Prvních 250 tanků Altay pro tureckou armádu

Turecký tank Altay; větší foto / BMC

Prezident turecké Kanceláře obranného průmyslu (SSB) Ismail Demir s firmou BMC podepsal v pátek dohodu o začátku sériové výroby domácích tanků Altay. Podle místních sdělovacích prostředků smlouva zahrnuje dodávky 250 tanků, výstavbu provozního zázemí a dlouhodobou logistickou podporu. Součástí dohody je i stavba tankového podpůrného technologického centra TSTS (Tank Systems Technology Center).

Páteř turecké armády tvoří papírově 932 tanků M60 modernizovaných podle izraelského programu SABRA a 354 tanků Leopard 2. V rezervě najdeme 758 modernizovaných tanků M48 a 397 tanků Leopard 1. Tyto počty ale nezahrnují několik desítek tureckých tanků zničených v Sýrii.

M60 a Leopard 2 začnou být v dalších letech nahrazovány tanky Altay domácí výroby. Tank Altay je pojmenován po armádním generálovi Fahrettinu Altayi, který velel pátemu sboru kavalérie během turecké války za nezávislost (1919 až 1922).

V první fázi BMC vyrobí 40 tanků Altay s termínem dodávek prvního vozidla do 18 měsíců (2020). Cena smlouvy nebyla zveřejněna. Předchozí odhady mluví ale o ceně 3,5 miliardy dolarů za 250 tanků. Tomu i odpovídá odhadovaná jednotková cena tanku 5,5 až 6 milionu dolarů, protože při podobných projektech se počítá s 50 % (z celkové částky) na nákup techniky a s 50 % pro provozní zázemí.

Spolu s BMC na projektu tanku Altay spolupracují turecké firmy Roketsan (balistická ochrana), Aselsan (systém řízení palby Volkan III, velení a řízení), průmyslový institut MKEK (licenční výroba německého 120mm kanónu Rheinmetall) nebo firma Havelsan.

Turecká armáda má zájem postupně nakoupit až 1000 tanků Altay, samozřejmě v aktualizovaných a vylepšených výrobních sériích. Turecká vláda očekává, že celý projekt Altay v následujících 20 letech dosáhne hodnoty 25 až 30 miliard dolarů.

Hlavním cílem programu, jako i dalších tureckých zbrojních projektů, je vytvoření nezávislého tureckého zbrojního průmyslu. „Musíme překonat překážky v turecké snaze o nezávislost. Samozřejmě nezavíráme dveře zahraničním partnerům. Jsou otevřeny pro ty, kteří chtějí spolupracovat,“ uvedl při podpisu Demir.


Popis hlavních podsystémů tanku Altay; větší foto / BMC

Původně měla tanky Altay vyrábět společnost Otokar, která v roce 2008 získala od SSM kontrakt na vývoj a stavbu čtyř prototypů tanků Altay ve výši 500 milionů dolarů. Firma Otokar na začátku roku 2017 dokončila s prototypy tanků Altay kvalifikační testy, včetně testů taktické mobility a odolnosti při působení v nepříznivém terénu a klimatu. V červnu minulého roku šak SSM s firmou Otokar přerušila spolupráci kvůli „neuspokojivé“ nabídce firmy ohledně sériové výroby .

První dávku 40 tanků vyrobí tedy koncern BMC, a to v konfiguraci Altay T1 s aktivním systémem ochrany (APS) Aselsan AKKOR. Turecký APS má „měkké“ i „tvrdé“ schopnosti ‒ pokud nepomůže rušení nebo maskování (dýmová clona), podobně jako izraelský APS Trophy nebo Iron Fist, AKKOR ničí přilétající protitankovou munici pomocí destrukčních modulů.

Dalších 210 tanků Altay bude v konfiguraci Altay T2 s vylepšenou balistickou ochranou, s municí v oddělené pancéřové schránce a s možností odpalovat z hlavně řízené střely. Altay T2 získá rovněž počítačový palubní výcvikový systém, aby posádka mohla provádět simulovaný výcvik přímo v tanku. Verze Altay T3 výhledově obdrží bezosádkovou hlavní věž.


Turecký tank Altay s maskovací sítí; větší foto / BMC

BMC společně s kanceláři SSB v červnu rovněž podepsali dohodu o vývoji domácí dieselové pohonné jednotky o výkonu 1103 kW (1500 koní). Právě chybějící vhodné motory jsou hlavním „problémem“ programu Altay. Současná dávka 40 tanků Altay T1 získá motor od německé společnosti MTU a Altay T2 již turecký motor o stejném výkonu. Pro verzi Altay T3 se počítá s tureckým motorem o výkonu 1323 kW (1800 koní).

„Vývoj [tureckého] motoru nedokončíme v příštích 18 měsících, kdy vyrobíme první tank. Proto budeme používat motor zakoupený od našich zahraničních partnerů,“ vysvětlil Demir a dodal, že Němci nemají s dodávkami motorů problém. Připomeňme, že mezi Tureckem a Německem stále panují hluboké politické rozdíly, které začaly neúspěšným pokusem o převrat v Turecku v roce 2016. Každopádně konečným cílem je, aby všechny hlavní komponenty a mechanické celky tanku Altay vyráběl domácí turecký průmysl.

MBT Altay je tank klasické konstrukce s osádkovou věží a dělem ráže 120 mm (55 kalibrů) s manuálním nabíjením. Kanón doplňuje spřažený kulomet ráže 7,62 mm a dálkově ovládaný bojový modul s kulometem ráže 12,7 mm.

Hmotnost tanku Altay je 60 tun, obrněnec může jet rychlostí až 70 km/h a má dojezd kolem 500 km. Délka tanku je 7,3 m (s kanónem 10,3 m), šířka 3,9 m a výška 2,6 m. Posádka se skládá ze čtyř osob ‒ velitele a střelce (v pravé části věže), nabíječe (v levé části věže) a řidiče (uprostřed přední části korby).

Zdroj: Daily Sabah, Altair, DefPost
 

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ukrajinsko-turecká spolupráce za ruskými zády?

Ukrajina se v posledních několika letech snaží navázat užší vztahy s Tureckem. Vnímá ho totiž jako ...

Americko-turecké vztahy v troskách: Žádné stíhačky F-35

Americký prezident svým podpisem stvrdil letošní zákon o vojenském rozpočtu NDAA (National Defense ...

Syrský Idlíb: teroristé, civilisti a Turecko

Aleppo, východní Ghútá, Homs, Dárá a nyní provincie Idlíb, jedna z posledních bašt islamistických a ...

Sestřel letadla Il-20 na pozadí rusko-turecké „zrady“ o Idlíbu

Izraelskému deníku Ynet se dostala do rukou čtyřiceti stránková zpráva izraelské armády, napsána v ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Argonaut.CZ
    16:52 13.11.2018

    Nutno říci, že se Turci v industrializaci posouvaji mílovými kroky, investují a přejímají technologie. Z toho ještě bude celou EU a Izrael bolet hlava. Pokud chtějí být ...Zobrazit celý příspěvek

    Nutno říci, že se Turci v industrializaci posouvaji mílovými kroky, investují a přejímají technologie. Z toho ještě bude celou EU a Izrael bolet hlava. Pokud chtějí být sjednotitelem muslimského světa, pochybuji, že to bude s korektnimi vztahy k Izraeli.Skrýt celý příspěvek

  • dante1
    16:32 13.11.2018

    Žádná tanková revoluce to není ale pro potřeby Turecka to bude asi ideální řešení.Na rozdíl od Rusů kteří to s T-14 trochu přehnali se Turci drželi při zemi a nesnažili se do tanku ...Zobrazit celý příspěvek

    Žádná tanková revoluce to není ale pro potřeby Turecka to bude asi ideální řešení.Na rozdíl od Rusů kteří to s T-14 trochu přehnali se Turci drželi při zemi a nesnažili se do tanku nacpat všemožné high tech udělátka které by jejich průmysl stejně nedokázal vyrobit a i kdyby tak by to zase zvedlo výslednou cenu .Takhle je to docela solidní tank za rozumné peníze ,nic jiného Turci ani nepotřebují.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    16:31 13.11.2018

    přes veškeré výhrady k Turecku a faktu, že se nejedná o žádný výkřik moderní techniky, tak respekt, že to zvládli. Ještě uvidíme, jak dopadnou s motorem. Ale když to člověk srovná ...Zobrazit celý příspěvek

    přes veškeré výhrady k Turecku a faktu, že se nejedná o žádný výkřik moderní techniky, tak respekt, že to zvládli. Ještě uvidíme, jak dopadnou s motorem. Ale když to člověk srovná s takovou Indií...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:24 13.11.2018

    Co se týče kanónu, tak mají licencovaný Rheinmetal. Tušíte, jak je to s municí? Maj licencovanou i munici, nebo tu si kupujou ze zahraničí? A pokud maj licencovanou munici, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se týče kanónu, tak mají licencovaný Rheinmetal. Tušíte, jak je to s municí? Maj licencovanou i munici, nebo tu si kupujou ze zahraničí? A pokud maj licencovanou munici, tak jakou?Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:22 13.11.2018

    lemkin: ale turci už dost dlouho pracují na vlastním letounu 5. generace. V lednu 2017 podepsali dohodu s Brity v hodnotě přesahující 128 mil dolarů o technologické pomoci při ...Zobrazit celý příspěvek

    lemkin:
    ale turci už dost dlouho pracují na vlastním letounu 5. generace. V lednu 2017 podepsali dohodu s Brity v hodnotě přesahující 128 mil dolarů o technologické pomoci při vývoji TF-X. Na výrobě se tak podílí britská společnost BAE Systems a první prototyp má být zalétán v roce 2023. Sériová výroba má být zahájena mezi lety 2032 a 2035. Ve službě u tureckého letectva TurAF, se s nimi počítá až do 70. let 21. století.

    Původně se počítalo, osazení motory Eurojet EJ200, ale koncem října 2018 vedení společnosti TAI rozhodlo upřednostnit motory řady F110 americké firmy General Electric. Oficiální zástupci ministerstva obrany potvrdili, že v počáteční fázi výroby bude letoun osazen pohonnými jednotkami F110-GE-129 nebo F110-GE-132. Toto rozhodnutí je údajně konečné. Později by se mělo přejít na domácí turecké motory firmy TRMotor. Jejich vývoj měl probíhat ve spolupráci s britskou společností Rolls-RoyceSkrýt celý příspěvek

  • Silentstalker
    14:53 13.11.2018

    Myslím že ono to nakonec dopadne jako Armata. Splácají jich během pár let tak dvacet z kanibalizovaných Leopardů (Německo není nadšené ze "spojenců" co pořádají invaze k sousedům) ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím že ono to nakonec dopadne jako Armata. Splácají jich během pár let tak dvacet z kanibalizovaných Leopardů (Německo není nadšené ze "spojenců" co pořádají invaze k sousedům) a budou je prezentovat čistě jako úspěch domácího průmyslu a jako naprosto turecké stroje, zatímco program bude v tichosti zmražen a většina turecké armády bude vesele dál používat zastaralé verze Leopardů a oplácané Pattony.Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    14:41 13.11.2018

    Takhle velká země s megalomanskými ambicemi zděděnými po osmanech a se sousedy jaké má......., vlastní tank prostě potřebuje. Tam se střílet prostě bude. Další na řadě bude asi ...Zobrazit celý příspěvek

    Takhle velká země s megalomanskými ambicemi zděděnými po osmanech a se sousedy jaké má......., vlastní tank prostě potřebuje.

    Tam se střílet prostě bude. Další na řadě bude asi nějaké to letadélko, ačkoliv licenci jim nejspíše někdo prodá. Byla by prča, kdyby se káplo na Su-57 - ale to by nesměla být ta měnová krize jako dnes.Skrýt celý příspěvek

  • David
    13:47 13.11.2018

    Malá technická - tanků M-60 bylo modernizováno méně, tuším cca 120. Pak byl proces modernizace zrušen kvůli zhoršeným vztahům s Izraelem. A tank Altay jistě bude nahrazovat ...Zobrazit celý příspěvek

    Malá technická - tanků M-60 bylo modernizováno méně, tuším cca 120. Pak byl proces modernizace zrušen kvůli zhoršeným vztahům s Izraelem. A tank Altay jistě bude nahrazovat především tanky M-48, jistě nebudou vyřazovat mnohem modernější Leopardy 2 a ponechávat si obstarožní M-48.
    Každopádně tank Altay bude znamenat značný posun. Je to sice hodně konzervativní konstrukce, ale to programu zjevně prospělo. Přijde mi to lepší než u ruského T-14, který je sice modernější a přelomovou konstrukcí, ale pořád není vývoj dotažený a především sériová výroba je stále v nedohlednuSkrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    12:52 13.11.2018

    p. Grohman

    opravte datum vojny za nezavislost. Altay tak dlho nebojoval :)

    p. Grohman

    opravte datum vojny za nezavislost. Altay tak dlho nebojoval :)

  • Rase
    11:59 13.11.2018

    Docela se divím, že Němci nakonec souhlasí s dodáním motorů. Samotný tank je na úrovni Leopardu 2A4 s lepší elektronikou, tedy nic zajímavého. Úplně jiný level by mohl být ten ...Zobrazit celý příspěvek

    Docela se divím, že Němci nakonec souhlasí s dodáním motorů. Samotný tank je na úrovni Leopardu 2A4 s lepší elektronikou, tedy nic zajímavého. Úplně jiný level by mohl být ten Altay T3 s bezosádkovou věží. Obdobný plán má rovněž Rheinmetallm, kde ale má být použit kanón ráže 130 mm. Jsem zvědavý, zda má Altay dost vysokou korbu, aby se do ní věška celá osádka - snad joSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2