Rakousko: Eurofighter nebo Gripen?

Rakousko: Eurofighter nebo Gripen?
Rakouský Eurofighter / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

Nové stíhací letouny neřeší jen Slovensko, ale také Rakousko. Svobodná strana Rakouska (FPÖ) požaduje vyřazení stíhaček Eurofighter z výzbroje rakouského letectva a nákup švédských stíhaček JAS-39 Gripen. Koaliční partneři z Rakouské lidové strany (ÖVP) jsou naopak pro udržení stíhaček Eurofighter v provozu.

Původně Rakousko v roce 2003 objednalo 18 stíhaček Eurofighter za 1,96 miliardy eur, což při dnešních cenách činí 2,49 miliardy eur. Rakousko se ale v roce 2007 rozhodlo nakoupit pouze 15 stíhaček za které (včetně provozního zázemí a služeb) zaplatilo 1,59 miliardy eur – při dnešních cenách 1,86 miliardy eur.

Rakousko  získalo Eurofightery verze Tranche 1, tedy „osekané“ letouny schopné vést jen omezený boj vzduch-vzduch. Původně přitom mělo Rakousko získat 18 pokročilejších Eurofighterů druhé výrobní řady (Tranche 2). Rakousko tedy při vyšší jednotkové ceně získalo horší letouny. Rakousko za tuto cenu tedy získalo stíhačky určené jen pro střežení vzdušného prostoru (air policing), což v rámci rakouské neutrality a bezpečné geografické pozice, není (kromě notně pošramocené prestiže) takový problém.

Při velmi hrubem porovnání se slovenským nákupem F-16 je tak jednotková cena za rakouský Eurofighter vyšší a navíc Bratislava získá bojový stroj, který již v základu může vést plnohodnotný boj vzduch-vzduch a vzduch-země.

Celý nákup navíc provází podezření ze stomilionové (v eurech) korupce a skandály s nasaditelností letadel. Například v roce 2014 bylo pro 15 Eurofighterů vycvičeno jen 12 pilotů. Navíc v běžný den rakouské letectvo, podle článku War Is Boring z roku 2014, mohlo do boje nasadit pouze tři letadla, a to pouze od 8:00 do 16:00. Mimo tento čas rakouské letectvo nefunguje, ostatně jako to švýcarské ‒ aspoň tak tomu bylo v roce 2014.

Tehdy přidělený rozpočet (určený pro palivo, údržbu, náhradní díly, atd.) dovoloval navíc provozovat jmenovaná tři letadla souhrně ve vzduchu pouze 180 minut. Celkově mohlo 15 Eurofighterů ročně nalétat do 1070 hodin.

War Is Boring tehdy posměšně uvedl, že rakouské Eurofightery létají tak málo, že při jejich projektované životnosti by mohly létat „celá staletí“. Například letouny amerického námořnictva F/A-18 po intenzivním používání dosahují konce své životnosti již po 20 letech provozu.

Aby toho nebylo málo, pokud rakouské Eurofightery vzlétnou, např. kvůli ochraně nějaké významné akce nebo doprovodu letounu, tak často nesou jen jednu (!) střelu krátkého dosahu IRIS-T. Rakousko má ve výzbroji pouze 25 střel IRIS-T a žádné střely středního dosahu, jako AMRAAM nebo Meteor.

Není divu, že po deseti letech skandálního používání stíhaček Eurofighter nyní hoří v rakouské vládě spor, jak dál pokračovat se stíhacím letectvem. O podobě náhrady se ale nerozhodne dříve, než skončí vyšetřování korupce v Rakousku a také dokud neskončí soudní spor Rakouska proti firmě Airbus a konsorciu Eurofighter Jagdflugzeug GmbH. Podle mínění vlády ve Vídni měla Rakousku kvůli údajnému podvodnému jednání firmy Airbus (jako člen konsorcia Eurofighter) vzniknout škoda nejméně 183,4 milionu eur ‒ podle rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila (FPÖ) však škoda může dosáhnout až 1,1 miliardy eur.

Jak uvádí tisková agentura Reuters, podle kancléře Sebastiana Kurze a předsedy lidovců ÖVP potrvá „měsíce nebo déle“ než rakouská vláda příjme rozhodnutí. Do té doby se musí FPÖ, která především v podobě ministra obrany Hanse Petera Doskozila propaguje nákup Gripenů, domluvit s lidovci, kteří zase upřednostňují další provoz Eurofighterů.

„Potřebujeme si ujasnit, zda někdo udělal něco špatného, ​​zda partneři, s nimiž v současné době pracujeme, udělali něco špatného ​​a až se to vyjasní, budeme moci příjmout další rozhodnutí,“ řekl Kurz s odkazem na právní spor a probíhající parlamentní vyšetřování.

Rakousko má připravené čtyři varianty, jak dál se svým stíhacím letectvem. V každém případě se počítá s náhradou lehkých cvičných letounů Saab 105 (jedním z adeptů je český L-39NG). Dvě první varianty počítají s modernizací Eurofighterů při nákladech 2,3 až 2,4 miliardy eur do roku 2029, včetně nákupu nových cvičných letadel. Celkové náklady na provoz Eurofighterů pro příštích 30 let se odhadují na 4,4 miliardy až 5,1 miliardy eur.

Další dvě varianty počítají s nákupem 18 nových stíhaček Gripen nebo 18 stíhaček F-16, a to při ceně 2,7 miliardy eur za Gripeny nebo tři miliardy eur za F-16 (opět včetně nákupu cvičných letounů).

Zdroj: Reuters, Die Presse, Die Presse

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rakouský Bundesheer a uprchlická krize

Uprchlická krize zasáhla s menší, či větší intenzitou řadu evropských zemí, mezi nimi i Rakousko. ...

Trápení u konce? Rakousko ukončuje provoz stíhaček Eurofighter

Rakouské letectvo v roce 2020, tedy po 13 letech provozu, vyřadí všech 15 stíhaček Eurofighter ...

Pandur, Dingo, BvS10: Obrněná vozidla pro rakouskou armádu

V kasárnách Rossauer se 4. června veřejnosti představilo trio nových vozidel pro rakouské ozbrojené ...

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    12:07 30.12.2018

    Už ponúkajú Rakúšanom modernizáciu za iba cca 181M Eur:
    https://www.nytimes.com/reuter...

  • Jirosi
    17:41 14.12.2018

    Rakousko 15 EF, připravenost 3 ks - totální neschopnost....
    CR 14 Gripenu, připravenost max. 4 ks - Skvěle fungující spolupráce

    "Dvě první varianty počítají s modernizací Eurofighterů při nákladech 2,3 až 2,4 miliardy eur do roku 2029"

    A o kolik, že je to levnější než úplně nové stroje EF?

    • Luky
      11:38 15.12.2018

      Kam chodíš na ty svý jedovatý rozumy...vymýšlíš si kraviny (max 4ks).

  • Miroslav
    12:34 14.12.2018

    Matesaax: Pokiaľ ma pamäť neklame tak Rakúsko tie EF nekupovalo ako nové ale z prebytkov Nemecka ktoré tieto stroje objednalo a potom nechcelo (asi vedia prečo). Rakušaci sa ulakomili na krásne ale drahé a nepoužiteľné stroje. To je ako keď kúpiš nového Superba za 40 litrov a potom zistíš, že ty nepotrebuješ leštenku na mechechce ale dodávku pracanta

    • niko
      12:42 14.12.2018

      Miro je to tak pol na pol. Tusim 5 bolo z nemeckych prebytkov a zbytok nove.

    • JardaBrum
      16:40 15.12.2018

      Ono je to tak trochu o tom co jim ti němci a Airbus vlastně nabulíkovali..... Já osobně si Myslím že to pro Rakušáku nebylo až tak špatné řešení. Válčit se nechystali a pro airpolicing to bylo super i když trochu drahé. Ale o to výkonější. Ale Österreich na to jistě měl a má. Jenom z toho udělali tak trochu operetku.

  • Míša
    09:53 14.12.2018

    Neměl bych nic proti F-35 v AČR, ale domnívám se, že bychom se stejně spálili jako zde Rakušané, konečně jsme si hodně náturou blízcí(korupce, názorové kotrmelce - do zadku americe, poté rusku). EFA T1 sice narozdíl od SF je starší gen., ale provozovat SF bude také cenově náročné a ve finále mít letadla na okrasu a letecké dny se hodí mélokteré armádě. Stále v mých očích je jasný favorit současný typ- Grip.

    • Rase
      10:34 14.12.2018
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      myslíš Gripen C/D nebo E/F ? Ono to sice nevypadá, ale ten posun je značný. Osobně si myslím že jiné verze než E/F nemá ani smysl pořizovat. Přeci jen chtějí fungl nový stroj a cenový rozdíl nebude moc velký.
      Pokud jde o AČR, tak si myslím že 14 F-35A je pro nás utáhnutelné - záleží na dohodnutých podmínkách (Belgičané dostali pěknou cenu a to se nepodílí na programu). Vzhledem k tomu jak MO funguje, ale necháme výběr nového stroje až na poslední chvíli a pak narychlo v roce 2027 odkoupíme stávající Gripeny C/D za přemrštěnou cenu...

      • Míša
        10:45 14.12.2018

        Obavy sdílím, protože známe politiku a voliče. Myslel jsem ver. E. Pochopitelně bych zdejší armádě při současných hrozbách přál to nejlepší, ale také je podstatná bojová udržitelnost a výcvik, při současným financováním a nečekejme velké změny, nevidím F-35 jako možné. Ekonomický vývoj spíš nebude již nejlepší a tak zlepšení se nedá očekávat, obávám se opaku.

      • Clanek
        11:08 14.12.2018

        Ja si nemyslim ze je ted gripen E/F vubec k dispozici a jeho ani jen nenabidnuti treba Slovensku mi dost mozna dava za pravdu. Nakonec, se seriovou vyrobou se jeste ani nezacalo a SAAB "ma na krku" dodavku Brazilii a domacim, tedy s dodavkama na pristich cca 8 let ma vystarano a jen pro jednu letku navic nikdo planovanou linku rozsirovat nebude. Takze co nabidnout Rakousku? E/F az pomalu za dekadu, navic dost mozna drazsi nez F-35? Nebo snad radeji nabidnout neperspektivni C/D? Tady si dost lidi gripen idealizuje, ale ja myslim ze ted proste bude par let v nabidce svedu jednoduse dira. Dira, kterou nedava smysl zalepit C/D a dira, ktera pro staty co musi / chteji nakupovat dnes proste nejde jen tak na 10 let preklenout. V tomhle se primo genialne resi to casove okno ve kterem bude potrebovat nove eru ACR, bude se to presne trefovat do bodu kdy SAAB bude dokoncovat posledni dodavky E/F pro domaci, a pokud to mezicasem neuda i nekde jinde, tak by dokonce CR mohla mit silnejsi vyjednavaci pozici nez prodavajici, ktery bude pod tlakem zda (ne)uzavrit linku.
        Celkove si priklanim k tomu co tu zaznelo, i z pohledu CR bude velice zajimave tenhle tendr sledovat. Dokonce zajimavejsi nez vyber na Slovensku.

      • balm
        00:56 15.12.2018

        Pro potřeby AČR je Gripen E/F naprosto ideální variantou s podstatně nižní provozní cenou. Už jen první odhady $8 - 10 000/hodina dávají tušit, že Gripen E/F bude konkurovat minimálními náklady.

        • darkstyle
          10:52 16.12.2018

          Podla mna uplne neralny odhad..

          Motory zo super horneta, ktore na rozdiel od tych z f-16 co maju vo verzii c nemozu upravovat + aesa radar nemozu znamenat tak nizku letovu hodinu..
          To lietadlo je o 50% vatsie..
          Takze mas o polovicu viac plochy na udrzbu..

          Ani jedno si nevyrabaju doma (nemyslim tym samozrejme trup)..
          Uvidime co bude v realite, ale tak nizke cisla by boli technicky aj technologicky zazrak..

    • TF_HU
      11:13 14.12.2018
      Oblíbený příspěvek

      K těm kotrmelcům...k rusku nás násilně posunula vláda jedné strany. Vznikali a vznikli jsme jako součást západní kultury. Z kotrmelce jsme zpět, jen to někteří stále nechtějí pochopit...

      • Snownomad
        21:03 16.12.2018

        Hovno, k SSSR (ne k Rusku) nás násilně posunul německý nacismus a poté logicky následující výkyv na druhou stranu. Bylo to i díky tomu, že z území Československa skopčáky vyhnala Rudá armáda. Vláda jedné strany a příklon k SSSR je následek 2. světové války rozpoutané skopčákovem, ne příčina.

    • juhelak
      12:03 14.12.2018

      nákladů bych se nebál..klasicky MO ke konci roku opět jako vždy zjistilo že se jí žádná planovana opravdu dulezita akvizice nepovedla tak rychle nakupují munici nebo střely do totálne neperspektivních rbs a nebo sáhnou na nejaky opci u Tatry aby něco utratili a nemuseli vracet :D na blití

      • Kichot
        12:25 14.12.2018

        No možná by stálo za to změnit způsob financování AČR, tak aby se přebytek nevracel do rozpočtu. Ale ukládal do fondu na budoucí akvizice.

  • fenri
    07:47 14.12.2018

    Je fakt, že poměr cena/výkon je u rakouských Eurofighterech "fantastický".
    Nevíte někdo, zda jejich myšlenkové koketování s Gripenem je o verzi C, nebo pošilhávají po E?
    Na jednu stranu jim Gripen C za nízkou cenu a zlomek provozních nákladů nabídne podstatně větší bojové možnosti než jejich mocně osekané Eurofightery, na druhou stranu je to výběhový typ ("nepoužitelný šrot" ;-DD), jehož perspektiva hrát v první lize už není příliš dlouhá.

    • Rase
      10:38 14.12.2018

      Doufám že jim nabízí E/F, cokoliv jiného by byl hodně špatný nápad. Pokud chtějí nový stroj, tak on ten rozdíl v ceně asi nebude moc velký. Teda pokud jde o poměr cena / výkon.

      • Slavoslav
        11:04 14.12.2018

        podla tohoto clanku sa v pripade Rakuska jedna o E/F

        https://www.flightglobal.com/n...

        • niko
          12:45 14.12.2018

          Gripen E/F Saab mozno ponukol, vo vybere Rakuska je ale Gripen C/D ms-20. Gripen E pre nich nema zmysel. Po roku 2021 potrebuju nahradu. Dovtedy Gripen E este nebude.

  • Host
    06:30 14.12.2018

    čiastky v šedej zóne pri nákupoch armádnej techniky musia byť "kúzelné" ..... :)

  • Matesaax
    23:33 13.12.2018

    Mě to celé přijde úplně uhozene, přece nejsou Rakusaci tak hloupí, aby po pár letech vyřadili jeden typ a místo něj nakoupili jiný. Navíc kdo by ty jejich Eurofightery koupil??
    Ohledně modernizace jejich Eurofighteru chápu technicke problémy, které zmiňuje např. Balm, ale dnes kdy např. Izrael. Modernizuje ruské mašiny na západní standart, z obstarozni jednadvacitky je schopný udělat víceúčelový stroj, tak v téhle situaci není schopný výrobce Eurofighteru vylepšit svůj vlastní výrobek..

    • PavolR
      11:08 21.12.2018

      Podľa mňa by Maďari tie rakúske EF mohli kúpiť + ešte pár ďalších strojov dokúpiť od Airbusu. :-) Nerozmýšľajú totiž v intenciách ochrany vzdušného priestoru, ale vzdušnej dominancie v Karpatskej kotline, na čo im už po posledných akvizíciách susedných krajín tých 14 prenajatých Gripenov stačiť nebude.

  • Arthur
    22:50 13.12.2018

    Keď Rakušanom co by neutrálnemu štátu a a bezpečnej geografickej pozície stačia PLŘS AIM-9L Sidewinder na (air policing) pri viacúčelových stíhačkách a zároveň majú Eurofightery, ktoré lietajú v obmedzenej miere s vysokými provoznými nákladmi a súčasne Rakušania potrebujú aj nové cvičné prúdové stroje, tak z hľadiska nákladov a aby nezopakovali vyššie uvedené, nechápem prečo nezvažujú jednu platformu rodiny KIA/LM T-50 tj. FA-50 pre stráženie vzdušného priestoru (air policing), a T-50 pre výcvik, ktorá by mohla ušetriť ďalšie finančné prostriedky rakúskych daňových poplatníkov (2v1) tj. jedna platforma, zázemie, logistika, servis atď.

    link: https://www.youtube.com/watch?...

    • Luky
      23:58 13.12.2018

      Teď to třeba vypadá směšně, že Rakousko nemá ŘS středního doletu. V devadesátkách ale pokud si dobře pamatuji, neměli žádné ŘS a museli se spolehnout na kanon (což proti Galebům nefungovalo). On je hrozný rozdíl mít alespoň nějaký "heater".
      V tom mi přijde totálně srandovní, když má někdo kecy na Gripen, který má kromě slušných střel na krátkou vzdálenost (mnoho typů) schopnost používat spoustu středně, až velkodosahových raket nejmodernější konstrukce.
      To si pak jeden říká, že se asi řeší "zástupné problémy".

    • Slavoslav
      11:00 14.12.2018

      ono Rakusania mali do 90 tych velke obmedzenia co sa tyka ich armady ako stranka brana na zodpovednost kvoli vzniku II. sv. a ako Luky napisal dlho nemohli vlastnit ziadne riadene strely a spoliehali sa len na kanony

    • niko
      12:49 14.12.2018

      Arthur Rakusania do FA-50 a T-50 urcite nepojdu. Exotov urcite nechcu. Je to vyslovene poziadavka vlady mat lahky prustup k ND. Podla mna tie lietadla v Europe nikdy lietat nebudu.

  • niko
    21:29 13.12.2018

    Rakusko pri cvicnom stroji hlada tzv advancet jet trainer s primou moznostou byt aj zaradeny do strazenia vzdusneho priestoru. Pravdepodobne proti pomalsim cielo. L-39 NG tieto poziadavky nasplnuje. Skor F/A-259.

    • Rase
      21:39 13.12.2018

      myslím že výzbroj co L-39NG může nést je poměrně optimální - byť může letounům hrozit akorát tak kanónem. BAE Hawk je na tom lépe, jelikož krom kanónu může nést i PLŘS AIM-9L Sidewinder. Italský Aermacchi M-345 může rovněž nést nějakou tu výzbroj

      • Flader
        21:48 13.12.2018

        Neprebehlo médiami už dávnejšie, že aj L-39MG mal dostať schopnosť niesť AIM-9? Dokonca vtedy sa spomínalo ich umiestnenie na uvoľnených koncoch krídel.

      • Mossback
        06:21 14.12.2018

        L-39NG může samozřejmě "hrozit" i Sidewinderem, neboť při vývoji se počítalo s nesením různé výzbroje, včetně PLŘS.

        • Rase
          10:39 14.12.2018

          pak je to myslím úplně v pohodě a síly docela vyrovnané

  • RiMr71
    17:33 13.12.2018

    Eurofajtry a hurdisky nebrat!

    • balm
      18:08 13.12.2018

      Eurofighter Typhoon odpovídá požadavkům tehdejší doby na výkonný stíhač, nikoliv multifunkční bojový letoun. Předpokládalo se, že bude bojovat o udržení vzdušné nadvlády proti sovětským SU-27 a Mig-29. Nikdo nepočítal s tím, že bude plnit místo útočných letounů a provádět útoky na klíčové pozemní cíle.

      Problémem Tranche 1 zůstává zastaralá konstrukce, která neumožňuje další pokročilou modernizaci, jako Tranche 2. Evolučních změn se událo mnoho a výsledkem jsou např.: přepracovaná křídla, respektive jejich vnitřní konstrukce se liší. Nemůžete zamětnit palivový přečerpávací systém mokrých křídel z Tranche 1 a instalovat ho do křídel pro Tranche 2, protože se vám tam prostě nevejde. Změnil se, odlehčil se .... a dostal další zmenšené elektronické vybavení, které slouží k efektivnějšímu přečerpávání a vyvažování letounu. Změny se netýkají jen palivového systému, ale také vztlakové mechanizace ... a vlastně i draku letounu.

      Rakousko může modernizovat na Block5, ale nikdy se mu nepovede udělat z T1 současný T2Block20 popř.: T3A s možností instalování 360°Pirate (ve vývoji) s fúzí dat (obdoba elektrooptických a IR/UV senzorů F-35) a umělou inteligencí pro zpracování informací. K tomu je potřeba místo, ale také elektrická síť.

      • marecino
        20:55 13.12.2018

        balm:
        zdravim Vás, velmi ma zaujal Vas prispevok ohladne rozdielu Eurofighteru a Dassault Rafale, velmi pekne napisane, je to trosku OT ale vedel by ste nieco v tomto duchu napisat aj ohladne inych strojov? napriklad porovnanie F15 a SU35(Su27) alebo uviest v podobnom duchu o F22 z porovnanim so Su35 (SU57 - to asi vediet ale nebudete kedze je to stroj vo vyvoji)
        Velmi ma bavia vase prispevky citat. len pokracujete :)

        • balm
          18:43 14.12.2018

          Věděl, ale protože jsem přislíbil spolupráci panu Grohmannovi, tak dávám ve svém omezeném čase článek (zatím mám 24 stran) o podstatě a fungování projektu Alenia Aermacchi M-346 Master a vlastně jsem úplně na začátku.

          Je složité popsat 17 let zkušeností a vzpomínek. Od rýsovacího prkna, laboratoří až po sledování prvního letu na vlastní oči. Příhoda se špačky v křídle a zase návrat k "rýsovacímu prknu".

        • marecino
          00:20 15.12.2018

          tak pokial sa ten clanok netyka toho co som pisal ja tak mozte aj tu ;) :D ... pochybujem ze tu bude taky clanok

      • Rase
        21:29 13.12.2018

        Jsem opravdu zvědavý, co vlastně ti Britové nabízejí. Vlastně bych se ani nedivil, pokud by ona modernizace znamenala prakticky nový letoun s využitím komponentů z původního stroje. Za mě je to pořád nejpravděpodobnější možnost. Spíš bude zajímavé co pořídí za cvičný stroj. Patrně budou chtít letoun schopný nést zbraně a tak se přímo nabízí BAE Hawk.

        • Clanek
          08:49 14.12.2018

          Nevim jestli nejpravdepodobnejsi, ale rozhodne nejlogictejsi. At uz je pozadi nakupu typhoonu v rakousku jakekoliv, at uz jsou osekane az na dren, tak jednoduse je uz maji a nakup cehokoli noveho by se zaplatil snad za 3 dekady. To dnes vazne nema cenu resit. Nehlede na to ze ten Rakousky plac, jak je provoz EF stoji strasne penize, je pri jejich ekonomicke sile brat s nadhledem. To neni o nakladech, to je o neochote za armadu cokoli utracet.