První transportně-tankovací letouny KC-130J pro Bundeswehr
- 19. 3. 2024
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
Na konci února Luftwaffe získalo první tankovací a transportní letoun Lockheed Martin KC-130J. Stroj převzala do užívání společná francouzsko-německá letka BATS (Binational Air Transport C-130J Squadron) „Rýn“ na francouzské základně Évreux-Fauville (Base aérienne 105).
Francie a Německo postupně v letech 2016 a 2018 objednaly pět víceúčelových transportních letounů C-130J-30 Super Hercules a pět transportně-tankovacích KC-130J pro společnou letku BATS na základně Évreux-Fauville. Francie objednala 2+2 a Německo 3+3 letounů.
Luftwaffe již obdrželo všechny C-130J-30. Francouzské vzdušně-kosmické síly AAE (Armee de l'Air et de l'Espace) mají veškeré objednané C-130J-30 i KC-130J. První německý KC-130J byl předán 28. února. Zbývající dva stroje dorazí v následujících týdnech. BATS bude celkově provozovat pět KC-130J a pět C-130J-30. Dosažení plných operačních schopností letky se očekává na přelomu let 2024 až 2025. Poté BATS se svými deseti „Herculesy“ vygeneruje až 6000 letových hodin ročně.
Deset C-130J-30 a KC-130J bude v zásadě spadat pod operační pravomoc evropského leteckého velitelství EATC (European Air Transport Command) zřízené Evropskou unii v rámci Společné bezpečnostní a obranné politiky. V závislosti na typech misí proto mohou být lety BATS prováděny bez ohledu na „státní příslušnost“ letadel a se smíšenými posádkami. „Deset letounů, dva národy, jedno sdružení – něco takového v Evropě ještě nebylo,“ uvedl již dříve Bundeswehr.
Na BATS je výjimečná úroveň integrace: Vůbec poprvé spolu francouzští a němečtí piloti, mechanici, specialisté na avioniku a „loadmasteři“ žijí, trénují a pracují společně na stejném místě. Dvou-národní posádky létají na misích a dvou-národní týmy udržují francouzská a německá letadla na zemi. Také náhradní díly jsou nakupovány společně pro všech deset letounů. Jinak řečeno – v BATS je snaha „státní příslušnost“, ať už lidí nebo techniky, maximálně potlačit.
Německý C-130J-30; větší foto / Luftwaffe
Cílem BATS je Luftwaffe a AEE poskytnout levnější a flexibilnější variantu k velkým A400M a zacelit mezeru ve schopnostech vzniklou po vyřazení středních dopravních letounů Transall C-160.
Každá strana vložila do základny Évreux-Fauville po 130 milionech EUR (3,3 miliardy Kč). Součástí investic je i simulátor C-130 typu Full Mission Simulator. Na této základně jsou dále soustředěny všechny starší francouzské stroje Hercules C-130H/H-30, se kterými se nadále počítá, a proto procházejí avionickým upgradem. Základna je také domovem pro malé transportní letouny Airbus CN235 (menší příbuzný C295M).
BATS se buduje od roku 2020 a aktivace letky oficiálně proběhla v březnu 2022. Letka v listopadu minulého roku již dosáhla 10 000 letových hodin se 4700 lety.
Letka je aktivně nasazovaná zejména v Evropě – od ledna 2020 (s prvními třemi stroji) do října 2023 (již se sedmi stroji) přepravila téměř 44 000 cestujících a přes 23 000 tun materiálu. Letka má za sebou několik náročných misí, mimo jiné v Afghánistánu, Súdánu a Somálsku, a absolvovala společná cvičení. Mimo jiné cvičení Orion pořádané Francií, ale také americké Emerald Warrior 2023 pod záštitou AFSOC (Air Force Special Operations Command).
Od roku 2020 se na letecké základně Évreux západně od Paříže formuje francouzsko-německá dopravní letka. Do roku 2024 by ji mělo tvořit 300 vojáků a deset C/KC-130. Komunikace na základně probíhá v angličtině. BATS působí po celé Evropě, nyní zejména na východě, typicky v Pobaltí.
Nedávno BATS zajišťovala shoz humanitární pomoci do Gazy. Akce je vedená Jordánskem, a jsou do ní zapojeny také Spojené státy, Francie, Egypt a další. Za německou stranu shoz nákladů zajišťují dva C-130J-30.
C-130 Hercules, zejména v nejnovější verzi C-130J, včetně prodloužené varianty C-130J-30, je skutečně univerzální víceúčelový taktický bojový letoun. Na základně platformy C-130 vzniklo 18 specializovaných variant. Prozatím bylo vyrobeno více než 570 letounů, které létají ve 22 zemích světa.
Verze KC-130J je více než tanker – v BATS KC-130 zajistí schopnost taktické letecké přepravy, padákových výsadků, taktické doplňování paliva a vytváření předsunutých míst pro doplňování paliva a munice FARP (Forward Arming and Refueling Point).
Pouhých 72 hodin po vydání souhlasu německý C-130J shodil čtyři tuny potravin nad severní Gazou. Letoun pomocí padáků vysadil čtyři NATO palety z výšky 1000 metrů.
KC-130J, stejně jako A400M, díky své schopnosti operovat z nezpevněných ploch může přistát na polním letišti se zásobou paliva a munice – ty pak umí poskytnout bojovým vrtulníkům. FARP se často nacházejí na odlehlých místech nebo dokonce za nepřátelskými liniemi. Takovým způsobem lze násobně prodloužit dosah vrtulníků. Výhodou KC-130J je schopnost létat ve velmi nízké výšce, tedy pod radarovým horizontem nepřátelských radiolokátorů.
Letoun má dva tankovací koše, takže zvládá doplňovat palivo jen letounům a vrtulníkům s pevnou nebo výsuvnou tankovací sondou. U americké námořní pěchoty / námořnictva KC-130J zajišťuje tankování letounům F-35B/C. Standardní F-35A, kterou kupuje Německo, má tankovací hrdlo na hřbetě – F-35A tak může doplnit palivo jen tanker s ráhnem. Například evropský A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport).
Naopak KC-130J zvládne poskytnout palivo francouzským víceúčelovým stíhačkám Rafale a německým Eurofighter. Tato schopnost ale podle všeho ještě na KC-130J nebyl vyzkoušena, natož certifikována. Za letu KC-130J zvládne doplnit palivo francouzským vrtulníkům EC725R2 Caracal a budoucím německým CH-47F Chinook.
Stav programu C-130J a „rychlá fakta“ k březnu 2024; větší foto, 2 / Lockheed Martin
C-130J-30 má trojčlennou posádku a přepraví až 129 pasažérů nebo 92 výsadkářů. Stroj vysadí na padácích až osm standardních NATO přepravních palet. Cestovní rychlost je 640 kilometrů za hodinu a dolet 3330 kilometrů s nákladem o hmotnosti 15 400 kilogramů. KC-130J pak zvládne přepravit a případně poskytnou vrtulníkům a letadlům přes 20 tun paliva.
V současné době jsou letouny C-130 nabízeny ve Švédsku a Indii. Nový Zéland a Filipíny se brzy připojí k novým uživatelům a Austrálie nahradí své starší stroje zcela novými. V únoru Norsko obdrželo první ze čtveřice modernizovaných C-130J-30.
Super Hercules byl také vybrán jako platforma pro nový velitelský a komunikační letoun v rámci programu E-XX, jako nástupce E-6B Mercury amerického námořnictva. Úkolem E-6B, a nově E-XX, je zajišťování misí TACAMO (Take Charge and Move Out). Ty umožňují prezidentovi, ministru obrany a dalším vedoucím představitelům státu komunikovat s americkou jadernou triádou, včetně strategických ponorek nesoucí jaderné střely. Výběr představuje návrat námořnictva k platformě C-130. Námořnictvo před E-6B používala pro mise TACAMO letouny EC-130Q. Opětovný výběr platformy C-130 překvapil – důvodem byla mimo jiné schopnost relativně nenáročného a soběstačného C-130 operovat z nesrovnatelně většího počtu letišť než mnohem větší stroje, jako jsou proudové (a zvažované) P-8 Poseidon nebo KC-46 Pegasus.
Zdroj: Bundeswehr, Defence Network
Související články
První nákladní A400M Atlas pro belgicko-lucemburskou letku
Lucembursko 7. října 2020 převzalo první letadlo Airbus A400M Atlas. Při nákupu těchto letadel se ...
- 08.10.2020
- 58 komentářů
- Michal Uher
PREMIUM Nová dopravní letadla pro české letectvo: Poučení z trnité cesty C295M CASA
Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) v budoucnu dostanou nová střední dopravní letadla. ...
- 14.02.2023
- 59 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Moderní letecká základna pro dopravní letectvo Armády ČR
V případě akvizice jakéhokoliv typu dvou nových středních dopravních letadel se pro Armádu ČR stane ...
- 28.02.2023
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM České dopravní letectvo plní mise po celém světě
Armáda ČR nasadila transportní letouny An-26, Tu-154M, A319CJ a C295M/MW, případně nasmlouvané těžké ...
- 17.03.2023
- 44 komentářů
- Jan Grohmann
Nová verze, letadla z novovýroby, to není minulost.Pro státy, které mají s provozem C 130 dlouholeté zkušenosti, je pokračování novou verzí letadla více než dobrá volba, bohaté ...Zobrazit celý příspěvek
Nová verze, letadla z novovýroby, to není minulost.Pro státy, které mají s provozem C 130 dlouholeté zkušenosti, je pokračování novou verzí letadla více než dobrá volba, bohaté zkušenosti, vycvičený personál, logistické zázemí, operační zkušenosti. Ve výsledku je vše vyjde levněji než přecházet na novější C 390 pro které nemají nic.
Přejít na novou platformu v této kategorii pak mohou v klidu až nová platforma bude umět vše co náročnými operacemi prověřené C 130.Skrýt celý příspěvekČili nikdy, když budou stále kupovat nové. Zajímalo by mě co zvládne KC-130J a C-390 nezvládne. Jinak ani C-130J už není žádná novinka. Zvlášť to vnikne v tom americkém nákupu. Kde ...Zobrazit celý příspěvek
Čili nikdy, když budou stále kupovat nové. Zajímalo by mě co zvládne KC-130J a C-390 nezvládne.
Jinak ani C-130J už není žádná novinka. Zvlášť to vnikne v tom americkém nákupu. Kde je letadlo původem v B 707 z roku 1958 nahrazen letadlem původem z roku 1954...Skrýt celý příspěvekC 130J 30 může přepravit až 129 pasažérů nebo 92 výsadkářů (máte to v článku), C 390 pouze 80 respektive 66. Herules zvládne na padáku vysadit osm standardizovaných palet. C 130 je ...Zobrazit celý příspěvek
C 130J 30 může přepravit až 129 pasažérů nebo 92 výsadkářů (máte to v článku), C 390 pouze 80 respektive 66. Herules zvládne na padáku vysadit osm standardizovaných palet. C 130 je schopná letět i po zásahu dvou motorů (to C 390 rozhodně nedokáže :-) ).
C 130 dokáže lépe manévrovat v přízemních výškách než C 390.
A pamatujte, nikdo Vám nevyrobí, to co Embraer Vám slíbí :-)Skrýt celý příspěvekProdložená varianta není tankovací KC-130. Počet přepravených vojáků je jedné v čem C-130J-30 překoná C-390. Jinak je ve všech ohledech efektivnější Brazilec. Ostatně Nizozemci ...Zobrazit celý příspěvek
Prodložená varianta není tankovací KC-130. Počet přepravených vojáků je jedné v čem C-130J-30 překoná C-390. Jinak je ve všech ohledech efektivnější Brazilec. Ostatně Nizozemci spočítali že pro stejné transportní úkoly by museli nakoupit o jednu C-130J-30 navíc oproti C-390.
C-390 zvládne let na jeden motor. Zvládne C-130 pokročovat v letu v případě vysazení dvou motorů na stejné straně? Troufl bych si tvrdit že naložená ne. Také o tom lepším manévrování bych si dovolil pochybovat. Navíc dnes například na přesnost shozů má podatatně větší vliv úroveň avioniky než vlastnosti samotného letadla.Skrýt celý příspěvekOn je ten německý nákup herců spíš náplastí na všechny problémy s ...Zobrazit celý příspěvek
On je ten německý nákup herců spíš náplastí na všechny problémy s A400.
https://news.sky.com/story/amp...
https://breakingdefense.com/20...
https://www.pprune.org/militar...
https://www.forces.net/service...
V Británii byl silný tlak na zachování C-130j ve službě, v Německu ˇˇnic takového nepřichází v úvahu, protože C-160 jsou už pryč.Skrýt celý příspěvek
A další zajímavý věcný článek. Pročetl jsem , popozeral videa, zopakoval jsem i starší článek o A400 ve společných belgo-lucemburských službách. Já jsem tedy fanda toho Brazilce, ...Zobrazit celý příspěvek
A další zajímavý věcný článek. Pročetl jsem , popozeral videa, zopakoval jsem i starší článek o A400 ve společných belgo-lucemburských službách.
Já jsem tedy fanda toho Brazilce, ale i tak móóc hezký článek.Skrýt celý příspěvekPřesně takové programy dělají alianci silnější, společná platforma, společná logistika, společný výcvik.
Co na to AČR?Přesně takové programy dělají alianci silnější, společná platforma, společná logistika, společný výcvik.
Co na to AČR?Že jo? Jo to jste vy , co nechcete abych vám psal. Tak prosím toto výjimečně strpěte v rámci podpory tohoto článku a naší společné sympatie k tomu brazilskému zázraku.
Že jo? Jo to jste vy , co nechcete abych vám psal. Tak prosím toto výjimečně strpěte v rámci podpory tohoto článku a naší společné sympatie k tomu brazilskému zázraku.
Akoze, este pochopim vasu neobmedzenu lasku a uchylku na Izrael- ale spoliehat sa v comkolvek na stat BRICS na cele s Lulom? No, esteze letectvo neni nejaka klucova schopnost pre ...Zobrazit celý příspěvek
Akoze, este pochopim vasu neobmedzenu lasku a uchylku na Izrael- ale spoliehat sa v comkolvek na stat BRICS na cele s Lulom? No, esteze letectvo neni nejaka klucova schopnost pre AČR kedze sme vo vnutrozemi.Skrýt celý příspěvek
Proti KC 390 nic nenamítám, snad jen počet dvou letadel je k ničemu, jako minimum bych bral tři stroje.
Proti KC 390 nic nenamítám, snad jen počet dvou letadel je k ničemu, jako minimum bych bral tři stroje.
Presne tak, dva operacni stroje a jeden zalozni ci na nem probiha udrzba.Jen ten nakup dalsich dvou C-295 ted vypada jako celkem zbytecny.
Presne tak, dva operacni stroje a jeden zalozni ci na nem probiha udrzba.Jen ten nakup dalsich dvou C-295 ted vypada jako celkem zbytecny.
Vzhledem k tomu, kolik toho C-295 naletaji, ocividne nebyl. Ani s porizenim KC-390 jim moc prace neubude, protoze se jedna o uplne jine kategorie letadel.
Vzhledem k tomu, kolik toho C-295 naletaji, ocividne nebyl. Ani s porizenim KC-390 jim moc prace neubude, protoze se jedna o uplne jine kategorie letadel.
juko: Jiný letoun v téhle kategorii se momentálně nevyrábí, vybralo ho kromě nás třeba Portugalsko, Holandsko nebo Rakousko, dopravní Embraery řad 170 a 190 jsou celosvětově ...Zobrazit celý příspěvek
juko: Jiný letoun v téhle kategorii se momentálně nevyrábí, vybralo ho kromě nás třeba Portugalsko, Holandsko nebo Rakousko, dopravní Embraery řad 170 a 190 jsou celosvětově rozšířené, stejně jako Tucana, jedná se o čtvrtého největšího výrobce letadel na světě a se servisem není problém.
Co máte za problém? V zemích BRICS je vyrobeno 90% věcí, které denně používáte. To je realita.Skrýt celý příspěvekIde o to, kolko ma KC 390 unikatnych komponentov nezdielanych s komercnymi lietadlami a ci podliehaju tieto komponenty vojenskej exportnej licencii. A samozrejme aj faktor, ako ...Zobrazit celý příspěvek
Ide o to, kolko ma KC 390 unikatnych komponentov nezdielanych s komercnymi lietadlami a ci podliehaju tieto komponenty vojenskej exportnej licencii. A samozrejme aj faktor, ako klucove tieto komponenty su a ako casto ich je potrebne menit.Skrýt celý příspěvek
Tak o co potom? Ako vyriesis hypoteticku situaciu konfrontacie s Ruskom ked ti Brazilia zrazu zahlasi, ze uz ti nedoda ziaden vojensky material ale ty by si fakt potreboval udrzat ...Zobrazit celý příspěvek
Tak o co potom? Ako vyriesis hypoteticku situaciu konfrontacie s Ruskom ked ti Brazilia zrazu zahlasi, ze uz ti nedoda ziaden vojensky material ale ty by si fakt potreboval udrzat svoje KC-390 v prevadzke?Skrýt celý příspěvek
Sorry ale tato tato otazka neni ziadne "coby kdyby" ale naopak velmi realisticky scenar s ktorym musite pocitat. Mne je jasne, ze doma nevyrobite velke dopravne lietadlo. Ale tento ...Zobrazit celý příspěvek
Sorry ale tato tato otazka neni ziadne "coby kdyby" ale naopak velmi realisticky scenar s ktorym musite pocitat. Mne je jasne, ze doma nevyrobite velke dopravne lietadlo. Ale tento Lulovsky risk by sa dal mitigovat napr kupou C-130 alebo A400M. Este mi niekto napiste tu bajnu vetu, ze stroje vyssie spomenute "nesplnaju poziadavky AČR".Skrýt celý příspěvek
budeš se divit ale požadavky ACR C 130 splňuje nedostatečně ...je malá A 400 je vyráběna z části v evropě ale je ...velice moc drahá C 390 je optimum co se únosnosti týče a i ...Zobrazit celý příspěvek
budeš se divit ale požadavky ACR C 130 splňuje nedostatečně ...je malá
A 400 je vyráběna z části v evropě ale je ...velice moc drahá
C 390 je optimum co se únosnosti týče a i podstaně nižší ceny
jen pochybuji že si objednáme verzi KC 390 spíš to vidím na seriový C 390
navíc myslím že verze KC 390 má hadicový systém tankovaní takže by jsme s nimi české F 35 těžko zásobovaliSkrýt celý příspěvekvzhledem k tomu, že EU a Brazilíe mají dobré vztahy, tak je to fakt jen co by kdyby.. BRICSem se moc neoháněj, protože jeden ze zakládajících členů nesnáší druhého zakládajícího ...Zobrazit celý příspěvek
vzhledem k tomu, že EU a Brazilíe mají dobré vztahy, tak je to fakt jen co by kdyby.. BRICSem se moc neoháněj, protože jeden ze zakládajících členů nesnáší druhého zakládajícího člena a na základě této vzájemné lásky spolupracují s USA/NATO čím dál více.Skrýt celý příspěvek
skelet Je otázka jestli takový vývoj bude dokončen. Bude záležet na reálném zájmu. A jestli nebude taková verze kolidovat s univerzálností letounu. Tj. jak bude vyřešená zástavba ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Je otázka jestli takový vývoj bude dokončen. Bude záležet na reálném zájmu. A jestli nebude taková verze kolidovat s univerzálností letounu. Tj. jak bude vyřešená zástavba ráhna a jeho systémů.Skrýt celý příspěvek
Na převoz koně převalského skutečně dobrý.
Na převoz koně převalského skutečně dobrý.
Veterán v podobě C-130 by byl vskutku lepší... To letadlo je koncepčně i fakticky zastaralé. Na druhé straně je C-390 velice slibná konstrukce s mnoha pokročilými prvky. Myslím že ...Zobrazit celý příspěvek
Veterán v podobě C-130 by byl vskutku lepší... To letadlo je koncepčně i fakticky zastaralé.
Na druhé straně je C-390 velice slibná konstrukce s mnoha pokročilými prvky. Myslím že Boeing teď hodně lituje že musel program opustit. Aktivity k nahrazování Herculesu v západních letectvech už měly dávno začít. Tady mohli proti Lockheedu aspoň něco uhrát.Skrýt celý příspěvekTak hlavně McDonnell Douglas už v 80. letech postavil YC-15 pro program Advanced Medium STOL Transport, který reagoval na poptávku US Army po třicetitunce schopné působit z polních ...Zobrazit celý příspěvek
Tak hlavně McDonnell Douglas už v 80. letech postavil YC-15 pro program Advanced Medium STOL Transport, který reagoval na poptávku US Army po třicetitunce schopné působit z polních letišť, kterou by se nahradily C-130E, jenomže Lockheed zadrnkal na šetřící strunku a tento program byl zastaven ve prospěch C-130H a drnkalo se dál a tak se nahradila Hčka Jčkem. Takže Boeing už pod sebou měl použitelnou vlastní konstrukci, jenom bez stovek kusů pro USAF se jim to asi nevyplatilo řešit. Z YC-15 pak aspoň vznikl mimořádný C-17 a bude zajímavé sledovat, jestli za 10 let L-M zase zadrnká nebo se prosadí nějaký čtyřrotorový VTOL od Bellu.Skrýt celý příspěvek
On ten AMST byl typický "víme co chceme" program, takže to začalo jako stroj co zvládne dvojnásobek toho co C-130 v horkých podmínkách. Do toho Lockheed přišel s tím, že C-130H ...Zobrazit celý příspěvek
On ten AMST byl typický "víme co chceme" program, takže to začalo jako stroj co zvládne dvojnásobek toho co C-130 v horkých podmínkách. Do toho Lockheed přišel s tím, že C-130H bude za půlku (AMST měl stát 5 mil. $ v půlce 70. let). S vývojem XM723 resp. M2 pak měl být letoun schopen její přepravy přes Atlantik s mezipřistáním na Newfoundlandu. To byl limit konstrukce letadel, ale to se USAF s požadavky teprve rozjíždělo, M60 přes Rýn (na 500 nám. mil), s příchodem XM1 pak jeho přepravu na 1 500 mil (pořád tam byl požadavek na letoun schopný působit z nezpevněných ploch). Když z toho po zásazích letectva začala vycházet C-17, tak Lockheed zase našeptával, že je nové transportní letadlo zbytečné, že lepší bude koupit 40 C-5 za garantovanou cenu a nakonec to ztroskotalo na nedostatku peněz.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...