První rumunská stíhačka F-16 ve vzduchu

Foto: První rumunská F-16 MLU ve vzduchu; větší foto / Marco Casaleiro
První rumunská (ex-portugalská) F-16AM s novou kamufláži ve vzduchu; větší foto / Marco Casaleiro

Na portugalské letecké základně Monte Real provedla svůj první let repasovaná stíhačka F-16 rumunských vzdušných sil. Rumunsko získá od Portugalska devět starších stíhaček F-16AM/BM a tři darované F-16A ze Spojených států.

Páteř rumunských vzdušných sil v současné době tvoří 36 zastaralých stíhaček MiG-21 LanceR. Jedna se o modernizované jednomístné sovětské stíhačky MiG-21M/MF a dvoumístné MiG-21UM.

Mezi roky 1993 až 2002 Rumunsko společně s izraelským průmyslem vylepšilo 110 stíhaček MiG-21 na standard LanceR.

Pro útoky na pozemní cíle bylo upraveno 73 MiGů-21 na verzi LanceR A (s izraelským radarem EL/M-2001B), pro stíhací úkoly 26 strojů na LanceR C (s izraelským radarem EL/M-2032M) a pro výcvik 14 dvojmístných MiG-UM na LanceR C.

V současné době v rumunském letectvu slouží jen třetina původních MiGů-21. Je však otázkou, kolik MiGů-21 je skutečně operačně nasaditelných a kolik letounů je již trvale odstavených z důvodu nedostatku náhradních dílů nebo pro nedostatek peněz na opravy. Podle současných plánů poslední LanceRy dolétají v roce 2018.

Kromě stíhacích MiGů-21 rumunské letectvo provozuje dopravní C-130 Hercules, C-27J Spartan a starší sovětské An-26. Silné je vrtulníkové letectvo. Rumunsko provozuje 59 v licenci vyrobených vrtulníků IAR 330 (francouzské SA 330 Puma). Z toho 12 strojů bylo vylepšeno na standard NATO (IAR 330M) a 24 strojů pro útočné a bitevní úkoly (IAR 330L SOCAT).

Avšak rumunské letectvo již brzy získá z Portugalska výraznou posilu - devět olétaných jednomístných stíhaček F-16AM a tři dvojmístné F-16 BM. Jde o původní stroje F-16A/B Block 15 modernizované na standard MLU (Mid-Life Update).

Původně Portugalci koupili v roce 1994 45 stíhaček F-16A/B Block 15, z toho bylo 20 nových a 25 použitých. Posléze bylo 20 strojů modernizováno na verzi MLU a 5 strojů uloženo jako rezerva pro náhradní díly.

Další tři původní F-16A získá Rumunsko darem od Spojených států. Americké F-16A rovněž projdou modernizací na standard MLU. Modernizace MLU posouvá avioniku a kokpit původních F-16A na úroveň "nejnovějších"  F-16C/D Block 50/52.

Za celý kontrakt (dodávku 12 stíhaček F-16) rumunští daňoví poplatníci zaplatí 186 milionů euro (5 miliard Kč). V ceně kontraktu je rovněž dodávka náhradních (repasovaných) motorů a výcvik devíti pilotů a 69 techniků.

Avšak celkové náklady související se zaváděním stíhaček F-16 do rumunského letectva - tedy modernizace základen, výstavba infrastruktury, výcvikového a servisního zázemí, nákup zbraní a munice, dosáhnou částky 600 milionů euro (16,2 miliardy Kč).

Není to první pokus, kdy si Rumuni chtěli pořídit starší stroje F-16 pro svou armádu. Již v roce 2010 projevili zájem nakoupit použité stroje F-16 ze Spojených států. Avšak s nastupující celosvětovou ekonomickou krizí a pro velkou cenou (1,6 mld. dolarů) rumunská vláda v roce 2010 od svého záměru upustila.

Krize postihla rumunskou ekonomiku natolik, že se dokonce uvažovalo o uzemnění stíhaček a ochraně vzdušného prostoru letectvem jiného státu NATO.

Všechny stíhačky Rumunsko získá do konce příštího roku. V současné době Rumunsko rovněž vede jednání o nákupu druhé letky 12 stíhaček F-16. Avšak ani to nestačí. Rumunské letectvo požaduje 4 až 5 letek (minimálně tedy 48 stíhaček) k zabezpečení vzdušného prostoru.

Zdroj: Dziennik Zbrojny

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...

Revoluční SR-10: Ruská náhrada českých L-39 Albatros?

Soukromá ruská konstrukční kancelář KB SAT (Konstrukční kancelář Moderních leteckých technologií) ...

Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...

Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022

Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Emerson
    14:47 27.04.2016

    Left: Taková malá beseda v soukromém pivovaru u známého. Bylo to perfektní, právě díky komorní a přátelské atmosféře.

  • Left
    14:45 26.04.2016

    To Emerson: O jakou diskusi šlo?

  • Emerson
    11:46 26.04.2016

    karloscz: Dle mého je unifikovaná evropská armáda utopie. Angličani, Frantíci a Němci měli problém vůbec dohromady dávat jeden typ letadla, natož pak unifikovat všechny zbraně a vybavení. Na tom se nikdy všichni neshodnou, to prostě nejde. Obdobně se vyjádřil i pplk. Foltýn nedávno na jedné besedě a soudil, že jedině budování národních armád, které spolu spolupracují, má smysl.

  • Luky
    21:08 25.04.2016

    Jo, ale stíhací letectvo je známkou suverenity. V tomhle počtu je to tedy spíš dálniční policie. Nadruhou stranu existují případy, kdy i menší počet strojů při dobrém nasazení něco dokázal (např. Falklandy ). Ale chápu, když to Slováci spíš nainvestují do pozemních sil. A souhlasím, že NASAMS nebo Spyder dokáže vojensky dost (i když ne airpolicing).

  • Lukas
    20:29 25.04.2016

    Wybraliście Gripena - O.K. To nie samolot jest problemem - problemem jest ilość maszyn.

    Kupilibyście 6 baterii NASAMS II dla obrony przeciwlotniczej i z 160 AMRAAMów
    i mielibyście pociski i dla lotnictwa i dla obrony przeciwlotniczej (Dla Was unifikacja pocisków ma sens)

  • Luky
    20:00 25.04.2016

    By byl celkem nářez, kdyby k těm Amraamům dokoupili ještě 24 Meteorů. Cena je údajně necelý milion eur za kus. Určitě by k tomu ale byla i nějaká diagnostika a podobně.... do třičtvrtě miliardy korun by se to ale celé vejít mohlo.

  • niko
    12:37 25.04.2016

    Ja len doplnim m164. Podla noveho ministra obrany bude prioritou modernizacie OS SR pocas jeho funkcneho obdobia pozemne vojsko. Na druhej strane som cital vyjadrenia SAABu z februara, kde tvrdili, ze slovenska vlada chce podpisat zmluvu na Gripeny po polbach, ked sa sformuje nova vlada. Takze si mozeme vybrat, aky zaver si z toho vytvorime. :)

    http://www.mosr.sk/36920-sk/mi...

  • m164
    12:12 25.04.2016

    karloscz:

    Snahy o jednotné ozbrojené zložky v EÚ boli zo strany všetkých veľkých aktérov, problém však nastal v stanovení účelu a spôsobu použitia. Francúzsko žiadalo silnú intervenčnú armádu schopnú zasahovať na veľké vzdialenosti s dlhým časovým pôsobením (najmä v Afrike), Nemecko, ktoré je veľký zástanca spoločnej armády, požaduje striktne obranné zoskupenie s pôsobením obmedzeným na územie EÚ a Anglicko požaduje prevažne expedično-obranné zoskupenie schopné zasiahnuť rýchlo a silne, ale iba obmedzenou mierou a na obmedzený čas.

    V princípe možno povedať, že štáty aplikujú svoju národnú obrannú doktrínu na medzinárodnom poli a nie sú schopné ustúpiť. Hlavným problémom teda nie je vôla, ale tvrdohlavosť.


    CerVus:

    Podľa najaktuálnejšieho vyjadrenia MO SR sa akvizícia bojových lietadiel odložila na neurčito. Cena, ktorá nám bola za Gripeny ponúknutá v porovnaní s cenou pre ČR a Maďarsko bola označená za príliš vysokú, pričom dôvod vysokej ceny bol práva malá objednávka. Dôvod, prečo sa Slovensko nezviezlo na Českej objednávke, bol jednoducho zmeškanie termínu a nerozhodnosť našej vlády.

  • CerVus
    11:19 25.04.2016

    Maďaři mají také Gripeny a čekám že je budou mít i na Slovensku. Polsko si jde svou vlastní cestou, tak se do toho nemůžou počítat. Ona ostatně jejich armáda je úplně jinde, mají nějakou koncepci které se drží a hlavně širokou podporu politiků i veřejnosti. To je něco co ostatním zemím V4 chybí.

  • karloscz
    10:45 25.04.2016

    Nejsem odborník přes letadla, ale tyhle spory o tom, co by bylo kdyby, to mi přijde zbytečné. Ze všeho, co je veřejně známé, ten Gripen není vyložený průser, a to je na poměry nákupů MO docela úspěch. Ale z jiného sodku. Už jsem tu kdysi vlhce snil o tom, jaké by to bylo, kdyby se armády EU snažily alespoň o částečnou unifikaci. Logistické výhody, jednodušší velení, vzájemná zastupitelnost, výcvik, ceny čehokoliv. Ono kdyby nějaký hypotetický EU úřad pro vyzbrojování zadal tendr na 1000 letadel, asi by se dosáhlo jiné ceny, než u našich 12 Gripenů. To je samozřejmě naprostá utopie, ale! Naprosto přesně to ukazuje, proč EU nikdy nemůže být federace. Ono každý druhý německý ovčák má problém povolit na povel, když je zakousnutý ve figurantovi. Ale šáhněte mu na koule a pustí hned. Kdo někdy cvičil psy, ví. A to je jasná analogie. Plné huby eurofederalismu končí, jakmile dojde na koule (armády). Tím se ukazuje, že nic jako federace není ve skutečnosti možné, nikdo to ani v hloubi duše nechce. Přes naprosto zřejmé výhody v obraně. Nikdo výkony v boji neřeší, jde jen o lokální moc a prachy. Jinak si nedovedu představit, proč země jako ČR, SR, Rakousko a Maďarsko, tedy tentýž prostor, +- podobná velikost, stejná strategická poloha, mají diametrálně jiné složení letectva.

  • Luky
    00:56 25.04.2016

    Amraamů máme tak akorát, aby se s nimi dalo cvičit a mohlo se říci, že jsou zavedené (a sousedi s nimi musí počítat :). Ono taky utratit armádní rozpočet za sklady plné ŘS, které se třeba ani nikdy nevystřelí, nemá moc cenu. Stíhací letectvo je spíš nadnárodní složka armády.

    S tím Kfirem se mi to moc nezdá, to jako že k tomu letadlu dají navěšené rakety? Vždy se uváděly ceny za letadlo, výzbroj může klidně stát jednou tolik, když je jí dost. Navíc je to přeci jen stroj s kořeny v 60tých letech, dovyvinutý v 70tých a teď upgradovaný. Že by Poláci dostali k laciným F-16 zdarma spoustu výzbroje a JASSM, tomu taky moc nevěřím. Spíš se tu psalo, že si stěžují na cenu náhradních dílů a moc se nelétá. V Rakousku zas uvažují o odstávce EF, protože je provoz mnohem dražší než čekali...no nevim.

    Těžko říci, co všechno by šlo vymyslet úplně na začátku. Asi bychom našli různá řešení, otázkou je, jestli by to nedopadlo jako ve spoustě zemí kde se šetří hodiny a nelítá. Jak už to zavedené bylo a k tomu vycvičený personál, je těžší zahodit složku, která dobře funguje. Líbí se mi žít ve státě, kde už nepadají stíhačky lidem do špajzu. Navíc se pořád pracovalo s pocitem, že pilotovaný stroje třeba brzy skončí nebo že přijde nějaká převratná technologie či přístup, který změní dosavadní pohled na letectvo...

  • segal7
    22:26 24.04.2016

    Luky : nekopu za F16, naopak si myslím, že Grippen je pro naši armádu ideální stroj,
    ale jde o to za kolik, protože vzhledem k naší ekonomice, velikosti atd. musí být hlavní hledisko cena/výkon(teda aspoň podle mě) a to náš nájem Grippenů rozhodně není.
    ad BVR - zatopit každýmu s 24, slovy dvacetičtyřmi AIM120???
    CerVus - korejec asi souhlas, ale můj favorit by byl Kfir block60, podle mě nejlepší poměr cena/výkon.Izraelci tomu dávaj na drak záruku 8000hodin, nejnovější AESA radar od Elty, s cenou kolem 30mil. dolarů za kus s plnou výzbrojí.

  • skelet
    21:57 24.04.2016

    to že u nás byl zachován Gripen byl logický krok. Vycvičené posádky a pozemní personál s relativně nízkými náklady, by musela přebít jedině nabídka, která se neodmítá

  • logik
    21:24 24.04.2016

    Ona každá možnost tehdy měla své ale. Problém byl (viz např. Cervus), že naši představitelé (a to nejen z tehdejší vládnoucí koalice, šlo to napříč politickým spektrem) bez nějaké snahy nabídky konfrontovat a tak vytěžit z nabídek maximum sáhli hned po gripenu. Lobisté za ostatní varianty se ani moc nesnažili, což ukazuje, jak dobře to tenkrát SAAB měl ošéfovaný....

    Zároveň při tom naši politici i zabíjeli naší domácí ALKU, která sice na air-policing vhodný stroj nebyl, ale aby to náhodou někoho nenapadlo, tak ji preventivně také poplivali a tím zabili veškeré možnosti exportu, které tehdy byly.

  • Sokrates
    21:02 24.04.2016

    Neviem, či sa toto hodí pod článok o rumunských F-16, ale keď už sa tu riešia Gripeny...

    https://player.vimeo.com/video...

  • Luky
    19:18 24.04.2016

    Já to bral jaké by třeba mohly být možnosti, kdybychom se pídili a snažili trochu dřív. Ona většina nespokojenců by totiž většinou chtěla Vipera blok52 nebo 60...i když by to asi nebylo vůbec jednoduché termínově zařídit :)

    Pokud by se rozhodovalo podle toho, co bylo opravdu nabízeno, asi se shodnem, že Gripen je lepší než repasovaná F-16A nebo Miráž.
    Občas se tu také zmiňuje ten Jihokorejec, ale dle mě na Gripena prostě nemá. Naši můžou v BVR zatopit každýmu a i na WVR mají slušnou šanci, zejména při kooperaci...

  • skelet
    18:57 24.04.2016

    V druhém tendru nám byly nabízeny belgické F-16A/B MLU.

  • Luky
    18:36 24.04.2016

    Musel bych hodně hledat k těm věcem, co unikly do médií při posledním rozhodování a nejlepší by stejně byla celá smlouva, která tu už jednou snad i byla. Stejně bychom asi těžko počítali a ve výsledku nejspíš na něco zapomněli.
    Takže laicky - jenání o posledním pronájmu byla za Nečase a to existoval opravdu slušný tlak vydat se americkou cestou. Určitě je ale pravda, že když kupuju barák, budu před realitkou mluvit o plísni a broukovi, než o svém nadšení...

    Myslím, že jsme stejně mohli reálně vybírat mezi jednomotoráky, takže:
    JAS-39
    F-16 repase/ možná nová verze?
    Mirage-2000

    Tenkrát myslím chtěl Katar odprodávat M2000-9 a vypadalo to na slušnou cenu. Připadalo mi to lákavé, ale původní Gripení výzbroj mi byla sympatičtější. Frantíci mývají i drahý servis. Výkonově je tahle delta srovnatelná, ale dle mě by to byl krok zpátky, stejně tak F-16. Z těch tří zemí jsou mě navíc nejsympatičtější Švédové. Nikoho nelámu a šméčka i všimné politickým stranám mi lezou taky krkem.
    --------------
    P.S. ono to vždycky vypadá, že ty ostatní nabízejí bůhvíco, ale když přijde na lámání chleba...pamatujete na těch dvacet miliard za pár UH-1 s náhradním motorem?....

  • CerVus
    17:47 24.04.2016

    A výroky představitelů armády, že je gripen suprový a že žádný jiný letoun nechceme také zrovna neprospěly naší vyjednávací pozici.
    To se na mě nezlobte, ale to v danou chvíli prohlásí jedině imbecil. I kdyby to letadlo bylo nejlepší na trhu, plně nám vyhovovalo a mělo pěkné provozní náklady, tak je snad vždy důležité tlačit druhou stranu ke slevě.
    To, že se prodloužení začalo řešit v době kdy už nebyla v podstatě ani jiná možnost je jen další selhání.

  • CerVus
    17:43 24.04.2016

    Podle mě ten poslední tendr nebyl také žádná sláva.
    Cena za 10 let stará letadla byla pořád dost vysoká a navíc se pořád objevovaly zprávy, že součástí bude modernizace letounů. Prd bylo. Modernizaci, aby letouny mohly útočit na pozemní cíle jsme si museli hezky připlatit.

  • skelet
    17:19 24.04.2016

    Pro připomenutí, prvního tendru se účastnily
    Mirage 2000-5
    F/A-18C/D
    F-16A MLU (teď fakt nevím jestli A nebo C)
    Gripen

    druhého tendru
    F-16A
    F/A-18A (Kanada)
    Tornado F3
    Mirage 2000
    Gripen

  • logik
    16:24 24.04.2016

    Luky: ani druhý bohužel Ok opravdu nebyl. Naopak je to jeden z typických případů temné strany "lobbingu". O třetím podrobnosti nevím, ale vzhledem k zázemí grippenů, které tady byly, to už nerozumná volba asi nebyla (otázka je samozřejmě cena, ale tam neznám tolik detailů, bych byl schopen posoudit).

  • Luky
    13:38 24.04.2016

    On už je to vlastně třetí tendr - první na 24 strojů byl šméčko a to se zažralo. Byl zrušen kvůli povodním.
    Druhý už měl být OK. To byl pronájem na prvních 10 let. A během té doby bylo dost času zkusit domluvit něco jiného. Pak přišel poslední tendr s pronájmem na dalších 10 let a tady byla provedena ta hloubková analýza, o které jsem hovořil. Asi byla už nějaká i předtím, ale o té jsem nepsal. Nevím o jakém politickém rozhodnutí a v jakém kontextu Šedivý hovořil. Klidně se mohl vyjadřovat k předchozím tendrům.

    Gripen svoje kvality má a Švédové prý plní offsety perfektně (narozdíl od jiných). Když pominu kvalitu letadla jako systému, tak je mi partnerství s nedalekou evropskou zemí sympatické také kvůli servisu a výcviku.

  • logik
    12:47 24.04.2016

    Nechci hanět grippeny, stroje to nejsou špatné, ale co mám nějaké informace ze zákulisí (a z více nezávislých zdrojů), tak motivací pro jejich koupi nebyla ani cena, ani výhodnost.

    Tlaky z ostatních stran pak byly, to máte právdu, ovšem v dosti jiném objemu a poté, co se objevili lobysti z BAE, to ostatní zabalili dosti rychle.

    Současný druhý tender na Grippeny - v okamžiku, kdy už máme vybudované zázemí atd... ten už byl v pořádku daleko více, to je pravda.

  • Muž, co zírá na kozy
    12:37 24.04.2016

    Oprava: Například USA nám tehdy nabízely pronájem dvanácti F-16 Block 15 za 15 miliard (samozřejmě) korun...

  • Muž, co zírá na kozy
    12:32 24.04.2016

    segal7: A polské kývnutí na F-16 politické nebylo? Dostali od vlády USA výbornou cenu za příslib spojenectví, jaká se jen tak neopakuje (viz. například podobná nabídka Iráku v roce 2005: 36 F-16 za 19 miliard dolarů!). Poláci jasně deklarovali svůj postoj a USA získaly významného strategického spojence v postkomunistickém prostoru, proti čemuž mimochodem tehdy veřejně protestovala Francie.

    Cenu za pronájem musíme brát v kontextu toho co se tady objevilo po zrušení neprůhledného tendru na nákup 24 letounů. Například USA nám tehdy nabízely pronájem dvanácti F-16 Block 15 za 15 miliard dolarů! V tomto svěle se pronájem nových Gripenů nejeví tak nevýhodný.

    Mimochodem tendr a smlouva o pronájmu (nezaměňovat s předcházejícím tendrem!) mezi ČR a Švédskem na úrovni vlád, je také hodnocena jako neobyčejně čistá a transparentní, zejména v porovnání s Pandury, CASAmi atd...

  • Lukas
    21:18 23.04.2016

    Rumuńskie F-16
    Modernizacja do standardu M 5.2 i będzie posiadać: (z ciekawszych rzeczy )

    Silniki 100-PW-220E F (tylko 105,7 kN)
    Kabina w stylu block 50/52 - dwa kolorowe wyświetlacze wielofunkcyjne (10 x 10 cm), noktowizja nowy HUD, JHMCS
    Ale jak radar będzie tylko zmodernizowany APG-66 (V)2 (możliwa wersja 2A?);
    Poza tym standard: cyfrowa mapa, system nawigacji GPS / INS, integracja z link 16, EWMS
    amunicja GBU 30/32 AIM-9X i ponoć IRIS-T, AGM-154 i AUM-120C, JDAM, JSOW oraz zasobniki Listening II lub Sniper
    AGM-88 ponoć nie będzie zintegrowany

    Szału nie ma - na pewno nie jest to block 50/52

  • CerVus
    20:10 23.04.2016

    Kaya Scodelario: Já spíš nechápu proč chudší země nesáhnou po KAI T-50.
    Jo je to sice pokočilý tréninkový letoun. Jenže má AESA radar, může nést širokou výzbroj a dosahuje rychlosti 1,5 machu. To bohatě stačí na sřežení vzdušného prostoru, přitom provozní a pořizovací náklady jsou třetinové.

  • Matesaax
    19:25 23.04.2016

    Země které nemají peněz nazbyt nemají moc na výběr,bud nějaké použité F-16,nebo nový Gripen.Ostatní nabídky jsou finančně neúnosné.Překvapuje mě,že Švédové nikomu nenabízí své uložené Gripeny prvních verzí A/B,kterých mají kolem 60 a těžko ještě někdy poletí.
    Jinak myslím,že dnes kdyby někdo spustil výrobu trošku vylepšené F-5,tak nemá o zákazníky nouzi.

  • segal7
    19:00 23.04.2016

    CerVus přesně tak

    Poláci zaplatili za 48 strojů cca 3,5mld dolarů a mají v tom náhradní díly a motory na 10 let a hlavně spoustu výzbroje...my kupujeme i náboje do kanónu...a vlastníme celých 24 AIM120 !!! o AG schopnostech a výzbroji radši ani nemluvě...

  • Left
    18:45 23.04.2016

    To CerVus: Generální štáb nenakupuje. Jen předává ministerstu požadavky, na základě kterých jsou pak prováděny akvizice.

  • CerVus
    18:18 23.04.2016

    40 miliard za 20 let pronájmu pár kusů letadel mi nepříjde jako že zvítězila ekonomická nabídka.

  • madrabbit
    17:40 23.04.2016

    segal7:Ono z vojenského hlediska určitě. F-18, Rafale, EF jsou lepší, ale otázka ekonomická (provozní náklady) vytáhla Grippen, a určitá motivace bokem taky pomohla. Na druhou stranu si nedělám iluze, že konkurenti také "netlačili".

  • segal7
    17:25 23.04.2016

    No Luky s těma analýzama nevim,nevim...přijetí Grippenů do výzbroje bylo čiště politické rozhodnutí, což potvrdil gen. Šedivý(asi rok,dva zpátky) v televizi(tuším že Události,komentáře) , kde řekl, že Grippen nebyl nejlepší nabídka v soutěži(prostě BAe věděli kolik a do jakých kapes strčit) Srovnej si to s tendrem v Polsku(mimochodem hodnoceným jako nejčistčím v bývalém vých. bloku) kde vyhrála
    F 16, co vše Poláci dostali, tak ten náš pronájem je k smíchu..nebo spíš k pláči

  • KOLT
    17:12 23.04.2016

    Tady:
    https://hushkit.net/2016/03/17...

    Jelikož ovšem vím o letadlech celkem prd, tak neumím absolutně posoudit, jak moc je to relevantní informace.

  • Shania
    14:15 23.04.2016

    KOLT: to bylo nejspíš o indickém Mig-21 vs USAF, ale možná se pletu.

  • CerVus
    13:45 23.04.2016

    Když Amíci davalí OH-58 Chorvatsku, tak jim vybírali nejlepší kusy, většinou po generálce nebo přímo od aktivních jednotek.

  • Trener
    13:10 23.04.2016

    A co drak těch rumunských F16? Ten už může být taky nějak opotřebovaný.

  • KOLT
    11:39 23.04.2016

    pro Luky: Asi tím myslel o něco lepší poměr tahu a hmotnosti. Což mi připomíná, že jsem v nějakém článku, tuším liknoval Shania, zaznamenal tvrzení, že při "standardním" souboji považují piloti Typhoonů Gripeny za kannonenfuter :-) Jenže jakmile se přidají prostředky elektronického boje, začnou Gripeny dost nepříjemně zlobit. Nevíte o tom něco bližšího? Chápu, že Gripen s malým RCS může při zahrnutí slušného elektronického prostředku být špatně odhalitelný. Ale tam to psali tak, že jsem měl dojem, že toho Gripen obsahuje víc než jen zařízení na potlačení vlastní radarové stopy. Nevíte někdo něco bližšího? A jsou takto vybaveny i naše Gripeny?

  • Luky
    10:25 23.04.2016

    ...ale vždyť si na to dělali nějakou složitou analýzu s bodováním, tabulkami a barvičkami a gripen jim znovu vyšel dost přesvědčivě. Neinklinuju k tomu jim vše slepě věřit, ale tady byl jeden čas velký politický tlak na F-16 (krz mariňáka Vondru) a kdyby to jen trochu vycházelo, tak do toho šli.
    Už jsme tu řešili dřív náklady a z čeho se skládají. Fakt si netroufám odhadnout jak vychází poměr ceny pořízení vs provoz, ale může to být v pohodě třeba 1:1 a u nás jsou ty hodiny prostě dané a letci je plní přesně podle plánu. Což je skvělé a nevymýšlejí se žádné důvody přoč by ten který neměl do luftu a podobně, jako v devadesátých. Buďme rádi, že naši cvičí s evropskou špičkou.

    Kolt: taky nechápu, co tím JirkaM myslel.
    Jura99: ano, Rumunsko je teď velkým opěrným bodem Amíků, zejména po tom, co tam přesouvají těžiště protiraketové obrany, cvičí s námořnictvem a občas tam posílají cvičit prapor. Že tam uspěli s F-16 mě moc nepřekvapilo.

  • apache
    10:24 23.04.2016

    Generální štáb nic nenakupuje. Nákupy jsou čistě v režii MO.

  • CerVus
    10:08 23.04.2016
    Oblíbený příspěvek

    Jura99: Jenže po 20ti letech u nás příjde na řadu další pronájem. A s tím jak efektivní je naše vyjednávání bude cena tak 10 miliard. Popřípadě odprodej zas za 10miliard.
    Generální štáb nedokázal za posledních 20 let nakoupit jedinou věc aby při tom neprodělal kalhoty.

  • Sokrates
    09:50 23.04.2016

    Slovenské MiG-29 sú naozaj vhodné na vyradenie, ale hlavným dôvodom ani tak nie je ich fyzická zastaranosť. Hoci to pri niektorých strojoch robí už skoro 23 rokov (ak neberieme do úvahy ich čiastočnú modernizáciu), tak väčším problémom je morálna zastaranosť. Technológie staré vyše 30 rokov, ako radar N019EA Rubín a zastaraná výzbroj, výrazne deklasujú schopnosti slovenského letectva.

  • Jura99
    06:17 23.04.2016

    Cervus: hodnota nového stroje po 20letech je i tak celkem nízká a jaká bude hodnota těchto F-16A po 20letech? Nejspíš vůbec žádná, protože tak dlouho ani sloužit nevydrží. Slováci mají 10ks Mig-29AS přibližně 20let a dnes je můžou přesunout akorát tak do muzea nebo do šrotu. Jediné, co se mi na Rumunském kroku líbí, že vzali americkou techniku. To dává smysl, spolupracovat s Američany, pokud chce stát zajistit svou bezpečnost.

  • KOLT
    23:59 22.04.2016

    pro JirkaM: A čím jsou staré olétané F-16 "o dost lepší než Gripeny"?

  • Rase
    23:20 22.04.2016

    Matesaax:
    proto je rumunům prodali Portugalci, a Američané jim je darovali - patrně zase v nějakém rozvojovém programu v rámci NATO (kdy žadatelům darují zdarma některé zbraně a vybavení), nebo za odvoz, jako u MARPů z Afgánistánu. Vzhledem k provozním nákladům a nákladům za infrastrukturu, nemá moc smysl, za tyhle stroje (F-16) platit - tím chci říct, že záleží, co se vyplatí "koupit zdarma" a kdy je lepší pronájem (pro AČR je asi lepší ten pronájem).

  • JirkaM
    22:32 22.04.2016

    Tahle stařičká letadla jsou překvapivě stále o dost lepší než Gripeny. Trochu jako původní Mustang je rychlejší než nová Kia.

    Ale podle mě Rumunům bohatě stačila poslední verze Migu-21 a to JF-17.

  • Matesaax
    19:06 22.04.2016

    Stejně mi přijdou tyhle letité F-16 strašně drahé.Američané jich mají uložených v poušti ohromné množství,stejně tak např. starých FA-18,že by je mohli prodávat za vyloženě symbolickou cenu.

  • skelet
    18:03 22.04.2016

    obě letadla jsou určená pro válku, které mají to štěstí, že jsou používány hlavně k nahánění dopraváků. Za mě bylo štěstí, že jsme nekoupili přebytkové F-16A

  • CerVus
    17:18 22.04.2016

    20 let s gripeny nás vyjde na 40miliard a i kdyby byly nadále letuschopné, tak nám nic nezůstane. Takže i kdyby Rumuni na moderniacích a provozu letadel nechali dalších 20miliard, tak na tom budou pořád lépe.
    Jo Gripen je lepší letadlo než tahle verze F-16, je úspornější, má jednodušší údržbu. Jenže ta dvě letadla budou plnit pouze air policing a za 15 let budou obě potřebovat náhradu.

Stránka 1 z 2