Rafale, tankery, vrtulníky: Miliardový prodej francouzských zbraní do Indie
- 22. 1. 2021
- 29 komentářů
- Jan Grohmann
Podle francouzského magazínu Air&Cosmos Francie a Indie jednají o potenciálním prodeji dalších víceúčelových stíhaček Rafale, víceúčelových tankovacích letadel A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport) a vrtulníků AS565MBe Panther. Indie hodlá za francouzské zbraně zaplatit pět miliard euro (130,5 miliardy Kč).
Indie v roce 2016 u francouzské společnosti Dassault Aviation objednala 36 víceúčelových nadzvukových taktických letadel Rafale (včetně zbraní a provozního zázemí) za více než osm miliard euro. Indické letectvo již převzalo osm letadel Rafale, všechny letouny z původní objednávky získá do roku 2022.
Indické Rafale letí z francouzského výrobního závodu v Bordeaux do Indie po vlastní ose bez mezipřistání. Při letu několikrát doplňují palivo z francouzských tankerů. Tento rok premiérově doplní indickým Rafale při přeletu palivo tankery letectva Spojených arabských emirátů (SAE). Jde o viditelný důkaz velmi dobrých vztahů mezi Francii, SAE a Indii.
Abú Zabí navíc uvažuje o koupi až 60 letounů Rafale. Připomeňme také, že před několika dny došlo k pevnému odsouhlasení prodeje 50 letadel F-35A Lightning II do SAE.
Francouzské Rafale a MRTT přilétají na základnu Džódhpur (21.1.)
Zpět do Indie. Tento víkend se uskuteční velké čtyřdenní indicko-francouzské letecké cvičení Desert Knight na letecké základně Džódhpur v západní Indii u Pákistánu. Cvičení se účastní indické Rafale (pochopitelně i další indická letadla) a čtyři francouzské Rafale. Francouzi na cvičení doletí také s tankerem A330-200 MRTT a dopravním letadlem A-400M. Francouzský kontingent bude mít 175 osob.
Cvičení je důkazem výrazného sblížení Francie a Indie v posledních letech. Dalším důkazem úzkých vazeb mezi oběma zeměmi jsou zmíněná jednání o dodávkách dalších 36 letounů Rafale, šesti tankerů A330-200 MRTT a 111 víceúčelových vrtulníků AS565MBe Panther. Nabídku podal Emmanuel Bonne, poradce prezidenta Macrona, indickému premiérovi Narendru Modimu při jeho návštěvě Indie začátkem letošního roku.
„Měl jsem produktivní setkání s panem Emmanuelem Bonnem, diplomatickým poradcem prezidenta Macrona. Vyjádřili jsme radost z pokroku ve strategickém partnerství mezi Indií a Francií, což je síla globálního dobra v post-covidovém světě. Znovu jsem zopakoval pozvání svému příteli Emanuelu Macronovi k návštěvě Indie,“ uvedl Modi.
Indický Rafale a Su-30MKI; větší foto / IAF/ XAirForces
„Indicko-francouzská spolupráce bude klíčem k řešení globálních výzev v roce 2021, jako je zajištění rovného a univerzálního přístupu k vakcínám COVID-19, ochrana klimatu a biologické rozmanitosti a budování obnoveného multilateralismu,“ uvádí se ve francouzském prohlášení. Bonne zdůraznil, že Francie podpoří Indii v získání trvalého místa v Radě bezpečnosti OSN.
Potenciální výše prodeje má hodnotu pět miliard euro. Vzhledem k množství nakupovaného vojenského materiálu jde ale o velmi nízkou částku. Vždyť Indie za 36 původních letounů Rafale (se zbraněmi a kompletním provozním zázemím) zaplatila osm miliard euro.
Není ale vůbec jasné, zda zahrnuje jen a pouze nákup techniky, nebo i provozního zázemí, výcvik, technickou podporu, zbraně, vybavení atd. Pochopitelně skutečný rozsah francouzsko-indické spolupráce (ekonomické, průmyslové, politické) může být mnohem širší a některé smlouvy (a jejich finanční rozsah) nemusí být vůbec uveřejněn.
Airbus nabízí přestavbu civilních A330 na vojenské MRTT. Přestavba trvá devět měsíců.
O nákupu dalších letounů Rafale se v Indii mluví od roku 2019. Zdá se, že nákup francouzských letadel nezastavil ani týden stará objednávka 83 indických lehkých víceúčelových stíhaček Tejas LCA Mk 1A. První letouny Tejas Mk 1A dorazí do indického letectva v roce 2024. Tejas jsou lehké stíhačky určené k náhradě MiGů-21.
Indie hodlá naopak Rafale nasadit jako útočné letouny pro provádění hloubkových úderů na klíčové objekty protivníka (Pákistán, Čína). Indické Rafale mohou použít střely s plochou dráhou letu SCALP (Storm Shadow) o dosahu až 300 km. Indie také požádala výrobce, evropskou MBDA, k přeprogramování střel tak, aby mohly ničit cíle ve výšce až 4000 metrů nad mořem. Dosavadní limit střel byl 2000 metrů.
AS565 MBe; větší foto / Airbus Helicopters
Dalším významným bodem smlouvy je nákup šesti zánovních víceúčelových letadel Airbus A330 MRTT. Airbus Indii, po vzájemné domluvě, nabízí přestavbu pět let starých letadel A330, které v důsledku pandemie Covid-19 vyřadily z provozu civilní letecké společnosti. Jde o výrazně levnější možnost než nákup zcela nových MRTT. Zároveň Airbus Indii zaručuje technickou a provozní podporu po dobu 30 let.
Prodej 111 víceúčelových vrtulníků Airbus Helicopters AS565MBe Panther je nabízen pro program NUH (Naval Utility Helicopters) indického námořnictva. Cílem NUH je nahradit indické vrtulníky Chetak, což jsou licenčně vyráběné francouzské stroje Aérospatiale Alouette III.
AS565 Panther lze použít jako lehký útočný vrtulník, pro pátraní a záchranu, lékařskou evakuaci, ale také pro protiponorkový boj. Francouzi, stejně jako kdysi u vrtulníků Alouette III, nabízejí přenesení kompletní výrobní linky do Indie.
Zdroj: mint, Air&Cosmos
Související články
Smlouva podepsána: Indie získá 36 stíhaček Rafale
Francie a Indie před dvěma týdny podepsaly závaznou smlouvou na dodávku 36 francouzských stíhaček ...
- 04.10.2016
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
Krize francouzského vojenského průmyslu a stíhačky Rafale pro Chorvatsko
Běžící pandemie koronaviru Covid-19 hluboce zasáhne hospodářství řady zemí. Ohrožen je mimo jiné ...
- 24.07.2020
- 120 komentářů
- Jan Grohmann
Indie dostala první francouzské bojové letouny Rafale
Indické letectvo na domácí půdě převzalo pětici víceúčelových stíhacích letounů Dassault Rafale ...
- 04.08.2020
- 12 komentářů
- Radek John
Řecko zbrojí proti Turecku: Za 18 stíhaček Rafale utratí 2,8 miliardy dolarů
V nejbližší době Řecko a Francie podepíšou dohodu o prodeji 18 nových a používaných víceúčelových ...
- 23.12.2020
- 113 komentářů
- Jan Grohmann
Nějak mi příjde že když už mají nezanedbatelné množství Rafalů, měli by si je koupit hlavně ve verzi pro své letadlové lodě... tedy pokud tomu zásadně nebrání konfigurace lodí ...Zobrazit celý příspěvek
Nějak mi příjde že když už mají nezanedbatelné množství Rafalů, měli by si je koupit hlavně ve verzi pro své letadlové lodě... tedy pokud tomu zásadně nebrání konfigurace lodí (CATOBAR/STOL). Vycházím z toho že s omezenou kapacitou by měly LL obsahovat pokud možno elitu techniky i pilotů...Skrýt celý příspěvek
Škoda že o podobně výhodné možnosti MRTT není pravděpodobně schopna ani uvažovat AČR (plány na pětiletku atd.)
Škoda že o podobně výhodné možnosti MRTT není pravděpodobně schopna ani uvažovat AČR (plány na pětiletku atd.)
vše se bude lépe plánovat až bude známé řešení pokračování nadzvuku v AČR. Tipuji, že se s největší pravděpodobností využije minimálně dvouleté opce s prodloužením pronájmu až do ...Zobrazit celý příspěvek
vše se bude lépe plánovat až bude známé řešení pokračování nadzvuku v AČR. Tipuji, že se s největší pravděpodobností využije minimálně dvouleté opce s prodloužením pronájmu až do roku 2029, protože nevěřím tomu, že se tu někdo opravdu rozhoupe k jinému řešení, aby se na konci roku 2027 případné jiné řešení než Gripen dostalo do fáze operační nasaditelnosti nových strojů.Skrýt celý příspěvek
Máme je dostupné přes společnou letku NATO.
Máme je dostupné přes společnou letku NATO.
Pravda, ale asi by to vypadalo o dost lépe kdybysme do programu zapojili 1-2 vlastní...? Přecejen tam by určitě byla priorita v použití a širší paleta možných misí... a třeba by ...Zobrazit celý příspěvek
Pravda, ale asi by to vypadalo o dost lépe kdybysme do programu zapojili 1-2 vlastní...? Přecejen tam by určitě byla priorita v použití a širší paleta možných misí... a třeba by nám je v rámci programu spolupracující základny za mírný poplatek i servisovaly :)Skrýt celý příspěvek
Tam nejsou žádné vlastní letadla. Všechny MRTT jsou registrované v Holandsku a zúčastněné země si kupují jen letové hodiny. Navíc vzhledem k tomu že tenhle rok má armáda s ...Zobrazit celý příspěvek
Tam nejsou žádné vlastní letadla. Všechny MRTT jsou registrované v Holandsku a zúčastněné země si kupují jen letové hodiny.
Navíc vzhledem k tomu že tenhle rok má armáda s modernizací utrum, tak dalších minimálně pět let se bude dohánět letošní výpadek. Takže nakoupení dalšího dopravního letadla je sci-fi.Skrýt celý příspěvekSYN_ Pokud by AČR měla jít do nějakého tankeru kombinovaného s přepravní kapacitou, tak by bylo nejlepší si udělat analýzu, co vlastně aliance více postrádá, protože tyto letadla ...Zobrazit celý příspěvek
SYN_
Pokud by AČR měla jít do nějakého tankeru kombinovaného s přepravní kapacitou, tak by bylo nejlepší si udělat analýzu, co vlastně aliance více postrádá, protože tyto letadla by pro samotnou AČR byla zbytečná. (pro pár Gripenů stačí C 295 upravený jako tanker)
A 330 200 má mimo funkce tankeru i velkou možnou kapacitu přeprav osob a nákladních palet, ale zase například KC 390, C 130 J nebo A 400 má možnost přepravovat techniku a velké kontejnery a provádět výsadky, nemají schopnost tankovat ráhnem, ale zase zlepší kapacity jiného druhu přepravy.
Zkrátka, zkusit hledat cestu "větší díry na trhu" pro uplatnění se v rámci přepravy aliančních partnerů, aby to nevozilo akorát koně do Mongolska.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: Souhlas, akorát nezvykle výhodné ceny A330-200 MRTT se vyskytly teď a asi až tak dlouho nebudou trvat, na modely typu KC390/A400 jsem je zatím neviděl. Uznávám že je ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka:
Souhlas, akorát nezvykle výhodné ceny A330-200 MRTT se vyskytly teď a asi až tak dlouho nebudou trvat, na modely typu KC390/A400 jsem je zatím neviděl. Uznávám že je to nekoncepční, vyžaduje to přehled, rychlou akci a rezervy (každý z těchto bodů by asi stačil na to aby to u nás nešlo) ale láká to možností přijít za malé peníze k užitečné technice...
Tankovací C295 - no nevím s tou nízkou kapacitou, to by bylo takové specificky české řešení... už to někdo takto použil?Skrýt celý příspěvek
Protože Česko, zdá se, dokáže jenom hledat problémy a výmluvy a řikat co nechce, místo hledání cest, řešení a jasného vzkazu co vlastně chce.
Protože Česko, zdá se, dokáže jenom hledat problémy a výmluvy a řikat co nechce, místo hledání cest, řešení a jasného vzkazu co vlastně chce.
Myslím že nákup dalšího dopravního letadla je momentálně v prioritách někde naprosto dole. Na rozdíl od přezbrojení pozemních sil to rozhodně není priorita. Navíc jak tu bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím že nákup dalšího dopravního letadla je momentálně v prioritách někde naprosto dole. Na rozdíl od přezbrojení pozemních sil to rozhodně není priorita.
Navíc jak tu bylo řečeno armáda má tankovací letadla zabezpečené.Skrýt celý příspěvek
Francúzi sa nejako rozbehli. Rafale je výkonný zbraňový systém, MRTT zabehnuté tankery a Dauphin vlastne výbehový typ, takže to urobili obratne a využíjú dosluhujúcu platformu na ...Zobrazit celý příspěvek
Francúzi sa nejako rozbehli. Rafale je výkonný zbraňový systém, MRTT zabehnuté tankery a Dauphin vlastne výbehový typ, takže to urobili obratne a využíjú dosluhujúcu platformu na ďalšie zisky.Skrýt celý příspěvek
Zaujimali by ma skusenosti Indov v porovnani Rafale a SU-30MKI, urcite nejake simulovane suboje prebehli/prebehnu.
Zaujimali by ma skusenosti Indov v porovnani Rafale a SU-30MKI, urcite nejake simulovane suboje prebehli/prebehnu.
V tom majú už Indovia jasno .... za jedinú modernú stíhačku schopnú boja s vyspelým protivníkom považujú Rafale. V nedávnej zrážke s pakistanskými strojmi F-16 totiž vyšli ...Zobrazit celý příspěvek
V tom majú už Indovia jasno .... za jedinú modernú stíhačku schopnú boja s vyspelým protivníkom považujú Rafale.
V nedávnej zrážke s pakistanskými strojmi F-16 totiž vyšli Su-30MKI so zrazenými hrebienkami ....
Pakistanci jednoducho využili dlhšíeho dosahu svojich rakiet AIM-120 a odpálili ich na indické stroje. Tie síce rakety vymanévrovali, ale to znamená, že boli v defenzíve, lebo ich rakety R-77 majú o cca 20 km nižší dosah.
Rafale je vybavené strelami Meteor s náporovým motorom a tie sa vymanévrovať nedajú, lebo nestrácajú energiu pri manévrovaní.
Preto v Indii dosť kritizujú akvizíciu nových strojov Su-30MKI a staronových MiG-ov-29 (ešte zo strarých zásob neodobratých sovietskym letectvom a modernizovaných) s tým, že to nie sú konkureincieschopné stroje a je veľký tlak na modernizáciu hlavne hlavného typu Su-30MKI.Skrýt celý příspěvekAk si spravne pamatam, tak India prisla v ramci tejto potycky o 2x Mig 21 a po zapojeni SU-30MKI bola zostrelena aj jedna pakistanska F-16. Nemas k tomu po ruke zdroj, ktory by tie ...Zobrazit celý příspěvek
Ak si spravne pamatam, tak India prisla v ramci tejto potycky o 2x Mig 21 a po zapojeni SU-30MKI bola zostrelena aj jedna pakistanska F-16. Nemas k tomu po ruke zdroj, ktory by tie suboje rozoberal?Skrýt celý příspěvek
Jestli se nepletu, byla to tato akce:
http://czechairforce.com/news/...Jestli se nepletu, byla to tato akce:
http://czechairforce.com/news/...Pěkný a obsáhlý článek. Je vidět, že k moderní technice potřebují i moderní myšlení. Což bývá v Asii občas problém. Může to posloužit i k reflexi postupů a akvizic činností v ...Zobrazit celý příspěvek
Pěkný a obsáhlý článek. Je vidět, že k moderní technice potřebují i moderní myšlení. Což bývá v Asii občas problém. Může to posloužit i k reflexi postupů a akvizic činností v AČR.
Překvapuje mně malá efektivita AIM 120 C5, které by měly být přece jen více účinnější.
Trochu se divím, že přestože USA věděli o základnách pro výcvik teroristů v Paksitánu, kteří prokazatelně následně fungovali i v Afghanistánu, kde zabíjeli americké a koaliční vojáky, tak USA neměly problém s tím, že se do Pakistánu, který tyto skupiny na svém území toleroval, dodaly nové verze radarů pro starší F 16 a následně evidentně musely povolit i nákup F 16 z druhé ruky do takové líhně terorismu a spojenci rudé Číny. ...nikde žádný náznak sankcí.
Při srovnání stopnutí prodeje použitých F 16 z Izraele do Chorvatska, které je členem NATO, to působí velmi podivně.Skrýt celý příspěvekale to stupnutie predaja F16 sa udialo pre to, ze izrael chcel predat znacne pod cenu lietadla, ktore dostal prakticky zadarmo od USA. to nebol ziaden krok proti chorvatsku, ale ...Zobrazit celý příspěvek
ale to stupnutie predaja F16 sa udialo pre to, ze izrael chcel predat znacne pod cenu lietadla, ktore dostal prakticky zadarmo od USA. to nebol ziaden krok proti chorvatsku, ale proti izraelu, nech si nezvyka na taketo ksefty...Skrýt celý příspěvek
To flanker Jirka: situace v Pákistánu je komplexní. Země je plná protichůdných zájmů a hraje to na všechny strany. USA se snaží zachovat nějaký vliv a podpořit prozápadní frakce.
To flanker Jirka: situace v Pákistánu je komplexní. Země je plná protichůdných zájmů a hraje to na všechny strany. USA se snaží zachovat nějaký vliv a podpořit prozápadní frakce.
vozik Izael nedostává z USA nic zadarmo, všechny ty rádoby "dary" jsou vykoupené jinými protislužbami. Cenovou nabídku jsem nikde nezaregistroval, ale jde o olétané stroje tak, že ...Zobrazit celý příspěvek
vozik
Izael nedostává z USA nic zadarmo, všechny ty rádoby "dary" jsou vykoupené jinými protislužbami.
Cenovou nabídku jsem nikde nezaregistroval, ale jde o olétané stroje tak, že posoudit jaká je reálná cena bude těžší, třeba mělo jít o stroje zralé na další generálku a upgrade.Skrýt celý příspěvekliberal shark
Tak že reálně se jim nedá věřit nos mezi očima a problém je v tom, že je někdo nechal vyrůst tak, že mají atomové zbraně.liberal shark
Tak že reálně se jim nedá věřit nos mezi očima a problém je v tom, že je někdo nechal vyrůst tak, že mají atomové zbraně.
A to Rusové nejsou ochotni dodat neosekané verze svých střel, už kvůli velkému zákazníkovi a obchodu? V té době používané radiostanice na SU-30MKI taky nebyly top, co se týká ...Zobrazit celý příspěvek
A to Rusové nejsou ochotni dodat neosekané verze svých střel, už kvůli velkému zákazníkovi a obchodu? V té době používané radiostanice na SU-30MKI taky nebyly top, co se týká fungování za rušení.Skrýt celý příspěvek
To je tak, když si Indie nakoupila střely ještě dříve, než je fyzicky zavedlo i Rusko do své výzbroje, prostě to nebylo vychytané, ale když tomu uvěřili, tak si to pořídili.
To je tak, když si Indie nakoupila střely ještě dříve, než je fyzicky zavedlo i Rusko do své výzbroje, prostě to nebylo vychytané, ale když tomu uvěřili, tak si to pořídili.
Ono jediná varianta k R-77 jsou R-27 a to je stejná generace jako Sparrow :/ Jasně, prošly modernizacema a nejvýkonnější verze s obrboosterem mají hodně pěkný dosahy, jenže jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Ono jediná varianta k R-77 jsou R-27 a to je stejná generace jako Sparrow :/ Jasně, prošly modernizacema a nejvýkonnější verze s obrboosterem mají hodně pěkný dosahy, jenže jsou taky hrozně těžký a je otázkou, jak moc je pokročilá jejich naváděcí hlavice (jen letovej profil dělá hodně jak co se týče pravděpodobnosti zásahu, tak i efektivního dostřelu).
Blbý je, že R-77 v exportní verzi má dneska už relativně průměrnej dostřel 70km (100km by bylo konkurenceschopný, ale to si nechávaj rusové pro sebe) a vůbec nevím, jestli dotáhli verzi s náporovým motorem.Skrýt celý příspěvek
Takže tanker SAE s pravdepodobne pakistanskou posádkou bude doplňovať palivo Rafalom učeným na hĺbkové nálety proti Pakistanu - no to bude zaujímavé. ;-p
Takže tanker SAE s pravdepodobne pakistanskou posádkou bude doplňovať palivo Rafalom učeným na hĺbkové nálety proti Pakistanu - no to bude zaujímavé. ;-p
jednou jsem četl článek o výzbroji tehdejší Jugoslávie - ze SSSR, pak po roztržce ze západu, pak po částečném uvolnění opět ze SSSR, spolupráce s Rumunskem, Francií, vlastní nebo ...Zobrazit celý příspěvek
jednou jsem četl článek o výzbroji tehdejší Jugoslávie - ze SSSR, pak po roztržce ze západu, pak po částečném uvolnění opět ze SSSR, spolupráce s Rumunskem, Francií, vlastní nebo licenční výroba, atakdále...
ve vámi uváděné souvislosti jsem si vzpomněl na to, jak při obnovených dodávkách ze SSSR, konkrétně tuším MiG21, je pomáhali zavádět do výzbroje specialisti ze SSSR v rámci kontraktu. bylo to v době vpádu VS do ČSSR v 68, a v Jugošce se obávali, že SSSR při jednom zároveň udělá totéž s nimi, aby je k sobě opět připoutal. Tedy - obávali - toto se jevilo jako velmi nepravděpodobné, nicméně pro všechny případy Jugoslávie částečně mobilizovala. A sovětští specialisté se přitom projevili jako velmi iniciativní a nápomocní - jednalo se o přípravu letadel, vyzbrojení, přesuny na záložní letiště, různé předávání zkušeností jak se tehdá říkalo s organizací, zabezpečením, opravami, údržbou a tak.
Ono v tom není asi potřeba hledat vědu - dostali (čistě moje domněnka) pokyn - hele buďte Jugošům maximálně nápomocní, obnovili jsme s nima vztahy, je to potřeba opečovávat, ať se to někde zase nezadrhne, je naděje dalšího sblížení a spolupráce, byli vybráni ti nejlepší, a na rozkazy typu co dělat, když by co čert nechtěl zrovna když budete v Jugošce vypukne mezi námi válka, asi nikdo neuvažoval.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...