První prototyp korejské víceúčelové stíhačky KF-X

První prototyp korejské víceúčelové stíhačky KF-X
První prototyp KF-X / Republic of Korea Armed Forces, @KoreaDefensePhotoLab (Zvětšit)

Slavnostní vyvedení (roll-out) prvního prototypu korejské víceúčelové stíhačky 4,5 generace KF-X (Korean Fighter eXperimental) od společnosti KAI (Korean Aerospace Industries) se uskuteční v dubnu letošního roku. První let je naplánován na červen 2022.

Celkově se počítá se stavbou šesti letuschopných prototypů a dvou prototypů pro pozemní testy. První prototyp (konstrukční číslo 001) je dokončován v montážním závodě Sacheon společnosti KAI. V závodě se současně montují další dva prototypy – stavba druhého (002) a třetího (003) skončí na konci letošního roku, dalších dvou dvousedadlových (004 a 005) v polovině roku příštího. V rámci čtyřletého testovacího programu šest prototypů uskuteční 2200 testovacích letů.

Podle Jung Kwang-suna, vedoucího programu KF-X v jihokorejské agentuře pro vojenské akvizice DAPA (Defense Acquisition Program Administration), se roll-out prvního letounu KF-X stane pro Jižní Koreu a letecký průmysl významným mezníkem: „Dosud jsme pracovali jen s výkresy a nyní budeme mít něco, co skutečně můžeme vidět a otestovat, zda naše předpoklady skutečně fungují.“

Jižní Korea ohlásila vývoj vlastního víceúčelového taktického nadzvukového letadla v roce 2001, oficiálně ale program odstartoval v roce 2016. Jedná se o největší samostatný zbrojní projekt Jižní Koreje – vývojové náklady se odhadují na 7,85 miliardy dolarů (170 miliard Kč, 6,49 miliardy euro). V Jižní Koreji program KF-X do roku 2028 přímo nebo nepřímo vytvoří nebo podpoří až 110 000 pracovních míst.


Stavba prvního prototypu je hotová z 90 %

Dokončení vývoje KF-X první fáze (Block I, viz dále) se očekává v roce 2026. V jihokorejském letectvu KF-X nahradí stroje F-4D/E Phantom II a F-5E/F Tiger II. Mezi roky 2026 až 2028 jihokorejské letectvo plánuje pořídit 40 letounů (Block I) a mezi roky 2028 až 2032 dalších 80 strojů druhé fáze (Block II). Aspoň takové jsou nynější plány. V korejském letectvu KF-X doplní letouny F-35A Lightning II a F-15K Slam Eagle (KF-X ponese stejné šedé maskování jako F-15K).

KF-X měří na délku 16,9 metru, na výšku 4,7 metry, to vše při rozpětí křídel 11,2 metru – rozměrově se tak podobá americkému stroji F/A-18. Maximální vzletová hmotnost činí 25 600 kg (z toho palivo 5400 kg), což je o dvě tuny více než v případě F/A-18. Nosnost KF-X je 7700 kg, o 1500 kg více než v případě F/A-18. Proudové motory F414-GE-400K o výkonu 2×57,8 kN (s přídavným spalováním 2×97,9 kN) dodává americká General Electrics.

  
Prototyp 001 / Republic of Korea Armed Forces

Maximální rychlost je Mach 1,8 a maximální dolet 2900 km. Ale není uvedeno, zda dolet je v čisté konfiguraci, se zbraněmi nebo s přídavnými nádržemi. Zbraňové systémy jsou z počátku navrženy pro nesení evropských střel středního dosahu vzduch-vzduch Meteor a krátkého dosahu AIM-2000 (IRIS-T). Hlavní výzbroj vzduch-země, kromě pum JDAM a Paveway, utvoří vyvíjené korejské střely s plochou dráhou letu se složitým názvem „Řízená 400mm protilodní střela II“. Dá se očekávat, jako u jiných podobných zbraní, i její nasazení proti pozemním cílům.

První ostré testy „400mm“ korejské střely s náporovým motorem se uskuteční v roce 2026 a se zavedením do výzbroje se počítá kolem roku 2030. Vývoj střely řeší firma LIG Nex1 ve spolupráci s korejskou agenturou ADD (Agency for Defense Development). Dolet je odhadován na 500 km a klíčové části střely, jako je navádění, datalink a náporový motor, poslouží pro vývoj korejské „200mm“ střely vzduch-vzduch středního dosahu.

  
Prototyp 001 / Republic of Korea Armed Forces

Po spuštění sériové výroby KF-X jihokorejský průmysl očekává až 80% podíl na výrobě (zřejmě z hlediska nákladů). V Jižní Koreji se mají vyrábět i díly motorů F414-GE-400K. Celkově se na vývoji a výrobě KF-X podílí 700 jihokorejských firem.

Jihokorejský průmysl vyrábí například vlastní radiolokátor (typ AESA; Hanwha Systems), infračervený senzor (IRST), optoelektronické zaměřování (EOTS) nebo prostředky elektronického boje ALQ-200K. Komponenty pro uvedené systémy ale Soul nakupuje také v zahraničí.  

KF-X získá nástavec pro tankování ve vzduchu z tankeru KC-330 Cygnus (korejské označení pro Airbus A330-200 MRTT). Soul v rámci programu KC-X objednal čtyři tyto tankery. První tanker dorazil do Jižní Koreje v roce 2018.


Kokpit KF-X se podobá americké F-15EX; větší foto / Republic of Korea Armed Forces

Na globálním trhu se KF-X střetne s letouny F-35A, Eurofighter, Rafale a Gripen. KF-X se stane výkonnou alternativou hlavně pro země, které se nechtějí v této oblasti politicky vázat na Francii, Velkou Británii, Spojené státy, Čínu nebo Rusko.

Soul nabídne KF-X zejména zemím v Indo-Pacifiku. Ostatně na programu KF-X se oficiálně podílí Indonésie. Za indonéskou stranu na projektu pracuje společnost PT Dirgantara Indonesia a indonéský průmysl očekává 20% podíl na programu. Jakarta oznámila zájem nakoupit 50 ks KF-X.

O úrovni stealth u KF-X se nic neví, ale letoun ponese zbraně výhradně na deseti vnějších závěsných bodech. Podle jihokorejských inženýrů lze ale základní konstrukci KF-X využít pro vývoj stealth letadla páté generace. V každém případě se počítá s postupným vývojem – druhá výrobní dávka 80 letounů Block II získá nové schopnosti včetně možnosti nést další typy zbraní.

Zdroj: AGCNaval News, Scramble, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Evropská střela Meteor pro jihokorejskou stíhačku páté generace KF-X

Jihokorejská společnost KAI (Korea Aerospace Industries) uzavřela s evropskou MBDA (Matra BAe ...

Korejská válka a její stále přítomné stopy

Nemine snad ani jeden den, aby se světová veřejnost nedozvěděla o nějakém novém excentrickém kousku ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sunet
    16:17 08.03.2021

    Zde je pro zajímavost odkaz na evoluci tvaru KF-X, finální návrh pak nese označení ...Zobrazit celý příspěvek

    Zde je pro zajímavost odkaz na evoluci tvaru KF-X, finální návrh pak nese označení C109.

    https://external-preview.redd.... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    13:51 06.03.2021

    Clavo: při vývoji spolupracují Korejci s firmou Lockheedu, tedy tvůrcem F-22 a F-35. Tedy KF-X bude do určité míry vycházet z konstrukcí Lockheedu. Jen ten design bude uzpůsoben ...Zobrazit celý příspěvek

    Clavo: při vývoji spolupracují Korejci s firmou Lockheedu, tedy tvůrcem F-22 a F-35. Tedy KF-X bude do určité míry vycházet z konstrukcí Lockheedu. Jen ten design bude uzpůsoben korejským technologickým omezením.
    Ostatně když Tchaj-wanu vyvíjel své Ching Kuo, tak postupoval s Lockheedem obdobně. Proto připomíná křížence F-16 a F/A-18.Skrýt celý příspěvek

    • logik
      14:52 06.03.2021

      Design bude uzpůsoben - jak si něco takovýho představuješ? Letadlo fakt není něco, co jde "vohnout a furt to funguje". Vy všichni si pořád myslíte, že konstrukce na letadle je ...Zobrazit celý příspěvek

      Design bude uzpůsoben - jak si něco takovýho představuješ? Letadlo fakt není něco, co jde "vohnout a furt to funguje".

      Vy všichni si pořád myslíte, že konstrukce na letadle je něco podstatnýho. Přitom to je věc, která se umí už desítky let, a kterou zvládali i bez pomoci počítačů. To, co je těžký jsou a) materiály a b) nové technologie a c) avionika a d) integrace.

      Materiály korejci umí, a je blbost je přejímat ze starých letadel (to šlo hrozně dopředu) - takže tady sice můžou spolupracovat s jinými firmami, ale rozhodně nebudou kopírovat něco z F-22.
      Nové technologie se Korejci evidentně naží minimalizovat a integrovat až posléze - používají osvědčené motory atd... S integrací jim nikdo nepomůže.
      To, v čem reálně mohou Korejci nejvíce spolupracovat s americkými firmama a kde mohou jít nejvíce dopředu je avionika a senzorický vybavení - ale zrovna export tohodle know-how amíci dosti škrtěj. Právě proto, že to je daleko podstatnější, než konstrukce draku.Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        16:52 06.03.2021

        Myslel jsem to tam jak jsem tam napsal. Zbytek tvého příspěvku jsem nečetl. Dávno tě mám mezi lidmi co nic nepřinášejí.

        Myslel jsem to tam jak jsem tam napsal. Zbytek tvého příspěvku jsem nečetl. Dávno tě mám mezi lidmi co nic nepřinášejí.

        • logik
          18:55 06.03.2021

          Jasně, když nejde argument vyvrátit, tak se aspoň uráží, klasika. To, cos napsal je prostě s odpuštěním nesmysl. Zaprve design ničemu přizpůsobovat nemuseli, naopak, omezení v ...Zobrazit celý příspěvek

          Jasně, když nejde argument vyvrátit, tak se aspoň uráží, klasika.

          To, cos napsal je prostě s odpuštěním nesmysl. Zaprve design ničemu přizpůsobovat nemuseli, naopak, omezení v dostupných technologich jim dalo volnější ruku, protože stejně nedosáhnou takové úrovně stealth, takže se mohou na nějaké "finesy" omezující design vykašlat.

          A zadruhé, jestli budou s Lockheedem na něčem spolupracovat, tak (kromě avioniky) to bude nikoli konstrukce, ale PRÁVĚ se budou od lockheedu (a dalších) snažit získat ty technologie, nikoli že vezmou cizí konstrukci a začnou ji upravovat. Když to zjednodušim, tak se to dí přirovnat k tomu, že nejjednodušší rekonstrukce starýho baráku je zbourat ho a postavit znova, cokoli jinýho je dražší a (co se týče výsledných vlastností z technické stránky) výsledek horší.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            19:05 06.03.2021

            Já tě neurazim. Já tě ignorují dlouhodobě.

            Já tě neurazim. Já tě ignorují dlouhodobě.

    • Clavo
      08:48 07.03.2021

      Skelet oni už spolu vyvijali T 50 keď sa nemýlim alebo niečo podobné ale od toho éra to je kua veľký skok v konštrukcii.
      Ale logik si trepe stále svoje o vode.

      Skelet oni už spolu vyvijali T 50 keď sa nemýlim alebo niečo podobné ale od toho éra to je kua veľký skok v konštrukcii.
      Ale logik si trepe stále svoje o vode.

      • logik
        16:54 07.03.2021

        Clavo: Skelet také mluvil o konstrukcích F-35 a F-22. Ty jsi tady také šířil s odpuštěním nesmysly o tom, že K-FX je okopírovaná F-22. Teď se najednou snažíš své tvrzení ...Zobrazit celý příspěvek

        Clavo:
        Skelet také mluvil o konstrukcích F-35 a F-22. Ty jsi tady také šířil s odpuštěním nesmysly o tom, že K-FX je okopírovaná F-22.
        Teď se najednou snažíš své tvrzení překroutit na to, že navázali na T-50 (teda že si z ní např. pravděpodobně např. půjčili nějaké materiály) - což je ovšem úplně něco jiného, než co jsi tvrdil předtím.
        To jen dokazuje, že vlastně uznáváš, že to předtím byla pitomost, jen to neumíš přiznat "na plnou hubu".

        mezi použitím např. materiálů z T-50, a okopírování F-22, o kterém jsi mluvil předtím, je trochu rozdíl. Asi jako mezi holinkama a hodinkama.Skrýt celý příspěvek

        • Clavo
          19:02 07.03.2021

          Logik
          Vieš čo znamená porozumiet čítanemu textu asi nie.

          Logik
          Vieš čo znamená porozumiet čítanemu textu asi nie.

          • logik
            22:06 07.03.2021

            Chceš tvrdit, že jsi nepsal, cituji:
            "Mne osobne to pripadá ako F-22 v licencií?"
            Licenční výrobek je okopírovaný výrobek.

            Jen se snažíš z toho vykecat.

            Chceš tvrdit, že jsi nepsal, cituji:
            "Mne osobne to pripadá ako F-22 v licencií?"
            Licenční výrobek je okopírovaný výrobek.

            Jen se snažíš z toho vykecat.

      • skelet
        18:01 07.03.2021

        K logikovi se vyjadřovat nebudu. Nezajímá mě. Je celkem logické, že konstruktéři se často uchylují k tomu co znají. Pokud mám ověřený koncept a lze na konstrukci využít (a ...Zobrazit celý příspěvek

        K logikovi se vyjadřovat nebudu. Nezajímá mě.
        Je celkem logické, že konstruktéři se často uchylují k tomu co znají. Pokud mám ověřený koncept a lze na konstrukci využít (a vyhovuje požadavkům), tak ho prostě využiju. Je to levnější, než hledat něco originálního za každou cenu.Skrýt celý příspěvek

        • logik
          22:18 07.03.2021

          "Pokud mám ověřený koncept a lze na konstrukci využít "
          Týdle podmínky se drž - z ní totiž vyplývá, že Vaše teorie o nějakém znovupoužití lockheedích konstrukcí celku je kravina.

          "Pokud mám ověřený koncept a lze na konstrukci využít "
          Týdle podmínky se drž - z ní totiž vyplývá, že Vaše teorie o nějakém znovupoužití lockheedích konstrukcí celku je kravina.

          • skelet
            22:47 07.03.2021

            Aha, chápu. Ty máš fakt problém s chápáním psaného textu. A pak se zřejmě hádáš sám se sebou. Pokud jsi někde naznačil (já tě fakt nečtu), že já předpokládám, že Lockheed upravil ...Zobrazit celý příspěvek

            Aha, chápu. Ty máš fakt problém s chápáním psaného textu. A pak se zřejmě hádáš sám se sebou. Pokud jsi někde naznačil (já tě fakt nečtu), že já předpokládám, že Lockheed upravil svou konstrukci F-22 pro Korekce, tak jsi hlupák.Skrýt celý příspěvek

          • logik
            10:31 08.03.2021

            1) Jsou dvě možnosti, buďto Tvůj první post dává nějak do souvislosti F-22, F-35 a K-FX. Pak moje výtky platí, protože je to blbost. Anebo je Tvoje zmíňka o těchto letadlech ...Zobrazit celý příspěvek

            1) Jsou dvě možnosti, buďto Tvůj první post dává nějak do souvislosti F-22, F-35 a K-FX. Pak moje výtky platí, protože je to blbost. Anebo je Tvoje zmíňka o těchto letadlech offtopic a nesmyslná. Z možných dvou interpretací Tvého textu jsem si vybral, že nepíšeš nesmyslné offtopicy.

            2) Nicméně píšeš "bude do určité míry vycházet z konstrukcí Lockheedu.". Pokud tedy nemyslíš F-22 a F-35, tak myslíš co? Z jednomotorové F-16?
            Především však je kravina Tvůj předpoklad, že se vůbec DÁ VYCHÁZET z jiné konstrukce a nějak přizpůsobovat design (to jsou Tvá slova).

            Konstrukce vychází primárně z použitých materiálů. Je tedy úplná blbost, aby F-KX jakkoli těžila z konstrukce F-16 - F-16 je "dural", K-FX budou kompozity. A naopak je kravina, že by cokoli sdílela s F-22 či F-35, protože materiály z nich USA nedá k dispozici.
            Navíc když připočítáš místo na vnitřní pumovnici (kterou F-16 nemá, a F-35 i F-22 ji má jinde) - což je věc, která naprosto zásadně určuje konstrukci letadla (jak z hlediska těžiště, tak z hlediska strukturální pevnosti), tak prostě jakákoli větší příbuznost těch konstrukcí (nad rámec: je to letadlo, takže má křídla) je kravina.

            Jestli z něčeho K-FX vychází, tak z (předpokládám) materiálové příbuznosti s T-50, což je ovšem domácí konstrukce. A vzhledem k tomu, že jde o letadlo s výkonností trochu jinde, tak rozhodně nejde (opět Tvá vlastní slova) o nějakou úpravu designu, ale nutně o novou konstrukci, kde dejmetomu použili materiály, které získali vývinem T-50.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            10:47 08.03.2021

            reaguju jen na tu tvou první větu, protože mi fakt nestojíš za to, abych si tě rozbaloval a četl. A už z té jedné věty je jasné, že se hádáš sám se sebou.

            reaguju jen na tu tvou první větu, protože mi fakt nestojíš za to, abych si tě rozbaloval a četl. A už z té jedné věty je jasné, že se hádáš sám se sebou.

          • logik
            17:21 08.03.2021

            Je klidně možné, že Tě třeba blbě interpretuju, nebo i třeba že to vidím špatně - k tomu slouží diskuse, aby si lidé navzájem vyjasnili svá stanoviska a argumenty a posoudili, kdo ...Zobrazit celý příspěvek

            Je klidně možné, že Tě třeba blbě interpretuju, nebo i třeba že to vidím špatně - k tomu slouží diskuse, aby si lidé navzájem vyjasnili svá stanoviska a argumenty a posoudili, kdo je pravdě blíž.
            To, že toho nejsi schopen, že, aniž by sis přečetl názory oponenta a zamyslel se nad nima si nejen seš 100% jistej, že se určitě v ničem nepleteš, ale dokonce se k takovému přístupu k diskusi ani nestydíš přiznat, to není můj problém. A tím, že se do mne budeš navážet, z toho nijak můj problém neuděláš.
            Pleteš si diskusi s monologem a honěním svého ega.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:27 06.03.2021

    Nedá mi to si rejpnout: pamatujete si na to video "dělnasa se šroubovákem" jak montoval sériovou Su-57. Tady je video, jak sestavuje prototyp ...Zobrazit celý příspěvek

    Nedá mi to si rejpnout: pamatujete si na to video "dělnasa se šroubovákem" jak montoval sériovou Su-57. Tady je video, jak sestavuje prototyp K-FX

    https://www.thedrive.com/the-w...

    Nemůžeme samozřejmě vědět, že tam také někdy neběhá chlap se šroubovákem, ale buďto je jinde úroveň automatizace, nebo alespoň úroveň schopnosti tu automatizaci natočit :-)Skrýt celý příspěvek

    • Clavo
      13:19 06.03.2021

      Ty si ozaj kolík a ako to chceš inak spojiť na graniku alebo kozenky tu sú tvoje predstavy o montáž Su.

      Ty si ozaj kolík a ako to chceš inak spojiť na graniku alebo kozenky tu sú tvoje predstavy o montáž Su.

      • logik
        14:17 06.03.2021

        Koukni se na to video s K-FX. Samozřejmě, že občas je něco potřeba udělat "ručně". Ale v takovym videu se každej snaží představit to nejlepší, co v danym oboru umí. Takže, buďto ...Zobrazit celý příspěvek

        Koukni se na to video s K-FX. Samozřejmě, že občas je něco potřeba udělat "ručně". Ale v takovym videu se každej snaží představit to nejlepší, co v danym oboru umí.

        Takže, buďto je u Rusů "utahování šroubovákem" technologický vrchol.... anebo jsou matláci, co neumí natočit ty high-tech technologie, co tam mají, a místo toho točí chlapa se šroubovákem....Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          22:17 06.03.2021

          Logik, Ty pochybuješ o vysokej technologickej úrovni Ruska? To by si nemal, taký Su-57 má zabudované aj tajné zbrane .... (smiech) Pozor, tieto vety spôsobujú masívne masírovanie ...Zobrazit celý příspěvek

          Logik, Ty pochybuješ o vysokej technologickej úrovni Ruska? To by si nemal, taký Su-57 má zabudované aj tajné zbrane .... (smiech)

          Pozor, tieto vety spôsobujú masívne masírovanie vnútorných orgánov....!

          Zdroj: Karol Jerguš - Armádny magazín sk
          "Tajná zbraň ruských stíhačiek Su-57
          ...Analytici časopisu The National Interest ocenili silu palubného kanónu GŠ-30-1 ruskej stíhačky piatej generácie Su-57. ....
          ... Americkí odborníci uvádzajú, že je to len časť obrovského potenciálu bojového zaťaženia Su-57. ....
          ... Odborníci predpokladajú, že sa podarilo zmodernizovať GŠ-30-1 pre stíhačku Su-57 vďaka úspechom sovietskych inžinierov, ktorí dokázali čiastočne znížiť spätný ráz pri výstrele na starých verziách. ....
          .... Podľa slov vývojárov kombinácia vysokej manévrovateľnosti so schopnosťou lietať nadzvukovou rýchlosťou, a tiež moderný komplex palubného vybavenia a nízkej viditeľnosti dáva Su-57 náskok pred konkurenciou. ....
          ... Novinári amerického časopisu Popular Mechanics už skôr upozorňovali na zvuk vydávaný počas letu ruskej stíhačky piatej generácie Su-57: V komentári k videu letu štyroch lietadiel v nízkej výške autori materiálu uviedli, že na zázname je počuť niečo podobné kriku mýtického stvorenia banshee (víla smrti), alebo činnosti motora lietajúceho taniera. “Nová stíhačka vydáva pri priblížení neobvyklý prenikavý zvuk. Keď sa objavia v jej dosahu lietadlá, premení sa v desivé crescendo, “uvádza sa v článku. ...
          .... Su-57 (predtým PAK FA, experimentálny názov – T-50) je ruská stíhačka piatej generácie určená k likvidácii všetkých typov vzdušných, pozemných a hladinových cieľov. Podľa slov vývojárov kombinácia vysokej manévrovateľnosti so schopnosťou lietať nadzvukovou rýchlosťou, a tiež moderný komplex palubného vybavenia a nízkej viditeľnosti dáva Su-57 náskok pred konkurenciou. .... "Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            23:31 08.03.2021

            ... a nesúhlasí sa tu so mnou, alebo s autorom toho "skvostu" z AM? To by ma celkom zaujímalo (smiech).

            ... a nesúhlasí sa tu so mnou, alebo s autorom toho "skvostu" z AM? To by ma celkom zaujímalo (smiech).

    • TC82
      22:18 10.03.2021

      Vy jste zjevně příliš leteckých fabrik nenavštívil..

      Vy jste zjevně příliš leteckých fabrik nenavštívil..

      • logik
        10:59 11.03.2021

        A ty jsi výrobu F-22 nebo F-35 navštívil? Anebo máš laťku nastavenou podle Letu Kunovice a podobných? Já tu dávám do kontrastu dva konkrétní dokumenty. Chceš tvrdit, že ten z ...Zobrazit celý příspěvek

        A ty jsi výrobu F-22 nebo F-35 navštívil? Anebo máš laťku nastavenou podle Letu Kunovice a podobných?

        Já tu dávám do kontrastu dva konkrétní dokumenty. Chceš tvrdit, že ten z Korei je fake? Anebo chceš tvrdit, že to Korejské nevypadá podstatně více high-tech?Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    19:34 04.03.2021

    Pěkné éro. Jinak na mě to působí tak že do roku 2030 je z nějakého důvodu problematické zajistit dalších cca 120ks F-35 pro obměnu dosluhujících strojů jejich letectva. Je veskrze ...Zobrazit celý příspěvek

    Pěkné éro. Jinak na mě to působí tak že do roku 2030 je z nějakého důvodu problematické zajistit dalších cca 120ks F-35 pro obměnu dosluhujících strojů jejich letectva. Je veskrze jedno jestli to je provozní či akviziční náročností F-35, či prostě tím že jim jich do té doby nestihnou tolik dodat. Tedy asi stáli před rozhodnutím jestli pořídit 120ks a více nových Superhornetů či Rafale (nové F-16 a Gripen nejspíš byly od počátku mimo hru vzhledem k požadovaným výkonům tohoto nového stroje) nebo si vyvinout vlastní stroj, kde technologie a zkušenosti jejich průmysl na to má. V těchto počtech už vlastní vývoj a domácí výroba asi dává smysl.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      21:10 04.03.2021

      F-35 je skôr stíhací bombardér so schopnosťami prieskumu. Môžem sa mýliť, ale mne KF-X príde veľkosťou a výkonmi skôr ako stíhač na vybojovanie vzdušnej nadvlády so schopnosťami ...Zobrazit celý příspěvek

      F-35 je skôr stíhací bombardér so schopnosťami prieskumu. Môžem sa mýliť, ale mne KF-X príde veľkosťou a výkonmi skôr ako stíhač na vybojovanie vzdušnej nadvlády so schopnosťami stíhacieho bombardéraSkrýt celý příspěvek

      • logik
        22:37 04.03.2021

        A to jako tvrdíš na základě čeho? F-35 má podstatně větší tah na MIL (srovnatelnej na MAX) při podobné váze (se závěsy to bude plus mínus totéž), má již integrovanou pumovnici ...Zobrazit celý příspěvek

        A to jako tvrdíš na základě čeho?

        F-35 má podstatně větší tah na MIL (srovnatelnej na MAX) při podobné váze (se závěsy to bude plus mínus totéž), má již integrovanou pumovnici (tedy menší odpor vzduchu), senzorové vybavení pro stíhací účely má F-35 luxusní - proč je to podle Tebe více stíhací bombardér?Skrýt celý příspěvek

        • tctx
          09:04 05.03.2021

          Mne hlavne prijde usmevne (a naprosto zbytecne) se snazit to takhle kategorizovat a skatulkovat...

          Mne hlavne prijde usmevne (a naprosto zbytecne) se snazit to takhle kategorizovat a skatulkovat...

        • Miroslav
          12:47 05.03.2021

          F-35 bol od začiatku stavaný ako stíhací bombardér ktorý mal nahradzovať podzvukový A-10 a multirole F-16. Nikdy sa neuvažovalo nad tým, že by F-35 zastával funkciu za F-15, F-22. ...Zobrazit celý příspěvek

          F-35 bol od začiatku stavaný ako stíhací bombardér ktorý mal nahradzovať podzvukový A-10 a multirole F-16. Nikdy sa neuvažovalo nad tým, že by F-35 zastával funkciu za F-15, F-22. Už v prvotnej požiadavke USAF bolo, že má ísť o stroj s rýchlosťou max 1,6 Machu. Teda nie práve

          KF-X tiež nie je čistokrvný stíhač na vybojovanie vzdušnej nadvlády. Skôr ekvivalent k F-18Skrýt celý příspěvek

          • tctx
            14:11 05.03.2021

            Tohle je presne to, o cem pisu.

            Tohle je presne to, o cem pisu.

          • logik
            17:36 05.03.2021

            Ano, F-35 je multirole fighter. Pocud máš pravdu. Zbytek už je mimo. - Dnešní F-15 je multirole fighter. Žádný AtA speciál. Viz F-15E(X). AtA speciály dnes nestaví nikdo. F-22 ...Zobrazit celý příspěvek

            Ano, F-35 je multirole fighter. Pocud máš pravdu. Zbytek už je mimo.

            - Dnešní F-15 je multirole fighter. Žádný AtA speciál. Viz F-15E(X). AtA speciály dnes nestaví nikdo. F-22 byla poslední svého druhu - a i ta dostala AtG schopnosti, byť na nich extra nestaví.
            Staré pak F-15C sice nedostaly AtG schopnosti, ale zas dnes slouží především v roli interceptorů, nikoli pro vybojování vzdušné nadvlády (k tomu slouží F-22) - což je dosti jiná role, než dřív. Přitom právě F-35 také slouží jako interceptor (na lodích). Takže děláš rozdíl tam, kde dnes není (ona vůbec F-15C je i váhově a výkonem motoru s F-35 srovnatelná, schválně si je porovnej).

            - KF-X je také klasický multirole fighter. Naopak block I bude více zaměřen na AtG (jako nosič protilodních střel) než na AtA, kteréžto schopnosti bude dostávat postupně (vnitřní pumovnici pro stealth, evoluce radaru a REB....).

            - V obou letectvech (USAF i KAF) pak jsou primárně pro AtA vyhrazené silnější stroje: KAF má F-15K, vybavené co to šlo pro AtA (např. má oproti F-15E IRST), takže ani v tomto se pozice FX-K v armádě neliší. Byť až získá plné AtA schopnosti, tak v AtA podstatně převýší v tu dobu zastaralý F-15K - ale na tom opět není nic divného: F-35 ve spoustě armád také zastává primární AtA roli.

            Jak píše tctx - rozdělovat dnes letadla do kategorií je pitomost, anžto jsou všechna multirole. Ještě tak má smysl mluvit o nějakých designových prioritách, ale zrovna ty byly u F-35 co se týče AtA také hodně vysoko: zapomínáš, že zároveň mají sloužit z letadlových lodí na místech, kde údajné AtA speciály (tedy F-22) nebudou.

            F-35 je co se týče AA schopností dokonce výše, než K-FX, který použitím levných 414 rezignovalo na vysoký výkon. Sice je to dvoumotorák, ale na MIL nebude jeho výkon nijak oslnivý - a mantrou dnešních stíhačů je mj. výdrž (proto se tak skloňuje supercruise).Skrýt celý příspěvek

      • Pavka
        23:33 04.03.2021

        Podle zveřejněných klíčových parametrů KF-X má opravdu velmi blízko k Superhornetu. To znamená že k výkonovým parametrům F-22, respektive korejské moderní multirole verzi F-15K se ...Zobrazit celý příspěvek

        Podle zveřejněných klíčových parametrů KF-X má opravdu velmi blízko k Superhornetu. To znamená že k výkonovým parametrům F-22, respektive korejské moderní multirole verzi F-15K se ani nepřibližuje. Také ty F-15K mají relativně "nové" a počítají s nimi minimálně do roku 2040. Já tipuji, že zvolená koncepce je spíše sázkou na jistotu existujících technologií a konceptů, aby se jejich průmysl při vývoji toho stroje neutopil. Jinak kromě šachet pro výzbroj je pro stealth a výkony stroje také klíčový parametr interní palivo. V tomto parametru je to rozhodně velký pokrok vůči jejich F-16, ale na F-35 opět ztrácí.

        Já z tohoto stroje mám pocit, že to je odpověď na dotaz jak by asi vypadal nově vyvinutý "levný" stroj dle konceptu F-16 (jednomotor) či F-18 (dvoumotor) ... asi nějak takhle.Skrýt celý příspěvek

        • Clavo
          16:57 05.03.2021

          Mne osobne to pripadá ako F-22 v licencií.

          Mne osobne to pripadá ako F-22 v licencií.

          • logik
            17:37 05.03.2021

            To je jen visuální podobnost, vynucená designem. Všechna letadla mají křídla.... Materiálově a technologicky to je úplně jinde, jednak by to USAF neprodalo, jednak jsou F-22 ...Zobrazit celý příspěvek

            To je jen visuální podobnost, vynucená designem. Všechna letadla mají křídla....

            Materiálově a technologicky to je úplně jinde, jednak by to USAF neprodalo, jednak jsou F-22 technologie (nikoli výkony) už překonané.Skrýt celý příspěvek

          • Clavo
            19:13 05.03.2021

            Logik USAF je prevádzkovateľ nie výrobca a ta podobnosť nie je o designu a po ďalšie F - 22 je topka a nie prekonané ero.

            Logik USAF je prevádzkovateľ nie výrobca a ta podobnosť nie je o designu a po ďalšie F - 22 je topka a nie prekonané ero.

          • logik
            22:41 05.03.2021

            Clavo: 1) A to si jako myslíš, že o vývozu vojenských technologií rozhoduje v nějaké zemi výrobce? 2) A co je prosím na těch letadlech teda podobné, když ne "design"? Máš jediný ...Zobrazit celý příspěvek

            Clavo:
            1) A to si jako myslíš, že o vývozu vojenských technologií rozhoduje v nějaké zemi výrobce?

            2) A co je prosím na těch letadlech teda podobné, když ne "design"? Máš jediný důkaz, že to letadlo nějak sdílí s F-22 technologie? Na základě čeho to trvdíš???
            Vaříš z vody.
            Jediné, co o tom letadle teď víme, je, jak vypadá. Takže pokud někdo říká něco o podobnosti, tak na základě designu.

            3) "22 je topka a nie prekonané ero."
            Umíš číst? Píšu, že TECHNOLOGIE F-22 jsou překonané, nikoli jeho výkony. Materiálově je F-22 dávno pasé, to, co se umí dneska je lepší a zároveň podstatně levnější. Stavět dneska letadlo technologiema z F-22 nikdo nebude, je to blbost. Naopak, materiály z F-35 se plánují použít v F-22.

            btw. i co se týče výkonů, tak začíná F-22 zastarávat, svýho času byla úplně jiná liga, ale její avionika už má nejlepší léta za sebou. Nemá IRST, datalink na F-22 je podstatně horší než ten na F-35 atd. atd....
            Kdyby se do sebe pustila F-35 a F-22, tak je otázka, zdali by se viděli dřív na radaru, nebo zdali by ji neviděla dřív F-35 na DASu.... Takže F22 je pořád top stíhač, ale už dávno ztratila ten mílovej náskok, co měla před jakýmkoli jiným letadlem. Jo, furt ji zůstal neuvěřitelnej výkon a obratnost, ale to je dneska až páté v řadě, ve zbytku je sice v souhrnu furt na špici, ale ne v každém ohledu.Skrýt celý příspěvek

          • Clavo
            07:15 06.03.2021

            Inak pre teba také info bez vodí sa nedá variť a už je to od teba otrepané. Ja hovorím o skelete a ty to nazyvas dresing to majú až zarážajúce podobne. A za 5 rokou z ničoho sa ...Zobrazit celý příspěvek

            Inak pre teba také info bez vodí sa nedá variť a už je to od teba otrepané.
            Ja hovorím o skelete a ty to nazyvas dresing to majú až zarážajúce podobne.
            A za 5 rokou z ničoho sa dostať k skladaní prototypu až záhadné podobnému F-22 toť všetko.Skrýt celý příspěvek

          • logik
            10:23 06.03.2021

            Skelet mají podobný???? To tvrdíš na základě čeho? Ty víš, jaké to jsou materiály? To fakt netušíš, že když máš letadlo z jiného materiálu, tak i přes třeba nějakou vnější ...Zobrazit celý příspěvek

            Skelet mají podobný???? To tvrdíš na základě čeho? Ty víš, jaké to jsou materiály? To fakt netušíš, že když máš letadlo z jiného materiálu, tak i přes třeba nějakou vnější podobnost tak je to nutně jiná konstrukce?
            Stejně jako když jsou jiné rozměry, tak se musí kompletně předělat aerodynamika - F-22 je dvakrát tak těžké letadlo?

            Takže mluvíš o designu, akorát o tom nevíš a myslíš si, že vnější tvary maj něco společnýho s konstrukcí. Maj - asi tak na tý úrovni, jako na tý, na který se lidi divěj, že má letadlo křídla.

            Takže ano, pokud nic nevíš o materiálové shodnosti s F-22, tak vaříš z vody.

            PS: Navíc když se přestaneš koukat na to, že to je letadlo a překvapivě má dvě křídla, tak ty konstrukce se liší v tolika konkrétních detailech, že evidentně nejde o skopýrovaný design, max. vzali konstruktéři základní koncepci (tedy vstupy uděláme tady takhle, směrovku takhle - ale tydle věci jsou jednak dost daný požadavky na stealth, jednak je stačí opajcnout z fotky) .Skrýt celý příspěvek

          • Clavo
            13:22 06.03.2021

            A z čoho vychádzali z akého éra keď žiadne také nekonstruovali asi napísali je ziskový a ešte raz bez vody sa nedá variť.

            A z čoho vychádzali z akého éra keď žiadne také nekonstruovali asi napísali je ziskový a ešte raz bez vody sa nedá variť.

          • logik
            14:37 06.03.2021

            Z čeho vycházeli? Naučili se to na T-50. To je narozdíl od Tvé pohádky o kopírování F-22 (která byla postavena z unikátních matriálů, které už nikdo na letadla používat nebude, a ...Zobrazit celý příspěvek

            Z čeho vycházeli? Naučili se to na T-50. To je narozdíl od Tvé pohádky o kopírování F-22 (která byla postavena z unikátních matriálů, které už nikdo na letadla používat nebude, a která je podstatně větší letadlo než K-FX a představa, že je vzít konstrukci letadla a "zmenšit" je prostě pitomost) reálná možnost.

            Ale chápu, že když nejde dobře vývoj Su-57, tak že nikdo nesmí být schopen vyvinout moderní letadlo, a všichni, kdo nějaké udělají, tak jen kopírují....Skrýt celý příspěvek

  • logik
    16:53 04.03.2021

    IMHO informace o absenci interních zbraní v článku není přesná. Podle různých zdrojů by KF-X měla mít weapon bay (viz ...Zobrazit celý příspěvek

    IMHO informace o absenci interních zbraní v článku není přesná. Podle různých zdrojů by KF-X měla mít weapon bay (viz např.:
    https://www.thedrive.com/the-w...
    https://www.defenseindustrydai...
    ) akorát první block těch letadel ji nebude mít vyvinutou instalovanou. Tedy ne že na základě tohodle letadla budou vyvíjet nějaký jiný drak, ale prostě jen že později zaplněj připravený volný místo.

    Jinak se přiznám, že mi korejskej přístup přijde sympatickej. Místo bombastickejch prohlašování, jak vyrábíme 7.gen stíhače střízlivé: vyrábíme stíhače na úrovni 4.5 gen, který by se postupem času měl dostat na úroveň páté generace.Skrýt celý příspěvek

  • kosa2668
    10:37 04.03.2021

    Super Korea kde je vôľa tam je cesta
    Pekna protiváha proti Čínskym J-20 J-31
    A spolu s Japonskom protiváha Číny

    Super Korea kde je vôľa tam je cesta
    Pekna protiváha proti Čínskym J-20 J-31
    A spolu s Japonskom protiváha Číny

  • UnionPacific
    08:19 04.03.2021

    Laicky sa opýtam, prečo je problém z internými bombovnicami ? Netreba riešiť dodatočný aerodynamický odpor, nosnosť krídla, zmenu RCS , obratnosť...proste sa mi zdá že problémy ...Zobrazit celý příspěvek

    Laicky sa opýtam, prečo je problém z internými bombovnicami ? Netreba riešiť dodatočný aerodynamický odpor, nosnosť krídla, zmenu RCS , obratnosť...proste sa mi zdá že problémy externe nesenej munície sú ťažšie zvládnuteľne než u interne nesenej. A navyše, mohli sa inšpirovať u F-22 a F-35, ktorú budú prevádzkovať.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      09:08 04.03.2021

      No především se musí letoun zvětšit a k tomu vyřešit samotné vypuštění munice ze schránky. Nepředpokládám, že by se jim podařilo dosáhnout nějakého pokroku ve vývoji a nějakým ...Zobrazit celý příspěvek

      No především se musí letoun zvětšit a k tomu vyřešit samotné vypuštění munice ze schránky. Nepředpokládám, že by se jim podařilo dosáhnout nějakého pokroku ve vývoji a nějakým způsobem umístili do schránky stejné množství munice jako zvládne externí umístění, protože to nezvládli ani na F22 nebo F35 = víc letounů a víc pilotů. A to bude to nejdražší.Skrýt celý příspěvek

      • UnionPacific
        13:29 04.03.2021

        Tak jedna KF-X s jednou Kongsberg JSM alebo JASM v bruchu má vo vojne proti Čínskej CSG väčšiu pravdepodobnosť zásahu a prežitia ako dve skoro stealth KF-X zo závesníkmi pod ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak jedna KF-X s jednou Kongsberg JSM alebo JASM v bruchu má vo vojne proti Čínskej CSG väčšiu pravdepodobnosť zásahu a prežitia ako dve skoro stealth KF-X zo závesníkmi pod krídlami z dvoma strelami. Vždy som si myslel že zbrane sa projektujú podľa toho čo má k dispozícií potenciálny nepriateľ.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      09:23 04.03.2021

      Lebo je problém dostať šachtu aj motor do brucha tak, aby si vzájomne neprekážali. To znamená významnú zmenu veľkosti draku, zmeny konštrukčné, aerodynamické, izolovanie atď. To ...Zobrazit celý příspěvek

      Lebo je problém dostať šachtu aj motor do brucha tak, aby si vzájomne neprekážali. To znamená významnú zmenu veľkosti draku, zmeny konštrukčné, aerodynamické, izolovanie atď. To samozrejme všetko predražuje stroj. Okrem toho, tie šachty nepojmú toľko munície, takže miesto dvoch potrebuješ lietadla 3, teda ďalší nárast nákladov a to všetko musíš pri konštrukcii zohľadniť aby si z toho dostal maximum lebo inak budeš potrebovať nie 3, ale 4 lietadlá miesto dvoch.Skrýt celý příspěvek

    • Charlie
      09:30 04.03.2021

      hele ono se to nezdá, ale pověsit něco na křídlo je asi ta nejjednodušší věc vůbec. Křídla sou fakt pevná věc, externí závěsník víceméně nezasahuje do jejich konstrukce, takže při ...Zobrazit celý příspěvek

      hele ono se to nezdá, ale pověsit něco na křídlo je asi ta nejjednodušší věc vůbec. Křídla sou fakt pevná věc, externí závěsník víceméně nezasahuje do jejich konstrukce, takže při dodržení váhovejch a pevnostních limitů je podvěšení fakt easy. Takhle se řešila výzbroj už u dřevěnejch dvouplošníků. Když chceš pumovnici, je to super pro aerodynamiku, ale už s tím musíš počítat v návrhu draku, protože ta veledíra do něj se musí kompenzovat tuhostí konstrukce jinde. Však se stačí podívat jak se řeší výzbroj u čehokoliv - na vlastně jakejkoliv letoun bez pumovnice dokázali navěsit spoustu výzbroje externě, než aby se dělali s pumovnicí do trupu, kterej bejvá plnej jinejch hejblat a paliva.Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      09:32 04.03.2021

      + Laicky bych čekal, že vnější závěsníky budou univerzálnější, než vnitřní šachta.

      + Laicky bych čekal, že vnější závěsníky budou univerzálnější, než vnitřní šachta.

      • logik
        16:46 04.03.2021

        Proto se dělá kombinace obojího.

        Proto se dělá kombinace obojího.

  • Miroslav
    22:20 03.03.2021

    Rozpútala sa tu debata o vnútorných šachtách. Dovolím si teda zauvažovať prečo s nimi (nateraz) nepočítajú... 1/ Je to prvý domáci plnokrvník. Bolo by asi trúfalé sa hneď pustiť ...Zobrazit celý příspěvek

    Rozpútala sa tu debata o vnútorných šachtách. Dovolím si teda zauvažovať prečo s nimi (nateraz) nepočítajú...

    1/ Je to prvý domáci plnokrvník. Bolo by asi trúfalé sa hneď pustiť do najvyššej ligy. Ak je jednou z priorít mať naozaj domáci vývoj, je to cesta ľahšieho odporu
    2/ Šachty znižujú množstvo nesenej munície a zvyšujú tak potreby vyšších počtov strojov. Kórea je síce bohatá krajina ale tiež sú nemôžu dovoliť utrácať neúmerne veľa.
    3/ Zrejme predpokladajú, že budú toto lietadlo aj exportovať aby znížili celkové náklady na vývoj. Predpokladám, že záujem by mohla mať Indonézia, Vietnam či Thajsko, a teda menej solventní a aj menej nároční zákazníci
    4/ Vnútorné šachty zvyšujú náklady na vývoj, čo môže byť prekážkou pri exporte (bod 3). Navyše to môže pokaziť celý projekt ak by to nezvládli
    5/ Predpokladám, že Južná Kórea nemá také skúsenosti aby dokázala vyvinúť klasické stealth lietadlo, teda aj vnútorné šachty sú v podstate zbytočný luxusSkrýt celý příspěvek

    • Charlie
      07:46 04.03.2021

      Navíc - na Severní Koreu je tohle víc než dostatečný, proti číně to je slušná parita (ta taky nic moc lepšího nemá, domácí éra nemaj dvakrát závratnou provozuschopnost a páteř sou ...Zobrazit celý příspěvek

      Navíc - na Severní Koreu je tohle víc než dostatečný, proti číně to je slušná parita (ta taky nic moc lepšího nemá, domácí éra nemaj dvakrát závratnou provozuschopnost a páteř sou ruský Su-27 a jejich deriváty, J-20 je spíš propagandistická záležitost než opora vzdušnejch sil (a s jeho rozměry stejně spíš stíhací bombardér). Ostatní hráči v regionu taky nic lepšího nemaj a počítám že s Austrálií (která chce zavýst F-35) se jižní Korea do nějakejch vážnejch sporů nedostane.Skrýt celý příspěvek

    • balm
      18:43 04.03.2021

      Rozpoutala se akorát fantazie, nikoho ovšem nenapadlo se podívat trochu blíže k přepážce číslo 7 ... nebo řekněme číslo 1 středového segmentu.

      Rozpoutala se akorát fantazie, nikoho ovšem nenapadlo se podívat trochu blíže k přepážce číslo 7 ... nebo řekněme číslo 1 středového segmentu.

  • krllo
    18:17 03.03.2021

    Kde je náš letecký průmysl ?

    Kde je náš letecký průmysl ?

    • skelet
      19:07 03.03.2021

      V Brazílii na KC390.

      V Brazílii na KC390.

    • alexa123
      19:08 03.03.2021

      Máš na mysli letecký priemysel, ktorý vyrábal všetky Migy v licencií podľa Sovietskej dokumentácie podobne ako tanky a BVPcka? Pretože skonstruovat cvičné prúdové lietadlo ...Zobrazit celý příspěvek

      Máš na mysli letecký priemysel, ktorý vyrábal všetky Migy v licencií podľa Sovietskej dokumentácie podobne ako tanky a BVPcka? Pretože skonstruovat cvičné prúdové lietadlo kategórie Albatros a plno krvné bojové lietadlo s rýchlosťou cca 2 Machy je ako porovnať noc a deň.Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        22:30 03.03.2021

        By som chcel vidieť ako by sa postavili českí daňoví poplatníci k tomu, že štát utratí 10 miliárd dolárov za vývoj a výrobu prototypov s veľmi neistým výsledkom na konci

        By som chcel vidieť ako by sa postavili českí daňoví poplatníci k tomu, že štát utratí 10 miliárd dolárov za vývoj a výrobu prototypov s veľmi neistým výsledkom na konci

    • Charlie
      08:00 04.03.2021

      Náš leteckej průmysl maká na 110% (vzhledem k velikosti a konkurenci okolo). Je tu vývoj a výroba proudovejch, turbovrtulovejch i turbohřídelovejch motorů, mraky součástek ...Zobrazit celý příspěvek

      Náš leteckej průmysl maká na 110% (vzhledem k velikosti a konkurenci okolo). Je tu vývoj a výroba proudovejch, turbovrtulovejch i turbohřídelovejch motorů, mraky součástek (víceméně všechno od podvozku až po kokpit).

      Ono se na to zapomíná, ale jak L-39, tak L-410 je defacto celý domácí výroba (až na motor v třicetdevítce, v takhle malejch objemech se nevyplatí domácí produkce). Leteckej průmysl tu má obrovskou tradici už od první republiky a díky obrovský licenční produkci za minulýho režimu se tu vybudovala průmyslová základna schopná pokrýt všechny potřeby finálních výrobců. Aktuálně se díky obří konkurenci a jistý přesycenosti trhů upozadil vývoj novejch tipů (přiznejme si to, obří západní výrobci nás na svůj píseček nepustí a naše tradiční trhy jsou spíš v chudých částech světa, kde si tlačí svoje výrobky čína díky schopnosti většího politickýho tlaku/korupce), ale výroba komponent jede vcelku úspěšně a nástupem UAV by se mohlo blýsknout na lepší časy (to je zatím relativně hladovej trh).

      Největší vývar je sice z finálních letadel, ale ani výroba komponent nejni špatná a rozhodně jde o průmysl s vysokou přidanou hodnotou. Navíc část leteckejch podniků začíná pošilhávat i po kosmickým průmyslu a máme tam svý želízka v ohni.

      Na zemi naší velikosti se myslím nemáme za co stydět.Skrýt celý příspěvek

    • Latysimus
      14:50 04.03.2021

      Vas letecky priemysel maka na vela inych projektoch za co mu treba dat klobuk dolu..

      Vas letecky priemysel maka na vela inych projektoch za co mu treba dat klobuk dolu..

  • cejkis
    17:14 03.03.2021

    Aplikují stejné metody transferu technologií, jako v automotiv.

    Za několik let budou schopni vyrobit stroj ze 100% korejský bez možnosti třetích stran blokovat prodej.

    Aplikují stejné metody transferu technologií, jako v automotiv.

    Za několik let budou schopni vyrobit stroj ze 100% korejský bez možnosti třetích stran blokovat prodej.

  • UnionPacific
    16:55 03.03.2021

    KF-X sa na F-22 podobá ešte viac než Su57 ktorá bola označovaná ako Raptorskij :)

    KF-X sa na F-22 podobá ešte viac než Su57 ktorá bola označovaná ako Raptorskij :)

    • flanker.jirka
      20:15 03.03.2021

      V čem se SU 57 podobá Raptoru?

      V čem se SU 57 podobá Raptoru?

      • UnionPacific
        20:26 03.03.2021

        Sú dosť rozdielne ale skutočne sa Su57 označuje ako Raptorskij.

        Sú dosť rozdielne ale skutočne sa Su57 označuje ako Raptorskij.

        • Miroslav
          22:35 03.03.2021

          Zrejme to vychádza z toho, že TU-144 sa podobal na Concord a dostal takú uštipačnú prezývku ,,Konkodrskij". Na druhú stranu treba povedať, že keď staviaš nadzvukové dopravné ...Zobrazit celý příspěvek

          Zrejme to vychádza z toho, že TU-144 sa podobal na Concord a dostal takú uštipačnú prezývku ,,Konkodrskij". Na druhú stranu treba povedať, že keď staviaš nadzvukové dopravné lietadlo alebo nadzvukový bombardér, tak aj tak musí vyzerať aby splnil isté fyzikálne predpoklady. Často sa možno v diskusiách stretnúť s tým, že B1 sa podobá na TU-160. No, zase možno len povedať, že nadzvukový bombardér sa musí podobať na nadzvukový bombardér a nie na akrobatický dvojplošník.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:41 04.03.2021

            Asi patrně proto, ale u Tu 144 bych to pochopil. Su 57 má s Raptorem společné snad jen to, že s ním rusové počítají jako protějškem Raptoru, ale měli by si pohnout, aby to stihli, ...Zobrazit celý příspěvek

            Asi patrně proto, ale u Tu 144 bych to pochopil. Su 57 má s Raptorem společné snad jen to, že s ním rusové počítají jako protějškem Raptoru, ale měli by si pohnout, aby to stihli, než Raptora nahradí další generace :-)Skrýt celý příspěvek

          • UnionPacific
            13:18 04.03.2021

            Tak ono sa aj Tu160 označuje ako Lancerski, Ch-55 ako Tomahawski...R-73 ako AMRAAMski a pod.

            Tak ono sa aj Tu160 označuje ako Lancerski, Ch-55 ako Tomahawski...R-73 ako AMRAAMski a pod.

          • Clanek
            15:44 04.03.2021

            Tu144 se na Concord nepodobal, tu144 z concordu (jeho ukradenych planu) primo vychazel. Pravda, dopadlo to jako vzdycky kdyz se krade a urychlene kopiruje. Mimochodem do te ...Zobrazit celý příspěvek

            Tu144 se na Concord nepodobal, tu144 z concordu (jeho ukradenych planu) primo vychazel. Pravda, dopadlo to jako vzdycky kdyz se krade a urychlene kopiruje.
            Mimochodem do te spionaze byli zapojeni i cechoslovaci. :)
            https://www.idnes.cz/technet/v... Skrýt celý příspěvek

  • moryk
    14:58 03.03.2021

    Vedel by nekdo proc se rozhodli neimplementovat vnitrni zbranove sachty?

    Vedel by nekdo proc se rozhodli neimplementovat vnitrni zbranove sachty?

    • madrabbit
      15:12 03.03.2021

      IMHO - jejich první takovýto stroj, takže první verze půjde cestou omezeného rizika. Vnější závěsník je asi méně rizikový - i z hlediska certifikace zbraní.

      IMHO - jejich první takovýto stroj, takže první verze půjde cestou omezeného rizika. Vnější závěsník je asi méně rizikový - i z hlediska certifikace zbraní.

    • skelet
      15:36 03.03.2021

      původní návrhy s pumovnicí počítaly, ale nakonec se rozhodly jít cestou co nejmenšího rizika, a tím se vyhnout spirále rostoucích nákladů. J.Korea počítá s tím, že se letadlo ...Zobrazit celý příspěvek

      původní návrhy s pumovnicí počítaly, ale nakonec se rozhodly jít cestou co nejmenšího rizika, a tím se vyhnout spirále rostoucích nákladů. J.Korea počítá s tím, že se letadlo postupným vývojem dostane ze 4,5g na 5g.
      Snaží se prostě jít na jistotu. Proto kooperace se zkušeným výrobcem 5g letounů (Lockheed), proto odzkoušené motory (F414) atd.Skrýt celý příspěvek

      • Clanek
        20:40 03.03.2021

        No jestli zrovna sachty u dvoumotorove konfigurace mely byt to na cem se to zdrzi... ? Vyber motoru i spolupraci s Lockheedem kvituju, ale i tak je to za me velka skoda, ta absence ...Zobrazit celý příspěvek

        No jestli zrovna sachty u dvoumotorove konfigurace mely byt to na cem se to zdrzi... ? Vyber motoru i spolupraci s Lockheedem kvituju, ale i tak je to za me velka skoda, ta absence sachet. Takhle to nikdy nebude mit skutecne dobre RCS, supercruise bude taky trpet s kazdou pridanou raketou atd. Na Severni Koreu je to az prehnane dobre, ale JK se musi profilovat i proti Cine, a na tu to je takove nedomrle.
        Ale treba postavi jen nejakou overovaci serii o nizkem poctu kusu, nez se zase vrati k rysovacimu prknu a trosku (nebo trosku vic) to zase prekopou.Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          20:58 03.03.2021

          Jdou na jistotu. On zkonstruovat pumovnici a závěsníky, tak aby to fungovalo ve většině letových režimů stíhačky bude vcelku kumšt. Takže se rozhodli jít cestou nejmenšího odporu. ...Zobrazit celý příspěvek

          Jdou na jistotu. On zkonstruovat pumovnici a závěsníky, tak aby to fungovalo ve většině letových režimů stíhačky bude vcelku kumšt. Takže se rozhodli jít cestou nejmenšího odporu. Přeci jen nejpočetnější čínskou stíhačkou není J-20 a ani dlouho nebude.Skrýt celý příspěvek

          • UnionPacific
            13:20 04.03.2021

            A kto je v mechatronike, robotike a automatizácií lepší než Kórejci ? Závesník na raketu u.rčite nie je zložitejší ako 5-osový CNC .

            A kto je v mechatronike, robotike a automatizácií lepší než Kórejci ? Závesník na raketu u.rčite nie je zložitejší ako 5-osový CNC .

          • UnionPacific
            13:33 04.03.2021

            Kórejský K9 Thunder je najviac automatizovaný howitzer na svete.

            Kórejský K9 Thunder je najviac automatizovaný howitzer na svete.

          • flanker.jirka
            14:47 04.03.2021

            UnionPacific Mají K9 tak automatizovanou, že tam potřebují pět členů posádky. To tam hlídají tu automatizaci? Asi máte na mysli možnost přebíjení z vozidla K 10. Dopravník na šišky ...Zobrazit celý příspěvek

            UnionPacific
            Mají K9 tak automatizovanou, že tam potřebují pět členů posádky. To tam hlídají tu automatizaci?
            Asi máte na mysli možnost přebíjení z vozidla K 10. Dopravník na šišky sice vypadá idylicky, ale uvnitř si to posádky odmakají.
            https://www.youtube.com/watch?...

            Oproti tomu EVA, Dita, Archer vystačí s dvěma osobami a ruská Koalitsia se třemi členy a muniční vozidlo s pomocnou rukou na přebíjení vypadá zajímavě - trochu podobné přebíjení u Archeru (v čase od 2:57) https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      20:16 03.03.2021

      Možná si pomohou nějakým "stealth pouzdrem podobně jako Super Hornet.

      Možná si pomohou nějakým "stealth pouzdrem podobně jako Super Hornet.

      • liberal shark
        10:31 04.03.2021

        Přesně to mně napadlo - je to řádově jednodušší řešení.

        Přesně to mně napadlo - je to řádově jednodušší řešení.

  • alexa123
    14:35 03.03.2021

    ... první let je naplánován na červen 2022. Dokončení vývoje KF-X první fáze (Block I, viz dále) se očekává v roce 2026. Rozumiem tomu tak, že prvé dodávky sériových strojov ...Zobrazit celý příspěvek

    ... první let je naplánován na červen 2022. Dokončení vývoje KF-X první fáze (Block I, viz dále) se očekává v roce 2026.

    Rozumiem tomu tak, že prvé dodávky sériových strojov začnú v r.2026 t.j. štyri roky po prvom lete prototypu.

    Srandisti !!!!!!!!!!!! Sami tomu neveria a neverí tomu žiadny súdny človek.Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      15:35 03.03.2021

      Působí to rychle, ale třeba motory nebo zbraně v první fází Jihokorejci neřeší. Ten KF-X spíše připomíná skládačku současných technologií. Třeba vůbec neřeší stealth - to je ...Zobrazit celý příspěvek

      Působí to rychle, ale třeba motory nebo zbraně v první fází Jihokorejci neřeší. Ten KF-X spíše připomíná skládačku současných technologií.
      Třeba vůbec neřeší stealth - to je ohromná úspora peněz a náročného testování. Nemají vnitřní zbraňové šachty, tedy zase mnohem jednodušší vývoj a testování.Skrýt celý příspěvek

      • UnionPacific
        20:30 03.03.2021

        Neriešia stealth ? Veď je to skoro zmenšená kópia F-22, bez plochej trysky a internej bombovnice.

        Neriešia stealth ? Veď je to skoro zmenšená kópia F-22, bez plochej trysky a internej bombovnice.

        • Charlie
          07:42 04.03.2021

          To jak to vypadá a jak to svítí/nesvítí na radaru jsou dvě různý věci. Design může na oko vypadat úplně stejně a radarovej odraz bejt diametrálně odlišnej, protože trochu jinej ...Zobrazit celý příspěvek

          To jak to vypadá a jak to svítí/nesvítí na radaru jsou dvě různý věci. Design může na oko vypadat úplně stejně a radarovej odraz bejt diametrálně odlišnej, protože trochu jinej úhel, trošku jinej materiál...Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          10:33 04.03.2021

          Ale nevíme nic o RAM povrchu, o odstínění elektroniky a mnoha dalších aspektech stealth.

          Ale nevíme nic o RAM povrchu, o odstínění elektroniky a mnoha dalších aspektech stealth.

      • balm
        19:05 04.03.2021

        Naopak, velice intenzivně se snažili minimalizovat i charakteristickou signaturu. Nejen čelní, ale i boční.

        Naopak, velice intenzivně se snažili minimalizovat i charakteristickou signaturu. Nejen čelní, ale i boční.

Načítám diskuzi...