První stíhačka F-16 opustila výrobní závod Greenville

První stíhačka F-16 opustila výrobní závod Greenville
První F-16 pro Bahrajn / Lockheed Martin (Zvětšit)

Továrna Greenville v Jižní Karolíně vyrobila první víceúčelové taktické letadlo čtvrté generace F-16 nejnovější řady Block 70. Letadlo je určeno pro bahrajnské letectvo. To je dobrá zpráva také pro slovenské a bulharské letectvo.

V roce 2017 firma Lockheed Martin započala s přesunem montážní linky stíhaček F-16 z texaského Fort Worth do leteckého a technologického centra SATC (South Carolina Technology & Aviation Center) v Greenville, Jižní Karolína. Ve Fort Worth nyní probíhá výhradně výroba víceúčelových stíhaček páté generace F-35 Lightning II.

Přesun a aktivace linky zabralo pět let, především z důvodů komplikací způsobených pandemií Covid-19 – ve Forth Worth poslední F-16 pro irácké letectvo sjela z výrobní linky v listopadu 2017. Nyní, v listopadu 2022, první nová F-16 Block 70 pro bahrajnské letectvo opustila továrnu Greenville. Prémiový let nově vyrobené F-16 se očekává na začátku příštího roku.

Továrna s 1100 zaměstnanci má pevné zakázky na 128 letadel, přičemž v příštím roce dosáhne kadenci výroby čtyř letounů měsíčně, tedy 48 za rok. Podle Lockheedu na své F-16 čeká Bahrajn, Tchaj-Wan a Slovensko a jedna „další země“. Slovensko očekává první F-16 v roce 2024 a Bulharsko o rok později. V případě Slovenska jde o roční zpoždění dodávek, u Bulharska o dvojleté zpoždění oproti původním plánům.

Kromě toho Jordánsko zahájilo proces nákupu dalších osmi F-16, stejně jako Bulharsko. Jordánsko tak hodlá celkově provozovat 67 F-16 (44 F-16A, 15 F-16B a osm F-16C/D Block 70/72), Bulharsko 16 letounů F-16. Celkově se tak počet objednávek může brzy zvýšit na 144 letadel. Všechny tyto zakázky zajistí továrně Greenville práci až do druhé poloviny tohoto desetiletí.


Rozpracovaný bahrajnský F-16 v továrně Greenville; větší foto / Lockheed Martin

Zatím tedy nekončí slavná éra stíhaček F-16, které poprvé vstoupily do služby v roce 1978. Do dnešních dnů bylo vyrobeno 4550 těchto letounů, přičemž v 25 zemích světa aktivně léta více než 3000 F-16.

Kromě toho Greenville potenciálně zajistí (ještě není vše smluvně dané) modernizaci až 405 zahraničních F-16 (například řeckého a tchaj-wanského letectva) na standard F-16V. Navíc existují i další potenciální zákazníci F-16, jako je Indie, Filipíny nebo Ukrajina.

V případě modernizace ukrajinského letectva je F-16 zřejmě jediným vhodným kandidátem. Především z hlediska dostupného množství starších / nových letadel, náhradních dílů, integrovaných zbraňových systémů a robustní technické podpory přátelských zemí.

Jednou z hlavních výhod F-16 je jejich provoz americkým letectvem. Na F-16 jsou tak integrovány všechny nejmodernější zbraňové systémy, jako jsou střely s plochou dráhou letu JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile), protilodní střely LRASM (Long Range Anti-Ship Missile), klouzavé pumy dlouhého dosahu JSOW (Joint Standoff Weapon) nebo pokročilé malé přesné naváděné pumy GBU-53/B StormBreaker. Právě dostupnost špičkové munice dělá z F-16 jedno z nejlepších bojových letadel na světě.

Letouny F-16 Block 70 (s motorem General Electric F110) nebo Block 72 (Pratt & Whitney F100) mají řadu velmi pokročilých technologií. Klíčový je „aesa“ radar APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar). Tento radar obdrží v rámci modernizace i starší F-16 amerického letectva.


Výroba F-16 v Greenville; větší foto / Lockheed Martin

Letoun má dále systém elektronického boje Viper Shield, výkonnější počítačové systémy, modernizovaný kokpit s velkými displeji (s možností zoomu a měnit uspořádání zobrazovaných informací), vylepšený motor, (volitelně) konformní nádrže, možnost nést nejnovější průzkumně-zaměřovací kontejnery, výkonnější systémy pro přenos dat, proti rušení odolnou satelitní navigaci, automatický systém pro vyhýbání se kolizím se zemí (GCAS) nebo možnost používat přilbu s průhledovým displejem JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System).

Nejnovější dvoumístné modely F-16D lze také poznat podle výrazného hrbu jdoucího od pilotní kabiny až po svislou ocasní plochu. Hrb ukrývá komunikační systémy, avioniku nebo vypouštěcí zařízení pro koutové odražeče či fléry.

F-16 Block 70/72 má konstrukční životnost 12 000 hodin, což je asi o 50 % více než u předchozích F-16. S nyní vyrobenými F-16 tak lze létat až do roku 2060.

Samotné americké letectvo modernizuje 608 F-16 Block 40/50 (na standard blízký F-16V) a ponechá si je minimálně do konce příští desetiletí. Podle portálu Air & Space Forces Magazine tak letectvo zřejmě zavrhlo plány na vývoj nástupce F-16, ne tak pokročilého jako F-35A, ale výrazně levnějšího. Toto nové letadlo bylo pracovně označováno jako MR-F nebo MR-X.

Zdroj: AFM

Galerie

Výroba F-16 v Greenville / Lockheed Martin Výroba F-16 v Greenville / Lockheed Martin Výroba F-16 v Greenville / Lockheed Martin

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn

Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát ...

Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 ...

Americká stíhačka F-21 pro indické letectvo

Indie se opět v rámci nového programu MMRCA 2.0 (Medium Multi-Role Combat Aircraft 2.0) snaží ...

Dalších osm víceúčelových stíhaček F-16C/D pro Bulharsko

Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila možný prodej osmi ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Blejk
    19:24 24.11.2022

    Stíhačku F-16 jsem poprvé viděl ve hře Street Fighter II :-).

    Stíhačku F-16 jsem poprvé viděl ve hře Street Fighter II :-).

  • Tecka
    18:13 24.11.2022

    Taka ciekawostka. Jest spora szansa, że MLU dla polskich f16 , będzie robione w WZL Bydgoszcz

    Taka ciekawostka. Jest spora szansa, że MLU dla polskich f16 , będzie robione w WZL Bydgoszcz

  • filko22
    17:16 24.11.2022

    "Nejnovější modely F-16 lze také poznat podle výrazného hrbu jdoucího od pilotní kabiny až po svislou ocasní plochu." Urcite? Nie je to dvojmiestna verzia D, rovnako ako pri ...Zobrazit celý příspěvek

    "Nejnovější modely F-16 lze také poznat podle výrazného hrbu jdoucího od pilotní kabiny až po svislou ocasní plochu."
    Urcite? Nie je to dvojmiestna verzia D, rovnako ako pri predchadzajucich blokoch?

    Neviete ci slovenska objednavka f-16 obsahuje aj konformne nadrze?Skrýt celý příspěvek

    • Miro
      17:59 24.11.2022

      Konformné nádrže by mali byť.

      Konformné nádrže by mali byť.

    • Jan Grohmann
      09:26 25.11.2022

      Hmm, kontroloval jsem to na Googlu a měl jsem za to, že je mají i některé jednomístné modely F-16C. Tedy když se dívám zpětně, tak to vypadá, že to má jen navrhovaná verze F-21 pro ...Zobrazit celý příspěvek

      Hmm, kontroloval jsem to na Googlu a měl jsem za to, že je mají i některé jednomístné modely F-16C. Tedy když se dívám zpětně, tak to vypadá, že to má jen navrhovaná verze F-21 pro Indii.
      Každopádně upraveno.Skrýt celý příspěvek

      • ggtt
        12:12 25.11.2022

        Neviem, ci vsetky izraleske alebo grecke F-16 s konformnymi nadrzami su len dvojmiestne, ale napr SAE maju aj ...Zobrazit celý příspěvek

        Neviem, ci vsetky izraleske alebo grecke F-16 s konformnymi nadrzami su len dvojmiestne,
        ale napr SAE maju aj jednomiestne:
        https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        15:49 25.11.2022

        Jj podľa všetkého ten "hrb" by mali mať u jednomiestnej verzie len F-21, čo je pokročilá verzia jednomiestnej F-16 Block 70 s kokpitom prevzatým z F-35 takže v "hrbe" nesie ...Zobrazit celý příspěvek

        Jj podľa všetkého ten "hrb" by mali mať u jednomiestnej verzie len F-21, čo je pokročilá verzia jednomiestnej F-16 Block 70 s kokpitom prevzatým z F-35 takže v "hrbe" nesie dodatočnú elektroniku. Konformné nádrže majú možnosť niesť jedno aj dvojmiestne verzie.Skrýt celý příspěvek

      • michalzobec
        00:07 27.11.2022

        Jestli se nepletu, tak první f-16 s "hrbem" byly f-16i pro Izrael, které mají právě popisovanou elektroniku, kterou IAF požadovalo.

        Jestli se nepletu, tak první f-16 s "hrbem" byly f-16i pro Izrael, které mají právě popisovanou elektroniku, kterou IAF požadovalo.

  • CerVus
    16:10 24.11.2022

    USAF ale mají nejnovější block 50. Část z flotily dostala nějaká vylepšení z block 70, ale drtivou většinu inovací to letadlo bude spíše mít spíše díky zahraničním zákazníkům.

    USAF ale mají nejnovější block 50. Část z flotily dostala nějaká vylepšení z block 70, ale drtivou většinu inovací to letadlo bude spíše mít spíše díky zahraničním zákazníkům.

    • Sgt Murphy
      16:32 24.11.2022

      Program upradu stíhačiek USAF na najnovší block a nových systémov sa týka 608 ks lietadiel. Takže nie, zahraničný zákazníci sú oproti USAF "omrvinka".

      Program upradu stíhačiek USAF na najnovší block a nových systémov sa týka 608 ks lietadiel. Takže nie, zahraničný zákazníci sú oproti USAF "omrvinka".

      • CerVus
        16:52 24.11.2022

        To sice ano. Jenže Amíci zakázku na částečnou modernizaci schválili ve 2017 a tu velkou až letos. Ale Lockheed Vipery nabízel od 2012. Takže tady se kupuje produkt vyvinutý a už ...Zobrazit celý příspěvek

        To sice ano. Jenže Amíci zakázku na částečnou modernizaci schválili ve 2017 a tu velkou až letos. Ale Lockheed Vipery nabízel od 2012. Takže tady se kupuje produkt vyvinutý a už dodaný primárně zahraničním zákazníkům.
        Ono to je ostatně i logické. Původně měli mít ve výzbroji poslední verzi block 50 s tím, že budou nahrazeny F-35. Jenže ta je minimálně o třetinu dražší na provoz. Navíc se jich nevyrobí dost na to, aby je stihli nahrazovat.Skrýt celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          19:44 24.11.2022

          Máš pravdu vlastne Viper bol z polovice iniciatíva Taiwanu a keď pozerám teraz tie počty objednávok upgradov na Vipery a nové Block 70/72 ktoré sa postupne zbierajú aj od ...Zobrazit celý příspěvek

          Máš pravdu vlastne Viper bol z polovice iniciatíva Taiwanu a keď pozerám teraz tie počty objednávok upgradov na Vipery a nové Block 70/72 ktoré sa postupne zbierajú aj od zahraničných zákazníkov tak to už budú veľmi zaujímavé počty aj v porovaní s USAF. "My bad".Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...