Americká námořní pěchota a ostrovní blitzkrieg v Tichém oceánu

-
25. 3. 2020
-
72 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká námořní pěchota (USMC), hlavní invazní síla Ozbrojených sil Spojených států, projde radikální proměnou. Mariňáci vyřadí z výzbroje všechny tanky a výrazně omezí dělostřelectvo. Přednost naopak dostanou raketové systémy a drony. Cílem je naplnit cíle nové operační koncepce EABO (Expeditionary Advanced Base Operations) zaměřenou na rychlé obsazení a kontrolu rozlehlých vod Tichého oceánu.
Konec tanků a začátek éry dronů
Generál David Berger, velitel USMC, v rozhovoru pro Wall Street Journal dne 23. března důvody hloubkové proměny USMC popsal následovně:„Čína, co se týče vojenské kapacity, je rychle rostoucí hrozbou. Pokud nic neuděláme, budeme převálcování. Došel jsem k závěru, že k dosažení kvality musíme smrštit velikost námořního sboru.“
To vše mělo vyplynout ze simulovaných válečných her a bojových scénářů, ve kterých mariňáci čelili početně a technologicky vyrovnanému protivníkovi.
USMC se v příštích deseti letech personálně zmenší ze 189 000 na 170 000 žen a mužů.
Upozorňujeme, že následující výpis zahrnuje aktivní jednotky, nikoliv rezervní síly americké námořní pěchoty USMFRC (United States Marine Corps Reserve). Tá slouží v případě potřeby k posílení aktivních jednotek nebo jako doplnění bojových ztrát. V USMFRC slouží 38 500 osob.
Změna struktury výzbroje USMC do roku 2030
Nyní | 2030 | |
Letky bezpilotních letadel | 3 | 6 |
Raketové baterie | 7 | 21 |
Letky C-130 | 3 | 4 |
Stíhací a útočné letky | 18 | 18 |
Dělostřelecké baterie | 21 | 5 |
Tankové roty | 7 | 0 |
Tankové mostní roty | 3 | 0 |
Pěší prapory | 24 | 21 |
Letky konvertoplánů | 17 | 14 |
Letky útočných vrtulníků | 7 | 5 |
Letky těžkých dopravních vrtulníků | 8 | 5 |
V ruku v ruce s poklesem personálu dojde k rušení nebo omezení některých jednotek a bojové techniky. Nejzásadnější změnou je zrušení sedmi tankových rot s tanky M1 Abrams. Dojde také ke zrušení tří rot s mostními tanky a vyřadí se další specializovaná pásová vozidla, například těžká protiminová pásová vozidla M1150 ABV (Assault Breacher Vehicle). „Potřebujeme pozemní síly s mnoha tanky, ale nepotřebujeme sbor námořní pěchoty s tanky,“ uvedl Berger.
Mariňáci tak po více než 100 letech přijdou o hlavní bojové tanky. Vůbec prvním mariňáckým tankem byla licenčně vyráběná verze francouzského tanku Renault FT-17. Mariňáci svůj první tank zavedli do výzbroje v roce 1923.
M1150 ABV; větší foto / USMC
Z obrněných vozidel tak v USMC zůstanou pouze kolová bojová vozidla LAV-25 8×8 a právě zaváděná obojživelná kolová bojová vozidla programu ACV (Amphibious Combat Vehicles). Vozidla vícestupňového programu ACV postupně nahradí všechny obojživelné pásové transportéry AAV (Assault Amphibious Vehicle). AAV u námořní pěchoty slouží bezmála 50 let.
První generaci vozidel ACV (ACV 1.1) vyrábí BAE Systems společně s italskou firmou Iveco Defence Vehicles. Zatím bylo závazně objednáno 115 vozidel ACV 1.1. Do roku 2023 USMC plánuje získat celkově 204 vozidel ACV 1.1 pro vybavení deseti výsadkových rot. Dlužno dodat, že v rámci programu ACV vzniknou později pokročilejší vozidla (ACV 1.2, ACV 2) schopná mimo jiné rychlejší a delší plavby.
Radikálním zeštíhlením projde mariňácké dělostřelectvo. Počet 21 baterií s taženými houfnicemi M777A2 ráže 155 mm poklesne pouze na pět baterií. V každé baterii se nachází standardně šest houfnic M777A2 a 150 mariňáků.
Zeštíhlení se také dotkne pěších praporů. Z 24 pěších praporů do deseti let zůstane jen 21. V praporu USMC najdeme 500 až 1200 mariňáků (dvě až pět rot).
USMC si ponechá 18 aktivních stíhacích / útočných letek, ale zmenší počet letadel ze současných 16 na deset letadel v každé letce. Podle současných plánů USMC stále plánuje nakoupit 353 F-35B a 67 F-35C Lightning II, které ve výzbroji námořní pěchoty nahradí letouny F/A-18 Hornet, AV-8B Harrier II a EA-6B Prowler (vyřazené v roce 2019). Rozdíl mezi celkovým počtem objednaných F-35 a počtem letadel v aktivních letkách je dán tím, že velkou část F-35 bude nutné vyhradit pro výcvik, pro USMRC a navíc část letadel bude vždy na dlouhodobé údržbě.
USMC dále přijde o tři letky s konvertoplány MV-22B Osprey, o dvě lehké letky s vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom (šance pro Armádu ČR?) a tři letky s těžkými vrtulníky CH-53E Super Stallion. Všechny CH-53E budou přitom nahrazeny vrtulníky CH-53K King Stallions, ale ořiznutí počtu letek může mít vliv na počet nakupovaných CH-53K.
Na druhou stranu dojde k posílení raketových systémů. V současné době má americká námořní pěchota sedm raketových baterií s raketomety M142 HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System). V každé baterii se nalézá šest odpalovacích vozidel M142, které lze transportovat dopravním letadlem C-130. M142 unese až šest satelitem naváděných střel GMLRS (Guided Multiple Launch Rocket System) s dosahem 70 km (výhledově až 150 km).
Přeprava raketometů HIMARS pomocí C-130
Kromě toho chce námořní pěchota využít HIMARS (nebo jiné vozidlo s jiným odpalovacím zařízením) pro zaváděné protilodní střely NSM (Naval Strike Missile) a nově vyvíjené střely PrSM (Precision Strike Missile) s doletem 700 km. Námořní pěchota také zavede protilodní a protizemní střely s plochou dráhou letu Tomahawk. Ve výsledku USMC chce provozovat 21 raketových baterií s těmito systémy.
Další posílení nastane v oblasti bezpilotních letadel. V současně době USMC provozuje tři letky neozbrojených bezpilotních letadel / vrtulníků RQ-7 Shadow, Scan Eagle a MQ-8 Fire Scout. Do deseti let se počet letek zvýší na šest s ozbrojenými i neozbrojenými bezpilotními letadly. Mariňáci opustili původní představu velkých víceúčelových bojových dronů s kolmým startem vyvíjených v rámci programu MUX (Marine Air Ground Task Force Unmanned Aircraft System Expeditionary).
Program MUX nekončí, ale dá spíše vzniknout celé rodině dronů vyhrazených pro různé účely. Oproti původním plánům USMC opouští také od velkého nakupování bezpilotních letadel MQ-9 Reaper ‒ získá pouze dva Reapery. Není ale jasné, zda USMC nakupuje jen dvě letadla nebo (pravděpodobněji) dva systémy (řídící stanice + dva až tři drony MQ-9).
USMC si v každém případě z dronů moc vybírat nemůže, teoreticky může vzniknout nějaká útočná /průzkumná verze odvozená od právě zaváděného bezpilotního tankeru Boeing MQ-25 Stingray případně General Atomics Sea Avenger. V rámci MUX ale USMC jistě zavede do výzbroje i menší bezpilotní letadla nebo stroje s kolmým startem a přistáním (VTOL).
Další posílení dojde u letek dopravních a tankovacích C-130. USMC pořídí další víceúčelová letadla KC-130J Hercules a zvýšit počet letek ze tří na čtyři. KC-130J Hercules slouží jako vzdušný tanker, dopravní / nákladní letadlo a jako letadlo pro vzdušnou podporu či průzkum (verze Harvest HAWK).
Nácvik vedení operací EOAB
Ostrovní blitzkrieg
Jak podotýká web The Drive, výše popsané změny nejsou dány nejen omezeným rozpočtem, ale v úvodu zmíněným „protičínským“ operačním konceptem EABO. Tento koncept počítá s vedením „bleskové ostrovní války“, chceme-li „ostrovního blitzkriegu“ na tisících ostrovech v Tichém oceánu, kde musí USMC překonávat obrovské vzdálenosti.
Tento koncept mimo jiné počítá s tím, že jednotky USMC (včetně lodí a letadel) budou bojovat v dosahu zbraní protivníka, ať už letadel, protilodních střel nebo balistických raket. Cílem je tedy vytvořit vysoce mobilní (mobilní ve smyslu přesunu po moři a ve vzduchu) malé jednotky USMC, které budou schopny obsazovat a bránit malé ostrovy a vytvořit na nich předsunuté základny.
K obsazování a obraně ostrovů mariňáci využijí velkou flotilu malých a rychlých lodí, vzdušné údery (i pomocí bezpilotních letadel), raketové údery i nasazení námořních a pozemních robotických systémů. Mariňáci také studují nasazení dálkově ovládaných raketových systémů, které mohou například odpalovat protilodní střely.
Na každém ostrově mohou být tedy umístěny pobřežní raketové systémy, prostředky protivzdušné obrany (PVO; protiletecká i protiraketová), malá polní letiště, sklady munice a pohonných hmot. Ostrovy poslouží také pro podporu operací letadel s krátkým vzletem a kolmým přistáním F-35B. Letouny F-35B mohou doslova skákat mezi jednotlivými ostrovy a výsakovými loděmi.
Klíčové bude ochránit jednotky před čínskými balistickými zbraněmi. Koncept EABO mimo jiné chce ztížit zaměření amerických jednotek. Protiraketovou obranu zajistí především torpédoborce Arleigh Burke a F-35B/C / zdroj
Cílem konceptu EABO je jednoduše ovládnout fyzický prostor ‒ nesmírně rozlehlé oblasti Tichého oceánu, v užším smyslu především jeho západní a jihozápadní část (Oceánie). Jde o desítky milionů kilometru čtverečních vod s desítkami tisíc ostrovů. Protože ten, kdo kontroluje fyzický prostor, může v tomto prostoru uplatnit svou vůli, tedy to „jak mají věci probíhat“ a jak má vypadat distribuce moci a zdrojů.
Stojí za zmínku, že koncept EABO má své kritiky. Kritizoval ho také Jim Lacey, vojenský analytik a profesor na Johns Hopkins University, na webu War On The Rocks. Dlužno dodat, že Lacey nakonec obrátil názor, ale jeho původní výtky stojí za pozornost.
Lacey z počátku uváděl, že EABO mu až příliš připomíná taktika Japonců během druhé světové války. Císařské Japonsko také využívalo ostrovy jako pevnosti s cílem vykrvácet americké ofenzivní síly. Japonci bránili především tzv. oblast Velké východoasijské sféry vzájemné prosperity. To se Japoncům nepodařilo a podle Laceye americká námořní pěchota japonskou obranu rychle překonala. Tak proč nyní námořní pěchota chce použít stejný koncept proti Číně? Lacey se jednoduše obával, že z mariňáků se na ostrovech stanou „sedící kachny na odstřel“.
USMC pro operace EABO zavede novou generací rychlých dopravních a výsadkových lodí.
Vtip je v tom, že japonská armáda a námořnictvo mezi sebou vůbec nespolupracovali, ba naopak, panovala mezi nimi rivalita. Pro japonskou armádu bylo námořnictvo jen dopravní loďstvo, které je mělo přesunout z bodu „A“ do bodu „B“. Navíc v pozdějších fázích, místo vzájemné podpory, japonské pozemní a námořní síly bojovaly s Američany ve svých vlastních samostatných válkách.
Lacey změnil názor pro přečtení dokumentu Commandant´´´ s Planning Guidance, tedy „Pokyny velitele pro plánování“. Velitel USMC Berger v dokumentu mimo jiné, podle Laceye, napsal klíčovou pasáž: „Zatímco odpověď na otázku:‚Co námořnictvo poskytuje námořní pěchotě‘ je snadná ‒ operační a strategickou mobilitu, totéž nelze říct o následující otázce:‚Co námořní pěchota poskytuje námořnictvu a společným silám?‘ Tradiční odpovědí je projekce síly z moře a/nebo síly pro trvalé operace na pevnině pro podporu tradiční námořní kampaně. Měli bychom se ptát sami sebe ‒ co velitelé flotily chtějí od námořní pěchoty a co námořnictvo potřebuje od námořní pěchoty?“
Strategickou mobilitu v Tichém oceánu, který má rozlohu 165 milionů čtverečních kilometrů, dokáže zajistit a udržet jen a pouze námořnictvo. Naopak pozemní manévrování má v této oblasti jen malý význam. Proto USMC vyřazuje své tanky, protože na ostrovech moc uplatnění nenajdou.
Námořní pěchota ale může z jednotlivých ostrovů, jak uvádí Lacey, pomocí svých senzorů a protilodních zbraní (NSM a protilodní Tomahawky) zasahovat nepřátelské lodě na vzdálenost až 500 mil (800 km). To výrazně ušetří síly a zmenší prostor odpovědnosti amerického námořnictva v Tichém oceánu.
Tento koncept lze využít, v případě potřeby, k odříznutí Číny od zámořských trhů a zdrojů, které potřebuje k udržení společenského smíru, resp. společenské smlouvy (tedy smlouvy, kdy většinová čínská společnost akceptuje vládu komunistické strany výměnou za existenční jistoty). Lacey uvádí, že stejný koncept lze uplatnit na Baltské, Severní či Norské moře kvůli zamezení pronikání ruské flotily do Atlantického oceánu.
EABO je stále koncept, který USMC intezivně testuje během různých cvičení.
Smysl tohoto konceptu je tedy jednoduchý ‒ neposílat pozemní síly do Asie a odříznout Čínu od zdrojů. V prvním případě jde o dodržení druhého pravidla generála Bernarda Montgomeryho, velitele britské druhoválečné osmé armády:„Nebojujte se svou pozemní armádou na asijské pevnině“ (tohle pravidlo Američané porušili ve Vietnamu). První pravidlo mimochodem zní: „Nepochodujte do Moskvy“.
Čínská ekonomika v roce 2018 spotřebovala 648 milionů tun ropy a čínské ropné rezervy stačí na 40 až 50 dní. Studie A Maritime Oil Blockade Against China‒Tactically Tempting but Strategically Flawed uvádí, že při nasazení námořní blokády, i s přihlédnutím dodávek z Ruska a při šetření ropou pro civilní obyvatelstvo, dojde Číně ropa do devíti až 12 měsíců.
Lacey uvádí, že Čína se snaží posílit pozemní dodávky ropy z Ruska, ale vybudování potřebné infrastruktury potrvá desítky let a navíc tyto liniové stavby jsou ideálním terčem pro přesné zbraně dlouhého doletu.
Jaký je tedy závěr? Vojenská věda a modernizace ozbrojených sil ve Spojených státech má jediný cíl ‒ Čínu. Rusko je pro Spojené státy v podstatě jen „otravná“ (nikoliv tedy existenčně ohrožující) záležitost a problém především Evropy. V současném světě jde tedy o boj o distribuci moci mezi USA a Čínou, tedy zjednodušeně o to, kdo bude určovat světu, jak mají věci probíhat.
Zde se ale dostáváme již daleko za hranici současného článku. O Číně a jejich mocenských ambicích pohovoříme v dalších článcích. Věc totiž není tak černo-bílá. Například Bobo Lo, australský vojenský analytik uvádí, že v Číně rozhodně nepanuje jednomyslné přesvědčení o nutnosti stát se jedinou supervelmocí a že mnohým v Číně vlastně „americké vedení světa“ vyhovuje (ostatně díky tomu Čína zbohatla a komunistická strana se udržela u moci)… ale o tom někdy příště.
Zdroj: War On the Rocks, The Drive
Související články
SuperAV – transportér pro americkou námořní pěchotu
Americká námořní pěchota plánuje do budoucna obměnit svá výsadková vozidla. V rámci programu MPC ...
-
14.10.2013
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
ACV 1.1: Obojživelný transportér pro námořní pěchotu
Sympozium Modern Day Marine představilo veřejnosti aktuální modernizační projekty americké námořní ...
-
02.10.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká námořní pěchota přesunuje houfnice do Sýrie
Do okolí syrského města Rakka se přesunul kontingent americké námořní pěchoty (US Marine Corps). ...
-
09.03.2017
-
20 komentářů
-
Jan Grohmann
Námořní pěchota získala první obří vrtulník CH-53K King Stallion
Po 12 letech od začátku vývoje americká námořní pěchota (US Marine Corps) získala první těžké ...
-
21.05.2018
-
25 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
https://www.youtube.com/watch?... to dávno znám (onehdá se mě na nějakým mejdanu přiožralýho zeptali, co by BI měla udělat....a já odpověděl, že CC, protože všechno ...Zobrazit celý příspěvek
https://www.youtube.com/watch?...
to dávno znám
(onehdá se mě na nějakým mejdanu přiožralýho zeptali, co by BI měla udělat....a já odpověděl, že CC, protože všechno ostatní od tý doby stojí za prd....no a oni udělali remake :)Skrýt celý příspěvekInac je zaujimave, ze cela vyssie opisana premena naznacuje, ze Americania nerataju s bojom v Europe.
Inac je zaujimave, ze cela vyssie opisana premena naznacuje, ze Americania nerataju s bojom v Europe.
Ved prave. Asi si povedali, že Krym už je v háji.
Ved prave. Asi si povedali, že Krym už je v háji.
Nie povedali si ze rusi su uz len na smiech a nechavaju ich na europanov. Poliakov a Nemcov. Krym je v haji povedzme si otvorene. Ukrajina za konflik ziadnej europskej krajine ...Zobrazit celý příspěvek
Nie povedali si ze rusi su uz len na smiech a nechavaju ich na europanov. Poliakov a Nemcov. Krym je v haji povedzme si otvorene. Ukrajina za konflik ziadnej europskej krajine nestoji a cierne more je pre NATO uz nezaujimave pretoze s rusmi ani tu uz nik nerata. Cena ropy a korona v rusku ich zial zrazi na kolena na dlhy cas.Skrýt celý příspěvek
Korona ubližuje Rusom? Už tyždne vozia ruske B747 zdravotnicky material z Činy do zapadnej Europy. A nielen B747 ale aj ruske Ruslany. Plati sa hotove na drevo a naše vlady ...Zobrazit celý příspěvek
Korona ubližuje Rusom? Už tyždne vozia ruske B747 zdravotnicky material z Činy do zapadnej Europy. A nielen B747 ale aj ruske Ruslany. Plati sa hotove na drevo a naše vlady generuju dlhy. Ty aj ja budeme cez dane tento rusky biznis velmi dlho splacat. https://www.airbridgecargo.com... Skrýt celý příspěvek
Palo ano covid uz je v rusku na vzostupe, zatial to ich propaganda maskuje ako pneumoniu v statistike ale urady uz sa pripravuju na vyrazny vzostup. A tu pomoc taliansku myslis co ...Zobrazit celý příspěvek
Palo ano covid uz je v rusku na vzostupe, zatial to ich propaganda maskuje ako pneumoniu v statistike ale urady uz sa pripravuju na vyrazny vzostup. A tu pomoc taliansku myslis co taliansky odbornici oznacuju ako absolutne nepotrebnu a nepouzitelnu pre ich situaciu? Po tejto krize sa dlhy budu odpisovat vo velkom. Tak ako po 2 sv. Vojne. Marshalow plan bol nic oproti tomu co pride.Skrýt celý příspěvek
S akymi zasobami? Tie dva lety Ruslana boli v ramci ceskeho a slovenskeho cerpania programu NATO Salis. Kedysi malo NATO zmluvu s ukrajinskym Antonovom a aj ruskym Volga-Dnepr. ...Zobrazit celý příspěvek
S akymi zasobami? Tie dva lety Ruslana boli v ramci ceskeho a slovenskeho cerpania programu NATO Salis. Kedysi malo NATO zmluvu s ukrajinskym Antonovom a aj ruskym Volga-Dnepr. Teraz su samozrejme Rusi pre NATO nepouzitelni. Preto dosli Ukrajinci. Ale ruske Ruslany lietaju s materialom komercne.
Druha vec je, ze ked budeme utekat, pardom strategicky zaujimat pozicie doma, z Afganistanu, nebudeme mat ako prepravit techniku, lebo si kapacitu pouzivame na dovoz z Ciny.
Svet sa meni kazdou minutou a co bolo vcera nevyhnutne je dnes nepotrebne.Skrýt celý příspěvek
... premena? Oni sa na boj v Európe ani vôbec nechystali, ke´ď odtiaľ sťahovali jednotky....
Len výkriky z piterskej farmy boli presne opačné .... :-D... premena? Oni sa na boj v Európe ani vôbec nechystali, ke´ď odtiaľ sťahovali jednotky....
Len výkriky z piterskej farmy boli presne opačné .... :-D
Vie niekto co sa stalo? Vraj USA troops zablokovali rusky konvoj. https://www.youtube.com/watch?...
Vie niekto co sa stalo? Vraj USA troops zablokovali rusky konvoj. https://www.youtube.com/watch?...
V článku to vypadá "hezky" ale kolik ostrovů současně ve skutečnosti budou schopni udržet proti smršti ŘSPDL, balistických střel a útoků z lodí a ponorek. Dokáží takto udržet ...Zobrazit celý příspěvek
V článku to vypadá "hezky" ale kolik ostrovů současně ve skutečnosti budou schopni udržet proti smršti ŘSPDL, balistických střel a útoků z lodí a ponorek.
Dokáží takto udržet alespoň 12 ostrovů?Skrýt celý příspěvekUrčite viac... V článku je krásne ukázaná grafika dostrelu čínskych striel a ich počet a zároveň na x-vej osi sú znázornené ostrovy.. Guam, prvý naozaj dôležitý cieľ je v dostrel ...Zobrazit celý příspěvek
Určite viac...
V článku je krásne ukázaná grafika dostrelu čínskych striel a ich počet a zároveň na x-vej osi sú znázornené ostrovy..
Guam, prvý naozaj dôležitý cieľ je v dostrel len 5-tích druhov strel, kde Čína má z každého druhu 0-20 striel..
Ak nepoužiješ jadro, čo by znamenalo, že ak by si chcel ísť ďalej tak sa na samotný guam nedostaneš tak je to dosť málo..
Lebo síce viac menej zničíš pozemné vybavenie guamu, ale tie rakety sú dosť náročné na postavenie a zároveň prídeš o možnosť o zasiahnutie pevninského USA
(Pri predpoklade vystrelenia všetkých striel alebo jej väčšiny na guam)
Plán je asi u USA nasledovný, stiahnutie sa za guam a ďalej, kde je minimálna šanca na zasiahnutie balistickými strelami..
A vojenská blokáda na tejto úrovni..
Kľudne aj ničenie zásobovacích lodí na diaľku..
Väčšina ponoriek Číny sú diesel elektrické - guam je 3000 km ďaleko - na hranici pôsobenia takéhoto typu ponoriek - sem sa dostanú len za ideálneho plavebného režimu..
Lodí a ponoriek majú menej ako USA, horšie vyzbrojených a na tých ostrovoch chcú tomahawky a protilodné zbrane, f-35b na navádzanie a aj útok..
Jasne, že by Čína zasiahla tvrdo tieto ostrovy a boli by tisíce mrtvých na oboch stranách..
Ale američania sú na tisíce mrtvých viac menej pripravený.. ako by sa s vysporiadala Čínska vláda pri pohľade na desiatky potápajúcich sa lodí a ponoriek s náladou obyvateľstva?
Pre Čínu aj keby obsadila guam a okolité ostrovy by znamenalo pyrrhovo víťazstvo - vystrielaná väčšina balistických rakiet a zničená väčšina loďstva..
Pričom za guamom existuje ešte tretia skupina ostrovov..Skrýt celý příspěvekNajviac sa mi tu pacia taketo vojnove scenara, ake ste opisal. Vsetky dobre karty maju Amercania. V realite ale Aziati funguju neamericky a "vojnu" vedu pomocou soft power. Prave ...Zobrazit celý příspěvek
Najviac sa mi tu pacia taketo vojnove scenara, ake ste opisal. Vsetky dobre karty maju Amercania. V realite ale Aziati funguju neamericky a "vojnu" vedu pomocou soft power. Prave teraz na nas zarabaju a este sme im vdacni a to len preto lebo nasi strategovia nechapu realitu globalneho sveta a premrhali desatrocia pachanim naschvalov a mrhanim prostriedkov na hluposti. Prave teraz ide velmoc do kolien pre somarinu za 75 centov (cena ruska pred krizou), ako napisal jeden s komentatorov v NYT. Zo zakladni ich nemusi vyhnat raketa, staci Korona. Preco nemaju ruska? Lebo po Sars usudili, ze su potrebnejsie veci nez obnovit povodne zasoby na skladoch.Skrýt celý příspěvek
"...ide velmoc do kolien pre somarinu za 75 centov (cena ruska pred krizou)..."
Palo... zas tak bych rusko nepodcenoval, prece jen maji ropu a par raket jim taky jeste zbylo..."...ide velmoc do kolien pre somarinu za 75 centov (cena ruska pred krizou)..."
Palo... zas tak bych rusko nepodcenoval, prece jen maji ropu a par raket jim taky jeste zbylo...
darkstyle dotaz směřuji na případné obsazování jiných ostrovů tím "blietz kriegem" ne na Guam, který už mají obsazený. To je trochu rozdíl. A i když si namalujete hvězdné války, ...Zobrazit celý příspěvek
darkstyle
dotaz směřuji na případné obsazování jiných ostrovů tím "blietz kriegem" ne na Guam, který už mají obsazený. To je trochu rozdíl. A i když si namalujete hvězdné války, tak pořád zapomínáte i na dolet ŘSPDL, ponorka nemusí přijet přímo k ostrovu, letadlo nemusí přiletět přímo k ostrovu. Bavíme se o zemi, která má velmi velké zdroje, ne o malé republice v Evropě, která dá dohromady s bídou letku stíhačů.
USA se na nově obsazeném ostrově může lehce dostat do pozice obrany s omezenými zdroji a jakýkoliv PVO a PRO systém bude lehce přehlcen přilétající municí, tak jak to vidíme na případu obrany Sýrie.Skrýt celý příspěvekKoľko, že tých ponoriek Číňania majú? Porovnaj ich prosím s počtom Virgini-i.. A po vystrielaní rakiet a automatickom prezradení svojej pozície, ako dlho bude trvať ich ...Zobrazit celý příspěvek
Koľko, že tých ponoriek Číňania majú?
Porovnaj ich prosím s počtom Virgini-i..
A po vystrielaní rakiet a automatickom prezradení svojej pozície, ako dlho bude trvať ich doplnenie?
Čo tie ponorky ochráni?
Veď medzi Taiwanom a Čínou je taká magnetická podmorská aktivita, že sa tam schová hocijaká ponorka, nielen Čínska ale i Americká..
Ja netvrdím somarinu typu Čína vystrelí a PVO bude na 100% úspešné.. nie nebude..
Ale rspdl má aj USA nie? A viac ako Čína..
Len tvrdím, že USA sú lepšie vycvičený, majú oveľa lepšie vybavenie a násobné väčšie skúsenosti s bojom..
Číňania zas s vojenskými prehliadkami..
Ja určite viac verím, že USA ak prispôsobia svoju armádu na boj s Čínou, ešte desaťročia nebude Čína dôstojným partnerom..
Btw: pozrite si prosím mapu tichomoria, sú tam stovky ostrovov okolo guamu, a všade za palmou potencionálne môže byť tomahawk..
Celkovo sa Amerika pripravuje na konvenčný útok, na jadrový pripravený sú a majú násobnú prevahu..Skrýt celý příspěvekdarkstyle To není o počtu a velikostí zbraní, půjde hlavně o to, zda ta která strana si je troufne použít. "Ja určite viac verím, že USA ak prispôsobia svoju armádu na boj s ...Zobrazit celý příspěvek
darkstyle
To není o počtu a velikostí zbraní, půjde hlavně o to, zda ta která strana si je troufne použít.
"Ja určite viac verím, že USA ak prispôsobia svoju armádu na boj s Čínou, ešte desaťročia nebude Čína dôstojným partnerom.."
...tak přesně toto už dělají 17 let proti Talibanu a moc jim to nejde, i když jim v tom pomáhá koalice několika desítek států, kteří tam také posílali to nejlepší co mají (včetně materiální pomoci i z Číny).Skrýt celý příspěvek
...s nadsázkou se amíci mohou dostat do situace, kdy jedna loď poveze munici proti nim a druhá s ebay a alibaby poveze objednané roušky a plynové masky objednané americkou armádou ...Zobrazit celý příspěvek
...s nadsázkou se amíci mohou dostat do situace, kdy jedna loď poveze munici proti nim a druhá s ebay a alibaby poveze objednané roušky a plynové masky objednané americkou armádou :-DSkrýt celý příspěvek
..tak přesně toto už dělají 17 let proti Talibanu a moc jim to nejde... Pokud budou Číňané bojovat s Amerikou jako Taliban, tj. silničními bombami a náhlými nočními přepady, potom ...Zobrazit celý příspěvek
..tak přesně toto už dělají 17 let proti Talibanu a moc jim to nejde...
Pokud budou Číňané bojovat s Amerikou jako Taliban, tj. silničními bombami a náhlými nočními přepady, potom budou mít Američané velký problém, zvláště když budou civilní čínské obyvatelstvo považovat za spřátelené. V otevřené válce bych si na Číňany nevsadil. Vy ano?Skrýt celý příspěvekJde o to co jak definujete otevřenou válku. Pokud půjde o ostrovy v tichomoří, tak bych si vsadil na Čínu. Nevěřím totiž tomu, že si pod nosem nechá něco strategického obsadit. A ...Zobrazit celý příspěvek
Jde o to co jak definujete otevřenou válku. Pokud půjde o ostrovy v tichomoří, tak bych si vsadil na Čínu. Nevěřím totiž tomu, že si pod nosem nechá něco strategického obsadit. A prostředků na eliminici nepřátelskýc aktivit má hodně.Skrýt celý příspěvek
Jedná věc je mít zbraně, druhá je umět najít protvníka a zaměřit ho. Mají samozřejmě satelitní navigaci, ale musí nějak zjistit, kde se všechny ty lodě a obsazené ostrovy ...Zobrazit celý příspěvek
Jedná věc je mít zbraně, druhá je umět najít protvníka a zaměřit ho. Mají samozřejmě satelitní navigaci, ale musí nějak zjistit, kde se všechny ty lodě a obsazené ostrovy nalézají.
Číňané mají satelity, které mohou ostrovní pozice a lodě odhalit ... takže jedinou možností je ty satelity sestřelit.
Protisatelitní zbraně RIM-161 Standard Missile 3 může nést každý torpédoborec třídy Areligh Burke.Skrýt celý příspěvekJen bych doplnil, že toto Američané samozřejmě řeší což je vidět i v předpisu pro vyloďovací operace z roku 2019. Zde se jako jeden z požadavků na úspěšné provádění obojživelných ...Zobrazit celý příspěvek
Jen bych doplnil, že toto Američané samozřejmě řeší což je vidět i v předpisu pro vyloďovací operace z roku 2019. Zde se jako jeden z požadavků na úspěšné provádění obojživelných operaci uvádí kontrola vesmírného prostoru nad místem prováděných akcí.Skrýt celý příspěvek
Otazka je, ve ktere chvili se takovy konflikt zmeni na "jadro"... USA tusim deklarovali, ze utok na sve satelity povazuje za ostry utok (nevzpminam si presne na tu formulaci). Jak ...Zobrazit celý příspěvek
Otazka je, ve ktere chvili se takovy konflikt zmeni na "jadro"... USA tusim deklarovali, ze utok na sve satelity povazuje za ostry utok (nevzpminam si presne na tu formulaci).
Jak by zareagovali Cinani?Skrýt celý příspěvek
Nevím, ale rezignovat na tanky? Zatím u všech vylodění platily za neocenitelnou podporu. Až tolik, že se vyráběly DD tanky. Ta pěchota po vylodění bude dělat co? To samé ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím, ale rezignovat na tanky? Zatím u všech vylodění platily za neocenitelnou podporu. Až tolik, že se vyráběly DD tanky. Ta pěchota po vylodění bude dělat co? To samé dělostřelectvo. Ano, je "moderní doba", ale palebná síla a odolnost je stále cenná. Drahé rakety a drony to nemohou zcela nahradit.Skrýt celý příspěvek
USMC trochu zavírá dveře maštale, když kůň "China" už je venku. myslím Jihočinské moře s zabírání atolů. Tam mělo USA reagovat v řádu dnů. Ideálně Čínské lodě ...Zobrazit celý příspěvek
USMC trochu zavírá dveře maštale, když kůň "China" už je venku.
myslím Jihočinské moře s zabírání atolů. Tam mělo USA reagovat v řádu dnů. Ideálně Čínské lodě předběhnout:-)
PavelSkrýt celý příspěvekIch nepriatel nie je v tichomorskych ostrovoch ale sedi v spravnych radach korporacii ktore uprednostnuju ofshoring, vladnemu a osobnemu generovaniu nekonecneho dlhu a v ruskej ...Zobrazit celý příspěvek
Ich nepriatel nie je v tichomorskych ostrovoch ale sedi v spravnych radach korporacii ktore uprednostnuju ofshoring, vladnemu a osobnemu generovaniu nekonecneho dlhu a v ruskej rulete ich financneho sektoru. Mnohe plany aj tie namornej pechoty pojdu k certom.Skrýt celý příspěvek
Noooo, nesouhlasím, respektive ne zcela. To co popisujete samozřejmě může být problém, určitě to ale není ten jeden univerzální nepřítel. Je to jenom část rovnice.
Noooo, nesouhlasím, respektive ne zcela. To co popisujete samozřejmě může být problém, určitě to ale není ten jeden univerzální nepřítel. Je to jenom část rovnice.
Tak sa mi vidi, ze sucasne USA maju privela nepriatelov a hodne skodoradostnych priatelov.
Tak sa mi vidi, ze sucasne USA maju privela nepriatelov a hodne skodoradostnych priatelov.
Ještě stěstí, že nepatřím ani do jedné skupiny. Dnešní USA mají určitě mnoho chyb a nejsou zrovna ideálem férové politiky, přesto nemám potřebu na ně kydat špínu při každé ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě stěstí, že nepatřím ani do jedné skupiny.
Dnešní USA mají určitě mnoho chyb a nejsou zrovna ideálem férové politiky, přesto nemám potřebu na ně kydat špínu při každé příležitosti.Skrýt celý příspěvek
Čína je hlavne nepriateľ svojich susedov - Vietnamu, Filipín, Japonska, Južnej Kórei a ďalších štátov.... Vidíme to na čínskej expanzii na úkor týchto malých hráčov, ktorí žiadajú ...Zobrazit celý příspěvek
Čína je hlavne nepriateľ svojich susedov - Vietnamu, Filipín, Japonska, Južnej Kórei a ďalších štátov.... Vidíme to na čínskej expanzii na úkor týchto malých hráčov, ktorí žiadajú Spokojné štáty o pomoc....Skrýt celý příspěvek
Problémem USA, jako u ostatních velmocí, je to, že si sami nevidí do huby. S Čínou chtěji obchodovat i válčit, když stopli dodávky soji z USA, tak se Trump nestyděl hrbit, aby zase ...Zobrazit celý příspěvek
Problémem USA, jako u ostatních velmocí, je to, že si sami nevidí do huby. S Čínou chtěji obchodovat i válčit, když stopli dodávky soji z USA, tak se Trump nestyděl hrbit, aby zase brali soju od nich a ne z jižní ameriky.Skrýt celý příspěvek
Tim hrbenim se myslite treba odriznuti Huawei od americkeho trhu a americky tvrdy tlak na spojence aby udelali totez? Jestli je to co dela Trumo "hrbeni se", jak byste nazval to, ...Zobrazit celý příspěvek
Tim hrbenim se myslite treba odriznuti Huawei od americkeho trhu a americky tvrdy tlak na spojence aby udelali totez?
Jestli je to co dela Trumo "hrbeni se", jak byste nazval to, co dela nas prezident?Skrýt celý příspěvek
Chapu opusteni tanku a ale ne uz programu MUX. Mne to prijde jako idealni prostredek na zasobovani tech obsazenych ostrovu...
Chapu opusteni tanku a ale ne uz programu MUX. Mne to prijde jako idealni prostredek na zasobovani tech obsazenych ostrovu...
Tak nějak jsem si představoval naší armádu. Samozřejmě s přihlédnutím na to, že jsme vnitrozemský stát. Tedy důraz na mobilitu a akceschopnost, plus možnost zasáhnout protivníka i ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nějak jsem si představoval naší armádu. Samozřejmě s přihlédnutím na to, že jsme vnitrozemský stát. Tedy důraz na mobilitu a akceschopnost, plus možnost zasáhnout protivníka i na větší vzdálenost (rakety, drony). Zajímavá je i ta myšlenka na konci o možnosti, že Čína vlastně ani nemusí usilovat o to stát se hegemonem..Skrýt celý příspěvek
Také si myslím, že koncepce naší armády musí projít radikální proměnou, má-li být úspěšná v tom, co považuji za hlavní - tj. zajistit ochranu a obranu naší země. Asi bych se ...Zobrazit celý příspěvek
Také si myslím, že koncepce naší armády musí projít radikální proměnou, má-li být úspěšná v tom, co považuji za hlavní - tj. zajistit ochranu a obranu naší země.
Asi bych se vyprdnul na nějaké drahé hračky, které budou mít ve střetu s mnohem početnějším protivníkem velmi krátkou životnost. Spíše se soustředit na vybudování armády vybavené prostředky, pomocí kterých by bylo možno vést dlouhodobý a pro protivníka vyčerpávající boj (např. silně decentralizovaná PVO disponujícími mnoha prostředky MANPAD)
Zároveň se snažit budovat profesionální takříkajíc teroristické oddíly pro akce na protivníkově území a tím jej potenciálně odstrašit. Je třeba si uvědomit, že státy fungují na jinak než před sto lety - všichni jsme závislí na energiích. Kdyby např. Čečenci namísto přepadů divadel a škol důsledně napadali energetickou soustavu Ruska - plynovody, ropovody, přenosové sítě, tak způsobí ruské ekonomice brutální ztráty a velmi těžko půjde ty desítky tisíc kilometrů sítí ohlídat.Skrýt celý příspěvekMě příjde , že ten důraz na budování teritoriální armády je jen dobré PR gen štábu z důvodu zajištění rozpočtu. Reálně v tak malém státě nemáte moc možností se dlouhodobě bránit. ...Zobrazit celý příspěvek
Mě příjde , že ten důraz na budování teritoriální armády je jen dobré PR gen štábu z důvodu zajištění rozpočtu. Reálně v tak malém státě nemáte moc možností se dlouhodobě bránit. Takový Adolf od Aše , Jacek od Náchoda ,nebo Habsburg od Budějic by byl v Praze za tři dny. Jedině Jánošíkovi by to trvalo déle bo jeho postup by zbrzdila zákeřná moravská slivovice a obávaný Ťokův průsmyk... Těžká brigáda se buduje pro teritoriální obranu ve smyslu hranic NATO...Skrýt celý příspěvek
jak je vidět, teritoriální armáda s tanky a dělostřelectvem dokázala Ivany na východě Ukrajiny zastavit i před dalším postupem, tak aby si vytvořili spojení se západem Krymu. To ...Zobrazit celý příspěvek
jak je vidět, teritoriální armáda s tanky a dělostřelectvem dokázala Ivany na východě Ukrajiny zastavit i před dalším postupem, tak aby si vytvořili spojení se západem Krymu. To není PR, ono to funguje.Skrýt celý příspěvek
Takže v podstatě předem rezignovat na nějakou obranu území a nechat se v klidu obsadit? A pak vést partyzánskou válku? To mi přijde jako dost nešťastné řešení. Když už k tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Takže v podstatě předem rezignovat na nějakou obranu území a nechat se v klidu obsadit? A pak vést partyzánskou válku? To mi přijde jako dost nešťastné řešení.
Když už k tomu dojde, pak ano, proč protivníkovy ten pobyt náležitě neznepříjemnit, ale už předem takhle počítat s obsazením mi přijde dost nešťastné. Mimochodem, u těch MANPADů je jeden problém - dálkový a výškový dosah. Stačí se držet dost daleko nebo vysoko a házet na protivníka stand-off munici.
A jinak, ty profesionální "teroristické síly" už existují - speciální síly, v případě ČR 601.skss. Btw, jak je chcete efektivně dopravit na to protivníkovo území? Půjdou pěšky?Skrýt celý příspěvekNejde o to se nebránit, ale o druhy rizik, k tomu uzpůsobit strategii astrukturu armády. Neboli je pravděpodobnější vnitřní problém viz korona, narušení hranic typu masová ...Zobrazit celý příspěvek
Nejde o to se nebránit, ale o druhy rizik, k tomu uzpůsobit strategii astrukturu armády. Neboli je pravděpodobnější vnitřní problém viz korona, narušení hranic typu masová nelegální migrace, a hybridní konflikt typu Krym, nebo kombinace typu Řecko, Turecko, Albánský současný konflikt dokonce mezi členy NATO. Těžko se budeme bránit klasickému útoku a když tak ne dlouhodobě bez pomoci a na to je NATO. Moje představa je vysoce mobilní armáda na tzv vnitřní konflikt plus řekněme zbraně s delším dosahem jako odstrašení před eskalci konfliktu.. Takže těch variant struktury armády a její výzbroje je na debatu dostSkrýt celý příspěvek
A tady je podle mého prostor pro zálohy. Jednu jejich část cvičit jako kvalitní lehkou pěchotu, s kvalitní výzbrojí, dobrým výcvikem a znalostí prostředí. Profesionální části ...Zobrazit celý příspěvek
A tady je podle mého prostor pro zálohy. Jednu jejich část cvičit jako kvalitní lehkou pěchotu, s kvalitní výzbrojí, dobrým výcvikem a znalostí prostředí.
Profesionální části armády a cásti záloh nechat ty drahé hračky, tak jak to obrana území ČR a spojenecké závazkz vyžadují. Další část záloh by mohla pokrývat/rozšířit kapacity specializovaných dovedností - chemici, ženisti, VP, logistika, MANPAD PVO..... A ta třetí část by byla právě ta pěchota, která by mohla řešit výše popsané. To už se ale dostáváme trochu off topic.
Ideální řešení pro obranu ČR podle mě není vydání se jedním směrem - teritoriální obrana/expediční operace, ale mix toho všeho, i když si to mnoho diskutujících zde nechce připustit.Skrýt celý příspěvekJá si hlavně myslím, že je od politiků krajně nezodpovědné v současné situaci osekávat rozpočet pro armádu. Bezpečnostní situace se o dost zhoršila a nejde jen o čínskou chřipku, ...Zobrazit celý příspěvek
Já si hlavně myslím, že je od politiků krajně nezodpovědné v současné situaci osekávat rozpočet pro armádu. Bezpečnostní situace se o dost zhoršila a nejde jen o čínskou chřipku, ale kombinaci více faktorů. Tak jak to bylo v historii vždycky. Hlavně propad ekonomik, nízká cena ropy a tím tlak na státy závislé na jejím exportu, tlak na exportní státy. Nelegální migrace, tedy spíš ve smyslu jejiho využití k různým cílům atd. Covid se může stát jen takovým spouštěčemSkrýt celý příspěvek
Obávám se, že my s 10,5 milionem obyvatel, si nemůžeme dovolit vést opotřebovávací válku. AČR by měla nadále vyjíždět do misí, aby nabírala zkušenosti, získávala spojenecké body ...Zobrazit celý příspěvek
Obávám se, že my s 10,5 milionem obyvatel, si nemůžeme dovolit vést opotřebovávací válku. AČR by měla nadále vyjíždět do misí, aby nabírala zkušenosti, získávala spojenecké body pro ČR a plnila cíle uskupení ve kterých se nacházíme. Naopak elitní síla, dobře vybavená a vycvičená aby způsobila protivníkovi brutální ztráty. AA prostředky aby zajistili vzdušný A2AD. Zálohy (AZ) pro doplňování sil a ostrahu objektů. Armáda s odstrašujícím efektem a schopností spolupracovat a rychle pomáhat partnerům.Skrýt celý příspěvek
xstandis Vést rozsáhlou partyzánskou válku na našem území není možné. To se ukázalo už za druhé světové války kde byla organizace Obrana národa velice rychle likvidována Gestapem. ...Zobrazit celý příspěvek
xstandis
Vést rozsáhlou partyzánskou válku na našem území není možné. To se ukázalo už za druhé světové války kde byla organizace Obrana národa velice rychle likvidována Gestapem. Nebo Slovenské národní povstání, také velice rychle potlačeno a to Němci rozhodně nebyli na vrcholu sil.Skrýt celý příspěvekTvl. až na to, že česká obrana národa bola v podstate diskusný klub a SNP nemalo s partizánskym bojom nič spoločné. Jednalo sa o otvorenú vojnu s danými frontovými líníami. ...Zobrazit celý příspěvek
Tvl. až na to, že česká obrana národa bola v podstate diskusný klub a SNP nemalo s partizánskym bojom nič spoločné. Jednalo sa o otvorenú vojnu s danými frontovými líníami. Partizánska vojna je pri obmedzených zdrojoch mimoriadne účinná. jednak je mnoho príkladov z 2.sv, vojny, Bielorusko, Poľsko, Juhoslávia, ďalej Vietnam, Afganistan atď.Skrýt celý příspěvek
Obrana národa byla rozsáhlá organizace stavěná na vojenských základech. Tedy něco jako navrhuje xstandis. Právě kvůli té struktuře byla snadným cílem pro Gestpo. SNP zase ukazuje ...Zobrazit celý příspěvek
Obrana národa byla rozsáhlá organizace stavěná na vojenských základech. Tedy něco jako navrhuje xstandis. Právě kvůli té struktuře byla snadným cílem pro Gestpo.
SNP zase ukazuje jak rychle může být poražen organizovaný odpor vzbouřenců.
Bavíme se o našem území a tady prostě nejsou podmínky pro činnost rozsáhlé partyzánské organizace. Rozhodně tedy ne takové že by na tuhle taktiku měla být cvičena a vybavena armáda.Skrýt celý příspěvekPřesně to pro co u nás nejsou absolutně vhodné podmínky. Nebavíme se o nějakých malých bandách, ale o rozsáhlém partyzánském hnutí. To je na našem území prakticky vyloučeno.
Přesně to pro co u nás nejsou absolutně vhodné podmínky. Nebavíme se o nějakých malých bandách, ale o rozsáhlém partyzánském hnutí. To je na našem území prakticky vyloučeno.
Takže neviete... https://cs.wikipedia.org/wiki/...
Takže neviete... https://cs.wikipedia.org/wiki/...
... To "SNP" bolo v skutočnosti pokus o hasenie ohňa, ktorý zapálil nedisciplinovaný Veličko v spolupráci UŠPH, hoci predstavitelia Československa žiadali o utlmenie akcií výsadkov ...Zobrazit celý příspěvek
... To "SNP" bolo v skutočnosti pokus o hasenie ohňa, ktorý zapálil nedisciplinovaný Veličko v spolupráci UŠPH, hoci predstavitelia Československa žiadali o utlmenie akcií výsadkov zo ZSSR. Následkom týchto akcií sa nacisti rozhodli obsadiť územie Slovenska, čím narušili plány povstania...
A neviem, či si počul aj o boji o Strečniansku úžinu . Patrizánski "bojovníci" - "Pravý breh Váhu a výšiny západne od Starého hradu mala brániť rota partizánov 1. čs. partizánskej brigády gen. M. R. Štefánika. Jednotka však do rána 31. 8. 1944 do tohto úseku obrany nedošla. "..... Ktovie, možno niekde rabovali ....
"Partizánska vojna je pri obmedzených zdrojoch mimoriadne účinná."
Hej, napríklad najdôležitejšie partizánske "akcie T" vedené na ukrajinskom obyvateľstve - odporúčam preštudovať Alexander Gogun: Stalinova komanda. Ukrajinské partyzánské jednotky 1941-1944Skrýt celý příspěvekPaliga Ja o voze vy o koze. Aké typické. :-D Znovu otázka. Viete čo je to partizánska vojna? Napríklad tie "prtizánskeô jednotky pri Strečne vobec nebojovali partizánskym sposobom ...Zobrazit celý příspěvek
Paliga
Ja o voze vy o koze. Aké typické. :-D
Znovu otázka. Viete čo je to partizánska vojna? Napríklad tie "prtizánskeô jednotky pri Strečne vobec nebojovali partizánskym sposobom boja. Bojovali ako regulérne jednotky. Chce to len trochu rozmýšlať...Skrýt celý příspěvekA o SNP viete úplné hovno. Takže bolo to roky plánované hasenie ohňa? :-D Nie je to tak trochu protimluv? SNP nemá s partizánskym sposobom boja nič spoločné. SNP bolo otvorené ...Zobrazit celý příspěvek
A o SNP viete úplné hovno. Takže bolo to roky plánované hasenie ohňa? :-D Nie je to tak trochu protimluv? SNP nemá s partizánskym sposobom boja nič spoločné. SNP bolo otvorené ozbrojené vystúpenie opozičných síl na Slovensku, s cieľom urýchliť oslobodenie Slovenska. Keďže hlavný cieľ povstania, t.j. otvorenie Karpatského oblúka Červenej armáde sa nepodarilo splniť tak až po jeho porážke prešli jeho sily k partizánskemu sposobu boja. Tj. sabotáže, prepady, narúšanie zásobovania atď, atď...Skrýt celý příspěvek
@ Gangut "Viete čo je to partizánska vojna? " Viem, prečítaj si tú knihu o "partizánskej vojne" na Ukrajine v rokoch 1941-1944.... Hlavne teror na miestnom obyvateľstve ...Zobrazit celý příspěvek
@ Gangut
"Viete čo je to partizánska vojna? "
Viem, prečítaj si tú knihu o "partizánskej vojne" na Ukrajine v rokoch 1941-1944.... Hlavne teror na miestnom obyvateľstve vyvolávaný partizánmi....
"Napríklad tie "prtizánskeô jednotky pri Strečne vobec nebojovali partizánskym sposobom boja. "
A? Nebola to ich bojová úloha, ktorú nesplnili? Radšej zabíjať na Sklenom a na iných miestach na povstaleckom území.... Preto vojaci neradi niesli partizánske výčiny....
"A o SNP viete úplné hovno. Takže bolo to roky plánované hasenie ohňa? "
Samozrejme, že vzniknutú situáciu museli povstalecké jednotky začať hasiť - vstup jednotiek WH na územie Slovenska, ktoré bolo spôsobené výčinmi partizánov, hoci tí boli dávno informovaný o plánoch na povstanie pri priblížení sa RKKA ku Karpatom..... Boľševikovi ale povstanie do karát nehralo, podobne, ako povstanie vo Varšave....
Hlavný cieľ povstania sabotoval Veličko a ÚŠPH....Skrýt celý příspěvekAle jiste, bolševikom to nehralo do karát, oni potom radšej úmyselne krvácali na Dukle... Človeče, vaším príchodom úroveň idiocie v diskusiách na tomto médiu dosiahla celkom novej ...Zobrazit celý příspěvek
Ale jiste, bolševikom to nehralo do karát, oni potom radšej úmyselne krvácali na Dukle... Človeče, vaším príchodom úroveň idiocie v diskusiách na tomto médiu dosiahla celkom novej úrovne...Skrýt celý příspěvek
"Ale jiste, bolševikom to nehralo do karát, oni potom radšej úmyselne krvácali na Dukle... Človeče, vaším príchodom úroveň idiocie v diskusiách na tomto médiu dosiahla celkom novej ...Zobrazit celý příspěvek
"Ale jiste, bolševikom to nehralo do karát, oni potom radšej úmyselne krvácali na Dukle... Človeče, vaším príchodom úroveň idiocie v diskusiách na tomto médiu dosiahla celkom novej úrovne..."
Oni úmyselne krvácali všade, Dukla je iba epizóda. Malá epizóda. Napríklad v porovnaní s takým nezmyselným útočením pri Leningrade... prečítaj si knihu "V první linii" od Nikolaja Nikulina.... Či čistkami na VLASTNOM obyvateľstve od boľševického puču .... to boli potoky krvi ....
Nemali by toľko mŕtvol na Dukle, keby si skrotili Veličkove sabotáže.... To bola príčina vstupu WH na Slovensko.... A to ešte sme nezašli na úplný začiatok, keď spolu s nacistami napadli ruka v ruke Poľsko a rozparcelovali si ho ..... A na okupovanom území začali na jednej aj druhej strane opäť krvavé čistky.... Krvavé režimy si delili korisť.Skrýt celý příspěvekgangut Pro rozsáhlou partyzánskou činnost a organizaci na našem území nejsou podmínky. To že by se na takovou měla cvičit a vybavit armáda je nesmysl. Nevím co je na tom k ...Zobrazit celý příspěvek
gangut
Pro rozsáhlou partyzánskou činnost a organizaci na našem území nejsou podmínky. To že by se na takovou měla cvičit a vybavit armáda je nesmysl. Nevím co je na tom k nepochopení.Skrýt celý příspěvekScotty V čom nie sú podmienky? Viete čo je princípom partizánskeho sposobu boja. Vy si predstavujete partizánsky sposob boja ako preskakovanie vatričiek niekde po horách. ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
V čom nie sú podmienky? Viete čo je princípom partizánskeho sposobu boja.
Vy si predstavujete partizánsky sposob boja ako preskakovanie vatričiek niekde po horách. Partizánsky sposob boja to sú prepady, narúšanie zásobovania skrátka znepríjemnovanie života a viazanie síl nepriateľa rozptýlenými silami,tak aby sa mu okupácia "predražovala" a nakoniec ho vyčerpala. Tak to fungovalo v Afganistane, vo Vietname, v Angole, atď. K tomu by trebalo, aby mali obyvatelia krajiny aspoň nejaký výcvik, základ organizácie-napríklad na báze domobrany, a pripravené zdroje t.j. sklady, pripravenú infraštruktúru a podobne.Skrýt celý příspěvek
Kichot taková představa AČR je nereálná, kola, pásy, vrtulníky budeme mít ale kapacity na zásah v hloubi bude problém. Kolik si budeme moci dovolit pořídit například ŘSPDL nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Kichot
taková představa AČR je nereálná, kola, pásy, vrtulníky budeme mít ale kapacity na zásah v hloubi bude problém. Kolik si budeme moci dovolit pořídit například ŘSPDL nebo MLRS? Stačí se podívat co vše zvládá například zdecimovaná syrská PVO sundat. Izrael v současnosti vynakládá velké peníze na každý takový útok, protože velkou část munice dokáže současná PVO zneškodnit.Skrýt celý příspěvekNejde jen o strukturu a počty bojové techniky. Ale spíš o její kvalitu a schopnost ji využít. O velikost zásob, výcvik a dostatek lidí. Uvedu příklad, je lepší mít 2 letky jas39 ...Zobrazit celý příspěvek
Nejde jen o strukturu a počty bojové techniky. Ale spíš o její kvalitu a schopnost ji využít. O velikost zásob, výcvik a dostatek lidí. Uvedu příklad, je lepší mít 2 letky jas39 na stávající úrovni, nebo jednu letku jas39 ale plně vyzbrojenou, využívající všechny schopnosti letounu s dostatečnou zásobou zbraní, nd a hlavně pilotů... Popř to samé,ale s F 35. Vždycky se povede debata jestli 200 tanků t72 nebo 30 leo2a7. Za mě je to jednoznačné, raději míň bojové techniky, ale , nejmodernější s důrazem na dostatečnou zásobu střeliva a kvalitu výcviku.. A na druhé straně , musíme mít dostatečné množství transportních prostředků kdy naopak více v menší kvalitě je asi lepší než naopak.. A to celé zase spojit s požadavkem na co největší podíl domácí výroby. Plus to celé skloubit s rozpočtem. No jednoduché to není a nebude, jde o to určit priority a nenechat narůstat ten vnitřní dluh. Ano asi dojde ke snížení počtu pásových bvp, ale to neznamená , že na ten nákup máme rezignovat úplně. Naopak je důležité je zavést a pak mužem počty navyšovat. (Případně zavést provozně levnější, rychlejší a praktičtější boxery ;-) Bo přijde krize a bude po ftákáchSkrýt celý příspěvek
"Stačí se podívat co vše zvládá například zdecimovaná syrská PVO sundat. Izrael v současnosti vynakládá velké peníze na každý takový útok, protože velkou část munice dokáže ...Zobrazit celý příspěvek
"Stačí se podívat co vše zvládá například zdecimovaná syrská PVO sundat. Izrael v současnosti vynakládá velké peníze na každý takový útok, protože velkou část munice dokáže současná PVO zneškodnit."
...říká kdo... Kasim Sulejmani?Skrýt celý příspěvek... "Stačí se podívat co vše zvládá například zdecimovaná syrská PVO sundat." Ruského Iljušina bez identifikačného systému, ktorý sa namontoval až po zostrele... pred tým sa to ...Zobrazit celý příspěvek
... "Stačí se podívat co vše zvládá například zdecimovaná syrská PVO sundat."
Ruského Iljušina bez identifikačného systému, ktorý sa namontoval až po zostrele... pred tým sa to vraj nedalo .... :-DSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...