První ostrý odpal střely Meteor ze stíhačky JAS-39 Gripen

Gripen Meteor
Foto: Testovací Gripen s podvěšenou střelou Meteor / Saab

Evropská střela Meteor je nejmodernější současnou leteckou střelou vzduch-vzduch dalekého dosahu. V současné době Meteor používají evropské stíhačky Rafale a Eurofighter. V brzké době se pak k evropským kolegům přidá i švédský JAS-39 Gripen.

Před několika dny provedl Gripen první ostrý odpal střely Meteor. Při testu Gripen vypálil dvě střely na dálkově ovládaný terč. Cílem testu nebylo terč zničit ale vyzkoušet odpal střely z letounu, datovou komunikaci mezi střelou a letounem a schopnost střely „uzamknout“ terč.

Test probíhal pod patronátem Švédského úřadu pro vyzbrojování (FMV). Součásti testovacího týmu byli i zástupci firmy Saab (JAS-39 Gripen) a MBDA (Meteor).

„Testování bylo dokončeno podle plánu a nyní musíme udělat další důležitý krok, integrovat střelu do letounu Gripen C/D,“ říká Michael Ostergren, projektový manažer programu Meteor v FMV. „Jsem ohromen výsledky, kterých jsme společně dosáhli, což vzbuzuje značnou důvěru v integrování střel Meteor do stíhačky Gripen.“



Meteor je střela kategorie BVRAAM (beyond-visual-range air-to-air missile), tedy zbraně vzduch-vzduch používaných mimo vizuální kontakt s protivníkem. Vývoj Meteoru byl zahájen v roce 2002 s cílem najít evropskou náhradu za americké střely AIM-120 AMRAAM.

Jak si stojí v porovnání obě střely? Nejnovější provedení AIM-120D AMRAAM má dosah na hranici až 180 kilometrů a maximální rychlost Mach 4.

Meteor Foto: Meteor / MBDA

Přiznaný dostřel Meteoru je „pouze“ +100 kilometrů, rychlost střely je vyšší než Mach 4. Hlavní výhodou evropské zbraně je však použití náporového motoru, oproti raketovému u amerického „amramu“. Díky tomu může Meteor udržovat po celou dobu vysokou rychlost letu a při zachycení cíle dokonce ještě zrychlit.

Ve výsledku má Meteor sice menší dostřel než AIM-120D AMRAAM, ale má mnohem větší zónu, z které není úniku (no-escape zone). Jde o prostor, odkud nemůže letoun protivníka před střelou uletět. Oproti AIM-120C AMRAAM má být no-escape zone dokonce třikrát větší.

Připomeňme, že AIM-120C AMRAAM mají ve výzbroji i české stíhačky JAS-39 Gripen. Za celkově 24 střel zaplatila Armáda ČR v roce 2008 700 miliónů Kč.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

JAS-39 Gripen a jeho konkurence, zaměřeno na zbraně

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...

JAS-39 Gripen a jeho konkurence: Resumé

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ...

Schválena modernizace stíhaček JAS-39 Gripen na standard E/F

Švédský úřad pro vojenský materiál FMV (Försvarets materielverk) uzavřel s firmou SAAB první dohodu ...

Švédské Gripeny hlídají naše nebe. Na zemi je střeží technika českého původu

Hlavním úkolem českých stíhačů je zabezpečit ochranu a suverenitu vzdušného prostoru České ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • raw
    17:09 04.07.2013

    Libor: AIM-120 je tady uz hooodne dlouho [wiki: operacne od 1991], takze se jedna pouze o dalsi zlepseni nez o zcela novou vec, Meteor je holt novinka a v novinkach se odrazi vysoke nakladni na pocatecni vyvoj.

  • Libor
    08:48 03.07.2013

    Meteor je velmi dobrá střela, ale bohužel minimálně dvakrát dražší než AIM-120.

  • Ondřej Lacina
    21:22 02.07.2013

    jin: A já bych radši zase nejmodernější současnou evropskou, ne eevropskou ;)

  • jin
    18:07 02.07.2013

    Prosím opravte úvodník proč máme zavádět nemodernější současnou eevropskou..
    Já bych raději nejmodernější.....

  • Martin
    15:30 02.07.2013

    Testovací Gripen s poděšenou střelou Meteor / Saab
    Bůh nás chraň.