Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

L-39NG; větší foto / Aero Vodochody 

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová letadla L-39NG (Next Generation). Rakousko hledá náhradu za své zastaralé cvičné stroje Saab 105 a kromě českého řešení zvažuje nákup italských letadel M-346 (případně M-345) nebo britských Hawk.

V současné době páteř rakouského letectva tvoří 15 stíhaček Eurofighter. Rakouští piloti Eurofighterů přitom stále provádějí základní výcvik na zastaralých švédských proudových letounech Saab 105. Rakousko mezi roky 1970 až 1972 obdrželo 40 strojů varianty Saab 105Ö. V současné době Rakousko papírově provozuje jen 18 strojů, i když je otázkou, kolik „saabů“ je skutečně provozuschopných. Technická životnost posledním Saab 105Ö končí v roce 2020.

Rakousko přitom nehledá jen nové cvičné letouny, ale také zvažuje osud problematických stíhaček Eurofighter. Program rakouských stíhaček Eurofighter skončil bez nadsázky katastrofou ‒ v současné době se vede jednak vyšetřování o obří korupci, jednak letectvo kritizuje velké provozní náklady a nízké schopnosti letadel.

Podle brigádního generála Karla Grubera, šéfa rakouského letectva, letová hodina Eurofighteru stojí 80 00 euro (započítány zřejmě všechny náklady) a náklady na výcvik pilotů a provoz 15 Eurofighterů stojí ročně rakouské daňové poplatníky 100 milionů euro.

V rámci vyšetřování korupčního pozadí nákupu Rakousko zažalovalo firmu Airbus o 180 milionů euro, které měly být podle Vídně použity na úplatky pro různé rakouské lobbisty a politiky. Nicméně rakouské ministerstvo obrany stále počítá s možností provozovat Eurofightery, případně koupit (pronajmout) nová letadla ‒ nejčastěji se mluví o švédských JAS-39 Gripen. Rakouská média dokonce spekulovala, zda si nenechat pouze lehké stroje M-346, které mohu létat i nadzvukovou rychlostí.

V rámci obměny flotily výcvikových letadel Vídeň hledá minimálně deset nových cvičných proudových strojů. Mezi hlavní kandidáty dosud patřil italský M-346 (nebo jednodušší M-345) s jednotkovou cenu údajně 30 milionů euro a britský BAE Hawk s cenou údajně 40 milionů euro. Letouny kromě výcviku musí sloužit také ke vzdušnému patrolování (air policing).

Svou nabídku podala také česká firma Aero Vodochody řízená italským ředitelem Giuseppem Giordim. Podle Giordiho Aero Vodochody nabídlo rakouské vládě 18 letadel L-39NG za neupřesněnou cenu. Podle neoficiálních informací deníku Kurier se částka za letadla a komplexní výcvikové a provozní zázemí pohybuje kolem 300 milionů euro.

„Naše řešení nese jen malé riziko. Již jsme prodali L-39NG do Senegalu a firmám v Portugalsku a USA. Pokud investují i ​​soukromé společnosti, pak vidíte, že letoun bude pravděpodobně dobrý. Aero již postavilo 11 000 letadel ‒ více proudových letadel, než kterýkoli jiný výrobce na světě. Nejsme firma z východního bloku, dlouho jsme byli normální středoevropskou společností. Technologie je zralá a stabilní,“ uvedl pro Kurier Giordi.


L-39 Next Generation

Podle italského šéfa ve druhém čtvrtletí 2020 začne v Česku fungovat školící centrum pro letouny L-39NG, kde mohou rakouští piloti začít trénovat. Roll-out prvního L-39NG proběhne 12. října letošního roku.

„Všechno je možné, ale potřebujeme podpis. Rakousko není náš jediný zákazník. Aby vše bylo v pořádku, je nutné zrychlit jednání o smlouvě. Pokud rozhodnutí přijde do konce roku, očekávám dokončení smlouvy v červnu 2019,“ komentoval případnou rychlost dodávek Giordi.

Podle deníku Kurier, který se odvolává na své zdroje ve vládě, má český letoun velké šance, zejména díky nízkým pořizovacím a provozním nákladům ‒ jednotková cena za jeden holý L-39NG má být pouze 12 milionů euro. Kurier si také všímá, že rakouský ministr obrany Mario Kunasek je členem strany Svobodných FPÖ. Podle rakouského deníku díky dobrým vztahům, mimo jiné i s prezidentem Milošem Zemanem, „dokáže FPÖ s Českou republikou jistě najít snadno společnou řeč“.

Jak si stojí konkurenti L-39NG? Hawk je letoun ze 70. let, a jak podotýká rakouský deník, je otázkou, jak dlouho ještě budou k dispozici náhradní díly. Naopak M-346 je oblíbený výkonný proudový letoun, který může nést bohatou paletu zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.

Letová hodina M-346, podle Pierpaola Spera, obchodního ředitele firmy Leonardo pro Evropu, stojí 10 000 euro (letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů). Dle objemu článků v rakouských médiích přitom italská firma Leonardo svůj stroj M-346 propaguje v Rakousku nejintenzivněji.

Zdroj: kurier.at

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros

Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Letoun L-159T2 pro českou armádu absolvoval první let

První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR úspěšně zvládl zálet. První let nového ...

Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku

Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jozef Bencel
    21:28 03.11.2018

    Pre Rakúsko dobrý výber. Ale keď chcú rakušania ušetriť na nákladoch odstavením EF,je M-346 najlepšou alternatívou. Lebo ako všetky stredoeurópske štáty ČR, MR a SR, aj Rakúsko používa svoje stíhacie liatadlá na tzv. airpolicing. Nakoľko M-346 je schopvý mierne prekročiť rýchlosť zvuku, s prislušnou výzbrojou, ktorú má v portfóliu túto aj úlohu určite zvládne. Výššie náklady M-346, oproti L-39NG však za to stoja. Rakúsko by vlastne ani nemuselo kupovať ďalšie stíhačky. L-39NG sa však hodí pre Slovensko aj Maďarsko lebooni majú vlastné stíhačky.
    L-39NG sa narodil do špatnej doby. Ruský trh je preň stratený, tak že už sa nedá v žiadnom prípade počítať so sériou okolo 1000 ks. Od počtu kontrahovaných strojov sa bude odvíjať aj jeho cena. Tá bude pre mnohých zakazníkov rozhodujúca.

  • Zdenoušek
    06:51 26.09.2018

    Tak držím moc palce!! Každá další zakázka umožní další kroky vpřed.

  • Tecka
    09:50 25.09.2018

    Złożono zamówienie na 4 sztuki i potencjalnie w przyszłości kolejne 4 . Myśle,ze miejsca w hali starczy na montaż samolotw dla Austrii

  • PavolR
    08:41 25.09.2018

    Technická poznámka k M-346: Ak dodávky pre Poľsko by mali byť realizované v rokoch 2021-2022, tak kedy by boli dodané stroje pre Rakúsko v prípade výhry?

  • Matesaax
    18:43 24.09.2018

    Souhlasím s Jarou,že na Aero můžeme být opravdu hrdý,nejenom nová L-39,ale i L-159.Každý vidi na projektu toho letadla jen to špatné,ale reálně se nám podařilo vyvinout a úspěšně provozovat proudové bojové letadlo vlastními silami,který srovnatelný stát tohle dokázal..navíc nebýt L-159,tak dnes výroba vlastních letadel v Aeru nebyla.
    Ohledně Rakouska myslím,že reálně má cenu řešit bud L-39NG či M-345.Výkonný Master nemá logiku,zejména při kritice náročnosti provozu Eurofighteru by tohle bylo něco podobného.Hawk jistě také není špatná volba,kritika rakouského tisku,že jde o zastaralý stroj je nesmyslná a nemá žádné logické opodstatnění.Jediná nevýhoda bude vyšší cena.
    Myslím,že Aero by mohlo nabídnout i L-159/259,protože je známá věc,že Rakousko své Saaby používalo i jako lehké bojové stroje a v tomhle Aero nemá konkurenci.Master v bitevní verzi je pouze v prototypu a Hawk je sice výkonnější než Alca,dokonce je oproti M-346 opravdu schopný dosáhnout nadzvukové rychlosti,ale L-159 vybavený radarem nabízí víc za nižší cenu.

  • Jara
    17:05 24.09.2018

    Logiku
    Nejsem si jistý ale něco mi říká, že drak a také třeba motory nebudou až v takové menšině oproti senzorům a avionice ....

    L39 je prespektivní cvičný letoun, Aero má propracovaný systém pro výcvik a pravděpodobně velice zajímavou cenu.
    Uvědomte si co nová L39 představuje, je to vrchol schopností našeho vyspělého leteckého průmyslu, máme být na co pišní,ukažte mi další 10 milionový stát co postaví cvičně/bojové proudové éro.
    Myslím si že sance v Rakousku L39 má

  • Jura99
    16:56 24.09.2018

    Zajímavé, jak se údaje o cenách za letovou hodinu v různých zdrojích dost liší. EF se obvykle udává za nějakých 35tis.USD/hod. Na to, že EF tranche 1 skoro nic neumí, je údajných 80tis. €/hod. za provoz v Rakousku šílená cena. Pro srovnání Gripen C/D by měl mít asi 10x menší provozní náklady okolo 8tis.USD/hod. a F-35A asi poloviční okolo 45tis USD/hod. Takto nákladný stroj jednoznačně vyřadit a koupit F-35A.

  • Tecka
    16:32 24.09.2018

    W ramach ciekawostki,rozpoczęły się szkolenia M346 i F16 w bazie w Krzesinach

    https://dlapilota.pl/wiadomosc...

  • Rase
    16:30 24.09.2018

    Arthur:
    jako alternativa ke Gripenu C/D by to asi nebylo špatné, ale asi nechtějí experimentovat s takovou exotikou. Výroba se rozbíhá pomalu a objednávek mají hodně. V Evropě se zkrátka lítá na M-346 nebo Gripenu - pokud jde o třídu větších jednomotoráků.

  • Arthur
    16:07 24.09.2018

    "M-346 s jednotkovou cenu údajně 30 milionů euro a britský BAE Hawk s cenou údajně 40 milionů euro"

    Za tie ceny sa im čudujem, že si nevypýtajú aj ponuky na nadzvukové KAI FA-50 (TA-50), keďže letouny kromě výcviku musí sloužit také ke vzdušnému patrolování (air policing).

  • lemkin
    16:02 24.09.2018

    Nemyslím si, že by se Rakousko zbavilo EF. Nemají ho kam odprodat. (Jedině že by si ho vzal výrobce po prohraném soudu zpět, ale tyhle akce většinou končí smírem nebo do ztracena).

    Na druhou stranu drahý provoz stíhačů a podfinancování letectva je právě voda na mlýn našim L-39NG, které budou bezkonkurenčně nejlevnější. Jen je otázka, zda je dokáže Aero dodat v potřebných počtech. Jako referenční zakázka by to bylo prostě skvělé.

  • logik
    15:05 24.09.2018

    peto:
    Výš proč jsou letadla drahá? Dneska už zdaleka nejde o drak, ten dělá v podstatě menšinu ceny. Krásně je to vidět právě na rakouských EFT.

    Většinu ceny dělá právě integrace zbraní a senzorů atd.... To bylo vidět právě i na naší L159, která stála podstatně více, než starší L39, ač to bylo "skoro stejné" letadlo.

    Např. Gripen C/D je teď levný letadlo. Jenže do něj prostě nový komponenty nenarveš. A když ho zvětšili tak, aby se tam potřebné vešlo, už zas z toho není levný stroj. Někdy se prostě ušetřit nedá, respektive je to šetření na nesprávném místě.

  • logik
    14:59 24.09.2018

    Luky: no, jo, měl jsem okno. Nějak sem měl dojem, že ve vejšce je to jen 1039.... Tak se omlouvám za mistifikaci.

  • Arccos
    14:45 24.09.2018

    Píše o náhradě Saabu 105. Švédsko je potřebuje nahradit taky a nástupce se tuším ještě nevybral (nebo ano?). Saab se sice připojil k programu T-X, ale Švédům se zdál drahý. Třeba to Aero zkusí i tam? Když už máme ty Gripeny a možná i CV-90...

  • Luky
    14:32 24.09.2018

    logiku, rychlost zvuku není 1000km/hod, ale od cca 1220 do 1065km/hod v závislosti na výšce(tlaku) a teplotě vzduchu. M346 tedy rozhodně není nadzvukový.

  • Clanek
    14:24 24.09.2018

    @Rase
    Casove hledisko bude nakonec zmanazovano stejne "kreativne" jak se to povedlo na Slovensku, kdyz bude treba. Netvarme se, ze by Rakousky politik byl nejak zasadne jiny. Neni. I zde se rozhodne ciste politicky (netvrdim ze je to apriori spatne), a ze treba vojak nebude mit na cem 2-3 roky poradne litat? No tak nebude, nejak se to zaplacne...

    @peto150
    To je hodne najivni predstava, ze si jsou vlastne vsechny letadla rovna a staci na to naveset aim120 a mam vystarano. To pak muzu nad Vidni, Grazem, Linzem a Salzburgem nechat vlat vzducholod, oveset ji Aim120 a taky cajk, ne?

  • PavolR
    14:23 24.09.2018

    Inak, naspäť priamo k článku: Nemal byť ten nadpis tak trocha opačný?
    A čo sa týka otázky spriaznenosti politických duší, tak FPÖ iste zdieľa sympatie aj s talianskou Ligou severu. Raz darmo, Česko nemá monopol na politických exotov.

  • peto150
    14:14 24.09.2018

    to Clanek:
    Ano myslim že by rakusania spravili dobre a aj my alebo cesi.... ked pod to podvesaš aim120 a celi ten paket vyzbroje tak kupovat drahe stroje nema vyynam. Berem to ako nosič zbrani čim lacnejší tym lepšie.

  • Rase
    12:42 24.09.2018

    PavolR:
    máš pravdu, z časového hlediska to je ještě větší mizérie. Odhadnu: nové Gripen C/D, modernizace Eurofighteru nebo vykašlání se na letectvo a nákup italského Masteru. zajímavé je, že se nemluví o Američanech, ale i tak, F-16V by byly až později a kupovat olétané F-16 je dobré tak akorát pro chudé státy. Když si ještě dáme do uvozovek Gripen, jelikož v této verzi spíš dosluhuje (i v tom Švédsku) a rozumný by byl spíš jen pronájem jako máme my a Maďaři, tak je těch otazníků opravdu hodně. Bude tedy hodně důležité, co Britové nabídnou.

  • Nesher
    12:35 24.09.2018

    Chtěl bych upozornit na jeden aspekt, který by mohl Aeru hodně pomoct, rakouský partner Aera, firma Ro-Ra Aviation má platný kontrakt na dodávky komponentů pro program L 39NG ve výši 912 mil. Kč. Tedy přímé zapojení rakouského průmyslu, tj. nejen bezkonkurenčně nejlevnější provoz, ale i pracovní místa. Jasně, že ostatní to budou slibovat také, ale tohle je realita. A vzhledem k rakouským ambicím a podfinancovanosti Bundesheeru by kombinace Jas 39 a L 39 NG dávala smysl.

  • PavolR
    12:18 24.09.2018

    Pri všetkých tých kombináciách treba zobrať do úvahy, že ako cvičné stroje, tak stíhačky potrebujú mať do 2020. Čiže, čo bude k dispozícii k tomu termínu?

  • Aloha
    12:15 24.09.2018

    Vzhledem k tomu, že už mají vybudované zázemí pro EF, tak si myslím, že by bylo nejlepší tlačit na výrobce k co nejlevnějšímu provedení upgrade(zde souhlasím s Rasem, že to je i úmysl) na nejnovější verzi i kdyby to defacto mělo znamenat "nová" letadla.

  • Sokrates
    12:14 24.09.2018

    Nechápem, odkiaľ pochádza presvedčenie, že modernizácia Typhoonov by bola pre Rakúšanov príliš drahá alebo že by sa oplatilo viac kúpiť nové lietadlá. Náklady na modernizáciu na úroveň "Phase 1 Enhancement" dosiahli 458 miliónov libier, pričom sa na to skladali všetky 4 zainteresované krajiny. Pri 133 kusoch lietadiel Tranche 1 sa tak jednotková cena modernizácie dostala na 3,44 mil. Ak by Rakušania dostali cenu 4 mil za kus, tak sú na tom stále lepšie ako si kúpiť nový stroj za 200 mil. :-)

  • Rase
    12:13 24.09.2018

    danny:
    pokud budou chtít ve Vídni jen ušetřit, tak kombinace L-39NG + Gripen (C/D nebo ideálně E/F) je rozumné řešení. Tak nějak ale tomu neuvěřím dokud nebude podepsaná smlouva. Italové se očividně nebojí investovat do reklamy a zdá se že se umí dobře "prodat". Britové mají jiné páky - velký trh a třeba by byly nějaké ekonomické výhody po Brexitu. Po debaklu na Slovensku vlastně i na Balkáně (u obou jsem to bral jako hotovou věc) si nemyslím, že by byl Gripen ve Vídni favoritem. Švédové dělají něco špatně - možná málo "mažou" nebo moc okatě, nevím. Co fungovalo dřív už nefunguje

  • danny
    11:41 24.09.2018

    Jinak co jsem četl, tak M-345/6, ani JAK řeší spíš pokročilé výcvikové potřeby a všichni uživatelé zároveň koukají po proudovém stroji pro začátečníky. Nejen kvůli pořizovacím a provozním nákladům.

  • danny
    11:37 24.09.2018

    Rase: nevím, jestli je to jen o tlaku na cenu. Ti, kteří byli namočeni do nákupu, se už z politiky nenápadně zdekovali a jsou rádi, že se o ně nikdo moc nezajímá. A tak rakouská naštvanost na celý projekt EF je hodně velká, takže nevím, kdo by za drahou modernizaci s ne zcela uspokojivým efektem kopal.
    Osobně bych se nedivil, kdyby z toho byla švédská Chřipka (C/D) + NGčko. Myslím, že Rakušáci teď větší ambice než airpolicing nemají a hlavně chtějí, aby jim to lítalo a nikdo do toho moc nerýpal.

  • Rase
    11:24 24.09.2018

    KOLT:
    v podstě by je ta modernizace vyšla na to co nákup nových strojů. Ani bych se tak nedivil, kdyby to byla ve výsledku novovýroba a ze starých letounů by se možná jen něco použilo. Pokud by k nim dostali zdarma Hawky, jako bonus, tak by se kusová cena líp rozpočítala. Možná to vypadá jako blbost a divné řešení, ale osobně bych si na to vsadil. Rakousko není chudé a může si to dovolit, nechtěl bych býát v kůži politika až se vedle sebe postaví Master a Typhoon, kterého nahrazuje. Taková degradace schopností letectva by ho stálo teplé místečko. Pokud bych měl rád konspirace tak řeknu že celé to tóčo kolem rakouských Eurofighterů je jen snaha uhrát slevu

  • KOLT
    11:07 24.09.2018

    Nj, smysl to fakt nedává, ale zrovna u Rakouska by mě to nepřekvapilo. Armáda podfinancovaná, k tomu se z toho dají vytřískat politické body... mno, uvidíme. Ale než M-346, to už by z cvičných letounů spíš dával smysl FA-50...

  • KOLT
    11:00 24.09.2018

    Rase, otázkou je, do jaké míry lze EF Typhoon Tr1 modernizovat :-/ Rozhodně to nepůjde na úroveň britských Tr2.

  • alea206
    10:59 24.09.2018

    Clanek:
    Aby šli z jednoho extrému do druhého sice možná moc smysl dávat nemusí. Ale v politice jde o zcela běžný jev. A co si budeme říkat, tak Rakouský problém s EF je hlavně politický

  • skelet
    10:58 24.09.2018

    L-39NG je cvičně-bojový stroj. (stejně jako L-39ZO a L-39ZA).

  • GlobeElement
    10:54 24.09.2018

    logik: Nejsem balm, ale viz wiki:
    max speed 1059 km/h. Teda může, ale na honění dopraváků to není ani náhodou....

    GE - wiki neudává výšku, ve které se letadlo pohybuje maximální rychlostí, nicméně u hladiny moře je rychlost zvuku cca 1200 km/h a ve výšce okolo 10 km asi 1 100 km/h, takže letadlo je podzvukové.

  • Rase
    10:46 24.09.2018

    Přehlížet nemůžeme ani britskou nabídku u níž jde o balíček jak cvičného stroje Hawk, tak i modernizace stávajících Eurofighterů. Právě britské Typhoony jsou na hodně vysoké úrovni modernizace a v plánu jsou další. Pokud se tedy Vídeň domluví s Londýnem na průběžné modernizaci aby drželi krok s RAF, tak to sice levné nebude, ale kvalitu dostanou. Dřív se mluvilo o tom, že by byly rakouské stroje prodané, ale Eurofightery první série co mají, jsou prakticky neprodejné...
    Aero nabízí jen cvičný stroj, Maester je na cvičný stroj moc drahý (provozně), k suplování stíhače ale ztrácí dech. V tomto případě by jejich letectvo šlo hodně do kopru, ale zase si říkám, že rakouská armáda je dost podfinancovaná, tak kdo ví co mají v plánu

  • logik
    10:28 24.09.2018

    kisam:
    Nejsem balm, ale viz wiki:
    max speed 1059 km/h. Teda může, ale na honění dopraváků to není ani náhodou....

  • kisam
    10:02 24.09.2018

    To BALM:
    Môže M-346 lietať nadzvukovou rýchlosťou?

  • Clanek
    10:01 24.09.2018

    ta otazka patrila peto150

  • Sokrates
    10:01 24.09.2018

    Rakúsky Kurier je značne tendenčný pri posudzovaní konkurencie. Lietadlá Hawk 165, určené pre Saudov, len ťažko možno označiť za stroje zo 70. rokov. Ide o lietadlá s modernou avionikou, skleným kokpitom, elektronickým systémom riadenia a najmodernejšou verziou motorov Rolls-Royce Adour Mk.951.
    To isté platí o verzii Hawk 166 pre Omán. Navyše dokážu na rozdiel od Hawk 128 niesť aj výzbroj.
    Náhradné diely tiež nebudú problém, lebo len za posledné roky ich nakúpili Briti, Saudi a Omán. A ak Hawk 128 stačí pre výcvik britských pilotov Typhoonu, tak nechápem, aký problém by mohli mať Rakúšania.

  • Clanek
    10:00 24.09.2018
    Oblíbený příspěvek

    A co tim chcete rict, ze Rakousko cini dobre a i Slovensko se melo taky uskromnit?
    Presne naopak. Pokud to takto v Rakousku dopadne tak nezustane nez si klepat na celo. Mozna udelali s EF chybu, ale hnat se z jednoho extremu rovnou do druheho extremu je asi podobne rozumne. Tim spis u nadzvuku, ktere kdyby zacalo jit do tuheho neporidite / nepreskolite pres noc.
    Jinak ocekavam ze v clanku je chyba, protoze pokud by provoz 15 EF stal Rakousko skutecne jen 100mil E rocne, pak nechapu nad cim breci?! Pri vykonu rakouske ekonomiky je to naproste nic.

  • alea206
    09:55 24.09.2018

    Bylo by moc fajn, kdyby to vyslo, ale myslim si ze spis vezmou letadla od Italu. Ono pokud by vzali 346ky, tak s privreznyma ucima, nepotrebuji gripeny.

    Ono stejne je smutne (a ted s trochou nadsazky), ze jsme jedina zeme na svete ktera je schopna komercne zabit produkt, kteremu delal reklamu James Bond.

  • peto150
    09:16 24.09.2018

    bude to velká sranda ak rakušania skončia spokojný na M-346 ktorá im bude bohato stačiť a my si budeme lietat na F-16V lebo ju potrebujeme a isto naplno využijeme.....