Rakouské granáty pro Armádu ČR

Vlevo útočný granát OffHGr 85, vpravo obranný SplHGr 85; větší foto / Rheinmetall Waffe Munition

Česká zbrojovka dodá české armádě nové útočné a obranné granáty od rakouské firmy ARGES, dceřiné společnosti německé Rheinmetall Waffe Munition. Cena zakázky dosahuje 200 milionů Kč.

„Parametry výběru byly značně náročné, Armáda detailně specifikovala technické a uživatelské parametry a požadavky na granáty. Je evidentní, že cílem bylo vybrat moderní, ale prověřený a účinný prostředek reflektující jednak současné bezpečnostní hrozby a jednak potřeby vojáků v bojových operacích,“ uvedl Petr Vávra, vedoucí vojenského odboru České zbrojovky.

 

 

Armáda ČR získá granáty SplHGr 85 (obranný) a OffHGr 85 (útočný). Stejné granáty nedávno zakoupila například polská speciální jednotka GROM.
 

„Se společností Rheinmteall spolupracujeme již skoro 10 let na různých projektech. Jejich vysoce kvalitní munice nám pomáhá v prodeji podvěsného granátometu CZ 805 G1 z produkce České zbrojovky a.s. a my pomáháme jim při prodeji munice,“ uvedl Vávra.

 

Cena zakázky je 200 milionů Kč, ale v tiskové zprávě se neuvádí počet nakupovaných granátů. V ceně je nepochybně započteno i provozní vybavení, cvičné granáty, výcvikové pomůcky, přepravní boxy, nástroje, nářadí, atd. atd. Obecně se ale cena jednoho granátu pohybuje od několika desítek dolarů, až po několik stovek dolarů. Například výrobní cena standardního amerického granátu M67 je 30 dolarů (při cenách z roku 2005).

 

Česká zbrojovka plánuje přenesení výroby granátů na území České republiky a to i pro případ mobilizace a krizových stavů státu. Pro projekt ručních granátů počítá při výrobě se spoluprací se státní společností Explosia a.s. „Je to pro nás velmi zajímavý partner, jehož portfolio doplňuje náš program komplexního zajištění výzbroje speciálních jednotek. V současnosti máme společné nabídky ve třech zemích,” komentoval spoluprací Vávra.

 

Armáda ČR v současné době používá zastaralé československé univerzální ruční granáty URG-86 (hmotnost 430 g) a zbytky sovětských obranných ručních granátů F1 (600 g), který vychází z francouzského granátu F1 z roku 1915. Výroba granátů URG-86 probíhá v českém podniku ZEVETA Bojkovice a ve VOP Nováky na Slovensku.

 

Granáty URG-86 slovenské výroby v minulosti způsobily několik tragédií. V roce 2012 chybějící distanční kolík (který se přes tlumicí vložku opírá o pyrotechnickou pojistku) způsobil nechtěnou explozi URG-86, která si na Slovensku vyžádala jeden život a tři zraněné. Následná kontrola potvrdila chybějící distanční kolik u tří dalších granátů.

 

V roce 2013 exploze URG-86 poranila pyrotechnika, který zkoušel funkčnost granátu v Centru testování munice v blízkosti VOP Nováky. Pyrotechnik utrpěl vážné zraněné hlavy, břicha a ruky. Po první explozi slovenská armáda zakázala používat granáty, po druhé se jich již nesměl nikdo ani dotknout.

 

Aby toho ještě nebylo málo, tak po nedávno inventuře muničních skladů slovenské armády se zjistilo, že chybí velké množství munice, mimo jiné 80 granátů F1 a 40 granátů URG-86.

 

Granáty československé a české armády; větší foto / CS92; CC BY-SA 3.0
 

Také v České republice došlo při manipulaci s granátem k tragédii v záři exploze granátu v české Vojenské akademii ve Vyškově zabila jednoho českého vojáka. Typ granátu však ministerstvo obrany neuvedlo.

 

V každém případě podle tiskové zprávy České zbrojovky, a také podle informací Armádních novin, s granáty URG-86 vyrobenými v České republice nebyly nikdy bezpečnostní problémy.

 

Nové rakouské granáty budou vybaveny časovým zpožďovačem, který iniciuje granát v rozmezí 4 - 5 sekund. Nové granáty jsou menší a lehčí, což zvýší komfort vojáka při nesení výzbroje, popř. umožní vojákovi nést větší množství granátů. Granát SplHGr 85 má hmotnost 340 g a OffHGr 85 pouze 180 g.
 

Rozdíl mezi obranným a útočným granátem je zejména v ničivém efektu – obranný granát se soustředí na vytváření co největšího množství fragmentů, útočný pak na vytváření tlakové vlny.
 

Obranný granát se používá v otevřených prostorech nebo v zastavěných oblastech. Pokud se používá uvnitř, je třeba vzít na vědomí, že fragmenty mohou penetrovat dřevěné nebo sádrokartonové stěny. Útočné granáty jsou používány v boji na blízkou vzdálenost (CQB) k ničení měkkých cílů uvnitř budov, bunkrů nebo jeskyní.

 

SplHGr 85 vytváří při výbuch 3500 střepin o průměru 2,0 až 2,3 mm (F1 pouze 1200 střepin). Fragmenty mají smrtící účinek na 15 m, zraňující účinek až 30 m. Tlakové vlna z exploze OffHGr 85 fatálně poškozuje plíce a sluchové orgány. Granát spolehlivě vyřadí všechny osoby v místnosti o 40 m3.  

 

Zdroj: MilMag, Česká zbrojovka

Nahlásit chybu v článku


Související články

Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem ...

Spolupráce českých a pákistánských zbrojovek

Na konci října Českou republiku navštívila pákistánská delegace v čele s federálním ministrem pro ...

Bojová uniforma CZ 4M OMEGA: Taktické kalhoty

Do diskuse a nabídky bojových uniforem vstupuje i značka CZ 4M se svým kompletem CZ 4M OMEGA. Jedná ...

Podnik VOP CZ podepsal novou servisní smlouvu na opravy tanků

V závěru loňského roku podepsali zástupci státního podniku VOP CZ a Ministerstva obrany České ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Argonaut.CZ
    16:04 08.01.2018

    Skoda, ze nevime, kolik tech granatu za 200.000.000 bude. Stejne tak puvodni zprava z CZUB byla, ze uvazuji o vyrobe granatu v budoucnu. Coz o to, slibem nezarmoutis, ale pokud se ...Zobrazit celý příspěvek

    Skoda, ze nevime, kolik tech granatu za 200.000.000 bude. Stejne tak puvodni zprava z CZUB byla, ze uvazuji o vyrobe granatu v budoucnu. Coz o to, slibem nezarmoutis, ale pokud se podepsal nakup.a neresila se rovnou i licence, je to zrejme tunel jako vzdy. Aby zeme, porad jeste s existujicim prumyslem musela nakupovat granaty v zahranici, je ostuda. Pokud jsou tak skvele, meli rovnou soutezit licenci a to, ze maji byt plne vyrabene v cz.Skrýt celý příspěvek

  • Padousek
    15:54 08.01.2018

    Podle E15.cz by se mělo jednat o 220 000 granátů za 200 mil kč + další statisíce granátů pro mobilizační zásoby. Vypadá to na první pohled jako pěkné číslo, jen uvedu, že v případě ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle E15.cz by se mělo jednat o 220 000 granátů za 200 mil kč + další statisíce granátů pro mobilizační zásoby. Vypadá to na první pohled jako pěkné číslo, jen uvedu, že v případě mobilizace a povolání 30 000 rekrutů na základní výcvik (navíc rekrutů nemá AČR kapacity), je zapotřebí alespoň 60 000 granátů aby si každý alespoň dvakrát zkusil hodit ostrý granát. Tudíž by dle mého názoru mobilizační zásoby měli čítat minimálně milion granátů.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:46 08.01.2018

    O granátech STV byl takový PR článek cca v listopadovém ATM. "Vypadaly" pěkně. Celkem škoda, že STV neuspěla, rozdělit zbrojní výrobu mezi více firem je obecně řečeno správně. ...Zobrazit celý příspěvek

    O granátech STV byl takový PR článek cca v listopadovém ATM. "Vypadaly" pěkně. Celkem škoda, že STV neuspěla, rozdělit zbrojní výrobu mezi více firem je obecně řečeno správně. Zajímavé informace o tom výrobním šlendriánu URG-86 z Nováků a naopak o bezchybnosti těch ze Zevety. Holt když dva dělají totéž, není to vždy totéž.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:16 08.01.2018

    CZUB patrně dohodne s Rheinmetallem výrobu na našem území pro potřeby AČR. Již to bylo zmíněno a zapojení Explosie taky. Pokud jeden granát stojí cca 1000 kč (kdyžtak mě opravte) ...Zobrazit celý příspěvek

    CZUB patrně dohodne s Rheinmetallem výrobu na našem území pro potřeby AČR. Již to bylo zmíněno a zapojení Explosie taky. Pokud jeden granát stojí cca 1000 kč (kdyžtak mě opravte) tak tady za těch 200 mil kč 100 000 granátů + všechno kolem a snad i s licencí pro výrobu u CZUB. První várku na okouknutí asi stejně přivezou z Rakouska.
    Hlavní je aby ty granáty byly spolehlivé, funkční a vyráběné na území ČR. Pokud je zakoupila speciální jednotka GROM a jiní, tak to snad nebude šmejd. Tohle je ověřená konstrukce tak proč ne. V případě vítězství STV Group bych tam nechal otazník - jelikož o jejich produktu nevíme nic (jen tvar a udávané vlastnosti)Skrýt celý příspěvek

  • Imax-CZ
    15:12 08.01.2018

    Souhlasím s KOLT
    Explosia by výbušninu vyráběla tak jako tak. Kdyžtak mě vyveďte z omylu, ale v rámci tendru šlo spíš o to, v čí "schránce" bude výbušnina schovaná.

    Souhlasím s KOLT
    Explosia by výbušninu vyráběla tak jako tak. Kdyžtak mě vyveďte z omylu, ale v rámci tendru šlo spíš o to, v čí "schránce" bude výbušnina schovaná.

  • lorgarius
    15:07 08.01.2018

    kolt ak to dobre citam tak sa planuje vyroba v spolupraci s Explosiou, takze podpora "domaceho" priemyslu bude salamunskym stylom vyriesena k spokojnosti vsetkych zucastnenych. ...Zobrazit celý příspěvek

    kolt ak to dobre citam tak sa planuje vyroba v spolupraci s Explosiou, takze podpora "domaceho" priemyslu bude salamunskym stylom vyriesena k spokojnosti vsetkych zucastnenych. nakoniec to teda budu rakuske granaty made in czechia.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    14:58 08.01.2018

    Mmchd, je zajímavé, že na jedné straně se píše o podpoře domácího průmyslu, na druhé straně zakázku na granáty vysoutěžíme a klidně je necháme vyrábět zahraniční firmou (a ...Zobrazit celý příspěvek

    Mmchd, je zajímavé, že na jedné straně se píše o podpoře domácího průmyslu, na druhé straně zakázku na granáty vysoutěžíme a klidně je necháme vyrábět zahraniční firmou (a pravděpodobně v zahraničí). Z právního hlediska asi není co řešit, ono to moc jinak nejde. Nicméně je to dost škoda, protože právě výroba munice (a ruční granáty k ní pro tento účel počítám) je podle mě strategicky zcela zásadní :-/ Tuhle schopnost bychom se měli snažit udržet na území ČR za každou cenu!Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    14:56 08.01.2018

    @Marten Na to lze napsat jen to, ze kdyz v CR v roce 1997 absolvoval prvni let L-159, v tom samem roce v USA zacli zaletavat F-22. Jen podle roku snad nelze rozseknout jestli ...Zobrazit celý příspěvek

    @Marten
    Na to lze napsat jen to, ze kdyz v CR v roce 1997 absolvoval prvni let L-159, v tom samem roce v USA zacli zaletavat F-22.
    Jen podle roku snad nelze rozseknout jestli neco je zastarale nebo moderni, jestli neco predbehlo svou dobu, nebo neco co uz v case uvedeni bylo pozadu...Skrýt celý příspěvek

  • Márten
    14:22 08.01.2018

    Náš "zastaralý" granát vz.86 nahradíme "moderním" rakouským vz.85...

    Náš "zastaralý" granát vz.86 nahradíme "moderním" rakouským vz.85...

  • Swooby
    13:38 08.01.2018

    Rase Nesher:
    Díky za odpověď a info-ujasnění.

    Rase Nesher:
    Díky za odpověď a info-ujasnění.

  • Nesher
    13:29 08.01.2018

    Swooby Je to trochu jinak, STV se tendru též účastnila, nabídla svůj (údajně) nově vyvinutý granát, nicméně MO vybralo nabídku CZUB. Jestli byla CZUB levnější nebo AČR chtěla už ...Zobrazit celý příspěvek

    Swooby
    Je to trochu jinak, STV se tendru též účastnila, nabídla svůj (údajně) nově vyvinutý granát, nicméně MO vybralo nabídku CZUB. Jestli byla CZUB levnější nebo AČR chtěla už odzkoušený granát, to není jasné.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:29 08.01.2018

    Swooby: STV Group chtěla obnovit výrobu granátů v Poličce. To je asi tak všechno. Očividně se s tím účastnili tendru, který ale vyhrál CZUB. Pokud ne hned, tak později by granáty ...Zobrazit celý příspěvek

    Swooby:
    STV Group chtěla obnovit výrobu granátů v Poličce. To je asi tak všechno. Očividně se s tím účastnili tendru, který ale vyhrál CZUB. Pokud ne hned, tak později by granáty té rakouské konstrukce, vyráběl CZUB v ČR.Skrýt celý příspěvek

  • Swooby
    12:43 08.01.2018

    Omlouvám se jestli se pletu, případně mě opravte, ale nepsalo se v prosincovém ATM že nové granáty pro AĆR dodá Polićka tedy STV?

    Omlouvám se jestli se pletu, případně mě opravte, ale nepsalo se v prosincovém ATM že nové granáty pro AĆR dodá Polićka tedy STV?

  • mattea
    12:13 08.01.2018

    Takže... v ČR budeme vyrábět granáty Rakouské firmy ARGES, kterou vlastní (je dceřinou společností) německá Rheinmetall Waffe Munition? A týká se výroba už (části) téhle ...Zobrazit celý příspěvek

    Takže... v ČR budeme vyrábět granáty Rakouské firmy ARGES, kterou vlastní (je dceřinou společností) německá Rheinmetall Waffe Munition?

    A týká se výroba už (části) téhle zakázky, nebo je těch 200mil jen nákup, a vlastní výroba počítá až s budoucími zakázkami?Skrýt celý příspěvek

  • mattea
    12:10 08.01.2018

    nechápu - aniž bych klikl na odeslat či na enter, odeslala se rozepsaná zpráva - a hned 3x. a pak se tahle zpráva, při kliknutí na "odeslat", neodeslala, jen ztratila.

    nechápu - aniž bych klikl na odeslat či na enter, odeslala se rozepsaná zpráva - a hned 3x. a pak se tahle zpráva, při kliknutí na "odeslat", neodeslala, jen ztratila.

  • mattea
    12:06 08.01.2018

    Takže... v

    Takže... v

  • mattea
    12:06 08.01.2018

    Takže... v

    Takže... v

  • mattea
    12:06 08.01.2018

    Takže... v

    Takže... v

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2