První ostré nasazení F-35C Lightning II a CMV-22B Osprey

První ostré nasazení F-35C Lightning II a CMV-22B Osprey
Dvojice F-35C na USS Carl Vinson (CVN-70) / US Navy Photo (Zvětšit)

Americké námořnictvo (USN) chystá první ostré nasazení „pokročilého palubního leteckého křídla“ – stealth námořních letounů F-35C Lightning II a logistických konvertoplánů CMV-22B Osprey. Letouny na první misi ponese letadlová loď USS Carl Vinson (CVN-70).

Oproti klasické F-35A a verzi s krátkým startem / kolmým přistáním F-35B námořní F-35C zdobí několik podstatných změn – větší a sklopná křídla, robustnější podvozek, záchytný hák a o něco větší dolet a nosnost. F-35C je rovněž vůbec prvním operačně nasazeným stealth námořním letounem.

USN a námořní pěchota (USMC), což jsou jediní provozovatelé F-35C, prozatím převzali více než 100 letounů F-35C. Celkově USN hodlá zavést 273 kusů F-35C a USMC 67 těchto strojů.

V současné době se v rámci druhého palubního křídla CVW-2 (Carrier Air Wing Two), jenž zdobí motto „For Liberty, We Fight“, připravuje první ostré nasazení letky F-35C, konkrétně 147. útočné letky VFA-147 (Strike Fighter Squadron 147). V létě proběhne finální certifikace CVW-2 a později v tomto roce se USS Carl Vinson s CVW-2 vydá na svou první misi do západního Pacifiku. USS Carl Vinson při tomto nasazení povede úderný svaz CSG 1 (Carrier Strike Group 1).

S příchodem F-35C USN připravuje změnu složení palubního křídla. CVW-2, nebo i další palubní křídla, ponesou stále celkově 44 bojových letounů. Nově ale půjde o mix jedné letky s 16 kusů F-35C (nejnovější verze Block IV) a tří letek s celkově 28 F/A-18E/F Super Hornet (verze Block III).


Připravuje se společné nasazení F-35C a CMV-22B

Součástí křídla bude dále pět až sedm letounů pro elektronický boj EA-18 Glower, pět letounů včasné výstrahy E-2D Advanced Hawkeye, šest až deset vrtulníků MH-60 Seahawk, tři logistické konvertoplány CMV-22B Osprey a pět až devět bezpilotních letounů MQ-25 Stingray. Zavedení Stingrayů přinese dvě zásadní výhody – dovolí vyčlenit více Super Hornetů pro bojové mise a prodlouží bojový dolet F-35C z 1100 km na dvojnásobek.

Takto má vypadat modelové „pokročilé palubní křídlo“ USN v tomto desetiletí. Poslední díl skládačky, bezpilotní tanker Stingray, dosáhne počáteční operační připravenosti v roce 2024. Do té doby roli vzdušných tankerů zastanou letouny Super Hornet s přídavnými nádržemi a tankovacími hadicemi.

Pochopitelně je ale možné, že podoba palubního křídla s nabytými provozními zkušenostmi se dále upraví. Ve hře je, a to platí pro USN i USMC, například úprava počtu F-35C v letce.

USS Carl Vinson je vůbec první letadlovou lodí připravenou pro provoz F-35C. USN muselo na plavidle provést některé nezbytné úpravy, jako je posílení tepelné ochrany paluby chránící před spalinami výkonných motorů F135 nebo úpravu počítačového systému lodě kvůli logistické a provozní podpoře F-35C.


CMV-22B Osprey

Zajímavou roli plní konvertoplán CMV-22B Osprey, který na letadlových lodích nahradil dopravní letouny C-2A Greyhound. Na rozdíl od svého předchůdce CMV-22B umí přepravit 2000 kg těžké jádro proudového motoru F135 letounů F-35C na pozemní základny. První transport jádra F135, které je společné pro všechny tři verze F-35, z paluby USS Carl Vinson se podařilo provést letos v únoru.

CMV-22B, jenž má zásadní výhodu díky kolmému startu a přistání, zajistí také přepravu lidí, raněných a materiálu z letadlové lodě na pozemní základny nebo na jiná plavidla. Oproti svému předchůdci CMV-22B vyniká větším doletem (přes 2000 km) a také schopností operovat v noci.

Samotný F-35, což platí i pro F-35C, je označován jako „bojový multiplikátor“ – F-35C díky pokročilým senzorům, komunikačním a velitelským systémům znásobuje schopnosti dalších letounů křídla.

„Se zařazením nejnovějšího letounu páté generace Námořnictvo naší úderné skupině [CSG 1] poskytlo světově nejschopnější, nejničivější a nejpřipravenější letecké křídlo [CWV-2]," řekl kontradmirál Timothy J. Kott, velitel CSG-1. „Poskytováním správné rovnováhy mezi přítomností a silou, včetně nadřazenosti leteckých sil, jsou úderné skupiny v době potřeby jedním z hlavních pohotovostních prostředků našeho národa. Udržováním smrtící a připravené úderné skupiny s posádkou nejzkušenějších námořníků na světě, vybavenou nejlepším vybavením, pomohou letadla páté generace Americe udržet její výhodu na moři a ochrání náš národ v dalších letech.“


MQ-25 Stingray

V současné době stále více zemí začíná nasazovat F-35 do ostrých akcí – Itálie jako vůbec první země nyní nasadila své F-35A k ochraně vzdušného prostoru Pobaltí.

Současně se ale čím dál častěji začíná mluvit, zejména v případě Ozbrojených sil Spojených států, o omezení nákupu F-35. Ve hře je seškrtání nákupu až o 800 F-35. Důvodem jsou přetrvávající technické problémy, astronomické akviziční a provozní náklady a rychle postupující vývoj taktického bojového letadla šesté generace NGAD (Next-Generation Air Dominance).

Vzhledem k obrovské lobbistické síle zbrojního gigantu Lockheed Martin, výrobce F-35, se ale o jakýkoliv pokus o snížení nákupu počtu F-35 strhne nelítostný politický boj. Ostatně před pár dny 130 členů Sněmovny reprezentantů, což je dolní komora Kongresu, se svým podpisem postavilo proti jakýmkoliv škrtům v programu F-35.

Zdroj:  Seapower, 2USNI News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B

Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje ...

Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva

Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové ...

Japonské kapesní letadlové lodě se stíhačkami F-35B Lightning II

Kdo aspoň občas sleduje námořní novinky, toho to nepřekvapí. Japonské lodě třídy Izumo přezbrojí ...

F-35 Lightning II a bitva o elektromagnetické spektrum

Oblast elektronického boje (ovládnutí elektromagnetického spektra) je v současné době klíčem k ...

Globální Británie: HMS Queen Elizabeth míří do Indo-Pacifiku

Letadlová loď HMS Queen Elizabeth Královského námořnictva (Royal Navy) o víkendu vyplula ze svého ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • toustr
    10:40 08.05.2021

    Bude zajímavé sledovat, jakým směrem se USN vydá do budoucna. Zajímavý bude hlavně výběr náhrady za Super Hornety. Osobně sázím na to, že je nahradí časem bezpilotní drony ...Zobrazit celý příspěvek

    Bude zajímavé sledovat, jakým směrem se USN vydá do budoucna. Zajímavý bude hlavně výběr náhrady za Super Hornety. Osobně sázím na to, že je nahradí časem bezpilotní drony (wingmani pro F35). Vývoj zbrusu nové palubní stíhačky s posádkou je nejspíš už pasé.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      15:02 08.05.2021

      Lietadlá 6 generácie vyvýjané námorníctvom aj letectvom v USA počítajú s pilotmi. Musím ťa sklamať.. Majú mať iba možnosť vzdialeného ovládania a aj s ním sa počíta so zavedením ...Zobrazit celý příspěvek

      Lietadlá 6 generácie vyvýjané námorníctvom aj letectvom v USA počítajú s pilotmi. Musím ťa sklamať..

      Majú mať iba možnosť vzdialeného ovládania a aj s ním sa počíta so zavedením až na konci 6 generácie.

      Wingmani budú to je jasné.. už sa testujú o 106..Skrýt celý příspěvek

      • toustr
        20:12 08.05.2021

        Díky za upřesnění. V tom případě to bude o to zajímavější restrukturalizace letadel.

        Díky za upřesnění. V tom případě to bude o to zajímavější restrukturalizace letadel.

  • Knightrider
    12:08 07.05.2021

    Zajimavé, že takové future "high-end" křídlo ponese jako první jedna z úplně nejstarších lodí

    Zajimavé, že takové future "high-end" křídlo ponese jako první jedna z úplně nejstarších lodí

    • TC82
      15:12 07.05.2021

      Asi zrovna procházel nějakou větší údržbou při které se daly udělat úpravy pro F-35.

      https://news.usni.org/2019/06/...

      Asi zrovna procházel nějakou větší údržbou při které se daly udělat úpravy pro F-35.

      https://news.usni.org/2019/06/...

    • CerVus
      08:36 08.05.2021

      Ono to i smyl dává. Loď díky svému stáří i tak potřebovala modernizaci, tak ji rovnou sebrali mokrou palubu a upravili na nosič letadel. Té přestavbě se nevyhnou ani novější lodě. ...Zobrazit celý příspěvek

      Ono to i smyl dává. Loď díky svému stáří i tak potřebovala modernizaci, tak ji rovnou sebrali mokrou palubu a upravili na nosič letadel. Té přestavbě se nevyhnou ani novější lodě. Ona je ta platforma stejně nedokonala. Udajne je musí je doprovázet další vysadkova loď tridy Sant Antonio disponující mnohem lepším vybavením pro řízení leteckých operací.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        11:16 08.05.2021

        Tak ona jistou modernizací prochází po každém návratu z mise.

        Tak ona jistou modernizací prochází po každém návratu z mise.

      • Storm
        14:37 08.05.2021

        Asi jsem na základní škole chyběl když se probíraly letadlové lodě promiň... Mohl by jsi mi tedy prosím upřesnit, kde se na USS Carl Vinson CVN70 přesně nacházela ta mokrá paluba? ...Zobrazit celý příspěvek

        Asi jsem na základní škole chyběl když se probíraly letadlové lodě promiň... Mohl by jsi mi tedy prosím upřesnit, kde se na USS Carl Vinson CVN70 přesně nacházela ta mokrá paluba? A ještě mi pro zajímavost vysvětli to s tim LPD Sant Antonio class...Skrýt celý příspěvek

        • CerVus
          10:07 09.05.2021

          Jo jo pardón měl jsem za to, že jde o jeden z Waspů.

          Jo jo pardón měl jsem za to, že jde o jeden z Waspů.

      • pavel rampir
        08:37 09.05.2021

        Upravili letadlovou loď na nosič letadel ? Obdivuhodné !

        Upravili letadlovou loď na nosič letadel ? Obdivuhodné !

Načítám diskuzi...