Radary GM200 a GM400: Francouzské řešení pro Armádu ČR

Foto: Víceúčelový radar GM200. / ThalesRaytheonSystems
Víceúčelový radar GM200. / ThalesRaytheonSystems

V současné době je v plném proudu výběrové řízení na nákup nových mobilních 3D radarů protivzdušné obrany České republiky. Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) posuzuje nabídky z několika zemí. Hodně se hovoří o produktech izraelské firmy ELTA, ovšem zájem dodat své radiolokátory má i francouzská firma Thales Raytheon Systems, která je provozuje v řadě členských zemí NATO.

Oči nad Českou republikou

V průběhu let se měnily české představy o potřebném počtu a poslání nových 3D přehledových radiolokátorů (MADR) středního dosahu s režimem detekce malorozměrných a nízkoletících cílů. Nové radiolokátory mají být schopné působit ve výškách mezi sto a třemi tisíci metry. Donedávna se hovořilo o pořízení pěti radarů s opcí na dalších pět. V současné době hodlá MO ČR nakoupit přímo osm nových radiolokátorů.

Částka za pořízení deseti kusů byla stanovena na 3,6 miliardy korun. Neméně důležitou položkou budou i výdaje za servis, opravy, výcvik a všeobecně za logistickou podporu od výrobce. Náklady na údržbu radarů do roku 2041 ministerstvo vyčíslilo rovněž na 3,6 miliardy Kč.

Nové systémy nahradí již značné přestárlé radary středního dosahu sovětské výroby – P-19 a P-37. Oba typy sovětských radarů jsou klíčovou součástí ochrany vzdušného prostoru České republiky.

Nejmodernější radary původní sovětské radiolokátory technicky vysoce převyšují. Klíčová je schopnost 3D radarů dodávat digitální informace o pozici a výšce cíle. Analogový radar P-37 přitom dodává pouze informace o vzdálenosti cíle, PRV-17 o výšce cíle. Problém je také s převodem analogových informací do digitální podoby.

Foto: GM400 na podvozku Sisu E13TP finské armády. / Public Domain
GM400 na podvozku Sisu E13TP finské armády. / Public Domain

Překážkou je rovněž morální a technologická zastaralost obou sovětských radarů dána dobou výroby, zastaralá součástková základna, obtížně dostupné náhradní díly a mechanická únava veškerých pohyblivých součástí.

MO ČR poslalo v červnu vybraným výrobcům žádost o poskytnutí informací RFI (Request for Information). V současné době MO ČR vyhodnocuje informace výrobců a připravuje vypsání oficiálního výběrového řízení. Stále se spekuluje o tom, jak budou radary vybírány, s vysokou pravděpodobností bude zvolen přístup vláda-vláda G2G ( Government to Government ). Dodávky radarů jsou naplánované na roky 2017 až 2021.

V poslední době se také “rozhořela” diskuze o poslání radaru. Původně MO ČR projevovalo zájem o radiolokátory, jejichž hlavním posláním by bylo zabezpečení plnění úkolů protivzdušné obrany ČR, a které by byly zařazeny do systému protivzdušné obrany NATO. V posledním roce se ovšem úvahy posunuly k radiolokátoru, který bude schopen poskytovat i přehled o nízkoletících a malorozměrných cílech, tedy spíše k pozemní obraně. Dá se říci, že se tedy hledá „nejideálnější“ hybrid.

Oba typy radarů mají své přednosti a nedostatky. Čistě přehledový radar vyniká větším dálkovým a výškovým dosahem a má lepší schopnosti ve vyhledávaní cílů, včetně cílů letících v nízké výšce. Naopak víceúčelový radar má sice horší parametry v přehledovém režimu, ale v případě potřeby umí navádět například řízené střely protivzdušné obrany přímo na cíl.


GM200

Radary GM200 a GM400

Francouzská firma Thales Raytheon Systems má v portfoliu dva výrobky plnící české představy. Mobilní radar GM200 (Ground Master 200) společně s velitelským stanovištěm je schopny fungovat jak v přehledovém režimu, tak v režimu navádění zbraní protivzdušné obrany. Naopak výkonnější radar GM400 (Ground Master 400) slouží primárně jako přehledový radar.

Radar GM200 (S-band) středního dosahu má v přehledovém režimu dosah 250 km v režimu navádění zbraní protivzdušné obrany 100 km. Výškový dosah radaru je 25 km. Při vhodném rozmístění osm GM200 zajistí navádění zbraní po celém území České republiky.

Výškový sektor snímání radaru (elevace) GM200 je -7°až 70°, anténa se otáčí v přehledovém režimu 20x za minutu, v režimu navádění 40x za minutu. GM200 zachytí nejrůznější vzdušné cíle, včetně vrtulníků ve visu nebo raketovou, dělostřeleckou nebo minometnou munici RAM (Rocket, Artillery, Mortar). Radar dokáže také vypočítat místo odpalu a dopadu RAM munice.

Anténu a celé zařízení radaru lze umístit do standardního ISO kontejneru (20 stop, 6 metrů). Celý komplet má hmotnost devět tun a jako nosič slouží střední nákladní automobil. Operační nasaditelnost dosahuje 99,9 % a střední doba mezi kritickou poruchou je 2800 hodin.  Průměrná doba do vyřešení závady MTTR ( Mean Time To Restore ) je 30 min. Posádku radaru tvoří dva operátoři nebo lze radar využít jako samostatný senzor.

Pro navádění zbraní je nutno k radaru přiřadit velitelské a kontrolní stanoviště. Thales Raytheon Systems nabízí systém CONTROLView na středním nákladním automobilu. Stanoviště CONTROLView společně s GM200 dokáže řídit rozmísťováni senzorů a zbraní protivzdušné obrany, soustředí a třídí informace z radaru GM200 a v případě potřeby koordinuje navádění zbraní protivzdušné obrany.


GM400

Úkolem radaru GM400 (S-band) dlouhého dosahu je především poskytovat přehled o vzdušné situaci. Stíhací letadla GM400 odhalí na vzdálenost 470 km, okřídlené střely na vzdálenost 250 km. Výškový dosah je 30,5 km. Pro radar není problém odhalovat taktické balistické střely (běžný dosah střel do 300 km). Ovládání radaru probíhá na dálku.

Elevace GM400 je 20° nebo 40°, anténa se otáčí 10x za minutu. Podle výrobce je radar také odolný proti elektronickému rušení protivníka - schopnosti ECCM ( Electronic Counter-CounterMeasures ).

Podobně jako GM200 i GM400 lze umístit do ISO kontejneru o délce 20 stop. Hmotnost dosahuje 10 tun, proto není problém celé zařízení umístit na nákladní automobil. Operační nasaditelnost dosahuje 99,9 % a střední doba mezi kritickou poruchou je 3500 hodin pro hlavní radar. Průměrná doba do vyřešení závady MTTR je 30 min.

Firma Thales Raytheon Systems do dnešních dní vyvezla 47 radarů GM400 do deseti zemí. Země NATO získaly dvacet šest radarů, Finsko dvanáct a osm radarů GM400 si pořídily další mimoevropské země.

Zdroj: ThalesRaytheonSystems

Nahlásit chybu v článku


Související články

Deklarace o Radarovém projektu států Visegradské čtyřky

Podniky radarového průmyslu z ČR, Maďarska, Polska a Slovenska se dohodly na spolupráci; na Dnech ...

Americká armáda testuje radarové vzducholodě

Americká armáda (U.S. Army) na základně Aberdeen Proving Grounds ve státě Marylend vypustila dvě ...

RETIA s Eltou představí špičkové technologie radaru MADR

Vedoucí česká společnost v oblasti vývoje a výroby radiolokačních technologií, vojenské elektroniky ...

Izraelský radar ze systému IRON DOME pro Armádu ČR

Izraelský státní podnik vyrábějící radary ELTA Systems, který je členem skupiny Israel Aerospace ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • flanker.jirka
    21:05 18.01.2016

    to atlas: Elta 2084 funguje pro vedení střel systému Iron dome v Izraeli, https://www.youtube.com/watch?...

    to atlas: Elta 2084 funguje pro vedení střel systému Iron dome v Izraeli, https://www.youtube.com/watch?...

  • atlas
    20:41 18.01.2016

    Je třeba řící, že radary značky Thales, jsou oproti systémům Elta, vyzkoušené. Produkt Elta zakoupili v Kanadě v počtu několika kusů (kusu?) o kterých(ém) prakticky nic nevíme. ...Zobrazit celý příspěvek

    Je třeba řící, že radary značky Thales, jsou oproti systémům Elta, vyzkoušené. Produkt Elta zakoupili v Kanadě v počtu několika kusů (kusu?) o kterých(ém) prakticky nic nevíme. Samotného nasazení ELM-2084 MMR bylo jen v rámci testování jako součást protiraketového deštníku proti Hamasu...což je přinejmenším diskutabilní. ( http://www.janes.com/article/5...
    Navíc se Elta v rámci mezivládni dohody pokusila své radary nabídnout za cenu cca 4x větší, než bylo MO ochotno příjmout...a tak je logicky poslalo víte kam. (http://www.janes.com/article/5...


    P.S. Nepřipadá vám Elta ELM-2084 MMR velmi podobná americkému Northrop Grumman AN/TPS-80 G/ATOR? :PSkrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:35 18.01.2016

    to mat.kan: pěkně to tam popsal, je vidět, že je opravdu z čeho vybírat a bude záležet na tom jak se ten který stát rozhodne. Výběr vždy dokáže stlačit cenu dolů. Můžeme jen ...Zobrazit celý příspěvek

    to mat.kan: pěkně to tam popsal, je vidět, že je opravdu z čeho vybírat a bude záležet na tom jak se ten který stát rozhodne. Výběr vždy dokáže stlačit cenu dolů.
    Můžeme jen doufat, že to nedopadne jako s "výběrem" pušek Bren nebo "ne-výběrem" radaru Revisor.Skrýt celý příspěvek

  • mat.kan
    20:15 18.01.2016

    tento bloger(inak vcelku rozumne pišuci) uvadza ze Giraffe 4A este neni produkovany typ. ak je to pravda tak sa necudujem ze je to "next gen" ...Zobrazit celý příspěvek

    tento bloger(inak vcelku rozumne pišuci) uvadza ze Giraffe 4A este neni produkovany typ. ak je to pravda tak sa necudujem ze je to "next gen" :D

    http://vladimirbednar.blog.sme... Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:08 18.01.2016

    HonzaH: Giraffe a Elta používají novější generaci polovodičů, není AESA jako AESA, AESA u Giraffe a Elta umožňuje zastavit a elektronicky vychylovat anténní svazky jednotlivě i do ...Zobrazit celý příspěvek

    HonzaH: Giraffe a Elta používají novější generaci polovodičů, není AESA jako AESA, AESA u Giraffe a Elta umožňuje zastavit a elektronicky vychylovat anténní svazky jednotlivě i do stran, nejen nahoru a dolů jako u GM, s tím souvisí mnohem vyšší počet aktivních vysílacích a přijímacích prvků, které tak zajišťují lepší detekční schopnosti. V praxi to je cca tak, že GM 400 má kupříkladu 32 řad s takovým počtemv vysílacích přijímacích modulů, Elta a Saab u svých nových radarů uvádí počty těchto prvků přes 1500.
    (pokud by tento rozdíl nebyl znatelný v detekci a vlastnostech radaru, tak by tu firmy nevynakládaly velké prostředky na jejich vývoj a výrobu)

    T.Nosek: samozřejmě, že v ČR na vše existuje "koncepce na dalších 20 let" :-D scestný argument to není, podívejte se kdy naposledy AČR pořizovala nějaké pušky, jakéhokoliv druhu, vozidla a kdy naposledy radary. V článku se zmiňují radary P37 a P 19, to jsou technologie 50-60. let minulého století.Skrýt celý příspěvek

  • T.Nosek
    19:48 18.01.2016

    vec se ma ale tak ze israelcum sa vyvoz zatim moc nedari. zatim sli jejich radary do kanady, kde se spojili s Rheinmetall-Canada. tu slibuji transfer technologii a cast práce ...Zobrazit celý příspěvek

    vec se ma ale tak ze israelcum sa vyvoz zatim moc nedari. zatim sli jejich radary do kanady, kde se spojili s Rheinmetall-Canada. tu slibuji transfer technologii a cast práce Retii. nad jejich schopnostmi je ovsem otaznik...

    flanker.jirka: letadla, transportery nebo pitome pusky se snad nenakupuji s dlouhodobym vyhledem? pardon ale ten argument je ponekud scestný..Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    19:25 18.01.2016

    flanker.jirka: A v čem vidíte GM200/400 jako "včerejší" technoogii? Když jsem to porovnával s Girrafe, tak je u obou napsáno skoro to samé: velmi rychle to složí, jednoduchá ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: A v čem vidíte GM200/400 jako "včerejší" technoogii? Když jsem to porovnával s Girrafe, tak je u obou napsáno skoro to samé: velmi rychle to složí, jednoduchá obsluha, AESA radar, detekce malých cílů, sledování drah munice a výpočet, odkud byla vystřelena, spolupráce s PVO atd. Nechci Vás nijak zpochybňovat, jen by mne zajímalo, proč si to myslíte?Skrýt celý příspěvek

  • podivi23
    19:08 18.01.2016

    leviathan: letištní radar je mnohem jednodušší. Malý dosah (desítky km), menší požadavky na frekvenční agilitu (civilní jsou často pouze na jednom kmitočtu), není potřeba ...Zobrazit celý příspěvek

    leviathan: letištní radar je mnohem jednodušší. Malý dosah (desítky km), menší požadavky na frekvenční agilitu (civilní jsou často pouze na jednom kmitočtu), není potřeba mobilita... a taky jsou mnohem levnější (na 4 letištní bylo vyhrazených zhruba 650mil, zatímco tady se bavíme o cca 10 kusech za 3,6mld)

    Giraffee, ELM-2284, GM to zvládnou taky, ale je to teda pořádný overkill. Hezky česky by se řeklo s kanónem na vrabce.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    18:46 18.01.2016

    to smítko: Retia nás tu všechny krmila svými technologckými úspěchy dobře dva roky o radarech Reunion, zůstalo jen u obrázků a z projektu utekla, to si myslím, dost vypovídá o tom ...Zobrazit celý příspěvek

    to smítko: Retia nás tu všechny krmila svými technologckými úspěchy dobře dva roky o radarech Reunion, zůstalo jen u obrázků a z projektu utekla, to si myslím, dost vypovídá o tom co vše jsou schopni napovídat a co vše nejsou schopni udělat.
    http://www.armadninoviny.cz/ra...
    http://zoom.iprima.cz/clanky/c...
    http://www.rozhlas.cz/pardubic...
    http://www.retia.eu/en/3d-rada... Skrýt celý příspěvek

  • smítko
    18:38 18.01.2016

    Zas jako jestli Retia bude vyrábět ty radary z části tak exportní úspěchy Elty budou i úspěchy Retie. Nemyslím si, že spolupráce by se omezila pouze na kontrakt s AČR.

    Zas jako jestli Retia bude vyrábět ty radary z části tak exportní úspěchy Elty budou i úspěchy Retie. Nemyslím si, že spolupráce by se omezila pouze na kontrakt s AČR.

  • flanker.jirka
    18:02 18.01.2016

    to Argonaut.CZ: jo, exportní potenciál, do nejbližšího kovošrotu :-D

    to Argonaut.CZ: jo, exportní potenciál, do nejbližšího kovošrotu :-D

  • flanker.jirka
    18:01 18.01.2016

    Nákup radarů, to není jako práce s busolou :-D Pořizuje se to nejméně na 20 let. GM 400 a GM 200 jsou dnes už "včerejší" technologie, Girrafe 4A a ELTA 2084 jsou o generaci výše, i ...Zobrazit celý příspěvek

    Nákup radarů, to není jako práce s busolou :-D Pořizuje se to nejméně na 20 let. GM 400 a GM 200 jsou dnes už "včerejší" technologie, Girrafe 4A a ELTA 2084 jsou o generaci výše, i s detekčními schopnostmi, určitě budou i dražší, ale ne včerejší.

    https://www.youtube.com/watch?...
    http://saab.com/globalassets/p...

    http://www.iai.co.il/2013/3448...

    Tak mně napadá, co že frantíci sami používají Giraffe AMB od Saabu? :-D
    http://missilethreat.com/giraf... Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    17:32 18.01.2016

    škoda, že padla možnost radaru přímo od Retie, i kdyby byl o něco horší, technologie a know how by bylo domácí a vůči stávajícímu stavu by to byl posun. Navíc by to do budoucna ...Zobrazit celý příspěvek

    škoda, že padla možnost radaru přímo od Retie, i kdyby byl o něco horší, technologie a know how by bylo domácí a vůči stávajícímu stavu by to byl posun. Navíc by to do budoucna mělo exportní potenciál. Zkrátka škoda, asi málo mazali...Skrýt celý příspěvek

  • smítko
    16:59 18.01.2016

    Takovej postřeh směrem k redakci. Bylo by sympatický, kdybyste u takovýchto článků zveřejnili nějaké srovnání s konkurenčním radarem. Zde se to přímo nabízí, stejně tak jako např. ...Zobrazit celý příspěvek

    Takovej postřeh směrem k redakci. Bylo by sympatický, kdybyste u takovýchto článků zveřejnili nějaké srovnání s konkurenčním radarem. Zde se to přímo nabízí, stejně tak jako např. v článku ohledně budoucnosti dělostřelectva v AČR.

    Jinak já teda fandím spíš Izraelsko-České spolupráci, kterou by případné radary od Elta+Retia jen posílily.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    16:30 18.01.2016

    Když je něco z Francie, tak to Babiš bere....

    Když je něco z Francie, tak to Babiš bere....

  • leviathan
    16:25 18.01.2016

    A okrem tychto radarov budete kupovat este zvlast letiskove radary? Aky rozdiel je medzi prehladovym radarov typu GM400 a letiskovymi radarmi? Nedal by sa GM400 pouzit na ...Zobrazit celý příspěvek

    A okrem tychto radarov budete kupovat este zvlast letiskove radary? Aky rozdiel je medzi prehladovym radarov typu GM400 a letiskovymi radarmi? Nedal by sa GM400 pouzit na letiskach?Skrýt celý příspěvek

  • petr.svetr
    13:36 18.01.2016

    A co takhle koupit půl těch a půl těch -je to od jedný firmy.

    Dotaz:tyhle radary spadaj pod jako PVO strakonice nebo sou u PVOS letectva-myslim ty bez navádění raket.

    A co takhle koupit půl těch a půl těch -je to od jedný firmy.

    Dotaz:tyhle radary spadaj pod jako PVO strakonice nebo sou u PVOS letectva-myslim ty bez navádění raket.

  • Rase
    11:38 18.01.2016

    Dodatečný požadavek na multifunkční radar se mi líbí (i v případě snížení schopnosti detekovat vysoko letící letouny). Z důvodu další spolupráce (nákup dalších zbraňových systémů) ...Zobrazit celý příspěvek

    Dodatečný požadavek na multifunkční radar se mi líbí (i v případě snížení schopnosti detekovat vysoko letící letouny). Z důvodu další spolupráce (nákup dalších zbraňových systémů) je nákup u Izraele nebo Francie nejlogičtějším řešením - příjemné překvapeníSkrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    11:24 18.01.2016

    T. Nosek: SPYDER...no mám takovou představu, i když teda nereálnou, hlavně z hlediska logistiky. SPYDER používá rakety PYTHON a DERBY, ty mohou mít i stíhačky (Gripeny zatím asi ...Zobrazit celý příspěvek

    T. Nosek: SPYDER...no mám takovou představu, i když teda nereálnou, hlavně z hlediska logistiky.
    SPYDER používá rakety PYTHON a DERBY, ty mohou mít i stíhačky (Gripeny zatím asi ne, ale předělat by to nebyl snad problém)
    Podobnej je Norskej NASAMS s raketama AMRAAM, ale já Norky moc nemusim...Skrýt celý příspěvek

  • T.Nosek
    09:56 18.01.2016

    marfolodej: tak snad je zajem aby byl radar kompatibilni s co nejsirsim spektrem systemu PVO, ne sladen na jeden konkretni. Nebo bude ACR nakupovat israelsky SPYDER?

    marfolodej: tak snad je zajem aby byl radar kompatibilni s co nejsirsim spektrem systemu PVO, ne sladen na jeden konkretni. Nebo bude ACR nakupovat israelsky SPYDER?

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3