Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Su-35 patří mezi nejmodernější stíhací letouny současnosti; větší foto /  Dmitrij Pičugin, GFDL 1.2 

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ruským médiím poskytl Vjačeslav Šport, guvernér Chabarovského kraje, při návštěvě výrobního Komsomolskoamurského leteckého výrobního sdružení (KnAAPO), kde vznikají Su-35 pro čínské letectvo.

Kopírovací velmoc

Čína oficiálně projevila zájem nakoupit stíhačky Su-35 v roce 2012. Tehdy se mluvilo o nákupu 48 Su-35 ve dvou kolech a o začátku prvních dodávek v roce 2015. V prvním kole měla Čína získat právě 24 stíhaček Su-35.

V ruských médiích se tehdy objevily obavy z okopírování Su-35 Čínou, ostatně jak se to stalo se stroji Su-27 a Su-30.

Ve výzbroji čínského letectva se v současné době papírově nalézá 75 stíhaček Su-27 a 73 stíhaček Su-30MKK (speciální čínská verze Su-30).

Rusko se s Čínou v 90. letech dohodlo na licenční výrobě 200 stíhaček Su-27 v Číně. Po dokončení poloviny strojů však Čína od dohody odstoupila.

Posléze se objevila čínská stíhačka J-11B, která téměř dokonale vzhledově kopíruje Su-27. Sériová výroba J‑11B vzbudila před deseti lety nevoli Ruska. Ještě větší pobouření Moskvy vyvolalo oficiální čínské vysvětlení - Peking totiž uvedl, že stíhačka J‑11B je od původního Su‑27 natolik odlišná, že už se na ní původní smlouva o licenční výrobě Su-27 nevztahuje.

Rusko tehdy oficiálně hrozilo i mezinárodními žalobami, ke kterým ale nakonec nedošlo.

Minulá nedorozumění jsou ale zřejmě zažehnána. Pro Moskvu je Čína příliš důležitý vojenský, politický a ekonomický partner, než aby s Pekingem vyhrotila spor a přestala do Číny dodávat své zbraňové systémy.

Ostatně stále se vedou jednání o dodávkách pokročilých ruských systémů protivzdušné obrany S-400 do Číny. Podle otevřených zdrojů se cena dodávky S-400 odhaduje na 3 miliardy dolarů. 

Nejnovějším klíčovým rusko-čínským obchodem je dodávka 24 stíhaček Su-35 za 2 miliardy dolarů. Všechny stíhačky Su-35 Čína získá mezi roky 2016 až 2018. Čína se tak stane prvním zahraničním uživatelem ruských Su-35.

Obchod nezahrnuje jen letadla, ale také vybudování pozemního zabezpečení (údržba, pozemní obslužná technika, školení, logistika, atd.) a dodávky náhradních dílů, především náhradních proudových motorů  Saturn 117S.


Su-35

Čína kupuje Su-35 kvůli motorům?

Proč Číňané nakupují relativně drahé Su-35, když čínské letectvo již za pár let získá nejmodernější domácí stealth stíhačky J-20? Důvodem mohu být právě moderní ruské motory Saturn 117S.

Čína před lety plánovala z Ruska samostatně nakoupit motory Saturn 117S, to však Moskva odmítla - právě z důvodů obav o "laciné" okopírování ruských motorů.

Čína řadu let pracuje na vlastních pokročilých proudových motorech, ale zdá se, zatím bez úspěchu. Čína například vyvíjí moderní proudový motor WS-15 s maximálním tahem (s přídavným spalováním) 180 kN. O stavu vývoje však nejsou k dispozici žádné věrohodné informace - dříve se spekulovalo o dokončení vývoje v roce 2020.

Avšak čínský průmysl zatím nedokončil vývoj ani méně ambiciozního motoru WS-10 pro jednomotorovou stíhačku J-10. Číňané přitom motor WS-10 testovali již v roce 2010 právě na stíhačce J-11. Vždyť i nejnovější čínské stealth stíhačky J-20 mají z počátku pohánět ruské motory.

Oproti ruským motorům mají čínské motory údajně nejen nižší tah (resp. horší poměr hmotnost×rozměry×tah), ale zejména omezenou životnost a vysokou poruchovost.

Je také otázkou, zda se Rusko podělí o všechny pokročilé elektronické, avionické a senzorické systémy Su-35 nebo Čína dostane “okleštěnou” verzi, kterou si případně dovybaví vlastními systémy.

Unikátní manévrovscí schopnosti Su-35.

Nejmodernější ruský stíhač Su-35

Su-35 je nadzvukový víceúčelový stíhací letoun vyvinutý na základě předchozích typů Su-27/30. V současné době se jedná o vůbec nejmodernější stíhací letoun zařazený do výzbroje ruského letectva. Rusko provozuje 40 strojů a v lednu letošního roku objednalo dalších 50 kusů

Su-35 má pokročilou avioniku, moderní zbraňové systémy, skvělé manévrovací schopnosti a využívá prvky stealth. Proto je často označován jako stroj 4++ generace.

Organickou výzbroj tvoří automatický kanón GŠ-301 ráže 30 mm se zásobou 150 nábojů. Výzbroj až do hmotnosti 8 tun lze zavěsit na 14 pylonů pod křídly a trupem. Systémy Su-35 podporují celou řadu starších i nejmodernějších ruských zbraní vzduchu-vzduch i vzduch-země.

Maximální rychlost Mach 2,25 dosahuje Su-35 ve výšce 11 000 m. Stoupavost na úrovni moře je 16 800 m za minutu a dolet s interními nádržemi (na úrovni moře) je 1529 km.

Díky své víceúčelovosti lze Su-35 využít nejen k obraně vzdušného prostoru, ale také k bombardovacím a útočným operacím na pozemní a námořní cíle.

Zdroj: RIA Novosti

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stealth - chiméra nebo strategická výhoda?

Před několika dny ruský generálplukovník Igor Maltsev, bývalý náčelník štábu ruské protivzdušné ...

Největší nákladní letadlo světa An-225 v čínských rukou

Ukrajinská společnost Antonov a čínská obchodní společnost AICC (Aerospace Industry Corporation of ...

Čína vyvíjí nový strategický bombardér

I přes prudkou modernizaci je velká část výzbroje čínského letectva velmi zastaralá, platí to ...

Boeing T-X: Cvičné letadlo pro americké letectvo

Firma Boeing a švédský SAAB včera představili dvojici nových cvičných proudových letadel pro program ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • dusan
    06:50 24.09.2016

    pificek

    Zrejme to bude tým, že na videu je Su-30SM a nie Su-35S ....

  • Luky
    20:48 23.09.2016

    sériové Su-35 jsou bez kanard...obratné jsou dost a mají menší RCS i odpor

  • flanker.jirka
    20:17 23.09.2016

    Ceny letadel z východu jsou i systémově nižší, protože i výzbroj obsažená v kontraktech je taky v jiných relacích než západní. I granát do kanonu je za úplně jinou cenu.
    Když chcete srovnat Rafale se SU 35 tak se podívejte třeba na celkovou nosnost na závěsnících, u Rafale uvádí až 9500 kg, SU 35 8000 kg. A přitom Rafale má prázdný 9500 kg a Su 35 skoro jednou tolik. Rozdíl v materiálech tam nějaký musí být, což se projeví na ceně. To samé je pak spojené s elektronikou, Rafale má pokročilý systém ochrany Spektra, radar AESA a motory mají také větší životnost než motory SU 35.

  • pificek
    16:27 23.09.2016

    Dotaz. Na prvním videu "v akci" má Su35 kachní plochy. Na videu z Paříže nikoliv. Jiné stroje ?

  • danny
    15:06 23.09.2016

    Nikdy by mě nenapadlo, že se jednou budu chtít plně podepsat pod Logikův komentář:-) Ale myslím, že to vystihl úplně přesně. Hodnotit přiměřenost ceny u podobného kontraktu je téměř nemožné, zvláště, pokud obě strany obchodu informují o detailech tak otevřeně, jako zde. Čert ví, jestli součástí není přístup k radarovým datům ze základen v Jihočínském moři (např. za účelem vývoje detekčních modelů), opce na vývoj námořní verze nebo dohoda o budoucí spolupráci při vývoji motorů, elektroniky atd...
    Každopádně Číňani jsou sice velmi zruční v kopírování čehokoli, ale silně zaostávají v materiálové fyzice. A to se prostě okoukat z hotového výrobku nedá.

  • Slavoslav
    14:21 23.09.2016

    Rase

    Je veľký rozdiel akceptovať sklz u domáceho dodávateľa pri vyvoji nového stroja do ktorého si nalial prostriedky a de facto nemáš na vyber oproti tendru na stihacku ktorú chceš použiť aj pri vyvoji toho tvojho stroja s výhľadom že bude dodana o xy rokov neskôr ako konkurenti. Narazal som len na Crusaderovu mierne uštipačnú poznamku k f-35 kde hľadá niečo co tam veľmi pravdepodobne nieje.

    A ohľadom su-35 je myslím aj v diskusii každému jasne o co cinanom ide.

  • Rase
    14:04 23.09.2016

    Slavoslav:
    Mno vzhledem k tomu, jak dlouho se indové nimrají s projektem Tejas (od 80.let) tak v jejich případě je poznámka na datum dodání čehokoliv nemístná :D
    Jisté je, že mněli zájem o Rafale především kvůli technologiím, použitelným pro Tejas, ale i tak budou Rafaly využívat asi pro nějaké elitné piloty.
    Čína oproti tomu může chtít Su-35 k čemu ? Ostraze nějaké provincie, nebo nejdou třeba použít na letadlové lodě ?

  • stirling
    13:28 23.09.2016

    Když to přepočítáme na euro, tak ta cena je opravdu nízká a myslím, že rusům teče do bot více než to vypadá (zaokrouhleně nahoru)
    1 ks su35 - 75 mil euro včetně zázemí.
    1 ks rafale - 217 mil euro asi i včetně paliva a střeliva na pár let.:)
    To je neuvěřitelnej rozdíl a pokud by měl rus trumfy v rukou tak určitě číňana podojí daleko více.
    Chlácholit se nižší cenou práce je sice fajn, ale pokud mám něco co je opravdu srovnatelné např s rafale tak není absolutně žádný důvod to prodávat za třetinu ceny i když to umím vyrobit levněji, můžu to prodat např. o 10-20% levněji, abych měl jistotu, že si vybere mě a větší zisk dále investovat. Takhle by se zachoval každý.

  • Slavoslav
    13:20 23.09.2016

    Kanada už oficiálne odstúpila?

  • crusader
    13:12 23.09.2016

    Slavoslav

    Oni by je Američané rádi dodali (třeba místo těch do Kanady), pokud vím, před jistou dobou Indii v programu dokonce nabízeli účast.

  • Slavoslav
    13:04 23.09.2016

    Crusader

    A možno sa Indovia len pozreli do kalendára a zistili kedy by prvé f35 mohli očakávať keďže na projekte neparticipujú. Occamova britva

  • crusader
    12:55 23.09.2016

    Sakra to ty sankce na dovoz sýrů z Francie ale zafungovaly, když ty Rafaly prodávají o třetinu levněji než původně chtěli :-)))))

    Chlapci nenechte se vysmát, nikdo z Vás neví jak vypadá smlouva mezi Ruskem a Čínou ani co podepsali Indové s Francouzi. Kdo ví jak je co pro koho výhodné a co dalšího je v pozadí.

    Jen se divím, že si Indové neobjednali zázračné F-35, i kdyby dali zhruba 150 mil dolarů za kus (navíc v diskuzích se stále píše jak půjde stále dolů) mohli by těch mašin koupit víc.

  • David
    12:43 23.09.2016

    Pro Rase - proč Rusové nepoužili T-90....Všimni si, že Čína také použila méně výkonné ZTZ-96 a ne výkonnější ZTZ-99, resp. jeho modifikace. Chlubit se tím nejlepším, dát hypotetickému protivníkovi vědět všechno není zrovna nejlepší tah.

  • cyril
    12:41 23.09.2016

    stirling: a ty víš o nějaké ruské mašině, která by stála více než západní ekvivalent?

    logik: přesně tak, nevíme co je v pozadí jednání, takže těžko soudit.

  • Marthy
    12:40 23.09.2016

    Rase-možná by ty T-90 měli nad ostatními účastníky příliš navrch.Proto používají modernizované T-72,jako většina účastníků.Aby měli všichni šanci vyhrát.Tankový biatlon musí být v prvé řadě zajímavý,aby měl úspěch.

  • logik
    12:38 23.09.2016

    83 milionů za letadlo, které má být soupeřem EF a F35 opravdu není tolik. Na druhou stranu, F35 má výhledově stát těch 80 milionů - takže optimista by řekl, že Rusové už prostě vyladili výrobu a jsou schopni to letadlo vyrábět levně.

    Háček je spíše skrytý v tom, kolik toho dostanou kromě letadel - jestli ke každému letadlu jeden dva motory (kdy cena motorů bude kolem 5 milionů) a další zázemí, tak už se dostáváme za cenu Su35 k ceně "holého" grippenu, a to už je horší - na druhou stranu, i v západních kontraktech se často schovává dost věcí okolo, takže se to srovnává dosti těžko...

    Su35 je dobrý letadlo, takže v tom háček nebude - spíš to vypadá, že Rusko potřebuje hotovost, a tak v dojednávání kontraktu tahalo za kratší konec provazu.
    Dost to vynikne ve srovnáví s Indickým kontraktem na Rafale - tam šlo 36 letadel za necelých 8 miliard Euro (pravda s velkými offsety), tady 24 letadel za 2 miliardy.

    Otázka je samozřejmě to, co dalšího čína za tu levnou dodávku Rusku dá (podporu v Sýrii či Ukrajině? nějakej jinej obchod?).

  • Rase
    12:27 23.09.2016

    Absolutně nechápu, proč rusové nevytáhnou na biatlon nějakou modernizovanou T-90, nebo T-80, přeci jen by měly být lepší než T-72B4 nebo podobné stroje.
    Čekal bych větší různorodost, přeci jen bez čínské účasti by to všechno byly jen deriváty T-72...

  • stirling
    12:25 23.09.2016

    cyril: indové nejsou určitě tak zdatní kopírovači, ale určitě se tu nabízí srovnání ceny a to spíše ukazuje, že buď su35 není žádnej zázrak nebo ho prodali hodně pod cenou. Takže jim opravdu tolik teče do bot?

  • HonzaH
    12:23 23.09.2016

    cyril: No, dyť kdo by ty jejich plesnivý sýry taky žral, že jo...

  • cyril
    12:02 23.09.2016

    tak indové nakonec koupí pouze 36 strojů rafale... což vypovídá o tom, jak na tom francouzi jsou špatně, pokud by jim totiž neteklo do bot, tak jich prodají minimálně 100+ a nebo nebudou prodávat žádné :) Evidentně se totiž nejedná o přezbrojení indického letectva, ale pouze transfer tenchnologií :) Je vidět, že sankce na francouzské sýry již fungují ! :)

    http://www.militarybox.cz/news...

    sry, musel jsem si trochu rýpnout :D

  • cyril
    11:54 23.09.2016

    dusan, gloton: pánové, já o kolečku nic nepsal, to byl civil :D

    no, s tím, že se nejnovější čínské tanky (možná) vyrovnají ruským, vyjma T14, sice souhlasím, ale to nijak nerozporuje mé tvrzení, že jsou rusové v tankové technice stále vepředu, právě díky vývoji T14 ... :)

  • dusan
    08:00 23.09.2016

    Gloton
    Však sa o tom nešťastnom kolese nehádam : ) ... ale nevyzerá to dobre .... ostatné tiež súhlas.

  • Slavoslav
    06:57 23.09.2016

    S hodnotenim kvality t- by som bol opatrný. Vypadá impozantne, koncept novatorsky, ale ako je na tom so systémom riadenia palby, stabilizáciou ci poser packom sa ukaze az neskôr.

  • Gloton
    03:09 23.09.2016

    cyril, dusan
    To odlomené kolo čínského tanku přece nic neznamená. Viděli jste nějaká videa, co tam s těmi tanky vyváděli? Materiál to prostě nevydržel, může se to stát kterémukoliv modernímu taknu...i západnímu. V reálném provozu ty tanky takovej záhul jako na těch závodech nedostanou, ani ve válce.
    A že čínské tanky se už prakticky vyrovnaly ruským, kromě nové T-14, je realita.
    Čínské ZTZ-96 už i loni rusy překvapili kvalitou systémů řízení palby, které jsou srovnatelné a v něčem byly i lepší než ruské. Číňani měli problémy jen s pohonem. Neuměli udělat dostatečně výkonný a kompaktní power pack.
    Ale i to už asi, podle výkonů té nové specifikace ZTZ-96B, kterou letos na tankovém biatlonu prezentovali, vyřešili.
    Žádné podrobnosti o novém power packu jsem zatím nikde neviděl, ale ve videích, kde byly záběry na soupeření T-72B3 a ZTZ-96B ve zrychlení a max rychlosti bylo vidět, že zrychlují stejně a max.rychlost má ZTZ-96B asi ještě o chlup lepší. Takže i výkon motoru bude obdobný, toho ještě na loňském tankovém biatlonu se starším pohonem nedosahovali, a power pack je dle rozměrů motorové části tanku i dostatečně kompaktní, narozdíl od ZTZ-99, kde právě kvůli velikosti pohoné soustavy, je ten tank o dost delší právě v zadní části.

    A k prodeji Su-35: vzhledem k rychlému vývoji nových čínských letadel, je to pro Rusy asi poslední šance, něco takového jim prodat a vydělat slušný peníze. Motory nebude tak snadné a rychlé okopírovat a letadla budou mít Číňani brzy svá a třeba i lepší. Takže proč by jim to neprodali.

  • dusan
    23:53 22.09.2016

    cyril

    Ten "incident" som videl ... tiež ma to zaujalo ...

    Ale fakt, že na tankovom biatlone boli číňania za vyšších rýchlostiach (náročnejších podmienkach) presnejší pri strelbe ma zaujalo postatne viac .... lebo vyladiť systém riadenia streľby na tanku je už veľká vec, to je xy-snímačov, senzorov, počítačov ... to nie je "sranda" ...

    T-72B3, resp. T-72B3M (T-72B4) je určite dosť porovnateľný T-90 .... a čínska "prvá liga" je tank typ 99 a na biatlone bol "len" typ 96.

    A ešte "detail" .. .ruské systémy riadenia paľby využívajú komponenty zo západu ... v tejto oblasti sú už Rusi ďaleko za Čínou...

  • Pepin Nešpor
    21:57 22.09.2016

    s jirka : rekl bych ze jsi uhodil hrebicek na hlavicku!! Souhlasim.
    A rase : take souhlasim!

  • Superme
    20:38 22.09.2016

    StandaBlabol - To proč Číňané kupují SU-35 bude kvůli leteckým motorů se kterými mají celkem velké problémy, které chce ale Čínská vláda co nejdříve vyřešit - viz. http://zpravy.e15.cz/byznys/pr...

  • cyril
    20:14 22.09.2016

    dusan: no tak zrovna letadlovka je dost specifická oblast, tam jsou čínani vepředu, ale díky čemu, možná proto, že rusové žádnou nestaví. Mám pocit, že rusové na biatlonu jezdili s T72B3 což asi nebude to nejmodernější, co mají k dispozici.

    s_jirka: to je váš úhel pohledu, já to vidím spíše jako pokračující spolupráci, ze které kápnou 2 miliardy dolarů, které na chodníku nenajdou, ale pochybuju, že by to pro rusko bylo životně důležité. 100 kusů by bylo fajn ale jednak musí být zájem je koupit, jednak je otázka, za jak dlouho by je byli schopní vyrobit, takže 24 je kompromis, který je pořád lepší než nic.

    K těm technologiím, v článku je jasně napsáno, že se neví, v jaké konfiguraci se budou prodávat , věci na export jdou většinou trochu okleštený a ohledně motorů, pochybuju, že se je čínanům během následujících let povede okopírovat, spíš budou brát už hotové motory.

  • Rase
    20:11 22.09.2016

    Spíš bych čekal, že číňanům jde o komponenty využitelné u J-31 (asi hlavně pro exportní verze). Ten počet je opravdu velmi "zkušební".
    Jak se vlastně daří Migu? Přijde mi že Suchoj je totálně válcuje a přežívají snad jen ze zbrojních zakázek pro vládu (modernizace MiG-29). Suchoji se oproti tomu daří vyváže (velice slušně).

  • Civil
    20:01 22.09.2016

    dusan:
    http://defence-blog.com/army/n...
    to jako vazne povazujete za "vyrovnane"?

  • s_jirka
    19:51 22.09.2016

    to cyril:
    Právě že pro čínské letectvo směšný počet 24 kusů ukazuje, jak špatně na tom rusáci jsou.
    Pokud by jim neteklo do bot, tak by je buď vůbec neprodali nebo alespoň 100+ kusů s platbou předem, aby číňani nemohli po pár dodaných kusech odstoupit od smlouvy.
    Nízká cena ropy a sankce fungují, ať si ten Lukoilem placený ožrala na hradě říká co chce.

  • dusan
    19:01 22.09.2016

    cyril
    Neplatí to všade ... v lietadlových lodiach je už Čína ďaleko pred Ruskom. V tankovom biatlone už Čína jasne dokazuje, že i v tankoch už hrá s Ruskom vyrovnanú partiu.
    Najväčším dlhodobým problémom sú tie letecké motory ....
    12 či 24 ks .. stále to je o transfere technológii ... nie o prezbrojení čínskeho letectva.
    A čo sa týka T-50 .. nebol by som optimistom .....to je ešte nadlho ...

  • cyril
    18:29 22.09.2016

    dusan: na žádnou hru nepřistoupili, činani chtěli původně 12 strojů, nakonec se domluvili na 24 jako kompromis. Děláš, jakoby je okopírovali za týden. Než se jim podaří něco z tohoto letadla použít, tak rusové už budou mít dávno T-50. Zatím platí, že čínské kopírovaní je pomalejší než ruský vývoj, vždycky, když se čínanům něco podařilo vyrobit, rusové už měli něco novějšího.
    Nevím, kdo si tady neustále vyrábí bubáky, ale z ruska se dělá bubák docela často, pokud tedy sleduješ nějaké dění ve světě.

  • dusan
    18:06 22.09.2016

    Vidím to jednoducho ...

    Ruska s Čínou sa "naťahovalo" o dodávky Su-35S pokým nepadla cena ropy ...
    Potom už Rusi prestali "vymýšľať" ....a pristúpili na čínske podmienky, lebo jednoducho pre padajúcu ekonomiku potrebujú bubáky ... veľa bubákov ...
    Pre Čínu nemá samozrejme stíhačka ako taká žiadny veľký význam ... ale "náhodou" sa jej komponenty rýchlo objavia u "originálnych" čínskych strojov ....i keby vyzerali ako Su-35S : )

    Je dosť komické ako sa Rusi tvária, že hrajú s Čínou vyrovnanú hru ...

  • Blake
    17:58 22.09.2016

    vacsine to je jasne, ale aj tak si neodpustim dodat, ze supermanevrovatelnost v nizkej rychlosti (schopnost robit krkolomne manevre, ako robia Rusi na airshow) nemusi nutne znamenat lepsiu manevrovatelnost v rychlosti vyssej (cim netvrdim, ze Su-35 nevie manevrovat vo vyssej rychlosti), a samozrejme naopak.

  • KOLT
    17:26 22.09.2016

    Charlie to napsal dobře. Schopnost udělat kobru je jen vedlejší efekt výborné manévrovatelnosti, která je i při dnešních vzdušných soubojích důležitá – při VVR manévrujete kvůli nepřítelově stíhačce, při BVR kvůli jeho střelám. Neznamená to nutně, že lépe manévrovatelný stroj nutně porazí ten hůře, ale prostě výhoda to je.

  • drunkez
    16:53 22.09.2016

    zvon kobra a podobne srandy su ucinne proti radarom vyuzivajici dopplerov efekt....nie je jednoduche dopplerovskym radarom zachytit nehybajuci sa ciel.
    v dobe PESA a AESA je to uz mierne pase ......

  • Pepin Nešpor
    15:18 22.09.2016

    Smutne, nejlepsi rusky stihac to nej co rusko v dnesni dobe má dat do paratu kopirujici cine. Skoda

  • Charlie
    14:42 22.09.2016

    Petr.markytan, StandaBlabol: pánové, tyhle fígle se nepoužívají primárně proti raketám (a určitě ne proti VVR střelám typu AIM-9x, ASRAAM nebo R-73), ale za účelem překvapení stíhajícího letounu a nikdo netvrdí, že nemůžete použít jiný manévr, chodnější pro danou situaci. To že vaše éro umí Kobru neznamená, že musíte zapoměnout na všechno ostatní.

    Laserově naváděné rakety sem na letadlech teda ještě neviděl, jedinou, o které vím, používá RBS-70. Navíc rakety většinou fungují tak, že motor "vyhoří" v prvních sekundách letu a další manévry provádí pouze za použití kinetické energie, takže při zachování chladné hlavy jde raketu "utahat" energeticky náročnými manévry (tohle funguje hlavně proti BVR střelám, u VVR je málo času).

    Každopádně kanon je tu pořád a v určitých situacích je to pořád velice užitečná věcička (může se stát, že se raketa nechce zaměřit, nebo je kolem moc zmatku a rušení).

  • StandaBlabol
    14:13 22.09.2016

    to raziel

    Ten manévr možná může fungovat proti starším typům raket s úzkým zorným polem čidla, které jsou v blízkosti stroje. Ale po skončení manévru je stroj snadný cíl pro cokoliv, protože ztratil energii.

    Jinak s tím poučením/nepoučením je to těžké. Ruská ekonomika pořád ještě klesá, dolary potřebují a tohle je obchod za 2 miliardy. Kromě toho je to taky první zahraniční objednávka na Su-35, takže důležitá reference. Asi si Rusové řekli, že jim to za to riziko okopírování stojí.

    Spíš z čínského pohledu je to přiznání vlastích potíží. Nakupují ruskou techniku 4.generace, i když sami podobné stroje vyrábějí a chlubí se i pokrokem ve vývoji 5. generace. Takže pokud je všechno tak, jak tvrdí, proč potřebují ruské stíhačky...?

  • petr.martykan
    14:09 22.09.2016

    raziel87: No, nevím, než stihne ubrat rychlost, aby provedl manévr je raketa u něho. Laserově naváděnou to asi nezmate. Raketa navíc nevybuchne přímo v cíli, ale několik metrů před ním, nebo vedle. Ničivý účinek mají samozřejmě střepiny/šrapnely.. Jen ve filmech rakety zasahují přímo letadlo. :o)

  • RiMr71
    14:08 22.09.2016

    No, F-22 má sice mnohem víc (subjektivní názor) raptorovatější vzhled než tahle mašinka, je to asi jako nekompromisní Predator (viz film) vs cílevědomá roztancovaná Nastěnka, ale nic to nemění na tom, že je to krásná primabalerina moskevské opery :)
    Fakt krásné letadlo.
    A kde bych rači seděl při případném "tanečku". No, překvapivě v F-22. :)
    S F-35 bych to nesrovnával, navíc, těch je už teď vyrobených víc než kdy možná bude vyrobených Su-35.
    Ale pořád jsou tahle krásná sučka síla se kterou je třeba počítat a jak vidno, ten číňák který dle některých dožene a předežene kohokoliv kdy se mu zamane, na tom zas tak slavně v hightechu není...

  • raziel87
    13:31 22.09.2016

    2 petr.martykan
    Jeden z důvodů použití manévru zastavení ve vzduchu je zmatení čidla naváděné rakety, ztratí "lock target" - u starších typů raket to prý (dle vyjádření rusů) funguje.

    Jinak mi hlava nebere, že se Rusové nepoučili - šmejdům žlutejm bych tak leda nasral.

  • stirling
    12:46 22.09.2016

    Cena slušná, ale není v tom jen letadlo viz popis. Čína kopii letadla dělat určitě nebude, spíše použije jednotlivé komponenty u svých letadel. Každopádně být rusem tak když už si nechce rozlobit svého mocnějšího souseda tak bych mu prodal aspoň 100+ ks ať to stojí za to. Takhle to získají celkem levně a kopírky jsou už nastartované.

  • Marthy
    12:27 22.09.2016

    Nepřijde mi jako dobrý nápad že Rusové prodají Číně nejlepší letadla co mají-Číňan jich koupí 24 a za pár let vytvoří nový letoun-přesnou kopii Su-35,kterou získají bez nákladů na vývoj...

  • petr.martykan
    12:13 22.09.2016

    V dobe kdy klasicke dogfighty na kanony temer vymizely, je sice obratnost vec krasna, ale jakmile by se takhle "zastavil" na miste, nebo podobne manevroval je pro raketu, ktera je odpalena i z nekolika km snadny cil. Ale jinak letadylko krasny.

  • logik
    11:39 22.09.2016

    Kachní plochy byly původně přidané, aby se snížila přistávací rychlost na letadlových lodích, což číňané nepotřebují. Zbytek viz StandaBlabol.

    Jinak pod cenou za kus letadla to není. Pod cenou za to, že jim číňani čmajznou know-how... no, nevím... :-)

  • mudry.udrzbar
    10:35 22.09.2016

    Rusi asi vedia co robia, 24 x SU-35 za 2 mld $ to sa jednotková cena blíži F-35.

    Okopírovať a vyrobiť kvalitné motory proste nie je v činskych silách hoci sa o to snažia desiatky rokov, ostatne vybavenie im Rusi daju také, aké uznaju za vhodné :)

  • mudry.udrzbar
    10:35 22.09.2016

    Rusi asi vedia co robia, 24 x SU-35 za 2 mld $ to sa jednotková cena blíži F-35.

    Okopírovať a vyrobiť kvalitné motory proste nie je v činskych silách hoci sa o to snažia desiatky rokov, ostatne vybavenie im Rusi daju také, aké uznaju za vhodné :)

  • StandaBlabol
    10:30 22.09.2016

    Co vím, tak ty kachní plošky měli některé verze SU-30 a zvyšují obratnost letounu. Na druhou stranu vytvářejí dodatečný odpor a údajně dost zhoršují stealth vlastnosti (a Rusové se chlubí, že Su-35 je navržený s ohledem na malou RCS). Tak asi usoudili, že s motory s vektorováním tahu už je Su-35 obratný dost a nevýhody těch přídavných ploch převažují.

Stránka 1 z 2