Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B

Působivá noční scenérie paluby letadlové lodi HMS Queen Elizabeth s přistávající F-35B v pozadí; větší foto / Royal Navy

Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje stíhačky F-35B Lightning II na letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Pro Velkou Británii jde o přelomovou událost, protože díky HMS Queen Elizabeth a F-35B opět získá schopnost projektovat svou vojenskou moc kdekoliv na světě.

Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth (výtlak 70 600 tun), první loď své třídy, byla ve výstavbě od roku 2014. Královské námořnictvo loď převzalo do výzbroje 7. prosince 2017. V současné době námořnictvo testuje a oživuje všechny systémy lodě, především ty, které jsou určené pro provoz palubních letadel F-35B Lightning II.

Každá ze dvou plánovaných lodí stejnojmenné třídy (druhou bude od roku 2019 HMS Prince of Wales) má mít na palubě 12 až 24 letadel F-35B. Velká Británie již převzala 16 F-35B ze 48 objednaných a celkově plánuje nakoupit 138 F-35B. V současné době se devět britských F-35B nachází na letecké základně Marham Královského letectva a zbývající britské F-35B v rámci testování působí ve Spojených státech.

Od konce srpna HMS Queen Elizabeth působí v rámcí testovacího nasazení Westland 18 u amerického pobřeží. Loď doprovází britská fregata HMS Monmouth a americký torpédoborec USS Lassen.

První létající stroj, který na HMS Queen Elizabeth přistál, byl již 7. července 2017 vrtulník Merlin Mk2. K prvnímu kolmému přistání dvojice F-35B Lightning II došlo 25. záři 2018 nedaleko pobřeží New Jersey (v rámci nasazení Westland 18). Dvě přistávající F-35B (které však patří americké námořní pěchotě) pilotoval britský kapitán námořnictva Nathan Gray a major letectva Andy Edgell.

Po téměř osmi letech tak opět na letadlové lodi Královského námořnictva přistálo proudové letadlo. Připomeňme, že poslední britská letadlová loď HMS Illustrious třídy Invincible byla vyřazena z výzbroje v roce 2014, ale od roku 2012 sloužila jako vrtulníkový nosič. Poslední námořní letouny Harrier však Královské námořnictvo předčasně vyřadilo ze služby již v roce 2010.

„Jsem docela emocionální, že jsem na HMS Queen Elizabeth a vidím návrat letecké techniky, protože jsem byl kapitánem letadlové lodě [HMS  Ark Royal - pozn. red.], z které odstartoval polední Harrier téměř před osmi lety,“ říká kapitán Jerry Kyd, velitel HMS Queen Elizabeth. „Návrat velkých letadlových lodí, které mohou působit globálně, jak dokazujeme při tomto nasazení [u pobřeží USA - pozn. red.], je významným krokem při posilování obrany Spojeného království a naší schopnosti vyrovnat se s rostoucí silou našich protivníků. První přistání těchto působivých stealth letadel dokazují, že Spojené království bude nadále na mořích působit jako světový lídr i v následujících dekádách.“

Avšak než HMS Queen Elizabeth vstoupí do operačního provozu v roce 2021, bude muset projít zavrubním testováním. Během současného nasazení Westland 18, které potrvá 11 týdnů (od konce září), bude provedeno 500 testovacích vzletů a přistání F-35B. V rámci testování na konci října britská letadlová loď navštíví New York.


Provoz F-35B na HMS Queen Elizabeth během Westland 2018.

V rámci Westland 18 na britské letadlové lodi přistál i největší vrtulník amerického námořnictva MH-53E Sea Dragon a konvertoplán námořní pěchoty MV-22 Osprey. Vrtulníky Sea Dragon v americkém námořnictvu řeší především boj proti minám, Ospreye pak v rámci obojživelných útočných operací dopravují mariňáky a zásoby na pobřeží. Ostatně při prvním nasazení v roce 2021 bude HMS Queen Elizabeth působit společně s plavidly amerického námořnictva a letadly / vrtulníky / konvertoplány americké námořní pěchoty.

Britské vrtulníky na HMS Queen Elizabeth zastupuje střední trojmotorový vrtulník AW101 (především nejnovější Merlin Mk4) a lehký dvoumotorový AW159 Wildcat. Mimo to mají z paluby operovat také (v případě potřeby) bitevní vrtulníky Apache britské armády.

Poslední novinkou z testovacího nasazení Westland 18 je první přistání F-35B pomocí „revoluční“ techniky zkráceného vertikálního přistání SRVL (Shipborne Rolling Vertical Landing). Letouny F-35B dokáží přistávat na letadlové lodi klasickým způsobem, kolmo technikou VTOL (Vertical Take-Off and Landing) nebo právě SRVL. Avšak letadlová loď HMS Queen Elizabeth nemá katapult ani záchytná lana, takže na její palubě mohou přistávat pouze letadla schopná krátkého vzletu a kolmého přistání STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing Aircraft), a to technikou VTOL nebo SRVL.


Přistání F-35B technikou SRVL.

SRVL kombinuje klasické přistání a VTOL, kdy F-35B používá k udržení ve vzduchu především sklopenou zadní trysku a dmychadlo za pilotní kabinou, ale přitom letí dostatečně rychle, aby křídla poskytovala určitý vztlak. Při použití SRVL může F-35B přistávat s výrazně větším nákladem (např. nepoužité zbraně nebo palivo) než v případě VTOL.

Přistání technikou SRVL provedl testovací pilot BAE Systems Peter Wilson, který podle vlastních slov techniku nejméně 2000 krát nacvičil v simulátoru. Pilot s F-35B dosedl rychlostí 75 km/h a zastavil se na dráze dlouhé pouze 50 metrů.

Díky SRVL může F-35B při přistání vážit o 3175 kg více, než v případě kolmého přistání VTOL. Jelikož HMS Queen Elizabeth nemá záchytná lana, musel by bez SRVL přistávající F-35B kvůli snížení hmotnosti vypustit přebytečné palivo a odhodit nepoužité zbraně. Zatímco palivo stojí jen tisíce dolarů, tak např. jedna střela vzduch-vzduch AIM-120D AMRAAM stojí více než milion dolarů.

SRVL je pro Královské námořnictvo novinkou také v tom smyslu, že starší Harriery mohly přistávat pouze technikou VTOL, protože zkrácené vertikální přistání bylo považováno pro tyto letouny příliš nebezpečné. Avšak F-35B díky pokročilé avionice a automatizaci výrazně snižuje kognitivní zatížení pilota.

Zdroj: Royal Navy, The Avionist

 

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Nové britské obrněnce Ajax – šance pro českou armádu

Britská armáda začala od minulého roku zařazovat do výzbroje rodinu nových obrněných pásových ...

Tank Challenger 2 Black Knight pro britskou armádu?

Britský koncern BAE Systems na výstavě vojenských pozemních vozidel DVD 2018 (Defence Vehicle ...

F-35 Lightning II: Britská premiéra, pokles ceny, bojové nasazení a nehoda

Víceúčelový bojový letoun páté generace F-35 Lightning II „zažil“ divoký týden. Letoun F-35B poprvé ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Horny
    09:16 20.10.2018

    vozik - jak uz psal Luky, na Kuzněcovu měla původně působit obdoba E-2, ale rozpad SSSR projekt pohřbil. Rusům tak zbyly jen "radarové" vrtulníky, které ostatně po Falklandách ...Zobrazit celý příspěvek

    vozik - jak uz psal Luky, na Kuzněcovu měla původně působit obdoba E-2, ale rozpad SSSR projekt pohřbil. Rusům tak zbyly jen "radarové" vrtulníky, které ostatně po Falklandách začali používat i Britové. Že jde o znouzectnost se snad nemusíme přít.

    StandaBlabol - na De Gaula jsem si popravdě vzpoměl při své zmínce o palubním AWACS. Nemyslel jsem kvalitu samotné lodi, jako spíš sílu palubního křídla. Z tohoto pohledu bych řekl, že jsou na tom QE a PoW lépe (ačkoli jde jistě o výživné téma pro debatu, neřkuli flejm:-D).
    Z tohoto úhlu vidím skutečně jako hlavní nedostatek absenci plnohodnotného letadla včasné výstrahy. Ani nevím, jbk to angláni řeší; jestli zase vrtulníky, nebo pomocí F-35 která prý může působit jako "mini-awacs".Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    16:55 19.10.2018

    Horny, to bude proto, že ani tak nešlo o kritiku QE, jak o to ukázat, že je Kuzněcov geniální konstrukce. A pak se pořádný AWACS nehodí do krámu, protože Kuzněcov je taky ...Zobrazit celý příspěvek

    Horny,

    to bude proto, že ani tak nešlo o kritiku QE, jak o to ukázat, že je Kuzněcov geniální konstrukce. A pak se pořádný AWACS nehodí do krámu, protože Kuzněcov je taky odkázaný na vrtulník (navíc ne úplně nejnovější).

    K tomu druhé nejlepší po USA. Co Charles de Gaulle? Je menší, ale má atomový pohon (větší autonomie) a katapult. Proto má i plnohodnotný AWACS (2 x -2) A Rafale jsou schopná éra. Navíc má za sebou několik bojových nasazení. Jasně, je sice věčně v doku, ale jestli to dobře chápu, tak to jsou všechny letadlovky. QE je hodně inovativní design, ale jestli ty dva samostatné ostrovy a malá posádka (vysoká míra automatizace) budou fungovat dobře, to se ještě uvidí. Zatím bych byl s tim "druhé nejlepší" opatrný. Jako jasnou výhodu vidím jen výtlak a samozřejmě hlavně to, že budou mít dvě lodě.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:38 19.10.2018

    sice jsem tu diskuzi nečetl, ale Rusáci mají jako AWACS KA-31, která samozřejmě vzlétne a přistane kdekoli.....nicméně v dobách SSSR, kdy chtěli vážně budovat LL na to měli projekt ...Zobrazit celý příspěvek

    sice jsem tu diskuzi nečetl, ale Rusáci mají jako AWACS KA-31, která samozřejmě vzlétne a přistane kdekoli.....nicméně v dobách SSSR, kdy chtěli vážně budovat LL na to měli projekt turbovrtulového Jaku ve stylu E-2. Tomu by stačil i dlouhý rozjezd na Kuz, akorát to letadlo poslali k ledu a stejně budou chtít mít na palubě co nejvíc Migů (až zase vyplují).

    QE vypadá krásně, Frantíci ji myslím chtěli s katapultama pro Rafale a E-2. Už si nepamatuju, proč to vzdali (asi krize)....každopádně jejich mod by měl vše po čem toužíte, asi kromě reaktoru - nepochopitelně ho nechtěla ani tahle jaderná mocnostSkrýt celý příspěvek

  • vozik
    16:07 19.10.2018

    Horny:

    no ti co to krityzovali ponukali ako lepsiu alternativu STOBAR konfiguraciu a z tej AWACS neodstartuje tiez :)

    Horny:

    no ti co to krityzovali ponukali ako lepsiu alternativu STOBAR konfiguraciu a z tej AWACS neodstartuje tiez :)

  • Horny
    15:48 19.10.2018

    O tom, že jsou současné britské letadlovky prakticky druhé nejlepší (po Nimitzech a Fordech) na světě snad nemusíme diskutovat. Letadlová loď je tak dobrá, jak dobrá má letadla, ...Zobrazit celý příspěvek

    O tom, že jsou současné britské letadlovky prakticky druhé nejlepší (po Nimitzech a Fordech) na světě snad nemusíme diskutovat. Letadlová loď je tak dobrá, jak dobrá má letadla, čili pokud unese v případě potřeby 40 F-35B, tak má více než slušnou sílu.
    Osobně se spíš divím, když už chce někdo mermomocí hledat chyby, že se diskuse nestočila na téma nemožnosti provozovat plnohodnotný AWACS typu E-2 ...Skrýt celý příspěvek

  • Pepin Nešpor
    17:54 18.10.2018

    Cernakus Cernakus Ach boze kuznecov srovnavat. Toje proste silene! Ta lod je rada zeje rada!

    Cernakus Cernakus Ach boze kuznecov srovnavat. Toje proste silene! Ta lod je rada zeje rada!

  • Clanek
    13:20 18.10.2018

    Vazne ma smysl ve stavbe LL davat GB za priklad Rusko (nebo krom USA kohokoli)? Vzdyt GB si prosla celou historii LL. Mela vsechny mozne konstrukce s i bez katapultu, s i bez ...Zobrazit celý příspěvek

    Vazne ma smysl ve stavbe LL davat GB za priklad Rusko (nebo krom USA kohokoli)? Vzdyt GB si prosla celou historii LL. Mela vsechny mozne konstrukce s i bez katapultu, s i bez skokanskeho mustku. LL aktivne nasadila v nekolika valkach. Jiste, do nekterych technickych reseni aplikovanych na QE je mohl dotlacit nedostatek penez, ale furt je zde predpoklad, ze "za ty penize" postavili presne to co chteli (narozdil od Ruska maji pristup ke vsem nejmodernejsim technologiim, jako EMALS atd.), to nejlepsi co mohli. Tohle vsechno treba pro Rusko neplati, co do LL snad ani neexistuje mene zkusena velmoc, nez prave Rusko. Pomalu uz i Cinu, s rozestavenymi 4 LL o kterych vime, abychom radili pred Rusko.Skrýt celý příspěvek

  • Jonáš3
    09:10 18.10.2018

    Nádherný velikánskýTERČ, který netrefí jen slepý.
    Ale má to i tu pozitivní stránku. Stavba takových monster zaměstnává masy lidiček, kteří by jinak lelkovali u televizí.

    Nádherný velikánskýTERČ, který netrefí jen slepý.
    Ale má to i tu pozitivní stránku. Stavba takových monster zaměstnává masy lidiček, kteří by jinak lelkovali u televizí.

  • Jakub2
    23:24 17.10.2018

    Mám jen 2 připomínky k diskusi: 1/ Britové opravdu před lety uvažovali, že QE i PoW budou mít katapulty a záchytný systém. Dokonce si chtěli z USA koupit EMALS (tj. stejný ...Zobrazit celý příspěvek

    Mám jen 2 připomínky k diskusi:

    1/ Britové opravdu před lety uvažovali, že QE i PoW budou mít katapulty a záchytný systém. Dokonce si chtěli z USA koupit EMALS (tj. stejný systém jako má dnes USS G. Ford). K tomu chtěli přeobjednat F-35B na F-35C. Ke změně nedošlo, protože neměli v konstrukci místo na 2 další objemné systémy (něco by museli oželet) a finanční náklady na předělání rozestavěné QE a instalaci nových nezralých zařízení byly tak vysoké, že negovaly cenovou úsporu (F-35C je levnější než F-35B).

    2/ ad Admirál Kuzněcov - SU-33 jsou tak těžké, že nemohou vzlétat plně naložené - naloží výzbroj + polovinu paliva, vzlétnou a doplňují do plna ze vzdušného tankeru, kterým je další SU-33. Počítejte, že na 2-člennou misi CAP je potřeba 4 SU-33 = 2 ve stíhací konfiguraci + 2 tankery. Tedy z 12 SU-33 na palubě je v jednu chvíli operačně dostupných cca 6 - 8 letadel. QE (PoW) mají tedy nejméně 2 vyšší operační kapacitu.Skrýt celý příspěvek

  • damik
    22:16 17.10.2018

    cernakus: A jen tak pro zajímavost, HMSQE není ani omylem schopna dostat do vzduchu více letadel než Kuzněcov. Kuzněcov totiž zvládá zip s kadencí 30 sekund letadlo. ... Jinými ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus: A jen tak pro zajímavost, HMSQE není ani omylem schopna dostat do vzduchu více letadel než Kuzněcov. Kuzněcov totiž zvládá zip s kadencí 30 sekund letadlo. ... Jinými slovy, je to (HMSQE) dobré leda pro mírové operace, kdy létají 2-4 letadla zároveň, ne více a na všechno je dostatek času.

    Nejak ignorujes znamy fakt ze F-35 sestreli libovolne Ruske letadlo (4++ generace) v pomeru 1:20. A to ignoruju ze zbytek Ruske vojenske elektroniky/HW/DSP/radary/thermal/ruseni/lasery/etc je tak 20 let za Zapadem.

    Az teda ten tvuj zazracny Kuznecov znovu vypluje na more tak se s nama muzes hadat ze Rusky namornik ma taky lepe site trenky ...Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    20:28 17.10.2018

    zpráva je ze dne 11.10.2018 17:30.... poslední údaj je, že mají 80% letadel zkontrolovaných, kdy 20% F35 je nadále přikovaných na zemi a čeká na výměnu palivového systému.. ...Zobrazit celý příspěvek

    zpráva je ze dne 11.10.2018 17:30.... poslední údaj je, že mají 80% letadel zkontrolovaných, kdy 20% F35 je nadále přikovaných na zemi a čeká na výměnu palivového systému..
    https://news.usni.org/2018/10/...
    Kontroly hledaly specifické vady palivové trubice v motoru Pratt & Whitney F135, který řídí všechny varianty F-35, podle JPO.

    "Pokud by měl motor na palubě nainstalovanou podezřelou palivovou trubici, byla by část odstraněna a nahrazena. Kdyby měl motor dobře známou palivovou trubku, mohl by se letadlo vrátit do stavu letu, "říká F-35 JPO prohlášení o inspekcích.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    20:06 17.10.2018

    Jasně, že letadlovka s katapulty a záchytnými lany nabízí víc a lodi s výtlakem přes 70.000 tun by slušelo obojí. Ale Britové se rozhodli šetřit. A ono je mnohem lepší mít dvě ...Zobrazit celý příspěvek

    Jasně, že letadlovka s katapulty a záchytnými lany nabízí víc a lodi s výtlakem přes 70.000 tun by slušelo obojí. Ale Britové se rozhodli šetřit. A ono je mnohem lepší mít dvě levnější lodě a točit je na moři, než mít jednu jako jiné státy (CHdG, Kuzněcov, atd.) a vědět, že polovinu času nemám a nemůžu mít na moři nic.


    A kdo, kromě Američanů, má něco, co překonává kombinaci QE + F-35?Skrýt celý příspěvek

  • logik
    20:05 17.10.2018

    givitz: to je už dosti stará zpráva, a není to nic, co by bylo u nově zaváděného typu jakkoli nestandardní. (plus fakt nevím, proč se shazuješ tím, že dáváš odkaz na takto ...Zobrazit celý příspěvek

    givitz: to je už dosti stará zpráva, a není to nic, co by bylo u nově zaváděného typu jakkoli nestandardní. (plus fakt nevím, proč se shazuješ tím, že dáváš odkaz na takto pofidérní server, když to proběhlo i daleko serioznějšíma médiama).Skrýt celý příspěvek

  • logik
    20:02 17.10.2018

    cernakus: "Kuzněcov má 3 vzletové dráhy a jednu přistávací." Jestli tomu dobře rozumím, kdyžtak mě oprav, tak ve skutečnosti všechny tři dráhy se sejdou na jednom skokanském ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus:
    "Kuzněcov má 3 vzletové dráhy a jednu přistávací."
    Jestli tomu dobře rozumím, kdyžtak mě oprav, tak ve skutečnosti všechny tři dráhy se sejdou na jednom skokanském můstku. A ta třetí dráha vlastně je prodloužená druhá, takže mluvit o třech drahách je v podstatě nesmysl. Mám na účtě milion: mám tam korunu, dvě koruny, tři koruny .... atd. až dva tisíce korun. A hned jsem milionář :-)

    Navíc ani ty dvě dráhy nejdou použít nějak extra rychleji, než když se budou letadla připravovat na start v dvojstupu a vzlítávat na jedné dráze, jen to vyžaduje pečlivější výcvik. Navíc STO start je na kratší dráze a tedy rychlejší.

    Ono zvednout i druhou půlku přídě a udělat tam dvě plnohodnotný dráhy by nebylo nic složitého. To, že to neudělali je hodně silný argument pro to, že to není potřeba. Zas takový blbci to fakt nejsou. Takhle získala QE místo na uložení dalších letadel (místo většího skokánku a té druhé dráhy), což je pro výslednou bojovou sílu podstatnější.

    ". Kuzněcov a jeho letadla jsou navržena tak aby v LTOW vzlétaly pouze z krátkých vzletových drah (105 metrů každá)."
    Kuzněcov nemůže zároveň dostat do vzduchu naložené letadlo (ať už proto, že je potřeba naložené, nebo proto, že zrovna naložené je a zjistila se nutná potřeba dostat letadla nahoru) a zároveň letadla přijímat. QE toho schopna je - protože nutně přijímat musí jen letadlo, co mu dochází palivo, a to si v klidu sedne vedle vertikálně.
    Výhoda Kuzněcova je tedy jen zdánlivá. V době míru, kdy je třeba šetřit palivo, tak není problém počkat. V bojových podmínkách bude těch přistání s plným letadlem minimum.

    "Jsem přesvědčen, že F-35 je dostatečně výkonný letoun, pro to, aby byla obdobná konfigurace možná na HMSQE. "
    Právě že naopak. F-35 je natolik velký letoun, že by ho (bez schopnosti STOVL) krátké dráhy stejně limitovaly. To je jeden ze silných důvodů, proč z Kuzněcova odstranily Sučka a nechávají tam jen průměrné Migy - letadla o deset tun lehčí, než F-35 - místo aby pokračovali v trendu navalizace rodiny Su, ač jsou to jednoznačně výrazně lepší letadla. Ono je také třeba brát v úvahu to, že ta "bezproblémová" čísla jsou pro ideální případ, kdy Kuzněcov jede maximální rychlostí a fouká "správný vítr". To je další z limitací, které se běžně "neberou v úvahu", ale boj zpravidla neprobíhá v ideálních podmínkách...
    A to má Kuzněcov o 20m delší palubu, než QE....

    A pak je tady ještě ta možnost na QE startovat bez skokánku, jak píše Shania (+ to mohou dělat i s kratším rozjezdem, který opět navýší hmotnostní limit).

    "Je také si třebas uvědomit, že v článku zmíněné SRVL vyžaduje vyklizenou palubu, tj....."
    Pokud letadlo umí přistát na 50m, tak zcela jistě v budoucnu dojde k snížení potřebného místa pro tento manévr. Je tedy dobře možné, že na to bude stačit 100m, při přistání jsou piloti se schopni trefit s přesností na malé desítky metrů, a při SRVL je rychlost ještě menší. A to nemluvím o tom, že dříve či později to budou řešit přistání počítače, což dále zmenší potřebný prostor na přistání. Jsme teprv v úplných začátcích využití tohoto typu přistání.

    "... To je IMHO dost limitující věc pro bojový provoz režimu SRVL. "
    Tak v bojovém režimu, pokud půjde o čas, tak asi nebudou sedat letadla s palivem, že, ta prostě počkaj nahoře. Místo nich vzletěj ta letadla, která se na QE vejdou navíc, protože tam je menší skokanský můstek a nejsou tam veškerá zařízení kolem zádržného systému, lidi obsluhujících zádržný systém, náhradní díly zádržného systému atd.... Na LL se bojuje o každý kus místa.
    A letadla bez paliva můžou přistát po starém kolmo...

    "A naposled, domívám se, že i režimu SVRL by záchytné lano pomohlo. "
    Ano, pomohlo by větší zátěži draků a tedy dražšímu provozu strojů. Dál by to znamenalo nutnost háku na strojích, tedy další mrtvou váhu, i kdyby se vymyslelo, jak ten hák na F35B vecpat. A samozřejmě záchytný systém zabírá místo, spotřebovává energii, jeho údržba je drahá a je to věc, která se může v boji rozbít a tím LL zkriplit. Koneckonců, právě to nám Kuzněcov předvedl při svém posledním nasazení.

    "Podle mně navíc není pravda, že by céčky byla limitována hmotností. "
    Byla. Protože by nemohla najednou startovat a sedat. Takhle s Bčkama, když se vracej prázdný letadla, což bude v bojových podmínkách normální, to půjde.Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    19:59 17.10.2018

    Americká armáda nariadila celej letke stíhacích lietadiel typu F-35 zákaz štartovať v súvislosti so septembrovou haváriou jedného z nich v Južnej Karolíne. Stíhačky prejdú ...Zobrazit celý příspěvek

    Americká armáda nariadila celej letke stíhacích lietadiel typu F-35 zákaz štartovať v súvislosti so septembrovou haváriou jedného z nich v Južnej Karolíne. Stíhačky prejdú kontrolou podozrivých palivových trubíc, informovala vo štvrtok stanica BBC.
    https://spravy.pravda.sk/svet/...
    Oficiálna správa publikovaná v priebehu roka spochybnila, či sú tieto lietadlá pripravené na bojové akcie, keďže sa u nich zistili desiatky nedostatkov.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4