První námořní letoun P-8A Poseidon pro Velkou Británii

První námořní letoun P-8A Poseidon pro Velkou Británii
Britský P-8A Poseidon aka Poseidon MRA 1 / Ministry of Defence (Zvětšit)

Dne 4. ledna první britský námořní patrolovací letoun Boeing P-8A Poseidon (britské označení Poseidon MRA) přistál na letecké základně Kinloss ve Skotsku. Poseidon MRA 1 mimo jiné výrazně zvýší schopnost Velké Británie detekovat cizí ponorky v zájmových vodách.

První britský Poseidon nese jméno Pride of Moray (Pýcha Moraye; Moraye je správní oblast ve Skotsku), má britské vojenské číslo ZP801 a je součástí 120. perutě (120 Squadron) Královského letectva (RAF). 120. peruť byla hlavní britskou leteckou protiponorkovou jednotkou během druhé světové války.

Poseidon tak po téměř deseti letech zacílil mezeru ve schopnostech vzniklou vyřazením námořních Nimrodů MRA.4 (2011). Vyřazení proběhlo na základě přijaté strategie z roku 2010 (SDRS 2010). V průběhu let britské posádky Nimrodů udržovaly své schopnosti na palubách amerických námořních letadel.

První Poseidon MRA 1 přistál na základně Kinloss, ale na konci letošního roku se přesune (společně s dalšími třemi britskými Poseidony) na právě modernizovanou základnu Lossiemouth RAF ležící právě ve skotské oblasti Moray. Modernizace základny pro provoz Poseidonů si vyžádá 132 milionů liber. Lossiemouth se také stane trvalým domovem pro 200 členů podpůrného personálu z Boeingu.

Jen pro zajímavost, do základny Lossiemouth, kde sídlí polovina britské flotily víceúčelových stíhaček Eurofighter, bylo v posledních letech investováno 470 milionů liber. Na obří základně Lossiemouth slouží přes 2500 členů vojenského personálu. 

První britský Poseidon poprvé vzlétl 13. července 2019 (Seattle). Slavnostní předání proběhlo 31. října 2019. Ve stejný den letoun přeletěl na americkou námořní vojenskou základnu NAS Jacksonville (Naval Air Station Jacksonville) na Floridě. Zde začal trénink britského leteckého a pozemního personálu, který byl dočasně převeden pod britskou 54. letku (54 Squadron). Tato letka mimo jiné provádí proškolení na letadla E-3D, RC-135V Sentinel R. 1. a zmíněný P-8A.


 P-8A Poseidon a britské Eurofightery; větší foto / Ministry of Defence

Velká Británie objednala v roce 2016 devět letounů Poseidon, jak jinak v rámci systému zahraničního prodeje zbraní FMS (Foreign Military Sales). Připomeňme, že FMS je právní nástroj, přes který Spojené státy prodávají svým spojencům tu nejpokročilejší vojenskou techniku.

Počáteční náklady na nákup a zprovoznění devíti letadel činí tři miliardy liber (88,6 miliardy Kč; splatnost deset let). Součástí smlouvy je i výzbroj, konkrétně protilodní střely Harpoon Block II s dostřelem zhruba 130 km, lehká torpéda Mk.54 ráže 324 mm a shazovací sonobóje.

Nákup Poseidonů a obnovení námořního patrolování byl jedním z hlavních modernizačních úkolů poslední britské obranné strategie SDRS (Strategic Defence and Security Review 2015) přijaté v roce 2015. Na rozdíl od zmíněné SDRS 2010, která výrazně osekala rozpočet Ozbrojených sil Velké Británie, SDRS 2015 po ruské anexi Krymu opět zdůraznila nutost nabytí strategických schopností britských ozbrojených sil.

RAF převezme všech devět Poseidonů (ZP801 až ZP809) do konce roku 2021. Letouny se stanou součástí 120. a 201. perutě (201 Squadron), obě s domovskou základnou v Lossimuthu. Dosažení plných operačních schopností (FOC) obou letek se očekává v roce 2024.


Přílet prvního Poseidonu na základnu Kinloss

Britské Poseidony dostanou dva klíčové úkoly ‒ ochranu britských jaderných balistických ponorek Vanguard a námořních svazů letadlových lodí třídy Elizabeth Queen. Čtyři ponorky Vanguard s jadernými střelami Trident operují ze základny Faslane ve Skotsku.

Operační oblastí britských Poseidonů se stane severní Atlantik, především slavná mezera GIUK (Greenland, Iceland, United Kingdom), kudy sovětské a nyní ruské ponorky pronikají z ruských dálně severných přístavů do Atlantického oceánu. GIUK společně ohlídají, britské, americké a norské Poseidony. Norsko svých pět Poseidonů získá v letech 2022 až 2023.

„Naše flotila Poseidonů se brzy připojí ke společné britské síle stíhacích letounů, lodí, ponorek, vrtulníků a vysoce trénovaných královských námořníků, připravených k operacím v arktických podmínkách. Spojené království nebude stát stranou, jestliže bude mír v arktické oblasti ohrožen. Strategická poloha RAF Lossiemouth z něj dělá jednu z nejdůležitějších leteckých základen ve Velké Británii: již je domovem pro polovinu britských Typhoonů a nyní leží v centru našich protiponorkových operací,“ komentovala přijetí letadel britská náměstkyně ministra obrany Anne-Marie Trevelyan.

Velká Británie je třetím zahraničním příjemcem letounů P-8A Poseidon. Nejdříve Indie v letech 2012 až 2015 obdržela osm letadel P-8A a objednala čtyři další. Indie navíc uvažuje o dalších šesti P-8A. Druhá Austrálie v letech 2017 až 2019 převzala 12 Poseidonů. Kromě zmíněného Norska další čtyři letouny objednal Nový Zéland a o Poseidony se zajímá také Saúdská Arábie a Jižní Korea.

Americké námořnictvo dosud získalo 90 letadel ze 117 objednaných.


Technické specifikace P-8A Poseidon; větší foto / Ministry of Defence

Rychlá fakta o P-8A Poseidon:

  • P-8A může létat ve výšce 12 500 metrů rychlostí 900 km/h;
  • P-8A je navržen pro 25 roků dlouhý provoz nebo 25 000 letových hodin, a to v agresivním mořském prostředí a v oblastech s častým výskytem námrazy;
  • P-8A lze bez doplňování paliva nasadit až 7200 km od domovské základny;
  • Každý z dvojice komerčních motorů Dual CFM-56B poskytuje tah 121 kN;
  • Generátory elektrické energie (oba motory + APU) poskytují výkon až 450 kilovoltampérů (kVA), což umožňuje budoucí modernizace; 
  • P-8A unese o 30 % více sonobóji než jiná námořní letadla;
  • P-8A umí ovládat bezpilotní letadla;
  • P-8A vychází z civilní platformy B737,což značně zjednodušuje a zlevňuje provoz.

Zdroj: UKDJ, BMPD, Defense News, Forces

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

P-8A Poseidon: Australský král moří

Australská vláda schválila nákup nejmodernějších námořních letounů P-8A Poseidon. Za celkem osm ...

F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu

Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...

Norsko nakoupí P-8A Poseidon proti ruským ponorkám

Americká vláda schválila případný prodej pěti protiponorkových a protilodních letadel P-8A Poseidon ...

Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth poprvé na moři

V úterý nová letadlová loď Královského námořnictva HMS Queen Elizabeth (R08) poprvé opustila skotské ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    16:39 05.02.2020

    Pro pana Grohmana.
    Při evakuaci lidí z Wuhan se ukázalo, jak moc chybí stroj s globálním dosahem. A jak je jeden A319 přetížený. Nějaký souhrn informací na toto téma ?

    • skelet
      17:12 05.02.2020

      AČR se připojila k mezinárodnímu programu A330MRTT a zvažuje doplnění flotily vlastních Airbusů mimo jiné typem A330.
      viz. info v diskuzi do VlaLang
      https://www.armadninoviny.cz/2...

    • liberal shark
      17:35 05.02.2020

      Nemáme v Pápa několik kousků C-17 ?

    • Scotty
      17:54 05.02.2020

      cejkis
      Letectvo AČR disponuje dvěma A-319 a zvažuje nákup třetího stroje. Stávající A-319 by let do Číny bez problému zvládli. Nechápu tedy co je myšleno jako stroj s globálním dosahem.
      Navíc nemělo smysl pro tři lidi posílat A-319, když Francie nabídala místa ve svém evakuačním letu.

      • cejkis
        18:00 05.02.2020

        A319 z Prahy do Wuhan neodletí bez mezipřistání. A při tankování musí cestující opustit letadlo. Když jsou potenciálně infikovaní, je každá země strašně šťastná, že musí přijmout infikované cestující. Například Rusko bylo tak strašně šťastné, že nedovolilo přistát evakuačnímu letu Luftwaffe s A310 v Moskvě a letoun divertoval do Helsinek.

        • Scotty
          19:09 05.02.2020

          Ano, A-319 musí cestou tankovat. Ne, při doplňování paliva nemusí cestující vystoupit. To záleží na rozhodnutí kapitána letadla.
          My stroje chopné provést tuto evakuaci máme také, ale jak jsem psal, pokud byla jiná možnost je nesmysl poslat A-319 pro tři lidi.

          • cejkis
            19:21 05.02.2020

            Jenže kapitán musí respektovat podmínky letiště a splnit všechno pro tankování paliva s cestujícími. A proto to nikdo nedělá.
            Jaké stroje máte na mysli ? :-)

            Evakuace nebyla pro tři lidi. MZV eviduje stovku lidí.

          • Scotty
            19:57 05.02.2020

            Jak probíhá plnění paliva s cestujícími je popsáno zde.
            https://www.planetacestovani.c...
            To že to nikdo nedělá tvrdíte na základě čeho?
            Letadlo schopné provést tento úkol je přirozeně A-319. Nebylo by to poprvé co letí do Číny.
            Skutečně evakuace nebyla pro tři lidi. Moje chyba, bylo jich pět.

        • CerVus
          10:25 06.02.2020

          Né vždy musí opustit palubu. Sám jsem byl jedním z pasažérů naší A319, když se palivo doplňovalo.

        • UnionPacific
          09:16 07.02.2020

          Len tak medzi rečou,viete že u dvoch pasažierov toho letu bol coronavirus potvrdený ? Bolo by zaujímavé sa zamyslieť nad tým, či sa zachovali správne z hľadiska bezpečnosti svojich obyvateľov alebo nesprávne z hľadiska zahraničných vzťahov.

      • cejkis
        18:03 05.02.2020

        Francie evakuovala své občany vojenským Airbusem. A teprve o několik dní později letěl A380 pro občany EU, kde byli i Francouzi, kteří se nevešli do prvního letu. Jinými slovy, státy které měly stroje si evakuovaly své občany sami.

    • cejkis
      17:56 05.02.2020

      @skelet @liberalshark

      Sdílené kapacity jsou moc hezké a v případě MRTT se píše tuším pro ČR 150h/rok. Jenže nikde se pokud je mi známo nepíše o prioritách. Když teď ČR řekne, že chce jeden MRTT vybavit sedačkami a ihned letět, jaká bude odpověď ?
      A330neo by ČR opravdu sedl, klidně i vlastní dva kusy MRTT místo těchto sdílených služeb.
      Jeden A319, který v době evakuace občanů z Wuhan byl na hranicích Mexika a US, to opravdu nezachrání. A chápu, že předělávat druhý z VIP verze opravdu nejde. Mimochodem 3085 musí mít nalétáno mraky hodin.

      • skelet
        18:07 05.02.2020

        A319 mají snad konvertabilní interiér? Takže upravit by jej šlo, nicméně nevím kolik máme k dispozici jednotlivých sad.
        Dva MRTT by pro AČR byl obrovský luxus, navíc my spíše potřebujeme letouny typu C-130.
        Problémem velkých letadel u AČR je i s tím odkud by jej provozovaly? V ČR by byl asi nejlepší Mošnov, kde funguje i Job Air.

        • cejkis
          18:29 05.02.2020

          Ano mají možnost přestavět interiér. Jenže ve skutečnosti je to šidítko pro voliče. Když to párkrát přestavíte, víte jak to bude vypadat?

          Ohledně velkých letadel vs Kbely. Mne celé Kbely přijdou chybné rozhodnutí. Nová runway na Ruzyni a přestěhování Airbusů na Ruzyň mi přijde logickým krokem. Logistiku má AČR v Pardubicích a tak nákladní letouny patří spíše tam. Mošnov byl kdysi stavěn pro ruské bombardéry, tam může cokoli.

          C130 je otázka politického zadání. Pokud chcete plánované mise, nepotřebujeme c130, stačí SALIS. Pokud do zadání přidáte schopnost osvobodit rukojmí, je C130 nedostačující pro převoz vrtulníků.

      • Scotty
        19:19 05.02.2020

        Minimálně jeden MRTT bude trvale vybaven pro evakuační a MEDEVAC mise. S touhle možností je počítáno.

  • CerVus
    13:56 05.02.2020

    Letoun jehož pořízení se díky kauze Boeing-Bombardier málem neuskutečnilo. Na rozdíl od Kanadských F\A-18 už ale bylo příliš pozdě na zrušení kontraktu.

  • cejkis
    12:24 05.02.2020

    Problém se 737Max a avizovaná military verze A320neo zahýbe i tímto trhem.

    • MeV6
      12:37 05.02.2020

      Možná, ale možná taky ne. Poseidony, pokud vím, nejsou postaveny na MAXové platformě. O tom problému už se taky ví nějakou dobu a zatím to nevypadá, že by současní či budoucí uživatelé v panice rušili objednávky.
      Navíc Poseidon je už vyzkoušené a ověřené letadlo, které létá v provozu, zatímco o tom Airbusu se toho moc neví.
      Co trhem zahýbe spíš je množství budoucích second-handových P-3 Orionů od US Navy a dalších.

      • cejkis
        16:24 05.02.2020

        Projekt Poseidon má vlastní výrobní linku, v původním hangáru, kde se v 60.letech vyráběly první verze 737. A je opravdu mimo projekt Max.
        Spíše než technicky myslím Boeing ztratil u svých zákazníků důvěru.

        Airbus vždy přišel na trh jako druhý. Vzpomenu 787 vs A350. Prodlení několik let, ale nakonec je A350 lepší.

    • Scotty
      13:24 05.02.2020

      cejkis
      Určitě ne v dohledné době. Pokud existuje nějaká námořní verze A320, tak zatím jen na rýsovacích prknech. Zatím co P-8A je operačně nasazené letadlo, které je dostupné prakticky ihned.

      • cejkis
        16:26 05.02.2020

        Ano a dokonce mají výrobní linku vytíženou jen na pár let. Hodně do toho vstoupí geopolitika. Země orientované na Německo a Francii budou čekat.

        • Scotty
          17:59 05.02.2020

          Spousta států nekoupí ani P-8A nebo A-320, ale zůstanou u levnějších turbovrtulových letadel.

    • StandaBlabol
      13:30 05.02.2020

      A kdo tu A320 upraví do podoby, která by byla srovnatelná s P8A?

      Jedna věc je srovnávat platformu/civilní letadlo a druhá letadlo specializované na protiponorkový boj. Pro srovnání, cena civilní 737 je něco kolem 30 mil. USD. Cena P-8 je hodně přes 100 mil. USD.

      • cejkis
        16:36 05.02.2020

        Na světě není jen Reytheon.

      • skelet
        17:18 05.02.2020

        upraví to Airbus (případně Dassault) pro Force maritime de l'aéronautique navale a Marineflieger. První používají Atlantique 2, ti druzí P-3C.
        Pochybuji, že by tato dvojka nakoupila P-8A. To už se spíš domluví s Japonci na P-1.

        • StandaBlabol
          22:22 05.02.2020

          Shodou okolností byl na tohle téma článek v L+K 1/2020. Němci upgradují P-3 a chtějí je nechat ve službě do roku 2035. Francouzi mají něco svého a taky to chtějí používat až za rok 2030. A potom plánují vývoj nového společného letadla. Takže možná A320neo, ale nejdřív za 15 let. A i pak nebude záležet tolik na tom, jestli je to Airbus nebo Boeing, ale na ceně a výkonech senzorů a zbraní pro hlídkování a protiponorkový boj.

          • skelet
            11:12 06.02.2020

            ono se to možná zdá jako vzdálená doba, ale za cca 15let už musí mít po ruce sériový produkt. Vývoj výstroje a úprav letounu a jejich testování ti zabere nějakých 10let určitě. Takže de facto už pomalu musí začít.

          • StandaBlabol
            12:25 06.02.2020

            to skelet,

            to je pravda. Ale pořád to znamená, že ještě 15 let žádná konkurence založená na A320 nebude...