První obrněný transportér AMPV pro americkou armádu

První obrněný transportér AMPV pro americkou armádu
První AMPV / YouTube (Zvětšit)

Britský koncern BAE Systems oficiálně předal americké armádě první víceúčelové obrněné vozidlo AMPV (Armored Multi Purpose Vehicle). Jde o nejdůležitější obrněné vozidlo amerických obrněných brigád ABCT (Armored Brigade Combat Team).

AMPV nahradí ikonické, ale již zcela zastaralé víceúčelové obrněné transportéry M113. Počátky obrněnců M113 lze vysledovat až do 50. let minulého století, přesto je M113 stále nejrozšířenějším pásovým obrněným vozidlem americké armády.

Americká pěchota se v M113 po bojišti již nepřesouvá (tuto roli zastává M2 Bradley), ale M113 stále slouží u jako vozidlo velení a řízení, pro všeobecné účely (dopravu zásob, materiálu, munice, případně evakuaci), nosič minometů, záchranné a také evakuační vozidlo. V ABCT M113 tvoří přes 30 % všech obrněných vozidel.

V každém ABCT najdeme:

  • M-113A3 General Purpose (GP), víceúčelová verze ‒ 19 ks;
  • M-1068A3 Mission Command (MCmd), velitelské vozidlo ‒ 41 ks;
  • M-1064 Mortar Carrier (MC), nosič minometů ‒ 15 ks;
  • M-113A3 Medical Evacuation (ME), evakuační vozidlo ‒ 31 ks;
  • M-577 Medical Treatment (MT), záchranné vozidlo ‒ 8 ks;

Největší slabinou M113 je slabá balistická ochrana ‒ hliníkový pancíř M113 odolá pouze běžné munici ráže 7,62×39 mm. Stejně tak se nechvalně známá stala slabá protiminová ochrana ‒ američtí vojáci ve Vietnamu raději seděli na korbě vozidla než uvnitř. Ostatně kvůli obrovskému rozšíření IED (Improvised Explosive Device) americká armáda M113 v Iráku a Afghánistánu prakticky vůbec nepoužívala.

Velitelé například bez ochrany nepouštějí M113 z předsunutých operačních základen FOB (Forward Operating Bases). M113 se z FOB vydávají ven jen za doprovodu dalších ochranných a podpůrných vozidel. To pochopitelně značně komplikuje jejich nasazení.


Předání prvního AMPV americké armádě

Pentagon místo M113 hodlá nakoupit 2936 obrněnců AMPV za 11 miliard dolarů (cena včetně vývoje). Výhledově se také počítá s náhradou 1922 transportérů M113 v podpůrných brigádách EAB (Echelons Above Brigade). Náhrada M113 v EAB ale není zatím na pořadu dne.

V případě ABCT se počítá s dodávkou pěti verzí AMPV kopírující současné varianty M113. Průměrná jednotková cena AMPV musí být maximálně 1,8 milionu dolarů.

Víceúčelová verze AMPV GP pojme 2+6 osob, v případě potřeby jedny nosítka. Samozřejmostí je moderní komunikační vybavení, včetně datalinku a systémů řízení a vedení boje. AMPV MC (má sníženou korbu) je určen k přepravě 120mm minometu a 69 kusů munice.

AMPV MCmd má tvořit základní kámen systémů velení a řízení ABCT, a to na brigádní a praporní úrovni. Trojčlenná posádka pomocí AMPV ME dokáže odsunout šest sedících nebo čtyři ležící pacienty, případně tři sedící a dva ležící. Posádku sesterského AMPV MT tvoří řidič, velitel a dva medici, kteří se mohou intenzivně starat o jednoho ležícího pacienta (plus další může být na nosítkách). 

AMPV sází na dostupné a ověřené technologie. Pentagon tedy opustil trend posledních 30 let, kdy prakticky v každém velkém zbrojním programu se snažil dosáhnout technologického průlomu a dokonalosti, nehledě na rozpočet. Zmínit můžeme neúspěšné projekty vrtulníku Comanche, houfnic Crusader, bojových vozidel FCS (Future Combat Systems) a GCV (Ground Combat Vehicle).


AMPV vs. M113 / US Army

Současná předávka prvního AMPV proběhla devět měsíců za plánem. Za zdržením stojí pandemická krize a zejména problémy s přípravou produkční linky ve výrobním podniku BAE Systems (York, Pensylvánie). Zde také došlo k předávce prvního AMPV (viz přiložené video). Vzhledem k pandemické krizi byl „ceremoniál“ vysílán on-line. 

Kvůli výrobním problémům Pentagon pro fiskální rok FY2021 (začíná 1. října 2020) objednal pouze 32 AMPV, místo plánovaných 143 vozidel. Také rozpočet celého programu AMPV byl pro FY2021 snížen na 193 milionů dolarů z původně očekávaných 445 milionů dolarů. 

V rámci dohody z roku 2018 pro počáteční výrobu LRIP (Low Rate Initial Production) se Pentagon zavázal odebrat prvních 450 vozidel. Objednávka následovala po více než rok dlouhém testování 29 prototypů AMPV americkou armádou.

Výrobní fáze LRIP slouží především k odladění výrobní linky, tedy k nastavení požadované rychlosti výroby, ke snížení výrobní ceny a zajištění požadované kvality výroby (k maximálnímu snížení zmetkovitosti). Amanda Niswonger, mluvčí BAE Systems, pro Defense News uvedla, že firma například zavedla robotické svařování, digitálně řízenou rentgenovou kontrolu svarů a pokročilé počítačem řízené obrábění. Tyto kroky pomohou splnit požadavek armády na výrobu minimálně 180 AMPV ročně.


AMPV GP; větší foto / US Army

Vůbec prvním dodaným AMPV je velitelská verze. Velitelé sedící uvnitř vozidla mohou využívat všechny hlavní výhody AMPV (oproti M113), tedy mnohem objemnější (nárůst o 80 %) a ergonomičtější vnitřní prostor, lepší balistickou ochranu, výkonný zdroj elektrické energie a chlazení. AMPV tedy pojme a energeticky uživí nejsložitější a nejvýkonnější elektronické systémy (komunikační systémy, prostředky elektronického boje, moderní senzory), ale má také dostatek růstového potenciálu ‒ na vozidlo lze v budoucnu umístit aktivní systém ochrany nebo energetické zbraně.

Co se týče konstrukce, podvozek zavěšení kol (pomocí torzních tyčí, kyvných ramen a tlumičů rázů) a pohonný systém vychází z bojového vozidla pěchoty (BVP) M2 Bradley a houfnice M109A7 Paladin. AMPV je tedy v podstatě M2 Bradley, avšak bez bojového modulu a se zvýšenou korbou. Pokud nepočítáme tanky Abrams a odtahové M88A2/A3 Hercules, tak v ABCT všechna pásová vozidla získají podvozek Bradley.

Bojová hmotnost všech pěti variant AMPV leží v rozmezí 34 000 až 36 000 kg. Dojezd je 336 km po zpevněné cestě rychlostí 50 km/h. 

V každém případě AMPV, M2 Bradley a tanky M1A2 Abrams budou tvořit páteř amerických obrněných sil (z hlediska skutečně nasaditelné bojové síly) minimálně dalších 15 let. Teprve poté lze očekávat širší nasazení nástupců vozidel Bradley a ještě později tanků Abrams.

Zdroj: BAE Systems, Breaking Defense, Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

AMPV: Americká armáda nahrazuje transportéry M113

Americká armáda (U.S. Army) v rámci programu AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) vybrala nástupce ...

AMPV: Nástupce legendárních obrněnců M113 představen

Firma BAE Systems minulý týden v Pensylvánii představila prototyp nového víceúčelového obrněného ...

AMPV: Americká armáda testuje nástupce transportérů M113

Britská firma BAE Systems předala v rámci vývojové a inženýrské fáze (EMD) první testovací prototypy ...

AMPV: Tažný kůň amerických obrněných jednotek vstupuje do služby

Příští měsíc firma BAE Systems začne po několika letech testování sériově vyrábět nová víceúčelová ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Proxy
    13:32 14.09.2020

    Nějak mi uniklo, že to bude mít okolo 35 tun. Náhrada M113 ve funkci, ne zrovna ve "třídě", ale v dnešní době improvizovaných min a RPGček to asi ani jinak nejde...

    Nějak mi uniklo, že to bude mít okolo 35 tun. Náhrada M113 ve funkci, ne zrovna ve "třídě", ale v dnešní době improvizovaných min a RPGček to asi ani jinak nejde...

    • Klimesov
      13:32 15.09.2020

      Tak je to udávané jako "bojová hmotnost"
      Tedy by to mělo být pokud se nemýlím celková maximální hmotnost včetně osádky, paliva , užitečného nákladu atd. ne?

      Tak je to udávané jako "bojová hmotnost"
      Tedy by to mělo být pokud se nemýlím celková maximální hmotnost včetně osádky, paliva , užitečného nákladu atd. ne?

  • Technista
    18:09 12.09.2020

    Nevíte někdo, jestli střelec v té jednomístné, shora otevřené, střelecké věžičce může pomocí nějakého mechanismu zaměřovat kulomet skrz to čelní neprůstřelné sklo nebo musí zčásti ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nevíte někdo, jestli střelec v té jednomístné, shora otevřené, střelecké věžičce může pomocí nějakého mechanismu zaměřovat kulomet skrz to čelní neprůstřelné sklo nebo musí zčásti vylézt, jak je na druhém obrázku?
    Staré MRAPy i Hummery mají balistickou ochranu s okénky nad úrovní kulometu, takže řešení s nějakým zvláštním zaměřovacím mechanismem mi připadá logické, ale nikde nemůžu nalézt potvrzení.
    Skrýt celý příspěvek

  • El Duderino
    12:49 11.09.2020

    Pekny kontrast k clanku o modernizacii BVP-2. Stare proste ostane stare aj ked sa to vylesti. Ani vrstva kryptonitu by zo 113-ky rovnocenny stroj nespravila.

    Pekny kontrast k clanku o modernizacii BVP-2. Stare proste ostane stare aj ked sa to vylesti. Ani vrstva kryptonitu by zo 113-ky rovnocenny stroj nespravila.

  • VlaLang
    09:32 11.09.2020

    Celkem mimochodem, ta cena za vozidlo není špatná (je nižší než jsem čekal) - chápu, že klíčem je velikost celkové objednávky, ale stejně...

    Celkem mimochodem, ta cena za vozidlo není špatná (je nižší než jsem čekal) - chápu, že klíčem je velikost celkové objednávky, ale stejně...

  • Flader
    21:06 10.09.2020

    Fuuuuuuuuuuu toľko hliníku do zberných surovín :D

    Fuuuuuuuuuuu toľko hliníku do zberných surovín :D

  • zdeno
    16:32 10.09.2020

    už bylo na čase, 113ky nejsou z určitých důvodů (Al) vhodné ani pro národní gardu , i když jezdí pěkně

    už bylo na čase, 113ky nejsou z určitých důvodů (Al) vhodné ani pro národní gardu , i když jezdí pěkně

    • Klimesov
      17:26 10.09.2020

      Tak ony ty M-113 si odsloužili svoje a teď mají právo na to odejít do zaslouženého důchodu a na odpočinek :-)

      Tak ony ty M-113 si odsloužili svoje a teď mají právo na to odejít do zaslouženého důchodu a na odpočinek :-)