První zákazníci pro L-39NG

-
17. 6. 2015
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Český lehký bitevní a cvičný letoun L-39NG si našel první zákazníky. Společnost LOM Praha modernizuje flotilu letadel L-39 na “standard L-39NG“. Dalšími zákazníky jsou dva světové akrobatické týmy.
LOM Praha modernizuje sedm cvičných proudových letadel L-39 sloužících v pardubickém Centru leteckého výcviku. Centrum poskytuje letecký výcvik, od základního až po „combat ready", pro piloty vrtulníků a letadel. Aero Vodochody oznámilo první obchodní úspěch L-39NG na probíhající letecké výstavě Paris Air Show 2015.
„LOM PRAHA je velmi perspektivním zákazníkem, neboť jím provozované centrum leteckého výcviku zabezpečuje vysoce kvalitní komplexní výcvikové služby nejen pro českou armádu, ale i pro celou řadu zahraničních zákazníků, a představuje jednu z předních komerčních výcvikových organizací v Evropě," uvedl Ladislav Šímek, prezident Aero Vodochody.
Modernizované L-39 získají zcela nové motory Williams International FJ44-4M a moderní avioniku vyvinutou pro program L-39NG. Nové motory a avionika podstatně zkvalitní výcvik a zjednoduší přechod pilotů na bojová letadla 4. generace, jako je například JAS-39 Gripen.
Podle mluvčího firmy Williams International, citovaného IHS Janes, proudový motor FJ44-4M spotřebovává méně paliva, produkuje méně hluku a klade menší nároky na údržbu. Pohonná jednotka citlivě reaguje na změnu výkonu, z nulových do maximálních otáček se dostane pouze za 5 sekund.
Dle generálního ředitele LOM Romana Planičky znamená modernizace letounů do standardu NG „zásadní zvýšení úrovně centra leteckého výcviku, které bude schopné nabízet proudový výcvik výrazně rozšířené skupině uživatelů, neboť avionika L-39NG je koncipována tak, aby umožňovala snadný přechod na moderní stíhací letouny."
Hlavním modernizačním prvkem L-39NG je nový motor Williams International FJ44-4M; větší foto / Aero Vodochody
Zájem o modernizaci projevily rovněž dva přední akrobatické týmy létající na letounech L-39 – francouzský Breitling Jet Team a americký Black Diamond Jet Team. Black Diamond Jet Team, který patří pod křídla společnosti Draken International, projevil zájem o modernizaci (výměnu motorů) šesti letounů.
Breitling Jet Team provozuje celkově devět letounů L-39, na sedmi letounech provádí vystoupení. Počet modernizovaných strojů u tohoto týmu ale společnost Aero Vodochody neoznámila.
Program L-39NG je rozdělen do dvou fází – modernizace stávajících letounů L-39 na „standard L-39NG" a výroba zcela nových letounů L-39NG. Modernizace (Fáze 1) především řeší výměnu původních motorů Ivčenko AI-25 za moderní FJ44-4M a také, v případě přání zákazníka, částečnou modernizaci avioniky.
V rámci Fáze 2 je pak vyroben zcela nový letoun L-39NG. Aerodynamická koncepce zůstává zachována, ale L-39NG využívá moderní konstrukční technologie a systémy – upravený drak letoun s vyšší životností, integrované palivové nádrže v křídlech (tzv. „mokré křídlo"), moderní avioniku, skleněně kokpit, jednodílný kryt kokpitu, nové vystřelovací sedačky s charakteristikou 0-0 a pět bodů pro podvěšení přídavných nádrží, výzbroje nebo průzkumných kontejnerů.
Aero rovněž oznámilo spolupráci se společností VR Group, která se pro program L-39NG stane hlavním dodavatelem simulačních technologií. Součástí dohody je nejen dodávka čtyřstupňového výcvikového simulačního systému umožňujícího výrazně zefektivnit výcvik, ale i datové propojení zákaznických simulačních center s Taktickým simulačním centrem LOM Praha.
„Uživatelé poprvé získají nejen simulátor k výcviku obsluhy letounu, ale současně i schopnost taktického výcviku a členství v L-39 Users group. Jde o zcela revoluční zvýšení efektivity výcviku a připravenosti vzdušných sil, které pomůže našim zákazníkům snížit počet hodin strávených ve výcviku na provozně drahých nadzvukových letounech, neboť taktické úkoly bude možné cvičit na simulátoru L-39NG proti "neznámému nepříteli" v Taktickém simulačním centru," uvedl Šímek.
Aero Vodochody nebude v případě L-39NG nabízet pouze letadlo, ale celý systém školení, včetně simulátorů, výcviku a servisu. Prezident Aera Vodochody Ladislav Šímek navíc uvedl, že „letadlo je velmi cenově dostupné, velmi agresivně neceněno, ale především vyniká nízkou cenou za letovou hodinu." Cena za letovou hodinu míří pod 2500 dolarů.
Například pro letoun F-16C se odhadují náklady za letovou hodinu na 20 000 dolarů, u F-35A Lightning II na 35 000 dolarů a u jednoduchého amerického cvičného letadla T-38C Talon na 10 000 dolarů za hodinu.
Související články
Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation
AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...
-
18.07.2014
-
33 komentářů
-
Jan Grohmann
L-39 Next Generation: Aero a Česká exportní banka společně
ČEB by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace ...
-
10.11.2014
-
15 komentářů
-
Tisková zpráva
Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG
Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...
-
19.12.2014
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Modernizace L-39NG pro americké zákazníky
Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým ...
-
27.05.2015
-
39 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
nějak se nám to ...Zobrazit celý příspěvek
nějak se nám to pozaseklo...
https://www.euro.cz/politika/r... Skrýt celý příspěvekUkrajina už měla o program L-159 zájem na začátku tisíciletí. Chtěli se na něm podílet. Proč vlastně ne, kdyby Aero zmodernizovalo drak v duchu L-39NG, nacpali tam co nejvíce ...Zobrazit celý příspěvek
Ukrajina už měla o program L-159 zájem na začátku tisíciletí. Chtěli se na něm podílet.
Proč vlastně ne, kdyby Aero zmodernizovalo drak v duchu L-39NG, nacpali tam co nejvíce tuzemský technologie, UK by si to pak osadila vlastním motorem. Mohli by si to pak licenčně vyrábět. Tam by se takovejch L-159 vešlo.
Pro Ukrajinu L-39NG pro základní výcvik - L-159 - Gripen by byl asi vhodnej, levnej a odzkoušenej model. Akorát by asi potřebovali alespoň jednu letku něčeho výkonejšího, což je dneska k dostání pouze F-15.Skrýt celý příspěvekVzhledem k vysokému počtu dosud provozovaných L-39C by takový modernizační program nemusel být špatný. Akorát bude kanibalizovat trh pro L-39NG.
Vzhledem k vysokému počtu dosud provozovaných L-39C by takový modernizační program nemusel být špatný. Akorát bude kanibalizovat trh pro L-39NG.
Docela mě zaujal článek v novém L+K o Ukrajinském letectvu,kde zástupce velitele Ukrajinského letectva v rozhovoru prohlásil,že je snaha zavést i novou techniku a jedna z priorit ...Zobrazit celý příspěvek
Docela mě zaujal článek v novém L+K o Ukrajinském letectvu,kde zástupce velitele Ukrajinského letectva v rozhovoru prohlásil,že je snaha zavést i novou techniku a jedna z priorit by byl i letoun L-159.Skrýt celý příspěvek
U spousty firem mě přijde, že normální majitelé,kteří chtějí opravdu podnikat v daném oboru a dokonce i za cenu třeba prvotní ztráty to bohužel dostali až po spoustě zlatokopech a ...Zobrazit celý příspěvek
U spousty firem mě přijde, že normální majitelé,kteří chtějí opravdu podnikat v daném oboru a dokonce i za cenu třeba prvotní ztráty to bohužel dostali až po spoustě zlatokopech a o to je to teď těžší.
O to více držím palce a jsem rád, že tyto ikonické podniky jako aero či tatra atd., jsou stále zde a jejich budoucnost vypadá dobře. díkySkrýt celý příspěvekDruhý dech Albatros potřeboval jako sůl a tohle jsou dobré zprávy. Pokud se potvrdí nízké letové náklady, mohlo by to otevřít dveře na řadě trhů.
Mám radost.Druhý dech Albatros potřeboval jako sůl a tohle jsou dobré zprávy. Pokud se potvrdí nízké letové náklady, mohlo by to otevřít dveře na řadě trhů.
Mám radost.
Načítám diskuzi...