Radar ReUNION: Česko a Slovensko společně

Foto: Vizualizace radaru  RL-3DM ReUNION. / RETIA a.s.
Foto: Vizualizace radaru  RL-3DM ReUNION na podvozku Tatra 815-7 8×8. / RETIA a.s.

Včera došlo k významné události. Pět českých a slovenských firem podepsalo memorandum o vývoji a výrobě radaru středního dosahu ReUNION (celým typovým označením RL-3DM ReUNION). Radar je vyvíjen pro pro Armádu ČR a Ozbrojené síly SR a má také velmi vysoký exportní potenciál.

Přelomová spolupráce českých a slovenských firem

Podpisem memoranda daly zúčastněné firmy veřejný slib ve stanoveném termínu vyvinout, vyrobit a dodat požadovaný počet jednotek radaru ReUNION pro ozbrojené síly České a Slovenské republiky. Slavnostního podpisu byli přítomni zástupci českých firem RETIA (integrátor projektu), ELDIS, TATRA TRUCKS a slovenských VOP Slovakia a EVPÚ.



Přibližně 2/3 zakázky připadne českému průmyslu a cca 1/3 realizuje slovenský průmysl. TATRA dodá podvozkové platformy pro radar. Ostatní firmy jsou pak odborníky v elektronice, v oblasti řídících a navigačních systémů, radiolokační, radionavigační a radiokomunikační techniky.



„Rozbuškou“ spolupráce českých a slovenských firem se stala potřeba České a Slovenské republiky nahradit zastaralé radary středního dosahu sovětské výroby – P-19 a P-37. Jedná se o zařízení klíčové pro ochranu vzdušného prostoru obou zemí.

Na česko-slovenském trhu je podle konsorcia prostor pro deset mobilních radarů protivzdušné obrany MADR (Mobile Air Defence Radar), jako je ReUNION. Česká armáda počítá s nákupem šesti radarů a slovenská s nákupem čtyř radarů.

Memorandum ReUNION Foto: Podpis memoranda / PP Partners Prague

Radar středního dosahu typu ReUNION dokáže zajistit trojrozměrný pohled nad civilním a vojenským leteckým provozem nad územím České a Slovenské republiky. Radar je také klíčový pro vzdušnou obranu země.  

ReUNION oproti zastaralým sovětským radiolokátorum slibuje řadu výhod. Jednou z nejdůležitějších je, že dokáže přímo dodávat digitální informace o pozici a výšce cíle.



Analogové informace ze sovětských radarů P-37 se musí převádět do digitální podoby a poté zobrazovat na obrazovce řídicího letové provozu -  v 261. středisku řízení a uvědomování ve Staré Boleslavi.

 

Avšak radar dodá informaci jen o poloze cíle, nikoliv výšce. Informace o výšce obstarává sovětský výškoměr PRV-7.

 

Problém však je, že informace z výškoměru PRV-17 se do digitální podoby nepřevádějí. Situace je v současnosti řešená tak, že při ostrém hotovostním zásahu má řídící letového provozu udržovat telefonické spojení s operátorem, který sedí v kabině radiolokačního výškoměru a manuálně vypočítává výšku zadaného cíle.

Radar P-37 Foto: Radar P-37 / PP Partners Prague

 

Takové problémy u nabízeného radaru ReUNION českých a slovenských firem nehrozí. ReUNION je 3D radar, což znamená, že zároveň zjišťuje jak dálku, tak i výšku cíle. Radar řídícímu spolehlivě zobrazí přesnou informaci o dálce i výšce cíle.



ReUNION

Radar ReUNION je konstruován jako nejlepší ve své třídě. Základní parametry je dosah 250 km, kde lze detekovat cíle o velikosti 1 m2. Pro představu, čelní odrazová plocha ruské stíhačky Su-27 je 15 m2 a MiGu-29 právě 1,5 m2.



Radiolokátor RL-3DM ReUNION je moderní 3D primární přehledový radar s integrovaným sekundárním radarem schopným pracovat v módu 1, 2, 3A/C, 4 a do budoucna i v módu 5. Vybaven je polovodičovým distribuovaným vysílačem v monopulsním provedení pro měření azimutu i elevace.

 

Umožňuje 24hodinový provoz po 7 dní v týdnu a vyžaduje minimum údržby. Běžný provoz by měl být natolik jednoduchý, že k jeho zajištění bude stačit poloviční počet obsluh - což je pro radiolokační vojsko AČR, jež už dlouho trpí podstavy z důvodu určitého zanedbání této odbornosti, další dobrá zpráva. Velkou výhodou by měla být nativní integrace do systémů velení a řízení Vzdušných sil Armády ČR.

 

ReUNION dosah Foto: Pomyslný dosah tří radarů ReUNION (Praha, východní cíp ČR, východní cíp SR) pro cíle s odrazovou plochou 1m2 (250 km). / Grafika AN

Díky integrovanému sekundárnímu radaru navíc bude schopen poskytnout i další informace o identifikaci cíle díky schopnosti přijímat data z vysílače na palubě letounů a následné korelaci s databází letových plánů.



Tato schopnost dosud AČR chyběla. Má sice přístup k radiolokační informaci z civilních sekundárních senzorů, s ReUNIONem ovšem bude disponovat vlastní sekundární informací a bude tak moci být na civilní straně do určité míry nezávislá.

Na rozdíl od nich však budou vysoce mobilní - veškeré komponenty radaru se vejdou do jednoho standardního kontejneru ISO 1C a bude tak přepravitelný na vozidle Tatra 815-7 8×8, po železnici, lodí či letadlem typu C-130 Hercules či srovnatelným.



To umožní radar v případě potřeby jednoduše rozvinout kdekoli bude potřeba - ať už na domácím území v případě potřeby zajištění bezpečnosti velké akce, tak jako tomu bylo například v roce 2002, kdy se v Praze konal summit NATO, nebo v případné zahraniční misi.

Foto: Vizualizace radaru  RL-3DM ReUNION. / RETIA a.s. Foto: Vizualizace radaru RL-3DM ReUNION. Radar lze používat na vozidle i samostatně. / RETIA a.s.

Šance pro český a slovenský průmysl

Vývoj a případný nákup radaru ReUNION má široký pozitivní dopad na český a slovenský průmysl, a ostatně i na české a slovenské daňové poplatníky. Z hlediska práva EU lze zadat strategickou vojenskou zakázku domácímu výrobci přímo. Takové řešení má mnoho výhod a běžně ho využívají všichni členové Evropské unie.



Velkou výhodou nákupu sofistikované domácí techniky je nabytí strategického know-how, získání konkurence schopného výrobku s velkou přidanou hodnotou a udržení a posílení technicky náročných pracovních míst.



Nelze ani opomenout finanční výhodu pro daný stát. Ministerstvo obrany zaplatí stejně, ale díky daním dostane Česká republika minimálně 1/3 nákladů zpět. To nelze říct o nákupu zahraniční techniky, kdy veškeré peníze jdou mimo hranice ČR.

ReUNION přijde na 325 milionů korun, stejně jako zastaralý polský radar TRS-15, který české armádě vloni nabízel polský výrobce. V případě zvolení českého řešení dostane český stát z jednoho nakoupeného radaru ReUNION 100 miliónů zpět a přitom podpoří český průmysl.

Foto: Vizualizace radaru  RL-3DM ReUNION. / RETIA a.s.

Foto: Vizualizace radaru RL-3DM ReUNION. Radar složený z valníků Tatra 815-7 8×8. / RETIA a.s.



Sami výrobce říkají, že ze zakázky pro Českou a Slovenskou republiku nebudou mít žádný zisk. Dostanou však špičkový výrobek, který mohou nabízet na zahraničních trzích a dále tak přispívat daněmi do pokladny České republiky.



ReUNION je ze strany uživatele definován jako náhrada radarů P-37 a výškomerů PRV-17 s výbornou využitelností i pro potřeby protivzdušné obrany, zejména raketového vojska, na taktické i operační úrovni.



ReUNION má tak velkou šanci uplatnění v nových zemích NATO jako jsou Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Chorvatsko a pobaltské státy, kde je naléhavá nutnost obměny starých sovětských radarů. V této oblasti můžeme mluvit o potřebě cca 20 kusů.



Celosvětový trh však odhaduje konsorcium českých a slovenských firem na 60 radarů typu MADR v následujících 15 letech. Potenciálním trhy je například Jižní Amerika, Afrika a Střední Asie. Bez cizích součástek a zodpovídání se třetí straně lze navíc prodávat radar široké škále zemí.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Reportáž z ERA Pardubice

Přinášíme vám reportáž z ERA Pardubice, výrobce pasivních radiolokátorů pro civilní i vojenské ...

Rekordní ziskový rok pro pardubickou ERU

Společnost ERA, výrobce pasivních sledovacích systémů z Pardubic, dokázala během roku 2012 ...

Vojáci testují nové radiolokační průzkumné čidlo

V současné době probíhají u strakonického protiletadlového raketového pluku a ve vybraných ...

ReVISOR: Radiolokační průzkumné čidlo pro Armádu ČR

Koncem srpna minulého roku objednalo Ministerstvo obrany ČR radiolokační průzkumná čidla krátkého ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Clanek
    20:13 13.07.2018

    Poridit 17 kusu radaru ruzneho urceni pod 4mld Kc, je to vubec realne?

    Poridit 17 kusu radaru ruzneho urceni pod 4mld Kc, je to vubec realne?

  • Flader
    19:07 13.07.2018

    Radary sa nebudú nakupovať postupne, ale v rámci balíka všetkých 17 kusov rôznych variánt. http://www.mosr.sk/42279-sk/re... Zobrazit celý příspěvek

    Radary sa nebudú nakupovať postupne, ale v rámci balíka všetkých 17 kusov rôznych variánt.

    http://www.mosr.sk/42279-sk/re... Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:01 13.07.2018

    Jak tohle vlastně dopadlo?

    Jak tohle vlastně dopadlo?

  • Karlos73
    09:17 15.04.2015

    http://www.ta3.com/clanok/1059... Ministerstvo obrany chce vypísať tender na radary po veľkej prezentácii výrobcov, ktorá ...Zobrazit celý příspěvek

    http://www.ta3.com/clanok/1059...
    Ministerstvo obrany chce vypísať tender na radary po veľkej prezentácii výrobcov, ktorá bude vo štvrtok. Kupovať radary budeme sami, Česi sa k nám nepripoja.Skrýt celý příspěvek

  • pepo
    16:39 24.04.2014

    V otázce akvizice armádních zakázek bych chtěl všechny šťourali upozornit na zásadní fakt, který přehlížejí. ...a to je fakt, že žádnou armádní zakázku nekupují a nikdy ...Zobrazit celý příspěvek

    V otázce akvizice armádních zakázek bych chtěl všechny šťourali upozornit na zásadní fakt, který přehlížejí.
    ...a to je fakt, že žádnou armádní zakázku nekupují a nikdy nekupovali vojáci v uniformě. Voják dá požadavek na nákup přístroje, který mu vytvoří podmínky ke splnění úkolu. Nákup přístroje samotného schvaluje vláda. Přesně tak to je. K tomu si schválila zákon. ...a jakou vládu jste si Vy všichni zvolili, takové nákupy provádí...
    ...a ještě jeden fakt...ve vládě sedí civilisti...dál si to vy všichni rádoby odborníci na RTV domyslelte sami...Skrýt celý příspěvek

  • snip69
    13:43 11.04.2014

    To: Jura 99 Správná připomínka. Vrátí se cca 50% - opravdu takhle moc. Když to koupíme doma o 100 % předražené než venku, tak do státní kasy nateče cca polovina a jsme vlastně ...Zobrazit celý příspěvek

    To: Jura 99
    Správná připomínka.
    Vrátí se cca 50% - opravdu takhle moc. Když to koupíme doma o 100 % předražené než venku, tak do státní kasy nateče cca polovina a jsme vlastně ,,na svém,, ...
    Horší je, když to koupíme předražené venku - kolorit posledního desetiletí ... , to se mimo jiné pakují i statní kasy Španělska, Itálie, Německa ...Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    10:52 17.03.2014

    neviem preco by mali byt take projekty podporovane zo statnych penazi. zasa to bude iba sypanie prachov do vyvoja niecoho, co budu vyvijat roky, ked to postavia bude to uz ...Zobrazit celý příspěvek

    neviem preco by mali byt take projekty podporovane zo statnych penazi. zasa to bude iba sypanie prachov do vyvoja niecoho, co budu vyvijat roky, ked to postavia bude to uz zastarale, alebo nebude to splnat vsetky parametre, ale niekomu sa poskladame na xxx.
    Ak je potreba systemov tejto kategorie, nech sa poobzeraju po niecom co uz realne funguje.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    18:36 16.03.2014

    Zbrojir: Chápu některé technické výhrady např. k pistolím od CZUB, ale i když budou na trhu výrobky v některých parametrech lepší, určitě by měl státní zákazník zvolit domácí ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbrojir: Chápu některé technické výhrady např. k pistolím od CZUB, ale i když budou na trhu výrobky v některých parametrech lepší, určitě by měl státní zákazník zvolit domácí produkt, jestliže je alespoň "dobrý". Totéž platí o radarech. Část peněz se mimochodem vrátí na odvedených daních a na zaměstnaných lidech a výrobce má šanci získat zahraniční zakázku (u CZUB např. ten Egypt). Za první republiky se také volily domácí firmy, i když konkrétní produkt nemusel být nejlepší na světě. Výrobce se často "vyškolil" a další generace produktu už byla vynikající.Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    17:08 16.03.2014

    Obecně zcela souhlasím, ale ze zkušeností z jiných oblastí si neumím představit, kdo ten tlak ustojí. Už jsem ledasco viděl. Když odoláte pozitivní motivaci, mají tu negativní, od ...Zobrazit celý příspěvek

    Obecně zcela souhlasím, ale ze zkušeností z jiných oblastí si neumím představit, kdo ten tlak ustojí. Už jsem ledasco viděl. Když odoláte pozitivní motivaci, mají tu negativní, od dehonestace, přes vyhození až po křivá obvinění, kdy nakonec neděláte nic jiného, než se svými, dnes zpravidla nikterak levnými advokáty bod po bodu vyvracíte vykonstruovaná obvinění, či obžalobu. Na boj s ekonomickou lobby pak už nezbývá sil. Často sice po několika letech veškerá obvinění nakonec vyvrátíte, ale jste vyčerpán a bez prostředků. Náhrady poskytované státem, tedy pokud je vůbec dostanete, jsou jen zlomkem nákladů skutečných. Vypadá to sice na příliš černý scénář, ale věřte, že takových případů již bylo a některé nedobrovolné aktéry znám osobně.

    Neznám sice podrobnosti, ale podívejte, jak na ŘSD, resp. MD nakonec dopadla stavební expertka Pošvářová. Tam jde rovněž o velké peníze.

    Samozřejmě, že budu mile překvapen, že to někdo dokáže. Takový člověk má dopředu můj respekt.

    Přesto domácímu zbrojnímu průmyslu po mnohaletých zkušenostech prostě nevěřím a byl bych pro regulérní tendr se zahraniční účastí.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    16:32 16.03.2014

    Pro Zbrojire: U každé techniky existují kriteria, podle kterých se dají hodnotit. Alespoň co se týká technických parametrů, pak do toho vstoupí lobbing, tlačenka, obálky. Stačí se ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Zbrojire: U každé techniky existují kriteria, podle kterých se dají hodnotit. Alespoň co se týká technických parametrů, pak do toho vstoupí lobbing, tlačenka, obálky. Stačí se podívat jak to dopadlo s Brenem a jeho cenou a spolehlivostí jen díky tomu, že výběrové řízení nebylo.
    Odborníků v dané oblasti máme dostatek, i mimo dosah chapadel českých výrobců.Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    13:22 16.03.2014

    Nechci si zde hrát na znalce radarové techniky, ale po přečtení tohoto článku si nelze nevzpomenout, že tuto písničku nám domácí zbrojní průmysl zazpíval již mnohokrát. Výsledkem ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechci si zde hrát na znalce radarové techniky, ale po přečtení tohoto článku si nelze nevzpomenout, že tuto písničku nám domácí zbrojní průmysl zazpíval již mnohokrát. Výsledkem byly jen stamilionové až mnohamiliardové škody, naštvaní koncoví uživatelé, daňoví poplatníci a další pokles prestiže armády u obyvatelstva.

    Největšími slabinami celého projektu, v případě přidělení zakázky tuzemským firmám bez výběrového řízení, jsou zejména tyto skutečnosti:

    U nás nikdo nedokáže objektivně nastavit reálné parametry, vlastnosti a kritéria projektu tak, aby to skutečně vyhovovalo potřebám armády, a přitom jeho ruku nevedli zástupci zainteresované tuzemské zbrojní lobby. Nepochybně takové odborníky máme, ale svou pozici pod tlakem lobbistů v delším časovém horizontu prostě neustojí.

    Kdo zde, v korupcí prolezlé zemi, fundovaně a nezaujatě posoudí výši nabídkové ceny z hlediska její korektnosti?

    Kdo bude mít sílu sdružení převážně tuzemských firem sdělit zamítavý verdikt v případě, že armáda nebude s výsledkem vývoje spokojena? Takovou situaci nikdo neustojí, vždyť by to pro tyto podniky znamenalo obrovské ekonomické ztráty, možný krach a tudíž i hromadné propouštění. Každý politik raději pořídí špatné radary, než aby prohrál volby.

    Kdo chce vědět, jak v českých zemích záleží tuzemským výrobcům speciální techniky na ozbrojených složkách státu a jak v praxi probíhá vývoj produktu dle přání zákazníka, může si přečíst mé dlouhé komentáře k článku CZ kontra Glock (téměř na konci).

    http://www.militaria.cz/cz/cla... Skrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    11:32 16.03.2014

    Při troše dobré vůle lze i u tohoto projektu nastavit podmínky nákupu tak, aby se z něho zase nestala bezedná díra. V tomto oboru máme velkou tradici a dobré jméno ve světě, takže ...Zobrazit celý příspěvek

    Při troše dobré vůle lze i u tohoto projektu nastavit podmínky nákupu tak, aby se z něho zase nestala bezedná díra. V tomto oboru máme velkou tradici a dobré jméno ve světě, takže by byla škoda, v tak špičkovém oboru, nepodpořit domácí průmysl, potažmo know-how a ustupovat zbytečně z trhu.
    Hlavně nevymýšlet různé zbytečnosti navíc, ono méně, někdy znamená více. Při dobře řešené modularitě systému se dají do budoucna vylepšovat parametry několikanásobně, popřípadě se dá doplnit jinými systémy, pro detekci obtížně zjistitelných cílů. I tady přece máme velký potenciál, viz, Věra-NG a PCL detektory....Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    09:36 16.03.2014

    Pro D.i.p: Výběrové řízení není nikdy na škodu. A v tomto případně věci jedině prospěje. Jde o vysoce technicky náročnou oblast, kde se novinky objevují každým dnem. A pokud máte ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro D.i.p: Výběrové řízení není nikdy na škodu. A v tomto případně věci jedině prospěje. Jde o vysoce technicky náročnou oblast, kde se novinky objevují každým dnem. A pokud máte možnost zjistit, co už dnes má konkurence k dispozici, tak to může hodně lidem otevřít oči a nespolehat se jen na mediální masáž domácího výrobce.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    21:15 15.03.2014

    liberal shark: To že jsme národem zlodějů nevyřeší žádné výběrové řízení.

    liberal shark: To že jsme národem zlodějů nevyřeší žádné výběrové řízení.

  • liberal shark
    08:31 15.03.2014

    Vždy, když slyším ty nabubřelé řeči o nutnosti podpory domácího průmyslu, tak mi před očima vyvstane přízrak modernizace T-72 a projekt L-159. Pokud se MO skutečně rozhodne ...Zobrazit celý příspěvek

    Vždy, když slyším ty nabubřelé řeči o nutnosti podpory domácího průmyslu, tak mi před očima vyvstane přízrak modernizace T-72 a projekt L-159. Pokud se MO skutečně rozhodne nakoupit 3D radary kategorie MADR, mělo by v každém případě vypsat otevřené mezinárodní výběrové řízení. V uzavřené smlouvě by měly být tvrdé sankce za nedodržení technických parametrů a termínů dodání tak, aby rizika nenesl český stát, ale dodavatel. Fixní kupní cena a citelné penále za nedodržení smlouvy by měly být samozřejmostí.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    00:22 15.03.2014

    Pro autora: s obrázkem dosahů jste to trochu netrefil, 250 km vypadá jinak, pro příklad z Prahy do rakouského Grazu to je vzdušnou čarou odhadem 340 km. Jak můžete vědět, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro autora: s obrázkem dosahů jste to trochu netrefil, 250 km vypadá jinak, pro příklad z Prahy do rakouského Grazu to je vzdušnou čarou odhadem 340 km.
    Jak můžete vědět, že radar vyžaduje jen minimum údržby, když ještě neexistuje? :-)
    Za "rozbuškou" spolupráce firem ze zahraničí je spíše snaha se vyhnout výběrovému řízení, podle pravidel EU se totiž nemusí vypisovat v případě, že jde o mezinárodní projekt. Ostatně s monopolem na dodávky pro AČR bez výběrových řízení má firma Retia zkušenosti, neuškodilo by v tomhle případě vidět reálné výsledky vývoje ve srovnání s ostatní technikou. Na papíře totiž tento "radar" splňuje vše na co se jen zeptáte. :-) V praxi je to spíše naopak. Pevně doufám, že si pánové z MO a GŠ patřičně nechají analyzovat dosavadní zkušenosti s modernizačními projekty, ruských a českých radarů, realizovanými českými firmami než jim podepíše nějaký kontrakt.

    Pro jiri40: naprostý souhlas s Pantsirem S1, je to ve své třídě špička, RBS 70 je o ničem, při představě, že musí operátor cíl vidět a sledovat při navádění střely je v případě zhoršeného počasí mimo, stačí se podívat kolik dní je nad ČR v zimě nízká inverzní oblačnost - de facto mlha, v tom si ani neškrtnou, zkrátka jde o neadekvátní náhradu za systém OSA AKM. ...při kompatibilitě se systémy firmy Retia mně napadá jen jediné, lepší než kompatibilní by bylo mít něco FUNKČNÍHO. ....co dělat se 64 komplety takových systémů, když pro ně nebudete mít zajištěný průzkum vzdušného prostoru, radary budou zapotřebí, Retia nyní testuje radar Revisor, na to jak jde o nový projekt je vlastně zastaralý, neumí měřit výšku. Modernizace dalších baterií 2 K 12 KUB vidím jen jako malou domů pro firmu realizující tento projekt, raketám prochází životnost, systém navedení a možnost efektivního působení jednou baterií jen na jeden cíl je zcela nedostačující. V úvahu přicházelo i nahrazení střel italskými ASPIDE, ale pomůžeme si tím nějak? Kompletnost deziluze o tom, že máme ještě nějakou pozemní PVO doplňují komplety Strely S 10, ty ovšem mají dosah obdobný jako RBS 70.

    Pro představu o soudobých radarech středního dosahu. Dnes již jsou v PRAXI používána moderní čidla, co umí i více než zde zmiňovaný projekt radaru. Jde o radary umějící jak standardní činnost sledování letounů, tak i sledování malorozměrných cílů a dokonce i sledování dělostřelecké činnosti a výpočtů trajektorií, a to celokruhově, kupříkladu AČR si kdysi pořídila tři kusy radiolokátor ARTHUR, které toto umí jen v sektoru 90°. Proto taky většinou "hnijí v garážích" používám příměr schválně příměr pana prezidenta. To je tak, když si radar pořizují bigoši a nenechají si poradit.


    Zde uvádím odkazy na radary z obdobné kategorie, kam se možná někdy dostane Reunion:
    http://www.mobileradar.org/Doc...
    http://www.iai.co.il/sip_stora...
    http://www.saabgroup.com/en/La...
    http://www.armyrecognition.com...
    http://www.thalesraytheon.com/... Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    00:10 15.03.2014

    Mám velké pochybnosti zda RBS-70 je ideální systém naší PVO,bohužel to však vypadá,že po vyřazení systému KUB tady nic jiného nezbyde.

    Mám velké pochybnosti zda RBS-70 je ideální systém naší PVO,bohužel to však vypadá,že po vyřazení systému KUB tady nic jiného nezbyde.

  • jiri40
    21:29 14.03.2014

    Radar se mi zdá být dobrý, ovšem, jak si poradí se Stealth, řízenými střelani... Radary jsou důlezité, ale armáda by neměla zapomínat i na protiletadlovou/raketovou obranu. Líbil ...Zobrazit celý příspěvek

    Radar se mi zdá být dobrý, ovšem, jak si poradí se Stealth, řízenými střelani...
    Radary jsou důlezité, ale armáda by neměla zapomínat i na protiletadlovou/raketovou obranu. Líbil by se mi pancirs1 za 300 milionů Kč, ale bohužel je ruský. Dobré by bylo modernizovat další kuby, případně koupit další RBS70, Brazílie kupuje 16 kompletů za 240 milionů Kč, včetně přenosných odpalovacích zařízení, raket Mk.II (nevim kolik), simulátorů, přístrojů na noční vidění, testovacích setů, nářadí pro údržbu, náhradních dílů,
    Za 1 miliardu bychom mohli mít dalších 64 komletů, navíc jsou kompatiblilní s technologií firmy RETIA.Skrýt celý příspěvek

  • rainerum
    19:37 14.03.2014

    není to -... - plochu

    není to -... - plochu

  • rainerum
    19:36 14.03.2014

    minimální detekční schopnost ale jakou odrazovou musí mít aby to bylo zachycený při těch 250km a za druhé všude je uváděno že má frontální rcs odraz od 0,1 do 1 m2

    minimální detekční schopnost ale jakou odrazovou musí mít aby to bylo zachycený při těch 250km a za druhé všude je uváděno že má frontální rcs odraz od 0,1 do 1 m2

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2