Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG
- 23. 9. 2018
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová letadla L-39NG (Next Generation). Rakousko hledá náhradu za své zastaralé cvičné stroje Saab 105 a kromě českého řešení zvažuje nákup italských letadel M-346 (případně M-345) nebo britských Hawk.
V současné době páteř rakouského letectva tvoří 15 stíhaček Eurofighter. Rakouští piloti Eurofighterů přitom stále provádějí základní výcvik na zastaralých švédských proudových letounech Saab 105. Rakousko mezi roky 1970 až 1972 obdrželo 40 strojů varianty Saab 105Ö. V současné době Rakousko papírově provozuje jen 18 strojů, i když je otázkou, kolik „saabů“ je skutečně provozuschopných. Technická životnost posledním Saab 105Ö končí v roce 2020.
Rakousko přitom nehledá jen nové cvičné letouny, ale také zvažuje osud problematických stíhaček Eurofighter. Program rakouských stíhaček Eurofighter skončil bez nadsázky katastrofou ‒ v současné době se vede jednak vyšetřování o obří korupci, jednak letectvo kritizuje velké provozní náklady a nízké schopnosti letadel.
Podle brigádního generála Karla Grubera, šéfa rakouského letectva, letová hodina Eurofighteru stojí 80 00 euro (započítány zřejmě všechny náklady) a náklady na výcvik pilotů a provoz 15 Eurofighterů stojí ročně rakouské daňové poplatníky 100 milionů euro.
V rámci vyšetřování korupčního pozadí nákupu Rakousko zažalovalo firmu Airbus o 180 milionů euro, které měly být podle Vídně použity na úplatky pro různé rakouské lobbisty a politiky. Nicméně rakouské ministerstvo obrany stále počítá s možností provozovat Eurofightery, případně koupit (pronajmout) nová letadla ‒ nejčastěji se mluví o švédských JAS-39 Gripen. Rakouská média dokonce spekulovala, zda si nenechat pouze lehké stroje M-346, které mohu létat i nadzvukovou rychlostí.
V rámci obměny flotily výcvikových letadel Vídeň hledá minimálně deset nových cvičných proudových strojů. Mezi hlavní kandidáty dosud patřil italský M-346 (nebo jednodušší M-345) s jednotkovou cenu údajně 30 milionů euro a britský BAE Hawk s cenou údajně 40 milionů euro. Letouny kromě výcviku musí sloužit také ke vzdušnému patrolování (air policing).
Svou nabídku podala také česká firma Aero Vodochody řízená italským ředitelem Giuseppem Giordim. Podle Giordiho Aero Vodochody nabídlo rakouské vládě 18 letadel L-39NG za neupřesněnou cenu. Podle neoficiálních informací deníku Kurier se částka za letadla a komplexní výcvikové a provozní zázemí pohybuje kolem 300 milionů euro.
„Naše řešení nese jen malé riziko. Již jsme prodali L-39NG do Senegalu a firmám v Portugalsku a USA. Pokud investují i soukromé společnosti, pak vidíte, že letoun bude pravděpodobně dobrý. Aero již postavilo 11 000 letadel ‒ více proudových letadel, než kterýkoli jiný výrobce na světě. Nejsme firma z východního bloku, dlouho jsme byli normální středoevropskou společností. Technologie je zralá a stabilní,“ uvedl pro Kurier Giordi.
L-39 Next Generation
Podle italského šéfa ve druhém čtvrtletí 2020 začne v Česku fungovat školící centrum pro letouny L-39NG, kde mohou rakouští piloti začít trénovat. Roll-out prvního L-39NG proběhne 12. října letošního roku.
„Všechno je možné, ale potřebujeme podpis. Rakousko není náš jediný zákazník. Aby vše bylo v pořádku, je nutné zrychlit jednání o smlouvě. Pokud rozhodnutí přijde do konce roku, očekávám dokončení smlouvy v červnu 2019,“ komentoval případnou rychlost dodávek Giordi.
Podle deníku Kurier, který se odvolává na své zdroje ve vládě, má český letoun velké šance, zejména díky nízkým pořizovacím a provozním nákladům ‒ jednotková cena za jeden holý L-39NG má být pouze 12 milionů euro. Kurier si také všímá, že rakouský ministr obrany Mario Kunasek je členem strany Svobodných FPÖ. Podle rakouského deníku díky dobrým vztahům, mimo jiné i s prezidentem Milošem Zemanem, „dokáže FPÖ s Českou republikou jistě najít snadno společnou řeč“.
Jak si stojí konkurenti L-39NG? Hawk je letoun ze 70. let, a jak podotýká rakouský deník, je otázkou, jak dlouho ještě budou k dispozici náhradní díly. Naopak M-346 je oblíbený výkonný proudový letoun, který může nést bohatou paletu zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.
Letová hodina M-346, podle Pierpaola Spera, obchodního ředitele firmy Leonardo pro Evropu, stojí 10 000 euro (letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů). Dle objemu článků v rakouských médiích přitom italská firma Leonardo svůj stroj M-346 propaguje v Rakousku nejintenzivněji.
Zdroj: kurier.at
Související články
Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros
Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...
- 15.09.2017
- 16 komentářů
- kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...
- 13.06.2018
- 64 komentářů
- Tisková zpráva
Letoun L-159T2 pro českou armádu absolvoval první let
První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR úspěšně zvládl zálet. První let nového ...
- 09.08.2018
- 45 komentářů
- Tisková zpráva
Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku
Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...
- 15.08.2018
- 33 komentářů
- Tisková zpráva
Pre Rakúsko dobrý výber. Ale keď chcú rakušania ušetriť na nákladoch odstavením EF,je M-346 najlepšou alternatívou. Lebo ako všetky stredoeurópske štáty ČR, MR a SR, aj Rakúsko ...Zobrazit celý příspěvek
Pre Rakúsko dobrý výber. Ale keď chcú rakušania ušetriť na nákladoch odstavením EF,je M-346 najlepšou alternatívou. Lebo ako všetky stredoeurópske štáty ČR, MR a SR, aj Rakúsko používa svoje stíhacie liatadlá na tzv. airpolicing. Nakoľko M-346 je schopvý mierne prekročiť rýchlosť zvuku, s prislušnou výzbrojou, ktorú má v portfóliu túto aj úlohu určite zvládne. Výššie náklady M-346, oproti L-39NG však za to stoja. Rakúsko by vlastne ani nemuselo kupovať ďalšie stíhačky. L-39NG sa však hodí pre Slovensko aj Maďarsko lebooni majú vlastné stíhačky.
L-39NG sa narodil do špatnej doby. Ruský trh je preň stratený, tak že už sa nedá v žiadnom prípade počítať so sériou okolo 1000 ks. Od počtu kontrahovaných strojov sa bude odvíjať aj jeho cena. Tá bude pre mnohých zakazníkov rozhodujúca.Skrýt celý příspěvekTechnická poznámka k M-346: Ak dodávky pre Poľsko by mali byť realizované v rokoch 2021-2022, tak kedy by boli dodané stroje pre Rakúsko v prípade výhry?
Technická poznámka k M-346: Ak dodávky pre Poľsko by mali byť realizované v rokoch 2021-2022, tak kedy by boli dodané stroje pre Rakúsko v prípade výhry?
Souhlasím s Jarou,že na Aero můžeme být opravdu hrdý,nejenom nová L-39,ale i L-159.Každý vidi na projektu toho letadla jen to špatné,ale reálně se nám podařilo vyvinout a úspěšně ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím s Jarou,že na Aero můžeme být opravdu hrdý,nejenom nová L-39,ale i L-159.Každý vidi na projektu toho letadla jen to špatné,ale reálně se nám podařilo vyvinout a úspěšně provozovat proudové bojové letadlo vlastními silami,který srovnatelný stát tohle dokázal..navíc nebýt L-159,tak dnes výroba vlastních letadel v Aeru nebyla.
Ohledně Rakouska myslím,že reálně má cenu řešit bud L-39NG či M-345.Výkonný Master nemá logiku,zejména při kritice náročnosti provozu Eurofighteru by tohle bylo něco podobného.Hawk jistě také není špatná volba,kritika rakouského tisku,že jde o zastaralý stroj je nesmyslná a nemá žádné logické opodstatnění.Jediná nevýhoda bude vyšší cena.
Myslím,že Aero by mohlo nabídnout i L-159/259,protože je známá věc,že Rakousko své Saaby používalo i jako lehké bojové stroje a v tomhle Aero nemá konkurenci.Master v bitevní verzi je pouze v prototypu a Hawk je sice výkonnější než Alca,dokonce je oproti M-346 opravdu schopný dosáhnout nadzvukové rychlosti,ale L-159 vybavený radarem nabízí víc za nižší cenu.Skrýt celý příspěvekLogiku Nejsem si jistý ale něco mi říká, že drak a také třeba motory nebudou až v takové menšině oproti senzorům a avionice .... L39 je prespektivní cvičný letoun, Aero má ...Zobrazit celý příspěvek
Logiku
Nejsem si jistý ale něco mi říká, že drak a také třeba motory nebudou až v takové menšině oproti senzorům a avionice ....
L39 je prespektivní cvičný letoun, Aero má propracovaný systém pro výcvik a pravděpodobně velice zajímavou cenu.
Uvědomte si co nová L39 představuje, je to vrchol schopností našeho vyspělého leteckého průmyslu, máme být na co pišní,ukažte mi další 10 milionový stát co postaví cvičně/bojové proudové éro.
Myslím si že sance v Rakousku L39 máSkrýt celý příspěvekZajímavé, jak se údaje o cenách za letovou hodinu v různých zdrojích dost liší. EF se obvykle udává za nějakých 35tis.USD/hod. Na to, že EF tranche 1 skoro nic neumí, je údajných ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavé, jak se údaje o cenách za letovou hodinu v různých zdrojích dost liší. EF se obvykle udává za nějakých 35tis.USD/hod. Na to, že EF tranche 1 skoro nic neumí, je údajných 80tis. €/hod. za provoz v Rakousku šílená cena. Pro srovnání Gripen C/D by měl mít asi 10x menší provozní náklady okolo 8tis.USD/hod. a F-35A asi poloviční okolo 45tis USD/hod. Takto nákladný stroj jednoznačně vyřadit a koupit F-35A.Skrýt celý příspěvek
W ramach ciekawostki,rozpoczęły się szkolenia M346 i F16 w bazie w Krzesinach
https://dlapilota.pl/wiadomosc...W ramach ciekawostki,rozpoczęły się szkolenia M346 i F16 w bazie w Krzesinach
https://dlapilota.pl/wiadomosc...Arthur: jako alternativa ke Gripenu C/D by to asi nebylo špatné, ale asi nechtějí experimentovat s takovou exotikou. Výroba se rozbíhá pomalu a objednávek mají hodně. V Evropě se ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur:
jako alternativa ke Gripenu C/D by to asi nebylo špatné, ale asi nechtějí experimentovat s takovou exotikou. Výroba se rozbíhá pomalu a objednávek mají hodně. V Evropě se zkrátka lítá na M-346 nebo Gripenu - pokud jde o třídu větších jednomotoráků.Skrýt celý příspěvek"M-346 s jednotkovou cenu údajně 30 milionů euro a britský BAE Hawk s cenou údajně 40 milionů euro" Za tie ceny sa im čudujem, že si nevypýtajú aj ponuky na nadzvukové KAI FA-50 ...Zobrazit celý příspěvek
"M-346 s jednotkovou cenu údajně 30 milionů euro a britský BAE Hawk s cenou údajně 40 milionů euro"
Za tie ceny sa im čudujem, že si nevypýtajú aj ponuky na nadzvukové KAI FA-50 (TA-50), keďže letouny kromě výcviku musí sloužit také ke vzdušnému patrolování (air policing).Skrýt celý příspěvekNemyslím si, že by se Rakousko zbavilo EF. Nemají ho kam odprodat. (Jedině že by si ho vzal výrobce po prohraném soudu zpět, ale tyhle akce většinou končí smírem nebo do ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím si, že by se Rakousko zbavilo EF. Nemají ho kam odprodat. (Jedině že by si ho vzal výrobce po prohraném soudu zpět, ale tyhle akce většinou končí smírem nebo do ztracena).
Na druhou stranu drahý provoz stíhačů a podfinancování letectva je právě voda na mlýn našim L-39NG, které budou bezkonkurenčně nejlevnější. Jen je otázka, zda je dokáže Aero dodat v potřebných počtech. Jako referenční zakázka by to bylo prostě skvělé.Skrýt celý příspěvekpeto: Výš proč jsou letadla drahá? Dneska už zdaleka nejde o drak, ten dělá v podstatě menšinu ceny. Krásně je to vidět právě na rakouských EFT. Většinu ceny dělá právě ...Zobrazit celý příspěvek
peto:
Výš proč jsou letadla drahá? Dneska už zdaleka nejde o drak, ten dělá v podstatě menšinu ceny. Krásně je to vidět právě na rakouských EFT.
Většinu ceny dělá právě integrace zbraní a senzorů atd.... To bylo vidět právě i na naší L159, která stála podstatně více, než starší L39, ač to bylo "skoro stejné" letadlo.
Např. Gripen C/D je teď levný letadlo. Jenže do něj prostě nový komponenty nenarveš. A když ho zvětšili tak, aby se tam potřebné vešlo, už zas z toho není levný stroj. Někdy se prostě ušetřit nedá, respektive je to šetření na nesprávném místě.Skrýt celý příspěvekPíše o náhradě Saabu 105. Švédsko je potřebuje nahradit taky a nástupce se tuším ještě nevybral (nebo ano?). Saab se sice připojil k programu T-X, ale Švédům se zdál drahý. Třeba ...Zobrazit celý příspěvek
Píše o náhradě Saabu 105. Švédsko je potřebuje nahradit taky a nástupce se tuším ještě nevybral (nebo ano?). Saab se sice připojil k programu T-X, ale Švédům se zdál drahý. Třeba to Aero zkusí i tam? Když už máme ty Gripeny a možná i CV-90...Skrýt celý příspěvek
logiku, rychlost zvuku není 1000km/hod, ale od cca 1220 do 1065km/hod v závislosti na výšce(tlaku) a teplotě vzduchu. M346 tedy rozhodně není nadzvukový.
logiku, rychlost zvuku není 1000km/hod, ale od cca 1220 do 1065km/hod v závislosti na výšce(tlaku) a teplotě vzduchu. M346 tedy rozhodně není nadzvukový.
@Rase Casove hledisko bude nakonec zmanazovano stejne "kreativne" jak se to povedlo na Slovensku, kdyz bude treba. Netvarme se, ze by Rakousky politik byl nejak zasadne jiny. ...Zobrazit celý příspěvek
@Rase
Casove hledisko bude nakonec zmanazovano stejne "kreativne" jak se to povedlo na Slovensku, kdyz bude treba. Netvarme se, ze by Rakousky politik byl nejak zasadne jiny. Neni. I zde se rozhodne ciste politicky (netvrdim ze je to apriori spatne), a ze treba vojak nebude mit na cem 2-3 roky poradne litat? No tak nebude, nejak se to zaplacne...
@peto150
To je hodne najivni predstava, ze si jsou vlastne vsechny letadla rovna a staci na to naveset aim120 a mam vystarano. To pak muzu nad Vidni, Grazem, Linzem a Salzburgem nechat vlat vzducholod, oveset ji Aim120 a taky cajk, ne?Skrýt celý příspěvekInak, naspäť priamo k článku: Nemal byť ten nadpis tak trocha opačný? A čo sa týka otázky spriaznenosti politických duší, tak FPÖ iste zdieľa sympatie aj s talianskou Ligou ...Zobrazit celý příspěvek
Inak, naspäť priamo k článku: Nemal byť ten nadpis tak trocha opačný?
A čo sa týka otázky spriaznenosti politických duší, tak FPÖ iste zdieľa sympatie aj s talianskou Ligou severu. Raz darmo, Česko nemá monopol na politických exotov.Skrýt celý příspěvekto Clanek: Ano myslim že by rakusania spravili dobre a aj my alebo cesi.... ked pod to podvesaš aim120 a celi ten paket vyzbroje tak kupovat drahe stroje nema vyynam. Berem to ...Zobrazit celý příspěvek
to Clanek:
Ano myslim že by rakusania spravili dobre a aj my alebo cesi.... ked pod to podvesaš aim120 a celi ten paket vyzbroje tak kupovat drahe stroje nema vyynam. Berem to ako nosič zbrani čim lacnejší tym lepšie.Skrýt celý příspěvekPavolR: máš pravdu, z časového hlediska to je ještě větší mizérie. Odhadnu: nové Gripen C/D, modernizace Eurofighteru nebo vykašlání se na letectvo a nákup italského Masteru. ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR:
máš pravdu, z časového hlediska to je ještě větší mizérie. Odhadnu: nové Gripen C/D, modernizace Eurofighteru nebo vykašlání se na letectvo a nákup italského Masteru. zajímavé je, že se nemluví o Američanech, ale i tak, F-16V by byly až později a kupovat olétané F-16 je dobré tak akorát pro chudé státy. Když si ještě dáme do uvozovek Gripen, jelikož v této verzi spíš dosluhuje (i v tom Švédsku) a rozumný by byl spíš jen pronájem jako máme my a Maďaři, tak je těch otazníků opravdu hodně. Bude tedy hodně důležité, co Britové nabídnou.Skrýt celý příspěvekChtěl bych upozornit na jeden aspekt, který by mohl Aeru hodně pomoct, rakouský partner Aera, firma Ro-Ra Aviation má platný kontrakt na dodávky komponentů pro program L 39NG ve ...Zobrazit celý příspěvek
Chtěl bych upozornit na jeden aspekt, který by mohl Aeru hodně pomoct, rakouský partner Aera, firma Ro-Ra Aviation má platný kontrakt na dodávky komponentů pro program L 39NG ve výši 912 mil. Kč. Tedy přímé zapojení rakouského průmyslu, tj. nejen bezkonkurenčně nejlevnější provoz, ale i pracovní místa. Jasně, že ostatní to budou slibovat také, ale tohle je realita. A vzhledem k rakouským ambicím a podfinancovanosti Bundesheeru by kombinace Jas 39 a L 39 NG dávala smysl.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...