První víceúčelová stíhačka F-15QA pro Katar

První víceúčelová stíhačka F-15QA pro Katar
První katarská F-15QA / Boeing (Zvětšit)

Dne 14. dubna poprvé vzlétla první katarská víceúčelová stíhačka F-15QA (Qatar Advanced). Let trval 90 minut a zkušební šéfpilot Matt Giese s letounem provedl několik náročných „G“ manévrů.

Pohádkové letectvo Kataru

Katar, malá, ale bohatá a vlivná země Perského zálivu, investuje miliardy dolarů do nákupu špičkové západní vojenské techniky. V případě Kataru, jakožto i dalších zemí Středního východu, je ale nákup zbraní motivován jinými důvody, než například v Evropě nebo ve Spojených státech.

Katar si nekupuje špičkové zbraně pro jejich takticko-technické vlastnosti nebo kvůli výstavbě vojenských schopností. Hlavním hlediskem nákupu je země původu zbraňového systému.

Nákupem zbraní od konkrétního státu si Katar kupuje mezinárodní bezpečnostní, ekonomickou a politickou přízeň. Ostatně posuďte sami ‒ Katar má 2,1 milionu obyvatel a hodlá provozovat tři typy moderních víceúčelových stíhaček ze tří zemí. V katarském letectvu přitom slouží pouze 2500 mužů, dvakrát méně, než v tom českém.

Etničtí Arabové navíc tvoří asi jen 40 % obyvatel Kataru (přitom pouze necelá polovina jsou katarští občané, zbytek jsou příchozí z jiných arabských zemí). Většinu obyvatelstva představují přistěhovalci, pracující zejména v ropném průmyslu: Pákistánci 18 %, Indové 18 %, Íránci 10 % a další.

Katarské letectvo provozuje od roku 1994 devět relativně moderních francouzských stíhaček Mirage 2000-5EDA a tři dvoumístné cvičné Mirage 2000-5DDA. Po přijetí nových letounů (viz dále) se ale s provozem stíhaček Mirage nepočítá.


Katarský Rafale; větší foto / Dassault Aviation

V roce 2015 Katar objednal 24 víceúčelových francouzských stíhaček Dassault Rafale za 7,6 miliardy dolarů a v roce 2017 dalších 12 za 1,3 miliardy dolarů. Katar přitom zvažuje nakoupit ještě dalších 36 strojů. Součástí dodávek je celá škála munice, včetně francouzských střel s plochou dráhou letu SCALP-EG. Katar již z první objednávky získal 15 stíhaček Rafale.

Dále před třemi lety Katar objednal 24 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon za osm miliard dolarů od Velké Británie. V ceně zakázky jsou i dodávky zbraní vzduch-vzduch Meteor, vzduch-země Brimstone a Paveway IV (vyráběné v Británii). Katar již za objednávku částečně zaplatil. První dodávky Eurofighterů proběhnou v roce 2022. Objednávka zachrání ve Velké Británie asi 5000 pracovních míst.

A konečně v červnu 2017 Katar podepsal se Spojenými státy dohodu o nákupu 36 víceúčelových stíhaček Boeing F-15QA za 6,2 miliardy dolarů. Média ale uvádějí, že celková výše obchodu, včetně dodávek zbraní, provozního zázemí, služeb a technické pomoci, může dosáhnout až 12 miliard dolarů. Dalších 36 F-15QA je zvažováno v rámci opce.

Katarské letectvo tak v následujících letech získá 96 špičkových víceúčelových stíhacích letounů. Navíc Katar zvažuje nákup dalších 72 francouzských a amerických letadel.

Není žádným tajemstvím, že ke zvládnutí provozu tří různých stíhacích letadel bude katarské letectvo potřebovat najmout cizí pracovní sílu, a to nejen do řad mechaniků, ale také pilotů a instruktorů. Provoz výše uvedených letounů budou (za katarské peníze) po mnoho let nepochybně zajišťovat (možná dokonce výhradně) američtí, britští a francouzští vojáci a specialisté.

Katar ale nekupuje jen stíhačky. Tato arabská země objednala také 40 evropských víceúčelových vrtulníků NH90 a dva letecké tankery Airbus MRTT. Spojené státy zase dodají 24 útočných vrtulníků AH-64E Guardian za tři miliardy dolarů.


První let F-15QA

První F-15QA

Před týdnem si letovou premiéru odbyla první katarská stíhačka F-15QA. Letoun při premiéře provedl vzlet typu „Viking“, při kterém F-15 startuje s přídavným spalováním a strmým stoupáním (70° až 90°) rychle nabere výšku. Takto palivově náročný start je vhodný například pro oblasti s hustým leteckým provozem. Podle tiskové zprávy pilot s letounem následně prováděl manévry s přetížením 9 G.

„Tento úspěšný první let je důležitým krokem v doručení letadel QEAF [Katarské emírské letectvo], která mají nejlepší dolet a užitečné zatížení ve své třídě,“ uvedl Prat Kumar, viceprezident firmy Boeing a programový manažer programu výroby F-15. „Pokročilý F-15QA nabízí nejen přelomové možnosti, ale je také postaven pomocí pokročilých výrobních procesů, díky kterým se stíhačka efektivněji vyrábí. V provozu F-15 stojí polovinu nákladů za letovou hodinu oproti podobným stíhacím letadlům [F-35?]  a přináší mnohem větší užitečné zatížení při mnohem větším doletu. To válečníkům přináší úspěch.“

F-15QA vychází ze saúdské verze F-15SA (Saudi Advanced) a jedná se o nejpokročilejší F-15 současnosti. Hlavní senzor letounu tvoří radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) AN/APG-82(V)1. Stejný radar nejdeme na amerických F-15E Strike Eagle, vybrali si ho také Izraelci k modernizaci F-15I a je nabízen pro modernizaci japonských F-15J v rámci programu JSF (Japanese Super Interceptor).

Druhým klíčovým senzorem je speciální závěsník AN/AAS-42 Tiger Eyes s infračerveným senzorem typu IRST (Infrared Search And Track). IRST umožňuje v pasivním režimu (bez aktivního radaru) vyhledávat nepřátelské vzdušné cíle a navádět na ně zbraňové systémy letounu. Závěsník používají saúdské F-15SA, které pod něj připevňují střelecký kontejner AN/AAQ-33 Sniper.


Saúdská F-15SA. Vlevo střelecký kontejner LANTIRN, vpravo závěsník AN/AAS-42 Tiger Eyes s kontejnerem Sniper ; větší foto / Ahmed Hader

F-15QA, stejně jako F-15SA, dostane navíc dva závěsné body pro nesení zbraní (celkově 11). Ve spojení s novými zbraňovými závěsníky F-15QA pojme až 16 střel středního doletu vzduch-vzduch AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles).

Dále piloti F-15QA získají přilby s průhledovými displeji JHMCS (Joint Helmet-Mounted Cueing System). V kabině F-15QA najdeme jediný velkoformátový displej (10×19 palců). Na displej, společně s digitálními značkami, se zobrazují například detailní záběry z průzkumných a střeleckých kontejnerů.

Při stavbě katarských F-15QA Boeing použil nové výrobní metody, konkrétně při stavbě zcela nových křídel s delší životností. Svého času Boeing nabízel nová křídla pro případné prodloužení životnosti F-15C amerického letectva.

Dodávky F-15QA začnou v příštím roce a potrvají do roku 2022. Výroba katarských F-15 pomůže udržet výrobní linku v Saint Louis (Missouri), společně s 1100 zaměstnanci, v provozu minimálně do roku 2022.

Výroba F-15 v Saint Louis ale jen tak neskončí ‒ americké letectvo chystá objednávku osmi nových F-15EX a celkově poptává až 144 těchto letounů. Stíhačka F-15EX přitom využívá technologie a výrobní procesy vyvinuté (a zaplacené Katarem a Saúdskou Arábii) pro stíhačky F-15QA a F-15SA. Ať už jde o moderní senzory, avioniku nebo nová křídla.

Zdroj: The Drive, Task and PurposeBoeing

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Krize v Perském zálivu - Saúdská Arábie proti Kataru

Tento týden se na Blízkém východě nesl ve znamení diplomatické ofenzívy arabských zemí proti Kataru. ...

Katarská krize a dvojkolejnost americké zahraniční politiky

Krize v Perském zálivu uzavírá svůj druhý týden. Katar se nachází pod blokádou svých sousedů Saúdské ...

Krize v Perském zálivu: 13 požadavků pro Katar

Kuvajt, který je mediátorem v mezi Katarem a Saúdskou Arábií, Bahrajnem, Spojenými arabskými emiráty ...

Eurofighter, F-15 a Rafale: Katar si kupuje přízeň Západu

Malá, ale velmi vlivná a bohatá ropná země Blízkého východu, Katar, se rozhodla provozovat hned tři ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    11:24 24.04.2020

    Padol tu nápad predať katarské Mirage2000 Ukrajine, ale tú by asi taký počet nespasil, ani keby sa pridalo niečo odinakadiaľ (čo je ale politicko-logisticky takmer nemožné). Avšak Chorvátsko potrebuje práve nahradiť svojich 12 Mig 21 a s tendrom to vyzerá tak všelijako ... tam by 12 vyraďovaných katarských lietadiel (vyrobených na konci minulého storočia) mohlo ešte aspoň tak 12-15 rokov poslúžiť.

  • Proxy
    17:22 23.04.2020

    Cekem absurdní mišmaš letadel... peníze holt nesmrdí :/

    • danny
      16:07 24.04.2020

      Proxy: Ten mišmaš není vůbec absurdní. Přesně odráží strukturu politické podpory, kterou si Katar kupuje a taky odpovídá tomu, kolik má Katar šance sehnat personálu pro obsluhu jednotlivých typů. Vzhledem k tomu, že od každého provozuje nebo bude provozovat násobky toho, co mají mnohá letectva dohromady, nevidím na tom nic šíleného.

  • danny
    19:33 22.04.2020

    Krásný éro. A z pohledu Kataru dost rozumná investice. Asi to Saúdy nepřesvědčí k zastavení embarg a blokád, ale třeba si to rozmyslí s tím nápadem na odkopání Kataru od pevniny průplavem a stavby úložiště jaderného odpadu hned za čárou. Ale kdo ví, co se MBS urodí v jeho horké hlavě...

    • flanker.jirka
      21:45 22.04.2020

      Saudové toho mají za poslední léta na triku tolik, že už by si mohl kde kdo obhájit i "hledání chemických zbraní" právě u nich. Míra pokrytectví, kterou demokratický západ při chování vůči nim předvádí je hodně velká, peníze nesmrdí.

      • danny
        09:58 23.04.2020

        flanker.jirka: doposud měli díky skvělé práci na poli netržních zásahů do ropného trhu zajištěnou imunitu. Ale nejsem si jistý, zda se jim díky tomu bordelu v posledních dvou měsících nepodařilo šlápnout do minového pole.
        Ale jak vidíš, asi mají i zde na fóru své oddané zastánce. Hned jsem za svou neuctivou poznámku dostal palec dolů:-D

        • flanker.jirka
          10:18 23.04.2020

          možná se jen někomu nelíbí F 15 :-) Ale je pravdou, že dost diskutujcích má černobílý, respektive modro rudý náhled na svět. Pokud se podíváme jaké opatření přijal západ vůči Rusku při tom jak řádí jejich agenti v otravách svých lidí a novinářů, tak by měly být minimálně podobné sankce i proti saudům, ne pouhé odložení zbrojních kontraktů.

  • Huml
    16:37 22.04.2020

    Nedávno tu byl článek, ve kterém se psalo, že Ukrajina poptává stíhačky. A tady se nabízí jak naložit s těmi 12 M2000. Mohly by se přidat Spojené arabské emiráty a dát jim něco z těch starých, pokud jim něco zbylo z obchodu s Irákem, obě země by jistě nezbankrotovaly a pokud by Francie svolila. Mohly by se integrovat R-73, jak to mají Indové.
    https://www.armadninoviny.cz/u...

    • dusan
      17:30 22.04.2020

      Myslím, že takých cca 5 rokov nebude mať Ukrajina na nové a budú "dožívať" tie staré. Potom očakávam, že vzhľadom na to, že bude Ukajina požadovať "veľké" množstvo strojov (niekoľko desiatok kusov) na naše stredoeurópske pomery, tak to bude zaujímavý biznis pre mnohých výrobcov a určite bude jednou z podmienok zapojenie ukrajinského leteckého priemyslu. Výber tipujem po roku 2025 do roku 2030 a zavedenie nových strojov do roku 2035, kedy sa už rozpadnú posledné kusy starých sovietskych strojov.

      • Rase
        20:20 22.04.2020

        Bylo by zajímavé, kdyby pořídili čínské letouny FC-20E (exportní J-10C) nebo JF-17. Teda pokud jde o nové mašiny za nějakou smysluplnou cenu. Z použitých strojů by se dalo vybírat určitě víc.

        • dusan
          21:35 22.04.2020

          Ukrajina bude určite chcieť západné stroje aby posilnila svoje väzby v bezpečnostnej oblasti smerom na západ. Čínske stroje preto nemajú šanca i keby boli zadarmo ... negarantujú Ukrajincom voči Rusku vôbec nič ...

          Jedinou garanciou pre nich je NATO a veľký nákup západných strojov (najlepšie amerických) by výrazne politicky pomohol Ukrajine pri snahe sa dostať v dlhodobom horizonte do NATO.

          • Poly
            09:46 23.04.2020

            Poslední z vrcholných politiků, který vážně mluvil o tom, že by bylo vhodné vstoupit do NATO byl Jaceňuk. Zelenskyj už zmínila leda tak spolupráci, Šmyhal se prozatím k takovému tématu nedostal. S NATO to nevidím na Ukrajině nijak akčně. Ukrajina se chová ne úplně ideálně pro vstup do NATO. Pokud pominu sestřelení letounu, tak s Íránem vycházeli skvěle. Nevím, jak moc by se líbilo USA a nebo obecně NATO, kdyby si na Ukrajině zmysleli, že by zase mohli vydělat a prodat nějaké ty střely Íránu.

    • Poly
      18:14 22.04.2020

      Už te´ď jsou 25 let staré. To je dobrý někde do Afriky, ale ne pro Ukrajinu.

      • Jirosi
        18:49 22.04.2020

        Spousta lidí tu sní o nákupu dalších olétaných Jas-39, které budou stejně staré pro CR.

        • skelet
          20:37 22.04.2020

          Rozdil.mezi zavadenym a zavedenym systemem

      • flanker.jirka
        17:13 24.04.2020

        Poly, rozdíl mezi Afrikou a Ukrajnou moc velký není, oboje slouží k proxykonfliktům mezi mocnostmi a ke zdroji levné pracovní síly.

    • StandaBlabol
      18:39 22.04.2020

      Nevím, Mirage 2000 velkou díru do světa neudělaly. Na rozdíl od starších trojek a F.1. Státy, které nakupovali Mirage 2000 i F-16 (Řecko, Egypt, Taiwan) nakonec vždy koupily výrazně víc F-16tek. Mohlo jít i o politické důvody, ale oproti konkurenci byly údajně drahé. V pořizovací ceně i v nákladech na údržbu. Navíc se už 13 let nevyrábějí. Takže případná modernizace a integrace nových zbraní bude problém. To už radši olétané F-16.

      • Jiří Vojáček
        19:54 22.04.2020

        Ale to se velice mýlíte, Mirage 2000 jsou vynikající bojové letouny, které výrazně předčily pákistánské F-16 během indicko-pákistánských válek a v roce 1999 dokonce nad Kašmírem jejich nasazení zcela obrátilo situaci na bojišti ve prospěch Indů.

        Samozřejmě s tím, jak s Dassault věnoval zejména vývoji Rafale jeho starší strije proti nejnovějším verzím zastaraly. Přesto bych francouzskou leteckou techniku do starého železa neposílal už proto, že Francie je světová špička ve vývoji leteckých radarů a protiletadlových řízených střel.

        • logik
          01:10 23.04.2020

          1) Pakistánské F-16 v tu dobu byly ve verzi F-16A/B, bez BVR schopností atd.... Takže není divu, že o deset let novější Mirage by na tom byla o něco líp.

          2) Nicméně které Indicko-pakistánské války vůbec myslíš? Jediná, která připadá v úvahu je ta Kargilská, a do té F-16 vůbec nezasáhly (Pakistán oficiálně válku nevedl, takže jeho jednotky neměly od Pakistánu letecké krytí). V této válce byly Mirage sice gamechanger, ale jako bombardér, stíhací krytí měli od 29tek.

        • StandaBlabol
          08:23 23.04.2020

          Ale já nepsal, že Mirage 2000 byl nebo je špatná stíhačka. Naopak si myslím, že v rámci 4. generace byla nedoceněná. A kromě toho je to krásné éro. Jenže je fakt, že její provozovatelé nakonec dali přednost F-16. A ne kvůli kvalitě stroje ale kvůli nákladům.

      • skelet
        20:36 22.04.2020

        Jestli si pamatuju, tak jedna recka 2000 udelala diru do turecke F-16 :)

      • flanker.jirka
        21:42 22.04.2020

        Je to trochu upozaděný jednomotorák, velmi dobře vybavený elektronikou, problém byl v tom, že nebyla integrována výzbroj ostatních států NATO.

    • PavolR
      20:54 22.04.2020

      Politicky by viac stratili, než získali - do takej nevybalancovanej akcie by Katarci nešli. Zrejme najlacnejším riešením pre Ukrajinu by boli izraelské F-16, závislosti od toho, ako by sa práve vyvíjali izraelsko-ruské vzťahy v náväznosti na rusko-sýrsko-iránske.

      • strela9m32
        21:42 22.04.2020

        .... Izraelci by do toho určite nešli.... Toto by bolo proti nim.