NATO musí být pro Rusko a Čínu méně čitelné

Vojáci NATO; ilustrační foto / Španělské ministerstvo obrany

USA a NATO se řídí jasnými pravidly řešení krizových situací. Těchto jasných pravidel ale zneužívá Rusko a Čína ve svůj prospěch. Podle Jerry Hendrixe, staršího analytika Centra pro novou americkou bezpečnost (Center for a New American Security), se musí USA stát pro své protivníky opět špatně čitelné - stejně jako jsou Rusko a Čína nečitelní pro USA.

Předvídatelnost jako slabost

USA a NATO jsou na rozdíl od jiných velmocí velice předvídatelní a čitelní. Západní země se řídí závaznými a veřejnými pravidly nasazení ozbrojených sil v krizových situacích.



"Pravidla války" byla zavedená během studené války kvůli zamezení nedorozumění mezi Západem a Sovětským svazem.

Příkladem je americko-sovětská dohoda INCSEA (Incidents at Sea). Cílem dohody bylo zmenšit počty incidentů mezi sovětským a americkým námořnictvem, které mohly přerůst v ozbrojený střet.

Podobnou dohodu CUES (Code for Unplanned Encounters at Sea) v roce 2014 podepsalo 21 zemí ležících u Tichého oceánu, včetně Spojených států a Číny. Dohoda nastavuje jasná pravidla chování pro setkání plavidel cizích zemí v Tichém oceánu.

Jak však ukazují události posledních let, předvídatelnost se stala slabostí. Rusko a Čína v posledních letech skrze koncept hybridní války začaly zneužívat pravidla USA/NATO ve svůj prospěch.

V roce 2014 tak “zelení mužíčci”, neoznačené jednotky ruské armády, beztrestně obsadily ukrajinský Krym. Čína zase své uzemní nároky v jihočínském moři šíří pomoci “motivovaných” komerčních rybářských flotil a civilní pobřežní stráže.

Cílem takového nejezdnoznačně agresivního konání je vyhnout se přímé vojenské konfrontaci s jednotkami USA/NATO. Zároveň však lze tímto způsobem dosáhnout mocenských cílů - například provádět uzemní expanzi (Krym, zabrané ostrovy Čínou) a vnucovat svou vůli ostatním národům (východní Ukrajina).

Na první pohled se zdá, že Rusko/Čína riskují ozbrojený konflikt se Západem. Ale díky jasně definovaným pravidlům USA/NATO o zapojení ozbrojených sil obě země přesně vědí, co a jak si mohou dovolit. Obě země vypracovaly a uplaťnují komplexní vojenskou strategii expanze, která nikdy nepřekročí tzv. “práh války”.

Jednotlivé fáze konfliktu

Po operaci Pouštní bouře Sbor náčelníků štábů Pentagonu vydal několik strategických dokumentů (Joint Publications). V Doctrine for Joint Operations Pentagon detailně definoval jednotlivé fáze ozbrojeného konfliktu, ve kterém by byly zapojeny ve velkém měřítku Ozbrojené síly Spojených států.

Pentagon definoval šest fázi zapojení ozbrojených sil - formováni konfliktu, odstrašení, převzetí iniciativy, dominance, stabilizace a zapojení civilních autorit. Formování konfliktu je označeno jako “Fáze 0” a zapojení civilních autorit jako “Fáze 5”.

Ozbrojené síly Spojených států se střetávají s protivníkem především ve Fázi 3 (dominance). Jedná se o klíčovou fázi, plně v podřízenosti amerického ministra obrany, na které jsou závislé ostatní dvě fáze - tedy stabilizace a zapojení civilních autorit.

Rusko a Čína zhruba od roku 2008 testují nový přístup ve vedení války, kdy ponechávají americké vojenské a civilní vůdce v nejistotě a nerozhodnosti. Příkladem je právě použití “zelených mužíčků” při ruské anexi Krymu nebo čínské využívání civilních rybářských lodí.

Oba rivalové také úspěšně hledají americký “práh války” - tedy hranici, kterou pokud nepřekročí, americké ozbrojené síly s nimi nepůjdou do otevřeného konfliktu.

Zdá se, že ani ruské vojenské akce na východní Ukrajině a na Krymu “prahem války” nejsou, stejně jako není "prahem války" stavba čínských letišť na sporných ostrovech v Jihočínském moři, které si nárokují Vietnam, Filipíny nebo Tchaj-wan.

Podle Hendrixe je proto nezbytné, aby se Spojené státy začaly podobně jako Rusko a Čína chovat na strategické úrovni méně čitelně a více nepředvídatelně .

Protivníci musí ztratit jistotu v tom, jaké další kroky USA podniknou - např. po "Fázi 1" může přijít "Fáze 3". 

Protivníci nesmí vědět, že při určité akci nebudou/budou USA reagovat předvídatelným, nalinkovaným způsobem. Jak soudí autor, je to jeden ze způsobů, jak zabránit dalším expanzním dobrodružstvím Ruska a Číny.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Gremlin: Cesta ke zničení ruské protivzdušné obrany

Americká agentura DARPA na začátku roku spustila vývojový program Gremlin. Cílem je osvojit si ...

Příměří v Sýrii: Od naděje po očekávané fiasko

V sobotu 10. září se USA a Rusko dohodly na sedmidenním pozastavení bojů v Sýrií. Klid zbraní začal ...

Spojené státy americké proti Číně

Jak by vypadala válka nejmocnějších státu současnosti? Mají Spojené státy stále převahu slibující ...

Ruský útok zničí obranu Pobaltí do 60 hodin

Prestižní americká výzkumná instituce RAND Corporation vydala studii Reinforcing Deterrence on ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cyril
    09:48 10.10.2016

    jsk1: tak jednoduché to nebude.. navíc kdyby ses zeptal Turecka, jestli by sestřelilo ruské letadlo i teď, tak bys určitě dostal odpověď, že NE :) Navíc sestřelovat automaticky každého, kdo lízne hranice, by asi nebylo příliš štastné, to by totiž nad sýrií vlastně žádná "koalice" ani lítat nemohla.

  • jsk1
    09:39 10.10.2016

    Je to velmi jednoduché - pokud ruské např. letadlo naruší vzdušný prostor NATO - sestřelit jako to udělali Turci - Putin bude křičet, ale příště si dá pozor.

  • Luky
    21:50 09.10.2016

    ...mám rád americký termín "Chickenhawk"

  • Roland
    18:41 09.10.2016

    hlavní problém vidím v tom, že každý usa/nato pšouk kritzuje hromada povalečů a různých "hippíků" který melou o dodržování všeho možnýho zatím co všichni ostatní na to v lepším případě kašlou nebo naopak tohle používají proti usa/nato

    není to že by nato a usa bylo slabý - jenže s košíkem na tlamě a levou přední tlapou přivázanou k pravý zadní se blbě funguje ...

  • Jan Grohmann
    16:48 09.10.2016

    Neplevelte prosím diskuzi. Pokud nemáte k tématu, co říct, tak nepište. Děkuji. Poslední příspěvky z důvodu utnutí obskurní diskuze smazány.

  • stronger.p
    16:18 09.10.2016

    Grull: Já zažil ZVS v roce 86-88, zřejmě jako politicky nespolehlivý, u stavebního vojska (modernější a pozdější PTP) a snad byla polská krize nebo něco takovýho...Měli jsme sevřený pr..le.
    Také jsem při Občanské nauce viděl pár instruktážních filmů, jak se chovat při jaderném výbuchu atd..
    Všichni mají plný držky míru a furt válčí.
    Otázkou zůstává, jak se budou bránit? Sestřelí to, co na ně poletí nebo provedou odvetný úder na zdroj odpalu?
    Doufám, že mají pouze rétorická cvičení...

  • Grull
    16:06 09.10.2016

    stronger - Ano, nějaké dodávky potravin a surovin do Německa byli, tam šlo o to, aby Stalin němce uklidnil a získal čas na obnovení armády po těch jeho čistkách.
    V podstatě takové dobrovolné výpalné.

    Co říkáte na tohle:
    https://www.novinky.cz/zahrani...

    Že by začátek nové Kubánské krize? Tam jestli někomu ujede prst na spošti...

  • stronger.p
    15:55 09.10.2016

    damik: pokud je pravda to o poskytnutí zdrojů a základen, tak vlastně Stalin neudělal nic jiného, než dělají současní západní (ale i východní) politici.

  • cyril
    15:42 09.10.2016

    damik: ale že na sssr byla uvalena tzv. zlatá blokáda, kdy museli za import veškerého zboží, strojů apod platit obilím, to už jsi zapomněl zmínit že, ty hladomore :) a nebyl to pouze ukrajinský hladomor, týkalo se to celého sssr.

    a o tom kdo financoval hitlera se můžeš dozvědět třeba z tohoto dokumentu, ale raději se na něho nedívej, protože je natočen britskou BBC a reálně hrozí, že by tě z toho kleplo. https://www.youtube.com/watch?...

  • damik
    15:10 09.10.2016

    Stronger.p - Rusky narod zaplatil krvi, protoze Soveti/Stalin Nacistum pratelsky poskytli tyto zdroje na zniceni Zapadu v roce 1940 (z duvodu Britske hospodarske blokady Nemecka):

    - 500,000 tun psenice
    - 900,000 tun ropy
    - 100,000 tun bavlny
    - 500,000 tun fosfatu
    - dalsi stratgeicke rudy
    - transport jednoho milionu tun soja bobu z Manchurie

    Soveti take poskytli Nacistum ponorkovou zakladnu Basis Nord, aby mohli Naciste lepe prepadavat Britske konvoje.

    Je celkem zajimave ze tyto zdroje Soveti dostali do Nemecka pres prepadene Polsko. Treba kdyby Soveti nebyli jeste horsi svine nez Nacisti a nekamaradili se s nimi, tak by se Hitler tak daleko k Moskve nedostal ...

    A to ignoruji Sovetske vyvrazdeni odhadovanych 2.5 az 7.5 milionu Ukrajincu 1932/33

  • cyril
    14:32 09.10.2016

    todomatch: o tu tvoji pravdu co tady prezentuješ nikdo nestojí, ty jsi takovej expert od raketového inženýra na bulavy až po druhou světovou, do každého článku musíš napsat ty svoje bláboly, který ti x lidí vyvrátí a usvědčí ze lži a jediné, na co se zmůžeš, je nenápadně to zakecat a plevelit zase o kus dál.

    Poněvadž se ti snažit něco vysvětlit je stené jako házet hrách na zeď, nejspíše proto, že svoji pravdu sis našel už dávno, možná kvůli tomu, že ti přes paty přejel sovětskej tank, vážně nevím, tak ti posílám alespoň vtipný obrázek, který tě zaručeně pobaví :)

    https://scontent-frt3-1.xx.fbc...

  • stronger.p
    14:26 09.10.2016

    Americká materiální pomoc je neoddiskutovatelná, ale SSSR ji snad zaplatil penězi a krví, protože ta ohromná masa nejen německých vojsk vázaná na východní frontě, by si se západními vojsky asi vytřela pr...

  • Rase
    14:11 09.10.2016

    Olivav:
    Americké a britské tanky byly použité třeba i u Kurska, nebo při osvobozování ČSR atd. stíhačky si taky dost zabojovaly. Dodané vlaky fungovaly, náklaďáky taky, o botech, nebo konzervách nemluvně. Zkrátka díky pomoci od Británie a USA, mělo SSSR čas vyrábět jen tanky a další zbraně. Bez nich by se jim zhroutilo zázemí, nebo mělo mnohem větší problémy.

  • Todomatch
    14:01 09.10.2016

    Olivav - no podle čeho? Podle pravdy přece, ale už ne podle téhle vaší http://1url.cz/JtNak...

  • Olivav
    13:49 09.10.2016

    Podle čeho se dnes vyučuje historie to mi hlava nebere.

  • Olivav
    13:44 09.10.2016

    Todomach nelži tak okatě https://cs.wikipedia.org/wiki/...

  • Olivav
    13:42 09.10.2016

    Todomach to Japonsko je vtip ne?

    Kdyby SSSR neměli info, že Japonci zůstanou v kldu, tak jsou sice v ...., ale USA jim k tomu nepomohlo. Co Ardény a druhá ofenzíva, Overlord atd... vždy při těchto událostech sověti za velkých obětí tlarili na Němce, aby odvedli pzornost. To je taky fakt. No a válku s Japonskem nevyhrál ani tak atom jako invaze v Mandžusku. SSSR by došel až do Tokia, což se USA nechtělo.

  • cyril
    13:39 09.10.2016

    Pavel1: o tom kdo se na nás ve sktuečnosti vyprdl - https://www.novinky.cz/zahrani...

  • Olivav
    13:38 09.10.2016

    Todomach...

    Napomohli by SSSR. Už jen proto, že před Hitlerem se sami snažili jej zničit. Republiky rad smetli a do SSSR už se taky chstali, ale stávka námořníku to překazila. Nechtějí se mi hledat letopočty. To snad dáte sám.

    takže už fakta ukazují, že nepomohli. Jim se SSSR hodil, kvůli tomu, že se Hitler vydal nejdříve na západ. Jo a proč by jimpomáhal, když na to ještě neměl dost sil.

    To překrucování historie je vtip. Pomoc SSSR sice byla, ale sověti mnohé nemohli užit neb to v jejich podmínkách nefungovalo. Opakovalo se to i v Černobylu, kdy moderní západní roboti moc nefungovali :) Pomoc západu byla dost často Danajský dar.

  • Pavel1
    13:30 09.10.2016

    "zapomněl jste na Brity" Nikoli to pouze vy jste si vycucal ty Brity z prstu. Na rozdíl od Francie a SSSR, ČSR žádnou smlouvu o vojenské pomoci s GB nemělo. Ergo v roce 1938 se na nás vysrali výlučně frantíci a rusáci.
    "Stalinovi ambice ovládnout nás a zbytek východní Evropy přišly s Hitlerovou chybou, když napadnul SSSR." To za prvé.
    To je vyložená pi.ovina. Přepadení Polska sovětským svazem 17. září 1939 ve spolupráci s nacistickým německem, okupace Litvy, Lotyšska a Estonska, přepadení Finska, předválečné ČSR hemžící se sovětskými agenty jako kočičí zdechlina blechami, třetí internacionála, KSČ jako vlivová a špionážní agentura sssr (takto fungovaly všechny komunistické strany Evropy) jasně dokládají to, že cílem rusáckého impéria zvaným sssr, bylo schramstnou co největší kus Evropy. Co se nepovedlo v roce 1920, "tedy vítězný revoluční pochod" k Lamanšskému průlivu, když rudá armáda prosrala válku s Polskem (mimo jiné díky Stalinovi) se mělo povést ve 40. letech. To za druhé.
    A za třetí. Takže, za to, že v rusáky okupovaném Polsku, Maďarsko, Rumunsku, atd. se chopily moci loutkové vlády poskakující jak podle toho jak stalin píská, ve skutečnosti může USA? Tenhle "logický vývod" jste dělal čím? Spíš prdeIí než hlavou.
    A pořád by mně zajímalo jak konkrétně může USA nebo GB za to, že si rusofilské ČSR s dementním Benešem v čele samo vlezlo do stalinova chřtánu, a v antikomunistickém a antiruském Polsku či Maďarsku sssr brutálním terorem potlačilo všechny nekomunistické síly a dosadilo jim loutkové vlády?

  • cyril
    13:14 09.10.2016

    Todomatch: Ty jsi takovej neskutečnej lhář a demagog v každém svém příspěvku, že to snad není ani možný. Takže si přečti tohle a trochu se vzpamatuj ano?

    Na jaltské konferenci v únoru 1945 se Stalin zavázal, že nejpozději do tří měsíců po ukončení bojů v Evropě vypoví Japonsku válku. Dne 5. dubna 1945 Sovětský svaz vypověděl Japonsku dohodu o neútočení, dne 26. července 1945 bylo uveřejněno Postupimské prohlášení, ve kterém spojenci požadovali bezpodmínečnou kapitulaci Japonska, což Japonsko odmítlo. Již od května proudily z Německa a z osvobozené střední Evropy jednotky Rudé armády směrem na Dálný východ. Jednotky byly reorganizovány a vznikly tak tři fronty: Zabajkalský front v čele s maršálem Malinovským o síle 650 tisíc vojáků, 1. dálnovýchodní front pod vedením maršála K. A. Měreckova o síle 590 tisíc osob a 2. dálnovýchodní front v čele s generálem M. A. Purkajevem o síle 335 tisíc vojáků. Součástí útočných jednotek byly i jednotky Mongolské armády a sovětská Amurská flotila. Další silou k boji s Japonci bylo Tichomořské loďstvo SSSR o síle zhruba 165 000 mužů.

    Jestliže byl za éry komunismu význam sovětského útoku na japonskou armádu přeceňován, dnes je tomu naopak. Americké atomové bomby svržené na města Hirošima a Nagasaki k úplnému zhroucení Japonska sice přispěly, ale jejich význam byl vcelku podružný, jelikož americké letectvo v té době provádělo rozsáhlé bombardovací nálety na japonská města i přístavy. Právě vstup SSSR do války a zničení Kuantungské armády v Mandžusku, hrály klíčovou roli v posledních letech války a přispěly k bezpodmínečné kapitulaci Japonska.

    Laskavě si nech kecy o vyhlašování války, USA vyhlásilo Japonsku válku až po napadení Pearl Harbouru a Německo vyhlásilo válku USA, ne naopak ! Ty bys to teda za totáče dotáhl vážně vysoko ti povím.

  • palo satko
    13:00 09.10.2016

    Utajovanie je okrem ineho zavisle aj na nositeloch tajomstva. Podla mna je Putinovii lahko sa rozhodnut a rozhodnutie utajit v uzkom kruhu svojich druziej, alebo tajnostkarskym Činanom na UV Komstrany.
    Horšie to je pri NATO, ked na zasadnutie dojdu 3 ministrerkine obrany, 10 prezidentov s modrou knižkou, dvaja predsedovia vlad ktorym huba predbieha rozum, 7 premierov pacifistov z povolania a vonku čaka 2000 novinarov, ktori si dokažu neskutočne vymyšlat. Plus prijate tajne rozhodnutie každy musi ešte "prežu doma" s koaličnymi partnermi, narodohospodarmi, generalmi, miestnym Sorošovym think-tankom a niektori so svojimi tretími manželkami, alebo so zvojim homosexualnym partnerom z ktorých možno 10% su ruski a činski špioni.

  • pilo
    12:08 09.10.2016

    preco bol uzatvoreny pakt molotov - ribbentrop:
    http://vasevec.parlamentnilist...

    navyse japonsko nezautocilo na sovietsky zvaz pretoze im bolo jasne ze so svojou pozemnou armadou nemaju ziadnu sancu voci armade sssr vid bitka pri Chalchyn gole.

  • Kruan
    11:44 09.10.2016

    Todomatch: Tak jako tak, pro Rusko po dvou prohraných válkách (Rusko-Japonská a I.světová) znamenaly výsledky II.světové neskutečný, i pro ně nečekaný výsledek a nástup.

    Praktické zesatelitnění velké části Rakouska-Uherska a Balkánu, Korei, ovládnutí části Německa, vítězství komunistů v Číně, naprosté vyřazení Japonska jako potenciálního soupeře, finlandizace Finska a neutralizace Rakouska.

    Pak se to celé začalo zadrhávat (roztržka s Čínou, Jugoslávií, Albánií, trable ve střední Evropě. Do toho naprosto neschopná ekonomika vedoucí k úpadku a beznadějnému zaostávání. A to i sateitních států, které byly před válkou na jiné technologické úrovni (např. my) a z toho vyplývající rostoucí nespokojenost obyvatelstva.

    Ne nadarmo se za Husáka žertovalo: "Co by se stalo, kdyby měli komunisti ve správě kus Sahary? Do dvou let budou muset začít dovážet písek."

    Nedivím se kremrolím, že to musel být skutečně skvělý pocit být součástí tak gigantické říše. Zevnitř sice život nic moc, ale ten pocit - jsme největší a všichni se nás bojí asi musel stát za to.

    Proto jsem schopen i částečně chápat jejich flustrace, fňukání o zlé Americe, přenášení domnělé viny na kohokoli, kdo se hodí (ilumináti, židi) a celkovou nasranost a agresivitu.


    Jen tak si říkám: nezažívali Němci ve dvacátých a třicátých letech obdobné pocity?

  • Todomatch
    11:42 09.10.2016

    to Argonaut.CZ - Sovětský svaz podepsal s japonskými fašisty stejnou dohodu jako s německými nacisty, tj. pak "Pakt o neútočení". Sovětští komunisté ho s japonskými fašisty podepsali v dubnu 1941 v Moskvě - tedy v době, kdy Francie, Austrálie a Velká Británie byly již téměř dva roky ve válce s Hitlerem.

  • Arassuil
    11:31 09.10.2016

    Kluci, sice off-topic, ale stačí mi jedna věta na odpověď...

    http://www.thortac.com/o-nas/...

    Řekněte mi, to je normální, aby u nás profesionální voják prošel během 17-20 let služby snad všechny speciální, výsadkové aj. prapory, co AČR má? Nebo si to tam kluci napsali "bo to zní cool?" Vždyť většinou ty jednotky spolu ani nijak nesouvisí, naprosto mi uniká, co by dělal bývalý příslušník roty hloubkového průzkumu u chemiků nebo bývalý tankista u 601....

  • Argonaut.CZ
    11:13 09.10.2016

    bylo to to Todomatch

  • Argonaut.CZ
    11:11 09.10.2016

    tak to je pěkná blbost, když už tvrdíte, že SSSR měl garanci, že na něj nezaútočí Japonsko, prosím o odkaz na nějakou smlouvu, nebo něco... Protože takhle je to jen výkřik, ničím nepodložený.

    Co o tom vím, tak SSSR dlouho držel velké rezervy na východě, protože si útokem nebyl jist. A stáhli je, až poté, co jejich špionáž potvrdila, že se tam útok nechystá.

  • Todomatch
    10:40 09.10.2016

    Ještě jedna věc se v souvislosti s válkou s Hitlerem nezmiňuje - když byla otevřena druhá (tedy východní!) fronta, měl SSSR po celou dobu války jednu velikou garanci a sice mír s Japonskem. Ano! Sovětský svaz během druhé světové nikdy nevyhlásil válku fašistickému Japonsku. Inu proto, že dobře věděl, že východ mu ohlídají Spojené státy. Tíha bojů s Japonskem ležela na USA, Austrálii a dalších. Díky tomu mohl Stalin koncentrovat veškerou vojenskou sílu do evropské části a východ nechat být - tam za něj bojovaly USA. Ale pozor - jakmile Američané svrhli jadernou pumu na Hirošimu a bylo jasné, že je konec a Japonsko je definitivně poraženo - okamžitě SSSR vyhlásil Japonsku válku! Ano Hirošima byla 6. srpna a Stalin vypověděl Japonsku mírovou smlouvu 8. srpna 1945. Pak přišel 9. srpna úder na Nagasaki a toho dne Stalin briskně vyhlásil Japonsku válku. Čistě aby se přiživil na americkém vítězství. A Ruský výklad dnes? Nikoliv USA ale SSSR byl tím, kdo definitivně porazil Japonsko, bez něj by se válka vlekla ještě dlouho. Rozuměj rychle spáchal nějaké ty válečné zločiny a zabral pár japonských ostrovů o které se dodnes s Japonskem přou. Patrně jste už slyšeli slovo Kurily.

  • Todomatch
    10:13 09.10.2016

    Olivav: Snažil by se západ pomoci SSSR, kdyby se Hitler vrhnul nejdřive směr Mosva?

    Spekuluješ, ale odpověď zní "bezpochyby ano". Ovšem, že SSSR nepomohl západu, když se Hitler vrhl nejdřív na něj, to už víme, to je historický fakt. A západ to překousl a SSSR po přepadení nacisty udržel svou obrovskou podporou nad vodou. Odměnou Rusů bylo roztahání komunismu po Evropě a jako třešnička na dortu zpochybnění role západu ve válce a její přejmenování na Velkou vlasteneckou a redukce druhé světové pouze na to, co se dělo na jeho území. Obrovská materiální pomoc USA (od zbraní, tanků, letadel, náklaďáků po žrádlo a oblečení) Sovětskému svazu, bez které by SSSR kleknul už první rok, pak byla zcela utajena. Dnes k tomu přidávají tvrzení, že za válku může Polsko apod. Ale vsadím, se že až vypukne ruské jaro, západ zase nevydrží a bude Rusku pomáhat.

  • Grull
    10:06 09.10.2016

    Olivav - Tak já bych tomu i věřil. Jen by nesměl zaútočit na Polsko a jít po Stalinovy přes nás na východ.
    Přidali se Slováci, Maďaři a Rumuni a fakt je možný, že by došli až k Uralu.
    Na Afriku se měl taky vykašlat, jen pomoc Italům v Lybii vybudovat ropný rafinérie, aby měl čím krmit Tygry.

    Rozjel to na všech frontách a to byla chyba. A samozřejmě trochu jiný přístup k původnímu obyvatelstvu.

  • Olivav
    09:28 09.10.2016

    Jen tak na okraj. Snažil by se západ pomoci SSSR, kdyby se Hitler vrhnul nejdřive směr Mosva?

    Myslím, že ne a my mluvíme německy.

    No a ty pakty hezky popsal flanker.jirka. On to slyšel i Tusk, když dostal lekci z dějepisu.

  • flanker.jirka
    09:14 09.10.2016

    Pavel 1: "modří" jako ti současní modří, zapomněl jste na Brity, Stalin se v 38. roce na pořbu republiky v Mnichově nepodílel, to byla práce Němců, Britů, Francouzů, Italů, samozřejmě záboru sudet využili ve svůj prospěch kamarádi z Polska a Maďarska. Stalinovi ambice ovládnout nás a zbytek východní Evropy přišly s Hitlerovou chybou, když napadnul SSSR, vytvořil si tak předpolí proti případnému dalšímu napadení SSSR.
    A v 45. roce jsou modří doplněni o USA, spojené státy přebraly hlavní úlohu, Britové už byli v tomto směru oslabeni, není náhodou, že jak si to nalajnovali tak se i stalo, dotklo se to i Polska, Maďarska a všech států na východ od nás k tehdejšímu SSSR, mimo Řecka.
    To se v těchto státech jako všichni pominuli a dali se dobrovolně na jinou cestu?

  • KOLT
    09:01 09.10.2016

    juhelak, nestraště, ono to v Kašmíru vypadá fakt ostře :-/ Sice to už kolikrát tak vypadalo, ale s každým dalším kolem napětí roste šance, že to tentokrát prdne. A to by nebylo veselé nejen kvůli všem těm lidem tam. Mohl by se z toho stát proxy konflikt mezi USA a Čínou. O JZ raději ani nemluvě... Takže pevně doufám, že nemáte pravdu, ale obávám se, že máte :-(

  • juhelak
    08:52 09.10.2016

    já myslim ze k přímému střetu nikdy asi nedojde..budou si to rozdávat nepřímo o sféry vlivu..a N.A.T.O. bude vlastně jen USA ostatní se toho účastnit nebudou.

    Ted si to dáva Rusko s USA v Syrii. Mají to tam jako střelnici. USA zřejmě prohraje..možná se stáhnou už po volbách.

    Další místa kde by si mohli mocnosti hrát jsou Afrika, Kašmír, Armenie..Hlavně ten střet Indie a Pakistánu vidím docela reálně.

  • tom75
    02:28 09.10.2016

    Grull byl sem na vojne a tohle nam nerikali

  • Grull
    02:22 09.10.2016

    Možná mám blbý dotaz, ale nejde někde nastavit, aby jsem neviděl příspěvky od některých uživatelů?
    Kdo tu má v tom marastu hledat názory od normálních lidí :-(

    Jinak dík za vysvětlení zkratky NATO :-)

    A pro ty co nebyli na vojně, tohle nám říkali při výuce o jaderných zbraních:

    Až uvidíte padat atomovou bombu, tak si lehněte čelem k zemi, nohama k výbuchu a samopal dejte pod sebe, aby neohořel.

    Extra je to pro ty, co jsou natěšený, až půjde NATO Rusku rozbít hubu.

  • tom75
    02:19 09.10.2016

    Pred chvilkou sem cetl v jemenu vybombili saudi pohrebni ustav 82 mrtvejch jak asi bude reagovat policajt urcite bude prosazovat bezletovou zonu nad jemen a v rijadu budou chtit rozbombardovat MO a k tomu zadat odstoupeni saudy aby se vzali trunu a vypsali tam svobodne volby,nebo ne?

  • tom75
    02:10 09.10.2016

    Gojim kua tohle sem nepatri!!!!
    Ale dlouho sem se tak nezasmal kam nato chodis??? Tebe je chlape skoda sem

  • damik
    23:40 08.10.2016

    Gojime - jedini Fasisti na Ukrajine jsou Putinovi otroci co za mrzky peniz zabijeji a zotrocuji ...

  • Pavel1
    22:47 08.10.2016

    Tak "modří nás prodali Hitlerovi"? A kdo to má být ti modří co nás prodali? Vzhledem k tomu, že spojeneckou smlouvu jsme měli s Francií a SSSR, tak Hitlerovi nás prodal Daladier a Stalin. (Který se ostatně snažil lézt Hitlerovi tajně do řitě už od té doby co se ten dostal k moci, nemluvě o spolupráci na rozdělení Polska a dalších zemí). Mimochodem, "rudí se ukazovali" už od 45. Vraždění a únosy československých občanů, které NKVD na našem území prováděla dávno před únorem, jako by jim to tady patřilo, zřejmě některým méně vzdělaným jedincům uniklo. A taky by mně zajímalo jak nás ti přísloveční "modří" prodali stalinovi? Volil snad Truman za občany Československa v roce 1946, nebo snad nějaký agent OSS nutil Beneše během války vlézt stalinovi do prdeIe? Nemluvě o dementním Benešově paktování se SSSR před válkou. Přičemž toto jsou výlučně důvody proč Československo schramstnul Stalin.
    Přestože západ má spoustu chyb, tak stavět západ a ruské koloniální impérium zvané sssr či východní blok na roveň, může právě jen ten co žere jetel.

  • flanker.jirka
    22:11 08.10.2016

    Pevně doufám, že středoevropským zemím už budoucnost přinese více představitelů, kteří budou rovně stát, k tomu budou potřebovat silné armády.
    Máme tady zkušenosti z obou stran. Nejdříve nám říkali, že správná barva je ta rudá. Sotva jsme se nadechli svobody, tak se snaží urvat druhá strana vše co se dá, s tím, že správná barva je modrá. Je na čase stát rovně a poslat posly těchto zemí do pr....
    Modří nás prodali Hitlerovi a poté co jsme jim ho pomohli sundat nás prodali Stalinovi, no a rudí se tu ukázali v pravých barvách v 68. roce.
    Jedni za osmnáct a druzí bez dvou za dvacet. Doporučoval bych si pořídit zbraňové systémy z vice stran, obě strany nás krmí jetelem v novinách a skutečné zájmy neřeknou.

  • pks_
    18:18 08.10.2016

    Jsem rusofil.
    Rusko je zaostalé (na většině území) a současně je v několika oborech světová špička.
    Nemají na to, aby byli ve všech oborech světová špička (a kdo má?).

    Umírání hladem IMHO zatím nehrozí, díky protisankcím ruské zemědělství raketově roste z "nulových" hodnot na např. největšího exportéra pšenice.

    Rusko zbrojit (a budovat silnou armádu) musí, pokud si chce udržet své obrovské území. V Asii už pár let probíhají závody ve zbrojení (Čína, Vietnam, Koreje, Japonsko, ...) . Rusko s těmito zeměmi sousedí a nemůže si dovolit zůstat pozadu. To vede k tomu, že ani naše armáda nebude zrušena :-)

  • Wladis
    17:27 08.10.2016

    Jura99: "Rusko zaostalá země je, protože se neumí postarat o vlastní prosperitu, fungující státní správu a slušnou životní úroveň obyvatel. "

    - to isté platí potom aj pre ČR a SR :D

    - nechapem tieto diskusie ked sa spomina RF tak kazdy tu place nad zivotnou urovnou obyvatelstva, a ich ekonomikou, hned je to tu sami expert na vsetko.

  • Jura99
    17:04 08.10.2016

    Olivav: Rusko zaostalá země je, protože se neumí postarat o vlastní prosperitu, fungující státní správu a slušnou životní úroveň obyvatel. A to už mnoho desítek let. Nepleťte si vývoj nějakého zbraňového systému nebo prvenství ve vesmíru s všeobecnou prosperitou. Např. v ČR má ministerstvo práce a sociálních věcí rozpočet cca 600mld. Kč. Když to skrouhneme na desetinu, důchodce necháme jíst řepnou polívku a bydlet v chatrči se slaměnou střechou, tak za těch 500mld. ročně také za pár let vyvineme nějakou tu T-50 nebo Armatu nebo Iskander nebo něco podobnýho. Ale to ještě neznamená, že nebudeme zaostalou zemí.

  • Olivav
    16:21 08.10.2016

    hurvo

    Tvrdil jsem snad, že tu technologii zavedli jako standard? Má nedostatky, které tomu zatím brání, ale principielně ji mají a západ o ni měl zájem.

    Henrich7

    Oni Rusi asi budou i hladem zdechat, i když tam to asi nedojde. Ruský mužík hodně snese. Nesuďme podle nás. My už jsme jako západ jen zhýčkané bačkory.

    Masové zavádění je problém to souhlasím. Co je ovšm šílené je, že dnešní zbraně jsou tak komplikované, že nahrazovat jejich ztráty v boji je skoro nepředstavitelné. Ono to časem asi skončí u nějakých jednoduchých levných a masových řešení a ne T-50, F-35 apod.

  • hurvo
    16:12 08.10.2016

    GOJIM> tie tvoje vylevy si nechaj na zraz veteranov 29 divizie SS POHA .


    R. Daneel Olivav> hned prva veta na wiki > it is projected technology-> navrhovana technologia.
    Warpovy pohon z Enterprise ma tiez clanok na wiki, tolko k tomu plasmovemu stealth.

  • Gojím
    13:51 08.10.2016

    Henrich7

    Fascinujou mě téze o uzbrojení ruska díky USA kapitalismu a opakování této mantry.

    Téze o nedostatku financí a další hovna. USA s židokapitalismem bude mít díky tiskárně financí už navždy dost. S hodnotou hovna.

  • Henrich7
    13:34 08.10.2016

    Rusko nieje zaostalé,majú mnohé technologické novinky. Problém majú ale pri ich zavadzaní vďaka nedostatku financií na zbrojenie,čo je vyhodou pre NATO. Už raz boli uzbrojení USA, a budú zrejeme zase,ak nechcú nechať ľudí zdochýnať od hladu na úkor veľmocenských ambícii.

  • Luky
    13:04 08.10.2016

    Ano, Putin i Lavrov jednají konzistentně, dělají tak, jak mluví.
    US administrativa má velmi volný význam slov a ráda si kálí do úst, už je nejde brát vážně, lze pouze sledovat, co v reálu dělají a z toho odvozovat jejich záměry.
    Nečitelnější jsou tedy už teď USA, potažmo NATO. Naši jenerálové (ať už při NATO nebo ve výslužbě) nezklamali a jen opakují, co po nich Amíci chtějí. Je to smutné, snad se to nebude zhoršovat.

  • Olivav
    12:58 08.10.2016

    Hurvo, Jura99 a RiMr71

    No umíte Anglicky? https://en.wikipedia.org/wiki/... Říká vám něco ionosféra? Pokud ne tak jste na tom blbě. Ten plasma stealth má pár zádrhelů - zahřívání trupu, rušení vlastního radaru atd... ale když je zapnuté tak funguje a je dost malé, aby s určitou nadsázkou šlo namontovat i na ten MIG-21.

    Rusko je vše jen ne zaostalá země. To si může myslet jen debil.

    Jo, hledat se mi to nechce, ale k tomuhle https://en.wikipedia.org/wiki/... se v nějakém západním dokumentu vyjadřovali, že to funguje, ale oni to neumí udělat.

    Přoč o ty technologie mají na západě zájem, když je to od primitivů?

    No a tohle je taky od primitivů https://en.wikipedia.org/wiki/... kteří zatím ostatní vozí na ISS.

    Jste fakt vtipní :)

    Adorace jedněch či druhých je blbost. Jen vzájemný respekt by mohl něco změnit. Jste pěkně vypláchlí propagandou.

  • Argonaut.CZ
    12:48 08.10.2016

    no mě vždy pobaví, kolik práce dá některým udržet jejich svět pohromadě využitím techniky "double thinking".

    Mě jsou např. milejší Rusové, než Saudové. Ale chápu, že když je SA náš super kámoš, tak že aplikací doublethinkingu není problém ani: http://www.tyden.cz/rubriky/za... Naprostého mistrovství v tom dosáhl Schwarzenberg.

    Jestli jsem a nebo njsem rusofil, to neposoudím. Ale hodlám používat vlastní hlavu, i když to "bolí" a je to proti "oficiálnímu" proudu.

  • KOLT
    12:33 08.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    Grull, máte pravdu, mít za zadkem nestabilní jadernou velmoc je průser. Na druhou stranu silné Rusko je také průser. Takže by to chtělo držet cenu ropy v rozmezí, které by zaručovalo, že Rusko nebude krachovat, zároveň by mu ale nedávalo šanci na překotné zbrojení. Zároveň taková cena je vcelku příjemná i pro nás, koncové zákazníky. A umožňuje rozvoj nových technologií – ať už těžby ropy z alternativních zdrojů nebo způsobů její úplné náhrady. Což by mělo v důsledku i ten pozitivní dopad, že bychom se mohli v klidu přestat kamarádit se Saudy a jim podobnou svoločí.

  • KOLT
    12:27 08.10.2016

    "Doteď jsem neměl potřebu se přihlašovat, ale tohle už je moc..." případně "Já teda nejsem rusofil..." mě vždy pobaví. A hned vím, že po první větě bude následovat "Rossija über alles...", v lepším případě "Musíme se osamostatnit a nebýt závislý na žádné velmoci...". Proč mi to připomíná ten starý vtip: "Já nejsem rasista, dokonce rasisty nesnáším víc než Cikány a Židy!". Fakt si myslíte, že vám to ještě někdo žere?

  • flanker.jirka
    12:01 08.10.2016
    Oblíbený příspěvek

    To se nám to ale komplikuje, když se někdo jiný začne chovat stejným způsobem jako USA a "koalice ochotných." :-D :-D :-D

  • Grull
    11:57 08.10.2016

    Tak Rusko a ostatní Velmoci budou zbrojit neustále. Je jedno jestli vydělávají málo nebo hodně. O tom si iluze nedělám.
    Problém je v tom, že když Rusku začnou docházet prachy, je větší šance, že se odhodlá s tím něco dělat.
    A vzhledem ke nečekaným krokům viz Krym a pomoc Sýrii, která byla překvapením, si netroufám říct, jaké řešení by je mohlo napadnout.
    Ono mít za humny Jadernou Velmoc, které hrozí kolaps, není o co stát.

    Add.. Turecko:
    Ten sestřel (at to bylo posvěceno zhora či ne) se v podstatě Rusku vyplatil. Došlo ke zhoršení vztahů a pak zase jejich narovnání a v současnosti jsou kamarádi. Mám pocit že více než před sestřelem.

    Sundavat Rusku u Baltu stíhače není dobrej nápad. Mohlo by je napadnout oplatit stejnou mincí komukoli, kdo trochu zabloudí.

    Současná situace mi připomíná chlapa s klackem, co šťouchá do medvěda s tím, co to asi udělá.

  • hurvo
    11:53 08.10.2016

    no a vykvitol nam tu dalsi podareny kvietok>
    Symptomaticka je kombinacia antisemitizmu-fasizmu a panslovanskej (rozumej pod ruskou nadvladou) velkohubosti.

    takze gojim uzi si 3 minuty slavy, tvoje rasisticke bludy budu urcite coskoro vymazane a gojim zabanovany , a potom poprosim pana grohmana o vymazanie aj tohto komentu.

  • Gojím
    11:36 08.10.2016

    Katechismus
    hebrejce v SSSR

    Když se dva slované rvou, pouští si krev, zdravomyslící žid při tom vždy vyhrává. Tváříce se objektivně, štvěte je proti sobě, rozdmýchávejte závist jednoho na druhého, ale rozumně, abyste ukázali svůj dobrý úmysl.

    Slované budou nezničitelní pokud v nich zůstane zárodek sebevědomí. Sovětská vláda dává neohraničené možnosti k jeho vyhubení. Využijte těch možností, hebrejci SSSR, a budete pány veškerého prostranství od Karpat až k Tichému oceánu.

    To bude jejich konečná zhouba. V naší budoucí provincii Veliký Východ, táhnoucí se od Karpat ku Pacifiku, lidský element bude zbytečný. Potřebujeme jen pokorné, se vším souhlasící góje v plném slova smyslu.


    A proto rozhádanost gójů je náš úkol. Nedopusťte, aby se dala dohromady ohromná masa gójů, která by nás mohla pohltit. Na druhé straně, k smíru také nesměřujte, protože nenávist gójů násobí naši ostražitost a tudíž naše síly.


    Slované, obzvlášť Rusové, nejsou schopni hlubokého myšlení, analyzovat a dělat vývody. Podobají se sviním, které žijí s rypákem ve svém korytě a netuší, že nad nimi je nebe. Veškeré jevy přijímají povrchně, příliš konkrétně, nevidí fakta v jejich následnosti a spojitelnosti, nejsou schopni přemýšlení, zobecnění a abstrakce. Každý případ je pro ně pouze případ, byť k němu docházelo často.


    Všichni slovanští gójové jsou stádové kusy, ovčané. Nepouštějte to ze zřetele. Stádo s vaší pomocí bude potlačovat každou individuálnost. Pokud ji přinesl primitiv s ambicemi, povyšte ho. Nechť si nějaký čas pobude na výsluní, později ho před stádem odhalíte. V očích stáda budete hrdinou


    Národy gójů nepotřebují znát skutečné příčiny hebrejských pogromů. Skupujte, hledejte a ničte jakoukoliv literaturu, která odkrývá naši strategii a taktiku, znemožněte její nové vydání.

    Zvláštní pozornost věnujte těm, kteří nesklání hlavu před naší výtečností, nechtějí na nás pracovat a staví se proti naší politice. Z takových dříve nebo později se formují antisemité. Nedovolte, aby z malého judeofoba vyrostl velký inkvizitor. I když mají možná pravdu v podrobnostech, jsou vinni, protože nám překáží. Šiřte o nich kompromitující řeči, aby ti, kteří mají o nich dobré mínění, se jich začli bát.

    Zbavte je vlivných funkcí, styků, kontaktů, možnosti účinně pracovat, uveďte v pochyby účel jejich činnosti, izolujte je, provokujte ke konfliktům, pošlete proti nim dav. Pokud budou protestovat, obviňte je ve všech smrtelných hříších, vlečte je ke stranické komisi, do milice, a možno-li, k soudu. Hlavní je obvinit, nechť se brání. Ten, kdo se ospravedlňuje, je už napůl vinen.

    Antisemitismus je naše nejmocnější zbraň, hlavní stimul naší jednoty. Morálce stád gójů je ten termín protivný. Proto každého gójského protivníka, který se hodlá vás v něčem obvinit, ocejchujte cedulkou antisemita. Uvidíte pak, s jakou radostí ostatní gójové se chopí vaší verze.


    Katechismus
    hebrejce v SSSR

  • Takeda
    11:14 08.10.2016

    Taky mi přijde, že fenri má po šichtě. Jen Argonaut tu teskně podsouvá, jestli ona ta propaganda o těch hrůzných Ukrajinckých nacistech nebyla pravda. Na každém šprochu pravdy trochu :-D

    K tématu: Ta nečitelnost by jistě byla žádoucí, ale svět bude zase o trochu nebezpečnější místo.

  • Takeda
    11:07 08.10.2016

    Jura99: :-D Přesně to sem chtěl napsat.. Rusofil nejsem, ale objektivní skutečnosti...

  • RiMr71
    11:06 08.10.2016

    ...ty woe plasmový stealth a na Mig-21 - to jsou pecky - kdo to dýluje, já to chci taky!
    Přesně takovéhle pomatené dušičky se ruské propagandě tak snadno volí a ovlivňují.

    A někdo níže se ptal na zkratku NATO - mám ji přímo od člověka z Bruselu, prý tomu v tom byrokratickém centru (v duchu nejlepších bruselských tradic zavaleném papíry) říkají: No Action Talking Only.

  • Jura99
    11:02 08.10.2016

    Olivav: "Rusofil nejsem, ale..." to mě vždy rozesměje :-). Rusko je velmi zaostalý stát, ale shodou okolností svou rozlohou největší na světě. Rád by proto, aby jej ostatní uctívali a vískali ve vousech. Bohužel Rusové na sebe neumí strhnout pozornost jinak, než jako malé děcko, "když si se mnou nechcete hrát, tak vám kopnu do hraček". Jediná obrana proti nevypočitatelnému Rusku je bohužel nenechat ho vydělat peníze (tedy sankce) protože každý zisk promění na zbraně a munici, místo aby doškové střechy a hliněné cesty na vesnicích proměnil za dizajn 21.století. Součástí obrany musí být masivní zbrojení, aby si Rusko netrouflo zaútočit. Pokud narušuje vzdušný prostor, ihned sestřelit, viz. sestřel Su-24 Tureckem, mám pocit, že od té doby Rusové už jejich vzdušný prostor nenarušují. Západ není na obranu zatím připraven, vždyť např. Británie má pouhých cca 230 tanků.

  • hurvo
    10:54 08.10.2016

    olivav> ake plasmove stealth co to meles? ten hoax o plasmovom stealthe bol vysmievany uz pred rokmi.

  • Olivav
    09:03 08.10.2016

    Rusofil nejsem, ale obracení objektivních skutečností západem je trapné. Pak to v Rusku vnímají takto:

    https://www.youtube.com/watch?...

    No a k tomu trenérovi bych dodal, že Rusko není studentík a mnozí je podceňují. Lžou obě strany a o schopnostech Ruských moderních letadel víme prd. Plasmový stealth vám něco říká? Může to být i na blbém Migu-21.

    Jo a západn nikdy nelal, že viz. zbraně hromadného ničení v Iráku, že? Další pohoda bylo UCK a Srbsko, že? Stačí dohledat příslušné dokumenty. Dalo by se pokračovat dál a dál.

    Dokud tu nebyli borci jako Todomach a Damik, tak se diskuse daly číst a já neměl potřebu se vyjadřovat, ale s těmi dvěma mě to nedalo.

  • Argonaut.CZ
    06:40 08.10.2016

    Je treba doufat, že je to propaganda. Pokud ale víte o pogromech na Ukrajině, krutosti ukrajinských, ale i estonských, nebo litevských nacionalistů, vubec to není nemožné. Zvěrstva, která se tam dela, u nás moc publikována nejsou, ale mučení a zabíjení dětí bylo běžné.

    K té předvídatelnosti, ať neodbihame od tématu. Izrael je např. Velmi predvidatelny protivník, ale protoze je silný. Hájí své zájmy. Nepředvídatelnost je v mezinárodní politice jednak slabost, jednak zdroj budoucích konfliktu.

  • damik
    01:54 08.10.2016

    Treba by NATO mohlo zacit s propagandou ala Putka. Idealni jak nastartovat etnickou cistku:

    http://echo24.cz/a/wXkTQ/ukraj...

    ... nejsledovanější ruská televizní stanice První kanál (Pervij kanal) reportáž o tom, že ukrajinští ozbrojenci údajně před týdnem provedli ve Slavjansku veřejnou popravu tříletého chlapečka. Stanice, která je ze 75 % vlastněná státem ...

  • Todomatch
    23:25 07.10.2016

    Jo, jo, něco takového je určitě potřeba! Dovolím si malou osobní odbočku. Na střední jsem dělal karate. Pokud děláte něco podobného, celkem záhy propadnete euforii, co všechno už umíte. Pokud u toho vydržíte déle, zjistíte že nic! Trenér, který měl černý řemen a kdovíkolik danů, si mě jednou vytáh z davu, že je čas si to zkusit trošku na vážno. Kumite. Začali jsme, trenér se kolem mě motal a já se ho snažil zasáhnout, nic moc, ale tu a tam jo. Říkám si - hrome, tak ono to fakt asi půjde! Po chvíli takového baletu, trenér jen tak mimochodem povídá - a teď se začnu bránit. Aha! On se nebránil! Jen tak kolem mě poskakoval a najednou přidal kryty a bylo zle, skoro žádný úder nebo kop najednou ne a ne projít - a navíc to bolelo, holeň na holeň, předloktí na předloktí. Tak se tam tak potím a trenér zase zcela bez emocí povídá - a teď začnu i útočit! Co? No jo, vždyť on se doteď jen bráni! A bylo zle! Než jsem se rozhodl jakou techniku použiju, použil nějakou on, najednou jsem neměl čas nic vymýšlet. Žádné lsti a fígly, musel jsem se bránit a sakra bránit. Byl jsem pod tlakem, rána stíhala ránu. Poslední hřebík do rakve byla jeho tichá poznámka - a teď přidám nohy. Bože, no jo, dyť on zatím nepoužil nohy! Samozřejmě to bolelo a moc, i když to ve sportovním karate není žádnej full contact. To rozhodně ne, ale víte o tom, když to sedne, lhostejno zda úder nebo kryt. Ne nebylo to žádné ponížení, tohle se v tomhle sportu nepěstuje, tam je vzájemný respekt. Po mě šel hned další kluk a dopadl podobně. Ale bylo to takové prozření a trenér asi dobře věděl v které fázi našeho postupu nás takhle vyškolit. No a já mám pocit, že ty dva ruské SU-27, co včera provokovaly nad Finskem, měli možná taky ten prvotní pocit - hrome, tak ono to fakt půjde! Uvidíme, jak se budou cítit až trenér špitne - a teď se …

  • memo
    22:47 07.10.2016

    Jedinou rozumnou strategií je nespoléhat se naivně na pomoc našich západních spojenců.Memento Mnichova 1938 nám musí být dostatečně varující. Pro nás a stejně i tak další země Střední a Východní/Jihovýchodní Evropy.Je třeba hledat a navazovat nové mezistátní vztahy s netradičními partnery ve Východní/Jihovýchodní Asie. Skutečnost že naše část Evropy je od této části Asie oddělená Atlantikem, Karibskou oblastí, Střední Amerikou a Pacifikem by neměla být brána jako překážka ale naopak jako možnost vzájemné vojensko-průmyslové a vojensko-technologicky výzkumné spolupráce právě třeba na územích některých Středoamerických států.Státy jako třeba Mexiko nebo Kolumbie by mohly z takové spolupráce výrazně ekonomický prosperovat a leží mimo dosah Ruska a Číny.Jako největší výzvou při prosazování takové spolupráce se přirozeně jeví nutná eliminace předpokládaných nežádoucích zásahů že strany Washingtonu a Bruselu.

  • apache
    22:11 07.10.2016

    Řekl bych, že ty "rusofoby" to zajímá asi tak stejně, jako zajímá rusofily to, co chtěli občané Čečenska před první čečenskou válkou. Nebo to, co chtěli občané Sudet...

    Jinak přirovnat USA k bankovnímu lupiči a Rusko ke kapesnímu zloději je docela legrační a nepřesné, porovnáme-li kolik čtverečních kilometrů cizího území za posledních deset let tyto země obsadily a přičlenily k sobě za pomoci svých ozbrojených sil.

  • ardz
    20:58 07.10.2016
    • (11)

    u USA platí: Zlodej kričí chyťte zlodeja !!! Akoby bankový lupič kričal na kapesného zlodeja ZLODEEEEJ

    Je spomínaný krym ale rusofóbov nezaujíma čo chcú samotní občania krymu.

  • Luky
    20:36 07.10.2016

    fáze 4 - stabilizace
    fáze 5 - zapojení civilních autorit

    je to v článku

  • Grull
    20:26 07.10.2016

    Luky - Jsou ty fáze někde rozepsaný? Nebo je to něco jako Defcon 1 - 5 (nebo jak se to jmenuje).

    A přiznej si, že vidět drandit Leopardy po Sahaře, to by byli fotky :-)

  • Luky
    20:07 07.10.2016

    mě by spíš zajímalo, jestli se už někdy dostali k fázi 4 a 5....

  • Grull
    19:00 07.10.2016

    Ale zase, poslat na Ukrajinu pár německých divizí, aby tam udělali pořádek :-)
    ne do Lybie, že by si zase zajezdili po poušti :-)

  • Grull
    18:55 07.10.2016

    Tak mě spíše připadá, že než se NATO k něčemu rozhoupá je po všem. Viz Krym. A ani se jim moc nedivím, protože například poslat pěchotu do Sýrie, aby tam od sebe oddělili bojující strany, to bych chtěl vidět :-P
    Nebo si tam jen vybrat, komu vlastně pomáhat.
    Jako lítat po nebi a házet bomby by šlo, ale poslat dolů pěšáky, aby dodělali zbytek, to by skončilo krvavě a v TV vypadalo hodně blbě.
    Teď jdsem myslel Sýrii a Lybii. Poslat vojska na Ukrajinu, to by mohlo skončit pěkným průserem.
    A co se týká Činy, ona si hraje na svým písečku před domem. A dokud se tam do sebe nepustí, nikdo nic neudělá.
    A NATO by tam mohlo poslat třeba francouskou letadlovku, aby to zase nebylo na US NAVY. :-)
    Někdo sem psal zajímavý překlad co NATO znamená, moc pěkné a výstižné.

  • pks_
    18:50 07.10.2016

    Vypadá to, že se NATO ideologicky připravuje na zvolení Clintonové.
    Když jednou z čista jasna stiskne červený knoflík, tak to bude proto, aby USA byly méně předvídatelné a své protivníky přelstily. Takže známe odpověď na otázku PROČ bude WW3 a teď už jen KDY?

    Možná by mohly USA v rámci megapřekvapení přejít rovnou do fáze 5 :-) Tím by vytřeli Číňanům i Rusům zrak :-)

    apache: sestřel Su-24 se ukázal jako výstřel do vlastní nohy. Rusko západ kopíruje mnohem více, než si připouštíme a na vojenské napadení zareagovalo citelnými ekonomickými sankcemi - to později umožnilo urovnání vztahů s Tureckem.

  • RiMr71
    18:43 07.10.2016

    "Rusku i Čína jsou velmi předvídatelné, mají jasné pozice."

    Sem tam si sice pěkně po čingischánovsku uloupnou kousek území z cizího státu (jehož celistvost smluvně garantovali) který se jim zrovna hodí - ostatně Hašek napsal "oškrábej Rusa, objeví se Tatar", ale jinak je to takový mírný, mírumilovný, čitelný národ...

    Ale jak nad tím tak přemýšlím, tak jo, v mnoha věcech bohužel čitelný je. A furt stejný, bez známky změny. Ostatně i mnozí vysokoškolský vzdělaní a jinak velmi příjemní Rusové žijící zde, jsou vám schopni do očí otevřeně tvrdit, že nás v osumašedesátém osvobodili od fašismu, tak jako teď Ukrajinu... A ještě na vás pomrkávají, jakože oni "ví" a vy žijete v bludu...

  • apache
    18:17 07.10.2016

    Dobrým příkladem bylo sestřelení ruského bombardéru na hranicích Turecka. Rusák si myslel, že když po opakovaném narušení jejich vzdušného prostoru hned odletí, nic se mu nestane a následovat bude maximálně tak protestní nóta. Že turecká obrana pošle "protestní nótu" v podobě střely, to už nečekal.

    Výsledek? Od té doby už k narušení tureckého vzdušného prostoru ruskými letouny nedošlo.

  • Argonaut.CZ
    18:12 07.10.2016

    Tak první bod je, že Nato = USA, zbytek NATO bez USA nedělá a neudělá nikdy nic. A podle mě je to přesně opačně. Rusku i Čína jsou velmi předvídatelné, mají jasné pozice. To se ale nedá říci o USA, které tu bombardují humanitárně v Srbsku, tu zajdou na návštěvu do Iráku, tu si podpoří revoluci jakékoli barvy, onde si vybere teroristické organizace a prohlásí je za mírné odpůrce režimu... To je nepředvídatelný partner, pokud nedáme za předpoklad skutečnost, že cílem je šířit všude chaos.