Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

-
23. 9. 2018
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová letadla L-39NG (Next Generation). Rakousko hledá náhradu za své zastaralé cvičné stroje Saab 105 a kromě českého řešení zvažuje nákup italských letadel M-346 (případně M-345) nebo britských Hawk.
V současné době páteř rakouského letectva tvoří 15 stíhaček Eurofighter. Rakouští piloti Eurofighterů přitom stále provádějí základní výcvik na zastaralých švédských proudových letounech Saab 105. Rakousko mezi roky 1970 až 1972 obdrželo 40 strojů varianty Saab 105Ö. V současné době Rakousko papírově provozuje jen 18 strojů, i když je otázkou, kolik „saabů“ je skutečně provozuschopných. Technická životnost posledním Saab 105Ö končí v roce 2020.
Rakousko přitom nehledá jen nové cvičné letouny, ale také zvažuje osud problematických stíhaček Eurofighter. Program rakouských stíhaček Eurofighter skončil bez nadsázky katastrofou ‒ v současné době se vede jednak vyšetřování o obří korupci, jednak letectvo kritizuje velké provozní náklady a nízké schopnosti letadel.
Podle brigádního generála Karla Grubera, šéfa rakouského letectva, letová hodina Eurofighteru stojí 80 00 euro (započítány zřejmě všechny náklady) a náklady na výcvik pilotů a provoz 15 Eurofighterů stojí ročně rakouské daňové poplatníky 100 milionů euro.
V rámci vyšetřování korupčního pozadí nákupu Rakousko zažalovalo firmu Airbus o 180 milionů euro, které měly být podle Vídně použity na úplatky pro různé rakouské lobbisty a politiky. Nicméně rakouské ministerstvo obrany stále počítá s možností provozovat Eurofightery, případně koupit (pronajmout) nová letadla ‒ nejčastěji se mluví o švédských JAS-39 Gripen. Rakouská média dokonce spekulovala, zda si nenechat pouze lehké stroje M-346, které mohu létat i nadzvukovou rychlostí.
V rámci obměny flotily výcvikových letadel Vídeň hledá minimálně deset nových cvičných proudových strojů. Mezi hlavní kandidáty dosud patřil italský M-346 (nebo jednodušší M-345) s jednotkovou cenu údajně 30 milionů euro a britský BAE Hawk s cenou údajně 40 milionů euro. Letouny kromě výcviku musí sloužit také ke vzdušnému patrolování (air policing).
Svou nabídku podala také česká firma Aero Vodochody řízená italským ředitelem Giuseppem Giordim. Podle Giordiho Aero Vodochody nabídlo rakouské vládě 18 letadel L-39NG za neupřesněnou cenu. Podle neoficiálních informací deníku Kurier se částka za letadla a komplexní výcvikové a provozní zázemí pohybuje kolem 300 milionů euro.
„Naše řešení nese jen malé riziko. Již jsme prodali L-39NG do Senegalu a firmám v Portugalsku a USA. Pokud investují i soukromé společnosti, pak vidíte, že letoun bude pravděpodobně dobrý. Aero již postavilo 11 000 letadel ‒ více proudových letadel, než kterýkoli jiný výrobce na světě. Nejsme firma z východního bloku, dlouho jsme byli normální středoevropskou společností. Technologie je zralá a stabilní,“ uvedl pro Kurier Giordi.
L-39 Next Generation
Podle italského šéfa ve druhém čtvrtletí 2020 začne v Česku fungovat školící centrum pro letouny L-39NG, kde mohou rakouští piloti začít trénovat. Roll-out prvního L-39NG proběhne 12. října letošního roku.
„Všechno je možné, ale potřebujeme podpis. Rakousko není náš jediný zákazník. Aby vše bylo v pořádku, je nutné zrychlit jednání o smlouvě. Pokud rozhodnutí přijde do konce roku, očekávám dokončení smlouvy v červnu 2019,“ komentoval případnou rychlost dodávek Giordi.
Podle deníku Kurier, který se odvolává na své zdroje ve vládě, má český letoun velké šance, zejména díky nízkým pořizovacím a provozním nákladům ‒ jednotková cena za jeden holý L-39NG má být pouze 12 milionů euro. Kurier si také všímá, že rakouský ministr obrany Mario Kunasek je členem strany Svobodných FPÖ. Podle rakouského deníku díky dobrým vztahům, mimo jiné i s prezidentem Milošem Zemanem, „dokáže FPÖ s Českou republikou jistě najít snadno společnou řeč“.
Jak si stojí konkurenti L-39NG? Hawk je letoun ze 70. let, a jak podotýká rakouský deník, je otázkou, jak dlouho ještě budou k dispozici náhradní díly. Naopak M-346 je oblíbený výkonný proudový letoun, který může nést bohatou paletu zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země.
Letová hodina M-346, podle Pierpaola Spera, obchodního ředitele firmy Leonardo pro Evropu, stojí 10 000 euro (letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů). Dle objemu článků v rakouských médiích přitom italská firma Leonardo svůj stroj M-346 propaguje v Rakousku nejintenzivněji.
Zdroj: kurier.at
Související články
Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros
Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných ...
-
15.09.2017
-
16 komentářů
-
kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu
Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...
-
13.06.2018
-
64 komentářů
-
Tisková zpráva
Letoun L-159T2 pro českou armádu absolvoval první let
První z letounů L-159T2 pro Vzdušné síly Armády ČR úspěšně zvládl zálet. První let nového ...
-
09.08.2018
-
45 komentářů
-
Tisková zpráva
Roll-out prvního L-39NG v říjnu letošního roku
Výroba prvního letounu L-39NG v Aeru Vodochody pokračuje podle stanoveného harmonogramu. Všechny ...
-
15.08.2018
-
33 komentářů
-
Tisková zpráva
Komentáře
Pri všetkých tých kombináciách treba zobrať do úvahy, že ako cvičné stroje, tak stíhačky potrebujú mať do 2020. Čiže, čo bude k dispozícii k tomu termínu?
Pri všetkých tých kombináciách treba zobrať do úvahy, že ako cvičné stroje, tak stíhačky potrebujú mať do 2020. Čiže, čo bude k dispozícii k tomu termínu?
Vzhledem k tomu, že už mají vybudované zázemí pro EF, tak si myslím, že by bylo nejlepší tlačit na výrobce k co nejlevnějšímu provedení upgrade(zde souhlasím s Rasem, že to je i ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že už mají vybudované zázemí pro EF, tak si myslím, že by bylo nejlepší tlačit na výrobce k co nejlevnějšímu provedení upgrade(zde souhlasím s Rasem, že to je i úmysl) na nejnovější verzi i kdyby to defacto mělo znamenat "nová" letadla.Skrýt celý příspěvek
Nechápem, odkiaľ pochádza presvedčenie, že modernizácia Typhoonov by bola pre Rakúšanov príliš drahá alebo že by sa oplatilo viac kúpiť nové lietadlá. Náklady na modernizáciu na ...Zobrazit celý příspěvek
Nechápem, odkiaľ pochádza presvedčenie, že modernizácia Typhoonov by bola pre Rakúšanov príliš drahá alebo že by sa oplatilo viac kúpiť nové lietadlá. Náklady na modernizáciu na úroveň "Phase 1 Enhancement" dosiahli 458 miliónov libier, pričom sa na to skladali všetky 4 zainteresované krajiny. Pri 133 kusoch lietadiel Tranche 1 sa tak jednotková cena modernizácie dostala na 3,44 mil. Ak by Rakušania dostali cenu 4 mil za kus, tak sú na tom stále lepšie ako si kúpiť nový stroj za 200 mil. :-)Skrýt celý příspěvek
danny: pokud budou chtít ve Vídni jen ušetřit, tak kombinace L-39NG + Gripen (C/D nebo ideálně E/F) je rozumné řešení. Tak nějak ale tomu neuvěřím dokud nebude podepsaná smlouva. ...Zobrazit celý příspěvek
danny:
pokud budou chtít ve Vídni jen ušetřit, tak kombinace L-39NG + Gripen (C/D nebo ideálně E/F) je rozumné řešení. Tak nějak ale tomu neuvěřím dokud nebude podepsaná smlouva. Italové se očividně nebojí investovat do reklamy a zdá se že se umí dobře "prodat". Britové mají jiné páky - velký trh a třeba by byly nějaké ekonomické výhody po Brexitu. Po debaklu na Slovensku vlastně i na Balkáně (u obou jsem to bral jako hotovou věc) si nemyslím, že by byl Gripen ve Vídni favoritem. Švédové dělají něco špatně - možná málo "mažou" nebo moc okatě, nevím. Co fungovalo dřív už nefungujeSkrýt celý příspěvekJinak co jsem četl, tak M-345/6, ani JAK řeší spíš pokročilé výcvikové potřeby a všichni uživatelé zároveň koukají po proudovém stroji pro začátečníky. Nejen kvůli pořizovacím a ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak co jsem četl, tak M-345/6, ani JAK řeší spíš pokročilé výcvikové potřeby a všichni uživatelé zároveň koukají po proudovém stroji pro začátečníky. Nejen kvůli pořizovacím a provozním nákladům.Skrýt celý příspěvek
Rase: nevím, jestli je to jen o tlaku na cenu. Ti, kteří byli namočeni do nákupu, se už z politiky nenápadně zdekovali a jsou rádi, že se o ně nikdo moc nezajímá. A tak rakouská ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: nevím, jestli je to jen o tlaku na cenu. Ti, kteří byli namočeni do nákupu, se už z politiky nenápadně zdekovali a jsou rádi, že se o ně nikdo moc nezajímá. A tak rakouská naštvanost na celý projekt EF je hodně velká, takže nevím, kdo by za drahou modernizaci s ne zcela uspokojivým efektem kopal.
Osobně bych se nedivil, kdyby z toho byla švédská Chřipka (C/D) + NGčko. Myslím, že Rakušáci teď větší ambice než airpolicing nemají a hlavně chtějí, aby jim to lítalo a nikdo do toho moc nerýpal.Skrýt celý příspěvekKOLT: v podstě by je ta modernizace vyšla na to co nákup nových strojů. Ani bych se tak nedivil, kdyby to byla ve výsledku novovýroba a ze starých letounů by se možná jen něco ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
v podstě by je ta modernizace vyšla na to co nákup nových strojů. Ani bych se tak nedivil, kdyby to byla ve výsledku novovýroba a ze starých letounů by se možná jen něco použilo. Pokud by k nim dostali zdarma Hawky, jako bonus, tak by se kusová cena líp rozpočítala. Možná to vypadá jako blbost a divné řešení, ale osobně bych si na to vsadil. Rakousko není chudé a může si to dovolit, nechtěl bych býát v kůži politika až se vedle sebe postaví Master a Typhoon, kterého nahrazuje. Taková degradace schopností letectva by ho stálo teplé místečko. Pokud bych měl rád konspirace tak řeknu že celé to tóčo kolem rakouských Eurofighterů je jen snaha uhrát slevuSkrýt celý příspěvekNj, smysl to fakt nedává, ale zrovna u Rakouska by mě to nepřekvapilo. Armáda podfinancovaná, k tomu se z toho dají vytřískat politické body... mno, uvidíme. Ale než M-346, to už ...Zobrazit celý příspěvek
Nj, smysl to fakt nedává, ale zrovna u Rakouska by mě to nepřekvapilo. Armáda podfinancovaná, k tomu se z toho dají vytřískat politické body... mno, uvidíme. Ale než M-346, to už by z cvičných letounů spíš dával smysl FA-50...Skrýt celý příspěvek
Clanek: Aby šli z jednoho extrému do druhého sice možná moc smysl dávat nemusí. Ale v politice jde o zcela běžný jev. A co si budeme říkat, tak Rakouský problém s EF je hlavně ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek:
Aby šli z jednoho extrému do druhého sice možná moc smysl dávat nemusí. Ale v politice jde o zcela běžný jev. A co si budeme říkat, tak Rakouský problém s EF je hlavně politickýSkrýt celý příspěveklogik: Nejsem balm, ale viz wiki: max speed 1059 km/h. Teda může, ale na honění dopraváků to není ani náhodou.... GE - wiki neudává výšku, ve které se letadlo pohybuje ...Zobrazit celý příspěvek
logik: Nejsem balm, ale viz wiki:
max speed 1059 km/h. Teda může, ale na honění dopraváků to není ani náhodou....
GE - wiki neudává výšku, ve které se letadlo pohybuje maximální rychlostí, nicméně u hladiny moře je rychlost zvuku cca 1200 km/h a ve výšce okolo 10 km asi 1 100 km/h, takže letadlo je podzvukové.Skrýt celý příspěvekPřehlížet nemůžeme ani britskou nabídku u níž jde o balíček jak cvičného stroje Hawk, tak i modernizace stávajících Eurofighterů. Právě britské Typhoony jsou na hodně vysoké úrovni ...Zobrazit celý příspěvek
Přehlížet nemůžeme ani britskou nabídku u níž jde o balíček jak cvičného stroje Hawk, tak i modernizace stávajících Eurofighterů. Právě britské Typhoony jsou na hodně vysoké úrovni modernizace a v plánu jsou další. Pokud se tedy Vídeň domluví s Londýnem na průběžné modernizaci aby drželi krok s RAF, tak to sice levné nebude, ale kvalitu dostanou. Dřív se mluvilo o tom, že by byly rakouské stroje prodané, ale Eurofightery první série co mají, jsou prakticky neprodejné...
Aero nabízí jen cvičný stroj, Maester je na cvičný stroj moc drahý (provozně), k suplování stíhače ale ztrácí dech. V tomto případě by jejich letectvo šlo hodně do kopru, ale zase si říkám, že rakouská armáda je dost podfinancovaná, tak kdo ví co mají v plánuSkrýt celý příspěvekRakúsky Kurier je značne tendenčný pri posudzovaní konkurencie. Lietadlá Hawk 165, určené pre Saudov, len ťažko možno označiť za stroje zo 70. rokov. Ide o lietadlá s modernou ...Zobrazit celý příspěvek
Rakúsky Kurier je značne tendenčný pri posudzovaní konkurencie. Lietadlá Hawk 165, určené pre Saudov, len ťažko možno označiť za stroje zo 70. rokov. Ide o lietadlá s modernou avionikou, skleným kokpitom, elektronickým systémom riadenia a najmodernejšou verziou motorov Rolls-Royce Adour Mk.951.
To isté platí o verzii Hawk 166 pre Omán. Navyše dokážu na rozdiel od Hawk 128 niesť aj výzbroj.
Náhradné diely tiež nebudú problém, lebo len za posledné roky ich nakúpili Briti, Saudi a Omán. A ak Hawk 128 stačí pre výcvik britských pilotov Typhoonu, tak nechápem, aký problém by mohli mať Rakúšania.Skrýt celý příspěvekA co tim chcete rict, ze Rakousko cini dobre a i Slovensko se melo taky uskromnit? Presne naopak. Pokud to takto v Rakousku dopadne tak nezustane nez si klepat na celo. Mozna ...Zobrazit celý příspěvek
A co tim chcete rict, ze Rakousko cini dobre a i Slovensko se melo taky uskromnit?
Presne naopak. Pokud to takto v Rakousku dopadne tak nezustane nez si klepat na celo. Mozna udelali s EF chybu, ale hnat se z jednoho extremu rovnou do druheho extremu je asi podobne rozumne. Tim spis u nadzvuku, ktere kdyby zacalo jit do tuheho neporidite / nepreskolite pres noc.
Jinak ocekavam ze v clanku je chyba, protoze pokud by provoz 15 EF stal Rakousko skutecne jen 100mil E rocne, pak nechapu nad cim breci?! Pri vykonu rakouske ekonomiky je to naproste nic.Skrýt celý příspěvekBylo by moc fajn, kdyby to vyslo, ale myslim si ze spis vezmou letadla od Italu. Ono pokud by vzali 346ky, tak s privreznyma ucima, nepotrebuji gripeny. Ono stejne je smutne (a ...Zobrazit celý příspěvek
Bylo by moc fajn, kdyby to vyslo, ale myslim si ze spis vezmou letadla od Italu. Ono pokud by vzali 346ky, tak s privreznyma ucima, nepotrebuji gripeny.
Ono stejne je smutne (a ted s trochou nadsazky), ze jsme jedina zeme na svete ktera je schopna komercne zabit produkt, kteremu delal reklamu James Bond.Skrýt celý příspěvekbude to velká sranda ak rakušania skončia spokojný na M-346 ktorá im bude bohato stačiť a my si budeme lietat na F-16V lebo ju potrebujeme a isto naplno využijeme.....
bude to velká sranda ak rakušania skončia spokojný na M-346 ktorá im bude bohato stačiť a my si budeme lietat na F-16V lebo ju potrebujeme a isto naplno využijeme.....
Načítám diskuzi...