Pýcha Royal Navy: Letadlová loď HMS Queen Elizabeth a F-35B

Působivá noční scenérie paluby letadlové lodi HMS Queen Elizabeth s přistávající F-35B v pozadí; větší foto / Royal Navy

Královské námořnictvo (Royal Navy) v současné době u pobřeží Spojených států intenzivně testuje stíhačky F-35B Lightning II na letadlové lodi HMS Queen Elizabeth. Pro Velkou Británii jde o přelomovou událost, protože díky HMS Queen Elizabeth a F-35B opět získá schopnost projektovat svou vojenskou moc kdekoliv na světě.

Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth (výtlak 70 600 tun), první loď své třídy, byla ve výstavbě od roku 2014. Královské námořnictvo loď převzalo do výzbroje 7. prosince 2017. V současné době námořnictvo testuje a oživuje všechny systémy lodě, především ty, které jsou určené pro provoz palubních letadel F-35B Lightning II.

Každá ze dvou plánovaných lodí stejnojmenné třídy (druhou bude od roku 2019 HMS Prince of Wales) má mít na palubě 12 až 24 letadel F-35B. Velká Británie již převzala 16 F-35B ze 48 objednaných a celkově plánuje nakoupit 138 F-35B. V současné době se devět britských F-35B nachází na letecké základně Marham Královského letectva a zbývající britské F-35B v rámci testování působí ve Spojených státech.

Od konce srpna HMS Queen Elizabeth působí v rámcí testovacího nasazení Westland 18 u amerického pobřeží. Loď doprovází britská fregata HMS Monmouth a americký torpédoborec USS Lassen.

První létající stroj, který na HMS Queen Elizabeth přistál, byl již 7. července 2017 vrtulník Merlin Mk2. K prvnímu kolmému přistání dvojice F-35B Lightning II došlo 25. záři 2018 nedaleko pobřeží New Jersey (v rámci nasazení Westland 18). Dvě přistávající F-35B (které však patří americké námořní pěchotě) pilotoval britský kapitán námořnictva Nathan Gray a major letectva Andy Edgell.

Po téměř osmi letech tak opět na letadlové lodi Královského námořnictva přistálo proudové letadlo. Připomeňme, že poslední britská letadlová loď HMS Illustrious třídy Invincible byla vyřazena z výzbroje v roce 2014, ale od roku 2012 sloužila jako vrtulníkový nosič. Poslední námořní letouny Harrier však Královské námořnictvo předčasně vyřadilo ze služby již v roce 2010.

„Jsem docela emocionální, že jsem na HMS Queen Elizabeth a vidím návrat letecké techniky, protože jsem byl kapitánem letadlové lodě [HMS  Ark Royal - pozn. red.], z které odstartoval polední Harrier téměř před osmi lety,“ říká kapitán Jerry Kyd, velitel HMS Queen Elizabeth. „Návrat velkých letadlových lodí, které mohou působit globálně, jak dokazujeme při tomto nasazení [u pobřeží USA - pozn. red.], je významným krokem při posilování obrany Spojeného království a naší schopnosti vyrovnat se s rostoucí silou našich protivníků. První přistání těchto působivých stealth letadel dokazují, že Spojené království bude nadále na mořích působit jako světový lídr i v následujících dekádách.“

Avšak než HMS Queen Elizabeth vstoupí do operačního provozu v roce 2021, bude muset projít zavrubním testováním. Během současného nasazení Westland 18, které potrvá 11 týdnů (od konce září), bude provedeno 500 testovacích vzletů a přistání F-35B. V rámci testování na konci října britská letadlová loď navštíví New York.


Provoz F-35B na HMS Queen Elizabeth během Westland 2018.

V rámci Westland 18 na britské letadlové lodi přistál i největší vrtulník amerického námořnictva MH-53E Sea Dragon a konvertoplán námořní pěchoty MV-22 Osprey. Vrtulníky Sea Dragon v americkém námořnictvu řeší především boj proti minám, Ospreye pak v rámci obojživelných útočných operací dopravují mariňáky a zásoby na pobřeží. Ostatně při prvním nasazení v roce 2021 bude HMS Queen Elizabeth působit společně s plavidly amerického námořnictva a letadly / vrtulníky / konvertoplány americké námořní pěchoty.

Britské vrtulníky na HMS Queen Elizabeth zastupuje střední trojmotorový vrtulník AW101 (především nejnovější Merlin Mk4) a lehký dvoumotorový AW159 Wildcat. Mimo to mají z paluby operovat také (v případě potřeby) bitevní vrtulníky Apache britské armády.

Poslední novinkou z testovacího nasazení Westland 18 je první přistání F-35B pomocí „revoluční“ techniky zkráceného vertikálního přistání SRVL (Shipborne Rolling Vertical Landing). Letouny F-35B dokáží přistávat na letadlové lodi klasickým způsobem, kolmo technikou VTOL (Vertical Take-Off and Landing) nebo právě SRVL. Avšak letadlová loď HMS Queen Elizabeth nemá katapult ani záchytná lana, takže na její palubě mohou přistávat pouze letadla schopná krátkého vzletu a kolmého přistání STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing Aircraft), a to technikou VTOL nebo SRVL.


Přistání F-35B technikou SRVL.

SRVL kombinuje klasické přistání a VTOL, kdy F-35B používá k udržení ve vzduchu především sklopenou zadní trysku a dmychadlo za pilotní kabinou, ale přitom letí dostatečně rychle, aby křídla poskytovala určitý vztlak. Při použití SRVL může F-35B přistávat s výrazně větším nákladem (např. nepoužité zbraně nebo palivo) než v případě VTOL.

Přistání technikou SRVL provedl testovací pilot BAE Systems Peter Wilson, který podle vlastních slov techniku nejméně 2000 krát nacvičil v simulátoru. Pilot s F-35B dosedl rychlostí 75 km/h a zastavil se na dráze dlouhé pouze 50 metrů.

Díky SRVL může F-35B při přistání vážit o 3175 kg více, než v případě kolmého přistání VTOL. Jelikož HMS Queen Elizabeth nemá záchytná lana, musel by bez SRVL přistávající F-35B kvůli snížení hmotnosti vypustit přebytečné palivo a odhodit nepoužité zbraně. Zatímco palivo stojí jen tisíce dolarů, tak např. jedna střela vzduch-vzduch AIM-120D AMRAAM stojí více než milion dolarů.

SRVL je pro Královské námořnictvo novinkou také v tom smyslu, že starší Harriery mohly přistávat pouze technikou VTOL, protože zkrácené vertikální přistání bylo považováno pro tyto letouny příliš nebezpečné. Avšak F-35B díky pokročilé avionice a automatizaci výrazně snižuje kognitivní zatížení pilota.

Zdroj: Royal Navy, The Avionist

 

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Nové britské obrněnce Ajax – šance pro českou armádu

Britská armáda začala od minulého roku zařazovat do výzbroje rodinu nových obrněných pásových ...

Tank Challenger 2 Black Knight pro britskou armádu?

Britský koncern BAE Systems na výstavě vojenských pozemních vozidel DVD 2018 (Defence Vehicle ...

F-35 Lightning II: Britská premiéra, pokles ceny, bojové nasazení a nehoda

Víceúčelový bojový letoun páté generace F-35 Lightning II „zažil“ divoký týden. Letoun F-35B poprvé ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • danny
    14:31 17.10.2018

    ta nepřítomnost záchytných lan mě teda taky překvapila. Bral jsem je jako standard.

    ta nepřítomnost záchytných lan mě teda taky překvapila. Bral jsem je jako standard.

  • Sprite
    14:17 17.10.2018

    Všichni víme, že ta francouzská je lepší.

    Všichni víme, že ta francouzská je lepší.

  • Wanislav
    14:08 17.10.2018

    Dost mě překvapuje že QE nemá záchytná lana. Chápu že v rámci úspor nenamontovali katapult, ale lana?? Nesnižuje to dost možnosti jak bojové tak nouzové přistání?

    Dost mě překvapuje že QE nemá záchytná lana. Chápu že v rámci úspor nenamontovali katapult, ale lana?? Nesnižuje to dost možnosti jak bojové tak nouzové přistání?

  • lemkin
    14:07 17.10.2018

    Letadlové lodě jsou to krásné, ale když už se do nich sypaly miliardy........, tak jsou schopnosti na úrovni starých lodích s Harriery (ano jsou o něco dále), přeci jen krapet ...Zobrazit celý příspěvek

    Letadlové lodě jsou to krásné, ale když už se do nich sypaly miliardy........, tak jsou schopnosti na úrovni starých lodích s Harriery (ano jsou o něco dále), přeci jen krapet zklamáním.

    Když letadlová loď tak s jádrem a katapultem - nemůžu si prostě pomoci.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 4