RACER: Rozbíhá se výroba evropského supervrtulníku

RACER: Rozbíhá se výroba evropského supervrtulníku
Centrální trup demonstrátoru RACER / Airbus Helicopters, Public Domain (Zvětšit)

Rumunské konsorcium RoRCraft dodalo do německého závodu v Donauwörthu společnosti Airbus Helicopters centrální trupovou část prvního demonstrátoru vrtulníku RACER (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft). Konstrukčně revoluční RACER je navržen pro cestovní rychlost 400 km/h.

Technologický demonstrátor vrtulníku RACER je stavěn v rámci evropského leteckého programu Clean Sky 2. Inovativní program Clean Sky 2 řeší vývoj pokročilého letového hardware (motory, draky, letové systémy) a formálně tří typů leteckých platforem – velké osobní letadlo, regionální letadlo a rychlé rotorové letadlo. Vrtulník RACER je nyní vlajkovou lodí programu Cly Sky 2.

Vývoj RACERu vede Airbus Helicopters přičemž finální montáž vrtulníku začne později v tomto roce ve francouzském závodě Marignane. Zmíněná německá továrna nyní zajistí integraci několika hlavních komponentů draku, jako je kapotáž kabiny, křídla, palivový systém, kryty motoru a další.

RACER má létat cestovní rychlostí 400 km/h, což je o 50 % více než zvládnou běžné vrtulníky. Zvolená rychlost je kompromisem mezi technickou složitostí vrtulníku, provozními náklady a provozní účinnosti. Při návrhu vrtulníku RACER se hledělo především na úsporu hmotnosti, jak draku, tak i jednolivých mechanických nebo elektrických dílů. 

Kvůli úspoře paliva půjde během letu vypnout jeden ze dvou turbohřídelových motorů Safran Aneto-1X (2×1900 kW). Motor Aneto-1X poskytuje o 25 % větší výkon než jiné turbohřídelové motory stejné velikosti. Pro deaktivaci motoru, jeho opětovné spuštění, případně pro poskytnutí dodatečného výkonu (při zrychlení, přistání, nouzovém manévru atd.) poslouží pomocný elektrický motor.


Schéma vrtulníku RACER; větší foto / Airbus

Ve výsledku dojde k významné úspoře paliva – při cestovní rychlosti 333 km/h RACER spotřebuje o 15 % méně paliva než klasický vrtulník letící 240 km/h. Při překonání stejné vzdálenosti mají letové náklady u RACERu spadnout o 25 %. Dolet vrtulníku je vypočten na 750 km při přepravě šesti až osmi pasažérů. Současně má být dosaženo snížení hlučnosti o 20 %, především pomocí precizního přizpůsobení otáček hlavního rotoru dané letové situaci.

Postranní vrtule (poháněné přes hřídele vedoucí skrze křídla) vyvíjejí nejen dopředný tah, ale ve spolupráci s postranními křídly udržují stabilitu letu ve vysoké rychlosti, snižují vibrace a nahrazují zadní vyrovnávací rotor. Vrtule jsou poháněny i při vypnutí jednoho motoru Aneto-1X. Boční vrtule jsou podle Airbus Helicopters nejjednodušším způsobem, jak obejít u vrtulníku ztrátu vztlaku listů hlavního rotoru při velmi vysokých rychlostech.

Koncept RACERu byl poprvé představen v roce 2017 a v minulém roce došlo k výrobě prvních komponentů. Letové testy demonstrátoru se rozběhnou v příštím roce.


Klíčem úspěchu je průmyslově zvládnutá výroba velmi lehkého a pevného kompozitního draku vrtulníku RACER; větší foto / Airbus Helicopters

Právě dodaný centrální trup, kombinující kovové a kompozitní díly (dodané mimo jiné z Německa), vyrobilo rumunské konsorcium RoRCraft. Rumuni se také podíleli na jeho vývoji, testování a pevnostních výpočtech. Je to vůbec poprvé, kdy v Rumunsku vznikal tak pokročilý kompozitní drak. RoRCraft se bude podílet i na letových testech demonstrátoru, včetně pozemních zkoušek.

Trup využívá mimo jiné velké polymerové díly vyztužené uhlíkovými vlákny (CFRP). Airbus Helicopters na svých stránkách vyzdvihuje boční CFRP díly o rozměrech 3,4×1,5 metru spojující zadní část vrtulníku s kabinou. Velké struktury CFRP se většinou vyrábějí ručně, a to ručním prokládáním kompozitních uhlíkových tkanin se spojovacím materiálem do velkých forem – poté dojde k získání konečného tvaru dílu pomocí hydraulického lisu. Finálně je díl vytvrzen v autoklávu. Jmenované CFRP díly měly být ale vyrobeny vysoce automatizovaným procesem, který navrhl slavný německý technologický institut Fraunhofer Institute.


Testování podvozku; větší foto / Airbus Helicopters

Kabinu rovněž vyvinuly německé společnosti ve spolupráci s automobilovým průmyslem. Kabina využívá kompozitní materiály (s uhlíkovými vlákny), má nízký aerodynamický odpor a nabízí pilotům skvělý výhled. Z Německa také pocházejí proti nárazu odolná čelní skla.

Výrobu lehkých palivových nádrží (včetně moderních optických senzorů množství paliva) zajišťují Francouzi a Nizozemci, postranní zdvojená křídla britské konsorcium ASTRAL. Postranní křídla slouží k nesení transmise, převodových skříní a tlačných vrtulí. Současně poskytují vrtulníku až 50 % vztlaku při dopředném letu – to dovolí snížit otáčky hlavního rotoru, což se odrazí na větší stabilitě, nižších vibracích a nižšší hlučnosti.

Podvozkovou část vyrábí italské konsorcium ANGELA. Tříbodový podvozek je plně zatažitelný do trupu a do bočních křídel. Ocasní část s asymetrickým průřezem a ocasními plochami ve tvaru písmene „H“ vyrábí Španělé. Tiskové materiály bez dalších podrobností uvádí, že na výrobě ocasní části se podílela aditivní výroba, tedy „3D tisk“.


Výroba ocasní části; větší foto / Airbus Helicopters

Ne všechno je ale zcela nové. Listy hlavního rotoru jsou převzaty z vrtulníku Airbusu H175 a avionika je adaptací známého systému Helionix společnosti Airbus.

Vrtulník RACER je krásnou ukázkou toho, co je třeba neustále v technicky vyspělé společnosti připomínat a udržovat v podvědomí – těžké není postavit výrobek, opravdu těžké je navrhnout a postavit stroje, které tento výrobek vyrábějí a také navrhnout a postavit stroje, které tento výrobek otestují.

Na závěr uveďme, že RACER je stále vývojový program – nejsou zatím žádné objednávky ani známo datum zahájení případné sériové výroby. Vzhledem k revolučnosti konstrukce se dá očekávat, že se během testování demonstrátoru objeví řada technických problémů, které si vyžádají zpětné úpravy konstrukce.

Zdroj: Airbus Helicopters

Nahlásit chybu v článku


Související články

CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo

Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) ...

RACER: Evropský supervrtulník pro boj v megaměstech

Evropský Airbus oficiálně potvrdil účast v programu rychlého průzkumně-bojového vrtulníku FARA ...

Program FLRAA: Americká armáda zvolila SB>1 Defiant a V-280 Valor

Americká armáda (US Army) zvola dva finalisty programu dálkového útočného letounu budoucnosti FLRAA ...

Program FARA: Finalisty jsou vrtulníky 360 Invictus a Raider X

Program americké armády (US Army) FARA (Future Attack and Reconnaissance Aircraft) zná své ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    11:10 19.05.2021

    O vstupe Maďarska do vývoja EU bojového vrtuľníka: https://www.portfolio.hu/globa...

    O vstupe Maďarska do vývoja EU bojového vrtuľníka: https://www.portfolio.hu/globa...

  • zdeno
    12:18 26.04.2021

    dík za zájem a diskuzi, ještě bych naťuknul- limit pro vrtulník hnaný nosným rotorem je tak 400-450, pro vírník 600-650 podle pomocných ploch

    dík za zájem a diskuzi, ještě bych naťuknul- limit pro vrtulník hnaný nosným rotorem je tak 400-450, pro vírník 600-650 podle pomocných ploch

  • zdeno
    10:33 23.04.2021

    Je to jen demonstrátor - vývojový prototyp -teť budu trochu hádat - při zkouškách se ukáží nedostatky, které popsali první z diskutujících, pak doplní turbofen do ocasu, odpojování ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Je to jen demonstrátor - vývojový prototyp -teť budu trochu hádat - při zkouškách se ukáží nedostatky, které popsali první z diskutujících, pak doplní turbofen do ocasu, odpojování pohonu bočních rotorů při přistání a hlavního a vyrovnávacího při letu nad 380 (změní se v letadlo - vírník) a ono to bude jakž takž fungovat s podporou elektroniky, ale osprey bude furt o dost lepší
    Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      12:25 23.04.2021

      Vzhldem k tomu, že docela nedávno už něco podobného zkoušeli v podobě X3, tak pevně doufám v to, že se to co předpovídáš nedej bože nestane... Protože potom už bych fakt nevědě co ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Vzhldem k tomu, že docela nedávno už něco podobného zkoušeli v podobě X3, tak pevně doufám v to, že se to co předpovídáš nedej bože nestane... Protože potom už bych fakt nevědě co si mám myslet...
      Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      18:14 23.04.2021

      ...a teŤ (to jako fakt?) mi prozraďte, co má V-22 společného s tímto flugcojkem?

      ...a teŤ (to jako fakt?) mi prozraďte, co má V-22 společného s tímto flugcojkem?

    • logik
      18:41 23.04.2021

      Jinými slovy: jsi naštvanej, že Rusku utíká ve vývoji vrtulér (nebo přesněji letadel s kolmým startem a přistáním) nejen USA, ale už i Evropa.....

      PS: A k těm nedostatkům - on i ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Jinými slovy: jsi naštvanej, že Rusku utíká ve vývoji vrtulér (nebo přesněji letadel s kolmým startem a přistáním) nejen USA, ale už i Evropa.....

      PS: A k těm nedostatkům - on i vrtulník bez vrtulí je strašně nebezpečnej. Co když přistane někomu na hlavu? Obavy z toho, aby někdo náhodou nevlez do tý tlačný vrtule, ty může mít jen člověk, co nikdy nestál pod vrtulníkem, když přistával.
      Skrýt celý příspěvek

      • Storm
        19:10 23.04.2021

        To tvé " ps: " Není hodno ani tebe ani tvého nicku... Je samozřejme rozdíl nechat natupovat pasažéry do klasického vrtulníku se spuštěným motorem kde se hlídá aby nikdo nešel ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To tvé " ps: " Není hodno ani tebe ani tvého nicku... Je samozřejme rozdíl nechat natupovat pasažéry do klasického vrtulníku se spuštěným motorem kde se hlídá aby nikdo nešel dozadu k vrtulce a do tohohle bazmeku ze článku kde se bude muset hlídat aby někdo nevběhl do vrtulí na bocích nebo tím neproletěl třeba ufouknutý deštník obrazně řečeno... Pokud by nebyly vypínatelné...
        Skrýt celý příspěvek

        • logik
          19:41 23.04.2021

          A to je jako fakt takovej problém na to nastupování civilních pasažérů ty boční rotory vypnout????????????

          Jako chápu, že u nějakého Medevac použití, kde jde o sekundy, to trochu ...
          Zobrazit celý příspěvek

          A to je jako fakt takovej problém na to nastupování civilních pasažérů ty boční rotory vypnout????????????

          Jako chápu, že u nějakého Medevac použití, kde jde o sekundy, to trochu poblém bejt může, ale tam zas jaksi nejsou Ti nastupující civilisté. A na druhou stranu, jak daleko musí bejt destinace, aby dvojnásobná rychlost nevyrovnala o chvíli (o zapnutí a vypnutí rotorů) delší loading/unloading?
          Skrýt celý příspěvek

          • Storm
            20:31 23.04.2021

            Asi sis toho nevšim ale tak ti to tu dám ještě jednou i s časem kdy jsem to tady vložil...

            Storm
            19:41 22.04.2021

            Vzhledem k tomu, že i do menších vrtulníku se běžně nastupuje se ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Asi sis toho nevšim ale tak ti to tu dám ještě jednou i s časem kdy jsem to tady vložil...

            Storm
            19:41 22.04.2021

            Vzhledem k tomu, že i do menších vrtulníku se běžně nastupuje se spuštěným motorem / motory a otáčejícími se rotory za dodržování běžných bezečnostních pravide, jako je například přibližovat se k vrtulníku zepředu a podobně bez vypínání a spouštění... Tak bych se skoro vsadil, že vrtule se po přistání budou vypínat pomocí nějaké futuristické eurospojky...
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            13:24 26.04.2021

            Vzhledem k tomu, že rychlost těch vrtulí bude muset být řiditelná - a při přistávání jedna z nich se bude muset točit dokonce "dozadu", tak na té "futuristické eurospojce" nevidím ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Vzhledem k tomu, že rychlost těch vrtulí bude muset být řiditelná - a při přistávání jedna z nich se bude muset točit dokonce "dozadu", tak na té "futuristické eurospojce" nevidím nic divného ani problematického: když bude vrtulník umět řídit - a to poměrně přesně - otáčky těch vrtulí v rozsahu -X až Y, proč by měl být problém je nastavit zrovna na 0?

            A to je celou dobu podstata mého argumentu.
            Skrýt celý příspěvek

          • Storm
            19:44 26.04.2021

            Logik:
            otáčky těch vrtulí v rozsahu -X až Y, proč by měl být problém je nastavit zrovna na 0?

            Nevím sice jak to ty vlastně myslíš s tím nastavením otáček ani to točením dozadu... ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Logik:
            otáčky těch vrtulí v rozsahu -X až Y, proč by měl být problém je nastavit zrovna na 0?

            Nevím sice jak to ty vlastně myslíš s tím nastavením otáček ani to točením dozadu...
            Ale určitě to nebude tak že se při visu najednou začne točit vrtule naopak... Bude se točit furt stejně, jen úhel náběhu listů vrtule se pravděpodobně postupně přestaví do záporných hodnot, reverzu...
            A teď jedna věc kterou jsi asi nevěděl Logiku... Nevím jak by jsi konkrétně ty chtěl měnit rychlost otáčení tlačných vrtulí u tohohle hebla, když budou pravděpodobně poháněny od turbohřídelových motorů, které zároveň přes reduktor pohánějí i rotor, který má světe div se u vrtulníků ( teda těch současných ) celou dobu prakticky stejné otácek pro běžný let ( u autorotace je dokonce ta tolerance větší než pro motorový let )... Nějakou šaltrpákou, nebo jak? Ale pokud se teda nepletu ( teď prosím omluv mou pamět ) tak i letadla se stavitelnýma vrtulema mají prakticky stejné otáčky vrtulí během celého letu a pilot plynovou pákou ovládá jen plnění motoru, tedy laicky řečeno výkon... Proto se těmto vrtulím říká i vrtule stálých otáček... Příklad... Pokud pilot letadla přidá plyn vrtule se sice roztočí rychleji ale na to buď zareaguje regulátor otáček, který přestaví listy vrtule, jejich úhel náběhu ( tah ) tak aby se otáčky motoru a vrtule vrátliy zpět do optimálních hodnot, nebo to samé udělá v hůře vybavených letadlech sám pilot, pomocí pák ovládání vrtulí... Takže mi se teda tady bohužel teď tak trochu bohužel jeví, že tu právě debatuješ, na toto téma jen abys něco řekl... Přitom k tématu moc co nemáš říct...
            Můžu se samozřejmě plést i já, zkus kdyžtat pohledat sám ;)
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            15:02 27.04.2021

            V čem máš pravdu, že rozdíl tahu můžou dělat stavitelností, tedy nemusí řídit rychlost vrtulí. Nicméně to znamená, že přinejmenším velmi snadno půjde vrtuli zapraporovat, tedy ...
            Zobrazit celý příspěvek

            V čem máš pravdu, že rozdíl tahu můžou dělat stavitelností, tedy nemusí řídit rychlost vrtulí. Nicméně to znamená, že přinejmenším velmi snadno půjde vrtuli zapraporovat, tedy nebude dělat žádný "vítr" - což je ten skutečný problém těch točících vrtulí: od nástupního prostoru jsou oddělené křídlem.
            Takže částečně v tomto máš pravdu: mé řešení by asi bylo spíše použitelné s elektrickým přenosem výkonu, když je to přes hřídel, tak stavění vrtulí do reversu je pravděpodobnější.
            Nicméně, jelikož v transmisi vrtulníku je spojka je (byť ne klasického druhu) aby byla umožněna autorotace, tak nevidím sebemenší problém to řešit - kdyby byl daný požadavek, i spojkou. Pokud uměj udělat transmisi alá F-35B, tak uděla spojku na ty boční rotory není problém.

            "tak i letadla se stavitelnýma vrtulema mají prakticky stejné otáčky vrtulí během celého letu "
            Nemají ani náhodou. To by tam buďto museli mít variátor, nebo by po celý let musel běžet motor na stejný otáčky, což neběží, při startu nebo při stoupání se jede na vyšší výkon a tedy vyšší otáčky motoru, než při ustáleném letu. A naopak při přistání jde výkon a tedy i otáčky motoru dolů.
            Regulátor otáček umí regulovat odpor vrtule tak, aby motor a tedy vrtule zůstaly v daných nastavených otáčkách nezávisle na režimu letu (který ovlivňuje odpor vrtule). To ale neznamená, že pilot nemůže a nemění otáčky motoru (např. mezi otáčkama s ekonomickým provozem a otáčkama s nejvyšším výkonem) a z toho plynoucí i otáčky vrtule.

            Ale je fakt, že todle je trochu vedlejší problematika, jen že když už chceš druhého opravovat, tak ho opravuj správně....
            Skrýt celý příspěvek

          • Storm
            21:05 27.04.2021

            Co se týče těch postraních vrtulí u toho vrtulníku je problém po přistání né to že by vykazovaly nějaký minimální tah co by udržely brzdy ( to by byl problem jen přitom kdyby ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Co se týče těch postraních vrtulí u toho vrtulníku je problém po přistání né to že by vykazovaly nějaký minimální tah co by udržely brzdy ( to by byl problem jen přitom kdyby někomu nasály třeba kufr ), ale že se točí... Na letišti by to problém nebyl, tam to aby pasažéři nepřišli o končetiny pohlídá personal... Mimo letiště by to problém být mohl... Proto bude lepší je vypínat úplně rozpojením náhonu, nějakým druhem spojky... Mimochodem prapor je sice nastavení vrtule pro nulový tah, cizím slovem feather... Toto nastavení se ale užívá při vysazení motoru za letu, protože má za letu nejmenší aerodynamický odpor, ale né na zemi při stání ( bylo by to i pěkně hlučné ), ale během letu, kdy lopatky mají nulový úhel ke směru letu... To co myslíš ty je pokud se nepletu nastavení vrtule zvané Beta... Na zemi nulový tah a nejmenší odpor lopatek vrtule... ( vrtule řeže vzduch bez tahu )

            K tomu druhému... Máš pravdu... Napsal jsem to velice zjednodušeně... Taky jsem se dopustil několika nepřesností... Musím podotknout, že myslím že ty v mé opravě ale taky...

            U letadla s pevnou vrtulí je to tak, že plynovou přípustí se reguluje tah vrtule pomocí změny otáček... Tam se mění otáčky při každém zásahu do plynu jak vrtule tak motoru...

            U letadle se stavitelnnou vrtulí je to ale jinak... V kokpitu jsou pro námi řešený případ důležité dvě páky... Jedna ( plynovà páka ) ovládá plnící tlak, což by se dalo zjednodušeně přeložit jako ovládání výkonu... Do jisté míry také otáčky, ALE neni to tak jednoduché, vysvětlím níže... Druhá páka, modrá, ovládá otáčky vrtule ( tady jsem byl hodně nepřesný )... Ovládá je né jak podsouváš ty variátorem, ale nastavením úhlu náběhu listů vrtule ( čili změnou tahu vrtule )... Pak tam může být ještě červená páka směsi... Ale to se nás netýká...
            Samozřejmě, že jsou rozdíly v otáčkách při různých režimech letu ( já to pro zjednodušení myslel v horizontu a k tomu jsem to ještě blbě formuloval, taky paměť zradila ) Ale asi trochu jinak než si myslíš ty... Pilot nastaví otáčky vrtule a plnění čili výkon na vzlet... Po vzletu přestaví plnění čili výkon a vrtuli na otáčky pro stoupání... A po tom to samé pro přímý let... Přesné podle letové příručky daného typu... Tady máš do jisté míry pravdu, že se otáčky mění... ALE vezmeme si pro příklad let v hladině, v horizontu ( ale nejen při tomto režimu letu )... Plnění, čili výkon a otáčky vrtule jsou nastaveny podle letové příručky podle daného režimu letu... Pilot se tozhodne zvýšit rychlost letu a potlačí na " plynovou páku "... Co se stane s otáčkama? No rozhodně né to co by jsi očekával... Otáčky vrtule se nemění, přestože mezi motorem a vrtulí není ten tvůj variátor... Nemění se totiž ani otáčky motoru... Regulátor otáček vrtule reaguje na zvýšení tlaku plnění čili zvýšení výkonu motoru pilotem a to tak, že zvětšením úhlu náběhu lopatek vrtule ( zvýšním tahu při stejných otáčkách což dovoluje zvyšení výkonu motoru... ty to asi označuješ zvětšením odporu vrtule )... A to je to co jsem se snažil vysvětlit co to je vrtule stalých otáček... Prostě za letu pokud pilot nehrabe do nastavení vrtule, tak se pohybem plynové přípusti nemění ani otáčky vrtule ani motoru... Mění se laicky řečeno pouze vykon motoru a nastaveni lopatek vrtule čili tah...

            Omlouvam se všem které jsem mohl svými příspěvky uvést v omyl a i tobě pokud jsem se tě dotknul... Nicméně nemusíme hledat konflikty v názorech kde nejsou...
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            10:59 28.04.2021

            Storm:
            Ok, v poho - v tom co píšeš máš pravdu. Jen mi vadila ta IMHO zbytečná skepse, když se jednou Evropa drží na špičce vývoje v danym oboru.

            Storm:
            Ok, v poho - v tom co píšeš máš pravdu. Jen mi vadila ta IMHO zbytečná skepse, když se jednou Evropa drží na špičce vývoje v danym oboru.

  • chalupab
    07:47 23.04.2021

    Toto je příklad jednoho z možných řešení zajištění vrtulníků pro letectvo AČR
    - zrušit podvodné výběrové řízení a nákup US vrtulníků
    - ponechat ve službě Mil Mi-24 s tím, budou ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Toto je příklad jednoho z možných řešení zajištění vrtulníků pro letectvo AČR
    - zrušit podvodné výběrové řízení a nákup US vrtulníků
    - ponechat ve službě Mil Mi-24 s tím, budou za cenu cca 3 miliardy repasovány a tím prodloužena jejich služba na dobu dalších cca 10 let
    - vyvinout maximální úsilí a účast ČR k zapojení se do vývoje "evropského super-vrtulníku" a tím si zajistit i "předkupní právo" na vrtulníky
    - těmito vrtulníky pak nahradit dosluhující (ale k obraně vlasti stále plně vyhovující) Mil Mi-24
    RESUMÉ
    ...tím bude dosaženo
    a) nezávislosti na Ruských vojenských technologiích
    b) nezávislosti na Amerických vojenských technologiích
    c) nanejvýš rozumná integrace vojenských technologií v rámci EU
    d) udržení a další rozvoj využití České vědy, výzkumu a vývoje v oblasti vojenství
    Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      09:56 23.04.2021

      NE!!!!!!

      NE!!!!!!

    • skelet
      10:02 23.04.2021

      proboha

      proboha

    • skelet
      10:17 23.04.2021

      za 3mld Kč dostanete maximálně generální opravu Mi-24 a avioniku na úrovni modernizovaných Mi-171, a to kdo ví jestli. No a teď začínáme narážet na realitu.
      1) k takové ...
      Zobrazit celý příspěvek

      za 3mld Kč dostanete maximálně generální opravu Mi-24 a avioniku na úrovni modernizovaných Mi-171, a to kdo ví jestli. No a teď začínáme narážet na realitu.
      1) k takové modernizaci musíme mít souhlas výrobce. Pokud jste si nevšiml, tak naše současné vzájemné vztahy s Ruskou federací jsou na bodě mrazu. Tedy dostaneme licenci? Pokud ne, tak je můžeme provozovat jen nad územím ČR a nebudou se moct účastnit mezinárodních cvičení, což znamená, že úroveň našich osádek pak bude menší. Nicméně pokud budeme optimisty, tak se dostaneme bodu k 2
      2) za 3mld Kč nedostanete na Mi-24 žádnou novou výzbroj. Tedy jejich hlavní výzbrojí by byly rakety S-8, S-57 a 9M114. Z toho vyplývá, že v případě nasazení v konfliktu musí jít piloti de facto až k cíli a díky poloaktivnímu řízení 9M114 jim nepomohou ani letečtí návodčí pozemních sil, a tedy musí se neustále vystavovat palbě nepřítele. Příčemž maximální dostřel našich 9M114 je 5km (Hellfire z AH-1 až 9km).
      Pokud tedy uvážíme, že nejmodernější ruské MANPADS 9K333 Verba mají dosah až 6,5km, tak z toho plyne jediné. Nasazení Mi-24 bez moderní výzbroje je sebevražda. A z toho vyplývá, že Mi-24 jsou zcela NEVYHOVUJÍCÍ !
      Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      10:35 23.04.2021

      To je všechno hezké pane Chalupo, ale tak jak jste to popsal je to dle mého laického názoru snůška nerealizovatelného plácání se v mělké vodě... Trochu to tozvedu...

      Chalupab
      - ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To je všechno hezké pane Chalupo, ale tak jak jste to popsal je to dle mého laického názoru snůška nerealizovatelného plácání se v mělké vodě... Trochu to tozvedu...

      Chalupab
      - zrušit podvodné výběrové řízení a nákup US vrtulníků

      K tomuto obvinění se určitě nebudu vyjadřovat...

      Chalupab
      - ponechat ve službě Mil Mi-24 s tím, budou za cenu cca 3 miliardy repasovány a tím prodloužena jejich služba na dobu dalších cca 10 let
      - vyvinout maximální úsilí a účast ČR k zapojení se do vývoje "evropského super-vrtulníku" a tím si zajistit i "předkupní právo" na vrtulníky
      - těmito vrtulníky pak nahradit dosluhující (ale k obraně vlasti stále plně vyhovující) Mil Mi-24

      Takže k částce financování vývoje ještě neexistujícího vrtulníku ( k terou by jsme jako stát podílející se na vývoji asi museli vynaložit ), k další částce potřebnou k nákupu vrtulníku zaškolení personálu vybudování infastruktůry a podobně, k tomu případně i financovat integraci výzbroje, kterou by třeba jiní účastníci vývoje nepožadovali, by jsme ještě měli vyhodit 3miliardy za modernizaci? Když pominu fakt, že není vůbec jisté že by nám takový zásah do konstrukce výrobce vrtulníku vůbec povolil, když pominu fakt, že k těm třem miliardám by musely být uvolněny další prodtředky na nákup výzbroje, zejména na střelivo do hlavňové výzbroje a PTŘS... Tak by jsme měli být dalších deset let závislí na zemi původu vrtulníku, kdy lusknutím prstu a nedodáním např motorů a nejen nich nám odstaví všechny čtyřiadvacítky... A takhle jako budem leštit staré krámy a vyhazovat za ně peníze jen kvůli předkupního práva na vrtulník neodskoušený bojem s nejistou výzbrojí i budoucností jo?

      Chalupab
      a) nezávislosti na Ruských vojenských technologiích
      b) nezávislosti na Amerických vojenských technologiích
      c) nanejvýš rozumná integrace vojenských technologií v rámci EU
      d) udržení a další rozvoj využití České vědy,

      Ad a) Takže dalších deset let budem závislí místo dvou let jako s pořizením H1

      ad d) Nevím co je špatně na tom pořídit moderní a kvalitní výzbroj z USA... Dělá to skoro každý...

      ad c) No tak by mě zajímalo co pořádného a pořádně vyzbrojeného v oblastí bitevních vrtulníků se v EU vyrobilo...

      ad d) to je populistycky politycký výrok, zvlášť pofiderní podstaty, protože se u nás nikdy smysluplně vrtulníky nevyvíjely ani nevyráběly takže přínost pro jiné účastníky vývoje i pro nàs nula... Když pominu montovnu draku jisté US firmy... A to zas ale nebyl EUroVrtulník...
      Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      13:23 23.04.2021

      No nevím Karle či za 3 mld urobíš nejakú zásadnú rekonštrukciu na 24-kách. Teraz robia GO u nás na 17-kach a kus po 5 mil euro. A to sa tam nemusia riešiť žiadne zbraňové systémy, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No nevím Karle či za 3 mld urobíš nejakú zásadnú rekonštrukciu na 24-kách. Teraz robia GO u nás na 17-kach a kus po 5 mil euro. A to sa tam nemusia riešiť žiadne zbraňové systémy, radar alebo software. To počítaj minimálne dvojnásobok, teda takých 250 mil kačiek za kus. Vyhodené peniaze.
      Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      18:11 23.04.2021

      Jůůů, super matroš pane Chalupa! Od Uralu předpokládám?

      Jůůů, super matroš pane Chalupa! Od Uralu předpokládám?

      • tctx
        22:26 23.04.2021

        Neplest s Kristianem Chalupou, pise pod nickem Christian.

        Tohle bude spis odnekud z Piteru.

        Neplest s Kristianem Chalupou, pise pod nickem Christian.

        Tohle bude spis odnekud z Piteru.

  • Miroslav
    18:30 22.04.2021

    Zaujímalo by ma koľko tá sranda bude stáť. Teda koľko by mala stáť a koľko bude stáť naozaj. Európske zbrojné programy väčšinou končia tak, že výsledná cena je príliš vysoká takže ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zaujímalo by ma koľko tá sranda bude stáť. Teda koľko by mala stáť a koľko bude stáť naozaj. Európske zbrojné programy väčšinou končia tak, že výsledná cena je príliš vysoká takže bude malý záujem a tým cena ešte viac porastie (A-400, NH-90, Rafale, Leclerc...)
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      22:32 22.04.2021

      Něco takového už existuje.
      https://cs.m.wikipedia.org/wik...

      Něco takového už existuje.
      https://cs.m.wikipedia.org/wik...

    • Klimesov
      09:55 23.04.2021

      Tohle ale více připomíná civilní projekt :-(
      Což je docela škoda. V Evropě je dost chytrých hlav, což dokazují i přímé vojenské projekty, jen bohužel dost často se ve sféře, kde se ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tohle ale více připomíná civilní projekt :-(
      Což je docela škoda. V Evropě je dost chytrých hlav, což dokazují i přímé vojenské projekty, jen bohužel dost často se ve sféře, kde se můžou prolínat civilní a vojenské stroje, jdou evropské společnosti nejprve do té civilní, což je pochopitelné živí je to, a až pak do té armádní.
      Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    12:35 22.04.2021

    Pohybovat se v okolí tlačných vrtulí bude určitě oblíbená činnost všech, co budou chtít nastoupit a vystoupit...
    Považoval jsem první zmínky o RACERu za trochu zoufalé plácnutí do ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pohybovat se v okolí tlačných vrtulí bude určitě oblíbená činnost všech, co budou chtít nastoupit a vystoupit...
    Považoval jsem první zmínky o RACERu za trochu zoufalé plácnutí do vody - a oni to mysleli vážně! Tak uvidíme.
    Skrýt celý příspěvek

    • moryk
      12:53 22.04.2021

      Tak si budou muset davat vetsiho majzla nez je obvykly u vrtulniku. Mne spis zarazilo, ze ty tlacny vrtule jsou pohany prez hridel. Davalo by mne vetsi smysl pohanet je ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tak si budou muset davat vetsiho majzla nez je obvykly u vrtulniku. Mne spis zarazilo, ze ty tlacny vrtule jsou pohany prez hridel. Davalo by mne vetsi smysl pohanet je elektromotorem... Ale asi vedi proc to tak konstruujou :-)
      Skrýt celý příspěvek

      • Arccos
        12:56 22.04.2021

        Abych zbytečně nevtipkoval - asi se dá předpokládat, že vrtulník bude přistávat i vzlétat bez spuštěných tlačných vrtulí, jinak by to bylo opravdu život ohrožující. I tak tam ovšem ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Abych zbytečně nevtipkoval - asi se dá předpokládat, že vrtulník bude přistávat i vzlétat bez spuštěných tlačných vrtulí, jinak by to bylo opravdu život ohrožující. I tak tam ovšem budou překážet.
        Skrýt celý příspěvek

        • Sergej7490
          13:53 22.04.2021

          To som nie celkom isty - vzhladom k absencii vyrovnavajucej vrtule na chvoste, ktoru maju bocne rotory nahradzovat.

          To som nie celkom isty - vzhladom k absencii vyrovnavajucej vrtule na chvoste, ktoru maju bocne rotory nahradzovat.

          • Arccos
            14:26 22.04.2021

            A jo, vlastně, vždyť ono to nemá vyrovnávací rotor. Tím hůř, ta koncepce zkrátka není dobrá.

            A jo, vlastně, vždyť ono to nemá vyrovnávací rotor. Tím hůř, ta koncepce zkrátka není dobrá.

        • Storm
          13:57 22.04.2021

          To je samozřejmě nesmysl... Vzlétat a přistávat bude samozřejmě s otáčejícíma se vrtulema, oběma... Vzhledem ke konstrukci, kdy nemá klasický vyrovnávací rotor ( vrtulku ) a ani se ...
          Zobrazit celý příspěvek

          To je samozřejmě nesmysl... Vzlétat a přistávat bude samozřejmě s otáčejícíma se vrtulema, oběma... Vzhledem ke konstrukci, kdy nemá klasický vyrovnávací rotor ( vrtulku ) a ani se nejedná o koaxiálni konstrukci vrtulníku bude potřebovat aby se obě při vzletu a přistàní samozřejmě točily... Jedna bude s největší pravděpodobností vykazovat tah dopředu a druhá dozadu, podle dmyslu otáčení rotoru... Aby se vyrovnal kroutící moment rotoru a nedošlo k samovolnému otáčení...
          Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          09:19 23.04.2021

          Nic nového pod sluncem - turbovrtulové (včetně běžných dopravních) letouny mají řádově stejně "nebezpečné" vrtule i dnes... a to nemají vůbec možnost je spouštět až ve vzduchu, ba ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Nic nového pod sluncem - turbovrtulové (včetně běžných dopravních) letouny mají řádově stejně "nebezpečné" vrtule i dnes... a to nemají vůbec možnost je spouštět až ve vzduchu, ba naopak jejich pomocí také manévrují po zemi a jsou tím ještě nebezpečnější... ostatně pružné listy hlavního rotoru taky nejsou "ganz ohne risiko"
          Skrýt celý příspěvek

          • Storm
            10:01 23.04.2021

            To je samozřejmě hezké překrucování a míchání hrušek s jabkami... Letadla přistávají zpravidla jen na letišti, pokud se bavíme teda o komerčním provozu, kde je bezpečnost zajištěna ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To je samozřejmě hezké překrucování a míchání hrušek s jabkami... Letadla přistávají zpravidla jen na letišti, pokud se bavíme teda o komerčním provozu, kde je bezpečnost zajištěna předpisy... Letadla se pohybují po plochách které jsou k tomu určené a kde se nikdo jiný jen tak nepohybuje, pojižděcí a vzletové dráhy, což sou plochy na které se laicky řečeno vydává povolení k pohybu letadel ale i k třeba pohybu např vozidel či osob.. Na plochách jako ke třeba apron, neboli odbavovací plocha, kde se krom personálu letiště mohou nikoli libovolně pohybovat i cestující, se rozhodně kolem letadla s otáčejícími se vrtulemi nikdo nekvalifikovaný nepohybuje... Vrtule se točí jen při pojíždění... Myslím si, že když už je nutné aby lidi nastupovali do letadla s běžícími motory mělo by být minimum zastavení motoru na straně nástupu lidí... Existují letadla jako myslím že je CASA, u kterého mohou běžet motory se stojícími vrtulemi... Ale to je stejně vojenské letadlo kde platí všechno trochu jinak... Naproti tomu vrtulník sevpohybuje vzlétá sedá i mimo Letiště a Heliporty a tam je předpoklad pohybu i nekvalifikovaných osob... A mimochodem u vrtulníku s otáčejícím se rotorem ( na zemi za letu to je něco jiného, protože zaletu působí na totor úplně jiné síly ) listy odstředivou silou rozhodně nepruží ani se svěšují jako když se netočí...
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            18:36 23.04.2021

            Storm: Byl jsi někdy pod přistávajícím vrtulníkem. Tam se nikdo jen tak pohybovat fakt nebude....

            Storm: Byl jsi někdy pod přistávajícím vrtulníkem. Tam se nikdo jen tak pohybovat fakt nebude....

          • Storm
            18:52 23.04.2021

            Logiku logicky se bavíme o pohybu lidí kolem vrtulníku po přistání, nástupu či výstupu při stání na zemi... Jestli jsis teda nevšimnul o čem se od bavíme od začátku... Asi by to ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Logiku logicky se bavíme o pohybu lidí kolem vrtulníku po přistání, nástupu či výstupu při stání na zemi... Jestli jsis teda nevšimnul o čem se od bavíme od začátku... Asi by to chtělo přečíst i to na co jsem odpovídal... A proč jsem na to odpovídal...

            A poněkud drze si dovolím odpovědět takto, že přímo pod přistávajícím vrtulníkem samozřejmě né, ale přímo pod vrtulníkem visícím pár metrů nad zemí, z titulu profese už jsem pár krát byl... Je totiž docela dost situací vyžadující aby se lidi pohybovali přímo pod visícím se vrtulníkem...
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            19:43 23.04.2021

            A to jako nemůžu přistát a vrtule vypnout?

            "ale přímo pod vrtulníkem visícím pár metrů nad zemí,"
            No a tam zas ty běžící vrtule jaksi nevadí, že....

            A to jako nemůžu přistát a vrtule vypnout?

            "ale přímo pod vrtulníkem visícím pár metrů nad zemí,"
            No a tam zas ty běžící vrtule jaksi nevadí, že....

    • matu
      14:41 22.04.2021

      Vzdyť přece pohyb osob je před "křídlem" a tlačné vrtule jsou až za ním. Nevidím, žádný rozdíl od normálního vrtulníku kde vyrovnávací vrtule je také dostupná.

      Vzdyť přece pohyb osob je před "křídlem" a tlačné vrtule jsou až za ním. Nevidím, žádný rozdíl od normálního vrtulníku kde vyrovnávací vrtule je také dostupná.

      • Arccos
        15:20 22.04.2021

        U normálního vrtulníku nikdo nemusí k vyrovnávacímu rotoru chodit, tady nutně musí, protože tlačné vrtule jsou přímo u přístupových částí. Pouze předních 180° kolem RACERu je ...
        Zobrazit celý příspěvek

        U normálního vrtulníku nikdo nemusí k vyrovnávacímu rotoru chodit, tady nutně musí, protože tlačné vrtule jsou přímo u přístupových částí. Pouze předních 180° kolem RACERu je jakžtakž bezpečných a to ještě musíme pominout proud vzduchu od vrtulí.
        Skrýt celý příspěvek

    • tctx
      15:32 22.04.2021

      Hm, vypada to, ze se kolem toho bude muset chodit tak, jak se ted chodi kolem vrtulovych letadel.

      To teda opravdu je dost podstatna vada na koncepci.

      Hm, vypada to, ze se kolem toho bude muset chodit tak, jak se ted chodi kolem vrtulovych letadel.

      To teda opravdu je dost podstatna vada na koncepci.

      • Storm
        19:41 22.04.2021

        Vzhledem k tomu, že i do menších vrtulníku se běžně nastupuje se spuštěným motorem / motory a otáčejícími se rotory za dodržování běžných bezečnostních pravide, jako je například ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Vzhledem k tomu, že i do menších vrtulníku se běžně nastupuje se spuštěným motorem / motory a otáčejícími se rotory za dodržování běžných bezečnostních pravide, jako je například přibližovat se k vrtulníku zepředu a podobně bez vypínání a spouštění... Tak bych se skoro vsadil, že vrtule se po přistání budou vypínat pomocí nějaké futuristické eurospojky...
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          22:07 22.04.2021

          To nie je nič futuristické. Elektromagnetická spojka s brzdou. Tak do 3 sekúnd je vrtuľa v pokoji

          To nie je nič futuristické. Elektromagnetická spojka s brzdou. Tak do 3 sekúnd je vrtuľa v pokoji

        • tctx
          22:12 22.04.2021

          Klidne.. ten prispevek byl ale hlavne myslen ironicky.

          Klidne.. ten prispevek byl ale hlavne myslen ironicky.

    • flanker.jirka
      17:47 22.04.2021

      Možná by to mohlo jít i jinou cestou, jako i Piaseckeho X 49. Kde byl tlačný rotor vzadu, na trupu bylo jen křídlo.
      https://en.wikipedia.org/wiki/...

      Možná by to mohlo jít i jinou cestou, jako i Piaseckeho X 49. Kde byl tlačný rotor vzadu, na trupu bylo jen křídlo.
      https://en.wikipedia.org/wiki/...

    • skelet
      11:25 23.04.2021

      divím se, že nejdou cestou dmychadla

      divím se, že nejdou cestou dmychadla

    • Grugh
      00:56 24.04.2021

      Vážně si zde někdo myslí, že zastavené boční vrtule jsou nebezpečnější než točící se zadní rotor (napevno hřídelí spojený s hlavním rotorem)?
      "Strach je záležitost psychiky, často ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Vážně si zde někdo myslí, že zastavené boční vrtule jsou nebezpečnější než točící se zadní rotor (napevno hřídelí spojený s hlavním rotorem)?
      "Strach je záležitost psychiky, často nemá logické opodstatnění."

      Mě se dané řešení celkem líbí.
      1) Efektivita pohonu
      2) Bytelnost konstrukce
      3) Při nastupování pasažerů neprší dovnitř (díky horní části křídla) ;-)
      Skrýt celý příspěvek