Radar ReGUARD se představil na IDEXu 2021, jeho vývoj pokračuje

-
31. 3. 2021
-
63 komentářů
-
Redakce AN
Pardubická společnost Retia patří mezi přední české technologické firmy, které se zabývají radiolokační technikou. Jednou z nejdůležitějších položek jejího současného portfolia je radar ReGUARD.
Vývoj radaru ReGUARD, stejně jako u všech špičkových elektronických systémů, nadále pokračuje a Retia jej začala nabízet potenciálním zákazníkům. ReGUARD nechyběl mezi exponáty ani na letošním ročníku IDEXu v Abú Zabí, zástupci společnosti Retia jednali s řadou vážných zájemců, a navíc podepsali dohodu o spolupráci s jordánskou společností Jordan Design and Development Bureau.
IDEX 2021 byl po dlouhé době první reálnou příležitostí představit produkty odborné veřejnosti tak říkajíc na živo. Retia se však snaží se složitou situací zaviněnou pandemií vyrovnat. Například v případě radaru ReGUARD začala s on-line ukázkami a předváděním jeho schopností včetně on-line sdílení výstupních dat. Pardubičtí tak pomocí různých elektronických komunikačních platforem potenciálním zákazníkům nabízejí určitou formu „živé“ prezentace možností radaru.
Radar ReGUARD je univerzální systém určený pro vojenské i civilní aplikace. Jde o první český plně digitální 3D radar s plně elektronickým vychylováním svazků. ReGUARD patří do kategorie pulsně-dopplerovských 3D radarů. Jeho koncepce je flexibilní a umožňuje současné sledování pozemních i vzdušných cílů, přičemž dokáže zachytit a sledovat jejich široké spektrum.
Důležitou a novou vlastností radaru ReGUARD je jeho schopnost klasifikovat charakter cílů. Většina radiolokačních systémů a čidel neumí rozeznat, o jaký typ cíle jde, pouze jej dokážou lokalizovat a sledovat. ReGUARD je na rozdíl od nich schopen již v první fázi detekce klasifikovat cíl, přičemž rozlišuje cíle na letadla, vrtulníky, drony, ptáky a ostatní objekty. Používá k tomu pokročilé metody umělé inteligence a jednotlivé druhy cílů jsou od sebe odlišeny danou barvou symbolu tracku. Specialisté Retie tuto schopnost ReGUARDU důkladně ověřují v praxi. Při testech se potvrdilo, že radar je schopen klasifikovat cíl v podobě dronu již na vzdálenost 6 km.
Klasifikace cílů; větší foto / Retia
ReGUARD je optimalizován pro detekci a současné sledování pomalých nízkoletících objektů s malou odraznou plochou a pozemních cílů, samozřejmě ale dokáže vyhledávat a sledovat také letadla či vrtulníky. Je tedy vhodný i pro detekci bezpilotních prostředků, což je předpoklad pro uplatnění ve stále více diskutované oblasti ochrany proti této dynamicky rostoucí hrozbě.
Drony totiž mohou představovat nejen vojenskou hrozbu, ale také bezpečnostní riziko pro leteckou dopravu, letiště či důležité infrastrukturní komplexy např. jaderné elektrárny nebo chemické závody. Pro tyto případy ReGUARD představuje vhodný detekční prvek, který je možné integrovat do šířeji pojatých protidronových ochranných systémů, které zahrnují i optoelektronické prvky a efektory v podobě rušičů či eliminačních prostředků.
Specifickou vlastností ReGUARDu je způsob, jakým prohledává zájmový prostor. Kombinuje totiž elektronické vychylování radarových paprsků (Active Electronically Scanned Array) a mechanické otáčení radarové hlavy. Díky tomu dokáže pracovat ve dvou základních režimech – sektorovém nebo celokruhovém. V prvním případě je svazek radarových paprsků vychylován pouze elektronicky v azimutu i elevaci. V celokruhovém režimu se radarová hlava otáčí na rotující základně rychlostí 15 otáček za minutu a elektronické vychylování svazku se používá především k vychylování v elevaci.
Díky elektronickému vychylování radarových paprsků může ReGUARD rychle prohledávat několika svazky zájmový prostor, a tak dokáže určit a sledovat prioritní cíle během několika málo sekund. V případě objektů s malou odraznou plochou činí jeho dosah až 18 km s výškovým pokrytím do 3 km, v režimu pozemních cílů je přístrojový dosah nastaven rovněž na 18 km. Kupříkladu cíl o odrazné ploše 0,1 m2 tak dovede zachytit na vzdálenost okolo 11,5 km a cíl o ploše 0,01 m2 (běžný malý dron, např. DJI Phantom) na přibližně 6,5 km.
ReGUARD – klimatický set; větší foto / Retia
Radar ReGUARD je možné, jak již bylo řečeno, začlenit jako integrální součást do vyššího systému, může však působit i zcela samostatně. Informace o cílech, které ReGUARD získává, lze přes digitální systémy velení a řízení posílat například nadřízenému velitelskému stupni, přímo protiletadlovým systémům či systémům protidronové ochrany. Jeho kompaktní rozměry i nízká váha – radar váží jen 66 kg – podtrhují jeho univerzální použití. Lze jej tedy provozovat jako stacionární čidlo, ale i jako přenosný nebo mobilní detekční systém umístěný buď na stativu nebo na lehkém vozidle.
Radar je v základní variantě chlazen pasivně, aby byl nenáročný na údržbu a odolný vůči poškozením. Konstruktéři Retie připravili i klimatický set, který umožňuje nepřetržité fungování podle požadavků potenciálních zákazníků také v extrémně horkém klimatu Afriky a Blízkého i Středního východu. ReGUARD tak dokáže pracovat i v teplotách atakujících teplotu 55 °C.
Koncepce radaru je postavena na využití matice identických TR modulů, díky které radar může fungovat i během výpadku či poruchy jejich značného procenta. TR moduly se dají i velmi rychle vyměnit. Další výhodou je, že automatizovaný diagnostický systém pracoviště nabízí neustálý a okamžitý přehled o technickém stavu radaru. Součástí radaru ReGUARD může být i kompaktní výnosné pracoviště pro obsluhu a diagnostiku, které lze podle charakteru nasazení umístit do vzdálených prostor od pozice radaru a které umožňuje jeho bezobslužný provoz.
Související články
RETIA dodala Armádě ČR již šestý radar ReVISOR
Ve čtvrtek 29. června byl završen další z úspěšných projektů pardubické společnosti RETIA, předního ...
-
04.07.2017
-
21 komentářů
-
Tisková zpráva
Pardubická RETIA se bude podílet na vývoji a integraci elektronických systémů do vozidel ASCOD 2 pro AČR
V rámci veletrhu IDET 2019 bylo podepsáno významné memorandum mezi společnostmi General Dynamics ...
-
03.07.2019
-
134 komentářů
-
Tisková zpráva
Pardubická Retia se rozrůstá, vedle radarové techniky pracuje i na elektronice pro pozemní vojenskou techniku
Retia patří k nejvýznamnějším firmám v oblasti radarových systémů, systémů velení a ...
-
15.07.2020
-
4 komentářů
-
Redakce AN
Řešení proti dronům: Radar ReGUARD jako součást systému C-UAS
Letadla bez lidské osádky (UAV, Unmanned Aerial Vehicles), často označovaná i jako drony, ...
-
30.09.2020
-
1 komentářů
-
Redakce AN
Komentáře
Problém je, že potenciální zákazníci se rekrutují jen z arabského světa jejichž ropa pluje směrem na západ. A tam chtějí dodávat všichni. Naši spojenci budou do obchodů házet ...Zobrazit celý příspěvek
Problém je, že potenciální zákazníci se rekrutují jen z arabského světa jejichž ropa pluje směrem na západ.
A tam chtějí dodávat všichni. Naši spojenci budou do obchodů házet konkurenční vidle skrze všechny možné způsoby. Od politického tlaku až po nepovolení přepravy.Skrýt celý příspěvekZapomněl jste na zbytek světa, který chce monitoring dronů také k dispozici a to jak v ozbrojených složkách, tak v civilních aplikacích.
Zapomněl jste na zbytek světa, který chce monitoring dronů také k dispozici a to jak v ozbrojených složkách, tak v civilních aplikacích.
Spíš si tyhle země můžou dovolit to nejlepší z nejlepšího. Což je pro většinu našich zbrojařů nepřekonatelný problém.
Spíš si tyhle země můžou dovolit to nejlepší z nejlepšího. Což je pro většinu našich zbrojařů nepřekonatelný problém.
Stále zbývá "zbytek světa" který se musí chovat hospodárně a pořizovat vybavení s přihlédnutím k poměru cena/výkon. A v tomto případě deklarované parametry Reguardu jsou dobré, ...Zobrazit celý příspěvek
Stále zbývá "zbytek světa" který se musí chovat hospodárně a pořizovat vybavení s přihlédnutím k poměru cena/výkon. A v tomto případě deklarované parametry Reguardu jsou dobré, pokud nebude dražší než lepší konkurenční produkt.
Ale už i státy disponující ropnými ložisky pouze nenakupují hotové produkty, SAE spolupracují s němci v projektu Skyranger a SkyKnight
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekNeříkám že je v těchto státech nemožné uspět, ale je to extrémně obtížné. Třeba Tatře se daří v Saúdské Arábii a jsou jistě i další naše firmy kterým se tam podařilo uspět.
Neříkám že je v těchto státech nemožné uspět, ale je to extrémně obtížné. Třeba Tatře se daří v Saúdské Arábii a jsou jistě i další naše firmy kterým se tam podařilo uspět.
Když se tady objevuje téma ochrany proti dronům, tak by mě docela zajímalo, jestli nějaké systémy ochrany budou nakupovány jen do Strakonic v rámci PVO, nebo i k 7. a 4. brigádě. ...Zobrazit celý příspěvek
Když se tady objevuje téma ochrany proti dronům, tak by mě docela zajímalo, jestli nějaké systémy ochrany budou nakupovány jen do Strakonic v rámci PVO, nebo i k 7. a 4. brigádě. Neví někdo o nějakých plánech AČR co se týče této problematiky?Skrýt celý příspěvek
Jednoznačně by to chtělo se probrat a nakoupit tyto systémy přímo k bojovým jednotkám. Ten radar nejen že pohlídá drony, ale umí dávat informaci o přilétající dělostřelecké munici, ...Zobrazit celý příspěvek
Jednoznačně by to chtělo se probrat a nakoupit tyto systémy přímo k bojovým jednotkám. Ten radar nejen že pohlídá drony, ale umí dávat informaci o přilétající dělostřelecké munici, každá jednotka by tak měla přímo u sebe zdroj dat o tom odkud a kam bude směruje nepřítel palbu.
Dalším důvodem je to, že pokud se bude jednotka pohybovat v terénu, kde jsou stromy, stromořadí, zastavěné oblasti, tak tam všude potřebovat antidrone přímo u sebe. Podpůrná PVO těžko bude vždy v první linii a jak je vidět, na drony to má dosah s bídou 6 km. Ideálním řešením je US projekt MSHORAD, kde je to přímo na bojovém vozidle, tak že logistika stejná, balistická ochrana stejná a stále má vozidlo na sobě i PTŘS a 30 mm kanon, bude tak platným vozidlem ve vlastní sestavě. Tak že si dokážu představit Reguard i na Panduru, jen Reguardu stále chybí Hostile weapon location a C-RAM funkce.
https://www.armadninoviny.cz/i... Skrýt celý příspěvekZatím to není na pořadu dne. AČR má prioritní jiné věci na dodělání. Každopádně dá se předpokládat, že v budoucnu by něco takového spíše bylo součástí 25. protiletadlového pluku, ...Zobrazit celý příspěvek
Zatím to není na pořadu dne.
AČR má prioritní jiné věci na dodělání.
Každopádně dá se předpokládat, že v budoucnu by něco takového spíše bylo součástí 25. protiletadlového pluku, popřípadě některý z praporů 53. pluku průzkumu a elektronického boje nejspíše 532. prapor nebo také součástí letectva. Vše bude záležet na tom jaký způsob boje proti dronům se nakonec zvolí jako nejúčinnější. Klidně se může stát, že to bude kombinace více technických možností a postupů. Takže boj proti dronům převezmou vzdušné síly AČR v podobě + jednotky elektronického boje. Tohle by byla ideální kombinace.
Tyto schopnosti by se pak přidělovali v rámci potřeb jednotlivým brigádám, či menším bojovým útvarům. Podobně jako dělostřelectvo. Nebo by mohli fungovat také samostatně v rámci podpory spojeneckých vojsk NATO.Skrýt celý příspěvekklimesov Prim v průzkumu vzudšného prostoru tvoří systém NATINAMDS do kterého je v ČR zapojen 26. pluk velení a řízení a 21. základna taktického letectva. 26. pluk, de facto ...Zobrazit celý příspěvek
klimesov
Prim v průzkumu vzudšného prostoru tvoří systém NATINAMDS do kterého je v ČR zapojen 26. pluk velení a řízení a 21. základna taktického letectva. 26. pluk, de facto radiotechnické vojsko, zajišťuje nepřetržitý průzkum vzdušného prostoru a ta nepřtržitost a fuze dat je to podstatné, aby byl systém efektivní. Bude-li někdo chtít opravdu vážně řešit situaci nad územím ČR, pak lze antidrone systémy zapojit do již fungujícího systému, který bude doplněn o další schopnost. Velkým příspěvkem pro sledování dronů, obecně malorozměrných cílů, budou nově pořizované radary ELM 2084 tak že je na čem stavět a případné menší průzkumná čidla rozestavět jako bezobslužná zařízení v zájmových částech ČR jako vykrývače.
Antidrone pro 25. a 53. by měl spíše řešit taktickou situaci pro krytí pozemních vojsk.Skrýt celý příspěvek
Je paradox, že ReGUARD si cestu do AČR zatím nenašel, zatím co ReVISOR, což je zcela upřímně ve své kategorii podřadný produkt, ano. Na Ukrajině, v Sýrii nebo Náhorním Karabachu, ...Zobrazit celý příspěvek
Je paradox, že ReGUARD si cestu do AČR zatím nenašel, zatím co ReVISOR, což je zcela upřímně ve své kategorii podřadný produkt, ano. Na Ukrajině, v Sýrii nebo Náhorním Karabachu, prostě všude tam, kde se bojuje, by takový prostředek našel bohaté uplatnění. Jen firemní PR opravdu dost pokulhává - na sociálních sítích u samostatného ReGUARDU uvádí, že je schopen působit proti dronům a eliminovat je, což je pochopitelně nesmysl.Skrýt celý příspěvek
Asi to bude tím, že armáda ví, co chce :-) Je to úplně stejné, jako u L-39. Produkt který je třeba podpořit tak armádu nezajímá a pak se diví, že jim Aero zvýšilo cenu. Jako první ...Zobrazit celý příspěvek
Asi to bude tím, že armáda ví, co chce :-) Je to úplně stejné, jako u L-39. Produkt který je třeba podpořit tak armádu nezajímá a pak se diví, že jim Aero zvýšilo cenu. Jako první zákazník sice musí vychytat "dětské nemoci" ale částečně se to kompenzuje nižší pořizovací cenou (pokud si to dokáže MO vyjednat) a také exportním úspěchem, kdy se firma může zaměřit na další vývoj a nebude to jen další slepá ulička, do které AČR nalila peníze. Na druhé straně mame ReVISOR, Plamen atd.. Doufal jsem, že když dělali ten seriál "Víme co máme" tak si to uvědomí, ale asi to neví.Skrýt celý příspěvek
Tak za L 39NG vážně nemůže armáda, MO ho pro LOm koupit chtělo, vidle do toho hodil náš importovaný premiér, který, věren kulturním zvykům svého kmene, cítil potřebu pomstít se ...Zobrazit celý příspěvek
Tak za L 39NG vážně nemůže armáda, MO ho pro LOm koupit chtělo, vidle do toho hodil náš importovaný premiér, který, věren kulturním zvykům svého kmene, cítil potřebu pomstít se svým obchodním konkurentům.
Stejně tak mi nepřijde rozumné, aby MO měnilo schválené modernizační plány pokaždé když české firmy přijdou s něčím zajímavým, to bychom se daleko nedostali.Skrýt celý příspěvekNákup NG neschválila vláda (myslím že předtím ani potom žádný jiný armádní nákup nestopla). Teď se ovšem zase Aero postavilo na zadní a požaduje za letadla výrazně víc peněz. Za ...Zobrazit celý příspěvek
Nákup NG neschválila vláda (myslím že předtím ani potom žádný jiný armádní nákup nestopla). Teď se ovšem zase Aero postavilo na zadní a požaduje za letadla výrazně víc peněz. Za téhle situace by bylo nejlepší vyhlásit otevřenou soutěž na nové letadlo pro výcvik pilotů.Skrýt celý příspěvek
Tendr na něco co si v patřičné kvalitě děláme doma? To by nedávalo smysl, i kdyby někdo (Leonardo) nabídl lepší cenu, tak to bude při zohlednění domácí výroby pořád dražší. Navíc ...Zobrazit celý příspěvek
Tendr na něco co si v patřičné kvalitě děláme doma? To by nedávalo smysl, i kdyby někdo (Leonardo) nabídl lepší cenu, tak to bude při zohlednění domácí výroby pořád dražší.
Navíc to, že Aero chce nyní více je jen logické, před 2 lety nabízelo produkt, který neměl ukončen vývoj, LOM měl být první zákazník (tj. nesl by riziko případných dětských nemocí) a logicky očekával "lepší" cenu, tohle už neplatí, produkt má ukončený vývoj, získal certifikaci, má prvního zákazníka. Tohle si podělal stát zastoupený karpatským premiérem, Aero je obchodní firma, nikoliv charita.Skrýt celý příspěvekOvšem za téhle situace má Aero pocit že si může diktovat jakékoli podmínky. Což je v principu špatně. Opravdu nepovažuji cvičné letadlo za tak speciální techniku kterou je nutné ...Zobrazit celý příspěvek
Ovšem za téhle situace má Aero pocit že si může diktovat jakékoli podmínky. Což je v principu špatně. Opravdu nepovažuji cvičné letadlo za tak speciální techniku kterou je nutné kupovat od jedné konkrétní firmy. Pokud Aero opravdu chce aby bylo MO odběratelem jejich letadel, tak by je to alespoň přimělo poslat opravdu dobrou nabídku.
Mimochodem vzhledem k penězům které už v Aeru zahučeli, by měli ty letadla státu darovat. :)Skrýt celý příspěvekBude ČR podstatným zákazníkem pro Aero v případě L 39 NG? Pokud je pravdou, že už nyní mají zájemce ze zahraničí, tak je "pár" letadel pro CLV nevytrhne. (tak nějak nepředpokládám, ...Zobrazit celý příspěvek
Bude ČR podstatným zákazníkem pro Aero v případě L 39 NG? Pokud je pravdou, že už nyní mají zájemce ze zahraničí, tak je "pár" letadel pro CLV nevytrhne. (tak nějak nepředpokládám, že armáda nakoupí alespoň celou letku letadel, protože má L 159)Skrýt celý příspěvek
@Scotty Aero mozna jen citi ze ma produkt kde na prodeji nebude odkazano na to co koupi LOM a tak se nebude podbizet. Proc taky? Business se udela jen kdyz budou spokojeni oba, ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
Aero mozna jen citi ze ma produkt kde na prodeji nebude odkazano na to co koupi LOM a tak se nebude podbizet. Proc taky? Business se udela jen kdyz budou spokojeni oba, tady si zjevne Aero jen nastavilo podminky tak aby bylo spokojeno, pokud to prekroci prah spokojenosti CR obchod se jednoduse neuskutecni. Zadne diktovani bych do toho netahal.Skrýt celý příspěvekScotty Jak správně píše Článek, to není diktát, Aero jen nepotřebuje prodat za každou cenu, tedy zřejmě pod náklady jako před dvěma lety, situace se evidentně změnila. Prostě stát ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Jak správně píše Článek, to není diktát, Aero jen nepotřebuje prodat za každou cenu, tedy zřejmě pod náklady jako před dvěma lety, situace se evidentně změnila. Prostě stát propásl ideální příležitost k nákupu. Ti je celé.Skrýt celý příspěvekClanek A proto je třeba vypsat standardní výběrové řízení ve kterém vyhraje ten lepší. Zase není žádný důvod aby se stát podbízel Aeru. Nesher Situace se zase tak nezměnila. Aero ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
A proto je třeba vypsat standardní výběrové řízení ve kterém vyhraje ten lepší. Zase není žádný důvod aby se stát podbízel Aeru.
Nesher
Situace se zase tak nezměnila. Aero sice podepsalo jednu smlouvu, ale reálně ještě žádné sériové letadlo nevyrobili. Pokud od nich zaznívají hlasy že domácího zákazníka už nepotřebují měl by se stát zachovat podle toho.Skrýt celý příspěvek"Dobrou" vizitkou pro MO je i to, že si bude muset nejspíše L 39 pronajímat ze zahraničí, což je na zemi původu Albatrosu slušná ostuda.
"Dobrou" vizitkou pro MO je i to, že si bude muset nejspíše L 39 pronajímat ze zahraničí, což je na zemi původu Albatrosu slušná ostuda.
Scotty Promiň, ale to už je umanutost. Situace se změnila, letoun má ukončený vývoj a certifikaci a má první, ve srovnání s tím co chce LOM, násobně vyšší objednávku. V leteckém ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Promiň, ale to už je umanutost.
Situace se změnila, letoun má ukončený vývoj a certifikaci a má první, ve srovnání s tím co chce LOM, násobně vyšší objednávku.
V leteckém průmyslu a nejen tam, platí, že nejlepší cenu dostane ten první, případně ten kdo objedná nejvíce. LOM nesplňuje ani jedno z toho, jak říkám, stát už svoji šanci propásl, poděkujme Burešovi.
I kdyby LOM vyhlásil tendr, tak kdo se může přihlásit? Jen Leonardo, i kdyby čistě náhodou Leonardo s M 345 nabídlo nižší cenu, bude nákup L 39NG vzhledem k domácí výrobě (velká část komponent je české výroby) vždy v součtu levnější a to pomíjím to, že stát by měl podporovat primárně domácí produkci, je-li to možné. Co interně vím, Aero nepožaduje nic hrozného, jen už prostě nenabízí cenu na úrovni nákladů nebo lehce pod, ale chce i něco vydělat. Což je podle mě zcela legitimní postoj.Skrýt celý příspěvekNevím co je umanutého na tom chtít letadlo vysoutěžit. Pokud už neplatí podmínky které dohodlo Aero a MO už neplatí nevidím žádný důvod postupovat přímím zadáním. Ovšem takovou ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím co je umanutého na tom chtít letadlo vysoutěžit. Pokud už neplatí podmínky které dohodlo Aero a MO už neplatí nevidím žádný důvod postupovat přímím zadáním. Ovšem takovou politickou odvahu stejně mít nikdo nebude a Aero dosáhne svého.Skrýt celý příspěvek
Scoty Umanuté je to, že Aero si něco dohodlo před více jak dvěma lety a stát na tu nabídku nepřistoupil, žádná nabídka nemůže přeci platit na vždy. V businessu je normální, že se ...Zobrazit celý příspěvek
Scoty
Umanuté je to, že Aero si něco dohodlo před více jak dvěma lety a stát na tu nabídku nepřistoupil, žádná nabídka nemůže přeci platit na vždy. V businessu je normální, že se do nabídky dává informace o datu expirace nabídky. Pak se jedná znova. Aero nic špatného neudělalo, dalo nabídku na stůl, stát ji odmítl. Takže teď je potřeba vyjednat novou.Skrýt celý příspěvekScotty
Tak že věci ze zahraničí se sem protěžují pochybným způsobem bez soutěží, čímž se o lepší podmínky sami připravíme a domácímu výrobci neodpustíme nic?Scotty
Tak že věci ze zahraničí se sem protěžují pochybným způsobem bez soutěží, čímž se o lepší podmínky sami připravíme a domácímu výrobci neodpustíme nic?Nesher A jelikož je nabídka pryč, tak stát zase neudělá nic špatného když letadla vysoutěží. Přímé zadán chápu když se nakupuje něco speciálního nebo výhodného. NG už ani v jedné ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
A jelikož je nabídka pryč, tak stát zase neudělá nic špatného když letadla vysoutěží. Přímé zadán chápu když se nakupuje něco speciálního nebo výhodného. NG už ani v jedné kategorii není. Jestli chtějí prodat za běžnou cenu, tak ať si ji nechají do soutěže. Kde jsem přesvědčen že by se rádi vrátili k tomu co požadovali v roce 2019.Skrýt celý příspěvekScotty A proč by to stát dělal, když je jasné, že levněji než od Aera to při započtení návratnosti prostřednictvím daní a dalších odvodů, o podpoře zaměstnanosti nemluvě, ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
A proč by to stát dělal, když je jasné, že levněji než od Aera to při
započtení návratnosti prostřednictvím daní a dalších odvodů, o podpoře zaměstnanosti nemluvě, prostě nepořidí? A to ani nemluvím o tom, že Leonardo by potom co předvedl u vrtulníků (nikdo jiný by se toho tendru mimo Aera účastnit nemohl) měl mít na MO stopku min. na 10 let.Skrýt celý příspěvekScotty Je sice 1. dubna, ale zkuste se zamyslet nad tím co a kde MO ČR soutěžilo a nesoutěžilo. Ani nové útočné pušky se nesoutěžili a že je v této kategorii velká konkurence ve ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Je sice 1. dubna, ale zkuste se zamyslet nad tím co a kde MO ČR soutěžilo a nesoutěžilo. Ani nové útočné pušky se nesoutěžili a že je v této kategorii velká konkurence ve světě! Casy od airbusu se nesoutěžily, vrtulníky pěkný ranec peněz se nesoutěžily. Radary Revisor se nesoutěžily. Radary MADR se ve výsledku také nesoutěžily.
Ale firmu, která obsluhuje armádě L 159 budeme tahat do zbytčné soutěže?
Se proberte a podívejte zpět. Proč jste nehoroval pro otevřenou soutěž v jiných projektech!Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Pušky se klidně soutěžit mohly. MADR se, pokud si vzpomínám, soutěžil. To že se to později zrušilo a s výtězem se uzavřela mezivládní smlouva je věc jiná. Vrtulníky ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Pušky se klidně soutěžit mohly. MADR se, pokud si vzpomínám, soutěžil. To že se to později zrušilo a s výtězem se uzavřela mezivládní smlouva je věc jiná. Vrtulníky byl poměrně specifický nákup kde relevantní konkurence prakticky není. Že se nesutěžila náhrada za An-26 považuji za chybu. Poku by se soutěžil radar k RBS-70 pravděpodobně by Retia nevyhrála.
Firma která obsluhuje L-159 by se měla primárně starat aby z nich za letu neodpadávali různé podstatné části. Celý vývoj a nákup L-159 byl taky povedený příběh na kterém Aero rozhodně neprodělalo. Vlastně stát přes tenhle od začátku zbytečný projekt tu fabriku zachránil. Takže ano, klidně bych je do soutěže tahal.
Za to co stát do Aera nastrkal by ta letadla měl dostat zadarmo a ne aby koukali jak stát ještě dál podojit.Skrýt celý příspěvekScotty Ale podobné nedostatky nemá jen spárka L159, jen si vzpomeňte co vše se měnilo na Brenech než se z nich stala slušná zbraň, a mohu vás ujistít, že zrovna tak to bylo s ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Ale podobné nedostatky nemá jen spárka L159, jen si vzpomeňte co vše se měnilo na Brenech než se z nich stala slušná zbraň, a mohu vás ujistít, že zrovna tak to bylo s Revisory.
Projekt L 159 byl pohrobkem studené války, s myšlenkou na vývoj tohoto letadla se přišlo ještě za ČSFR, rok 1991 nebo 1992, tehdy byl způsob pořizování výzbroje stále trochu odlišný než nyní.
Vrtulníky nejsou nic specifického, pokud by AČR opravdu věděla co vlastně chce. Nebo si myslíte, že by nikdo jiný nereagoval na výzvu nákupu osmi víceúčelových a 4 bitevních vrtulníků?
Když se, podle Vás, radary soutěžily, tak proč způsobil ministr zdržení celého projektu tím, že zrušil výsledek soutěže a s vítězem soutěže začal jednat znovu od začátku? To přece nedává smysl.Skrýt celý příspěvekScotty
Samozřejmě, že systém H1 má své výhody, uvádí se cca 85% shodných komponent. Ale proč to nesoutěžit a nezískat lepší podmínky?Scotty
Samozřejmě, že systém H1 má své výhody, uvádí se cca 85% shodných komponent. Ale proč to nesoutěžit a nezískat lepší podmínky?flanker.jirka
Protože pokud by zadání znělo na bitevní a víceúčelový vrtulník sdílející avioniku a konstrukční celky, tak se nikdo jiný než Bell nemůže přihlásit.flanker.jirka
Protože pokud by zadání znělo na bitevní a víceúčelový vrtulník sdílející avioniku a konstrukční celky, tak se nikdo jiný než Bell nemůže přihlásit.cejkis
Jak to že to nemá význam? Logisticky se dá jak UH1 tak AH1 jednodušeji zabezpečit a v případě nouze použít náhradní díly buď na AH nebo UH.cejkis
Jak to že to nemá význam? Logisticky se dá jak UH1 tak AH1 jednodušeji zabezpečit a v případě nouze použít náhradní díly buď na AH nebo UH.Anebo třeba nepodělal no (ne že bych chtěl jakkoliv podpořit Babiše) holt bude mít prověřený systém za více peněz... i když teda, kdo by očekával že bude L39NG flop to asi musel ...Zobrazit celý příspěvek
Anebo třeba nepodělal no (ne že bych chtěl jakkoliv podpořit Babiše) holt bude mít prověřený systém za více peněz... i když teda, kdo by očekával že bude L39NG flop to asi musel být rozený pesimista...Skrýt celý příspěvek
Scotty: z poněkud jiné stránky - opravdu chcete aby naše rychlé, pružné a právně erudované MO vypisovalo další potenciální katastrofu ve formě VŘ? Začal bych rovnou hledat ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: z poněkud jiné stránky - opravdu chcete aby naše rychlé, pružné a právně erudované MO vypisovalo další potenciální katastrofu ve formě VŘ? Začal bych rovnou hledat prozatimní pronájem, tak na desetiletí...
"Stěží by nám někdo dodal víceúčelový a bitevní vrtulník se stejným stupněm vzájemné kompatibility." A hele, a najednou to víme i bez výběrovka...???Skrýt celý příspěvekSYN_ MO musí postupovat podle zákona který je zkrátka špatný. Ovšem výběrové řízení na pořízení cvičného letadla není žádný strategický nákup a jistě by nějakým způsobem podařilo ...Zobrazit celý příspěvek
SYN_
MO musí postupovat podle zákona který je zkrátka špatný. Ovšem výběrové řízení na pořízení cvičného letadla není žádný strategický nákup a jistě by nějakým způsobem podařilo realizovat. Ovšem už jen ta hrozba by jistě přiměla Aero ke vstřícnějšímu postupu.
Nikdo jiný ba takovou kombinaci vrtulníků dodat nemohl. To je prostě fakt a výběrové řízení s jedním účastníkem nejde realizovat.Skrýt celý příspěvek"..když je jasné, že levněji než od Aera to při započtení návratnosti prostřednictvím daní a dalších odvodů, o podpoře zaměstnanosti nemluvě, prostě nepořidí?" Takze rovnou ...Zobrazit celý příspěvek
"..když je jasné, že levněji než od Aera to při
započtení návratnosti prostřednictvím daní a dalších odvodů, o podpoře zaměstnanosti nemluvě, prostě nepořidí?"
Takze rovnou vypiseme bianko sek. Super.Skrýt celý příspěvektctx Koukám, že se nám tu množí lidé co mají problém s chapánim textu, případně vkládají lidem do úst něco co neřekli. Takže znovu, já tvrdím, že levněji to stát nepořidí, ...Zobrazit celý příspěvek
tctx
Koukám, že se nám tu množí lidé co mají problém s chapánim textu, případně vkládají lidem do úst něco co neřekli.
Takže znovu, já tvrdím, že levněji to stát nepořidí, nikoliv, že se nemá jednat s Aerem ve snaze o oboustranně přijatelnou dohodu, to za prvé.
A za druhé, Aero tím, že nenabízí stejné podmínky jako před dvěma lety (tedy v okamzik kdy situace byla podstatně jiná) nedělá nic špatného.
Ale to je zřejmě moc složité, že?Skrýt celý příspěvek"Vyjednavat lepsi podminky" s tim, ze druha strana predem vi, ze to ma v kapse (protoze to levneji prece neporidime, ze) neni vyjednavani, ale zebrani o slevu.
"Vyjednavat lepsi podminky" s tim, ze druha strana predem vi, ze to ma v kapse (protoze to levneji prece neporidime, ze) neni vyjednavani, ale zebrani o slevu.
apache
V době, kdy se pořizovaly první Revisory Reguard ještě neexistoval.apache
V době, kdy se pořizovaly první Revisory Reguard ještě neexistoval.Díky za konstatování zjevného. Existovala řada jiných, výrazně lepších radiolokátorů, než ReVISOR. A ReGUARD bych nepovažoval za alternativu pro ReVISOR, každý má rozdílné určení, ...Zobrazit celý příspěvek
Díky za konstatování zjevného. Existovala řada jiných, výrazně lepších radiolokátorů, než ReVISOR. A ReGUARD bych nepovažoval za alternativu pro ReVISOR, každý má rozdílné určení, takže argumentace tím, že nebyl v době pořizování k dispozici, je dosti zcestná. Prostě jeden produkt je ve své kategorii podprůměrný, přesto byl zaveden. Druhý produkt je ve své kategorii zdá se velmi povedený, a zaveden nebyl.Skrýt celý příspěvek
A pro jakou aplikaci by ho tedy měla armáda zavést? Tedy tak aby byl smyslupně využit. V současné situaci so ho dokážu představit jen jako náhradu ReVISORu. Proč by mělo být ...Zobrazit celý příspěvek
A pro jakou aplikaci by ho tedy měla armáda zavést? Tedy tak aby byl smyslupně využit.
V současné situaci so ho dokážu představit jen jako náhradu ReVISORu. Proč by mělo být jejich určení jiné mi není jasné.Skrýt celý příspěvekScotty Mimo náhradu za Revisor lze Reguard, jako radar, který umí klasifikaci cílů, použít i v civilních aplikacích, například na sledování dronů a pohybu ptáků v okolí letišť, kde ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Mimo náhradu za Revisor lze Reguard, jako radar, který umí klasifikaci cílů, použít i v civilních aplikacích, například na sledování dronů a pohybu ptáků v okolí letišť, kde může být dobrým zdrojem informace pro biologickou ochranu letiště. Umí sledovat i pozemní cíle, tak že ideální pro sledování dronů pašeráků a pohybu osob u perimetrů, státních hranic a jiných zájmových lokalit. Může vykrývat slepé místa radiolokačního pokrytí proti velmi nízkoletícím cílům, například údolí, odvrácenou stranu pohoří, farem větrných elektráren.Skrýt celý příspěvek
apache Ano, v době vzniku Revisoru byly v Evropě a zbytku světa už lepší a mobilnější 3D radary na polovodičové technologii. Revisor je pouze 2D, postavený na elektronce TWT. ...Zobrazit celý příspěvek
apache
Ano, v době vzniku Revisoru byly v Evropě a zbytku světa už lepší a mobilnější 3D radary na polovodičové technologii. Revisor je pouze 2D, postavený na elektronce TWT.
Scotty Vám to jistě rád vysvětlí, proč se napřímo nakoupila nikde nezavedená a neodzkoušená technologie od domácího výrobce, když tu o kousek výše horuje za to, aby se L 39 NG soutěžily. :-)Skrýt celý příspěvekTo je jednoduché. Jeho vývoj zčásti zaplatilo ministerstvo průmyslu a obrany v rámci podpory domácích výrobců. To že ho potom dostala armáda byl jen logický důsledek. Právě proto ...Zobrazit celý příspěvek
To je jednoduché. Jeho vývoj zčásti zaplatilo ministerstvo průmyslu a obrany v rámci podpory domácích výrobců. To že ho potom dostala armáda byl jen logický důsledek.
Právě proto nechci aby se podobné akce opakovali a nakupovalo se jen proto že je na tom cedulka vyrobeno v CZ.Skrýt celý příspěvekScotty
No to je podpora domácích výrobců :-D zaplatit firmě za to, že ze zahraničních komponent sestaví technologicky zastaralou věc a vnutí ji pouze AČR.Scotty
No to je podpora domácích výrobců :-D zaplatit firmě za to, že ze zahraničních komponent sestaví technologicky zastaralou věc a vnutí ji pouze AČR.
Právě proto že je mezi těmito radary rozdíl několika let (v uvedení do vývoje, nebo do výroby, nebo "na trh"...) tak těžko můžete teď mluvit v minulém čase "zaveden nebyl". Kromě ...Zobrazit celý příspěvek
Právě proto že je mezi těmito radary rozdíl několika let (v uvedení do vývoje, nebo do výroby, nebo "na trh"...) tak těžko můžete teď mluvit v minulém čase "zaveden nebyl". Kromě toho ReVisor byl "spáchán" prakticky na přání/na míru zákazníkovi, kdežto ReGuard jde od začátku na trh takže se musí pokoušet překonat konkurenci...
Takto, nechci nijak Retii bránit ale prostě vyberte si proti nim rozumější argumenty...Skrýt celý příspěvek
Toto je technologie, která by zasloužila větší podporu od státu, abychom nebyli pouze montovnou. Obávám se, že bez podpory to skončí jako v případě Revisoru, vyvezl se vůbec nějaký ...Zobrazit celý příspěvek
Toto je technologie, která by zasloužila větší podporu od státu, abychom nebyli pouze montovnou. Obávám se, že bez podpory to skončí jako v případě Revisoru, vyvezl se vůbec nějaký kus do zahraničí, nebou slouží pouze v AČR?
Konkurence je v této oblasti mnohem silnější a může se opřít o reálné nasazení. Viz systémy pro USMC, US Army s hemisferickymi radary majícími původ z Izraele (MSHORAD, Drone Dome)
Sledování a klasifikace cílů je velkým problémem, pokud umí Reguard rozeznat i ptáky, tak mohou najít cestu pro civilní sektor, nejen v podobě sledování dronů, ale i ve sledování ptáků, jak jendotlivě, tak hejn, v rámci biologické ochrany letišť.
Možnost sledovat pozemní cíle může zase sloužit dobře pro monitoring státní hranice a zájmových prostorů všemi složkami.
Ale to PR trochu pokulhává, první 3D radar v Česku využívající pro svou správnou činnost pouze AESA systém je přistávací radar PAR E od firmy Eldis Pardubice, to by snad v Retii mohli vědět.
https://www.eldis.cz/radarove-...
... když si pohnou s vývojem, mají reálnou šanci se stát prvním českým radarem s možnosti sledování RAM munice, v rámci C-RAM, tak jak to nabízí konkurence. Problém s detekcí a klasifikací by mít neměli, když vidí DJI Phantom na 6 km.
Funkce HWL a C-RAM by měla být pro vojenské využití dnes již standardem pro nakupovanou techniku.
Stačí se podívat sem:
https://www.rada.com/products/... Skrýt celý příspěvekškoda že to neprezentují rovnou na vozidle. Amíci mají podobný radar na čtyřkolce a tu čtyřkolku měli na nějaké fotce jako operativní řešení postavenou třeba na lodi, která asi ...Zobrazit celý příspěvek
škoda že to neprezentují rovnou na vozidle. Amíci mají podobný radar na čtyřkolce a tu čtyřkolku měli na nějaké fotce jako operativní řešení postavenou třeba na lodi, která asi momentálně měla horší radar.Skrýt celý příspěvek
Jura99 Amíci mají na čtyřkolkách většinou 4 antény radarů původem od firmy Rada Electronic. Foto z lodi je super příklad improvizace, potřebovali vykrýt okolí lodě proti dronům, ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
Amíci mají na čtyřkolkách většinou 4 antény radarů původem od firmy Rada Electronic. Foto z lodi je super příklad improvizace, potřebovali vykrýt okolí lodě proti dronům, tak vytáhli auto s radary. :-) Samozřejmě, efektivnější pro loď bude mít takové lehké antény na stožáru. Výhodou radarů od Rada Electronic je, že jsou již v používání, stačí je koupit a máte je. Prakticky ty samé radary má i Stryker v projektu MSHORAD.
S největším exMHR se poučítá pro mobilní verzi Iron dome. I Rada electronic nabízí doplňky, jako optika, IFF, integrace do C4 systémů a i možnost pořídit systém pouze s jednou anténou a rotací pro krytí 360° pokud bude postačovat menší rychlost obnovy informace, tak stačí nechat rotovat jednu anténu, o to bude systém levnější.
https://www.rada.com/...
To jsou hotové a odzkoušené systémy.
Reguard bude nejspíše o pár prototypech, klidně stále pouze o jednom přístroji.
Mít to na vozidle už nyní by bylo určitě lepší, aby bylo zřejmé, že zvládnou změnu polohy radaru, náklony v terénu, to vše se musí promítnout do zpracování dat, aby stále seděly všechny souřadnice, no uvidíme, kdy to uvidíme.Skrýt celý příspěvekNejlepší PR by bylo oslovit AČR a jet s tím na testy do pobaltí v rámci NRF. Tam lze předpokládat více možností a cvičení při kterých by dostali dobrou zpětnou vazbu. A měli by ...Zobrazit celý příspěvek
Nejlepší PR by bylo oslovit AČR a jet s tím na testy do pobaltí v rámci NRF. Tam lze předpokládat více možností a cvičení při kterých by dostali dobrou zpětnou vazbu. A měli by čárku, že se to netestovalo pouze někde v Pardubicích.Skrýt celý příspěvek
Zbraně se neprodávají jako housky. Prodává jen ten, který má politickou podporu. Můžete to vyvážet do zemí, které vám Biden nebo Merkelová schválí. A vězte, že vám schválí jen ...Zobrazit celý příspěvek
Zbraně se neprodávají jako housky. Prodává jen ten, který má politickou podporu. Můžete to vyvážet do zemí, které vám Biden nebo Merkelová schválí. A vězte, že vám schválí jen takové, kde nebudete tvořit jejich konkurenci.Skrýt celý příspěvek
cejkis Pokud jde o ryze český projekt tak jej mohou vývézt do zemí na něž neplatí žádné sankce. To co popisujete byl případ L 159, která má hodně komponent z USA, tak že s k tomu ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis
Pokud jde o ryze český projekt tak jej mohou vývézt do zemí na něž neplatí žádné sankce. To co popisujete byl případ L 159, která má hodně komponent z USA, tak že s k tomu vyjadřovali v USA.Skrýt celý příspěvek
Ahoj, netušíte někdo kolik je cena za 1 ks?
Ahoj, netušíte někdo kolik je cena za 1 ks?
Načítám diskuzi...