První rumunská stíhačka F-16 ve vzduchu
- 22. 4. 2016
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
Na portugalské letecké základně Monte Real provedla svůj první let repasovaná stíhačka F-16 rumunských vzdušných sil. Rumunsko získá od Portugalska devět starších stíhaček F-16AM/BM a tři darované F-16A ze Spojených států.
Páteř rumunských vzdušných sil v současné době tvoří 36 zastaralých stíhaček MiG-21 LanceR. Jedna se o modernizované jednomístné sovětské stíhačky MiG-21M/MF a dvoumístné MiG-21UM.
Mezi roky 1993 až 2002 Rumunsko společně s izraelským průmyslem vylepšilo 110 stíhaček MiG-21 na standard LanceR.
Pro útoky na pozemní cíle bylo upraveno 73 MiGů-21 na verzi LanceR A (s izraelským radarem EL/M-2001B), pro stíhací úkoly 26 strojů na LanceR C (s izraelským radarem EL/M-2032M) a pro výcvik 14 dvojmístných MiG-UM na LanceR C.
V současné době v rumunském letectvu slouží jen třetina původních MiGů-21. Je však otázkou, kolik MiGů-21 je skutečně operačně nasaditelných a kolik letounů je již trvale odstavených z důvodu nedostatku náhradních dílů nebo pro nedostatek peněz na opravy. Podle současných plánů poslední LanceRy dolétají v roce 2018.
Kromě stíhacích MiGů-21 rumunské letectvo provozuje dopravní C-130 Hercules, C-27J Spartan a starší sovětské An-26. Silné je vrtulníkové letectvo. Rumunsko provozuje 59 v licenci vyrobených vrtulníků IAR 330 (francouzské SA 330 Puma). Z toho 12 strojů bylo vylepšeno na standard NATO (IAR 330M) a 24 strojů pro útočné a bitevní úkoly (IAR 330L SOCAT).
Avšak rumunské letectvo již brzy získá z Portugalska výraznou posilu - devět olétaných jednomístných stíhaček F-16AM a tři dvojmístné F-16 BM. Jde o původní stroje F-16A/B Block 15 modernizované na standard MLU (Mid-Life Update).
Původně Portugalci koupili v roce 1994 45 stíhaček F-16A/B Block 15, z toho bylo 20 nových a 25 použitých. Posléze bylo 20 strojů modernizováno na verzi MLU a 5 strojů uloženo jako rezerva pro náhradní díly.
Další tři původní F-16A získá Rumunsko darem od Spojených států. Americké F-16A rovněž projdou modernizací na standard MLU. Modernizace MLU posouvá avioniku a kokpit původních F-16A na úroveň "nejnovějších" F-16C/D Block 50/52.
Za celý kontrakt (dodávku 12 stíhaček F-16) rumunští daňoví poplatníci zaplatí 186 milionů euro (5 miliard Kč). V ceně kontraktu je rovněž dodávka náhradních (repasovaných) motorů a výcvik devíti pilotů a 69 techniků.
Avšak celkové náklady související se zaváděním stíhaček F-16 do rumunského letectva - tedy modernizace základen, výstavba infrastruktury, výcvikového a servisního zázemí, nákup zbraní a munice, dosáhnou částky 600 milionů euro (16,2 miliardy Kč).
Není to první pokus, kdy si Rumuni chtěli pořídit starší stroje F-16 pro svou armádu. Již v roce 2010 projevili zájem nakoupit použité stroje F-16 ze Spojených států. Avšak s nastupující celosvětovou ekonomickou krizí a pro velkou cenou (1,6 mld. dolarů) rumunská vláda v roce 2010 od svého záměru upustila.
Krize postihla rumunskou ekonomiku natolik, že se dokonce uvažovalo o uzemnění stíhaček a ochraně vzdušného prostoru letectvem jiného státu NATO.
Všechny stíhačky Rumunsko získá do konce příštího roku. V současné době Rumunsko rovněž vede jednání o nákupu druhé letky 12 stíhaček F-16. Avšak ani to nestačí. Rumunské letectvo požaduje 4 až 5 letek (minimálně tedy 48 stíhaček) k zabezpečení vzdušného prostoru.
Zdroj: Dziennik Zbrojny
Související články
Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý
Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...
- 03.03.2016
- 84 komentářů
- Jan Grohmann
Revoluční SR-10: Ruská náhrada českých L-39 Albatros?
Soukromá ruská konstrukční kancelář KB SAT (Konstrukční kancelář Moderních leteckých technologií) ...
- 07.03.2016
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070
Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...
- 25.03.2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022
Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do ...
- 11.04.2016
- 104 komentářů
- Jan Grohmann
Podle mě ten poslední tendr nebyl také žádná sláva. Cena za 10 let stará letadla byla pořád dost vysoká a navíc se pořád objevovaly zprávy, že součástí bude modernizace letounů. ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mě ten poslední tendr nebyl také žádná sláva.
Cena za 10 let stará letadla byla pořád dost vysoká a navíc se pořád objevovaly zprávy, že součástí bude modernizace letounů. Prd bylo. Modernizaci, aby letouny mohly útočit na pozemní cíle jsme si museli hezky připlatit.Skrýt celý příspěvekPro připomenutí, prvního tendru se účastnily Mirage 2000-5 F/A-18C/D F-16A MLU (teď fakt nevím jestli A nebo C) Gripen druhého tendru F-16A F/A-18A (Kanada) Tornado ...Zobrazit celý příspěvek
Pro připomenutí, prvního tendru se účastnily
Mirage 2000-5
F/A-18C/D
F-16A MLU (teď fakt nevím jestli A nebo C)
Gripen
druhého tendru
F-16A
F/A-18A (Kanada)
Tornado F3
Mirage 2000
GripenSkrýt celý příspěvekLuky: ani druhý bohužel Ok opravdu nebyl. Naopak je to jeden z typických případů temné strany "lobbingu". O třetím podrobnosti nevím, ale vzhledem k zázemí grippenů, které tady ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: ani druhý bohužel Ok opravdu nebyl. Naopak je to jeden z typických případů temné strany "lobbingu". O třetím podrobnosti nevím, ale vzhledem k zázemí grippenů, které tady byly, to už nerozumná volba asi nebyla (otázka je samozřejmě cena, ale tam neznám tolik detailů, bych byl schopen posoudit).Skrýt celý příspěvek
On už je to vlastně třetí tendr - první na 24 strojů byl šméčko a to se zažralo. Byl zrušen kvůli povodním. Druhý už měl být OK. To byl pronájem na prvních 10 let. A během té ...Zobrazit celý příspěvek
On už je to vlastně třetí tendr - první na 24 strojů byl šméčko a to se zažralo. Byl zrušen kvůli povodním.
Druhý už měl být OK. To byl pronájem na prvních 10 let. A během té doby bylo dost času zkusit domluvit něco jiného. Pak přišel poslední tendr s pronájmem na dalších 10 let a tady byla provedena ta hloubková analýza, o které jsem hovořil. Asi byla už nějaká i předtím, ale o té jsem nepsal. Nevím o jakém politickém rozhodnutí a v jakém kontextu Šedivý hovořil. Klidně se mohl vyjadřovat k předchozím tendrům.
Gripen svoje kvality má a Švédové prý plní offsety perfektně (narozdíl od jiných). Když pominu kvalitu letadla jako systému, tak je mi partnerství s nedalekou evropskou zemí sympatické také kvůli servisu a výcviku.Skrýt celý příspěvekNechci hanět grippeny, stroje to nejsou špatné, ale co mám nějaké informace ze zákulisí (a z více nezávislých zdrojů), tak motivací pro jejich koupi nebyla ani cena, ani ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci hanět grippeny, stroje to nejsou špatné, ale co mám nějaké informace ze zákulisí (a z více nezávislých zdrojů), tak motivací pro jejich koupi nebyla ani cena, ani výhodnost.
Tlaky z ostatních stran pak byly, to máte právdu, ovšem v dosti jiném objemu a poté, co se objevili lobysti z BAE, to ostatní zabalili dosti rychle.
Současný druhý tender na Grippeny - v okamžiku, kdy už máme vybudované zázemí atd... ten už byl v pořádku daleko více, to je pravda.Skrýt celý příspěveksegal7: A polské kývnutí na F-16 politické nebylo? Dostali od vlády USA výbornou cenu za příslib spojenectví, jaká se jen tak neopakuje (viz. například podobná nabídka Iráku v roce ...Zobrazit celý příspěvek
segal7: A polské kývnutí na F-16 politické nebylo? Dostali od vlády USA výbornou cenu za příslib spojenectví, jaká se jen tak neopakuje (viz. například podobná nabídka Iráku v roce 2005: 36 F-16 za 19 miliard dolarů!). Poláci jasně deklarovali svůj postoj a USA získaly významného strategického spojence v postkomunistickém prostoru, proti čemuž mimochodem tehdy veřejně protestovala Francie.
Cenu za pronájem musíme brát v kontextu toho co se tady objevilo po zrušení neprůhledného tendru na nákup 24 letounů. Například USA nám tehdy nabízely pronájem dvanácti F-16 Block 15 za 15 miliard dolarů! V tomto svěle se pronájem nových Gripenů nejeví tak nevýhodný.
Mimochodem tendr a smlouva o pronájmu (nezaměňovat s předcházejícím tendrem!) mezi ČR a Švédskem na úrovni vlád, je také hodnocena jako neobyčejně čistá a transparentní, zejména v porovnání s Pandury, CASAmi atd...Skrýt celý příspěvekRumuńskie F-16 Modernizacja do standardu M 5.2 i będzie posiadać: (z ciekawszych rzeczy ) Silniki 100-PW-220E F (tylko 105,7 kN) Kabina w stylu block 50/52 - dwa kolorowe ...Zobrazit celý příspěvek
Rumuńskie F-16
Modernizacja do standardu M 5.2 i będzie posiadać: (z ciekawszych rzeczy )
Silniki 100-PW-220E F (tylko 105,7 kN)
Kabina w stylu block 50/52 - dwa kolorowe wyświetlacze wielofunkcyjne (10 x 10 cm), noktowizja nowy HUD, JHMCS
Ale jak radar będzie tylko zmodernizowany APG-66 (V)2 (możliwa wersja 2A?);
Poza tym standard: cyfrowa mapa, system nawigacji GPS / INS, integracja z link 16, EWMS
amunicja GBU 30/32 AIM-9X i ponoć IRIS-T, AGM-154 i AUM-120C, JDAM, JSOW oraz zasobniki Listening II lub Sniper
AGM-88 ponoć nie będzie zintegrowany
Szału nie ma - na pewno nie jest to block 50/52Skrýt celý příspěvekKaya Scodelario: Já spíš nechápu proč chudší země nesáhnou po KAI T-50. Jo je to sice pokočilý tréninkový letoun. Jenže má AESA radar, může nést širokou výzbroj a dosahuje ...Zobrazit celý příspěvek
Kaya Scodelario: Já spíš nechápu proč chudší země nesáhnou po KAI T-50.
Jo je to sice pokočilý tréninkový letoun. Jenže má AESA radar, může nést širokou výzbroj a dosahuje rychlosti 1,5 machu. To bohatě stačí na sřežení vzdušného prostoru, přitom provozní a pořizovací náklady jsou třetinové.Skrýt celý příspěvekZemě které nemají peněz nazbyt nemají moc na výběr,bud nějaké použité F-16,nebo nový Gripen.Ostatní nabídky jsou finančně neúnosné.Překvapuje mě,že Švédové nikomu nenabízí své ...Zobrazit celý příspěvek
Země které nemají peněz nazbyt nemají moc na výběr,bud nějaké použité F-16,nebo nový Gripen.Ostatní nabídky jsou finančně neúnosné.Překvapuje mě,že Švédové nikomu nenabízí své uložené Gripeny prvních verzí A/B,kterých mají kolem 60 a těžko ještě někdy poletí.
Jinak myslím,že dnes kdyby někdo spustil výrobu trošku vylepšené F-5,tak nemá o zákazníky nouzi.Skrýt celý příspěvekCerVus přesně tak Poláci zaplatili za 48 strojů cca 3,5mld dolarů a mají v tom náhradní díly a motory na 10 let a hlavně spoustu výzbroje...my kupujeme i náboje do kanónu...a ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus přesně tak
Poláci zaplatili za 48 strojů cca 3,5mld dolarů a mají v tom náhradní díly a motory na 10 let a hlavně spoustu výzbroje...my kupujeme i náboje do kanónu...a vlastníme celých 24 AIM120 !!! o AG schopnostech a výzbroji radši ani nemluvě...Skrýt celý příspěveksegal7:Ono z vojenského hlediska určitě. F-18, Rafale, EF jsou lepší, ale otázka ekonomická (provozní náklady) vytáhla Grippen, a určitá motivace bokem taky pomohla. Na druhou ...Zobrazit celý příspěvek
segal7:Ono z vojenského hlediska určitě. F-18, Rafale, EF jsou lepší, ale otázka ekonomická (provozní náklady) vytáhla Grippen, a určitá motivace bokem taky pomohla. Na druhou stranu si nedělám iluze, že konkurenti také "netlačili".Skrýt celý příspěvek
No Luky s těma analýzama nevim,nevim...přijetí Grippenů do výzbroje bylo čiště politické rozhodnutí, což potvrdil gen. Šedivý(asi rok,dva zpátky) v televizi(tuším že ...Zobrazit celý příspěvek
No Luky s těma analýzama nevim,nevim...přijetí Grippenů do výzbroje bylo čiště politické rozhodnutí, což potvrdil gen. Šedivý(asi rok,dva zpátky) v televizi(tuším že Události,komentáře) , kde řekl, že Grippen nebyl nejlepší nabídka v soutěži(prostě BAe věděli kolik a do jakých kapes strčit) Srovnej si to s tendrem v Polsku(mimochodem hodnoceným jako nejčistčím v bývalém vých. bloku) kde vyhrála
F 16, co vše Poláci dostali, tak ten náš pronájem je k smíchu..nebo spíš k pláčiSkrýt celý příspěvekTady: https://hushkit.net/2016/03/17... Jelikož ovšem vím o letadlech celkem prd, tak neumím absolutně posoudit, jak moc je ...Zobrazit celý příspěvek
Tady:
https://hushkit.net/2016/03/17...
Jelikož ovšem vím o letadlech celkem prd, tak neumím absolutně posoudit, jak moc je to relevantní informace.Skrýt celý příspěvekpro Luky: Asi tím myslel o něco lepší poměr tahu a hmotnosti. Což mi připomíná, že jsem v nějakém článku, tuším liknoval Shania, zaznamenal tvrzení, že při "standardním" souboji ...Zobrazit celý příspěvek
pro Luky: Asi tím myslel o něco lepší poměr tahu a hmotnosti. Což mi připomíná, že jsem v nějakém článku, tuším liknoval Shania, zaznamenal tvrzení, že při "standardním" souboji považují piloti Typhoonů Gripeny za kannonenfuter :-) Jenže jakmile se přidají prostředky elektronického boje, začnou Gripeny dost nepříjemně zlobit. Nevíte o tom něco bližšího? Chápu, že Gripen s malým RCS může při zahrnutí slušného elektronického prostředku být špatně odhalitelný. Ale tam to psali tak, že jsem měl dojem, že toho Gripen obsahuje víc než jen zařízení na potlačení vlastní radarové stopy. Nevíte někdo něco bližšího? A jsou takto vybaveny i naše Gripeny?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...