Radary Armády ČR a protivzdušná obrana NATO

Foto: JAS-39 Armády ČR; větší foto / MO ČR
JAS-39 Armády ČR / MO ČR

V souvislosti s nákupem nových 3D radarů pro Armádu ČR nebude od věci si připomenout strukturu a způsob fungování protiletecké a protiraketové obrany NATO. Armáda ČR do společné protivzdušné obrany NATO přispívá jak zmiňovanými radary, tak i vyčleněnými stíhacími letadly JAS-39 Gripen.

Protiletecká a protiraketová obrana NATO

Alianční protiletecká a protiraketová obrana je zajišťována v rámci dlouhodobé mise NIAMD (NATO Integrated Air and Missile Defence). Mise zajišťuje trvalou ochranu (24/7) vzdušného prostoru, obyvatel a ozbrojených sil NATO v době míru, krize i války.

V době míru mise NIAMD zajišťuje především střežení vzdušného prostoru (air policing) nad členskými zeměmi NATO. V době krize a války působí proti raketovým a leteckým silám protivníka.

Mise NIAMD zajišťuje provoz společného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System). NATINAMDS využívá síť navzájem propojených senzorů (především radary), středisek velení a řízení a prvků aktivní/pasivní obrany.

NATINAMDS nahrazuje systém protiletecké obrany NATINADS (NATO Integrated Air Defence System). NATINADS fungoval od roku 1961 a zahrnoval jen nástroje protiletecké obrany. V roce 2012, kdy Aliance získala počáteční schopnosti v boji proti balistickým raketám, se z NATINADS stal NATINAMDS.

Systémy začleněné do NATINAMDS detekují, sledují, rozpoznávají a monitorují objekty ve vzdušném prostoru (letouny, vrtulníky, bezpilotní letadla nebo balistické rakety), proti kterým se v případě potřeby nasazují pozemní nebo vzdušné prostředky.

NATINAMDS

NATINAMDS se skládá ze čtyř základních komponentů: průzkum, aktivní obrana, pasivní obrana a systémy řízení, spojení a velení BMC3I (Battle Management Command, Control, Communications and Intelligence). Členské země NATO poskytují senzory a aktivní/pasivní systém, NATO naopak "všeobjímající" systém BMC3I.

V České republice senzory, tedy průzkumné prostředky NATIMANDS, tvoří v době míru dva 3D stacionární radiolokátory typu FADR (Fixed Air Defence Radar) u Sokolnic a Nepolis a v blízké budoucnosti také nové radary kategorie MADR (Mobile Air Defence Radar).

V době krize či války ČR do systému připojí také pasivní radiolokátory Věra neb další prostředky elektronického průzkumu (elektronického boje). Klíčovým senzorem systému NATIMANDS jsou například známé letouny včasné výstrahy AWACS.

NATINAMDS v případě potřeby (aktivní obrana) povolá do vzduchu stíhací letadla nebo aktivuje pozemní raketové systémy protivzdušné obrany (PVO). V době míru chrání vzdušný prostor Aliance neustále přibližně 30 stíhacích letadel - v ČR jsou vyčleněny vždy dva letouny JAS-39 Gripen (+ jeden záložní).

V době krize nebo války NATINAMDS dostane k dispozici další letouny a pozemní systémy PVO - v ČR to jsou letadla L-159 ALCA a systémy 2K12 M2 KUB, které v budoucnu nahradí nové střely země-vzduch.

Mezi pasivní prostředky patří všechny akce a nástroje, které mají zamezit nebo ztížit objevení a zaměření aliančního cíle letadlem protivníka nebo minimalizovat škody způsobené akcemi protivníka. Zde patří například nástroje elektronické války nebo spolupráce s civilní ochranou. Patří zde ale i maskování, klamné cíle (makety), atd.

Zjednodušený diagram Velitelství spojeneckých operací AOC (Allied Command Operations) - mimo výcvikové struktury. Schéma ukazuje velení vzdušných operací z pohledu Armády ČR; větší diagram / NATO

Bez spojení není velení

Veškeré tři výše uvedené oblasti (průzkum, aktivní obrana, pasivní obrana) nemohou efektivně fungovat bez řídicích systémů spojení, velení a řízení (BMC3I), který bez nadsázky tvoří "nervovou síť a mozek" alianční protivzdušné a protiraketové obrany.

BMC3I hromadí, zpracovává, třídí, spolčuje a vyměňuje informace potřebné ke koordinaci a synchronizaci průzkumu, aktivní ochrany a pasivní ochrany. Díky BMC3I je možné efektivně využívat přidělené prostředky (letadla, rakety, systém elektronického boje, atd.), kdykoliv a kdekoliv je potřeba. Kvalitní BMC3I má zásadní význam pro úspěch každé operace.

Klíčovou součástí BMC3I jsou nově zavedené jednotné systémy řízení a velení ACCS (Air Command and Control System). ACCS je produkt francouzské firmy ThalesRaytheonSystems, která nabízí Armádě ČR 3D radary GM200 a GM400.

Jak se dočteme na oficiálních stránkách NATO: "ACCS usnadňuje plánování, dotazování, realizaci a koordinaci veškeré propojené letecké a raketové obrany v době míru, krize a války. ACCS podporuje všechny pevné i nasazené operace i mise NATO."

ACCS postupně nahrazuje rozmanité národní a alianční prostředky řízení a velení. ACCS zajistí pokrytí 10 milionů čtverečních území evropské části NATO a propojí na 20 leteckých kontrolních center. ACCS poprvé v historii vytváří jednotný vzdušný systém řízení a velení NATO.

Regionální středisko řízení a velení protivzdušné obrany NATO je v České republice v kompetencí 26. pluku velení, řízení a průzkumu Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, resp. 261. Střediska řízení a uvědomování, které je v alianční struktuře vedeno jako kontrolní a zpravodajské centrum CRC (Control and Reporting Centre).

Pluk získal v roce 2010 systémy velení a řízení ACCS, která jmenovaná francouzská firma dodala již 17 střediskům CRC po celé Evropě. Pro lepší pochopení - střediska CRC tvoří obrazně řečeno nervovou síť NATIMANDS.

Centra se systémem ACCS fungují jako středisko letového provozu, sdružují a "dávají do souvislostí" data z nejrůznějších senzorů (především radarů), vyhodnocují vzdušnou situaci a poskytují potřebné a vytříbené informace vyšším stupňům velení.

Názorná ukázka fungování NATINAMDS  v době míru.

Lov bandity

Fungování NATINAMDS si ukažme na názorném příkladu "air policingu" v době míru. V první fázi jeden z radarů NATO zachytí podezřelé letadlo, regionální CRC pak předá informace na vyšší velitelství CAOC (Combined Air Operations Centre) v Německu nebo Španělsku. CAOC je "taktický" mozek NATIMANDS.

CAOC na základě obrázku vzdušné situace a zpravodajských informací z regionálních CRC vyhodnotí "problém" a rozhodne o dalším postupu vůči narušiteli. Pokud to vyžádá situace, CAOC povolá do vzduchu některé z 30 neustále připravených stíhacích letadel.

Záchytná stíhací letadla by se měla po vydání příkazu dostat do deseti minut k narušiteli, zjistit jeho totožnost, pokusit se navázat spojení a odhadnout úmysly. Letadla v případě potřeby mohou narušitele eskortovat nebo, samozřejmě v extrémním případě, se rozhodnout k ráznější akci. Po zjištění situace letadla podávají hlášení na CAOC.

Například v roce 2014 letadla NATO v rámci ochrany vzdušného prostoru Baltských zemí vzlétala 150x proti narušením vzdušného prostoru ruskými letadly.

Je třeba zdůraznit, že k případnému sestřelení letadla nad územím ČR musí dát rozkaz národní autorita - v našem případě náčelník Generálního štábu.

Vedle CAOC má NATO k dispozici také jeden mobilní "taktický mozek" DACCC (Deployable Air Command and Control Centre). Jde vlastně o mobilní verzi CAOC, kterou je možné nasadit kdekoliv na světě, kde bude NATO vést letecké operace.

DACCC v Itálii a obě CAOC V Německu a Španělsku jsou podřízeny "operačnímu mozku" - velitelství aliančního letectva HQ AIRCOM (Headquarters Allied Air Command) v německém Ramsteinu. HQ AIRCOM je zase podřízen hlavnímu strategickému velitelství SHAPE v Belgii.

Zdroj: NATO

Nahlásit chybu v článku


Související články

Střela Aster 30 řešením pro Armádu ČR

Nové 3D radary pro Armádu ČR poslouží podle představ Ministerstva obrany ČR (MO ČR) nejen ke ...

Český voják 21. století najde inspiraci v Evropě

Řada zemí po celém svět pracuje na svém vojákovi 21. století. V České republice vývoj probíhá s ...

Srážka L-159 s ptákem: Ukázka nejčastější příčiny nehody

Nejčastější příčinou poškození za letu není nepřátelská střelba, ale ptactvo. Může to přijít ...

Ministerstvo obrany vybírá 3D radary. Zvolí alianční cestu?

Vlada ČR v nejbližší době projedná materiál ministerstva obrany k nákupu mobilních 3D přehledových ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    16:45 19.03.2016

    Pokud bychom vyřadili ze soutěží na vojenskou techniku všechny zbrojovky, které někdy podplácely politiky, budeme bojovat kyjema a oštěpama ;-) Navíc u nás se BAE ani SAABu nic ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud bychom vyřadili ze soutěží na vojenskou techniku všechny zbrojovky, které někdy podplácely politiky, budeme bojovat kyjema a oštěpama ;-) Navíc u nás se BAE ani SAABu nic neprokázalo...Skrýt celý příspěvek

  • torondor
    14:19 19.03.2016

    nak jsme už všichni zapomněli na kauzy kolem Gripenů? já bych BAE a Saab vyloučil ze soutěže již principiálně a na výstrahu

    nak jsme už všichni zapomněli na kauzy kolem Gripenů? já bych BAE a Saab vyloučil ze soutěže již principiálně a na výstrahu

  • KOLT
    10:24 17.03.2016

    pro flanker.jirka: Já to prostě beru tak, že v článku se mluví o Thales (což je logické), tak se zmíní, že se uchází o zakázku pro AČR. Moc nevidím důvod, proč do toho v takovou ...Zobrazit celý příspěvek

    pro flanker.jirka: Já to prostě beru tak, že v článku se mluví o Thales (což je logické), tak se zmíní, že se uchází o zakázku pro AČR. Moc nevidím důvod, proč do toho v takovou chvíli plést výrobce, kteří s článkem jako takovým nemají nic co do činění. Ale je to pochopitelně můj osobní názor, nic víc, nic míň.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    16:31 16.03.2016

    Vrata: to musí vojáci sami vědět co chtějí nahradit, když bych to vzal podle technologie a stáří tak nejdříve by se měly vyřadit radary z bývalého SSSR, RL 4 je český radar u ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrata: to musí vojáci sami vědět co chtějí nahradit, když bych to vzal podle technologie a stáří tak nejdříve by se měly vyřadit radary z bývalého SSSR, RL 4 je český radar u kterého asi bude lepší podpora na případné udržení životaschopnosti.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    16:25 16.03.2016

    flanker.jirka - tusite tedy, jestli nove radary nahradi i RL-4AS a ST-68U CZ nebo tyto 2 typy radaru zustanou ve vyzbroji i po chystanem nakupu?

    flanker.jirka - tusite tedy, jestli nove radary nahradi i RL-4AS a ST-68U CZ nebo tyto 2 typy radaru zustanou ve vyzbroji i po chystanem nakupu?

  • flanker.jirka
    08:52 16.03.2016

    KOLT: no právě, když už zmínit konkrétní výrobce, tak všechny, kteří přichází v úvahu a nevybírat si :-D Vrata: armáda se během všech reforem reorganizací a nejhrůznějších ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: no právě, když už zmínit konkrétní výrobce, tak všechny, kteří přichází v úvahu a nevybírat si :-D

    Vrata: armáda se během všech reforem reorganizací a nejhrůznějších ústupků zbavila postupně radarů jakými byly P 40, P 15 a P 19, které se používaly i pro 2K12KUB.
    V článku je zmíněn systém NATINAMDS, v tom jsou zařazeny gripeny a radary, které uvádíte v bodu 1. Jen pro úplnost, původní účel radarů ST 68 bylo předávání cílů pro PVO komplety S 300, dodnes jej takto používají na Ukrajině, Slovensku a v Bulharsku.
    Zajímavé informace ohledně toho rušení, ale principiálně lze zarušit vše, když se ví jak na to, vzhledem k tomu, že letoun přímo neohrožuje přehledový radar, ale střelecký, tak je prioritou většiny rušiček na stíhačkách zarušení střeleckých radarů.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    08:41 16.03.2016

    Panove, mam trochu off-topic dotaz: 1./ Ty nove radary budou nahrazovat pouze radary P-37 a PRV-17 nebo nahradi i radary RL-4AS a ST-68U CZ - vse ve vybaveni pluku veleni, rizeni ...Zobrazit celý příspěvek

    Panove, mam trochu off-topic dotaz:
    1./ Ty nove radary budou nahrazovat pouze radary P-37 a PRV-17 nebo nahradi i radary RL-4AS a ST-68U CZ - vse ve vybaveni pluku veleni, rizeni a pruzkumu ve Stare Boleslavi?
    2./ Co se tyce radaru v kompletech 2K12 KUB od PL pluku ve Strakonicich - tam jsem si nevsiml, ze by byl zamer na jejich dalsi modernizaci nebo nahradu. Nepocita se nahodou s necim takovym?? Ptam se proto, ze jeden operator ci velitel naseho modernizovaneho KUB radaru mi rekl, ze prehledovy radiolokator je docela odolny proti (aliancnimu -Nemeckemu) zaruseni ale strelecky radiolokator dokazi Nemci zarusenim vyradit.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:41 16.03.2016

    pro flanker.jirka: Ačkoliv obecně souhlasím ohledně výběru radarů, mám pocit, že jsou konkrétních typy v článku zmíněny prostě proto, že se zrovna mluví o firmě Thales. Víc bych v ...Zobrazit celý příspěvek

    pro flanker.jirka: Ačkoliv obecně souhlasím ohledně výběru radarů, mám pocit, že jsou konkrétních typy v článku zmíněny prostě proto, že se zrovna mluví o firmě Thales. Víc bych v tom skutečně nehledal.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    00:23 16.03.2016

    T.Nosek: jen pro zajímavost, Thales mimo GM 200 a 400 doplňuje sestavu o radar s krátkým dosahem jako náhradu za Giraffe AMB pro GBAD systémy s označením GM 60. Pointa je v tom, že ...Zobrazit celý příspěvek

    T.Nosek: jen pro zajímavost, Thales mimo GM 200 a 400 doplňuje sestavu o radar s krátkým dosahem jako náhradu za Giraffe AMB pro GBAD systémy s označením GM 60. Pointa je v tom, že tyto tři radary dnes dokáže nahradit jeden, který tyto tři funkce slučuje, v tom vyniká Elta 2084 a Girrafe 4A. Podívejte se na weby Elty Saabu.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    00:08 16.03.2016

    T.Nosek:jde o to, že nám tu v článku předhazují produkty firmy Thales jakožto produkty ze země NATO, která sama pořídila dříve obdobný produkt ze země mimo alianci. S tou ironii ...Zobrazit celý příspěvek

    T.Nosek:jde o to, že nám tu v článku předhazují produkty firmy Thales jakožto produkty ze země NATO, která sama pořídila dříve obdobný produkt ze země mimo alianci.
    S tou ironii jsem to nepobral, už to vidím, ale v tom jak to píšete to není ironie, oproti systémům jako jsou Elta 2084 nebo Giraffe 4A, jsou nabízené produkty od thalesu již včerejší technologií, to že je někdo nakupuje v současné době, jako sama Francie, je výsledek víceletého jednání. Ale vývoj se nezastavil, tak že máme šanci mít za obdobné peníze radary s univerzálnějšími možnostmi, což se do budoucna může hodit, protože nikdo nevíme v jakém druhu konfliktu se můžeme ocitnout.Skrýt celý příspěvek

  • T.Nosek
    22:56 15.03.2016

    flanker.jirka: ste napsal "Když se podíváte na Thales, tak jsou to frantíci jsou sice v NATO, ale jejich vlastní letectvo používá Giraffe AMB od Saabu." nevím jestli mám problem ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: ste napsal "Když se podíváte na Thales, tak jsou to frantíci jsou sice v NATO, ale jejich vlastní letectvo používá Giraffe AMB od Saabu."

    nevím jestli mám problem chápat psaný text...ale tohle je argumentační nonsens. na to reaguji. ale snad mi objasníte jak ste to myslel.
    jako šmejd sem označil ironicky gm200 a gm400 takaže problém s anténou bude spíše na vaší straně. jinak také byli v afgánistánu i v MaliSkrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:01 15.03.2016

    T.Nosek: Berte to tak, že Giraffe AMB je dnes již postarší technologie, vzhledem k tomu, že už tu existuje, bezmála17 let, musíte srovnávat GM 200 a GM 400 s tím co je na trhu ...Zobrazit celý příspěvek

    T.Nosek: Berte to tak, že Giraffe AMB je dnes již postarší technologie, vzhledem k tomu, že už tu existuje, bezmála17 let, musíte srovnávat GM 200 a GM 400 s tím co je na trhu dnes, to jsou radary jako Elta 2288 ADSTAR nebo MMR Elta 2084 - s celkem třemi typy antén nebo pak Giraffe 4A od Saabu.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:57 15.03.2016

    T.Nosek: jestli ono to náhodou nebude tím, že Giraffe AMB (agile multi beam) radar s PESA anténou byl jeden z mála k mání v době, kdy nový radar francouzské letectvo a PVO ...Zobrazit celý příspěvek

    T.Nosek: jestli ono to náhodou nebude tím, že Giraffe AMB (agile multi beam) radar s PESA anténou byl jeden z mála k mání v době, kdy nový radar francouzské letectvo a PVO požadovalo, GM 200 ani GM 400 v té době ještě ani neexistoval. :-) Giraffe AMB s PESA anténou už fungoval v roce 1999, od té doby se tento systém podle přání zákazníků modernizoval a modernizuje, Britové už otestovali i detekční schopnosti malých UAV.
    Tenhle ten, jak říkáte "šmejd" se natolik osvědčil, že jej používaly armády v Afghanistánu na ochranu základen.
    http://www.ainonline.com/aviat...
    http://www.army-technology.com...
    http://www.janes.com/article/5... Skrýt celý příspěvek

  • T.Nosek
    19:56 15.03.2016

    flanker.jirka: mně nějak uniká co chcete říct používáním Giraffe AMB Francií. Oni to nakoupili už snad před patnácti lety + jedná se o jiný typ radaru. Na druhou stranu pořídili 12 ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: mně nějak uniká co chcete říct používáním Giraffe AMB Francií. Oni to nakoupili už snad před patnácti lety + jedná se o jiný typ radaru. Na druhou stranu pořídili 12 GM400 a 4 GM200 v roce 2014 no asi proto že je to šmejd.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    15:35 15.03.2016

    mnova23: kdepak ty věci :-D Proč nechtít to nejlepší, když je to k mání? V této kategorii je Elta 2084 nebo Giraffe 4A asi nejvýše. Elta 2084 je dokonce odzkoušena v systému Iron ...Zobrazit celý příspěvek

    mnova23: kdepak ty věci :-D Proč nechtít to nejlepší, když je to k mání? V této kategorii je Elta 2084 nebo Giraffe 4A asi nejvýše. Elta 2084 je dokonce odzkoušena v systému Iron dome a David Sling. Poslední radary pro RTV a PVO se pořizovali ještě v době, kdy by jste armádu hledal pod zkratkou ČSLA. Tak že půjde o nákup na delší časové období dopředu, bohužel zůstávají radary RTV trochu opomíjené, politici s generály se raději fotí u nových alegorických vozů nebo u Gripenů, přičemž asi nemají moc potuchy, že Gripen bez radarů RTV je na nic.

    Proč nakupovat jen u NATO? Podívejte se kdo Vám co nabízí jinde ze světa, Izrael a Švédové mají kvalitní technologie, které využívá více států ve světě, včetně států NATO. Elta 2084 z Izraele pořizuje například Kanada, i když by si mohli pořídit obdobné radary z USA, tu je otázka, zda je USA poskytnou, chovají se obdobně jako dříve SSSR k bývalým státům Varšavské smlouvy, své top technologie nikdy plně neposkytovali.
    Když se podíváte na Thales, tak jsou to frantíci jsou sice v NATO, ale jejich vlastní letectvo používá Giraffe AMB od Saabu.Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    14:04 15.03.2016

    Air_Force: Pokud zkratkou PSS máte na mysli něco jako pasivní sledovací systémy, tak máte pravdu a AČR provozuje na území ČR několik statických stanic Věra. Tak cca. 2 roky nazpět ...Zobrazit celý příspěvek

    Air_Force:
    Pokud zkratkou PSS máte na mysli něco jako pasivní sledovací systémy, tak máte pravdu a AČR provozuje na území ČR několik statických stanic Věra. Tak cca. 2 roky nazpět tu o tom byl autorský článek AN.

    K článku v Security magazínu:
    Předně uvádím, že tomu moc nerozumím v té vysoce odoborné rovině, ale prostou analýzou textu docházím k tomuto závěru:

    Problém článku je v tom, že naznačuje jakýsi možný problém, definuje stanovisko MO/AČR/ČTÚ k tomu problému a nějak na to i reaguje či naznačuje, ale není tam obsažena odpověď na otázky podstatné ke konečnému rozřešení toho potenciálního problému.

    Musí se tedy zodpovědět minimálně toto:

    1. Je v ČR skutečně již téměř zaplněno L pásmo (článek naznačuje, že možná není, když v zahraničí tento problém s L pásmem údajně nemají)?

    2. Je v ČR S pásmo výrazně volnější (článek naznačuje, že se tohoto pásma týká stejný problém jaký je ten uváděný u L pásma)?

    3. Proč článek argumetuje rozporem s konkrétním ustanovením zákona č. 127/2005 Sb. - tj. povinností ČTÚ neudělit licenci k provozování radiotechnických zařízení, pokud by tím byla ohrožena bezpečnost státu - když v případě skutečné aktuální zaplněnosti L pásma se nebavíme o udělování nových licencí (pro které předpokládám platí, ta zmíněná povinnost ČTÚ), ale jde tu o licence již v minulosti udělené do pásem (resp. na frekcencích) do kterých by se měla nyní zakomponovávat nově pořizovaná radarová technika AČR?

    4. Exitují reálně v úvahu připadající výrobci, kteří dodávají případně reálně v úvahu připadající L band radary, ale už ne reálně v úvahu připadající S band radary? Pokud ne, tak není důvod něco "šolíchat".Skrýt celý příspěvek

  • mnova23
    14:01 15.03.2016

    Flanker a nemontujete ty Giraffy nahodou vy osobně? :-) Každopádně se těším koho vyberou. Podle mě by prostě měla být podmínka kupovat od spojenců z NATO a to nemluvím jen o ...Zobrazit celý příspěvek

    Flanker a nemontujete ty Giraffy nahodou vy osobně? :-)

    Každopádně se těším koho vyberou. Podle mě by prostě měla být podmínka kupovat od spojenců z NATO a to nemluvím jen o radarech... se současným totalně nepředvídatelným děním ve světe, kdy se může stát prakticky cokoliv je dobrý mít všechno pod jednou střechou.Skrýt celý příspěvek

  • Air_Force
    23:33 14.03.2016

    Myslel jsem si, že nějaké PSS máme staticky rozmístěny (na našem území) stabilně...

    Také by mě zajímalo, jak je to s ROE na expedicích na Islandu a v pobaltí.

    Myslel jsem si, že nějaké PSS máme staticky rozmístěny (na našem území) stabilně...

    Také by mě zajímalo, jak je to s ROE na expedicích na Islandu a v pobaltí.

  • flanker.jirka
    21:30 14.03.2016

    torondor: k detekci UAV si přečtěte třeba toto:
    http://www.janes.com/article/5...

    torondor: k detekci UAV si přečtěte třeba toto:
    http://www.janes.com/article/5...

  • flanker.jirka
    21:27 14.03.2016

    torondor: parametry next. gen spočívají u ELM a Giraffe v použití antén AESA s polovodiči na bázi GaN, přináší to výhodu ve větším dosahu na cíle s nízkou odraznou plochou, ...Zobrazit celý příspěvek

    torondor:
    parametry next. gen spočívají u ELM a Giraffe v použití antén AESA s polovodiči na bázi GaN, přináší to výhodu ve větším dosahu na cíle s nízkou odraznou plochou, možnost elektronického vychylování anténní charakteristiky jak v elevaci tak v azimutu, jsou to módy činnosti při kterých se anténa neotáčí, ale pouze sleduje vybraný sektor v rozsahu až 120° ...ale to vše je patrné i z videí na youtube.

    tady je officiální pdf booklet se základními parametry Giraffe 4A
    http://www.armadninoviny.cz/do...

    mimo to už výrobce rozšířil radar minimálně o další mód přehledu při 15 otáčkách za minutu s dosahem až 350 km, bližší informace najdete v loňském ročníku časopisu ATM. Zajímavostí Giraffe 4A, GM 200 a Giraffe AMB je schopnost sledování dělostřelecké činnosti v rozsahu 360° na rozdíl třeba od radaru Arthur, který toto zvládá pouze v sektoru 90°.

    k radaru Elta 2084 informacSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2