Rakousko kupuje 225 bojových vozidel Pandur 6×6 EVO

Rakousko kupuje 225 bojových vozidel Pandur 6×6 EVO
Rakouský Pandur 6×6 / Bundesheer (Zvětšit)

Společnost GDELS-Steyr (General Dynamics European Land Systems - Steyr) dodá rakouským ozbrojeným silám ÖBH (Österreichisches Bundesheer) dalších 225 kolových bojových vozidel Pandur 6×6 EVO za 1,8 miliardy EUR (45,9 miliardy Kč). Z programu Pandur 6×6 EVO se tak stává největší vyzbrojovací projekt rakouské armády (Bundesheer).

Příslušná smlouva byla podepsána v pondělí v hale GDELS Steyr ve Vídni za přítomnosti rakouského spolkového kancléře Karla Nehammera a ministryně obrany Klaudie Tannerové.

„Začíná nová éra v rakouských ozbrojených silách,“ řekl Nehammer. „Musíme být upřímní – po celá desetiletí jsme pro národní vojenskou obranu neudělali dost a nyní jsme v neustálém procesu modernizace. Dalším velkým krokem je připojení k protiraketovému štítu Sky Shield.“

Původní Pandur I vyvinula ve vlastní režii rakouská společnost Steyr Spezialfahrzeuge. ÖBH do roku 1996 převzaly 68 „jedničkových“ Pandurů 6×6 ve verzi obrněný transportér (OT). Kromě toho ÖBH nakoupila po roce 2000 devět Pandurů z Belgie, ale vozidla nevstoupila do aktivní služby.

Původní Pandury 1 lze transportovat rakouskými dopravními letouny C-130, což bylo používáno především v rámci zahraničních operací.

Verzi Pandur II v konfiguraci 8×8 vyráběnou od roku 2001 Bundesheer neobstaral. Nakoupily je však Česká republika (107+20), Portugalsko (188), Filipíny (mluví se o deseti kusech) a neznámý počet Pandurů 8×8 si obstarala Indonésie (zde má také probíhat sériová výroba). Výrobu Pandurů pro Filipíny a Indonésii zajistila česká společnost Tatra Defence Vehicle (TDV), která je vlastníkem licence pro verzi 8×8.


Český Pandur EVO 8×8; větší foto / TDV

Par slov k české větvi programu Pandur. Na výrobě rakouských Pandurů 6×6 se český průmysl nijak nepodílí. Armáda ČR ale plánuje provést modernizaci aktuálních Pandurů v rámci tzv. střední životnosti MLU (Mid-Life Upgrade). Prototyp českého modernizovaného Panduru 8×8 bude představen letos na podzim a při jeho výrobě se zužitkují některé konstrukční prvky Panduru EVO 6×6.

Pandur EVO 8×8 ztratí obojživelnost. Dojde tedy k překonstruování přední části vozidla, protože EVO 8×8 nebude mít výklopný vlnolam. Pandur EVO 8×8 pojme trojčlennou osádku a sedmičlenný výsadek. Zanikne jedno místo mezi velitelem a řidičem (bude zde nově umístěno vybavení vozidla). Český Pandur dostane bojovou bezosádkovou věž UT30. Balistická ochrana dosáhne úrovně 3 podle STANAG 4569. Pandur EVO 8×8 bude přizpůsoben českým požadavkům, půjde tedy o jiné vozidlo než jeho šestikolový rakouský soukmenovec.

Poprvé rakouské ministerstvo obrany objednalo 34 nových Pandurů 6×6 EVO v prosinci 2016. Hodnota zakázky činila 105 milionů EUR (2,7 miliardy Kč). Výrobní podíl rakouských firem dosáhl 70 %.

V říjnu 2020 byl podepsán dodatek smlouvy ve věci nákupu 30 Pandurů 6×6 EVO za 106 milionů EUR (2,7 miliardy Kč). V prosinci 2021 byla objednána třetí série 36 vozidel. Hodnota objednávek na celkem 100 vozidel Pandur 6×6 EVO v této době činila 356 milionů EUR (devět miliard Kč).


ÖBH získá jedenáct variant Pandur EVO; větší foto / GDELS

S aktuální objednávkou 225 Pandurů (náklady na infrastrukturu nejsou zahrnuty) se tak dostáváme na částku 2,15 miliardy EUR (55 miliard Kč). Jedná se historicky o největší zbrojní projekt Rakouské republiky.

Kromě dodávky nejmodernějších OT a modulárních prvků výbavy, které mohou z OT vytvořit velitelské, zdravotnické a protitankové vozidlo, objednávka zahrnuje dalších osm variant (viz níže). Zakázka je součástí modernizačního plánu ÖBH Plán rozvoje 2032 (Aufbauplan 2032).

Aktuálně se vyrábí a rakouské armádě dodávají Pandury EVO objednané v prosinci 2021. Dodávky první stovky Pandurů EVO skončí v roce 2025. Výroba aktuální čtvrté várky 225 vozidel bude plynule následovat a potrvá až do roku 2032 (tempem 32 vozidel ročně). Kromě toho byla podepsána opce na případnou dávku dalších 156 vozidel po roce 2032. Ta obsahuje další zajímavé varianty, včetně verze bojové vozidlo pěchoty (BVP) s 30mm automatickým kanonem.


Další potenciální zvažované verze Pandur 6×6 EVO po roce 2032: BVP, s protitankovým raketovým kompletem, bezvěžový samohybný minomet a mobilní raketový komplex protivzdušné obrany; větší foto / GDELS

„Od pořízení první várky v roce 2016 vytrvale vytváříme a posilujeme vysokou přidanou hodnotu pro Rakousko zapojením více než 220 rakouských subdodavatelů. Nová čtvrtá várka 225 kusů Pandur EVO dále přispívá k chráněné mobilitě rakouských ozbrojených sil a umožňuje nám i našim dodavatelům najmout další kvalifikovanou pracovní sílu a dále investovat do našich průmyslových zařízení v Rakousku,“ říká jednatel společnosti GDELS-Steyr Martin Reischer.

Nové Pandury EVO poslouží především k vybavení 3. brigády Jäger (3. Jägerbrigade). „Budou použity k vybavení 17., 19. a 33. jägerského praporu, burgenlandského jägerského praporu domobrany a 3. ženijního praporu,“ vysvětlil mluvčí ministerstva obrany plukovník Michael Bauer.

Pandur Evolution je bojově vylepšená verze původního Panduru. Vozidlo v základní verzi OT váží přibližně 18,6 tuny, z čehož je až 4,5 tuny k dispozici pro užitečný náklad. Je poháněno šestiválcovým vznětovým motorem Cummins ISLe 450 o výkonu 335 kW a šestistupňovou automatickou převodovkou ZF. Výrobce udává maximální rychlost 82 km/h v terénu a 118 km/h na silnici. Vynikají poměrem výkon/hmotnost (17,6 kW/t) zajišťuje vysokou agilitu v terénu i na silnici.


Pandur EVO 6×6

Pancéřování vozidla chrání posádku před střepinami, palbou pěchoty a minami. Včetně přídavného pancéřování od společnosti Rheinmetall Protection Systems má Pandur EVO balistickou ochranu na úrovni českého Panduru EVO. Zdvojená podlaha lépe chrání posádku před minami/IED a přetlakový ventilační systém dovoluje operace v zamořeném prostředí. Nová rakouská verze EVO má také větší vnitřní prostor, výklopnou rampu místo dveří, pokročilý 360° kamerový systém nebo výkonnější generátor elektrické energie. Aktuální série Pandur 6×6 EVO dostane přepracovanou příď s nově řešenými světlomety.

Základní variantou je OT, v rakouské armádě označovaný jako MTPz (Mannschaftstransportpanzer). Má trojčlennou osádku a osmičlenný výsadek. V současné době je osazen zbraňovou stanicí WS4 Mk2 s optronickým modulem OIP EOPTRIS 3.0 LR (viz úvodní obrázek článku).

Na WS4 se testuje automatický granátomet H&K s možnosti střílet programovatelnou municí ráže 40×53 mm. Ta je efektivní k ničení ukrytých cílů i dronů. WS4 s granátometem má fungovat víceméně jako poslední linie obrany proti dronům.


MTPz FIA; větší foto / GDELS

Mobilní komplex PVO MTPz FIA (Fliegerabwehr) má trojčlennou osádku a lehkou verzi věžového protiletadlového kanonového systému Skyranger. Efektorem je 30mm kanon Oerlikon KCA střílející sofistikovanou programovatelnou municí AHEAD (Advanced Hit Efficiency And Destruction).

Samohybný minomet MTPz SGrW (Schwerer Granatwerfer) má trojčlennou osádku a věžový minomet ráže 120 milimetrů. Typ minometu není znám (spekuluje se o izraelském Crossbow). Mluví se o výrobě 16 kusů MTPz SGrW.


MTPz SGrW; větší foto / GDELS

Protitanková verze MTPz PAL (Panzerabwehrlenkwaffe) je v zásadě klasický MTPz s modulem WS4, který je doplněn o protitankový raketový komplex (PTRK). Typ PTRK není znám, nabízí se izraelský Spike nebo evropský MBDA Akeron.

Úkolem průzkumných vozidel MTPz Aufkl (Aufklärung) je pátrat po nepříteli a hlásit jeho pohyb v reálném čase. Vozidlo dostane výsuvný stožár se senzorovou hlavicí.


MTPz PAL MTPz Aufkl, ; větší foto, větší foto / GDELS

Velitelský stroj MTPz Fü (Führung) je mobilní pracoviště velitele pěchoty a vychází z OT.

Verze MTPz JFS (Joint Fire Support) je pracoviště dělostřeleckého a leteckého návodčího palby. Úkolem osádky vozidla je navádět a řídit palbu z vrtulníků, letadel, dronů, dělostřelectva a raketometů.


MTPz Fü, MTPz JFS; větší foto, větší foto / GDELS

Verze MTPz ERFOS (Erfassungs- und Ortungssystem) slouží k vedení elektronického boje (EB). Stroj má teleskopický stožár s různými anténami od společnosti Rohde & Schwarz.

MTPz STÖRSYS (Störsystem) je další verze pro EB. Jejím úkolem je zachytit a analyzovat rádiové a datové vysílání nepřítele.

Posláním komunikačního vozidla MTPz FüU (Führungsunterstützung) je zřizovat a provozovat taktické komunikační sítě v rámci podpory velení a řízení. Rakouské ozbrojené síly již mají zcela novou taktickou komunikační síť FTCN (Future Tactical Communication Network).


MTPz FüU, MTPz ERFOs, ​MTPz STÖESYS; větší foto, větší foto, větší foto / GDELS

Ženijní Pandur MTPz Pi (Pioniere) zlepší pohyblivost přátelských jednotek a omezí pohyblivost nepřítele. Odstraňuje (nebo naopak pomáhá stavět) překážky, minová pole, mosty. Slouží také k budování obraných pozic.


MTPz Pi; větší foto / GDELS

Zdravotnická verze MTPz SAN (Sanitätspanzer) obstará bezprostřední evakuaci zraněných z bojiště. Opět jde o přestavbu klasického OT.


MTPz SAN; větší foto / GDELS

Zdroj: EDR Magazine, Vindobona

Nahlásit chybu v článku


Související články

Pandur, Dingo, BvS10: Obrněná vozidla pro rakouskou armádu

V kasárnách Rossauer se 4. června veřejnosti představilo trio nových vozidel pro rakouské ozbrojené ...

PREMIUM Německý Sky Shield se rozšiřuje o neutrální Rakousko a Švýcarsko

Rakušané a Švýcaři tento měsíc podepsali prohlášení o záměru připojit se ke vznikajícímu systému ...

PREMIUM Aufbauplan 2032: Rakousko kupuje dopravní letouny C-390 Millennium

Rakouské noviny Kronen Zeitung před pár dny jako první informovaly o nákupu brazilských dopravních ...

PREMIUM Aufbauplan 2032: Neutrální Rakousko investuje desítky miliard eur do obrany

Ukrajinsko-ruská válka radikálně změnila pohled Vídně na bezpečnost. Přestože Rakousko patří ke ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    09:02 23.02.2024

    Verzií MTPz FIA so Skyrangerom (30mm + Mistral) bude 36 kusov:
    https://twitter.com/i/web/stat...
    Začiatok dodávok v 2026.

    Verzií MTPz FIA so Skyrangerom (30mm + Mistral) bude 36 kusov:
    https://twitter.com/i/web/stat...
    Začiatok dodávok v 2026.

    • SYN_
      14:08 25.02.2024

      Rakušáci už pouštějí detaily o výzbroji FlA verze... dosah senzorů >50km... dostřel kanonu 3km, dostřel Mistral-3 8km... radar je formou 3x 120° AESA panel... elektrooptická/infra ...Zobrazit celý příspěvek

      Rakušáci už pouštějí detaily o výzbroji FlA verze... dosah senzorů >50km... dostřel kanonu 3km, dostřel Mistral-3 8km... radar je formou 3x 120° AESA panel... elektrooptická/infra hlavice stejná jako německé Boxer ADSkrýt celý příspěvek

  • Eiffelos
    11:12 22.02.2024

    Fajn článek, zdejší diskutující upozorňuji na fakt , že Rakouská armáda není v NATO a Rakousko je neutrální stát, srovnávat to s AČR je uplně mimo mísu. To proč máme 8 kolky je ...Zobrazit celý příspěvek

    Fajn článek, zdejší diskutující upozorňuji na fakt , že Rakouská armáda není v NATO a Rakousko je neutrální stát, srovnávat to s AČR je uplně mimo mísu. To proč máme 8 kolky je jasné, máme masivní věž a Pandury jsou KBVP.Skrýt celý příspěvek

  • JerzyŔ
    12:23 21.02.2024

    Opět hezký, věcný, informacemi nabitý , čtivý článek, podrobný tak akorát, tj. dostatečně, ale ne tak, že by to bylo únavné číst. Ilustrace dotvářející. Nemohu si ani rejpnout ...Zobrazit celý příspěvek

    Opět hezký, věcný, informacemi nabitý , čtivý článek, podrobný tak akorát, tj. dostatečně, ale ne tak, že by to bylo únavné číst.
    Ilustrace dotvářející.
    Nemohu si ani rejpnout ohledně nabubřelých soudružských nicneříkajících vyjádření pohlavárů. Za politiky kancléř jenom věcně, že na obranu sr.... (kašlali) a teď to hodlaj pomaličky napravovat, za vojáky plukovník mluvčí ještě věcněji , ke kterým útvarům nové Pandury půjdou, nejvíce se rozkecal za výrobce jednatel, ale oproti zvyklostem také celkem uměřeně - že výrobek bude na užitek obrannyschopnosti a kolik pracovních míst vytvoří. A i tak všechna tato povídání tvoří oproti zvyklostem AN z poslední doby jen minimální procento rozsahu článku.
    Malinko a ve vší úctě bych zkritizoval jedinou, jazykově překladatelskou věc- slovo jägerský. Lépe by bylo přeložit do češtiny myslivecký. Je to vojenský terminus technikus. Pokud by však autor se domníval, že tento překlad plně nevystihuje originál, měl použít v němčině celé slovní spojení. Např. nové Pandury půjdou k 3. Jäger Batalionu do Salcburku.
    A uznávám, že poněkud jazykově hnidopiším. Ne, fakt, skvělý článek.Skrýt celý příspěvek

  • Pirat49
    10:58 21.02.2024

    Nechapem ako moze kratsie vozidlo(6x6) odviest o jedneho vojaka viac ako osmikolka....

    Nechapem ako moze kratsie vozidlo(6x6) odviest o jedneho vojaka viac ako osmikolka....

    • JerzyŔ
      12:38 21.02.2024

      Česká osmikolka je BVP, tj. místo pro náboje do kanonu, PTŘS, další mě jako laikovi neznámou výbavu. Rakouská osmikolka je OT. Náboje amdo kulometu jsou prostorově více jak ...Zobrazit celý příspěvek

      Česká osmikolka je BVP, tj. místo pro náboje do kanonu, PTŘS, další mě jako laikovi neznámou výbavu.
      Rakouská osmikolka je OT. Náboje amdo kulometu jsou prostorově více jak desetina na jeden.
      Pro porovnání - nevzpomínám si teď na nějaké vozidlo, kde bych měl při prakticky stejné velikosti porovnání
      OT a BVP, ale určitě najdeš, ale četl jsem kdysi důkladný článek o OT64 - vývoj, použití, verze. A nejčastější verze s věžičkou se 14,5 mm kulometem měla 3+8, zatímco verze bez ní už nevím přesně, 2+ 14 nebo více (?). Čili ilustračně, neporovnávám OT s BVP, ale OT OT, že ta zástavba dost výrazně snižuje místo pro roj.Skrýt celý příspěvek

      • JerzyŔ
        13:02 21.02.2024

        Rakouská šestikolka, Omlouvám se za chybu.

        Rakouská šestikolka, Omlouvám se za chybu.

  • Klimesov
    10:27 21.02.2024

    Jako je pěkné, že se pod rakouským nákupem Pandurů 6x6 opět řeší AČR a jak všechno dělá špatně a podobně. Ale pánové zkuste si nejprve zjisti organizační schéma obou armád a pak ...Zobrazit celý příspěvek

    Jako je pěkné, že se pod rakouským nákupem Pandurů 6x6 opět řeší AČR a jak všechno dělá špatně a podobně.
    Ale pánové zkuste si nejprve zjisti organizační schéma obou armád a pak pochopíte jednotlivé rozdíly, proč AČR dělá věci jinak než jiné armády.
    Kupříkladu. Rakouská 3. brigáda má ženijní prapor jako organickou součást, kdežto v AČR je ženijní prapor součástí 15. ženijní a záchranné brigády, a jednotlivé brigády (4. a 7.) disponují "pouze" ženijní četou.
    To znamená nákupy AČR s nákupy Rakouské armády nelze srovnávat, vycházejí totiž s naprosto jiných důvodů.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      10:37 21.02.2024

      Ano, naše manévrové brigády vesměs nemají organické jednotky bojové podpory. Jak tu opakuje Scotty, v AĆR zůstává skládací koncepce tvorby BÚÚ. Což ale na obecné užitečnosti ...Zobrazit celý příspěvek

      Ano, naše manévrové brigády vesměs nemají organické jednotky bojové podpory. Jak tu opakuje Scotty, v AĆR zůstává skládací koncepce tvorby BÚÚ. Což ale na obecné užitečnosti unifikace platforem nic vůbec nemění.Skrýt celý příspěvek

      • Klimesov
        12:22 21.02.2024

        Ale mění. Kupříkladu rakouské pěší brigády budou mít nejspíše také jinačí složení svých ženijních vojsk, s jinačí technikou, dle potřeby pěší brigády. Technika se kupuje pro ...Zobrazit celý příspěvek

        Ale mění.
        Kupříkladu rakouské pěší brigády budou mít nejspíše také jinačí složení svých ženijních vojsk, s jinačí technikou, dle potřeby pěší brigády. Technika se kupuje pro potřeby jednotek.
        A jelikož jednotky jsou odlišné je odlišná i jejich technika.
        Proto nákupy nelze srovnávat.
        Unifikace je potřeba v rámci jednotlivých jednotek.Skrýt celý příspěvek

        • Josse
          21:52 21.02.2024

          To je největší blbost. Ty jednotky bidou operovat spolu a logistika je jen jedna. To že jsou ženisti nebo protiletadlovci nezačleněni do brigád není argument proč jim kupovat jiné ...Zobrazit celý příspěvek

          To je největší blbost. Ty jednotky bidou operovat spolu a logistika je jen jedna. To že jsou ženisti nebo protiletadlovci nezačleněni do brigád není argument proč jim kupovat jiné platformy.Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            09:43 22.02.2024

            :D :D :D :D Ano máte pravdu, je to blbost. Proto Rakušáci nakupují Pandury 6x6 EVO v ženijní podobě pro svůj 3. ženijní prapor, který je součástí 3. brigády, která je vybavena ...Zobrazit celý příspěvek

            :D :D :D :D
            Ano máte pravdu, je to blbost. Proto Rakušáci nakupují Pandury 6x6 EVO v ženijní podobě pro svůj 3. ženijní prapor, který je součástí 3. brigády, která je vybavena Pandury 6x6. A nenakupují je pro 2. ženijní prapor, nebo pro 1.ženijní prapor, které jsou součástí pěších brigád, které podle nalezených informací Pandury 6x6 nedisponují, a jejich ženijní jednotky jsou spíše vybaveny civilními stroji, podle informací na těchto stránkách :-)
            https://www-bmlv-gv-at.transla...

            Takže souhlasím s vámi, v rámci organizačního schématu AČR by všechny ženijní jednotky (151. ženijní prapor, ženijní rota ze 4. brigády, ženijní rota ze 7. brigády, 253. prapor podpory z 25. protiletadlového pluku a podobně) by měli mít vše unifikované a na jednom jediném podvozku. Vždyť přece nakonec ty jednotky budou nějakým způsobem spolu spolupracovat, tak proč je vybavit specializovanými stroji dle potřeby brigád nebo samotných jednotek. To je přece blbost. Jak někdo může chtít aby v 7. brigádě byly ženijní vozy na pásech. To je nesmysl, vše musí býti jednotné. :D
            Ony ty brigády AČR totiž vůbec nemají i své vlastní logistické roty, které se mají starat o potřeby jednotlivých brigád že + celé je to ještě zajišťuje 14. brigáda logistické podpory, která má být na to uzpůsobena.

            Takže ano. Napsal jsem kardinální a naprosto nehoráznou blbost, podle které i rakouská armáda staví své jednotky a nakupuje podle toho techniku, ano ta armáda, jejíž postup tady mnozí chválí. :D :D :D

            Vážně už mě některé konverzace dojímají. I v samotném článku je popsané pro jaké jednotky se se Pandury 6x6 nakupují, a když na to člověk upozorní, tak lidé budou tvrdit, že je to blbost. :D :DSkrýt celý příspěvek

        • SYN_
          09:20 25.02.2024

          Takto, nesouhlasím pokud tvrdíte že "protože jsou naše podpůrné jednotky stavebnicové a poskytují podporu různým jednotkám" takže by bylo rozumné kdyby NEměly společnou techniku ...Zobrazit celý příspěvek

          Takto, nesouhlasím pokud tvrdíte že "protože jsou naše podpůrné jednotky stavebnicové a poskytují podporu různým jednotkám" takže by bylo rozumné kdyby NEměly společnou techniku (na společném mechanickém základě) alespoň s některou bojovou jednotkou kterou budou podporovat" jako jasně napřed si to "stavebnicově" zvolíme a uspořádáme, a pak jim nakoupíme nic (nejpravděpodobnější) případně nějakou kusovku úplně odlišnou od všeho jiného?Skrýt celý příspěvek

  • Porgy
    16:10 20.02.2024

    Ta verze ShM vypada dle zdroje nize na Crossbow. MTPz SGrW – Schwerer Granatwerfer 120 mm mit Crossbow-Turm (Cardom-Mörser in UT-120m Turm integriert); vollautomatischer Lader; ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta verze ShM vypada dle zdroje nize na Crossbow.

    MTPz SGrW – Schwerer Granatwerfer 120 mm mit Crossbow-Turm (Cardom-Mörser in UT-120m Turm integriert); vollautomatischer Lader; vollstabilisiert für Feuer in Bewegung; MRSI-Fähigkeit (Multiple Round Simultaneous Impact); Direktfeuer-Fähigkeit.

    https://www.doppeladler.com/da... Skrýt celý příspěvek

  • Splasher
    15:37 20.02.2024

    Pozemní vojsko mají v Rakousku dobře řešeno. Jsem zvědav zda budou něco dělat s PVO a polofunkčními stíhačkami ...Zobrazit celý příspěvek

    Pozemní vojsko mají v Rakousku dobře řešeno.
    Jsem zvědav zda budou něco dělat s PVO a polofunkčními stíhačkami Eurofighter.

    https://www.derstandard.at/sto... Skrýt celý příspěvek

    • Misonek 76
      06:29 21.02.2024

      Mam pocit ze jeste pred valkou chteli letectvo uplne zrusit bez nahrady. To se ted asi zmeni.

      Mam pocit ze jeste pred valkou chteli letectvo uplne zrusit bez nahrady. To se ted asi zmeni.

    • Riiiederner
      15:56 21.02.2024

      Co jsem tu četl dříve s těmi Eurofightery trench 1 se moc dělat nedá...

      Co jsem tu četl dříve s těmi Eurofightery trench 1 se moc dělat nedá...

      • Hawk
        18:33 21.02.2024

        Pokud se nepletu, zlomili nad nimi hůl. Budou kupovat něco jiného.

        Pokud se nepletu, zlomili nad nimi hůl. Budou kupovat něco jiného.

  • Arthur
    14:43 20.02.2024

    Úplné logické riešenie k podpore svojho rakúskeho bezpečnostného a obranného priemyslu, na ktorý nemá problém rakúska vláda v plnej miere vynaložiť zdroje. Naproti tomu resp. v ...Zobrazit celý příspěvek

    Úplné logické riešenie k podpore svojho rakúskeho bezpečnostného a obranného priemyslu, na ktorý nemá problém rakúska vláda v plnej miere vynaložiť zdroje.

    Naproti tomu resp. v tieni tejto investície do svojho bezpečnostného a obranného priemyslu sa tanky Leopard 2A4 musia "uskromniť" s modernizáciou 58ks Leopardov 2A4 na verziu 2A7 za cca 240 miliónov EUR (4,14 milióna EUR za kus). Druhý zdroj tvrdí, že sa jedná len o čiastočnú modernizáciu z 2A7 tj. interieru, optoleektroniky, a elektroniky veže a pod.
    zdroj: https://www.armyrecognition.co...
    zdroj: https://esut.de/en/2023/02/mel...

    Tomu sa povie priority a slovami "klasika" takto sa to robí do psej matere.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      15:49 20.02.2024

      No, tak se to právě nerobí. To není o zdrojích, ale o realitě. Za 240 miliónů euro se plnohodnotně modernizovat A4 na A7 prostě NEDÁ. Rakousko prostě tuhle modernizaci provést musí ...Zobrazit celý příspěvek

      No, tak se to právě nerobí. To není o zdrojích, ale o realitě. Za 240 miliónů euro se plnohodnotně modernizovat A4 na A7 prostě NEDÁ. Rakousko prostě tuhle modernizaci provést musí aby své Leopardy 2A4 udržely v chodu. Ovšem přidaná hodnota zcela odpovídá vynaložené částce...Skrýt celý příspěvek

      • Arthur
        16:07 20.02.2024

        Nikto nič iné ani netvrdí.
        Asi si každý vie (nie niektorí zjavne nevedia alebo len nechcú vedieť) a hlavne Rakušania zrátať koľko by ich stálo 58ks nových Leopardov 2A8.

        Nikto nič iné ani netvrdí.
        Asi si každý vie (nie niektorí zjavne nevedia alebo len nechcú vedieť) a hlavne Rakušania zrátať koľko by ich stálo 58ks nových Leopardov 2A8.

        • Scotty
          17:55 20.02.2024

          Jaká bude bojová hodnota Leopardu 2A8 a tímhle způsobem modernizované 2A4? Neporovnatelná.

          Jaká bude bojová hodnota Leopardu 2A8 a tímhle způsobem modernizované 2A4? Neporovnatelná.

          • juko
            18:08 20.02.2024

            Neporovnatelna? Ja by som zas povedal, ze na detaily az temer identicka.

            Neporovnatelna? Ja by som zas povedal, ze na detaily az temer identicka.

          • Scotty
            20:04 20.02.2024

            Víte vůbec o čem je řeč? Krom výměny elektroniky zůstane ten tank v naprosto původním stavu.

            Víte vůbec o čem je řeč? Krom výměny elektroniky zůstane ten tank v naprosto původním stavu.

          • juko
            20:59 20.02.2024

            Nejde mi odpovedat na vas dalsi komentar tak odpoviem tuto: V dobe spickoveho a bojiskom presiteneho ISTARU pochadzajuceho zo vsemoznych senzorov, najma vsak z dronov sa podla mna ...Zobrazit celý příspěvek

            Nejde mi odpovedat na vas dalsi komentar tak odpoviem tuto: V dobe spickoveho a bojiskom presiteneho ISTARU pochadzajuceho zo vsemoznych senzorov, najma vsak z dronov sa podla mna hranice medzi tankami stieraju. Uz to neni davno desert storm kde sa tanky museli spoliehat vyslovene na vlastne senzory- ktore su v pripade rakuskej modernizacie tak ci tak modernizovane. Kde je potom ta neporovnatelna bojova hodnota? V trochu dlhsom kanone? Vylepsenom pancieri? Apu? Aps trophy? Aj tak sa rata najviac to, kto koho prvy spozoruje a kto ma ake situacne povedomie o bojisku. Pridana hodnota v A8 iste je, ale netvarme sa, ze v dnesnom kontexte to porovnani s modernizovanou A4 robi nejaky velky rozdiel.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            22:09 20.02.2024

            Ano, ve všechny body co jste vyjmenoval dělají z poslední generace Leopardu 2 stroj s výrazně vyšší bojovou hodnotou. Rozdíl v pancéřování je doslova propastný.

            Ano, ve všechny body co jste vyjmenoval dělají z poslední generace Leopardu 2 stroj s výrazně vyšší bojovou hodnotou. Rozdíl v pancéřování je doslova propastný.

          • juko
            22:23 20.02.2024

            Napriek tomu si myslim, ze lepsie urobia ak obmedzene zdroje investuju do zlepsenia situacneho povedomia na bojisku. Postupne vylepsit leopardy novsim pancierom a pod mozu aj ...Zobrazit celý příspěvek

            Napriek tomu si myslim, ze lepsie urobia ak obmedzene zdroje investuju do zlepsenia situacneho povedomia na bojisku. Postupne vylepsit leopardy novsim pancierom a pod mozu aj potom, neni to zdaleka tak urgentne. Ukrajina nam v tomto dava strasnu lekciu.Skrýt celý příspěvek

          • Arthur
            22:32 20.02.2024

            juko: pozor na takéto kacírske myšlienky "preberáte mi agendu", za ktorú som naprieč fórami pranierovaný. Ale čo už. Inak SÚHLAS. Čo sa týka zvýšenia balistickej ochrany Leopardov ...Zobrazit celý příspěvek

            juko: pozor na takéto kacírske myšlienky "preberáte mi agendu", za ktorú som naprieč fórami pranierovaný. Ale čo už. Inak SÚHLAS.

            Čo sa týka zvýšenia balistickej ochrany Leopardov 2A4 tak tá sa dá navýšiť cena/výkon a reaktívnym pancierom ako napr.

            link: https://www.vyvoj.sk/app/cmsSi...
            zdroj: https://www.vyvoj.sk/ponuka/ob...

            alebo

            link: https://www.youtube.com/watch?...
            zdroj: https://www.eodh-protection.co... Skrýt celý příspěvek

          • pjaro77
            07:22 21.02.2024

            Athuro, nepreberá ti agendu. Ty si s nápadmi na nekonečné modernizácie T72 o dve úrovne nižšie.

            Athuro, nepreberá ti agendu. Ty si s nápadmi na nekonečné modernizácie T72 o dve úrovne nižšie.

          • Danik
            20:19 23.02.2024

            Juko. Téměř identická? :D :D :D Ale jistě, jen má 2A4 slabší ochranu a to výrazně a ze všech směrů, nemá APS, nemá L55 s novou municí, ale L44. Nemá APS, nemá systémy situačního ...Zobrazit celý příspěvek

            Juko.

            Téměř identická? :D :D :D

            Ale jistě, jen má 2A4 slabší ochranu a to výrazně a ze všech směrů, nemá APS, nemá L55 s novou municí, ale L44. Nemá APS, nemá systémy situačního povědomí, elektronicky a senzoricky také nic moc.

            Takže horší ve všech směrech, v některých diametrálně, popřípadně daná schopnost zcela chybí, ale bojová hodnota je identická?

            No ne.Skrýt celý příspěvek

          • juko
            23:19 23.02.2024

            Situacne povedomie a senzory rakusania modernizuju. Navyse, tie najdolezitejsie senzory pre situacne povedomie na bojisku sa aj tak nachadzaju mimo tanku ako takeho. Najviac ...Zobrazit celý příspěvek

            Situacne povedomie a senzory rakusania modernizuju. Navyse, tie najdolezitejsie senzory pre situacne povedomie na bojisku sa aj tak nachadzaju mimo tanku ako takeho. Najviac zalezi na tom kto spozoruje a zameria nepriatela skor. Tiez by som sedel radsej v 2A8 ako v modernizovanej 2A4 samozrejme. Ale je ten rozdiel dostatocny na to aby za tych par kusov vyhodili 2-3 mld eur? Viem si predstavit tie peniaze minut uzitocnejsie teda v ich situacii.Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            11:45 25.02.2024

            Juko A stejně nebude na úrovni 2A8. Senzoricky je tank odkázán primárně sám na sebe. Podpůrné prvky ISR nemusí být vždy online, nebo mohou být zničeny. V situaci Rakouska to ...Zobrazit celý příspěvek

            Juko

            A stejně nebude na úrovni 2A8. Senzoricky je tank odkázán primárně sám na sebe. Podpůrné prvky ISR nemusí být vždy online, nebo mohou být zničeny.

            V situaci Rakouska to nějaký smysl dává, ale oni obecně, jejich ozbrojené síly vytváří spíše tak, aby byly.

            Tento nákup Pandurů EVO je příjemnou změnou, avšak stále je vidět jistá zdrženlivost.Skrýt celý příspěvek

        • Arthur
          09:51 21.02.2024

          pjaro77: Bavíme sa snáď o racionálnych modernizáciách Leopardov 2A4.

          P.S. od Vás to samozrejme znie ako kompliment :-)

          pjaro77: Bavíme sa snáď o racionálnych modernizáciách Leopardov 2A4.

          P.S. od Vás to samozrejme znie ako kompliment :-)

          • juko
            21:08 21.02.2024

            Arthur, mozem sa vam niekde ozvat? Napr mail, fb a pod

            Arthur, mozem sa vam niekde ozvat? Napr mail, fb a pod

          • Arthur
            22:56 22.02.2024

            Kľudne FB

            Kľudne FB

  • Matesaax
    14:42 20.02.2024

    Vždycky jsem si říkal, proč u nás nikdy nebyl zavedený i tenhle menší Pandur. Na řadu úkolů by určitě stačil či byl i vhodnější.

    Vždycky jsem si říkal, proč u nás nikdy nebyl zavedený i tenhle menší Pandur. Na řadu úkolů by určitě stačil či byl i vhodnější.

    • Mbelda
      16:30 20.02.2024

      Nemyslím si, že pandur 6*6 s 30mm věží bude "života schopný". Podle mého je to řešení na 4nápravy. Prostě přetížen.

      Nemyslím si, že pandur 6*6 s 30mm věží bude "života schopný". Podle mého je to řešení na 4nápravy. Prostě přetížen.

      • SYN_
        09:31 25.02.2024

        Výslovně ve verzi 30mm+ATGM tvrdí sami rakušáci že je nerealizovatelný... to co na 6x6EVO "vejde" nanejvýš je údajně 25mm věž bez atgm... Na druhou stranu si myslím že na převoz ...Zobrazit celý příspěvek

        Výslovně ve verzi 30mm+ATGM tvrdí sami rakušáci že je nerealizovatelný... to co na 6x6EVO "vejde" nanejvýš je údajně 25mm věž bez atgm...

        Na druhou stranu si myslím že na převoz pěchoty se zbraňovou stanicí 12,7mm by mohl celkem stačit, i na nějaké strážní účely v týlu... otázka je zda by bylo/nebylo levnější nezavádět novou platformu (sice "příbuznou", ale přecejen ne stejnou) a místo toho mít takový "obrněný autobus" z verze 8x8 (který by pak měl mít kapacitu řádově 12-14 výsadku)...Skrýt celý příspěvek

  • Splasher
    12:36 20.02.2024

    Jsem zvědav na naše MO kdy podepíše objednávku na nové Pandury + modernizaci starých.

    A snad někoho napadne řešit i minometné a PVO nástavby.

    Jsem zvědav na naše MO kdy podepíše objednávku na nové Pandury + modernizaci starých.

    A snad někoho napadne řešit i minometné a PVO nástavby.

    • Scotty
      12:56 20.02.2024

      První, pokud se z něčeho jiného neuvolní peníze, nebude před rokem 2030 a druhé nebude 100% na Panduru.

      První, pokud se z něčeho jiného neuvolní peníze, nebude před rokem 2030 a druhé nebude 100% na Panduru.

    • JVit
      13:19 20.02.2024

      Podle toho co mel Rehka prohlasit (tusim na snemovnim vyboru pro obranu) tak mobilni PVO bude reseno jako RBS70 NG na platforme MARS od SVOS.

      Podle toho co mel Rehka prohlasit (tusim na snemovnim vyboru pro obranu) tak mobilni PVO bude reseno jako RBS70 NG na platforme MARS od SVOS.

      • Splasher
        14:58 20.02.2024

        Škoda, taková kombinace věže Skyranger 30 třeba se 2 RBS-70NG na Panduru by byla fajn.

        Škoda, taková kombinace věže Skyranger 30 třeba se 2 RBS-70NG na Panduru by byla fajn.

        • JVit
          15:17 20.02.2024

          Mozna to bude mysleno jako nejake "docasne" rychle reseni.
          Taky by se mi vice libila nejaka vice sofistikovana verze poztavena treba na Panduru a CV90. Ale kdo vi...

          Mozna to bude mysleno jako nejake "docasne" rychle reseni.
          Taky by se mi vice libila nejaka vice sofistikovana verze poztavena treba na Panduru a CV90. Ale kdo vi...

      • juko
        18:10 20.02.2024

        Preco preboha na MARS od SVOS? Naco zavadzat dalsi typ len kvoli tomuto? Nemoze to byt na Tituse alebo akomkolvek inom podvozku ktory ma uz ACR zavedeny?

        Preco preboha na MARS od SVOS? Naco zavadzat dalsi typ len kvoli tomuto? Nemoze to byt na Tituse alebo akomkolvek inom podvozku ktory ma uz ACR zavedeny?

        • JVit
          20:15 20.02.2024

          Asi proto ze RBS 70 je uz v ACR zavedene a SAAB se SVOS maji mozna nejakou licencni dohodu? Mozna by implementace na jinou platformu stala prachy navic a mozna by to trvalo ...Zobrazit celý příspěvek

          Asi proto ze RBS 70 je uz v ACR zavedene a SAAB se SVOS maji mozna nejakou licencni dohodu? Mozna by implementace na jinou platformu stala prachy navic a mozna by to trvalo dlouho? Nevim, ale nejaky duvod tu bude.Skrýt celý příspěvek

          • rtep
            20:18 20.02.2024

            takže koupí neco co je vlastně skoro k ničemu

            na drony je to drahé a bez šance
            na vrtule a proud je malá šance že se tomu dostanou do dosahu

            takže koupí neco co je vlastně skoro k ničemu

            na drony je to drahé a bez šance
            na vrtule a proud je malá šance že se tomu dostanou do dosahu

          • pjaro77
            07:18 21.02.2024

            Žiaden solídny dôvod nie je, len škrečkovanie.

            Žiaden solídny dôvod nie je, len škrečkovanie.

          • The Pale Emperor
            08:19 21.02.2024

            Žádný důvod není. RBS-70 jsou integrované i na Iveco LMV, které provozujeme. Zatím všichni ale integrovali své RBS-70 na JLTV, což by nebyla vůbec špatná volba. MARS nemá jediný ...Zobrazit celý příspěvek

            Žádný důvod není. RBS-70 jsou integrované i na Iveco LMV, které provozujeme. Zatím všichni ale integrovali své RBS-70 na JLTV, což by nebyla vůbec špatná volba. MARS nemá jediný důvod, zvlášť po průserech VEGA a PERUN.
            ¨
            Opravdu to tady je jak u blbečků, celou dobu se mluví o unifikaci platforem a nakonec pořizujeme pro ženisty místo Titusů Australské Bushmastery a pro RBS-70 místo Iveco LMV pořizujeme MARS v naprosto mikroskopickém počtu. Absurdistán.Skrýt celý příspěvek

          • stirling
            13:13 21.02.2024

            Smutné jestli se jede malá domu i v téhle době... ignorace dron i C-RAM, zavádět nesmyslnou platformu... Proč udělat něco pořádně a použitelně když potřebuju nutně zavést MARS, už ...Zobrazit celý příspěvek

            Smutné jestli se jede malá domu i v téhle době... ignorace dron i C-RAM, zavádět nesmyslnou platformu... Proč udělat něco pořádně a použitelně když potřebuju nutně zavést MARS, už se těším jak uslyšíme víme co chceme...Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            09:46 25.02.2024

            Jak říká Emperor, kterákoliv varianta z Iveco nebo JLTV (i kdyby těch několik kousků měli údržbovat někde v nějaké "prototypové dílně", to zvládnou, dílů na to běhá po světě včetně ...Zobrazit celý příspěvek

            Jak říká Emperor, kterákoliv varianta z Iveco nebo JLTV (i kdyby těch několik kousků měli údržbovat někde v nějaké "prototypové dílně", to zvládnou, dílů na to běhá po světě včetně Evropy dost) je logická, ne na to nechat postavit speciální vehikl!! To už to raději zkusit integrovat na Landcruiser, i za cenu dalšího vozu pro příslušenství/munici/obsluhu...Skrýt celý příspěvek

      • pjaro77
        07:17 21.02.2024

        Proti dronom sa bude vaša brigáda brániť ako ? Zas niekto u vás na MO vymýšľa ad hoc pseudo riešenia, aby sa ušetrilo.

        Proti dronom sa bude vaša brigáda brániť ako ? Zas niekto u vás na MO vymýšľa ad hoc pseudo riešenia, aby sa ušetrilo.

        • Danik
          20:22 23.02.2024

          Ono se šetřit jaksi musí... Pořád je to se zdroji na štíru. Tohle je provizorní řešení, jak uschopnit a zmobilnit RBS-70NG. (to že nosič nedává moc smysl teď neřeším). Jako C-UAS ...Zobrazit celý příspěvek

          Ono se šetřit jaksi musí... Pořád je to se zdroji na štíru.

          Tohle je provizorní řešení, jak uschopnit a zmobilnit RBS-70NG. (to že nosič nedává moc smysl teď neřeším).

          Jako C-UAS má AČR celý prapor EB, plus D-series věže na CV-90mk.IV mají schopnost působit proti vzdušným cílům s programovatelnou výbušně tříštivou municí.

          Ideál by samozřejmě časem byl Skyranger.Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            09:49 25.02.2024

            Tak jasně, když ke všemu zaplatíme "vývoj" nějaké pidisérie... a nedokážeme se s kterýmkoliv sousedním státem dohodnout aspoň na 2xpidi sérii... "Výhodou" je pak že je to po 10ti ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak jasně, když ke všemu zaplatíme "vývoj" nějaké pidisérie... a nedokážeme se s kterýmkoliv sousedním státem dohodnout aspoň na 2xpidi sérii...

            "Výhodou" je pak že je to po 10ti letech neudržovatelné, a musí se to buď zahodit, nebo za cenu srovnatelnou s novým rekonstruovat/MLUSkrýt celý příspěvek

          • Danik
            11:47 25.02.2024

            Vývoj zaplatil Saab. :-)

            MSHORAD bere např Litva. Dá se očekávat, že i samotný Forsvarsmakten.

            Vývoj zaplatil Saab. :-)

            MSHORAD bere např Litva. Dá se očekávat, že i samotný Forsvarsmakten.

  • liberal shark
    11:36 20.02.2024

    Skvělý příklad komplexního řešení na unifikované platformě. Kdy uvidíme něco takového u nás?

    Skvělý příklad komplexního řešení na unifikované platformě. Kdy uvidíme něco takového u nás?

    • Laci
      13:02 20.02.2024

      Neuvidíme. Tady se nakupují specializovaná ženijní vozidla z Austrálie, místo toho, aby se to luplo na domácí zavedenou platformu (např. TITUS). Až (jestli) se někdy budou zavádět ...Zobrazit celý příspěvek

      Neuvidíme. Tady se nakupují specializovaná ženijní vozidla z Austrálie, místo toho, aby se to luplo na domácí zavedenou platformu (např. TITUS). Až (jestli) se někdy budou zavádět samohybný minomety, tak hádám že 4. brn je dostane na vozidlech AMV a 7. mb na ASCODech.Skrýt celý příspěvek

      • Milan7
        13:34 20.02.2024

        Zase takový problém bych v tom neviděl, obzvláště u specializovaných vozidel, kterých bude jen pár. Co je obtížné servisovat na podvozku? A na Ukrajině vidíme tucet různých ...Zobrazit celý příspěvek

        Zase takový problém bych v tom neviděl, obzvláště u specializovaných vozidel, kterých bude jen pár. Co je obtížné servisovat na podvozku? A na Ukrajině vidíme tucet různých podvozků a nepředstavuje to v logistice ani v servisu téměř žádný problém.Skrýt celý příspěvek

        • rtep
          13:57 20.02.2024

          to si myslíte jenom vy
          ve skutečnosti je to logistický horor
          proto tolik techniky stojí a čeká na opravu a náhradní díly

          to si myslíte jenom vy
          ve skutečnosti je to logistický horor
          proto tolik techniky stojí a čeká na opravu a náhradní díly

        • Laci
          14:42 20.02.2024

          Taky bych si v tomhle nebral příklad z UKR, neboť tam to neni příklad odlišného přístupu, nýbrž příklad brutální nouze. A právě, pár kusů.. Kdyby byl záměr pořídit 200 takových ...Zobrazit celý příspěvek

          Taky bych si v tomhle nebral příklad z UKR, neboť tam to neni příklad odlišného přístupu, nýbrž příklad brutální nouze.
          A právě, pár kusů.. Kdyby byl záměr pořídit 200 takových vozidel na různé úkoly, budiž - zaveďme další platformu a vybudujme silné servisní zázemí. Ale kolik těch ženijních vozidel bude? Půlka z toho trocha bude stát pro nedostatek ND, neboť jsou na druhé straně planety. Známe AČR a její schopnost řešit efektivně provoz a servis, viz. Pandury.Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          07:59 21.02.2024

          Ukrajina je v zoufalé situaci, kdy musí brát všechno co je po ruce a na nějakou unifikaci nemá čas. Když se něco pokazí, tak to hodí do kopřiv nebo pošle vlakem na západ k opravě. ...Zobrazit celý příspěvek

          Ukrajina je v zoufalé situaci, kdy musí brát všechno co je po ruce a na nějakou unifikaci nemá čas. Když se něco pokazí, tak to hodí do kopřiv nebo pošle vlakem na západ k opravě. To ovšem žádná efektivně řízená armáda dělat nemůže, jinak dopadne jako wehrmacht ve WWII.Skrýt celý příspěvek

      • juko
        19:57 20.02.2024

        Vy ste inac na tieto veci experti. Postavite Titus ale na PVO kupite Mars, pre zenistov Bushmaster. A este aj do toho Titusu nedate vlastny tatrovacky motor ale cummins. Ale na ...Zobrazit celý příspěvek

        Vy ste inac na tieto veci experti. Postavite Titus ale na PVO kupite Mars, pre zenistov Bushmaster. A este aj do toho Titusu nedate vlastny tatrovacky motor ale cummins. Ale na nakup Ceasarov pri ktorych obsluhe niesu vojaci chraneni ani pred pocasim a toboz nie pred srapnelmi to nema. To bol pre krajinu ktora si dokaze vyvinut a vyrobit vlastne hufnice ozaj majstrštykSkrýt celý příspěvek

        • Mbelda
          21:02 20.02.2024

          S Bushmaster a s Marsem souhlas, logika říká blbost.
          Titus je finále ala pandur 6x6. S tím Cummins, Tatra neumí vodníky (motory s vodním chlazením).

          S Bushmaster a s Marsem souhlas, logika říká blbost.
          Titus je finále ala pandur 6x6. S tím Cummins, Tatra neumí vodníky (motory s vodním chlazením).

          • juko
            21:06 20.02.2024

            A to by vas zabilo kebyze sa to chladi vzduchom? Alebo je tam nejaky problem s termomanazmentom napr pri stati so zapnutym motorom?

            A to by vas zabilo kebyze sa to chladi vzduchom? Alebo je tam nejaky problem s termomanazmentom napr pri stati so zapnutym motorom?

          • Badysak
            18:32 21.02.2024

            ˇMožná nechtějí vzduch kvůli provozu v extremně prašném prostředí. Ono měnit filtr po deseti kilometrech, aby se nepřehříval motor není fajn. Vodníkovi poklepeš po chladiči a jede ...Zobrazit celý příspěvek

            ˇMožná nechtějí vzduch kvůli provozu v extremně prašném prostředí. Ono měnit filtr po deseti kilometrech, aby se nepřehříval motor není fajn. Vodníkovi poklepeš po chladiči a jede se dál.Skrýt celý příspěvek

          • juko
            19:12 21.02.2024

            A vyskytli sa pri prevadzke tatrovackych motorov taketo problemy?

            A vyskytli sa pri prevadzke tatrovackych motorov taketo problemy?

          • Mbelda
            21:52 21.02.2024

            Vzduch je snazší na údržbu, ale při provozu je hlučnější. To může být důvodem volby.

            Vzduch je snazší na údržbu, ale při provozu je hlučnější. To může být důvodem volby.

          • skelet
            12:06 22.02.2024

            jediný a pravý důvod je ten, že v době vývoje Tita nebyl k dispozici dostatečně výkonný motor z produkce Tatra. Ta tehdy uměla jen 300kW u Euro 3. Titus má motor o výkonu 373 kW.

            jediný a pravý důvod je ten, že v době vývoje Tita nebyl k dispozici dostatečně výkonný motor z produkce Tatra. Ta tehdy uměla jen 300kW u Euro 3. Titus má motor o výkonu 373 kW.

          • juko
            15:46 22.02.2024

            Skelet: a to by vas zabil ten 70 kw rozdiel? A ak aj ano, nedalo sa poziadat Tatru o upravu motora? Lebo uz teraz ponuka tatra 325 kw a 340 kw V8. Dufam, ze to nebolo rozhodnute ...Zobrazit celý příspěvek

            Skelet: a to by vas zabil ten 70 kw rozdiel? A ak aj ano, nedalo sa poziadat Tatru o upravu motora? Lebo uz teraz ponuka tatra 325 kw a 340 kw V8. Dufam, ze to nebolo rozhodnute stylom, ze AČR si povedala "nooo ideal by bol tych 500 koni" a nikoho uz neskor nenapadlo to spochybnovat lebo ved to je poziadavka AČR a to je posvatne.Skrýt celý příspěvek

          • Badysak
            16:43 22.02.2024

            Titus muže mít až 30t říká ti něco pojem výkon/váha? To není civilní nakladák, který mužeš méně naložit, aby projel terénem určitou rychlostí.

            Titus muže mít až 30t říká ti něco pojem výkon/váha? To není civilní nakladák, který mužeš méně naložit, aby projel terénem určitou rychlostí.

          • juko
            17:40 22.02.2024

            V tom pripade sa bavime o 10 kw na tonu vs 12,4 kw na tonu. To je tak svetoborny rozdiel u vozidla s redukcnou prevodovkou? A keby aj ano, bol by taky problem tatrovacky motor ...Zobrazit celý příspěvek

            V tom pripade sa bavime o 10 kw na tonu vs 12,4 kw na tonu. To je tak svetoborny rozdiel u vozidla s redukcnou prevodovkou? A keby aj ano, bol by taky problem tatrovacky motor trochu upravit a navysit jeho vykon?Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            18:28 22.02.2024

            těch jen 73kW = je necelých sto koní.
            a vymáčknout víc z toho osmiválce jde jen na úkor životnosti.
            Dneska má Tatra už i 12V, tehdy ne.

            těch jen 73kW = je necelých sto koní.
            a vymáčknout víc z toho osmiválce jde jen na úkor životnosti.
            Dneska má Tatra už i 12V, tehdy ne.

          • juko
            19:15 22.02.2024

            Tatra z toho motora medzicasom vytlacila dalsich 40 kw napriklad na dnesnych 340. Tiez na ukor zivotnosti? Odkedy sa vykon motora da zvysit len na ukor zivotnosti? Upravou hw a sw ...Zobrazit celý příspěvek

            Tatra z toho motora medzicasom vytlacila dalsich 40 kw napriklad na dnesnych 340. Tiez na ukor zivotnosti? Odkedy sa vykon motora da zvysit len na ukor zivotnosti? Upravou hw a sw by zjavne bez problemov zvysili vykon motora keby to MO ČR chce. Ak by teda uz ten rozdiel 2 kw na tonu bol neprekonatelna prekazka z nejakeho divneho dovodu. Ale toto je zjavne u vas typicky pattern. Podla mna keby sa v cesku vyraba ATGM s dostrelom 3950 metrov tak AČR by ich odmietla lebo ich poziadavka by bola 4000 metrov.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            20:35 22.02.2024

            Civilní osmiválce měly 325, vojenské 300.
            A ano, je to rozdíl nebe a dudy.
            2kw na tunu znamená, že ti jich v reálu chybí 54.

            Civilní osmiválce měly 325, vojenské 300.
            A ano, je to rozdíl nebe a dudy.
            2kw na tunu znamená, že ti jich v reálu chybí 54.

          • Mbelda
            21:44 22.02.2024

            Skelet, 73kw to je rozdíl jedné V3S:-) ta má ve verzi M1 rovných 72kw:-D Pokud se borci nemýlim, tak vyprošťovací Tatry měli V12 s turbem (možná i dvojtým). V10 jsou bez turba a ...Zobrazit celý příspěvek

            Skelet, 73kw to je rozdíl jedné V3S:-) ta má ve verzi M1 rovných 72kw:-D

            Pokud se borci nemýlim, tak vyprošťovací Tatry měli V12 s turbem (možná i dvojtým).
            V10 jsou bez turba a V8 s turbem. Taková vsuvka soukromí dopravci měli raději na údržbu 148 oproti 815, ale to je už historie:-)Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            11:56 23.02.2024

            Co bylo to bylo, kdysi dodávala Tatra 8V, 10V a 12V. Nicméně v průběhu času se to smrsklo jen na 8V 300kW (Euro 3) a 325kW (Euro 5). Pro vojáky se dodával a dodává motor splňující ...Zobrazit celý příspěvek

            Co bylo to bylo, kdysi dodávala Tatra 8V, 10V a 12V.
            Nicméně v průběhu času se to smrsklo jen na 8V 300kW (Euro 3) a 325kW (Euro 5).
            Pro vojáky se dodával a dodává motor splňující Euro 3.
            Teď u Treva 30 představili 12V o výkonu 398kW.
            Ona je v podstatě škoda, že z motoru T3 neudělali i čtyřválec/šestiválec co by poháněl řadu Tactic. Ale chápu, že při objemu výroby se to neoplatí.Skrýt celý příspěvek

        • Danik
          20:15 23.02.2024

          Jakéže přesně houfnice okolo roku 2020 s délkou hlavně 52´ ČR vyráběla? Odpověď je, že žádné. A žádné nevyrábí ani teď... Házet RBS na Titus. Tomu se říká overkill. Ad ...Zobrazit celý příspěvek

          Jakéže přesně houfnice okolo roku 2020 s délkou hlavně 52´ ČR vyráběla?

          Odpověď je, že žádné. A žádné nevyrábí ani teď...

          Házet RBS na Titus. Tomu se říká overkill. Ad Bushmaster. Ono jestli náhodou tam roli nehrála ta maličkost jako rychlost dodání.Skrýt celý příspěvek

          • juko
            22:19 23.02.2024

            Ziadne ale mohla vyrabat keby chcela. Dita s kanonom zo Zuzany 2 napr alebo hocico podobne s L52, kludne vlastny vyvoj. Potom bol over kill vyvijat cely Titus ak sa neplanuje z ...Zobrazit celý příspěvek

            Ziadne ale mohla vyrabat keby chcela. Dita s kanonom zo Zuzany 2 napr alebo hocico podobne s L52, kludne vlastny vyvoj. Potom bol over kill vyvijat cely Titus ak sa neplanuje z neho co najviac verzii v style akym to robi teraz Rakusko s pandurom 6x6Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            11:52 25.02.2024

            Co by mohla vyrábět? Moranu? Super. Ale ta má být ready na sériovou výrobu v roce 2027/8. Do té doby nebyl čas čekat. Sranda je, že u Caesaru má EA velmi podobný poměr výroby jako ...Zobrazit celý příspěvek

            Co by mohla vyrábět? Moranu? Super. Ale ta má být ready na sériovou výrobu v roce 2027/8. Do té doby nebyl čas čekat.

            Sranda je, že u Caesaru má EA velmi podobný poměr výroby jako u EA. Samozřejmě mínus vývoj a vlastnictví systému. Nehledě na další pěkné offsety jako výroba kompletní základní palety 155mm munice doma, a přístup k chytré munici přes Nexter.

            Titus má zatím verze 3. Rozplánováno je x dalších...

            Rakousko má vlastní specifika.

            Kolik že přesně verzí mají na pásové platformě? A jejda.Skrýt celý příspěvek

          • juko
            17:42 25.02.2024

            Ditu s upravenym L52 kanonom mohla vyrabat. A uz by pravdepodobne aj bola v AČR na rozdiel od ceasaru ktory je napriek roku 2024 v nedohlade. A nema pancierovu kabinu pre ...Zobrazit celý příspěvek

            Ditu s upravenym L52 kanonom mohla vyrabat. A uz by pravdepodobne aj bola v AČR na rozdiel od ceasaru ktory je napriek roku 2024 v nedohlade. A nema pancierovu kabinu pre obsluhu.... po 40 rokoch platformy Dana sa vojaci AČR zase vracaju pod lejak a srapneli. A vytvaranie dalsej zbytocnej zavislosti na Francuzku v comkolvek neni dobre. Fakt nepotrebujete aby vas drzali " za koule" pri delostrelectve a mali na vas akykolvek leverage.Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            21:44 26.02.2024

            L52 na Ditu? Do středu nosné konstrukce? Ne díky... A ne nemohla. Respektive ne sériově. Protože EA je odkázaná na ZTŠ a výroba Z2 jaksi není zrovna fofr... Caesar CZ má ty ...Zobrazit celý příspěvek

            L52 na Ditu? Do středu nosné konstrukce? Ne díky...

            A ne nemohla. Respektive ne sériově. Protože EA je odkázaná na ZTŠ a výroba Z2 jaksi není zrovna fofr...

            Caesar CZ má ty dodávky dané. 2024 přijdou dva kusy na testy z Francie, ke konci roku vojskové zkoušky zakončené ostrými střelbami. V roce 2025 testovací výroba 4 kusů v EA a rozběh sériovky. 2026- Q1 2027 již plná sériová výroba a dodání všech zbylých 56 kusů Caesar CZ.

            Caesar Pancéřovou kabinu má, dokonce o lepších nebo stejných parametrech než Dita či Z2.

            Ano, vyskočí, odstřílí, naskočí a jedou. A budou mít hotovo za 1/3-1/4 času než tomu bylo u Dany, což je ochrání proti palbě soupeře mnohem lépe než pancíř.

            Vzhledem k současné politické reprezentaci Slovenska, je dobře, že se vsadilo na Francii.Skrýt celý příspěvek

          • juko
            00:05 27.02.2024

            Preco vobec vsadzat na niekoho ked nemusis? Ak by ste chceli nieco zo Slovenska napr kanon tak technologicky transfer a plne nezavisla vyroba v ČR by vobec nebol problem. A preco ...Zobrazit celý příspěvek

            Preco vobec vsadzat na niekoho ked nemusis? Ak by ste chceli nieco zo Slovenska napr kanon tak technologicky transfer a plne nezavisla vyroba v ČR by vobec nebol problem. A preco je L52 v strede konstrukcie problem?Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            18:45 27.02.2024

            Ale právěže musí. Leda by jsme nechtěli nanovo rozjíždět výrobu laufů a palebných mechanizmů tu, což by byl čas a peníze. Takže Morana a DITA to bere od ZŤS. Vyrábí se tu pro to ...Zobrazit celý příspěvek

            Ale právěže musí.

            Leda by jsme nechtěli nanovo rozjíždět výrobu laufů a palebných mechanizmů tu, což by byl čas a peníze.

            Takže Morana a DITA to bere od ZŤS. Vyrábí se tu pro to zbytek.
            Stejný stav je u Caesarů.

            Tam navíc s Francií jsou rozjeté další projekty.

            Protože dělo pak zbytečně přesahuje půdorys vozidla.Skrýt celý příspěvek

        • Slayer
          09:19 28.02.2024

          Musím sem:
          "Protože dělo pak zbytečně přesahuje půdorys vozidla" - svätá prostota

          Musím sem:
          "Protože dělo pak zbytečně přesahuje půdorys vozidla" - svätá prostota

Načítám diskuzi...