Puma vstupuje do německé armády

Foto: Bojové vozidlo pěchoty Puma. / KMW
Bojové vozidlo pěchoty Puma. Větší obrázek. / KMW

Německá armáda začne v nejbližší době s výcvikem posádek nových bojových vozidel pěchoty Puma. Firmy Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme dodají německé armádě 342 vozidel Puma a osm cvičných vozidel. První jednotka dosáhne počátečních operačních schopností v polovině příštího roku.

První vozidla Puma pro ověřovací zkoušky převzala německá armáda již v prosinci 2010. Od té doby bylo vyrobeno 20 vozidel v rámci počáteční výrobní série. Sériová vozidla, na základě výsledků testování německou armádou, však doznají podstatných konstrukčních změn.

U sériových vozidel došlo k úpravě konstrukce korby i výzbroje dálkově ovládané věže. Dálkově ovládaná věž je vyzbrojená 30mm rychlopalným kanónem Mauser MK 30-2 s kadencí 200 ran/min.

Doplňkovou koaxiální zbraňí byl původně zvolen kulomet Heckler & Koch MG4 v ráži 5,56 mm. Nyní se ale počítá s instalací kulometu ráže 7,62 mm, buď od firmy Heckler & Koch nebo Rheinmetall.

Puma

Všimněte si dálkově ovládaných 76mm zadýmovacích granátometů na boku věže. Granátomety spolupracují se systémem DAS . Větší obrázek. / KMW

Změn došly i zadýmovací a obranné granátomety. V původní verzi Pumy se nacházela čtveřice 76mm zadýmovacích granátometů na každé straně věže, a šestice v zadní části korby. V zadní části však nově přibylo 18 ks elektronický ovládaných 40mm multifunkčních granátometů Wegmann WS-40 schopných vystřelovat širokou škálu munice, včetně protipěchotní.

Němci také počítají pro sériovou výrobu s instalací dvojice protitankových střel dlouhého dosahu EuroSpike, což je pouze jiné označení pro izraelské střely Spike. Střela ve své nejvýkonnější verzi Spike-ER ničí cíle až na vzdálenost 8000 metrů. Stejnou verzi najdeme také na českých vozidlech Pandur II.

Základní verze vozidla Puma, bez přidávaného pancéřování, má hmotnost 31,5 tun. Odolnost Pumy však lze podstatně zvýšit přídavným kompozitním pancířem AMAP (Advanced Modular Armor Protection). Kompozitní pancíř AMAP využívá pokročilé slitiny oceli, hliníku, titanu a keramických příměsí. Při maximální ochraně hmotnost roste Pumy na 43 t.

Puma získá rovněž reaktivní pancíř a také obranný systém kategorie DAS (Defensive Aids System) od firmy Airbus Defense and Space. Elektronický systém DAS synchronizovaně a podle určitého vzorce využívá zadýmovací granáty, fléry, elektronické rušení nebo čidla upozorňující na ozáření laserem či radarem.

Díky novým úpravám je ochrana vozidla Puma na špičkové úrovni. "Bojové vozidlo pěchoty Puma má vyšší úroveň ochrany, než hlavní bojový tank Leopard 2,“ říká dokonce Thomas Schröder z Projekt System Management, což je joint venture firem Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme.

Vozidlo Puma je určeno pro bojové operace nízké i vysoké intenzity, kde bude působit po boku hlavních bojových tanku Leopard 2. Dodávky pro německou armádu jsou naplánovány do roku 2020.

Zdroj: IHS Janes, KMW

Nahlásit chybu v článku


Související články

Schopnosti Armády ČR – Dělostřelectvo

Nedávno vrchní velení armády přiznalo, že pokud bude financování resortu MO ČR pokračovat stávajícím ...

IFV ŠAKAL - má jeho pořízení smysl?

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OSSR) již nějakou dobu zkoušejí vozidlo IFV ŠAKAL, které vzešlo ...

GXV-T: Konec těžce pancéřovaných vozidel?

Americká agentura pro pokročilé obranné technologie připravuje projekt nové generace pozemních ...

Austrálie získá Supacat HMT Extenda

Vítězem tendru na 89 vozidel pro speciální síly australských ozbrojených sil se stala společnost ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • semtam
    18:03 03.09.2014

    A navíc by jsme museli vědět jaká má být do budoucnosti koncepce naší armády. Od té se vyvíjí výběr potřebné techniky. Ta stále není jasná.

    A navíc by jsme museli vědět jaká má být do budoucnosti koncepce naší armády. Od té se vyvíjí výběr potřebné techniky. Ta stále není jasná.

  • semtam
    17:52 03.09.2014

    Deutchmann Dobrá myšlenka, nebráním se jí a něco málo bych mohl přihodit do mlýna. Ohledně ceny vozidel mám problém v tom, že se špatně dohledává, co vlastně konečná cena vše ...Zobrazit celý příspěvek

    Deutchmann

    Dobrá myšlenka, nebráním se jí a něco málo bych mohl přihodit do mlýna. Ohledně ceny vozidel mám problém v tom, že se špatně dohledává, co vlastně konečná cena vše obsahuje. Může být do ní započítán servis, školení, náhradní díly atd. Proto mé údaje jaké jsem poskytl jsou s ručením omezeným. Pro ekonomiku kontraktu, jsou poměrně i důležité zmiňované ofsety. Je to docela složitá věc. Ale hrubý náčrt ceny a výhodnosti nákupu či modernizace by jsme myslím tady mohli dát dohromady. Ovšem se souhlasem redakce. Pokud chcete, napište redakci ať nám pro to na těchto stránkách udělá nějaké pěkné místo v diskuzi :)Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    17:02 03.09.2014

    Já už jsem jednou psal do redakce a navrhoval udělat porovnání jednotlivých BVP a samohybných houfnic, které jsou na trhu. Ale zatím není odpověď. Jsem klidně pro to aby jsme ...Zobrazit celý příspěvek

    Já už jsem jednou psal do redakce a navrhoval udělat porovnání jednotlivých BVP a samohybných houfnic, které jsou na trhu.
    Ale zatím není odpověď.
    Jsem klidně pro to aby jsme si sedli a dali hlavy dohromady a takovýto článek napsali. Pouze já nejsem natolik zdatný v cizích jazycích abych dohledával ceny a podrobné informace. A také nemám takový přehled v této problematice.
    Ale je mi jasné že pokud se dají hlavy dohromady a každý přispěje svou troškou do mlýna tak to dopadne dobře.

    Kdo by do tohoto podniku šel?

    Mám na mysli napsat ke každému z výrobků jen pár vět a nakonec udělat přehlednou tabulku s parametry (hmotnost, dojezd, ochrana, cena, obsluha, velikost výsadku a další důležité informace) ať si každý udělá sám vyhodnocení.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    15:58 03.09.2014

    Chcelo by to porovnanie s IFV ŠAKAL, pripadne s oastatnymi IFV dnes dostupnymi na trhu... CR a SR sa dnes zaujima o modernizaciu svojich pasovych BVP, ale neexistuje tu odborna ...Zobrazit celý příspěvek

    Chcelo by to porovnanie s IFV ŠAKAL, pripadne s oastatnymi IFV dnes dostupnymi na trhu... CR a SR sa dnes zaujima o modernizaciu svojich pasovych BVP, ale neexistuje tu odborna diskusia, taka aka sa viedla napriklad k zavedeniu stihacky Gripen pre ceske letectvo. Dnes sme konfrontovany modelom aky sa zaviedol napriklad pri Pandur II 8x8 pre Cesku armadu a Iveco LMV pre CR a SR, sprevadzany korupcnym skandalom, tento model prebera zial aj Slovensko. Vrejnosti je predkladany jediny model a to modernizacia BVP1 a BVP2 na IFV ŠAKAL.
    Jedina "vyhoda" IFV ŠAKAL je jeho hmotnost 17t (?) a to, ze by malo byt vyrabane v ceskych a slovenskych zavodoch...
    Co sa tyka ostatnych parametrov (hlavne negativnych),tak tie sa uz opisali na tomto fore uz viac krat...
    Nemecko je velky a bohaty stat, moze si dovolit vyvoj a vyskum novych zbranovych systemov. Puma je nova platforma, dalsie modernizacie nemeckeho IFV Marder uz nemali zmysel. Informacia , ze ""Bojové vozidlo pěchoty Puma má vyšší úroveň ochrany, než hlavní bojový tank Leopard 2,“ říká dokonce Thomas Schröder"" hovori za vsetko. Cielom armad statov ako CR a SR je priblizit sa k parametrom bojovych prostriedkov,k trendom vo svete...aspon kvalitou, ked uz nie poctami zbranovych systemov...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    15:52 03.09.2014

    Zjišťoval jsem si cenu vozidla pro německou armádu. Jednotková cena vychází 5,3 mil. amerických dolarů. To je "jen" o pár set tisíc dolarů víc než je jednotková cena nového CV90. ...Zobrazit celý příspěvek

    Zjišťoval jsem si cenu vozidla pro německou armádu. Jednotková cena vychází 5,3 mil. amerických dolarů. To je "jen" o pár set tisíc dolarů víc než je jednotková cena nového CV90. Modernizace BVP-2/1 na verzi "Šakal" má vycházet cca 1,3 mil USD. Živostnost takto upraveného BVP je odhadována na 20 let u nového BVP je 50 let. Modernizace, jak i na tomto webu bylo několikrát zmíněno nepřináší kýžených požadavků na moderní bevko. Hodně se argumentuje, že modernizované BVP přináší i pracovní místa. Již se nezmiňuje o tom, že nákup nových BVP přináší sebou i ofsety na úrovni celkové ceny i klidně vyšší. Proto někteří odborníci na ekonomiku říkají a myslím zcela logicky a oprávněně, že případná modernizace BVP není až tolik výhodná jak nám politici líčí. Cena/výkon tak spíš nahrává novému BVP než modernizaci stávajících.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2