Radary GM200 a GM400: Francouzské řešení pro Armádu ČR

Foto: Víceúčelový radar GM200. / ThalesRaytheonSystems
Víceúčelový radar GM200. / ThalesRaytheonSystems

V současné době je v plném proudu výběrové řízení na nákup nových mobilních 3D radarů protivzdušné obrany České republiky. Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) posuzuje nabídky z několika zemí. Hodně se hovoří o produktech izraelské firmy ELTA, ovšem zájem dodat své radiolokátory má i francouzská firma Thales Raytheon Systems, která je provozuje v řadě členských zemí NATO.

Oči nad Českou republikou

V průběhu let se měnily české představy o potřebném počtu a poslání nových 3D přehledových radiolokátorů (MADR) středního dosahu s režimem detekce malorozměrných a nízkoletících cílů. Nové radiolokátory mají být schopné působit ve výškách mezi sto a třemi tisíci metry. Donedávna se hovořilo o pořízení pěti radarů s opcí na dalších pět. V současné době hodlá MO ČR nakoupit přímo osm nových radiolokátorů.

Částka za pořízení deseti kusů byla stanovena na 3,6 miliardy korun. Neméně důležitou položkou budou i výdaje za servis, opravy, výcvik a všeobecně za logistickou podporu od výrobce. Náklady na údržbu radarů do roku 2041 ministerstvo vyčíslilo rovněž na 3,6 miliardy Kč.

Nové systémy nahradí již značné přestárlé radary středního dosahu sovětské výroby – P-19 a P-37. Oba typy sovětských radarů jsou klíčovou součástí ochrany vzdušného prostoru České republiky.

Nejmodernější radary původní sovětské radiolokátory technicky vysoce převyšují. Klíčová je schopnost 3D radarů dodávat digitální informace o pozici a výšce cíle. Analogový radar P-37 přitom dodává pouze informace o vzdálenosti cíle, PRV-17 o výšce cíle. Problém je také s převodem analogových informací do digitální podoby.

Foto: GM400 na podvozku Sisu E13TP finské armády. / Public Domain
GM400 na podvozku Sisu E13TP finské armády. / Public Domain

Překážkou je rovněž morální a technologická zastaralost obou sovětských radarů dána dobou výroby, zastaralá součástková základna, obtížně dostupné náhradní díly a mechanická únava veškerých pohyblivých součástí.

MO ČR poslalo v červnu vybraným výrobcům žádost o poskytnutí informací RFI (Request for Information). V současné době MO ČR vyhodnocuje informace výrobců a připravuje vypsání oficiálního výběrového řízení. Stále se spekuluje o tom, jak budou radary vybírány, s vysokou pravděpodobností bude zvolen přístup vláda-vláda G2G ( Government to Government ). Dodávky radarů jsou naplánované na roky 2017 až 2021.

V poslední době se také “rozhořela” diskuze o poslání radaru. Původně MO ČR projevovalo zájem o radiolokátory, jejichž hlavním posláním by bylo zabezpečení plnění úkolů protivzdušné obrany ČR, a které by byly zařazeny do systému protivzdušné obrany NATO. V posledním roce se ovšem úvahy posunuly k radiolokátoru, který bude schopen poskytovat i přehled o nízkoletících a malorozměrných cílech, tedy spíše k pozemní obraně. Dá se říci, že se tedy hledá „nejideálnější“ hybrid.

Oba typy radarů mají své přednosti a nedostatky. Čistě přehledový radar vyniká větším dálkovým a výškovým dosahem a má lepší schopnosti ve vyhledávaní cílů, včetně cílů letících v nízké výšce. Naopak víceúčelový radar má sice horší parametry v přehledovém režimu, ale v případě potřeby umí navádět například řízené střely protivzdušné obrany přímo na cíl.


GM200

Radary GM200 a GM400

Francouzská firma Thales Raytheon Systems má v portfoliu dva výrobky plnící české představy. Mobilní radar GM200 (Ground Master 200) společně s velitelským stanovištěm je schopny fungovat jak v přehledovém režimu, tak v režimu navádění zbraní protivzdušné obrany. Naopak výkonnější radar GM400 (Ground Master 400) slouží primárně jako přehledový radar.

Radar GM200 (S-band) středního dosahu má v přehledovém režimu dosah 250 km v režimu navádění zbraní protivzdušné obrany 100 km. Výškový dosah radaru je 25 km. Při vhodném rozmístění osm GM200 zajistí navádění zbraní po celém území České republiky.

Výškový sektor snímání radaru (elevace) GM200 je -7°až 70°, anténa se otáčí v přehledovém režimu 20x za minutu, v režimu navádění 40x za minutu. GM200 zachytí nejrůznější vzdušné cíle, včetně vrtulníků ve visu nebo raketovou, dělostřeleckou nebo minometnou munici RAM (Rocket, Artillery, Mortar). Radar dokáže také vypočítat místo odpalu a dopadu RAM munice.

Anténu a celé zařízení radaru lze umístit do standardního ISO kontejneru (20 stop, 6 metrů). Celý komplet má hmotnost devět tun a jako nosič slouží střední nákladní automobil. Operační nasaditelnost dosahuje 99,9 % a střední doba mezi kritickou poruchou je 2800 hodin.  Průměrná doba do vyřešení závady MTTR ( Mean Time To Restore ) je 30 min. Posádku radaru tvoří dva operátoři nebo lze radar využít jako samostatný senzor.

Pro navádění zbraní je nutno k radaru přiřadit velitelské a kontrolní stanoviště. Thales Raytheon Systems nabízí systém CONTROLView na středním nákladním automobilu. Stanoviště CONTROLView společně s GM200 dokáže řídit rozmísťováni senzorů a zbraní protivzdušné obrany, soustředí a třídí informace z radaru GM200 a v případě potřeby koordinuje navádění zbraní protivzdušné obrany.


GM400

Úkolem radaru GM400 (S-band) dlouhého dosahu je především poskytovat přehled o vzdušné situaci. Stíhací letadla GM400 odhalí na vzdálenost 470 km, okřídlené střely na vzdálenost 250 km. Výškový dosah je 30,5 km. Pro radar není problém odhalovat taktické balistické střely (běžný dosah střel do 300 km). Ovládání radaru probíhá na dálku.

Elevace GM400 je 20° nebo 40°, anténa se otáčí 10x za minutu. Podle výrobce je radar také odolný proti elektronickému rušení protivníka - schopnosti ECCM ( Electronic Counter-CounterMeasures ).

Podobně jako GM200 i GM400 lze umístit do ISO kontejneru o délce 20 stop. Hmotnost dosahuje 10 tun, proto není problém celé zařízení umístit na nákladní automobil. Operační nasaditelnost dosahuje 99,9 % a střední doba mezi kritickou poruchou je 3500 hodin pro hlavní radar. Průměrná doba do vyřešení závady MTTR je 30 min.

Firma Thales Raytheon Systems do dnešních dní vyvezla 47 radarů GM400 do deseti zemí. Země NATO získaly dvacet šest radarů, Finsko dvanáct a osm radarů GM400 si pořídily další mimoevropské země.

Zdroj: ThalesRaytheonSystems

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Deklarace o Radarovém projektu států Visegradské čtyřky

Podniky radarového průmyslu z ČR, Maďarska, Polska a Slovenska se dohodly na spolupráci; na Dnech ...

Americká armáda testuje radarové vzducholodě

Americká armáda (U.S. Army) na základně Aberdeen Proving Grounds ve státě Marylend vypustila dvě ...

RETIA s Eltou představí špičkové technologie radaru MADR

Vedoucí česká společnost v oblasti vývoje a výroby radiolokačních technologií, vojenské elektroniky ...

Izraelský radar ze systému IRON DOME pro Armádu ČR

Izraelský státní podnik vyrábějící radary ELTA Systems, který je členem skupiny Israel Aerospace ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    20:54 20.04.2016

    Předpokládám, že dodavatelem bude společnost Agroradar, člen skupiny Agrofert.

  • flanker.jirka
    00:05 05.02.2016

    T.Nosek: najděte si vše na metu o radaru Reunion, to je soubor teorií na papíře na kterém se Retia podílela. Je to firma, která vám slíbí úplně vše. Ale přitom nemá ani na to plnit svoje stávající zavazky, tak aby zákazníky uspokojila.
    Když viděli, že jim neprojde zajíc v pytli bez výběrového řízení, tak spěchali sepsat porozumění s Eltou a nabízejí pro změnu nákupu mezi vládami, opět bez výběru.

    Tenhle pan vám slíbí vše:-)
    http://www.rozhlas.cz/radiozur...

  • T.Nosek
    21:44 04.02.2016

    Izraelci si našli lokální firmu, kterí slíbili spolupráci aby zvýšili svou šanci dostat zakázku. to je v pořádku a dělá se to tak docela běžně. jenže v případě ČR je tou firmou RETIA, která není zrovna synonymem spolehlivosti...

    já to vidím možnosti takto. bud Izraelci nechají retii nejaky nevýznamný komponent vyroby a přínos či transfer technologií bude blízký nule
    nebo půjde ACR s jejich radary no řekněme do...... neprozkoumaného terénu.

  • atlas
    20:19 03.02.2016

    Nosek: Co je na té spolupráci ve srovnaní s Thalesem špatného? Nejaký menší nacionalistický postoj k českým firmám neuškodí. Ovšem chce to mít to v současné době nejlepší a to by mohl být thales.

  • T.Nosek
    19:01 02.02.2016

    flanker.jirka: a přesto zde mnozí padají z té spolupráce na prdel.....

  • mnova23
    22:06 01.02.2016

    V případu Retii souhlasím s Jirkou. Také pochybuji, že Izrael by byl zrovna dvakrát povolný posunout dál svou nejlepší techniku (není v tom nějaký háček)? Ad Mat.kan máte pravdu v tom, že nás určitě další vláda zadluží, ale abychom se 3 radary a 3 raketai od Thalesu (i přesto že je podle mně nej volba) nedopadli jako Řecko :-D.

    Nakonec se stejně dozvíme jak to všechno bylo z Kanceláře Blaník :-).

  • flanker.jirka
    19:52 30.01.2016

    torondor: Retia tu veřejnost a MO "lakuje" už nějaký ten pátek, zkuste si vyhledat na google něco pod hesly Retia a radar Reunion, zjistíte, že Retia je tak špičkovoá firma, že ten transfer technologií by měl být spíše od nás do Elty :-D

  • torondor
    11:49 24.01.2016

    Elta do toho jde s Retií pouze aby zvýšila své šance. jsem velmi zvědavý na ten transfer technologií. Izrael je známý tím, že posouvá své know how třetím zemím. Retia bude ty radary tak natírat...

  • flanker.jirka
    17:53 20.01.2016

    mat.kan: jsou věci na kterých se nevyplatí šetřit, stát peněženku šetřit nemusí, všechny vlády nás tu zadlužují a stejně se najdou lidé, kteří je znovu zvolí :-D

  • mat.kan
    17:45 20.01.2016

    flanker.jirka:

    "Do autosalonu si taky nepůjdu rovnou koupit auto ze starší modelové řady a moc rád si nechám předvést a vyzkoušet nový model, pak teprve mohu říct, zda novější model přináší něco navíc, s rezervnou pro budoucí použití a nebo půjdu do jistoty".

    Jo a potom sa človek pozrie do penaženky a kupi to, čosi može dovoliť :D

  • mat.kan
    17:26 20.01.2016

    KOUMES123: To je sakra dobrý postreh! V ČR a SR sa armádne tendre stali synonymom korupcie, tunelovania alebo prinajmenšom neuveriteľnej fušeriny.
    Zlé meno za tieto škandály v očiach verejnosti padá na armádu hoci by si to mali vyžrat v prvom rade na MO.

    Snáď preto s týchto nákupov vzdíde solídna technika overenej kvality za dobrú cenu, ktorá bude spoľahlivo a dobre slúžiť ako v AČR tak OS SR.

  • flanker.jirka
    17:21 20.01.2016

    To KOUMES123:

    Bren byl úplně jiný případ, spíše ostudný než prakticky dobře provedený, i vrabci na střeše dopředu věděli, že je to nevychytaná zbraň.
    Radary jsou technická zařízení se svými typickými parametry, které se dají vždy z nějakého hlediska srovnávat, nejen podle toho kolik kdo komu nasype do obálky :-D

    Do autosalonu si taky nepůjdu rovnou koupit auto ze starší modelové řady a moc rád si nechám předvést a vyzkoušet nový model, pak teprve mohu říct, zda novější model přináší něco navíc, s rezervnou pro budoucí použití a nebo půjdu do jistoty.

    Základem je vypsat výběrové řízení i kdyby se někteří pořád chlubili, že jsou světoví výrobci radiolokační techniky a i kdyby stokrát slibovali, že umí vše, i když ve skutečnosti mají jen nepovedené obrázky.
    Nesmí se do toho motat úředníci se "zkušenostmi" z přechozích velmi povedených nákupů, jinak to dopadne tak, že si armáda nechtěně k radaru nakoupí trenky s logem firmy a sekačky na trávu :-D nebo nějací lobbisti na pochybných schůzkách po hospodách, pokud se někdo takhle pokoutně setkává se zástupci výrobce už to je samo o sobě na vyhazov! Nebo si na takový "obchod" nechat svítit od odbornice na dechovku.

  • KOUMES123
    22:46 19.01.2016

    Hlavně aby to nedopadlo jak se samopalem Bren 805, který se musel za 5 let předělat. Raději koupit vyzkoušenou věc, než něco co se bude muset předělávat za provozu. Dělat pokusné králíky a platit dovývoj soukromé firmě raději ne. Všechno vyzkoušet a to důkladně!!!

  • flanker.jirka
    12:05 19.01.2016

    to Muhaha: jedna z mála složek AČR, která funguje nepřetržitě a opravdu funguje, vybavení je už hold o tom co politici pořídí, výkonným prvkem jsou v součsné době Gripeny, na "air policing" je to postačující. K dosažení odpovídajícího stavu chybí hlavně politická vůle a odpovědnost, protože, pokud se nic neděje můžeme vesele šetřit a škrtat, ale pak se nesmíme divit, že polovina vykazovaných schopností je ve formátu starším lidem známa pod pojmem "potěmkinova vesnice" :-D

  • Muhaha
    22:19 18.01.2016

    to flanker.jirka:

    Znám. Jsou to krásné představy. Hlavně ta o těch strojích s odpovídajícím zbraňovým vybavením.

  • flanker.jirka
    22:07 18.01.2016

    to T.Nosek: sorry, překlep :-)

  • flanker.jirka
    22:07 18.01.2016

    to Muhaha: až se "domuhahate" tak si přečtětě něco o systému NATINADS, (nověji i NATINAMDS) právě v tomto systému slouží radary P 37 uváděné v článku. Bez této podpory by byl Gripen slepý a motal by se jak vítr v bedně než by šel ke správnému cíli.

    http://www.mocr.army.cz/inform...

    Ale to je otázka armádní modré :-D Proto jsem tu psal, že to není jako práce s buzolou, kterou v 15:30 odložíte do skladu a jde se domů, systém NATINADS je založen na nepřetržitém průzkumu vzdušného prostoru, letadla nepočkají a 5 minut prodlevy je už stará informace. Proto je jedním z požadavků schopnosti radarů vést provoz 24/7 tzn. 24 hodin denně 7 dní v týdnu.

  • Muhaha
    21:52 18.01.2016

    "Ale hlavně,aby to vše fungovalo v rámci nějakého celku."

    Přesně tak. A nyní něco málo mínusů pro Muhahu.

    Vědomostní kvíz:

    1. Na úrovni jaké jednotky je naše armáda schopná vševojskové akce:
    a) brigády
    b) praporu
    c) roty

    2. Jaký je faktický účel naší armády:
    a) teritoriální obrana státu
    b) podpora zájmů spřátelených vedoucích zemí NATO
    c) legitimizace existence MO a podpora zbrojařské lobby

    Nuž, milí přátelé armádního zelena, jak to vidíte vy?

  • T.Nosek
    21:44 18.01.2016

    flanker.jirka: nechci rypat ale co ma presne dokazovat ten posledni link na youtube?

  • HonzaH
    21:31 18.01.2016

    flanker.jirka: díky za info. Každopádně,oproti stávajícímu stavu bude cokoli skok dopředu. Ale hlavně,aby to vše fungovalo v rámci nějakého celku.

  • flanker.jirka
    21:05 18.01.2016

    to atlas: Elta 2084 funguje pro vedení střel systému Iron dome v Izraeli, https://www.youtube.com/watch?...

  • atlas
    20:41 18.01.2016

    Je třeba řící, že radary značky Thales, jsou oproti systémům Elta, vyzkoušené. Produkt Elta zakoupili v Kanadě v počtu několika kusů (kusu?) o kterých(ém) prakticky nic nevíme. Samotného nasazení ELM-2084 MMR bylo jen v rámci testování jako součást protiraketového deštníku proti Hamasu...což je přinejmenším diskutabilní. ( http://www.janes.com/article/5...
    Navíc se Elta v rámci mezivládni dohody pokusila své radary nabídnout za cenu cca 4x větší, než bylo MO ochotno příjmout...a tak je logicky poslalo víte kam. (http://www.janes.com/article/5...


    P.S. Nepřipadá vám Elta ELM-2084 MMR velmi podobná americkému Northrop Grumman AN/TPS-80 G/ATOR? :P

  • flanker.jirka
    20:35 18.01.2016

    to mat.kan: pěkně to tam popsal, je vidět, že je opravdu z čeho vybírat a bude záležet na tom jak se ten který stát rozhodne. Výběr vždy dokáže stlačit cenu dolů.
    Můžeme jen doufat, že to nedopadne jako s "výběrem" pušek Bren nebo "ne-výběrem" radaru Revisor.

  • mat.kan
    20:15 18.01.2016

    tento bloger(inak vcelku rozumne pišuci) uvadza ze Giraffe 4A este neni produkovany typ. ak je to pravda tak sa necudujem ze je to "next gen" :D

    http://vladimirbednar.blog.sme...

  • flanker.jirka
    20:08 18.01.2016

    HonzaH: Giraffe a Elta používají novější generaci polovodičů, není AESA jako AESA, AESA u Giraffe a Elta umožňuje zastavit a elektronicky vychylovat anténní svazky jednotlivě i do stran, nejen nahoru a dolů jako u GM, s tím souvisí mnohem vyšší počet aktivních vysílacích a přijímacích prvků, které tak zajišťují lepší detekční schopnosti. V praxi to je cca tak, že GM 400 má kupříkladu 32 řad s takovým počtemv vysílacích přijímacích modulů, Elta a Saab u svých nových radarů uvádí počty těchto prvků přes 1500.
    (pokud by tento rozdíl nebyl znatelný v detekci a vlastnostech radaru, tak by tu firmy nevynakládaly velké prostředky na jejich vývoj a výrobu)

    T.Nosek: samozřejmě, že v ČR na vše existuje "koncepce na dalších 20 let" :-D scestný argument to není, podívejte se kdy naposledy AČR pořizovala nějaké pušky, jakéhokoliv druhu, vozidla a kdy naposledy radary. V článku se zmiňují radary P37 a P 19, to jsou technologie 50-60. let minulého století.

  • T.Nosek
    19:48 18.01.2016

    vec se ma ale tak ze israelcum sa vyvoz zatim moc nedari. zatim sli jejich radary do kanady, kde se spojili s Rheinmetall-Canada. tu slibuji transfer technologii a cast práce Retii. nad jejich schopnostmi je ovsem otaznik...

    flanker.jirka: letadla, transportery nebo pitome pusky se snad nenakupuji s dlouhodobym vyhledem? pardon ale ten argument je ponekud scestný..

  • HonzaH
    19:25 18.01.2016

    flanker.jirka: A v čem vidíte GM200/400 jako "včerejší" technoogii? Když jsem to porovnával s Girrafe, tak je u obou napsáno skoro to samé: velmi rychle to složí, jednoduchá obsluha, AESA radar, detekce malých cílů, sledování drah munice a výpočet, odkud byla vystřelena, spolupráce s PVO atd. Nechci Vás nijak zpochybňovat, jen by mne zajímalo, proč si to myslíte?

  • podivi23
    19:08 18.01.2016

    leviathan: letištní radar je mnohem jednodušší. Malý dosah (desítky km), menší požadavky na frekvenční agilitu (civilní jsou často pouze na jednom kmitočtu), není potřeba mobilita... a taky jsou mnohem levnější (na 4 letištní bylo vyhrazených zhruba 650mil, zatímco tady se bavíme o cca 10 kusech za 3,6mld)

    Giraffee, ELM-2284, GM to zvládnou taky, ale je to teda pořádný overkill. Hezky česky by se řeklo s kanónem na vrabce.

  • flanker.jirka
    18:46 18.01.2016

    to smítko: Retia nás tu všechny krmila svými technologckými úspěchy dobře dva roky o radarech Reunion, zůstalo jen u obrázků a z projektu utekla, to si myslím, dost vypovídá o tom co vše jsou schopni napovídat a co vše nejsou schopni udělat.
    http://www.armadninoviny.cz/ra...
    http://zoom.iprima.cz/clanky/c...
    http://www.rozhlas.cz/pardubic...
    http://www.retia.eu/en/3d-rada...

  • smítko
    18:38 18.01.2016

    Zas jako jestli Retia bude vyrábět ty radary z části tak exportní úspěchy Elty budou i úspěchy Retie. Nemyslím si, že spolupráce by se omezila pouze na kontrakt s AČR.

  • flanker.jirka
    18:02 18.01.2016

    to Argonaut.CZ: jo, exportní potenciál, do nejbližšího kovošrotu :-D

  • flanker.jirka
    18:01 18.01.2016

    Nákup radarů, to není jako práce s busolou :-D Pořizuje se to nejméně na 20 let. GM 400 a GM 200 jsou dnes už "včerejší" technologie, Girrafe 4A a ELTA 2084 jsou o generaci výše, i s detekčními schopnostmi, určitě budou i dražší, ale ne včerejší.

    https://www.youtube.com/watch?...
    http://saab.com/globalassets/p...

    http://www.iai.co.il/2013/3448...

    Tak mně napadá, co že frantíci sami používají Giraffe AMB od Saabu? :-D
    http://missilethreat.com/giraf...

  • Argonaut.CZ
    17:32 18.01.2016

    škoda, že padla možnost radaru přímo od Retie, i kdyby byl o něco horší, technologie a know how by bylo domácí a vůči stávajícímu stavu by to byl posun. Navíc by to do budoucna mělo exportní potenciál. Zkrátka škoda, asi málo mazali...

  • smítko
    16:59 18.01.2016

    Takovej postřeh směrem k redakci. Bylo by sympatický, kdybyste u takovýchto článků zveřejnili nějaké srovnání s konkurenčním radarem. Zde se to přímo nabízí, stejně tak jako např. v článku ohledně budoucnosti dělostřelectva v AČR.

    Jinak já teda fandím spíš Izraelsko-České spolupráci, kterou by případné radary od Elta+Retia jen posílily.

  • cejkis
    16:30 18.01.2016

    Když je něco z Francie, tak to Babiš bere....

  • leviathan
    16:25 18.01.2016

    A okrem tychto radarov budete kupovat este zvlast letiskove radary? Aky rozdiel je medzi prehladovym radarov typu GM400 a letiskovymi radarmi? Nedal by sa GM400 pouzit na letiskach?

  • petr.svetr
    13:36 18.01.2016

    A co takhle koupit půl těch a půl těch -je to od jedný firmy.

    Dotaz:tyhle radary spadaj pod jako PVO strakonice nebo sou u PVOS letectva-myslim ty bez navádění raket.

  • Rase
    11:38 18.01.2016

    Dodatečný požadavek na multifunkční radar se mi líbí (i v případě snížení schopnosti detekovat vysoko letící letouny). Z důvodu další spolupráce (nákup dalších zbraňových systémů) je nákup u Izraele nebo Francie nejlogičtějším řešením - příjemné překvapení

  • marfolodej
    11:24 18.01.2016

    T. Nosek: SPYDER...no mám takovou představu, i když teda nereálnou, hlavně z hlediska logistiky.
    SPYDER používá rakety PYTHON a DERBY, ty mohou mít i stíhačky (Gripeny zatím asi ne, ale předělat by to nebyl snad problém)
    Podobnej je Norskej NASAMS s raketama AMRAAM, ale já Norky moc nemusim...

  • T.Nosek
    09:56 18.01.2016

    marfolodej: tak snad je zajem aby byl radar kompatibilni s co nejsirsim spektrem systemu PVO, ne sladen na jeden konkretni. Nebo bude ACR nakupovat israelsky SPYDER?

  • juhelak
    09:28 18.01.2016

    hm u většiny zakázek mě trochu vadi že už se d trchu vysledovat vítěz..treba me u tenhle zakázky pekvapí..stejne jako i bvp.
    V tomhle případě je aspon výhoda že všechny oslovené firmy nabízi kvalitu, bude tam rozhodovat cena.

  • mat.kan
    09:07 18.01.2016

    mna baví ako po krachu reunion sa teraz o zákazku bijú prakticky rovnaké firmy aj u nás......no a spoločne nakupy su zase v perdeli....

    kazdopadne prajem ACR aj OSSR kvalitny, moderny, mobilny stroj ktory sa "dodatkami" nepredrazi....... snad spolupraca s popredymi europskymi zbrojovkami nemusi smrdiet tunelom!

  • marfolodej
    08:46 18.01.2016

    pěkná hračka, jen by mě docela dost zajímaly možnosti napojení na systémy PVO. Víte o něčem, nějaký zdroj informací.
    Izraelci to mají sladěné s PVO SPYDER...ale frantící nevím

  • HonzaH
    08:30 18.01.2016

    Zatím to vypadá, že bude z čeho vybírat. Tak snad cena půjde dolu.

    Jinak, otáčky antény jsou ve článku 40x za sekundu. To by byl asi děsnej fofr. Nemělo by to být za minutu?

  • mnova23
    08:17 18.01.2016

    Myslím si, že technika od Thalesu je pro AČR velmi dobrá volba, oproti Eltě jejich stroje vlastní plno zemí NATO a jsou pořádně vyzkoušené. Navíc máme dobré zkušenosti i s jejich civilími radary pro monitoring leteckého provozu. Článek mě velmi zaujal a tak jsem lehce googlil a zjistil jsem, že sam Thales uvádní že tyto zmíněné radarové systémy mají rozhaní "plug and play". Ten technický pokrok je opravdu úžasný.