Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B

Působivá noční scenérie paluby letadlové lodi HMS Queen Elizabeth s přistávající F-35B v pozadí; větší foto / Royal Navy

Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje stíhačky F-35B Lightning II na letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Pro Velkou Británii jde o přelomovou událost, protože díky HMS Queen Elizabeth a F-35B opět získá schopnost projektovat svou vojenskou moc kdekoliv na světě.

Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth (výtlak 70 600 tun), první loď své třídy, byla ve výstavbě od roku 2014. Královské námořnictvo loď převzalo do výzbroje 7. prosince 2017. V současné době námořnictvo testuje a oživuje všechny systémy lodě, především ty, které jsou určené pro provoz palubních letadel F-35B Lightning II.

Každá ze dvou plánovaných lodí stejnojmenné třídy (druhou bude od roku 2019 HMS Prince of Wales) má mít na palubě 12 až 24 letadel F-35B. Velká Británie již převzala 16 F-35B ze 48 objednaných a celkově plánuje nakoupit 138 F-35B. V současné době se devět britských F-35B nachází na letecké základně Marham Královského letectva a zbývající britské F-35B v rámci testování působí ve Spojených státech.

Od konce srpna HMS Queen Elizabeth působí v rámcí testovacího nasazení Westland 18 u amerického pobřeží. Loď doprovází britská fregata HMS Monmouth a americký torpédoborec USS Lassen.

První létající stroj, který na HMS Queen Elizabeth přistál, byl již 7. července 2017 vrtulník Merlin Mk2. K prvnímu kolmému přistání dvojice F-35B Lightning II došlo 25. záři 2018 nedaleko pobřeží New Jersey (v rámci nasazení Westland 18). Dvě přistávající F-35B (které však patří americké námořní pěchotě) pilotoval britský kapitán námořnictva Nathan Gray a major letectva Andy Edgell.

Po téměř osmi letech tak opět na letadlové lodi Královského námořnictva přistálo proudové letadlo. Připomeňme, že poslední britská letadlová loď HMS Illustrious třídy Invincible byla vyřazena z výzbroje v roce 2014, ale od roku 2012 sloužila jako vrtulníkový nosič. Poslední námořní letouny Harrier však Královské námořnictvo předčasně vyřadilo ze služby již v roce 2010.

„Jsem docela emocionální, že jsem na HMS Queen Elizabeth a vidím návrat letecké techniky, protože jsem byl kapitánem letadlové lodě [HMS  Ark Royal - pozn. red.], z které odstartoval polední Harrier téměř před osmi lety,“ říká kapitán Jerry Kyd, velitel HMS Queen Elizabeth. „Návrat velkých letadlových lodí, které mohou působit globálně, jak dokazujeme při tomto nasazení [u pobřeží USA - pozn. red.], je významným krokem při posilování obrany Spojeného království a naší schopnosti vyrovnat se s rostoucí silou našich protivníků. První přistání těchto působivých stealth letadel dokazují, že Spojené království bude nadále na mořích působit jako světový lídr i v následujících dekádách.“

Avšak než HMS Queen Elizabeth vstoupí do operačního provozu v roce 2021, bude muset projít zavrubním testováním. Během současného nasazení Westland 18, které potrvá 11 týdnů (od konce září), bude provedeno 500 testovacích vzletů a přistání F-35B. V rámci testování na konci října britská letadlová loď navštíví New York.


Provoz F-35B na HMS Queen Elizabeth během Westland 2018.

V rámci Westland 18 na britské letadlové lodi přistál i největší vrtulník amerického námořnictva MH-53E Sea Dragon a konvertoplán námořní pěchoty MV-22 Osprey. Vrtulníky Sea Dragon v americkém námořnictvu řeší především boj proti minám, Ospreye pak v rámci obojživelných útočných operací dopravují mariňáky a zásoby na pobřeží. Ostatně při prvním nasazení v roce 2021 bude HMS Queen Elizabeth působit společně s plavidly amerického námořnictva a letadly / vrtulníky / konvertoplány americké námořní pěchoty.

Britské vrtulníky na HMS Queen Elizabeth zastupuje střední trojmotorový vrtulník AW101 (především nejnovější Merlin Mk4) a lehký dvoumotorový AW159 Wildcat. Mimo to mají z paluby operovat také (v případě potřeby) bitevní vrtulníky Apache britské armády.

Poslední novinkou z testovacího nasazení Westland 18 je první přistání F-35B pomocí „revoluční“ techniky zkráceného vertikálního přistání SRVL (Shipborne Rolling Vertical Landing). Letouny F-35B dokáží přistávat na letadlové lodi klasickým způsobem, kolmo technikou VTOL (Vertical Take-Off and Landing) nebo právě SRVL. Avšak letadlová loď HMS Queen Elizabeth nemá katapult ani záchytná lana, takže na její palubě mohou přistávat pouze letadla schopná krátkého vzletu a kolmého přistání STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing Aircraft), a to technikou VTOL nebo SRVL.


Přistání F-35B technikou SRVL.

SRVL kombinuje klasické přistání a VTOL, kdy F-35B používá k udržení ve vzduchu především sklopenou zadní trysku a dmychadlo za pilotní kabinou, ale přitom letí dostatečně rychle, aby křídla poskytovala určitý vztlak. Při použití SRVL může F-35B přistávat s výrazně větším nákladem (např. nepoužité zbraně nebo palivo) než v případě VTOL.

Přistání technikou SRVL provedl testovací pilot BAE Systems Peter Wilson, který podle vlastních slov techniku nejméně 2000 krát nacvičil v simulátoru. Pilot s F-35B dosedl rychlostí 75 km/h a zastavil se na dráze dlouhé pouze 50 metrů.

Díky SRVL může F-35B při přistání vážit o 3175 kg více, než v případě kolmého přistání VTOL. Jelikož HMS Queen Elizabeth nemá záchytná lana, musel by bez SRVL přistávající F-35B kvůli snížení hmotnosti vypustit přebytečné palivo a odhodit nepoužité zbraně. Zatímco palivo stojí jen tisíce dolarů, tak např. jedna střela vzduch-vzduch AIM-120D AMRAAM stojí více než milion dolarů.

SRVL je pro Královské námořnictvo novinkou také v tom smyslu, že starší Harriery mohly přistávat pouze technikou VTOL, protože zkrácené vertikální přistání bylo považováno pro tyto letouny příliš nebezpečné. Avšak F-35B díky pokročilé avionice a automatizaci výrazně snižuje kognitivní zatížení pilota.

Zdroj: Royal Navy, The Avionist

 

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Nové britské obrněnce Ajax – šance pro českou armádu

Britská armáda začala od minulého roku zařazovat do výzbroje rodinu nových obrněných pásových ...

Tank Challenger 2 Black Knight pro britskou armádu?

Britský koncern BAE Systems na výstavě vojenských pozemních vozidel DVD 2018 (Defence Vehicle ...

F-35 Lightning II: Britská premiéra, pokles ceny, bojové nasazení a nehoda

Víceúčelový bojový letoun páté generace F-35 Lightning II „zažil“ divoký týden. Letoun F-35B poprvé ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    19:05 17.10.2018

    Problém záchytného lana bude v tom, že se musí za něco zachytit a tu věc B nemá (není prostor, jsou tam dveře pro sklopení trysky). Nouzovky můžou zachytit sítí. při SRVL má ...Zobrazit celý příspěvek

    Problém záchytného lana bude v tom, že se musí za něco zachytit a tu věc B nemá (není prostor, jsou tam dveře pro sklopení trysky).

    Nouzovky můžou zachytit sítí.

    při SRVL má o 3t větší přistávací hmotnost než při VL, kde je požadavek na vzlet a přistání na LHD s plnou interní výzbrojí: 2x1000lb bombami a 2x aim-120 a rezervou paliva. Takže 1200kg jen ve zbraních a počítám, že min 1t paliva.

    Předpokládám, že při SRVL nechají dráhu prázdnou kvůli bezpečnosti, ale uvolnění letové drahy je velmi rychle. Není problém dostat do vzduchu rychle několik strojů ani na LHD. QE s tím nebude mít žádný problém.

    F-35C MTOW není třeba vůbec řešit, i s 6xmk84 a 4AAM (což je pod 6t) + 8400kg paliva je to 30685kg, těžší naklad se tam jen ztěží ponese. Při normálních operací, obzvláště s inertní municí je za zátěž jen pod 2,5t.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    18:25 17.10.2018

    Neboj Cernakusy, my víme, že je to jen vhodný cvičný terč pro Kuzněcova :)

    Neboj Cernakusy, my víme, že je to jen vhodný cvičný terč pro Kuzněcova :)

  • cernakus
    16:44 17.10.2018

    A naposled, domívám se, že i režimu SVRL by záchytné lano pomohlo. Výrazně by to zvýšilo bezpečnost a variabilitu cvrkotu na palubě, když už tedy není šikmá paluba.

    A naposled, domívám se, že i režimu SVRL by záchytné lano pomohlo. Výrazně by to zvýšilo bezpečnost a variabilitu cvrkotu na palubě, když už tedy není šikmá paluba.

  • cernakus
    16:41 17.10.2018

    logik: Kuzněcov má 3 vzletové dráhy a jednu přistávací. Kříží se pouze nejdelší vzletová s přistávávací a používá se pouze pro letadla v konfiguraci MTOW. Kuzněcov a jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    logik:

    Kuzněcov má 3 vzletové dráhy a jednu přistávací. Kříží se pouze nejdelší vzletová s přistávávací a používá se pouze pro letadla v konfiguraci MTOW. Kuzněcov a jeho letadla jsou navržena tak aby v LTOW vzlétaly pouze z krátkých vzletových drah (105 metrů každá).

    Jsem přesvědčen, že F-35 je dostatečně výkonný letoun, pro to, aby byla obdobná konfigurace možná na HMSQE.

    Je také si třebas uvědomit, že v článku zmíněné SRVL vyžaduje vyklizenou palubu, tj. není možné aby jedno letadlo přistávalo v režimu SRVL a druhé vzlétalo v STO. To je IMHO dost limitující věc pro bojový provoz režimu SRVL. Jinými slovy, je to dobré leda pro mírové operace, kdy létají 2-4 letadla zároveň, ne více a na všechno je dostatek času.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    16:34 17.10.2018

    logik: Ku příkladu k tomu, aby si nemuseli komplikovat život. nyní, když se F-35 vrací v plné polní, tak se musí otřepat, poshazovat výzbroj a pak může jít na SRVL nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    logik:

    Ku příkladu k tomu, aby si nemuseli komplikovat život. nyní, když se F-35 vrací v plné polní, tak se musí otřepat, poshazovat výzbroj a pak může jít na SRVL nebo VTOL.

    Samozřejmě plán je, aby skrze SRVL toto dělat nemusela (maximálně vypustit palivo aneb ať žije ekologie), ale i takovej zatvrzelej RAŽ jako ty musí uznat, že je lepší mít na výběr mezi VL, SRVL a BAR, podle aktuální potřeby.

    To, že F-35B je schopno VTOL, neznamená, že není schopno režimu STOBAR, které mu značně zvyšuje nosnosti a zároveň ulehčuje manipulaci a plánování.

    Podle mně navíc není pravda, že by céčky byla limitována hmotností. jestliže se Su-33 při 250kN vznese z hopsíku v MTOW 33 tun po 195 metrech (třetí nejdelší dráha), pak nevěřím, že by F-35C nedala svojich 31 tun při 200kN na stejnou vzdálenost.

    A jen tak pro zajímavost, HMSQE není ani omylem schopna dostat do vzduchu více letadel než Kuzněcov. Kuzněcov totiž zvládá zip s kadencí 30 sekund letadlo. HMSQE sice může použít VTO mnoha letadel najednou, ale v takové konfiguraci budou F-35B v konfiguraci 30% paliva a tak 2-4 lehké rakety.

    A pokud budou muset hopsat aby mohli létat v LTOW (STO) pak nelze kvůli konfiguraci paluby HMSQE použít ZIP a jsi na minimálně dvojnásobných časech Kuzniče. To je u větší a těžší lodi trochu ostuda, nemyslíš?Skrýt celý příspěvek

  • vozik
    16:34 17.10.2018

    cernakus: no podla wikipedie a clanku z ktoreho to je citacia, F-35B naozaj hak nema, nehovorim, ze sa nemozu mylit... ak by sa rozhodli pre zosikmenu palubu, tak by urcite ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus:
    no podla wikipedie a clanku z ktoreho to je citacia, F-35B naozaj hak nema, nehovorim, ze sa nemozu mylit...

    ak by sa rozhodli pre zosikmenu palubu, tak by urcite nestavali STOBAR konfiguraciu ako ma ten vysoko efektivny kuznecov :) to by bol pre britov krok 60 rokov dozadu, kedze oni boli prvy co postavili lietadlovu lod s parnym katapultom... ked sa raz rozhodli ze chcu pouzivat STOVL lietadla, tak zosikmena paluba a zachytne lana su uplna zbytocnostSkrýt celý příspěvek

  • logik
    16:31 17.10.2018

    cernakus: Co je prosím výhodné na tom, když se přistávací a vzletová dráha kříží a tedy je nejde používat najednou?

    cernakus: Co je prosím výhodné na tom, když se přistávací a vzletová dráha kříží a tedy je nejde používat najednou?

  • cernakus
    16:17 17.10.2018

    Jara: vyjma toho, že jsi očividný ...... Mně zaujalo to tahání na provázku. Uměl by jsi to doložit? PS: Přestože při své RAŽovistosti to asi nepochopíš, Kuzněcovem jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:

    vyjma toho, že jsi očividný ...... Mně zaujalo to tahání na provázku. Uměl by jsi to doložit?

    PS: Přestože při své RAŽovistosti to asi nepochopíš, Kuzněcovem jsem samozřejmě myslel uspořádání letové paluby, které je zcela bez diskuze efektivnějším řešením, než má aktuální HMSQE. Proto jsem napsal anglického Kuzněcova. Kdyby měla britská chlouba kompaktní rozměry, zejména šířku, pak by aktuální uspořádání typické spíše pro LHD třídy bylo pochopitelné. Ale HMSQE je 290 metrů dlouhá, 75 metrů široká loď o výtlaku 65 ktun, pro srovnání INS Vikramaditya je při stejné délce výrazně užší a přesto je její bojová hodnota vyšší, protože může provozovat i letadla bez VTOL. Při ceně 5 miliard USD za kus si mohli a měli dovolit udělat tu letadlovku pořádně.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    16:09 17.10.2018

    cernakus: V okamžiku, kdy tam provozují jen F35B, tak proč by tam dávali takováto zařízení, která by jim k ničemu nebyla? Anglického Kuzněcova jistě udělat mohli, ale buďto by ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus:
    V okamžiku, kdy tam provozují jen F35B, tak proč by tam dávali takováto zařízení, která by jim k ničemu nebyla?

    Anglického Kuzněcova jistě udělat mohli, ale buďto by tam provozovali F35B - a pak by to bylo zbytečné, protože Bčka nepotřebují ani lana, ani můstek - byly by to jen drahé úpravy k ničemu - anebo by tam provozovali F35C, a pak by operační možnosti by byly podstatně horší, než takhle s Bčkama.

    Jednak by bez katapultu byla Cčka s největší pravděpodobností limitovaná hmotností při startu a přistání, jednak by to znamenalo podstatné prodloužení času, za který by byly schopni dostat větší počet letadel do vzduchu.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    16:02 17.10.2018

    Cernakusy ach můj bože.... Ano Sověti věděli všechno a také poručily větru, dešti... Admirál Kuzněcov není zrovna nejlepší příklad, přes svůj stoletími prověřený parní stroj je ...Zobrazit celý příspěvek

    Cernakusy ach můj bože....
    Ano Sověti věděli všechno a také poručily větru, dešti...
    Admirál Kuzněcov není zrovna nejlepší příklad, přes svůj stoletími prověřený parní stroj je použitelný pouze na laně, teď bortící a rezevějící po svém jediném nasazení v opravárenském doku.
    Ale ano Brits jsou zdegenerovaní, mají novou letadlovou loď a staví druhou a na rozdíl od Rusů ji nemusí tahat na provázku jako děti modýlek v bazénu.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    15:59 17.10.2018

    Asi nikoho nenapadne obvinit F-35 z neprogresivnosti a to jiste ani v oblasti materialu, takze predpokladejme, ze materialy i na podvozku jsou pouzity jednoduse ty nejlepsi / ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi nikoho nenapadne obvinit F-35 z neprogresivnosti a to jiste ani v oblasti materialu, takze predpokladejme, ze materialy i na podvozku jsou pouzity jednoduse ty nejlepsi / nejvhodnejsi. Kazde dalsi posileni pak pujde na vrub hmotnosti, a to je pak otazka, jestli mit podvozek co vazi treba X, ale je potreba jej vymenit po strelim od boku 300 pristanich, anebo tam dat podvozek co zvladne pristani treba 1000, ale bude vazit X + 100kg navic. Tech 100kg co letovym vlastnostem jiste nepomuzou.

    Co by me spis zajimalo je co za povrch ma paluba QE, neb americani museli prijit s par upravama pro dalsi lode tridy America a budou muset upravit ty co jiz jsou ve sluzbe bo povrch nezvlada zar z pristavajici F-35B, tak jestli tohle maji britove osefovano, anebo je cekaji podobne problemy... ?Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:48 17.10.2018

    Když vidím podvozek F-35B při VTOL přistání, hlavně příďák, jak to tam hecne a celé se to rozkmitá na všechny strany, tak si řikám, že to boys mají určitě dobře spočítané, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Když vidím podvozek F-35B při VTOL přistání, hlavně příďák, jak to tam hecne a celé se to rozkmitá na všechny strany, tak si řikám, že to boys mají určitě dobře spočítané, ale životnost podvozku a jeho uložení, kolik snese těchto cyklů, by mě fakt zajímala...Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    15:39 17.10.2018

    vozik: pokud vím, většina amerických letadel záchytný hák naopak má a to včetně suchozemských jako je F-22 nebo F-15. QE spíše chybí šikmá plocha, čímž je možnost i jen ...Zobrazit celý příspěvek

    vozik:

    pokud vím, většina amerických letadel záchytný hák naopak má a to včetně suchozemských jako je F-22 nebo F-15.

    QE spíše chybí šikmá plocha, čímž je možnost i jen nouzového přistání s hákem komplikovaná požadavkem vyklizené paluby.

    Obecně moc dobře nechápu, proč postavila Británie tu loď právě takhle. Při těch rozměrech mohli prostě udělat anglického Kuzněcova a měli by vysoce moderní a přitom efektivní letadlovku. Takhle to je takové .... eeehh... prostě britská zdegenerovanost v praxi. Poslední dobou pro ně typická (Type 45, Astute a teď QE).Skrýt celý příspěvek

  • vozik
    15:04 17.10.2018

    F-35B myslim ani nemaju zachytny hak, takze zachytne lana by im nic nepomohli... ziadna VTOL/STOVL lietadlova lod nema zachytne lana. ten mechanizmus zachytnych lan je tiez dost ...Zobrazit celý příspěvek

    F-35B myslim ani nemaju zachytny hak, takze zachytne lana by im nic nepomohli... ziadna VTOL/STOVL lietadlova lod nema zachytne lana. ten mechanizmus zachytnych lan je tiez dost zlozite zariadenie a treba na to inak usporiadanu letovu palubuSkrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:53 17.10.2018

    Hezká fotka i loď. Ale slova kapitána Kida "„Jsem docela emocionální, že jsem na HMS Queen Elizabeth a vidím návrat letecké techniky, protože jsem byl kapitánem letadlové lodě" ...Zobrazit celý příspěvek

    Hezká fotka i loď. Ale slova kapitána Kida "„Jsem docela emocionální, že jsem na HMS Queen Elizabeth a vidím návrat letecké techniky, protože jsem byl kapitánem letadlové lodě" bych spíše přeložil jako "Jsem pohnutý (dojatý), že..."Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4