První prototyp ruského bombardéru PAK DA v roce 2025

Podoba ruského bombardéru PAK DA není známa. Prozatím se musíme spoléhat jen na fantazii grafiků. / Print Screen YouTube

V roce 2025 vzlétne první prototyp nového ruského strategického bombardéru PAK DA. V budoucnu PAK DA postupně nahradí všechny tři typy ruských strategických bombardérů Tu-22M3, Tu-95MS a Tu-160.

Rusko oznámilo zahájení prací nad novým strategickým bombardérem v roce 2009. Podle tehdejších plánů měl být vývoj dokončen v roce 2017 a se vstupem do služby se počítalo v roce 2020.

Harmonogram programu se ale neustále (alespoň mediálně) měnil, navíc různí zástupci vlády i letectva dávali rozdílné informace o postupu vývoje PAK DA. Program PAK DA nakonec odsunul projekt obnovení výroby modernizovaných nadzvukových bombardérů Tu-160M2. Sériová výroba Tu-160M2 začne v roce 2020 při rychlosti výroby dva až tři stroje ročně. Podle Jurije Borisova, náměstka ruského ministra obrany, se počítá s výrobou 50 nových Tu-160M2.

Podle posledních informací ruské tiskové agentury TASS se s prvním startem prototypu PAK DA počítá v roce 2025. Došlo údajně i k podpisu smlouvy ke stavbě prototypů, což značí, že program PAK DA dostal zelenou.

Zahájení sériové výroby a zařazování nového bombardéru PAK DA do výzbroje proto může začít nejdřív kolem roku 2030. Pro porovnání -  první let amerického strategického bombardéru B-2 Spirit se uskutečnil v roce 1989, první sériový stroj vznikl v roce 1993 a k zařazení do služby došlo v roce 1997.

O designu PAK-DA se skoro nic neví. Podle zdrojů z ruského vojenského průmyslu půjde o podzvukový letoun typu samokřídlo se schopností nést střely dlouhého dosahu uvnitř zbraňových šachet. Je otázkou o jak velký letoun půjde, zda o obří letoun jako B-2 nebo o menší stroj podobný americkému B-21 Raider (spíše).

Určující pro velikost PAK DA je schopnost nést raketovou výzbroj vzduch-země ve vnitřním nákladovém prostoru. Například ruská střela Ch-101 měří na délku 7,45 m a má hmotnost 2400 kg. Dolet, který je oficiálně utajován, je udáván podle různých zdrojů v širokém rozmezí 2000 ž 5000 km. Pro srovnání - dolet americké střely vzduch-země AGM-129 ACM (Advanced Cruise Missile) je 3700 km.

PAK DA má ctít zásady stealth, což je zajímavé zejména vzhledem ke kritice současné stíhačky F-35 Lightning II. Podle některých zdrojů je stealth díky nové generaci radarů již překonaná technologie - resp. nevyplatí se obětovat jiné vlastnosti letounu (aerodynamická čistota, konstrukční uspořádní, rozměry) ve prospěch stealth.

Podle Jevgenije Fedosova, ředitele Státního výzkumného ústavu civilního letectví, bude nový PAK DA levnější než se dříve předpokládalo, ale bude vyráběn ve větších počtech. Fedosov také dodal, že letectvo zatím neurčilo hlavní poslání letounu - zvažuje se strategický bombardér, takticko-operační nosič raket dlouhého doletu, záchytný letoun (?) nebo dokonce platforma pro vypouštění malých raket na nízkou oběžnou dráhu Země.

Přesné parametry letounu (rozměry, nosnost, dolet) jsou proto pouze spekulace. Údajně ale již byl vyroben experimentální zmenšený model 1:10 z kompozitních materiálů a také dřevěný model v živé velikosti. Oficiální ruská místa ale zatím pouze potvrdila, že půjde o podzvukový letoun typu křídlo.

Původní úvahy mluvily o nadzvukovém, či dokonce hypersonickém bombardéru. Nakonec byla zvolena levnější varianta podzvukového stroje. Podzvuková rychlost není problém, protože Rusové v poslední době zavedli a otestovali nejnovější střely vzduch-země Ch-101 a Ch-555.

PAK DA s takto výkonnou výzbroji nemusí vůbec opustit ruský vzdušný prostor a vystavit se riziku sestřelení nepřátelskou protivzdušnou obranou (PVO). K odpálení střel dojde na ruském území pod ochranou vlastní PVO a vlastních stíhaček. Při doletu raket 3000 km PAK DA spolehlivě zasáhne prakticky jakékoliv místo v Evropě nebo Číně.

Zdroj: TV Zvezda,TASS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský S-400 pro Turecko: Roztržka Turecko-Západ pokračuje

Zatímco Turecko a evropské země prožívají hlubokou diplomatickou krizi, Turecko usiluje o užší ...

Rusko pokračuje v přezbrojování na tanky T-72B3

Ruská armáda pokračuje v přijímání modernizovaných tanků T-72B3. Ruské jednotky v oblasti Rostov u ...

Vývoj ruského protivzdušného systému S-500 Prometej finišuje

Podle velitele ruských vzdušných a kosmických sil (VKS) Viktora Bondareva ruská armáda v nejbližší ...

Ruská jaderná ponorka Kazaň třídy Jaseň spuštěna na vodu

Ponorka Kazaň třídy Jaseň (projekt 885M) byla po 8 letech stavby spuštěna na vodu. Víceúčelové ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    17:29 19.04.2017

    ...že časem začnou vyrábět T-50 (nemyslím ty předprodukční jednotky ks jako teď) jim i (pokud se nestane ještě něco horšího než se jim děje) věřil a přál. Že se podaří dotáhnout ...Zobrazit celý příspěvek

    ...že časem začnou vyrábět T-50 (nemyslím ty předprodukční jednotky ks jako teď) jim i (pokud se nestane ještě něco horšího než se jim děje) věřil a přál.
    Že se podaří dotáhnout Armatu a hlavně ji vyrábět v aspoň trochu smysluplných počtech, bych jim taky věřil i přál.

    Ale že za 8 let vzlétne prototyp nějakého revuločního bombardéru s jakým nemají žádné zkušenosti, tak přestože bych jim to přál, tak myslím, že tomu může věřit jen jedinec který se zrovna probral z komatu...Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    16:55 19.04.2017

    skelet: ale to by muselo dojít ke značnému navýšení výrobních kapacit (Il-76). Požadavky do budoucnosti pro transportní letectvo, pro tankery či AWACS nejsou zrovna nejmenší.

    skelet: ale to by muselo dojít ke značnému navýšení výrobních kapacit (Il-76). Požadavky do budoucnosti pro transportní letectvo, pro tankery či AWACS nejsou zrovna nejmenší.

  • skelet
    16:48 19.04.2017

    hurvo: tak určitě.. ouplný Horten.. sice to více připomíná Lippische, ale kdo o něm kdy slyšel. Horten je Horten :)) raziel: zas bych se tomu Il-76 nesmál. Pro rozvoz "mlíka" něco ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo: tak určitě.. ouplný Horten.. sice to více připomíná Lippische, ale kdo o něm kdy slyšel. Horten je Horten :))
    raziel: zas bych se tomu Il-76 nesmál. Pro rozvoz "mlíka" něco na jeho základě stačí. A když se věnuješ sovětským konstrukcím, tak jistě víš, že sověti vyvíjeli bombardovací verze z An-8 a An-12 (pro škarohlídy měly být určeny především na export)Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    16:29 19.04.2017

    a já si říkal, že dřív nebo později přijde někdo s B-52 :-) a nemýlil jsem se. Koncepce USAF a množství nasazené techniky se pohybuje v jiných řádech než zde diskutované možnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    a já si říkal, že dřív nebo později přijde někdo s B-52 :-) a nemýlil jsem se.
    Koncepce USAF a množství nasazené techniky se pohybuje v jiných řádech než zde diskutované možnosti ruské VVS. Pro konkrétní typy úkolů mohou mít klidně dál Stratofortress, proč ne - asi ale Logiku nebudeš tvrdit, že B-52 je v 21. stol páteří bombardovacího letectva USA že :-)

    Naproti tomu situace u VVS je diametrálně odlišná - zde skončily veškeré vývojové práce ještě v 80. letech. Modernizaci Blackjacku M1 a M2 neberu jako vývoj nové konstrukce. Pokud tedy má do budoucna zůstat zachovaná výroba v KAPO Kazaň,
    tak prostě nic jiného než vývoj nové generace strategického bombardéru nezbývá - taky na něm intenzivně pracují. Jakub 2 by asi doplnil - jo pracujou, udělali novou Power Pointovou prezentaci ;)Skrýt celý příspěvek

  • logik
    16:10 19.04.2017

    raziel: na příkladu B52 je vidět, že pro dálkové bombardování stačí konstrukce ne ze 70, ale z let 40tých a není to žádný problém. Jediné, co těmto letadlům schází a nejde ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel: na příkladu B52 je vidět, že pro dálkové bombardování stačí konstrukce ne ze 70, ale z let 40tých a není to žádný problém.

    Jediné, co těmto letadlům schází a nejde rozumně doplnit je technologie stealth - a ta právě u velkých bombardérů - které zpravidla nesou těžké střely a tak se nemusí přibližovat k obránci na blízkou vzdálenost - není tolik podstatná jako např. u stíhačů. Pokud tedy Rusko není schopno vyvinout plně VLO stíhač (to není ostuda ani kritika, to neumí kdekdo...) - T50 má VLO vlastnost pouze z přední polosféry - tak fakt není "nutné" aby vyvíjeli VLO bombardér.

    A pravděpodobně je takový vývin nad možnosti Ruska, protože kdyby byli schopni vyvinout VLO letadlo, tak by byla T-50 (plně) VLO.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    15:53 19.04.2017

    Vsak aj tank ma vezu kanon korbu pasy a su podobne jeden druhemu. Ale ta vizualizacia na obrazku je napadne podobna ho229 , takto DA urcite nebude vyzerat.

    Vsak aj tank ma vezu kanon korbu pasy a su podobne jeden druhemu. Ale ta vizualizacia na obrazku je napadne podobna ho229 , takto DA urcite nebude vyzerat.

  • raziel87
    14:49 19.04.2017

    2 stirling to víš že jo, na firemním notebooku mám nahranou aplikaci na změny I.P adresy, porušuju interní směrnice a nemám nic lepšího na práci, než si nárazově naklikat ...Zobrazit celý příspěvek

    2 stirling

    to víš že jo, na firemním notebooku mám nahranou aplikaci na změny I.P adresy, porušuju interní směrnice a nemám nic lepšího na práci, než si nárazově naklikat "lajky" a pak se hrdě přiznat hned v dalším příspěvku. Co Il-76 neblbni! Tu-16 a Il-28 modernizujou! :-D boha jeho.....Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    14:35 19.04.2017

    raziel87: jen se nedělej, víme aspoň kdo to kliká:D Jinak mě udivuje, že to vůbec někdo sleduje, ja na to kouknu jen když se někdo pohorší kolik má mínusů (na palce nahoru si moc ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: jen se nedělej, víme aspoň kdo to kliká:D Jinak mě udivuje, že to vůbec někdo sleduje, ja na to kouknu jen když se někdo pohorší kolik má mínusů (na palce nahoru si moc lidí nestěžuje..).
    Myslím, že nový bombardér vznikne, ale tak o 10 let později než uvádějí. Při nejhorším můžou upravit nějaký Il-76Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    14:22 19.04.2017

    :-D tady řádí nějakej naklikávač, kterej má evidentně fóbii z USA a miluje Rusko - to ale taky neni zdravá myšlenka pane neznámý ;) přijde mi divný, abych z ničeho nic dostal ...Zobrazit celý příspěvek

    :-D tady řádí nějakej naklikávač, kterej má evidentně fóbii z USA a miluje Rusko - to ale taky neni zdravá myšlenka pane neznámý ;) přijde mi divný, abych z ničeho nic dostal několik plusů a lidi s kterými v diskuzi nesouhlasím tolik mínusů, ale v jádru díky za souhlasSkrýt celý příspěvek

  • raziel87
    13:39 19.04.2017

    2 liberal mě se nelíbí věcí a nic s tim neudělám )) 2 logik a co pak? Tu 160 je konstrukce ze 70. let 20. století. Dle tvé idei začnou s vývojem nové generace v roce ...Zobrazit celý příspěvek

    2 liberal
    mě se nelíbí věcí a nic s tim neudělám ))

    2 logik
    a co pak? Tu 160 je konstrukce ze 70. let 20. století. Dle tvé idei začnou s vývojem nové generace v roce 2025+?

    2 SeaWolf
    nemyslím to zle, ale nesuď lidi o kterých nic nevíš. Nikdy jsem tu nenapsal jediný příspěvek glorifikující Rusko, nikdy jsem neočerňoval Americkou, vojenskou techniku ale jsem označen za Sputnikáře, protože znám víc detailů z historie SSSR/Rusko programů. Ty máš tedy myšlenkový pochody par excellance.

    Pro všechny - nikde nefantazíruju, KDY Izidělije 80 vzlétne,ani neodhaduji KOLIK bude vyrobeno strojů. Zastávám však názor, že je úplně křupanský žít v idei, že po dolétání Tu-95 a Tu-160 budou teprve řešit náhradu. Ta je na stole od roku 1999.
    Od roku 2013 probíhají práce na plné obrátky.

    2 Jakub2
    Nemáš úplně aktuální informace - kdyžtak postnu link, jaká je aktuální situace okolo Kazaně. Tvoje výroky o stavu linky a postupu prací jsou slušně řečeno nepřesnéSkrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    13:33 19.04.2017

    Ne, Fildo, nepletete se. Vidím to nemlich stejně.

    Ne, Fildo, nepletete se. Vidím to nemlich stejně.

  • Filda
    13:25 19.04.2017

    Take se mi nechce verit, ze by ozeleli takovou zbran, jakou je dalkovy bombarder. Stroj, ktery ma v ruske armadni masinerii velmi pevne zakorenenou pozici. Kasicka ale vyvoj neceho ...Zobrazit celý příspěvek

    Take se mi nechce verit, ze by ozeleli takovou zbran, jakou je dalkovy bombarder. Stroj, ktery ma v ruske armadni masinerii velmi pevne zakorenenou pozici. Kasicka ale vyvoj neceho podobneho jako PAK DA nedovoli. Zustanou u Blackjacku, postavi par novych, vylepsi mu vyzbroj. Ostatni stare masiny doletaji. Citim tam prostor pro lacinejsi stroj nez 160tku, ale kde na nej vzit? Vic z toho asi nebude.. Pletu se nejak zasadne?Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    13:18 19.04.2017

    raziel87
    Nemyslím to zle, ale přesně pro takové lidi jako jste vy jsou určeny zprávy o PAK DA ... a další. To není výsměch, to jsou jen kupecké počty.

    raziel87
    Nemyslím to zle, ale přesně pro takové lidi jako jste vy jsou určeny zprávy o PAK DA ... a další. To není výsměch, to jsou jen kupecké počty.

  • Jakub2
    13:13 19.04.2017

    Raziel87: Bez TU-160M2 budou moci Rusové rozpustit strategické letectvo... ne bez PAK-DA protože dnes provozují směsku Tu-95MS a právě Tu-160. T-95MS jsou beznadějně zastaralé ...Zobrazit celý příspěvek

    Raziel87:

    Bez TU-160M2 budou moci Rusové rozpustit strategické letectvo... ne bez PAK-DA protože dnes provozují směsku Tu-95MS a právě Tu-160. T-95MS jsou beznadějně zastaralé a jakákoliv větší modernizace je nereálná.

    Žádná výrobní linka na Tu-160 nepřežila zastavení výroby v 1993. Tj. "hloubková modernizace" na TU-160M2 je v podstatě projekt zahrnující v 1. fázi postavení nové výrobní a montážní linky - z té staré použijí nějaké přípravky a zbytek budou nové stroje. V 2. fázi potom začnou vyrábět nové draky + montovat do nich novou elektroniku. 3. fáze je souběžná - modernizace a výroba inovovaných motorů (půjdou použít i do starých Tu-160?). Tenhle projekt spolehlivě sežere více peněz a zbylé prostředky nebudou stačit i na souběžný vývoj PAK-DA v dohledném termínu. Takže se budou termíny natahovat a natahovat... Za 15 let (můj odhad vystřelený od boku) budou mít sice vývoj ukončen, ale technologie a potřeby budou jinde. Ani v tom nebudou ale první - US Air Force si pořídilo B-2 a dlouhá léta pro ně hledalo nějaké operační použití.

    Tu-160M2 bude spolehlivě stačit dlouhá léta na svoji primární úlohu - dovézt větší množství KH-55 nebo KH-101 na dostřel od cílů.Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    13:12 19.04.2017

    Borci já si myslím, že udělat podzvukovej stealth bomber nebude pro Rusko zas taková věda. To bych se spíš bál o PAK FA. FA sice už lítá, ale vončo to ještě není. A proč ...Zobrazit celý příspěvek

    Borci já si myslím, že udělat podzvukovej stealth bomber nebude pro Rusko zas taková věda. To bych se spíš bál o PAK FA. FA sice už lítá, ale vončo to ještě není.

    A proč stealth...no byl bych pěkně nakrknutej, kdyby mi někdo sundával tak drahý stroje. Stealth přeci jen umožní se přiblížit víc k cíli a tím má stroj větší šanci na přežití.
    Ale pokud má mít hypersonic střely o doletu cca 5 000km, pak už by to zase moc hlavu a patu nemělo. Ale budou takový furt nebo bude nosit i jiný bomby..? Určo jo, takže stealth rozhodně ano.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    13:07 19.04.2017

    raziel87: nerozpustí. Budou stavět nové Tu-160 a ty co mají jsou vcelku nedávno modernizované. Takže rozhodně nové bombardovací stroje nutně nepotřebují.

    raziel87: nerozpustí. Budou stavět nové Tu-160 a ty co mají jsou vcelku nedávno modernizované. Takže rozhodně nové bombardovací stroje nutně nepotřebují.

  • liberal shark
    12:57 19.04.2017

    To Raziel87 : Nelíbí se mi tón Vašich příspěvků.

    To Raziel87 : Nelíbí se mi tón Vašich příspěvků.

  • raziel87
    12:37 19.04.2017

    2 Jakub fajn :-) a teď ještě podobně psát i v ostatních příspěvcích (bez nádechu otevřeného pohrdání vůči všemu ruskému) a nestalo by se, že bych si tebe nebo někoho jiného vzal ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Jakub

    fajn :-) a teď ještě podobně psát i v ostatních příspěvcích (bez nádechu otevřeného pohrdání vůči všemu ruskému) a nestalo by se, že bych si tebe nebo někoho jiného vzal do huby.

    Dost mě zarazila tvoje poslední věta - to že si na rozdíl od velkého množství ostatních rád přečtu i o technice sovětské/ruské ze mě ještě nedělá "ha! poručíme větru dešti!" Projekt PAK-DA bude samozřejmě pokračovat dále a nemusím být ekonom (ač je ironií že jsem z Ekonomie na VŠ promoval), abych vytušil, že jak přesně napsal Skelet - bez podpory programu nového strategického bombardéru
    mohou do 10 let rozpustit celé Dálkové letectvo - to se jaksi nestane a stát nemůže.....navzdory tvému přesvědčení o totální zaostalosti Ruského lidu bych ti doporučil nečumět jen na jeden obor, kterým se živíš, ale vyvozovat závěry i z tradic dané země a prostého selského rozumu. Rusko dálkové letectvo prostě potřebuje - Tu 160M2 je pouze udržení výrobní linky Tupolevu do najetí výroby Izidělije 80. I kdyby ten stroj nakonec vznikl v řádech jednotek kusů, vývoj je nutný a bude pokračovatSkrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    12:21 19.04.2017

    Raziel87: Pokud mi něco podsouváte, je to jen výplod Vašeho bipolárního vnímání světa. Nejdřív pár slov o sobě - je mi 40+, mám VŠ ekonomického směru a k tomu léta sleduji ...Zobrazit celý příspěvek

    Raziel87:

    Pokud mi něco podsouváte, je to jen výplod Vašeho bipolárního vnímání světa. Nejdřív pár slov o sobě - je mi 40+, mám VŠ ekonomického směru a k tomu léta sleduji světovou ekonomiku (zčásti kvůli zaměstnání, zčásti jako koníčka). Dalším mým koníčkem je projektové řízení - i výboj bombardéru, stavba fregaty nebo modernizace PVO je pro mne jen další projekt, který je odvislý od 3 věcí - musíte mít lidi, čas a peníze (tzv. projektový imperativ). Pokud jedno z toho nemáte, geometricky vzrůstá potřeba ostatních 2 faktorů, případně se projekt nikdy nebude rentovat a je lepší s ním nezačínat (maximálně ukazovat obrázky na internetu).

    A protože sleduji mj. i výkony/nevýkony ruské ekonomiky za poslední léta, tak nemusím být žádný génius, abych nepřišel na to, že ruská armáda má otevřeno hodně modernizačních projektů + víc než pár nových velkých projektů + priorita RF jsou pozemní síly, PVO a ICBM + peníze nerostou na stromech a suverénní ruský rezervní fond se stále zmenšuje = ruské strategické letectvo nebude mít peníze na 2 projekty - modernizaci T-160 Blackjack a vývoj PAK-DA. Současně vím, že ruští generálové nejsou žádní trotlové, tj. že upřednostní obnovu výroby Blackjacků. Ergo PAK-DA se vyrábět nebude. Ruská armáda se spíše soustředí na vývoj nových zbraní v oblastech, kde jsou světovou špičkou - PVO, raketová technika, dělostřelectvo.

    Ještě si dovolím upozornit, že provozní náklady na provoz Tu-160 jsou drasticky vysoké (proto je ani Sověti nikdy neviděli jako náhradu všech starších strojů, proto i dnes má RF ve výzbroji taky TU-95MS nebo TU-22M3). Tj. s obnovením výroby Tu-160M a navyšováním počtů budou logicky růst i absolutní provozní náklady.

    To je moje úvaha, Vám ponechám představy o nejrychlejších hodinkách, největších trpaslících a o tom, že v SSSR (RF) zvládnou vše.Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    12:19 19.04.2017

    to raziel87

    stavim 100 euri, ze ziadny PAK-DA v roku 2025 nevzlietne. uz sa len dozit.

    to raziel87

    stavim 100 euri, ze ziadny PAK-DA v roku 2025 nevzlietne. uz sa len dozit.

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5