První sériový cvičný letoun T-7A Red Hawk pro americké letectvo

-
5. 5. 2022
-
65 komentářů
-
Jan Grohmann
Na konci dubna firma Boeing představila první sériový proudový cvičný letoun T-7A Red Hawk pro americké letectvo (USAF). Red Hawky u letectva nahradí již 60 let sloužící proudové cvičné letouny T-38C Talon.
Před čtyřmi lety firmy Boeing a švédská SAAB získaly od USAF kontrakt ve výši 9,2 miliardy dolarů na vytvoření nového systému pro pokročilý letecký výcvik amerických pilotů. Nejdůležitějšími prvky výcvikového systému je 351 proudových cvičných letounů Red Hawk a 46 leteckých simulátorů.
Kontrakt zahrnoval také stavbu pěti demonstrátorů / prototypů T-X a sedmi prototypových pozemních simulátorů. První sériové letouny USAF převezme ve fiskálním roce 2023, který začíná 1. října letošního roku. Dosažení počáteční operační připravenosti (IOC) první letky T-7A se očekává v létě 2025.
Výrobu T-7A zajistí závod společnosti Boeing v Saint Louis, kde současně skončí výroba námořních letounů F/A-18E/F Super Hornet. Společnost SAAB obstará výrobu trupu a řady dalších součástí draku. Výroba bude probíhat v amerických i švédských závodech firmy SAAB.
Při stavbě T-7A se ve velkém uplatnilo digitální inženýrství. Letoun pochopitelně kompletně vznikl na počítačích. Současně ale ve virtuálním prostředí bylo otestováno digitální dvojče letounu. Vývoj T-7A od konceptu po první let tak trval pouze 36 měsíců. Podle letectva digitální inženýrství snížilo o 80 % počet montážních hodin nutných ke stavbě prvních dvou prototypů a o polovinu délku vývoje software.
Pozdější fáze programu však již tak plynulé nebyly – došlo k více než ročnímu zpoždění kvůli nedostatku dílů pro výrobu (kvůli pandemii Covid-19) a současně se muselo řešit abnormální chování křídel při velkých úhlech náběhu. Šlo o tzv. fenomén „wing rock“.
První sériový T-7A
Při tomto fenoménu jedno z křídel ztratí vztlak a propadne se. Křídlo vzápětí opět získá potřebný vztlak, ale ve stejném okamžiku se propadne druhé křídlo a letadlo se nakloní na druhou stranu. Cyklus se opakuje a letadlo tak kmitá ze strany na stranu. Problém nakonec vyřešila úprava letového softwaru.
Hlavním úkolem T-7A je poskytnout americkým pilotům stíhaček páté generace pokročilý letecký (tedy nikoliv bojový) výcvik. Americký stíhací pilot začíná základním tréninkem na turbovrtulových strojích T-6A Texan II. Poté přechází na proudový výcvikový letoun T-38 (bude nahrazen Red Hawkem) a následně k formální výcvikové jednotce, kde trénuje na vybraném bojovém letadle (nařp. F-35). Zde probíhá bojový výcvik. K dosažení počáteční bojové připravenosti „combat ready“ pilot potřebuje 40 měsíců.
Výcvik bojového stíhacího pilota přitom není nic levného. Podle výzkumné instituce RAND Corporation základní výcvik nového pilota F-16 stojí pět milionů dolarů a nového pilota F-35 deset milionů dolarů.
Odbočka do České republiky. Jednou ze zvažovaných cest českého taktického nadzvukového letectva je pořízení 24 letounů F-35A Lightning II. Například výcvik 30 nových českých pilotů F-35A tedy přijde na 300 milionů dolarů (sedm miliard Kč). Pokud ale na F-35A přejdou zkušení čeští piloti Gripenů, cena výcviku bude jistě menší. Nicméně v budoucnu je nutné s takovými výcvikovými náklady nových pilotů počítat.
T-7A je přímo navržen pro levný a efektivní výcvik nových stíhacích pilotů. T-7A je poháněn jedním motorem General Electric F404-GE-402, který najdeme například na F-18C/D Hornet.
Kokpit T-7A Red Hawk; větší foto / Boeing
Letoun má klasickou tandemovou kabinou – na předním sedadle sedí pilot / žák a na zadním instruktor. Velký displej v pilotní kabině T-7A mimo jiné umožňuje simulovat systémy jiných bojových letadel (např. F-35 nebo F-22), včetně fungování zbraní, senzorů, komunikačních systémů nebo prostředků elektronického boje. Simulační schopnosti T-7A také uvolní letové hodiny u výkonných bojových letadel pro ostré operační nasazení. Podle portálu Air Force Magazine například u stíhaček F-22 je 60 až 70 % všech letových hodin vyhrazeno k výcviku pilota. S T-7 Red Hawk půjdou všechny tyto dovednosti cvičit dříve a levněji.
V každém případě Boeing a Saab získaly výrobní program na několik dekád. Během pařížského aerosalonu v roce 2019 odhadl zástupce Boeingu velikost trhu až na 2600 letadel T-7A.
Rýsuje se například řada exportních příležití – o T-7A již projevila zájem Austrálie, Švédsko a dokonce Srbsko. Letouny T-7A mohu nakoupit nejen provozovatelé F-35A, ale také státy hledající lehký a levný bojový letoun (jako Srbsko).
Navíc dalších zhruba tisíc letounů T-7A (resp. odvozené verze) mohou nakoupit Ozbrojené síly Spojených států, tedy letectvo, námořnictvo a námořní pěchota. I USAF chce koupit další pokročilé cvičné nadzvukové letouny v rámci programu ATT (Advanced Tactical Trainer).
Letouny ATT poslouží k bojovému výcviku nových stíhacích pilotů – tedy zatímco T-7A slouží k leteckému výcviku, ATT má ještě věrněji simulovat schopnosti výkonných bojových letadel. U ATT se požadují další senzory (radar, optické senzory), více paliva a možnost vysoce nadzvukového letu. Ve výsledku se mají stroje ATT ještě více přiblížit schopnostem výkonných bojových letounů. USA požaduje minimálně 100 ATT, některé odhady mluví až o 400 strojích. Boeing pro ATT samozřejmě nabízí dále vylepšený a upravený T-7A.
Jak T-7A, tak nový program ATT, mají přitom jediný cíl – šetřit letové hodiny a životnost F-35A. Letová hodina F-35A stojí zhruba 35 000 dolarů. V případě T-7A nebo ATT chce USAF dosáhnout desetkrát menší částky.
Zdroj: RAND, Konflikty, Defense News, Boeing
Související články
Rozšířená realita: Nová dimenze výcviku vzdušného boje
Americké společnosti Red 6 a EpiSci vyvíjejí a testují unikátní letecký výcvikový systém ATARS ...
-
17.11.2020
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké letectvo chce stíhačky F-16 na steroidech
Nedávno americké letectvo (USAF) projevilo zájem o opětovný nákup víceúčelových taktických ...
-
22.02.2021
-
96 komentářů
-
Jan Grohmann
NGAD: Americká stíhačka šesté generace ohlídá Tichomoří i Evropu
Spojené státy pokračují ve vývoji nového taktického letadla šesté generace NGAD (Next-Generation Air ...
-
17.06.2021
-
44 komentářů
-
Jan Grohmann
Současný stav programu stíhačky F-15EX Eagle II
Výzkumná služba amerického Kongresu CRS (Congressional Research Service) zveřejnila zprávu Air Force ...
-
10.11.2021
-
31 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
...já si myslím, že je v tom klipu málo černochů...
...jinak jde nejspíš o takového nového "ALbíka pro movité".
Cvičné letadlo s motorem (skoro) jako "náš" Gripen......já si myslím, že je v tom klipu málo černochů...
...jinak jde nejspíš o takového nového "ALbíka pro movité".
Cvičné letadlo s motorem (skoro) jako "náš" Gripen...Keď už sa tu rozbehla diskusia o náhrade Albatrosov, tak tu skúsim dať aj svoj názor na jednotlivé možnosti. 1. FA-50/TA-50 Najdrahšia, ale aj v boji najviac použiteľná ...Zobrazit celý příspěvek
Keď už sa tu rozbehla diskusia o náhrade Albatrosov, tak tu skúsim dať aj svoj názor na jednotlivé možnosti.
1. FA-50/TA-50
Najdrahšia, ale aj v boji najviac použiteľná možnosť. Mix FA-50/TA-50 by nám umožnil okrem výcviku postaviť aj plnohodnotnú 2. taktickú letku. Nevýhoda je ale v tom, že plnohodnotná letka niečo stojí (500M USD podľa flightglobal) a za tie peniaze by sa dalo kúpiť napr. 4-6 ďalších F-16, výcvik pre ďalších pilotov a ešte by aj na ďalšie AMRAAMY ostalo.
2. M-346
Takisto veľmi schopné, ale aj drahé lietadlo. V parametroch trochu slabšie ako FA-50, ale zmluva s Leonardom by mohla znamenať aj väčšie zapojenie LOTN do servisu Spartanov.
3. M-345/L-39NG
Tieto dve dávam dokopy preto, lebo majú viac menej rovnaké schopnosti. Obidve sú to dobré cvičné lietadlá, relatívne lacné na nákup a prevádzku, ale to je tak všetko. A podľa mňa by sa peniaze na ich nákup dali využiť niekde inde.
4. PC-21
Zatiaľ sa o ňo veľa nehovorí, a ani ministerstvo s Pilatusom evidentne nerokuje, ale ak už hľadáme cvičné lietadlo tak by mal dostať šancu. Cenovku má bezkonkurenčne najnižšiu a Albatros nahradí bez akýchkoľvek problémov.
Z toho mi vychádzajú 3 možnosti ako postupovať ďalej.
1. Chceme čo najviac ušetriť: Vykašľať sa na 2. letku a peniaze presmerovať inde. Ideálne na ďalšie F-16.
2. Chceme lacné, moderné cvičné lietadlá: 8 Pilatus PC-21
3. Chceme pre 2. letku cvično-bojové lietadlá: 10 FA-50/TA-50Skrýt celý příspěvekFA-50 nedává na Slovensku smysl.Letectvo vyzbrojené jednou letkou stíhaček nepotřebuje cvičné letouny,které jsou výkonově na úrovni bojového stroje.Navíc tady bude stejně chybět ...Zobrazit celý příspěvek
FA-50 nedává na Slovensku smysl.Letectvo vyzbrojené jednou letkou stíhaček nepotřebuje cvičné letouny,které jsou výkonově na úrovni bojového stroje.Navíc tady bude stejně chybět letadlo na kterém se bude provádět základní výcvik,protože do FA-50 prostě nelze posadit člověka co v životě neviděl letadlo.Navíc provoz takového stroje je drahý,takže je vždy výhodnější větší část výcviku přenést na levnější stroje.Je samozřejmě pravda,že největší výhoda FA-50 je,že jde v podstatě o plnohodnotný nadzvukový bojový stroj.Ale než provoz dvou typů nadzvuku,to už lepší opravdu pořídit o 4-6 F-16 navíc a na výcvik pořídit osvědčený Grob-120TP,který krom základního výcviku lze použít i částečně na pokračovací výcvik a navíc na něm lze cvičit základní výcvik pilotů vrtulníků i dopravních strojů.A ten pokračovací výcvik na proudové mašině lze v pohodě pořídit u nás nebo v Polsku.
Nebo další možnost je po vzoru např. Madarska pořídit třeba 6 Z-242 a k tomu 4 L-39NG.Vzhledem k tomu,že celou letku pilotů F-16 vycvičí USA,tak na pozdější doplnění novými piloty by tahle kombinace bohatě stačila.Skrýt celý příspěvekOsobne sa mi taktiež najviac pozdáva ten môj 1. variant a teda dokúpenie ďalších F-16 a otsourcovanie výcviku do USA/Kanady. Stroje ako Grob-120 alebo Zlín Z242 neriešim, podľa mňa ...Zobrazit celý příspěvek
Osobne sa mi taktiež najviac pozdáva ten môj 1. variant a teda dokúpenie ďalších F-16 a otsourcovanie výcviku do USA/Kanady. Stroje ako Grob-120 alebo Zlín Z242 neriešim, podľa mňa je výcvik na tejto kategórii strojov už súčasťou osnov na TUKE (samozrejme, môžem sa mýliť).
Jediný logický dôvod prečo by sme sa rozhodli pre FA-50 je možno ten, že armáda po nákupe F-16 už z politických dôvodov ďalšie stíhačky pýtať nemôže a tak sa bude snažiť z tohto tendra získať čo najviac.Skrýt celý příspěvekNo však, tak už se nás několik shodlo na tom že pokud má letectvo jako hlavní bojový stroj F-16 (tedy stroj který má velkou "výdrž" a relativně (na poměry bojových strojů) levný ...Zobrazit celý příspěvek
No však, tak už se nás několik shodlo na tom že pokud má letectvo jako hlavní bojový stroj F-16 (tedy stroj který má velkou "výdrž" a relativně (na poměry bojových strojů) levný provoz), tak má cenu ho zároveň co nejvíc využít i na "ostatní" účely (výcvik, udržování schopností bojových pilotů i případných dalších) a jediné co by SNAD možná mělo cenu je někde "hluboko" pod touto úrovní nějaký stroj na základní výcvik případně levné "poletování" nějakých štábních oficírů, ukázky pro návštěvy a tak...
Prostě, když už f16 tak proč ještě něco podobného? Raději víc toho stejného, ať to má levnější (díky společnému zázemí) servis a taky společnou výzbroj, kontejnery atd. A ta idea s případnými staršími olétanými stroji (samozřejmě jedině pokud by byly výrazně levnější!) byla že by mohly víceméně postávat (aby nevyžadovaly žádnou velkou výměnu/údržbu, běžně by se létalo na těch nových) a byly by v záloze pro případ velkého průšvihu kdy by byly k dispozici pro podpůrné mise a/nebo náhradu za ztráty těch "primárních"...Skrýt celý příspěvekAlebo jednoducho odpredať cca 3-4ks prebytočných F-16 spojencom a partnerom v NATO a to čo sme mali vyčlenené na cvičné prúdové lietadlá + ten rozdiel investovať do KAI TA-50 Block ...Zobrazit celý příspěvek
Alebo jednoducho odpredať cca 3-4ks prebytočných F-16 spojencom a partnerom v NATO a to čo sme mali vyčlenené na cvičné prúdové lietadlá + ten rozdiel investovať do KAI TA-50 Block II Golden Eagle (Lead-In Fighter Trainer) /
KAI FA-50 Block 20 Fighting Eagle (Multirole Light Combat Aircraft).
Vyššie uvedeným spôsobom by sme účinne, účelne, efektívne a zároveň hospodárne vyriešili naše obe letky.
zdroj: https://www.nku.gov.sk/aktuali...
zdroj: https://komentare.sme.sk/c/227... Skrýt celý příspěvek
VzS OS SR majú v súčasnosti svoje cvičné prúdové lietadlá už na pokraji svojej životnosti. MO SR preto mapuje situáciu na trhu a možnosti ich náhrady. Zároveň, ale nielen vojna ...Zobrazit celý příspěvek
VzS OS SR majú v súčasnosti svoje cvičné prúdové lietadlá už na pokraji svojej životnosti. MO SR preto mapuje situáciu na trhu a možnosti ich náhrady.
Zároveň, ale nielen vojna na Ukrajine definitívne dorazila MIG-29 (už pred pár rokmi bolo neskoro) a kríza COVID-19 v spojení s čipovou krízou oddialila cca na 13 mesiacov dodávky F-16 pričom sa to už pred niekoľkými mesiacmi až rokmi dalo očakávať.
MO teda mapuje už dlhšiu dobu české, talianske, ale aj juhokórejské cvičné prúdové lietadlá.
Analogicky zabrdnem do vysoko pravdepodobnch dodávok samohýbnych húfnic ZUZANA 2 na Ukrajinu kde sa ráta aj s variantom, že naše vyrobené a aj vyrábané Z2 uprednostnia pre Ukrajinu a my si ich dovyrobíme.
V týchto kontextoch tu máme všeobecne známu skutočnosť, že ROKAF pred pár rokmi zadal zakázku na 20ks KAI TA-50 Block II Golden Eagle (Lead-In Fighter Trainer). A vidím tu analógiu zo Z2 a to, že či sa využila negociácia v prípade záujmu prednostne odkúpiť pár plánovaných kusov od Južnej Kóreii pre VzS OS SR pre ktorých by sme mali po zaškolení relatívne rýchlo pripravených práve tých pilotov, ktorí už prešli výcvikom v USA na F-16.
zdroj: https://blog.naver.com/koreaae...
O T-50 / TA-50 / FA-50 je predsa známe, že je to zjednodušene povedané "70ˇ% zmenšenina F-16".
Takto Nás v podstate budú "brániť" Poliaci s F-16 so všetkým čo k tomu patrí avšak ten 13 mesačný sklz nemusí byť prvý a ani posledný...Skrýt celý příspěvekArthur .. že či sa využila negociácia v prípade záujmu prednostne odkúpiť pár plánovaných kusov od Južnej Kóreii pre VzS OS SR pre ktorých by sme mali po zaškolení relatívne rýchlo ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur
.. že či sa využila negociácia v prípade záujmu prednostne odkúpiť pár plánovaných kusov od Južnej Kóreii pre VzS OS SR pre ktorých by sme mali po zaškolení relatívne rýchlo pripravených práve tých pilotov, ktorí už prešli výcvikom v USA na F-16.
To myslíš skutočne vážne? A to akože kvôli dvojročnému sklzu dodávok F-16 koľko kusov chceš odkúpiť od Korejcov. Štyri, päť, šesť s vybudovaním celej infraštrukúry? Na výcvik viac ako 4-6 kusov určite nepotrebujeme. A keď prídu F-16, čo s nimi chceš urobiť? Dať do leteckého múzea v Košiciach, do múzea v Piešťanoch a tak podobne? Možno aj letecké múzeum Kbely by malo o jeden kus záujem.Skrýt celý příspěvekBol som prekvapený, ale o predaji 10 ks FA-50 sa naozaj vážne jedná. Dokonca už Kórejci podpísali aj nejaký dokument o spolupráci s Leteckými opravovňami TN ktoré sú vo vlastníctve ...Zobrazit celý příspěvek
Bol som prekvapený, ale o predaji 10 ks FA-50 sa naozaj vážne jedná. Dokonca už Kórejci podpísali aj nejaký dokument o spolupráci s Leteckými opravovňami TN ktoré sú vo vlastníctve štátuSkrýt celý příspěvek
Zaujimave, mas k tomu aj nejaky zdroj? toto ma celkom zaujima. Vdaka
Zaujimave, mas k tomu aj nejaky zdroj? toto ma celkom zaujima. Vdaka
Praclik
https://www.flightglobal.com/d...
Predbežná cena 500M dolárov.Praclik
https://www.flightglobal.com/d...
Predbežná cena 500M dolárov.Respektíve tuto iný link
https://www.aviacionline.com/2...Respektíve tuto iný link
https://www.aviacionline.com/2...
FA-50 je krok stranou, bojově to letadlo nemá přínos, to raději dron a pro výcvik to je overkill. Pokud chcete dále investovat do letectva, tak bych vzal letku F-35A.
FA-50 je krok stranou, bojově to letadlo nemá přínos, to raději dron a pro výcvik to je overkill. Pokud chcete dále investovat do letectva, tak bych vzal letku F-35A.
FA-50 je skvele letadlo pro airpolicing pro staty, které nemaji žádné jiné ambice s nadzvukovym letectvem. Pro boj s ruskymi stihackami, resp. jakymikoliv jinymi plnohodnotnymi ...Zobrazit celý příspěvek
FA-50 je skvele letadlo pro airpolicing pro staty, které nemaji žádné jiné ambice s nadzvukovym letectvem.
Pro boj s ruskymi stihackami, resp. jakymikoliv jinymi plnohodnotnymi stihackami gen 4+ a výš jsou ale zcela nedostatecne.
Pro doplnění vykonějších strojů a pokracovaci vycvik jsou zajímavé, jen se musí spocitat, zda se dva typy letadel vyplati provozovat dohromady z duvodu logistiky a konecnych provoznich nakladu.Skrýt celý příspěvekJura 99 Proč by takový supersonik neměl mít smysl? Rozhodně je na tom lépe než L 159 a dost se to blíží Gripenu C. Unese 3700 kg výzbroje, má integrovanou americkou výzbroj a i ...Zobrazit celý příspěvek
Jura 99
Proč by takový supersonik neměl mít smysl? Rozhodně je na tom lépe než L 159 a dost se to blíží Gripenu C. Unese 3700 kg výzbroje, má integrovanou americkou výzbroj a i takové věci jak ŘSPDL KEPD 350. Díky rychlosti a dostupu může používat například SDB stejně efektivně jako F 16 nebo F 35. A úplně s klidem může plnit i roli airpolicing. Letovou obálku má podobnou Gripenu a s izraelským ELM AESA radarem na tom špatně není.
...nevýhodou je, že jde stále pouze o dvoumístný stroj, při přestavbě na jednomístnou variantu by měl i lepší dolet.Skrýt celý příspěvek
Při té ceně kterou tam uvádějí jde o plus mínus poloviční cenu za kus jako nově kupované F16... neboli za stejnou cenu by šlo koupit o 5ks f16tek víc...
Při té ceně kterou tam uvádějí jde o plus mínus poloviční cenu za kus jako nově kupované F16... neboli za stejnou cenu by šlo koupit o 5ks f16tek víc...
Takto, mít k dispozici FA-50 by pro Slovensko bylo jistě užitečné (a to co nejdříve), ale dát za ně ty peníze, to už by nebylo tak príma... ono až vám ty F-16 konečně příjdou (to ...Zobrazit celý příspěvek
Takto, mít k dispozici FA-50 by pro Slovensko bylo jistě užitečné (a to co nejdříve), ale dát za ně ty peníze, to už by nebylo tak príma... ono až vám ty F-16 konečně příjdou (to zdržení je fakt smolík) tak potom už by ty FA-50 zase až tak užitečné nebyly (ne že by vůbec, ale už mnohem míň). Takže snad leda jako pronájem, tak na 3 roky, ale to nevím nevím jestli by šlo dohodnout...
Jinak tu jiný diskutující tvrdí že by byl problematický už jen přechod z GripC na GripE (což je řekněme 10% expand) tak dofám že ten tu namítne že "70% shrink" je z hlediska výcviku úplně jiné letadlo... :)
Kdybych měl já vymýšlet "co s tím" tak bych se nejvíc zajímal o to kde "ihned" koupit (pokud možno levně) malé množství (řekněme 4ks?) olétaných F-16... můžete se aspoň trochu bránit prakticky hned, začít trénovat pozemní i létající personál a taky začít hned pořizovat výzbroj (minimálně kanonová munice a Sidewindery budou jistě pasovat na jakoukoliv verzi Falcona) ...Skrýt celý příspěvekAj nákup malého množstva olietanych lietadiel je zbytočné.. Pri dodávkach zbraní je úplne bežné 1-2 ročné meškanie - aj keď nie je COVID.. Hlavne u nových zbraní je to i viac ...Zobrazit celý příspěvek
Aj nákup malého množstva olietanych lietadiel je zbytočné..
Pri dodávkach zbraní je úplne bežné 1-2 ročné meškanie - aj keď nie je COVID..
Hlavne u nových zbraní je to i viac (novo vyvinutých).
My sme vedeli, že v čase objednávky neexistoval závod na výrobu lietadiel, že sa len staval - takže sme mohli očakávať zdržanie..
NATO ako také má absolútnu leteckú prevahu a aj Európa sama o sebe má leteckú prevahu..
Nevidím problém, aby ako napríklad ako v Baltiku alebo Bulharsku nám nebo strážili spojenci..
Veď za 2 roky aj so zdržaním prídu prvé stíhačky na Slovensko.
O žiadne spôsobilosti neprichádzame v túto chvíľu, práve naopak - naši prvý piloti v novembri dokončili výcvik. Získali nové schopnosti, ktoré MIG-29 ani nevie..
Treba to proste nechať tak ako to je a to aj naši politici robia..
Omnoho dôležitejšie bude podpísať do septembra zmluvu na Patrie.Skrýt celý příspěvekTak pořád to bude letadlo, které bude mít větší bojovou hodnotu než naše Alcy. A vzhledem k malému počtu F-16 by šlo o citelné posílení letectva.
Tak pořád to bude letadlo, které bude mít větší bojovou hodnotu než naše Alcy. A vzhledem k malému počtu F-16 by šlo o citelné posílení letectva.
Podľa mňa hlúposť nakupovať cvičné prúdové lietadlá.. My ideme kúpiť 14 stíhačiek.. Budeme mať koľko? 30 pilotov.. Životnosť je pilota je koľko? 10-15 rokov? Dajme tomu 12 v ...Zobrazit celý příspěvek
Podľa mňa hlúposť nakupovať cvičné prúdové lietadlá..
My ideme kúpiť 14 stíhačiek..
Budeme mať koľko? 30 pilotov..
Životnosť je pilota je koľko? 10-15 rokov?
Dajme tomu 12 v priemere..
My budeme mať c cene lietadlá všetkých pilotov lepšie vycvičených day one ako pilotov Gripenov.
Piloti Gripen-u majú však viac nelietaných hodín..
Títo piloti F-16 budú maldy, všetko nový..
Takže prvé roky nebudeme potrebovať žiadnych nových.. tak cca 3-5 rokov..
Potom nám stačí prijať 3 pilotov ročne, aby sme obmenili letcov..
To kúpime 2 cvičné lietadlá kvôli tomu?
Veď servisné balíčky stoja rovnako či servisujes 16 alebo 1 stíhačku..
V USA a nielen tam sú výcvikové centra, ktoré ti vycvičia pilotov, dokonca ti dovolia zalievať si na F-16 priamo u nich = šetdíš tým svoje vlastné stíhačky..
To ako dáme cca 30-40 miliov EUR (systémová cena), aby si mohol cvičiť 3 pilotov ročné plus ďaľšie peniaze ročne na ich údržbu.. cena za 30 rokov sa ti vyšplhá tak na 60-80mil eur na kus stíhačky..
Plus údržba letiska a jeho modernizácia..Skrýt celý příspěvekAbsolútny súhlas - nemám k tomu čo dodať. To iba "smiešne letectva" typu Slovensko, Česko, Maďarsko a pod. ktoré v tom najlepšom prípade budú mať "až" dve letky t.j. až ...Zobrazit celý příspěvek
Absolútny súhlas - nemám k tomu čo dodať. To iba "smiešne letectva" typu Slovensko, Česko, Maďarsko a pod. ktoré v tom najlepšom prípade budú mať "až" dve letky t.j. až neskutočných 24 lietadiel chcú mať vlastné výcvikové centrum pilotov. Za koľko "miliard"? - samozrejme je to vtip. A pritom sa títo 24 piloti vyškolia nie za "miliardy", ale iba za milióny v komerčnom výcvikovom centre v USA. Mňa ako daňového poplatníka by to malo zaujímať.Skrýt celý příspěvek
Asi tak nějak no... prostě buď vůbec nic, nebo nějaký co nejlevnější typ...
Asi tak nějak no... prostě buď vůbec nic, nebo nějaký co nejlevnější typ...
Tie ceny čo som dával sú za najlacnejší typ.. Cena lietadlá 15-20 miliónov.. To je systémová 30-40 To je 60-80 za 30 rokov používania.. Nájdete cvičné prúdové lietadlo výrazne ...Zobrazit celý příspěvek
Tie ceny čo som dával sú za najlacnejší typ..
Cena lietadlá 15-20 miliónov..
To je systémová 30-40
To je 60-80 za 30 rokov používania..
Nájdete cvičné prúdové lietadlo výrazne pod 15 milinov? Dajme tomu za 7???
Pri odbere 2-3 kusy???Skrýt celý příspěvekAno, čínský K 8, sice krám, ale do 7-8 milionů se vejde. Problém je, že je to méně povedená kopie původní L 39. Případně nějaký použitý západní stroj, M 339 nebo Hawk. Ale ten ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, čínský K 8, sice krám, ale do 7-8 milionů se vejde. Problém je, že je to méně povedená kopie původní L 39.
Případně nějaký použitý západní stroj, M 339 nebo Hawk. Ale ten nevydrží 30 let.Skrýt celý příspěvekAko si prišiel na to, že je menej podarená? Lepší motor, vyššia rýchlosť, lepší rozsah G, lepší dostup, lepší dolet, celkovo ľahšie. To lietadlo je vo všetkých ohľadoch lepšie ako ...Zobrazit celý příspěvek
Ako si prišiel na to, že je menej podarená?
Lepší motor, vyššia rýchlosť, lepší rozsah G, lepší dostup, lepší dolet, celkovo ľahšie.
To lietadlo je vo všetkých ohľadoch lepšie ako L39C a NG ho v parametroch akurát tak dobieha.Skrýt celý příspěvekHevonen Papír je jedna věc, reálné zkušenosti druhá. Egypťané by mohli vyprávět. Poruchové, co kus to originál, servisní podpora tristní. Letové vlastnosti též nic moc. Prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Hevonen
Papír je jedna věc, reálné zkušenosti druhá. Egypťané by mohli vyprávět. Poruchové, co kus to originál, servisní podpora tristní. Letové vlastnosti též nic moc.
Prostě čínská kopie z počátku 90. let.Skrýt celý příspěvekAsi by som nezačal vetou "Egypťané by mohli vyprávět", lebo Aero dopadlo v Egypte katastrofálne. A zatiaľ čo K-8 je v Egypte stále prevadzkované, produkcia Aera je v Egypte pokiaľ ...Zobrazit celý příspěvek
Asi by som nezačal vetou "Egypťané by mohli vyprávět", lebo Aero dopadlo v Egypte katastrofálne.
A zatiaľ čo K-8 je v Egypte stále prevadzkované, produkcia Aera je v Egypte pokiaľ viem dávno minulosťou.Skrýt celý příspěvekHevonen Teď si se střelil do vlastní nohy. Celý problém s L 59 v Egyptě byl s motory DV 2, které se vyráběli na Slovensku. Tak to totiž dopadá, když se v rámci "federálních čachrů" ...Zobrazit celý příspěvek
Hevonen
Teď si se střelil do vlastní nohy. Celý problém s L 59 v Egyptě byl s motory DV 2, které se vyráběli na Slovensku. Tak to totiž dopadá, když se v rámci "federálních čachrů" přidělí politicky výroba leteckého motoru firmě, která s něčím takovým má nulové zkušenosti, přičemž máš v tom samém státě firmu, která letecké motory dělá skoro století.
Příště víc přemýšlej než něco napíšeš, zvlášť když o tom nic nevíš a ženě tě osobní či národnostní zášť.Skrýt celý příspěvekHej, znamy pad L-59 po zlyhani suciastky z Jikov (ak si dobre pamatam) Po jej nahradeni zapadnym ekvivalentom spoľahlivosť motora vyrazne vzrastla. Avsak pribeh L-59 v Egypte ide ...Zobrazit celý příspěvek
Hej, znamy pad L-59 po zlyhani suciastky z Jikov (ak si dobre pamatam) Po jej nahradeni zapadnym ekvivalentom spoľahlivosť motora vyrazne vzrastla.
Avsak pribeh L-59 v Egypte ide naďalej na vrub Aera, keďže to malo PS a know-how k DV-2 prenajaté. Poprípade mohli DV-2 nahradiť AI-222. O nič z toho nebol záujem, napriek tučným dotáciam českého štátu. No napriek. Možno vďaka. Keby tie dotácie neboli, možno by sa viac snažili.Skrýt celý příspěvekNeshser: musíš prestať prenášať svoje zmýšľanie do druhých. S výrobou prúdových motorov od nuly výrobcom motoriek, plne súhlasím. Bola to ko*otina. Treba sa spýtať na MNO prečo ...Zobrazit celý příspěvek
Neshser: musíš prestať prenášať svoje zmýšľanie do druhých.
S výrobou prúdových motorov od nuly výrobcom motoriek, plne súhlasím. Bola to ko*otina. Treba sa spýtať na MNO prečo tak nekompetentne rozhodli.Skrýt celý příspěvekJán Paliga: sa netýkala Považských strojární s civilným programom. O výrobe DV-2 v PB sa rozhodlo oveľa skôr ako prišla konverzia. Mimochodom, našiel som vyjadrenie hovorkyne ...Zobrazit celý příspěvek
Ján Paliga: sa netýkala Považských strojární s civilným programom.
O výrobe DV-2 v PB sa rozhodlo oveľa skôr ako prišla konverzia.
Mimochodom, našiel som vyjadrenie hovorkyne Aera Terezy Vrublovej, ktorá povedala ze za problémy L-59 mohlo vtedajšie vedenie, ktoré nechcelo program Albatros nijako rozvíjať.
Takže rozprávku o DV-2 si nechajte ;-)Skrýt celý příspěvek@ Hevonen "Takže rozprávku o DV-2 si nechajte ;-)" Výchádzal som z publikácie o konverzii zbrojárskeho priemyslu v ČSSR, ktorú som kedysi čítal... Výtku treba adresovať ...Zobrazit celý příspěvek
@ Hevonen
"Takže rozprávku o DV-2 si nechajte ;-)"
Výchádzal som z publikácie o konverzii zbrojárskeho priemyslu v ČSSR, ktorú som kedysi čítal... Výtku treba adresovať autorovi.Skrýt celý příspěvek
Tam nejde ani tak o výcvik ako o kondičné lietanie pre tých pilotov aby sa šetrili F-16
Tam nejde ani tak o výcvik ako o kondičné lietanie pre tých pilotov aby sa šetrili F-16
Ako šetrili? Čo vlastne chceš ušetriť - drak? ten určite nezoderieme - má mať výdržnosť skoro 100 rokov.. Motory? Tie asi ani pri terajšom nálete MIG-29 nebudú potrebovať ani ...Zobrazit celý příspěvek
Ako šetrili?
Čo vlastne chceš ušetriť - drak? ten určite nezoderieme - má mať výdržnosť skoro 100 rokov..
Motory? Tie asi ani pri terajšom nálete MIG-29 nebudú potrebovať ani genrálku za 30 rokov.. Preto sa uprednostnila F-16 pred Gripenom, pretože nebude treba meniť motory..
Senzory? Tie budeš kontrolovať a opravovať aj keby lietadlo nelietalo..
Čo reálne chceš ušetriť??
Peniaze za letovú hodinu? Veď to je tá najmenšia položka - to by sa ti 60-80 milionovou investíciou za kus vôbec nevrátilo..Skrýt celý příspěvekDrak má životnosť 8000 letových hodín. Motory tiež prechádzajú po určitých hodinách cez GO. A hlavne náklady na letovú hodinu sú celkovo iné.
Drak má životnosť 8000 letových hodín. Motory tiež prechádzajú po určitých hodinách cez GO. A hlavne náklady na letovú hodinu sú celkovo iné.
Viem o tom, že motor má predĺženú životnosť na 8000 hodín takže by mal stačiť jeden na životnosť samotného lietadla. Tak som to čítal. Netrúfam si povedať ako to je naozaj
Viem o tom, že motor má predĺženú životnosť na 8000 hodín takže by mal stačiť jeden na životnosť samotného lietadla. Tak som to čítal. Netrúfam si povedať ako to je naozaj
Odbočka do České republiky. Jednou ze zvažovaných cest českého taktického nadzvukového letectva je pořízení 24 letounů F-35A Lightning II. Například výcvik 30 nových českých pilotů ...Zobrazit celý příspěvek
Odbočka do České republiky. Jednou ze zvažovaných cest českého taktického nadzvukového letectva je pořízení 24 letounů F-35A Lightning II. Například výcvik 30 nových českých pilotů F-35A tedy přijde na 300 milionů dolarů (sedm miliard Kč). Pokud ale na F-35A přejdou zkušení čeští piloti Gripenů, cena výcviku bude jistě menší.
Neviem si predstaviť takú variantu, že by na F-35 resp. nové Gripeny E/F prešli prešli dnešní piloti Gripenov. To by potom kto pilotoval dnešné Gripeny C/D až do reálnej dodávky nových lietadiel?
V Slovenskom prípade sa noví piloti na F-16 školia mladí piloti (začiatočníci) a stará garda pilotov dolieta Migy.Skrýt celý příspěvekTak přesně tuhle věc, která udělá z létajícího personálu záležitost jedné generace (všichni piloti stejně staří a stejně ne/zkušení) neuděláme. Stejně jako jsme ji neudělali u ...Zobrazit celý příspěvek
Tak přesně tuhle věc, která udělá z létajícího personálu záležitost jedné generace (všichni piloti stejně staří a stejně ne/zkušení) neuděláme. Stejně jako jsme ji neudělali u vrtulníků.
Vzhledem k tomu, že mají VS dvě letky, tak by šla na výcvik nejdříve 212. letka a pak teprve 211. letka. Ty letadla by stejně nepřišla na jednou, takže by po ani nevadilo, že přechodnou dobu bude aktivní jenom jedna.Skrýt celý příspěvekTak on je přecejen citelně menší rozdíl mezi tím co naši lítají teď a cílovým strojem (ať už GripE nebo i F-35) než když se přechází z Fulcrumu... o detailech jako jazykové ...Zobrazit celý příspěvek
Tak on je přecejen citelně menší rozdíl mezi tím co naši lítají teď a cílovým strojem (ať už GripE nebo i F-35) než když se přechází z Fulcrumu... o detailech jako jazykové schopnosti aktuálních pilotů nemluvě, my na to nemusíme použít nováčky, už současná generace si zalítala na mnoha aliančních spoluakcích.Skrýt celý příspěvek
Trošku se spekuluje, že jako první se přezbrojí z L-159, a pak se přezbrojí z Gripenu.
Trošku se spekuluje, že jako první se přezbrojí z L-159, a pak se přezbrojí z Gripenu.
To znamená vybrat nástupce Gripenu C/D nejlépe ještě tento rok, protože v případě přechodu na F 35 to bude zahrnovat i jiný systém logistického zabezpečení rekonstrukci základny ve ...Zobrazit celý příspěvek
To znamená vybrat nástupce Gripenu C/D nejlépe ještě tento rok, protože v případě přechodu na F 35 to bude zahrnovat i jiný systém logistického zabezpečení rekonstrukci základny ve velkém rozsahu.Skrýt celý příspěvek
A plynula by případně u F-35 nějaká finanční výhoda (byly by levnější na kus) kdybysme koupili řekněme "22ks naráz" oproti způsobu "12ks + možná později 10ks"? Protože pokud by v ...Zobrazit celý příspěvek
A plynula by případně u F-35 nějaká finanční výhoda (byly by levnější na kus) kdybysme koupili řekněme "22ks naráz" oproti způsobu "12ks + možná později 10ks"? Protože pokud by v tom nebyl výrazný finanční rozdíl, tak bych jich naráz bral jen jednu letku... jednak si na vlastní kůži vyzkoušíme ty náklady na provoz, druhak nezatneme sekeru do rozpočtu tak moc najednou, a stejně kdoví kdy bysme přišli na řadu s větší sérií, kdežto na menší sérii by neměl být tak velký problém se dohodnout jednak "doma", druhak i u výrobce...Skrýt celý příspěvek
Ten typ se rozhodně bude vyrábět dostatečně dlouho na to aby se dal "přikoupit" i později, plus pozdější série reálně můžou mít nějaké drobné upgrady už z výroby...
Ten typ se rozhodně bude vyrábět dostatečně dlouho na to aby se dal "přikoupit" i později, plus pozdější série reálně můžou mít nějaké drobné upgrady už z výroby...
To je pěkný nesmysl, provozovat dvě letky nadzvukových stíhaček, přičemž každá bude mít kompletně jinou výzbroj je to nejdražší co lze vymyslet. Takže pokud chceme 24 nových ...Zobrazit celý příspěvek
To je pěkný nesmysl, provozovat dvě letky nadzvukových stíhaček, přičemž každá bude mít kompletně jinou výzbroj je to nejdražší co lze vymyslet.
Takže pokud chceme 24 nových letadel, tak objednat je najednou, dodávky rozložit v čase tak, aby jedna letka (v našem případě 212) prošla výcvikem a jakmile dorazí letadla, tak nahradila letku 211 (Gripeny) v pohotovostním systému, která mezitím projde výcvikem a dostane letadla. Tedy někdy kolem roku 2032 budeme mít dvě letky na stejných strojích. Část L 159 z 212. letky předat k výcvikové 213. letce, zbytek prodat nebo do muzea.Skrýt celý příspěvekTo asi nebylo myšleno tak, že bysme koupili 12ks a ZÁROVEŇ je provozovali s Gripenama. Spíš koupit 12ks a později, až budou k dispozici peníze a další vycvičení piloti přikoupit ...Zobrazit celý příspěvek
To asi nebylo myšleno tak, že bysme koupili 12ks a ZÁROVEŇ je provozovali s Gripenama. Spíš koupit 12ks a později, až budou k dispozici peníze a další vycvičení piloti přikoupit další.
Nicméně já jsem taky pro celý nákup najednou, možná s rozložením splátek (věřím, že to se dojednat dá).Skrýt celý příspěvekArccos Jenže my ty piloty máme, 212. letka jich má víc než 211. letka. Takže jde jen o načasování abychom měli vždy letadla k ochraně vzdušného prostoru a nemuseli přechodně žebrat ...Zobrazit celý příspěvek
Arccos
Jenže my ty piloty máme, 212. letka jich má víc než 211. letka.
Takže jde jen o načasování abychom měli vždy letadla k ochraně vzdušného prostoru a nemuseli přechodně žebrat jinde.Skrýt celý příspěvek
Základny a logistický systém se musí za dobu životnosti techniky (40 let) udržovat a modernizovat tak jako tak a bude to stát srovnatelné peníze pro stroje stejné kategorie F-35, ...Zobrazit celý příspěvek
Základny a logistický systém se musí za dobu životnosti techniky (40 let) udržovat a modernizovat tak jako tak a bude to stát srovnatelné peníze pro stroje stejné kategorie F-35, F-16 a Gripen. Jo něco jiného by bylo přechod třeba na B-52.
Co nám hrozí je opět typicky česká klička je, že pro Gripen by se část modernizace infrastruktury základen dala odložit v čase a tedy ji nezapočítat k ceně pořízení/zavedení nové techniky a tím Gripen zvýhodnit.Skrýt celý příspěvek
Pre odstránenie efektu "wing rock" pomocou úpravy softvéru stačilo v kóde len vypnúť funkciu "mávanie krídlami" :)
Pre odstránenie efektu "wing rock" pomocou úpravy softvéru stačilo v kóde len vypnúť funkciu "mávanie krídlami" :)
Já bych zase čekal, že právě takové problémy by měl odhalit a vyřešit popisovaný digitální model. Dokonalé to digitální inženýrství asi ještě úplně nebude.
Já bych zase čekal, že právě takové problémy by měl odhalit a vyřešit popisovaný digitální model. Dokonalé to digitální inženýrství asi ještě úplně nebude.
Načítám diskuzi...