Radary AESA konečně i v evropských letounech

Rafale AESA
Foto: První evropská stíhačka s radarem AESA – francouzský stroj Dassault Rafale / Dassault

Radary AESA jsou za Atlantickým oceánem běžnou výbavou vojenských letounů již deset let. Avšak teprve nyní dokázal evropský vojenský průmysl vyrobit stíhací letoun, vybavený tímto pokročilým radarovým systémem. Konkrétně se jedná o francouzskou stíhačku Dassault Rafale, do které byl umístěn radar RBE2 AESA od francouzské společnosti Thales.



Aktivní část radaru AESA (Active Electronically Scanned Array), neboli radar s aktivním elektronickým snímáním, se skládá z tisíce jednotlivých vysílacích/přijímacích modulů. Zjednodušeně řečeno, každý jednotlivý modul funguje jako malý radar.

Hlavní výhodou radaru AESA je, že každý jednotlivý modul může být vyhrazen pro jinou funkci. To umožňuje letounu současně sledovat mnoho objektů současně, jak ve vzduchu, tak i na zemi a na moři. AESA radary disponují také lepším radarovým obrazem a jsou navíc velmi odolné proti rušení.

Výhod je však celá řada. Radary AESA můžou sloužit k utajenému a vysokorychlostnímu přenosu dat nebo také jako mikrovlnná zbraň. Radar AESA je schopen soustředit dostatečně velkou energii k vyřazení elektroniky stíhacího letounu, vozidla nebo nepřátelské protiletadlové střely. Teoreticky se tak stíhací letoun může bránit před přilétávající nepřátelskou raketou tak, že pomocí radaru zničí její elektroniku.

Thales AESA Foto: Radar typu AESA RBE 2 od francouzské firmy Thales. Všimněte si řady vysílacích/přijímacích modulů na čelní kruhové ploše / Theles



Tyto vlastnosti, které mají americké stíhací letouny již více než deset let, budou konečně dostupné i pro evropské stíhačky. Francouzi počítají s tím, že první letoun Dassault Rafale s radarem AESA bude dodán francouzské armádě v polovině roku 2013. V témže roce bude následovat dalších 6 strojů.

Francouzi dokončili vývoj radaru AESA právě včas, protože to byla jedna z hlavních podmínek, díky které vyhráli soutěž na dodávku 126 stíhaček Rafale do Indie. V souboji porazil svého Evropského konkurenta, stíhačku Eurofighter, která na tento pokročilý radar teprve čeká.

Zdroj: DefenseTech

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

VIDEO: Voják budoucnosti na francouzský způsob

Všechny vyspělé armády světa pracují na svém vojákovi budoucnosti. Nejdále jsou s vývojem, jak se dá ...

Indie nakoupí 126 francouzských stíhaček Rafale

V největší novodobé soutěži na nákup stíhacích letounů je dobojováno! Indie se rozhodla v rámci ...

Řízené střely AIM-9X pro F-22 Raptor

Na konci července se ze stíhacího F-22A Raptor uskutečnil první odpal řízené střely vzduch-vzduch ...

Nové obří displeje pro F/A-18 Super Hornet

Dobám analogových přístrojů v kokpitech stíhacích letadel již nadobro odzvonilo. Vypadá to však, že ...

Indové zařadili do výzbroje poslední Su-30MKI

Indové zařadili do výzbroje poslední víceúčelový stíhací letoun ruské konstrukce Su-30MKI současné ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • mnova23
    22:01 01.02.2016

    Thales vyrábí kvalitní techniku, ovšem prodávat Ruské federaci jim nevadí :-). Hlavně že jsou zisky...

  • HU
    22:14 09.10.2012

    Gripen verze F nebude (prozatím)
    ...poslední je E, kdy se tak rozhodlo po rozhodnutí švýcarů :-)

  • Ondřej Lacina
    21:27 08.10.2012

    Jan Grohmann: A nevíte, jak je to s vyvíjeným vektorovatelným motorem pro Eurofighter Typhoon? Vím že to k tomuto článku moc nepatří, ale před nějakou dobou jsem o tom četl a žádný novinky jsem už nenašel a nevím, jestli se od toho projektu upustilo, nebo jestli se na něm dál dělá a plánuje se jeho montáž do současných/budoucích Typhoonů. Kdyby se udělal nějaký článek o přímo tomto, nebo celkově o motorech s vektorovatelným tahem, byl bych velice potěšen :)

  • Jan Grohmann
    20:44 07.10.2012

    Dobrý den, Eurofighter radar AESA ještě nemá. Konsorcium Euroradar radar AESA pro Eurofighter vyvíjí, ale nebude k dispozici dřív než v roce 2015.

  • Ondřej Lacina
    19:37 07.10.2012

    A já myslel, že Rafale a Typhoon ho dávno mají a Gripen ve verzi NG/E/F do budoucna..