První rumunská stíhačka F-16 ve vzduchu

Foto: První rumunská F-16 MLU ve vzduchu; větší foto / Marco Casaleiro
První rumunská (ex-portugalská) F-16AM s novou kamufláži ve vzduchu; větší foto / Marco Casaleiro

Na portugalské letecké základně Monte Real provedla svůj první let repasovaná stíhačka F-16 rumunských vzdušných sil. Rumunsko získá od Portugalska devět starších stíhaček F-16AM/BM a tři darované F-16A ze Spojených států.

Páteř rumunských vzdušných sil v současné době tvoří 36 zastaralých stíhaček MiG-21 LanceR. Jedna se o modernizované jednomístné sovětské stíhačky MiG-21M/MF a dvoumístné MiG-21UM.

Mezi roky 1993 až 2002 Rumunsko společně s izraelským průmyslem vylepšilo 110 stíhaček MiG-21 na standard LanceR.

Pro útoky na pozemní cíle bylo upraveno 73 MiGů-21 na verzi LanceR A (s izraelským radarem EL/M-2001B), pro stíhací úkoly 26 strojů na LanceR C (s izraelským radarem EL/M-2032M) a pro výcvik 14 dvojmístných MiG-UM na LanceR C.

V současné době v rumunském letectvu slouží jen třetina původních MiGů-21. Je však otázkou, kolik MiGů-21 je skutečně operačně nasaditelných a kolik letounů je již trvale odstavených z důvodu nedostatku náhradních dílů nebo pro nedostatek peněz na opravy. Podle současných plánů poslední LanceRy dolétají v roce 2018.

Kromě stíhacích MiGů-21 rumunské letectvo provozuje dopravní C-130 Hercules, C-27J Spartan a starší sovětské An-26. Silné je vrtulníkové letectvo. Rumunsko provozuje 59 v licenci vyrobených vrtulníků IAR 330 (francouzské SA 330 Puma). Z toho 12 strojů bylo vylepšeno na standard NATO (IAR 330M) a 24 strojů pro útočné a bitevní úkoly (IAR 330L SOCAT).

Avšak rumunské letectvo již brzy získá z Portugalska výraznou posilu - devět olétaných jednomístných stíhaček F-16AM a tři dvojmístné F-16 BM. Jde o původní stroje F-16A/B Block 15 modernizované na standard MLU (Mid-Life Update).

Původně Portugalci koupili v roce 1994 45 stíhaček F-16A/B Block 15, z toho bylo 20 nových a 25 použitých. Posléze bylo 20 strojů modernizováno na verzi MLU a 5 strojů uloženo jako rezerva pro náhradní díly.

Další tři původní F-16A získá Rumunsko darem od Spojených států. Americké F-16A rovněž projdou modernizací na standard MLU. Modernizace MLU posouvá avioniku a kokpit původních F-16A na úroveň "nejnovějších"  F-16C/D Block 50/52.

Za celý kontrakt (dodávku 12 stíhaček F-16) rumunští daňoví poplatníci zaplatí 186 milionů euro (5 miliard Kč). V ceně kontraktu je rovněž dodávka náhradních (repasovaných) motorů a výcvik devíti pilotů a 69 techniků.

Avšak celkové náklady související se zaváděním stíhaček F-16 do rumunského letectva - tedy modernizace základen, výstavba infrastruktury, výcvikového a servisního zázemí, nákup zbraní a munice, dosáhnou částky 600 milionů euro (16,2 miliardy Kč).

Není to první pokus, kdy si Rumuni chtěli pořídit starší stroje F-16 pro svou armádu. Již v roce 2010 projevili zájem nakoupit použité stroje F-16 ze Spojených států. Avšak s nastupující celosvětovou ekonomickou krizí a pro velkou cenou (1,6 mld. dolarů) rumunská vláda v roce 2010 od svého záměru upustila.

Krize postihla rumunskou ekonomiku natolik, že se dokonce uvažovalo o uzemnění stíhaček a ochraně vzdušného prostoru letectvem jiného státu NATO.

Všechny stíhačky Rumunsko získá do konce příštího roku. V současné době Rumunsko rovněž vede jednání o nákupu druhé letky 12 stíhaček F-16. Avšak ani to nestačí. Rumunské letectvo požaduje 4 až 5 letek (minimálně tedy 48 stíhaček) k zabezpečení vzdušného prostoru.

Zdroj: Dziennik Zbrojny

Nahlásit chybu v článku


Související články

Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...

Revoluční SR-10: Ruská náhrada českých L-39 Albatros?

Soukromá ruská konstrukční kancelář KB SAT (Konstrukční kancelář Moderních leteckých technologií) ...

Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...

Polská náhrada za MiGy-29 a Su-22 v roce 2022

Polské ministerstvo obrany připravuje jeden z největších vojenských tendrů v polské historii. Do ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Luky
    10:25 23.04.2016

    ...ale vždyť si na to dělali nějakou složitou analýzu s bodováním, tabulkami a barvičkami a gripen jim znovu vyšel dost přesvědčivě. Neinklinuju k tomu jim vše slepě věřit, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    ...ale vždyť si na to dělali nějakou složitou analýzu s bodováním, tabulkami a barvičkami a gripen jim znovu vyšel dost přesvědčivě. Neinklinuju k tomu jim vše slepě věřit, ale tady byl jeden čas velký politický tlak na F-16 (krz mariňáka Vondru) a kdyby to jen trochu vycházelo, tak do toho šli.
    Už jsme tu řešili dřív náklady a z čeho se skládají. Fakt si netroufám odhadnout jak vychází poměr ceny pořízení vs provoz, ale může to být v pohodě třeba 1:1 a u nás jsou ty hodiny prostě dané a letci je plní přesně podle plánu. Což je skvělé a nevymýšlejí se žádné důvody přoč by ten který neměl do luftu a podobně, jako v devadesátých. Buďme rádi, že naši cvičí s evropskou špičkou.

    Kolt: taky nechápu, co tím JirkaM myslel.
    Jura99: ano, Rumunsko je teď velkým opěrným bodem Amíků, zejména po tom, co tam přesouvají těžiště protiraketové obrany, cvičí s námořnictvem a občas tam posílají cvičit prapor. Že tam uspěli s F-16 mě moc nepřekvapilo.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    10:24 23.04.2016

    Generální štáb nic nenakupuje. Nákupy jsou čistě v režii MO.

    Generální štáb nic nenakupuje. Nákupy jsou čistě v režii MO.

  • CerVus
    10:08 23.04.2016

    Jura99: Jenže po 20ti letech u nás příjde na řadu další pronájem. A s tím jak efektivní je naše vyjednávání bude cena tak 10 miliard. Popřípadě odprodej zas za ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Jenže po 20ti letech u nás příjde na řadu další pronájem. A s tím jak efektivní je naše vyjednávání bude cena tak 10 miliard. Popřípadě odprodej zas za 10miliard.
    Generální štáb nedokázal za posledních 20 let nakoupit jedinou věc aby při tom neprodělal kalhoty.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    09:50 23.04.2016

    Slovenské MiG-29 sú naozaj vhodné na vyradenie, ale hlavným dôvodom ani tak nie je ich fyzická zastaranosť. Hoci to pri niektorých strojoch robí už skoro 23 rokov (ak neberieme do ...Zobrazit celý příspěvek

    Slovenské MiG-29 sú naozaj vhodné na vyradenie, ale hlavným dôvodom ani tak nie je ich fyzická zastaranosť. Hoci to pri niektorých strojoch robí už skoro 23 rokov (ak neberieme do úvahy ich čiastočnú modernizáciu), tak väčším problémom je morálna zastaranosť. Technológie staré vyše 30 rokov, ako radar N019EA Rubín a zastaraná výzbroj, výrazne deklasujú schopnosti slovenského letectva.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    06:17 23.04.2016

    Cervus: hodnota nového stroje po 20letech je i tak celkem nízká a jaká bude hodnota těchto F-16A po 20letech? Nejspíš vůbec žádná, protože tak dlouho ani sloužit nevydrží. Slováci ...Zobrazit celý příspěvek

    Cervus: hodnota nového stroje po 20letech je i tak celkem nízká a jaká bude hodnota těchto F-16A po 20letech? Nejspíš vůbec žádná, protože tak dlouho ani sloužit nevydrží. Slováci mají 10ks Mig-29AS přibližně 20let a dnes je můžou přesunout akorát tak do muzea nebo do šrotu. Jediné, co se mi na Rumunském kroku líbí, že vzali americkou techniku. To dává smysl, spolupracovat s Američany, pokud chce stát zajistit svou bezpečnost.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:59 22.04.2016

    pro JirkaM: A čím jsou staré olétané F-16 "o dost lepší než Gripeny"?

    pro JirkaM: A čím jsou staré olétané F-16 "o dost lepší než Gripeny"?

  • Rase
    23:20 22.04.2016

    Matesaax: proto je rumunům prodali Portugalci, a Američané jim je darovali - patrně zase v nějakém rozvojovém programu v rámci NATO (kdy žadatelům darují zdarma některé zbraně a ...Zobrazit celý příspěvek

    Matesaax:
    proto je rumunům prodali Portugalci, a Američané jim je darovali - patrně zase v nějakém rozvojovém programu v rámci NATO (kdy žadatelům darují zdarma některé zbraně a vybavení), nebo za odvoz, jako u MARPů z Afgánistánu. Vzhledem k provozním nákladům a nákladům za infrastrukturu, nemá moc smysl, za tyhle stroje (F-16) platit - tím chci říct, že záleží, co se vyplatí "koupit zdarma" a kdy je lepší pronájem (pro AČR je asi lepší ten pronájem).Skrýt celý příspěvek

  • JirkaM
    22:32 22.04.2016

    Tahle stařičká letadla jsou překvapivě stále o dost lepší než Gripeny. Trochu jako původní Mustang je rychlejší než nová Kia. Ale podle mě Rumunům bohatě stačila poslední verze ...Zobrazit celý příspěvek

    Tahle stařičká letadla jsou překvapivě stále o dost lepší než Gripeny. Trochu jako původní Mustang je rychlejší než nová Kia.

    Ale podle mě Rumunům bohatě stačila poslední verze Migu-21 a to JF-17.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    19:06 22.04.2016

    Stejně mi přijdou tyhle letité F-16 strašně drahé.Američané jich mají uložených v poušti ohromné množství,stejně tak např. starých FA-18,že by je mohli prodávat za vyloženě ...Zobrazit celý příspěvek

    Stejně mi přijdou tyhle letité F-16 strašně drahé.Američané jich mají uložených v poušti ohromné množství,stejně tak např. starých FA-18,že by je mohli prodávat za vyloženě symbolickou cenu.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:03 22.04.2016

    obě letadla jsou určená pro válku, které mají to štěstí, že jsou používány hlavně k nahánění dopraváků. Za mě bylo štěstí, že jsme nekoupili přebytkové F-16A

    obě letadla jsou určená pro válku, které mají to štěstí, že jsou používány hlavně k nahánění dopraváků. Za mě bylo štěstí, že jsme nekoupili přebytkové F-16A

  • CerVus
    17:18 22.04.2016

    20 let s gripeny nás vyjde na 40miliard a i kdyby byly nadále letuschopné, tak nám nic nezůstane. Takže i kdyby Rumuni na moderniacích a provozu letadel nechali dalších 20miliard, ...Zobrazit celý příspěvek

    20 let s gripeny nás vyjde na 40miliard a i kdyby byly nadále letuschopné, tak nám nic nezůstane. Takže i kdyby Rumuni na moderniacích a provozu letadel nechali dalších 20miliard, tak na tom budou pořád lépe.
    Jo Gripen je lepší letadlo než tahle verze F-16, je úspornější, má jednodušší údržbu. Jenže ta dvě letadla budou plnit pouze air policing a za 15 let budou obě potřebovat náhradu.Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    17:13 22.04.2016

    Srovnání je dosti černobílé, pořízení levné, ovšem porovoz bude v reálu o dost drazší, Gripáci mají v ceně též údržbu i upgrade a je zde potenciál náhrady za ver. E. F-16 s Včkem ...Zobrazit celý příspěvek

    Srovnání je dosti černobílé, pořízení levné, ovšem porovoz bude v reálu o dost drazší, Gripáci mají v ceně též údržbu i upgrade a je zde potenciál náhrady za ver. E. F-16 s Včkem nejspíš bude končit veškerý modernizační potenciál, hlavně proto, že již jí tlačí k vyřazení F-35.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:50 22.04.2016

    Za zlomek ceny našich Gripenů získají srovnatelnou stihačku, která jim bude ke všemu i patřit :)
    I kdyby je co pět let měnili, tak jsou na tom po dvaceti letech finančně lépe.

    Za zlomek ceny našich Gripenů získají srovnatelnou stihačku, která jim bude ke všemu i patřit :)
    I kdyby je co pět let měnili, tak jsou na tom po dvaceti letech finančně lépe.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3