k veci... Argument, že A400 bola preferovaná kvôli ekonomickým záujmom neobstojí lebo v čase keď sa v Nemecku uvažovalo o novom stroji tejto kategórie A400 ešte neexistovala. Ani na papieri. S vývojom sa začalo neskôr ako bolo rozhodnuté, že Antonov nebude dodávať lietadlá Nemecku. A neobstojí ani argument, že si to presadil Airbus z konkurenčných dôvodov lebo samotný Airbus dovtedy čisto vojenské transportné lietadlá nerobil a mám pocit, že doteraz je celá A400 v Airbuse na okraji záujmu. Tak si položme otázku prečo do tých Antonovov ísť nechceli aj keď alternatíva prakticky neexistovala?
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            01:09 09.10.2020

            skelet: brouk pytlik Miroslav potrebuje potvrdit, ze ma pravdu, tak mu to pokud mozno doprej :).

            skelet: brouk pytlik Miroslav potrebuje potvrdit, ze ma pravdu, tak mu to pokud mozno doprej :).

          • Miroslav
            01:38 09.10.2020

            Som rád, že nenávisť voči mojej osobe vás takto spojila, a aspoň takto na diaľku som prispel k tomu, že medzi vami vzniklo také nádherné a hlboké priateľstvo plné porozumenia.

            Som rád, že nenávisť voči mojej osobe vás takto spojila, a aspoň takto na diaľku som prispel k tomu, že medzi vami vzniklo také nádherné a hlboké priateľstvo plné porozumenia.

          • Jura99
            08:07 09.10.2020

            Miroslav: proč hned nenávist, nic proti tobě nemám, akorát že jsi vznětlivej egoista, s tím se dá žít :D. Nemyslím si, že se Ukrajina může ekonomicky a politicky zřítit, protože ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: proč hned nenávist, nic proti tobě nemám, akorát že jsi vznětlivej egoista, s tím se dá žít :D. Nemyslím si, že se Ukrajina může ekonomicky a politicky zřítit, protože Ukrajina je polozřícená permanentně a lidé jsou na poslední dírku v opasku zvyklí. Nicméně větší část země je silně prozápadní, ti lidé pracují v celé Evropě, mají západní způsob života za vzor a existuje velká zahraniční prozápadní komunita emigrace. Něco na způsob zřícení, kdy s prosíkem přijdou za Ruskem, aby je milostivě vzalo pod křídla je utopie. Utopie ale není další vojenský střet a okupace, což je ale jiné téma. O důvodech nespolupráce na An-70 si můžeme myslet úplně cokoliv, protože těch "proti" tam byla celá řada. Evropský transportní letoun je strategický projekt a spolupráce s UA není na podobně velkém projektu ba ani menším ověřena. Ukrajinci třeba dělají dobré rakety, klidně bych je rád viděl v AČR, ale to asi nebude.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            09:32 09.10.2020

            No vidíš, že vieš reagovať aj rozumne a preto aj ja budem písať rozumne a bez emócií.

            Áno, ja som egoista a nemám dôvod to popierať. Ja sa nezvyknem na nič hrať.

            A teraz k ...
            Zobrazit celý příspěvek

            No vidíš, že vieš reagovať aj rozumne a preto aj ja budem písať rozumne a bez emócií.

            Áno, ja som egoista a nemám dôvod to popierať. Ja sa nezvyknem na nič hrať.

            A teraz k téme... Sám tvrdíš to čo ja. Proste je to riziko s nimi ísť do akejkoľvek spolupráce. Ukrajina si asi najviac odniesla rozpad ZSSR. Je to korupciou prežratá a nestabilná zem bez práva, kde čo je dnes, nemusí byť aj zajtra. Preto s nimi nikto do nijakých väčších projektov nikto nepôjde. Mrzí ma to, ale je to tak. Úprimne im prajem aby sa z Ukrajiny stala moderná a prosperujúca krajina ale hlavu na klát by som za to rozhodne nedal.

            Poviem vlastnú skúsenosť keďže sem tam na Ukrajinu chodím (nemám to ďaleko). Doteraz to tam vyzerá ako u nás na prelome 80 a 90-tych rokov. Taxíky Volgy, Žiguláky, cesty katastrofa. Zastavil som sa na jednom trhovisku v Užhorode, že si kúpim kvalitné topánky do lesa na huby. Vyložený samý šmejd. Hovorím tej babici, že chcem kvalitné. Tak vytiahla z pod pultu iné, o dosť lepšie. Hovorím jej, že chcem len to najlepšie. Tak povedal, že mam chvíľu počkať. O 2-3 minúty sa vrátila s parádnymi špeciálmi. 2x prešité hrubou niťou. Vydržali mi roky a nikdy nepremokli a kebyže si nekúpim z pasie nové, tak ich mám doteraz. V živote som lepšie nemal.

            Tak to na Ukrajine chodí. Ľudia síce majú západné myslenie, sú milí a priateľskí ale bieda ich núti žiť ako vedia. Na hrane toho, čo my považujeme za štandard. U nich je všetko otázkou peňazí. Stala sa mi taká nepríjemnosť. Poškodil sa mi pas a nechceli ma pustiť späť cez čiaru. Chceli ma na hranici zadržať a poslať do Ľvova do vydávacej väzby lebo som sa vraj pohyboval po krajine bez platného pasu. Stačilo 5€ úradníkovi a už to problém nebol. Odviezli ma na hranicu, predali našim a o pol hodinu som už cestoval domov.

            Taká je ukrajinská realita. Bieda, korupcia, beznádej a hlavne ekonomická, politická a sociálna nestabilita. Kým sa toto nezmení, bude Ukrajina vždy rizikovou krajinou pre akéhokoľvek investora.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            11:37 09.10.2020

            Miroslave víš o tom, že existoval nějaký program FIMA, který měl navrhovat nový taktický letoun, a to včetně účasti amerického Lockheedu? A že FIMA vznikla v roce 1982? A že FIMA ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslave víš o tom, že existoval nějaký program FIMA, který měl navrhovat nový taktický letoun, a to včetně účasti amerického Lockheedu? A že FIMA vznikla v roce 1982? A že FIMA se přetransformovala v roce 1991 do Euroflagu, po té co FIMA opustil Lockheed? A víš o tom, že Euroflag prezentoval podobu budoucí A400 již v roce 1996. Očividně nevíš jinak bys nepsal to co jsi napsal. Stejně tak nevíš, že německý posudek na westernizaci An-70 vycházel dobře, a při přes modernizaci by vycházel levněji, než jak vycházely kalkulace na budoucí A400. Stejně tak i Antonov nabídl vývoj verze s dvouproudými motory SNECMA CFM56, protože na západě neexistoval ekvivalent motorů D-27.
            Problém byl v tom, že pokud by se Německo rozhodlo nakoupit 75letounů An-70, tak se celý Euroflag (A400) sesype jak domeček z karet. Proto byla německá vláda pod tlakem, aby si vybrala evropské řešení = A400. Konec příběhu.
            Skrýt celý příspěvek

    • memo
      15:00 08.10.2020

      Antonov nemá v Evropě a natož u zemí NATO žádnou šanci. Mohou fungovat pouze podobně jako Aero Vodochody. Montovaná pro subdodavatele a když budou mít náhodou tu možnost tak ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Antonov nemá v Evropě a natož u zemí NATO žádnou šanci. Mohou fungovat pouze podobně jako Aero Vodochody. Montovaná pro subdodavatele a když budou mít náhodou tu možnost tak vlastní typy vyrábět s neevropskými státy. Koneckonců to už dávno dělají s Íránem a nyní i se Saúdskou Arábii. Pokud jde on AN70 tak Rusko nemá zájem protože je tam silné lobby Iljušina. Pak je tu Čína ale tam má vlastní typy. Tak že když si dovolím spekulovat tak je tu Turecko a Pákistánu a Saudská Arábie. Jako další by mohla být Indie a Írán. Na konec JAR a Argentina a tím jsou šance pro AN70 vyčerpány. Ale je dost možné že to skončí podobně jako L610. Jinak A400 zase nemá mnoho šancí mimo Západní sféru. Konkurence je velká. Čína a také Rusko mají co nabídnout. Pak je tu ten Embraer KC390 ale i Japonsko má vlastní typy Kawasaki C1 ale se již nahrazuje typem C2.
      Skrýt celý příspěvek

    • JirkaM
      22:03 08.10.2020

      Vrchnost Ukrajincům nikdy nezapomene pogromy. Proti Rusku jsou Ukrajinci užiteční, na jednoduché manuální práce také, ale kamarádi to nejsou a nikdy nebudou.

      Vrchnost Ukrajincům nikdy nezapomene pogromy. Proti Rusku jsou Ukrajinci užiteční, na jednoduché manuální práce také, ale kamarádi to nejsou a nikdy nebudou.

    • logik
      00:18 09.10.2020

      Fór je v tom, že výkony letadla jsou jen malej kus skládačky. Daleko podstatnější jsou věci jako schopnost výrobce dodat letadlo v potřebný kvalitě, a především zajistit servis. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Fór je v tom, že výkony letadla jsou jen malej kus skládačky. Daleko podstatnější jsou věci jako schopnost výrobce dodat letadlo v potřebný kvalitě, a především zajistit servis. Takovej Suchoj Superjet také papírově vypadal skvěle, ale v reálném provozu se neosvědčil.

      Takže jako ano, bylo by hezké to koupit od Ukrajiny a tak jí pomoci, ale na druhou stranu vcelku chápu, proč se nakonec rozhodlo pro domácí produkci. Obzvlášť když udržet si ty schopnosti je potřeba, pak teprv můžeme přemejšlet nad pomocí jinde.
      Skrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      09:00 12.10.2020

      Rád bych připomenul, že někdy kolem roku 2002 o AN70 uvažovalo i naše letecvo. Mělo se jednat o pořízení strojů v rámci deblokace dluhu v Rusku. Místo AN70 nám nakonec nabídnuli ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Rád bych připomenul, že někdy kolem roku 2002 o AN70 uvažovalo i naše letecvo. Mělo se jednat o pořízení strojů v rámci deblokace dluhu v Rusku. Místo AN70 nám nakonec nabídnuli AN76. Z určitých důvodů, přetrvávajících dodnes, jsme z takové možnosti odstoupili a zvolili jsme místo nich vrtulníky. Dnes se ukazuje, že to tehdy bylo prozíravé řešení.

      http://www.army.cz/scripts/det...
      http://czechairforce.com/news/...
      Skrýt celý příspěvek

      • mikojan29
        14:03 12.10.2020

        Len upresním že to nebol "AN76" ale IL-76. :-)

        Len upresním že to nebol "AN76" ale IL-76. :-)

        • TF_HU
          09:42 19.10.2020

          ...ano, děkuji za opravu. Rusko tehdy nabídlo jako alternativu IL76...jsem se upsal, ve spěchu :-)

          ...ano, děkuji za opravu. Rusko tehdy nabídlo jako alternativu IL76...jsem se upsal, ve spěchu :-)

  • liberal shark
    11:10 08.10.2020

    Podobný model bychom mohli v budoucnu vytvořit s Maďarskem, pokud se rozhodnou nakoupit KC-390. CASA-295 jsou velice vděčná a užitečná letadla, ale občas je potřeba i něco ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Podobný model bychom mohli v budoucnu vytvořit s Maďarskem, pokud se rozhodnou nakoupit KC-390. CASA-295 jsou velice vděčná a užitečná letadla, ale občas je potřeba i něco většího, rychlejšího a s větším doletem.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      12:19 08.10.2020

      S Maďarskom? To ako fakt?

      S Maďarskom? To ako fakt?

      • liberal shark
        12:38 08.10.2020

        A proč ne ? Když může existovat tohle:
        https://en.wikipedia.org/wiki/...

        A proč ne ? Když může existovat tohle:
        https://en.wikipedia.org/wiki/...

        • satai
          12:49 08.10.2020

          Ale to neni jedna k jedne s Madarskem...

          Ale to neni jedna k jedne s Madarskem...

          • liberal shark
            13:38 08.10.2020

            A to je nějaký problém ?

            A to je nějaký problém ?

        • Miroslav
          12:53 08.10.2020

          To by som neporovnával. To je medzinárodný program EÚ a NATO. Maďarsko má úlohu hostiteľskej krajiny resp. poskytlo letisko kde tie mašiny majú stojánku. Myslím, že oveľa ...
          Zobrazit celý příspěvek

          To by som neporovnával. To je medzinárodný program EÚ a NATO. Maďarsko má úlohu hostiteľskej krajiny resp. poskytlo letisko kde tie mašiny majú stojánku. Myslím, že oveľa jednoduchšie a lacnejšie by bolo sa k programu pridať.
          Skrýt celý příspěvek

          • Pavel88
            13:17 08.10.2020

            já jsem příznivec sdílení kapacit, které jsou pro menší země drahé.
            klidně si umím představit rozšíření společné letky s A330 MRTT o další letku s A400 a sdílení stejnými ...
            Zobrazit celý příspěvek

            já jsem příznivec sdílení kapacit, které jsou pro menší země drahé.
            klidně si umím představit rozšíření společné letky s A330 MRTT o další letku s A400 a sdílení stejnými účastníky.
            proto jsem rád, že jsme se ke sdílení tankerů a přepravních kapacit přidali
            Pavel
            Skrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            13:37 08.10.2020

            Aha, já zapomněl, že Maďarsko vlastně není členem NATO ani EU :-). Samozřejmě by šlo pro SAC na základně Pápa pořídit další letadla, například KC-390 pro takové mise, pro které je ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Aha, já zapomněl, že Maďarsko vlastně není členem NATO ani EU :-). Samozřejmě by šlo pro SAC na základně Pápa pořídit další letadla, například KC-390 pro takové mise, pro které je C-17 zbytečně velký a drahý.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            13:49 08.10.2020

            V takom prípade by mala ČR pred sebou 2 výzvy. Najprv sa začleniť do programu a potom ešte zvyšných členov presvedčiť, že treba kúpiť KC-390. To už by som reálnejšie videl model, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            V takom prípade by mala ČR pred sebou 2 výzvy. Najprv sa začleniť do programu a potom ešte zvyšných členov presvedčiť, že treba kúpiť KC-390. To už by som reálnejšie videl model, že by ste si to kúpili s tým Maďarskom naozaj spolu. A ani to nepovažujem za reálne.
            Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          21:50 08.10.2020

          Jestliže se vyplatí provozovat ukrajincům Ruslany, tak by se dalo pár velkokapacitních letadel pořídit s civilní imatrikulací také, a používat je pro standardní cargo a pro potřeby ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jestliže se vyplatí provozovat ukrajincům Ruslany, tak by se dalo pár velkokapacitních letadel pořídit s civilní imatrikulací také, a používat je pro standardní cargo a pro potřeby armád NATO.
          Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            08:19 10.10.2020

            Ale oni ty Ruslany už měli že... kdyby se takový podnik začínal od nuly, tak v současných cenách zakoupení (minimálně) modernizované verze Ruslana (nebo "něco podobného") by podnik ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ale oni ty Ruslany už měli že... kdyby se takový podnik začínal od nuly, tak v současných cenách zakoupení (minimálně) modernizované verze Ruslana (nebo "něco podobného") by podnik zatížilo takovou dardou úvěru že by museli desetiletí makat jak šroubci a mít šťastnou ruku na zakázky aby se měli šanci vyhrabat z díry...
            Poukázal bych na to když je to tak príma kšeft proč se nevyrobí další Ruslany (případně Mrije)?? Jsem kdesi četl že složitě dávají dohromady díly z prototypů kdysi určených pro různé zkoušky, ale pořád ještě to není hotové...
            Skrýt celý příspěvek

      • faraonamumu
        12:49 08.10.2020

        Maďaři aspoň berou své závazky vůči alianci vážně

        Maďaři aspoň berou své závazky vůči alianci vážně

      • Jura99
        13:50 08.10.2020

        Je celkem jedno s jakou spojeneckou zemí, třeba i s Maďarskem, já bych byl ale určitě proti sdíleným strojům s kýmkoliv, raději jeden KC390 vlastní než dva sdílené.

        Je celkem jedno s jakou spojeneckou zemí, třeba i s Maďarskem, já bych byl ale určitě proti sdíleným strojům s kýmkoliv, raději jeden KC390 vlastní než dva sdílené.

        • SYN_
          08:25 10.10.2020

          To jo, ale musela by být oboustranná a) potřeba b) ochota se domluvit na stejném typu (každý má trochu jiné preference) c) vysoká vzájemná důvěra (že se jeden druhého nepokusí ...
          Zobrazit celý příspěvek

          To jo, ale musela by být oboustranná a) potřeba b) ochota se domluvit na stejném typu (každý má trochu jiné preference) c) vysoká vzájemná důvěra (že se jeden druhého nepokusí zradit/oškubat)
          Proč se tu asi tak ani ve středoevropském prostoru nebyl nikdo schopen 20let domluvit ani třeba na obrněných vozidlech, dělech, minometech...
          Ty zisky ze společného projektu holt nejsou zase až tak drasticky velké aby překonaly ty rozdíly preferencí...
          Skrýt celý příspěvek

        • TF_HU
          09:03 12.10.2020

          S Maďarama a asi ani v rámci V4 se nedokážeme domluvit, překážkou je společné financování :-) Tedy peníze, kdo kolik zaplatí...stačí se podívat na jiné společné projekty...

          S Maďarama a asi ani v rámci V4 se nedokážeme domluvit, překážkou je společné financování :-) Tedy peníze, kdo kolik zaplatí...stačí se podívat na jiné společné projekty...

    • skelet
      14:00 08.10.2020

      no v prvé řadě bychom se měli shodnout se státem, který se rovněž angažuje v (obdobných) zahraničních misích, aby nám jejich "pacifistická" vláda nedělala možné problémy. A ze ...
      Zobrazit celý příspěvek

      no v prvé řadě bychom se měli shodnout se státem, který se rovněž angažuje v (obdobných) zahraničních misích, aby nám jejich "pacifistická" vláda nedělala možné problémy. A ze sousedů mě napadá jen Polsko se svými C-130E/H.
      Skrýt celý příspěvek