Puškový systém řízení palby SMASH pro americkou pěchotu

Puškový systém řízení palby SMASH pro americkou pěchotu
Člen amerických speciálních jednotek testuje SMASH v Sýrii / DVIDS (Zvětšit)

Americká armáda (US Army) v rámci urgentní potřeby nakoupí puškové digitální zaměřovače SMASH. Zaměřovač SMASH umí automaticky provádět korekce a zásadně tak zvýšit pravděpodobnost zásahu cíle, prodloužit efektivní dostřel a zvýšit rychlost mířené palby. SMASH dokonce umožňuje vést palbu i proti dronům.

SMASH je výrobkem izraelské firmy Smart Shooter. Zaměřovače rodiny SMASH jsou od roku 2018 ve výzbroji izraelské armády.

Izraelská firma nabízí technologii rodiny zaměřovačů SMASH, ve spolupráci se švýcarskou firmou Sig Sauer, zejména pro program nové generace pěchotních zbraní americké armády NGSW (Next Generation Squad Weapon) ‒ přesněji řečeno pro podprogram puškového systému řízení palby NGSW-FC (Next Generation Squad Weapon Fire Control).

Zbraně NGSW ráže 6,8 mm v americké armádě nahradí karabiny M4 a kulomety M249. Pokud půjde vše podle plánů, první americké jednotky převezmou zbraně NGSW a příslušné zaměřovače NGSW-FC v prvním čtvrtletí roku 2023. O vítězi programu NGSW ale ještě není zdaleka rozhodnuto.

SMASH je puškový digitální zaměřovač, se zabudovanými senzory, laserovým dálkoměrem, optikou a balistickým počítačem. V podstatě jde tedy o obdobu systému TrackingPoint, který ale u americké armády neuspěl.

Zaměřovač SMASH automaticky provádí korekci digitálního záměrného kříže, a to podle vzdálenosti cíle, výškového rozdílu střelec / cíl a podle meteorologických podmínek. Palbu lze vést také za vlastního pohybu, a to na statické i pohyblivé cíle. Ve výsledku lze nejen zvýšit pravděpodobnost zásahu cíle na větší vzdálenost, ale také zkrátit dobu v přenášení záměrného kříže mezi různými cíli (i různě vzdálenými). Jak bylo uvedeno v úvodu, lze vést také mířenou palbu proti dronům.


Smart Shooter

Střelec SMASH ovládá pomocí dálkového ovladače umístěného na předpažbí pušky. Izraelská firma rovněž uvádí, že lze velmi rychle provést nastřelení a vynulování zaměřovače. Palbu lze pochopitelně vést ve dne i v noci. SMASH umí také provádět videozáznam, což se hodí pro pozdější analýzu a pro účely výcviku.

Princip fungování je následující: Střelec přesune digitální kříž na cíl a pomocí tlačítka na předpažbí ho „zamkne“. Systém řízení palby pak pomocí laserového dálkoměru a kamery provede automatickou korekci.

SMASH (stejně jako TrackingPoint) je propojen se spouští zbraně. Spoušť lze tedy zmáčknout předem a k výstřelu dojde samovolně až po přesunutí digitálního kříže na správnou pozici. Tím se zamezí „strhávání“ zbraně u nezkušených nebo vystresovaných střelců. Lze ale pochopitelně vést klasickou palbu bez nutnosti zamykání cílů v zaměřovači. Různé módy palby jsou v podstatě jen otázkou přání zákazníka.

V každém případě izraelské zaměřovače již testují americké speciální jednotky. Úkolové uskupení SOJTF-OIR (Special Operations Joint Task Force-Operation Inherent Resolve) zveřejnilo koncem května fotografie ze syrské základny At Tanf. Na obrázku američtí vojáci (ale bez označení jednotky) používají karabiny M4A1 a zaměřovače SMASH 2000. Není ale jasné, zda vojáci zaměřovače operačně využívají nebo jde jen o demonstrační nasazení a testy.


Američtí vojáci testují zaměřovač SMASH na základně v Sýrii; větší foto / DVIDS

Nasazení zaměřovačů firmy Smart Shooter u speciálních jednotek je pochopitelné. Otázkou je ale nasazení podobně složitých zaměřovačů u běžné pěchoty.

Jak jsme uvedli ve starším článku „NÁZOR: Efektivita palných zbraní při střetnutí pěchoty“, úkolem pěchoty při skupinovém palebném střetnutí není v prvé řadě zasáhnout protivníka. Hlavním účelem palby ručních zbraní při skupinovém střetnutí je vést zejména krycí a umlčující palbu, s cílem znehybnit protivníka na bojišti a zbavit jej schopnosti klást ozbrojený odpor.

Na druhou stranu není nutné, aby podobné zaměřovače nosili všichni vojáci. Také v rámci družstva různí vojáci nesou různé zbraně a mají i jiné úkoly. Proto takto pokročilé zaměřovače mohou například nést jen vybraní ostrostřelci družstva.

V každém případě americká armáda vybrala (zcela mimo program NGSW-FC) zaměřovač SMASH jako dočasné řešení pro ochranu jednotek před malými drony C-sUAS (Counter-Small Unmanned Aircraft Systems).

Počet nakupovaných zaměřovačů SMASH není znám. Zaměřovače SMASH jsou ale jen jednou z mnoha vybraných technologií C-sUAS.


Komerční drony lze využít mimo jiné k navádění palby minometů a k vyhodnocení účinku palby.

Mezi další vybrané systémy patří mimo jiné ruční i lafetované rušičky, jako je např. L-MADIS (Light-Mobile Air Defense Integrated System). Celkově je cílem americké armády vyvinout taktický systém velení a řízení boje proti malým dronům, do kterého lze připojit (stylem „plug and play“) nejrůznější senzory, rušičky, ale také energetické nebo kinetické prostředky.

„V posledních letech se drony a UAS [bezosádkové vzdušné systémy] staly trvale přítomnou hrozbou na bojišti a umožňovaly nepřátelským silám shromažďovat kriticky důležité taktické informace a dokonce provádět přímé útoky,“ uvedl Michael Mor, generální ředitel Smart Shooter. „Řešení kontroly palby rodiny SMASH nabízí přesnou, rychlou a jednoduchou likvidaci této hrozby.“

Do zaměřovače SMASH, který lze připojit do sítě, lze (výhledově) ze zmíněného systému řízení a velení C-sUAS dokonce předávat informace o poloze dronu nebo jiných cílech.

Zdroj: Task & Puropse, The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

TrackingPoint – nová dimenze přesné střelby

Texaská firma TrackingPoint vyvinula novou technologii přesné střelby na cíl, která udělá i ...

Revoluční zaměřovač TrackingPoint i pro útočné pušky

Pamatujete si na firmu TrackingPoint a její revoluční zaměřovač PGF (Precision-Guided Firearm)? ...

Zbraně zítřka: Proměna vojáků na superbojovníky

Technologie malých ručních palných zbraní se od dob první světové války příliš nezměnila. Posunout ...

ANALÝZA: Efektivita zbrojárskej výroby na Slovensku za čias budovania socializmu

Na Slovensku je u značného počtu obyvateľov predstava o tom, že bola za socializmu u nás obrovská ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    17:46 10.07.2020

    neska je to všude samej aimbot

  • Migi
    12:22 10.07.2020

    Hračka hezká, ale nějak opomíjí základní situaci na bojišti. To úzké hrdlo proč není palba pěšáku efektivnější není až tak v přesnosti (i když samozřejmě taky), ale v tom, že pěšák střílí na cíl, který většinou nevidí, nebo dokonce přesně neví, kde se nachází. Jistě v konfliktech nízké intenzity je to poněkud jiné, ale obecně se dá říct že zdaleka nejtěžší je i střílejícího protivníka najít, identifikovat a předat tu informaci ostatním. Proto se stále využívá hlavně úmlčovací palba do předpokládaných míst protivníka, aby se zamezil jeho schopnost vést mířenou střelbu na nás a aby se zamezil jeho pohyb a ničení samotného protivníka pak probíhá zbraněmi s plošným účinkem (a je jedno jestli je to ruční granát, 40mm granát z podvěsu, 30mm z vozidla, dělo, nebo třeba letecká puma), nebo přinejhorším se k uzemněnému protivníkovi musí přijít dostatečně blízko (desítky až jednotky metrů) na jasnou identifikaci a zničení.
    Tím neříkám že tohle je na nic, jenom, že ten problém "pěchota na zničení jednoho protivníka vystřílí tisíce nábojů" to pravděpodobně nějak zásadně nevyřeší....

    • karloscz
      13:19 10.07.2020

      JJ, naprostý souhlas. V daném technologickém rámci jde o posun, který je sice velký, ale ještě ne zásadní na změnu doktríny. Na druhou stranu, když vezmeme v potaz současné směřování k totálnímu zesíťování elint zdrojů dat, nejsme asi daleko od doby, kdy např. data ze senzorů dronů dostane každý voják na svůj HUD přepočítaná tak, že mu zobrazí přesnou polohu protivníků. Ve spolupráci s osobním zaměřovacím systémem se přesnost (a hlavně rychlost) zaměření dramaticky zvýší. To už je na změnu doktríny dost zásadní průlom. Technologicky (z hlediska principu) mu nic nebrání už dnes, jen asi dostupný výpočetní výkon v malých rozměrech a datová kapacita spojení P2P se všemi dostupnými senzory.

      • Jirosi
        18:31 10.07.2020

        Ono stačí když velitel může sdílet pohled s vojáky o kolo, případně oni sním. Případně z někým kdo jim poskytuje tu "ukončovací dávku". Přece jen z toho předávání cíle se v tu chvíli stává formalita.

      • Migi
        09:38 11.07.2020

        já jsem v tomhle trochu praktik a tradicionalista (někdo by řekl zpátečník :) ). Podobných systémů už jsem pár viděl a nikdy výhody nepřekročili nevýhody. Jednu dobu podobný srandy byli hrozně populární (viz nespočet projektů "vojáků 21. století"), ale pak to díky bohu utichlo a předpokládám že se to od praktických zkoušek vrátilo zpět do výzkumných laboratoří.
        Jinak i třeba poměrně "blbá" technologie, kdy velitel na mapě vidí tečky všech spojeneckých vojáků je věc, která teoreticky není problém (dokonce to umí už zavedený osobní radiostanice), ale v praxi se to nepoužívá. Samozřejmě nevím, co nejnovějšího má nasazený třeba US Army, ale ta realita se od různých videí a proklamací hodně liší. A to říkám jako člověk, co má co odčinění třeba s prostředky C4ISTAR.
        Už jen situace, kdy bude skutečně 100% fungující systém, kdy v naší armádě jedno vozidlo vidí nějaké jiné na mapě je v naší armádě tak minimálně deset let daleko. A to jsou vozidla, který mají oproti lidem obrovské výhody. U lidí kromě technických problém (výkon vysílaček, nutnost nosit el. zdroje, velikosti antén atd.) nastává ještě jeden problém a to je schopnost ovládat takovou technologii. Když to zjednoduším, tak prostě se na mnoha testech ukázalo, že cokoliv složitější, než mapa a GPSka v podstatě znamená, že na danou technologii potřebujeme zvlášť vyčleněnýho člověka, který bude dělat hlavně to a nic moc jinýho. Pokud chci mít například v četě schopnosti C4ISTAR, tak nestačí jenom lidem rozdat tablety, vysílačky a optiky, ale musím do čety přidat dalšího člověka, kterému to dám. Ten člověk pak bude pro samotnou práci čety většinou jen podpora v podstatě "mrtvá váha". Jestli se v tomhle podaří udělat nějaký průlom (mužná ty hud displeje a do daleké budoucnosti nevím co, možná přímé napojení PC - mozek), tak to bude super, ale zatím je to prostě v takovém nepříliš použitelném stavu....

    • Mbelda
      13:39 11.07.2020

      Také souhlasím, při nastřelení si každý kecne na zem a opětuje palbu. Nikdo ani nemusí vidět útočníka natož ho zamykat do zaměřovače.

      Možná by se to dalo použít u kulomeťáka, který by dokázal snadněji ničit pohyblivé cíle hlavně tu lehce pancéřovanou techniku a na drony.

  • danny
    08:59 10.07.2020

    Krycí a umlčovací palba má jednu drobnou nevýhodu. V intenzitě, jakou je standardně vedena americkou pěchotou, je enormně náročná na množství nesené munice. Pěšák tak má málem větší šanci, že padne v roli soumara než na zranění způsobené nepřítelem.
    Jednou cestou ke snížení zátěže je vývoj spalitelné, telskopické atd... munice nebo zvýšení přesnosti střelby. Předpokládám, že umlčovací efekt zůstane minimálně stejný i v případě 50%ho snížení počtu vypálených střel, pokud se o 50% zvýší přesnost střelby. Psychiku nepřítele určitě víc poškádlí menší množství ran za předpokladu, že dopadají v jeho těsné blízkosti.

  • flanker.jirka
    18:31 09.07.2020

    Krásná práce!
    Zmiňují tu pro použití ostrostrelce, to by mělo být dobře i u kulometů s dlouhou hlavní, dálka účinné střelby pak bude větší.
    Protože pamatuji pouze BVP 1 a PLDVK, tak možná blbá otázka. Fungují na principu označení a automatického sledování i SŘP u nových BMP?

    • karloscz
      14:43 10.07.2020

      Kdo mu dal palec dolů za dobrou otázku? Pandur nejspíš ne, ale nevím o tom moc podrobností. Každopádně SŘP je velké téma. Jeden se vyvíjí(el?) na UO, ale to byl podle parametrů spíš školní projekt než reálně použitelná věc.

      Nejmodernější SŘP spojují výsledek mnoha různých vstupů, jako jsou údaje o hustotě a teplotě vzduchu, směru větru, zakřivení hlavní vlivem teploty, vstup ze zobrazovací techniky jako radar, sonar, IR senzor a dálkoměr. Vlastně jde o "trochu" pokročilejší (schopnostmi) verzi toho puškového, který je zase hi-tech těmi rozměry...
      Systém, který dokáže sám střílet na pohyblivé cíle není na dnešní technologické úrovni nic převratného, letadla a vrtulníky jej mají běžně. Jestli se takový dostane už ve standardu všech soutěžitelů o BVP nevím, každopádně minimálně Puma se svým modulárním přístupem k IT vybavení je ho schopná integrovat kdykoliv.

      • Migi
        09:40 11.07.2020

        sledovat cíl a podle vzdálenosti a úhlové rychlosti počítat přenos palby umí i Pandur....

  • satai
    17:31 09.07.2020

    "úkolem pěchoty při skupinovém palebném střetnutí není v prvé řadě zasáhnout protivníka. Hlavním účelem palby ručních zbraní při skupinovém střetnutí je vést zejména krycí a umlčující palbu, s cílem znehybnit protivníka na bojišti a zbavit jej schopnosti klást ozbrojený odpor."

    ...nebo dojde ke změně paradigmatu.

    • alexa123
      17:41 09.07.2020

      ...nebo dojde ke změně paradigmatu.

      Môžeš to konkretizovať?

      • satai
        18:15 09.07.2020

        To vystrilene mnozstvi je v mnohe z nouze ctnost, protoze lepe to nejde. Podobne jako u kobercoveho bombardovani.

        Pokud by se objevila slusna sance "co vystrel, to zasah", tak se muze zmenit i doktrina. Jako po kazde vetsi zmene technologie.

        • flanker.jirka
          18:33 09.07.2020

          Kdyz ušetříme munici tak zbrojaři nebudou mít co jíst :-)

          • satai
            18:38 09.07.2020

            Se napakují na programovatelných granátech v ceně malého státu a softwarových upgradech pro chytré zaměřovače ;-)

    • Torong
      19:02 09.07.2020

      Nemyslím si. Amíci mají takový divný zvyk, vážit si života svých vojáků. Proto pěchota slouží hlavně k tomu, aby zajistila, že protivník se nehne z místa dk té doby, než přiletí hnusné prase, nebo dělostřelecká salva (Podle toho co mají k dispozici), které teprve jsou určeny k tomu, aby protivníka zničili. Protože jak řekl jeden z jejich velitelů "úkolem vojáka není padnout za svou zem, ale přinutit ty bastardy na druhé straně padnout za tu svou..."

      • satai
        19:19 09.07.2020

        Ja chapu, co delaji, a nelze nic namitat. Otazka je, zda se pechota nedostane do situace, kdy zvladne (casteji) i to zabijeni. Oni to soucasnym stylem nedelaji pro poteseni, ale jako vysledek nejakych omezeni. Pokud ta omezeni padnou...

        • Torong
          20:25 09.07.2020

          To omezení tady bude vždy. Abych mohl střílet co rána to zásah, musím se sám vystavit palbě. Proto se tento způsob boje používá jen v nouzi. Ledaže by se začaly vyrábět naváděné náboje schopné manévrovat. A to je asi fakt scifi. Ono je fakt levnější na protivníka poslat bombu nebo dělostřelecký granát, než sebelíp vyzbrojeného pěšáka. Tuhle taktiku neprosadili výrobci střeliva, ale tradiční snaha Amíků o minimální ztráty a levičáčtí novináři...

          • Qaxi
            21:10 09.07.2020

            Není potřeba naváděných střel.

            Když sundáš zobrazovací jednotku tohoto zaměřovače že zbraně a pověsíš ho na helmu, tak stačí palbě vystavit zbraň.

            To je ta změna paradigmatu, musíš se "nově zamyslet" - pohled podél hlavně už není třeba.

          • satai
            21:45 09.07.2020

            @quaxi

            ...což může vést ke změně ergonomie celé zbraně...

          • Torong
            22:10 09.07.2020

            "Když sundáš zobrazovací jednotku tohoto zaměřovače že zbraně a pověsíš ho na helmu, tak stačí palbě vystavit zbraň."
            Jenže on ten protivník taky není ve většině příladů tak pitomý, aby se vystavoval palbě. Kryje se taky. Palba pěchoty pak slouží k tomu, aby nezdrhnul a pěkně vydrž el na místě dokud nebude zničen palebnou podporou. Protože ví i to, že zůstat dlouho na jednom místě znamená smrt.
            Ale něco technologie přinesly: programovatelnou munici do kanonu, která vybuchuje nad ukrytou pěchotou nebo termobarická munice pro pancéřovky.

          • HonzaH
            07:50 10.07.2020

            Naváděné resp. manévrující náboje nejsou sci-fi:
            https://www.youtube.com/watch?...

          • Mbelda
            13:49 11.07.2020

            @quaxi , už si něco takhle z ruky trefil? Průměrný střet pěchoty je cca150m. Holá zbraň cca3kg, to nikdy nezacílíš. Možná Dolph Lindgren nebo Swarceneger ve filmu.